يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلْ مَا أَنفَقْتُم مِّنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَالأَقْرَبِينَ وَالْيَتَامَي وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ (215)
از تو مى پرسند چه چيز انفاق كنند؟ بگو: هر مالى كه (مى خواهيد) انفاق كنيد، براى پدر و مادر و نزديكان و يتيمان و مستمندان و در راه ماندگان باشد. و (بدانيد) هر كار خيرى كه انجام دهيد، همانا خداوند به آن آگاه است.
در اين آيه دو بار كلمه «خير» بكار رفته است: يكى انفاق خير؛ «انفقتم من خير» وديگرى كار خير؛ «تفعلوا من خير» تا بگويد افراد بى پول نيز مى توانند با عمل و كار خود، به خير برسند.
در حديث مى خوانيم: «لاصدقة و ذو رحم محتاج» در صورت نيازمندى بستگان، نوبت صدقه به ديگران نمى رسد.
در انفاق، رعايت اهمّ و مهمّ، اطلاع كامل و موازين عاطفى مورد نظر است.
انفاق پنج گونه است:
🌺 انفاق واجب.
مانند زكات، خمس، كفّارات، فديه ونفقه زندگى كه برعهده مرد است.
🌺 انفاق مستحبّ.
مانند كمك به مستمندان، يتيمان و هديه به دوستان.
🌺 انفاق حرام.
مانند انفاق با مال غصبى يا در راه گناه.
🌺انفاق مكروه.
مانند انفاق به ديگران با وجود مستحقّ در خويشاوندان.
🌺 انفاق مباح.
مانند انفاق به ديگران براى توسعه زندگى. زيرا انفاق براى رفع فقر، واجب يا مستحبّ است.
-----
🌹نوع انفاق و مورد و راه آن را بايد از مكتب وحى آموخت. «يسئلونك»
امام سجاد عليه السلام در دعاى مكارم الاخلاق از خداوند مى خواهد كه او را در انفاق كردن هدايت كند. «وأصب بى سبيل الهداية للبرّ فيما انفق منه»
🌹 سؤال مردم، زمينه ى نزول پاسخ از طرف خداوند است. «يسئلونك... قل»
🌹انفاق، شامل كارهاى كوچك و بزرگ مى شود. «من خير»
🌹 مال و دارايى دنيا، در دست افراد با ايمان، مايه ى خير است. «من خير»
🌹انفاق بايد از چيزهاى خوب ومرغوب باشد. «من خير»
🌹 انفاق، تنها در امور مالى نيست، هر نفع و بهره اى را در برمى گيرد. «من خير»
🌹بهترين مورد انفاق، والدين و بستگان هستند. «فللوالدين و الاقربين...»
🌹 انفاق به خويشان، مايه ى استحكام پيوندهاى خانوادگى،
🌹 و انفاق به ديگران، سبب جبران كمبودهاى مالى و عاطفى نيازمندان و برطرف نمودن اختلاف طبقاتى است. «فللوالدين والاقربين واليتامى والمساكين وابن السبيل»
🌹 حكيم كسى است كه در پاسخ، به چيزى اشاره كند كه سؤال كننده از آن غافل است.
در آيه از جنس انفاق سؤال شد، خداوند مورد را معيّن نمود. «ماذا ينفقون... فللوالدين...»
🌹 اسلام، به طبقه ى محروم توجّه خاصّى دارد. «وابن السبيل»
🌹عمل صالح، هرگز ضايع نمى شود. خواه آشكار صورت گيرد يا مخفيانه، كم باشد يا زياد. «فانّ اللّه به عليم»
🌹 ايمان به آگاهى خداوند از عمل ما، بهترين تشويق است. «فانّ اللَّه به عليم»
AUD-20200705-WA0075.m4a
3.91M
ادامه ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز
سهم روز پنجاه و یکم
از نامه ۷۲ الی ۷۰
📜📜📜🌿🌹 ﷽🌹🌿📜📜📜
🌷 نهج البلاغه _ نامه : ۷۲
📜نامه به عبدالله بن عباس
🔹انسان و مقدرات الهی
♦️پس از ياد خدا و درود! تو از اجل خود پيشی نخواهی گرفت، و آنچه كه روزی تو نيست به تو نخواهد رسيد، و بدان كه روزگار دو روز است، روزی به سود، و روزی به زيان تو می باشد، و همانا دنيا خانه دگرگونيهاست، و آنچه كه به سود تو(و از آن تو ) است هر چند ناتوان باشی خود را به تو خواهد رساند، و آنچه كه به زيان تو است هر چند توانا باشی دفع آن نخواهی كرد.
🌷 نهج البلاغه _ نامه : ۷۱
📜نامه به منذر بن جارودی عبدی، که در فرمانداری خود، خیانتی مرتکب شده بود.
🔹سرزنش از خيانت اقتصادی
♦️پس از ياد خدا و درود! همانا، شايستگی پدرت مرا نسبت به تو خوشبين، و گمان كردم همانند پدرت می باشی، و راه او را ميروی. ناگهان به من خبر دادند، كه در هواپرستی چيزی فرو گذار نكرده، و توشه ای برای آخرت خود باقی نگذاشته ای، دنيای خود را با تباه كردن آخرت آبادان می كنی، و برای پيوستن با خويشاوندانت از دين خدا بريده ای، اگر آنچه به من گزارش رسيده، درست باشد شتر خانه ات، و بند كفش تو از تو باارزش تر است، و كسی كه همانند تو باشد، نه لياقت پاسداری از مرزهای كشور را دارد، و نه می تواند كاری را به انجام رساند، يا ارزش او بالا رود، يا شريك در امانت باشد. يا از خيانتی دور ماند پس چون اين نامه به دست تو رسد، نزد من بيا. ان شاء الله.
🌷 نهج البلاغه _ نامه : ۷۰
📜نامه به سهل بن حنيف انصاری فرماندار مدینه در سال ٣٧ هجری آنگاه که گروهی از مردم مدینه گریخته و به معاویه پیوستند
🔹روش برخورد با پديده فرار
♦️پس از ياد خدا و درود! به من خبر رسيده كه گروهی از مردم مدينه به سوی معاويه گريختند، مبادا برای از دست دادن آنان، و قطع شدن كمك و ياريشان افسوس بخوری! كه اين فرار برای گمراهی شان، و نجات تو از رنج آنان كافی است، آنان از حق و هدايت گريختند، و به سوی كوردلی و جهالت شتافتند. آنان دنياپرستانی هستند كه به آن روی آوردند، و شتابان در پی آن روانند. عدالت را شناختند و ديدند و شنيدند و به خاطر سپردند، و دانستند كه همه مردم در نزد ما، در حق يكسانند، پس به سوی انحصارطلبی گريختند دور باشند از رحمت حق، و لعنت بر آنان باد.به خدا سوگند! آنان از ستم نگريختند، و به عدالت نپيوستند، همانا آرزومنديم تا در اين جريان، خدا سختی ها را بر ما آسان، و مشكلات را هموار فرمايد. ان شاء الله، با درود.
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
⭕️ماجرای جالب خادمی حاج قاسم برای حرم امام رضا(ع) از زبان آیت الله رئیسی
💠"گاهی حاج قاسم، آقای نصرالله و افراد دیگر به مشهد میآمدند، منتهی آمدنشان چندان آشکار نبود، من و چند نفر دیگر میدانستیم که ایشان آمدهاند. گاهی آشکار میآمد که به خاطر ارادت مردم نمیتوانست در حرم زیارت کند. در برخی مواقع هم از قسمت مخصوص مشرف میشد که بتواند راحتتر زیارت کند. البته دوست داشت علنی و بین مردم به زیارت برود. به ما هم میگفت من میروم پایین زیارت کنم. وقتی میرفت مردم دورش جمع میشدند و میگفت نتوانستم درست زیارت کنم. باید دوباره به اینجا بیایم و زیارت کنم.
یک بار که ایشان به بارگاه حضرت رضا مشرف شد همزمان با غبارروبی بود. چون همیشه در منطقه بود جوری برنامه را تنظیم کردیم که ایشان بتواند در غبارروبی شرکت کند. غبارروبی مراسم بسیار با معنویتی است. همه دلشان میخواهد در آن شرکت کنند. قبل از تولیت بنده و در طول سالهای بعد از انقلاب اسلامی همیشه اینطور بوده که فقط علما میتوانستند داخل ضریح مطهر حضور پیدا کنند.
روزی که ایشان آمده بود بعد از اینکه مراسم غبارروبی تمام شد، حال ارتباط با حضرت رضا پیدا کرد و اشک میریخت. غبارروبی که تمام شد به ذهنم آمد ما و آقایانی که از علما هستند و افراد دیگر همگی خادمان امام رضا هستیم. ما به زائرین حضرت و دستگاه و بارگاه علی بن موسیالرضا خدمت میکنیم، اما آقایی که اینجا ایستاده است و برای امام رضا اشک میریزد به حرم اهلبیت خدمت کرده است، نه فقط در مشهد بلکه در منطقه. ایشان به حرم حضرت زینب و اعتاب مقدسه خدمت کرده است. ایشان خادم واقعی حضرت رضااست.
در آن زمان به ذهنم رسید برای اولین بار این رسم را که همیشه علما داخل ضریح میآیند با حجت و فلسفه نقض کنم. به دوستان گفتم به حاج قاسم بگویید داخل ضریح مطهر بیاید، حال معنوی عجیبی داشت. از جاهایی که ایشان از حضرت رضا طلب و آرزوی شهادت کرد همان جا بود، چون خیلی از یاران و نیروهای تحت امرش رفته بودند. ما فضاهایی را که او با آنها مواجه بود ندیده بودیم. شاید بهترین حاجتی که میخواست از حضرت رضا بگیرد همین بود. به ما و سایر دوستان هم همین را میگفت.
AUD-20200617-WA0076.
9.47M
قسمت ۱۸ شرح کتاب آنسوی مرگ
استاد امینی خواه
ماجرای استخارهای جالب برای جواب مثبت به یک سردار
تاریخ انتشار: 99/04/16 - 19:48
akhr.ir/6527235
#آیت_الله_جوادی_آملی
دائماً با وضو باشيد اين خيلی اثر دارد. اينكه اهل بیت علیهم السلام گفتند: «دُم علی الطهارة يوسع عليك رزقك» یعنی دائماً با وضو باشيد روزی شما زياد می شود . تنها روزی به معنای نان و آب و اينها نيست ، علم روزی است ، اخلاق روزی است ،عقل روزی است ، فضيلت ها روزی است ، روزی های ظاهری هم روزی است. فرمود: «دُم علی الطهارة» دائماً با وضو باشيد، اين خيلی اثر دارد از همين راه ها شروع می شود..
❖ کانال در مَحضَرِ عُرَفا
http://eitaa.com/joinchat/1771110412C6226077100
بعد از جنگ در حال تفحص در منطقه کردستان عراق بودیم، که به طرز غیر عادی جنازه شهیدی را پیدا کردیم، از جیب شهید یک کیف پلاستیکی در آوردم داخل کیف وصیت نامه قرار داشت که کاملا سالم و ای. ن چیز عجیبی بود.
در وصیت نامه نوشته بود:
من سید حسن بچه تهران و از لشکر حضرت رسول (ص) هستم...
پدر و مادر عزیزم شهدا با اهل بیت ارتباط دارند.
اهل بیت شهدا را دعوت می کنند...
پدر و مادر عزیزم من در شب حمله یعنی فردا شب به شهادت می رسم.
جنازه م هشت سال و پنج ماه و ٢۵ روز در منطقه می ماند.
بعد از این مدت جنازه من پیدا میشود. و زمانی که جنازه من پیدا میشود امام خمینی در بین شما نیست.
این اسراری است که ائمه به من گفتند و من به شما می گویم.
به مردم دلداری بدهید
به آنها روحیه بدهید و بگویید که امام زمان (عج) پشتوانه این انقلاب است.
بگویید که ما فردا شما را شفاعت می کنیم
بگویید که ما را فراموش نکنند.
بعد از خواندن وصیت نامه درباره عملیاتی که لشکر حضرت رسول (ص) آن شب انجام داده بود تحقیق کردیم.
دیدیم درست در همان تاریخ بوده و هشت سال و پنج ماه و ٢۵ روز از آن گذشته است.
✍🏻 راوی سردار حسین کاجی
📚 خاطرات ماندگار ص١٩٢ تا ١٩۵
🇮🇷شادی ارواح طیبه شهدا صلوات
🌺الَّلهُمَّ صلِّ عَلی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّد و عجِّل فَرَجَهُم