eitaa logo
خادمین امیرالمومنین(ع)
408 دنبال‌کننده
13.9هزار عکس
7.6هزار ویدیو
257 فایل
🔸🔶 ارتباط با ادمین 🔶🔸 جهت ارائه: ❓سؤالات 📬 انتقادات و پیشنهادات روی آی دی زیر کلیک کنید ⬇️ @Khademin_amiralmomenin ✅ مشتاقانه منتظر پیام های سازنده شما هستیم.
مشاهده در ایتا
دانلود
📜📜🌿🌹 ﷽🌹🌿📜📜 🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 سهم روز شصت و نهم 📚مرحله دوم ختم نهج البلاغه ✍ ادامه نامه ۵۳ نامه به مالک اشتر 🌷 نامه : ۵۳ بند ۶ تا ۷ 6⃣جايگاه صحيح مشورت ♦️بخيل را در مشورت كردن دخالت نده، كه تو را از نيكوكاری باز می دارد، و از تنگدستی می ترساند. ترسو را در مشورت كردن دخالت نده، كه در انجام كارها روحيّه تو را سست می كند. حريص را در مشورت كردن دخالت نده، كه حرص را با ستمكاری در نظرت زينت می دهد. همانا بخل و ترس و حرص، غرائز گوناگونی هستند كه ريشه آنها بدگمانی به خدای بزرگ است. بدترين وزيران تو، كسی است كه پيش از تو وزير بدكاران بوده، و در گناهان آنان شركت داشته، پس مبادا چنين افرادی محرم راز تو باشند، زيرا كه آنان ياوران گناهكاران، و ياری دهندگان ستمكارانند. تو بايد جانشينانی بهتر از آنان داشته باشی كه قدرت فكری امثال آنها را داشته، امّا گناهان و كردار زشت آنها را نداشته باشند: كسانی كه ستمكاری را بر ستمی ياری نكرده، و گناه كاری را در گناهی كمك نرسانده باشند. هزينه اين گونه از افراد بر تو سبكتر، و ياريشان بهتر، و مهربانيشان بيشتر، و دوستی آنان با غير تو كمتر است. آنان را از خواص، و دوستان نزديك، و راز داران خود قرار ده، سپس از ميان آنان افرادی را كه در حق گویی از همه صريح ترند، و در آنچه را كه خدا برای دوستانش نمی پسندد تو را مدد كار نباشند، انتخاب كن، چه خوشايند تو باشد يا نباشد. 7⃣اصول روابط اجتماعی رهبران ♦️تا ميتوانی با پرهيزكاران و راستگويان بپيوند، و آنان را چنان پرورش ده كه تو را فراوان نستايند، و تو را برای اعمال زشتی كه انجام نداده ای تشويق نكنند، كه ستايش بی اندازه، خود پسندی می آورد، و انسان را به سركشی وا ميدارد. هرگز نيكو كار و بدكار در نظرت يكسان نباشند، زيرا نيكوكاران در نيكوكاری بی رغبت، و بدكاران در بد كاری تشويق می گردند، پس هر كدام از آنان را بر أساس كردارشان پاداش ده. بدان ای مالك هيچ وسيله ای برای جلب اعتماد والی به رعيّت بهتر از نيكوكاری به مردم، و تخفيف ماليات، و عدم اجبار مردم به كاری كه دوست ندارند، نمی باشد، پس در اين راه آنقدر بكوش تا به وفاداری رعيّت، خوشبين شوی، كه اين خوشبينی رنج طولانی مشكلات را از تو بر می دارد، پس به آنان كه بيشتر احسان كردی بيشتر خوشبين باش، و به آنان كه بد رفتاری كردی بد گمان تر باش. و آداب پسنديده ای را كه بزرگان اين امّت به آن عمل كردند، و ملّت اسلام با آن پيوند خورده، و رعيّت با آن اصلاح شدند، بر هم مزن، و آدابي كه به سنّتهاي خوب گذشته زيان وارد می كند، پديد نياور، كه پاداش برای آورنده سنّت، و كيفر آن برای تو باشد كه آنها را در هم شكستی. با دانشمندان، فراوان گفتگو كن، و با حكيمان فراوان بحث كن، كه مايه آبادانی و اصلاح شهرها، و برقراری نظم و قانونی است كه در گذشته نيز وجود داشت. 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
صحیفه دعای ۲۴ از بند ۹ تا ۱۱.m4a
زمان: حجم: 5.94M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📚 مرحله اول ختم صحیفه سجادیه 🔸سهم روز شصت و نهم 📔 دعای بیست و چهارم از بند ۹ تا ۱۱ 📣 صوت صحیفه سجادیه
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 سهم روز شصت و نهم 📚 مرحله اول ختم صحیفه سجادیه 📔 دعای بیست و چهارم 🌹از بند ۹ تا ۱۱ ۹ - اللَّهُمَّ وَ مَا تَعَدَّيَا عَلَيَّ فِيهِ مِنْ قَوْلٍ، أَوْ أَسْرَفَا عَلَيَّ فِيهِ مِنْ فِعْلٍ، أَوْ ضَيَّعَاهُ لِى مِنْ حَقٍّ، أَوْ قَصَّرَا بِى عَنْهُ مِنْ وَاجِبٍ فَقَدْ وَهَبْتُهُ لَهُمَا، وَ جُدْتُ بِهِ عَلَيْهِمَا وَ رَغِبْتُ إِلَيْكَ فِى وَضْعِ تَبِعَتِهِ عَنْهُمَا، فَإِنِّى لا أَتَّهِمُهُمَا عَلَى نَفْسِى، وَ لا أَسْتَبْطِئُهُمَا فِى بِرِّى، وَ لا أَكْرَهُ مَا تَوَلَّيَاهُ مِنْ أَمْرِى يَا رَبِّ. 🍀پروردگارا! اگر پدر و مادرم در گفتار با من از حد بیرون رفته یا در رفتار با من زیاده‌روی کرده‌اند، یا حق مرا تباه ساخته اند یا در وظیفه خود نسبت به من کوتاهی نموده‌اند، پس من همه را به ایشان بخشیدم و بدین وسیله به ایشان احسان نمودم و از تو می خواهم که بار عواقب و گرفتاری های آن را از دوش آنان برداری ، زیرا من آنها را نسبت به حقوقم ، متهم نمی کنم و آنان را در نیکی و مهربانی نسبت به خود سهل انگار نمی دانم و از آنچه در حق من روا داشته اند ناراحت و ناراضی نیستم ، ای پروردگار من! ۱۰ - فَهُمَا أَوْجَبُ حَقّا عَلَيَّ، وَ أَقْدَمُ إِحْسَانا إِلَيَّ، وَ أَعْظَمُ مِنَّةً لَدَيَّ مِنْ أَنْ أُقَاصَّهُمَا بِعَدْلٍ، أَوْ أُجَازِيَهُمَا عَلَى مِثْلٍ، أَيْنَ إِذا - يَا إِلَهِى - طُولُ شُغْلِهِمَا بِتَرْبِيَتِى؟ وَ أَيْنَ شِدَّةُ تَعَبِهِمَا فِى حِرَاسَتِى؟ وَ أَيْنَ إِقْتَارُهُمَا عَلَى أَنْفُسِهِمَا لِلتَّوْسِعَةِ عَلَيَّ؟ 🍀 زیرا که حق آنها بر من واجب تر و احسان و نیکی ایشان نسبت به من بیشتر و نعمتشان برای من بیشتر از آن است که بخواهم ایشان را به عدالت قصاص کرده یا مقابله به مثل نمایم. ای خدای من! اگر چنین کنم پس از آن مدت زیادی که به تربیت من مشغول بوده‌اند و آن همه رنج و سختی که در نگهداری و رسیدن من به آسایش تحمل کرده‌اند، چه خواهد شد؟ ۱۱ -  هَيْهَاتَ مَا يَسْتَوْفِيَانِ مِنِّى حَقَّهُمَا، وَ لا أُدْرِكُ مَا يَجِبُ عَلَيَّ لَهُمَا، وَ لا أَنَا بِقَاضٍ وَظِيفَةَ خِدْمَتِهِمَا، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَعِنِّى يَا خَيْرَ مَنِ اسْتُعِينَ بِهِ، وَ وَفِّقْنِى يَا أَهْدَى مَنْ رُغِبَ إِلَيْهِ، وَ لا تَجْعَلْنِى فِى أَهْلِ الْعُقُوقِ لِلاْبَاءِ وَ الْأُمَّهَاتِ يَوْمَ تُجْزَى كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ. 🍀 بعید است که آنها بتوانند حق خود را از من دریافت کنند، و من نمی توانم حقوق و وظایفی را که بر گردن من دارند جبران کنم و نیز نمی توانم حق خدمتشان را به جای آورم. پس، بر محمد و خاندانش درود بفرست و مرا یاری کن؛ ای بهترین کسی که از او طلب یاری می شود، و توفیقم ده؛ ای بهترین راهنما که همه به او روی می‌آورند و در آن روز که هر کس در برابر عملش جزا داده می‌شود و به کسی ستم نمی‌شود، مرا جزو کسانی که از پدر و مادر نافرمانی کرده‌اند قرار مده. 🌹☘🍃🌷🍃🍀🌹
19 *نکته ظریف از دعای بیست و چهارم صحیفه سجادیه* حضرت سید الساجدین (علیه السلام ) در این دعا، بلندترین توفیقات را دراحسان به والدین از خداوند مسئلت می کنند که به بعضی از آنها اشاره می کنیم : ۱- درخواست درود و صلوات و اختصاص رحمت و برکت بر پیامبر و آلش و سپس اختصاص این صلوات بر والدین که نشانگر مقام والدین است. ( شروع و اختتام دعا با صلوات از آداب دعا و باعث استجابت آن است .) ۲- الهام گرفتن علم چگونگی رفتارصحیح با والدین – که آموختن آن برفرزند واجب است – گاهی انسان در اثر گناه و غفلت دچار فراموشی شده و به الهام نیازمند است. الهام نیرویی از جانب خداوند است که مؤمن را به سمت کارهای خیر دعوت می کند. این نیرو درست در مقابل وسوسه قرار دارد که ازجانب شیطان انسان را به سمت گناه سوق می دهد.   ۳- وادارکردن به انجام آن علم . ( کسی که دعا می کند باید اهل عمل بوده و شجاعت و تحمل یادگیری را داشته باشد) ۴- موفقیت درانجام وظایف فرزندی به گونه ای که در هیچ کدام کوتاهی نکرده و آنها را همراه با شوق و بدون احساس کسالت و تنبلی انجام دهد . ۵- ایجاد ترس و هیبت از والدین به اندازه ترس از پادشاه ستمگر در دل فرزند . ( این ترس به خاطر شأن والای پدر و مادر بوده و مانع ورود به حریم آنها و جسارت می گردد. ۶- مهربانی به والدین به اندازه مادری مهربان و رئوف که همواره در تلاش برای رفع نیازهای فرزندان است . ۷- قرار دادن شیرینی اطاعت و نیکی به والدین، شیرین تر از خواب در چشم خواب آلودگان ۸- بزرگ دیدن نیکی والدین نسبت به خود حتی اگر کم باشد . (ناسپاسی یکی از رذایل اخلاقی است و در قرآن از انسان به این صفت یاد شده است. انسان هیچ گاه نمی تواند قدردان والدینش باشد.) ۹- اندک دیدن کارهای نیک خود در مقابل والدین حتی اگر زیاد باشد. ۱۰- پایین آوردن صدا در گفتگو با آنها به گونه ای که باعث آزردگی والدینش نشود. ۱۱- گفتاری مؤدبانه با والدین (عدم استفاده از الفاظ نامناسب و شوخی یا فحاشی نسبت به والدین) خداوند درقرآن می فرمایند: به پدر و مادرخود حتی ( اُف) هم نگویید و با آنها درشت صحبت نکنید بلکه با قول کریم و مهربانی صحبت کنید. ( اسراء ۲۳) فرزندان باید بال های ذلت را در برابر والدین بگسترانند و هیچ زمان آنها را به خیرگی نگاه نکنند، مگر با نظر رحمت و دلسوزی . ( اسراء ۲۴) هیچ گاه دست را بالای دست والدین قرار ندهند و جلوتر از والدین راه نروند . اهانت به والدین کسی نکنند تا به والدینشان اهانت نشود. امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: من نظر الی ابویه نظر ما قف و هما ظالمان له ، لم یقبل الله له الصلاه . - اگر کسی با خشم به پدر و مادرش نگاه کند حتی اگر مقصر باشند، خداوند از او نمازی قبول نمی کند. پایین ترین درجه عقوق والدین گفتن اف و بالاترین آن ، قتل آنهاست . ۱۲- نرم شدن خلق و خوی نسبت به والدین و مهربان کردن قلب نسبت به آنها . ۱۳-رفیق شدن با آنها ( اهل مدارا و سازش شدن ) - فرزندان باید تحمل خلق و خوی والدین را داشته و مراعات حال آنها را بنمایند. ۱۴- شفیق آنها شدن و احساس دلسوزی کردن نسبت به آنها . ۱۵- پاداش دادن به والدین به خاطر تربیت آنها . ۱۶- حفظ زحمت ها و تلاش های آنها در دوران کودکی . ۱۷- قراردادن سختی ها به عنوان عامل آمرزش گناهان و بالا رفتن درجه آنها در بهشت . ۱۸- بخشش و حلال کردن حقوقی که پدر و مادر در ادای آنها کوتاهی نموده اند. ۱۹- رساندن آنها درقیامت به موطن سلامت .
تعریف عملی زهد (پای درس علی(ع)) امام علی(ع): «ای مردم! زهد یعنی کوتاه کردن آرزو، و شکرگزاری در برابر نعمت‌ها، و پرهیز در برابر محرمات. پس اگر نتوانستید همه این صفات را فراهم سازید، تلاش کنید که حرام بر صبر شما غلبه نکند.» نهج‌البلاغه- خطبه 81
راه رسیدن به پیروزی نهایی (درمکتب امام) اگر مملکت بخواهید یک مملکت مستقل برای خودتان باشد، باید این تحولات حاصل بشود. یک فرهنگ استعماری برگردد به یک فرهنگ استقلال، مستقل. همه چیز باید عوض بشود. مغزهای استعماری برگردد به یک مغزهای مستقل. تا این نشود، ما نمی‌توانیم به آن پیروزی نهایی برسیم. صحیفه امام؛ ج10؛ ص470 | قم؛ 13 آبان 1358
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣حجت الاسلام محسن قرائتی 🌹 تفسیر سوره توبه - آیه ۷۲ وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَتِ جَنَّتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ خَلِدِینَ فِیهَا وَمَسَکِنَ طَیِّبَةً فِى جَنَّتِ عَدْنٍ وَ رِضْوَنٌ مِّنَ اللَّهِ أَکْبَرُ ذَ لِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ‏ ترجمه خداوند به مردان و زنان با ایمان، باغهایى (از بهشت) که از پاى (درختان) آن، نهرها جارى و در آن جاودانند و (نیز) مسکن‏هایى دلپسند در بهشت برین را وعده داده است. ولى رضایت و خرسندى خداوند، برتر و والاتر (از اینها) است. این همان رستگارى‏بزرگ است.
این آیه چگونگى تحقّق رحمتى را که در آیه‏ قبل بود، «سیرحمهم» بیان مى ‏کند. «جنّاتِ عَدن»، طبق روایات، بهترین و شریف‏ ترین منطقه‏ بهشت و جایگاه پیامبران و صدّیقان و شهداست، منطقه‏ اى که از نظر خوبى، به خیال کسى خطور نکرده است. ۱- اهل نفاق، «بعضهم من بعض»، امّا اهل ایمان «بعضهم اولیاء بعض» ۲- اهل نفاق، «یأمرون بالمنکر و ینهون عن المعروف»، امّا اهل ایمان «یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر» ۳- اهل نفاق، «نسوااللَّه»، امّا اهل ایمان «یقیمون الصلوة» ۴- اهل نفاق، «یقبضون ایدیهم »، امّا اهل ایمان «یؤتون الزکوة» ۵ - اهل نفاق، «فاسقون»، امّا اهل ایمان «یطیعون اللَّه» ۶- خداوند به اهل نفاق، «نار جهنّم» وعده داده، امّا به اهل ایمان «جنّات، مساکن» ۷- براى اهل نفاق، «لعنهم اللَّه»، امّا براى اهل ایمان «رضوان من اللَّه» ۸ - براى اهل نفاق، «عذاب مقیم»، امّا براى اهل ایمان «فوز عظیم»
پیام ها ۱- زن و مرد، در برخوردارى از پاداش الهى، برابرند «وعداللَّه المؤمنین و المؤمنات» ۲- بزرگ‏ترین امتیاز بهشت، خلود در آن و جاودانگى نعمت‏ هاى آن است. «خالدین فیها» ۳- زندگى آخرت تنها معنوى نیست، بلکه مادّى وجسمانى است. «جنّات، مساکن طیّبة» ۴- مسکن خوب، وقتى ارزشمند است که در منطقه‏ خوب باشد. «مساکن طیّبة فى جنّات عدن» ۵ - از تمایلات طبیعى انسان به آب، سرسبزى، باغ، بوستان و منزل، در جهت گرایش به معنویت استفاده کنیم. «وعداللَّه... جنّات تجرى من تحتها الانهار...» ۶- لذّت‏ هاى معنوى، بالاتر از لذّت‏ هاى مادّىِ بهشت است. «رضوان من اللَّه اکبر» ۷- بهشت نیز درجات و مراتبى دارد. «جنّات ‏تجرى، جنّات‏ عدن و رضوان من اللَّه اکبر» ۸ - رسیدن به پاداش اخروى و رضایت الهى، رستگارى بزرگ است«الفوزالعظیم»
روایات مرتبط👇👇