🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
🌸🍃 وَ مَا أُوتِيتُم مِّن شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَزِينَتُهَا وَمَا عِندَ اللَّهِ خَيْرٌ وَأَبْقَي أَفَلَا تَعْقِلُونَ
(60، قصص)
🌸🍃 و آنچه به شما داده شده، بهره ى زندگى دنيا و زينت آن است (كه فانى و زودگذر است)، در حالى كه آنچه نزد خداست، بهتر و پايدارتر است. پس آيا نمى انديشيد؟!
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀
❇️ نکات: ⬇️
✴️ در واقع اين سوّمين جوابى است كه خداوند در پاسخ بهانه جويى كفّار مكّه (كه اگر ما ايمان بياوريم، زندگانى ما مختل مى شود) مى دهد، كه آنچه به گمان خام خود از رهگذر عدم ايمان به دست مى آوريد، متاع وكالاى بى ارزش و فانى زندگى محدود دنياست، در حالى كه آنچه نزد خداست، بهتر و ماندگارتر است.
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀
❇️ پیام ها: ⬇️
1⃣ ثروت و دارايى خود را محصول تلاش و زرنگى خويش نپنداريم كه هر چه هست از خداوند است.
🌺 «ما اوتيتم»
2⃣ نعمت هاى دنيوى، محدود است؛
🌺 «من شى ء»
ولى پاداش الهى، نامحدود و غير قابل تصوّر است.
🌺 «ما عنداللّه خير و ابقى »
3⃣ اگر به خاطر پذيرش ايمان، دنيا را از دست بدهيد، به نعمت هاى بى منتها و بى زوال دست خواهيد يافت.
🌺 «ما عنداللَّه خيرٌ و ابقى»
4⃣ هركس باقى را فداى فانى، و بهره ى ناب را با لذّات آميخته با مشكلات عوض كند، در حقيقت عاقل نيست.
🌺 «أفلا تعقلون»
💎 نگاهى به دنيا از منظر قرآن
در قرآن مجيد، از دنيا و زندگانى دنيا با تعبيرات مختلفى ياد گرديده و انسان ها را از اقبال به آن و اغفال در برابر آن برحذر داشته است، از جمله: 🔻🔻
🔸 دنيا، عارضى است.
🔹«عَرَض الحياة الدّنيا»(۱)
🔸 دنيا، بازيچه است.
🔹«و ماالحياة الدّنيا الاّ لعبٌ و لَهو»(۲)
🔸 دنيا، اندك و ناچيز است.
🔹«فما متاع الحياة الدّنيا فى الآخرة الاّ قليل»(۳)
🔸 زندگى دنيا، مايه ى غرور و اغفال است.
🔹«وما الحياة الدّنيا الاّ متاع الغرور»(۴)
🔸 زندگى دنيا، براى كفّار جلوه دارد.
🔹«زيّن للّذين كفروا الحياة الدّنيا»(۵)
🔸 مال و فرزند، جلوه هاى دنيا هستند.
🔹«المال والبنون زينة الحياة الدّنيا»(۶)
🔸 دنيا، غنچه اى است كه براى هيچ كس گُل نمى شود.
🔹«زهرة الحياة الدّنيا»(۷)
🔸 چرا آخرت را به دنيا مى فروشيد؟
🔹«اشتروا الحياة الدّنيا بالآخره»(۸)
🔸 چرا به دنياى فانى و محدود، راضى مى شويد؟
🔹«أرَضِيتم بالحياة الدّنيا»(۹)
🔸 چرا به دنياى كوچك و زودگذر شاد مى گرديد؟
🔹«فَرِحوا بالحيوة الدّنيا»(۱۰)
🔸 چرا دنيا را به آخرت ترجيح مى دهيد؟
🔹«يَستحبّون الحياة الدّنيا على الآخره»(۱۱)
🔸 چرا به دنياداران خيره مى شويد؟
🔹«لاتمدّنّ عينيك الى ما متّعنا به»(۱۲)
🔸 چرا فقط به دنيا فكر مى كنيد؟
🔹«لم يرد الاّ الحياة الدّنيا»(۱۳)
🔸 آيا دنياگرايان نمى دانند كه جايگاهشان دوزخ است؟
🔹«و آثر الحياة الدّنيا . فانّ الجحيم هى المأوى »(۱۴)
❌ البتّه اين همه هشدار به خاطر كنترل مردم دنياگراست و آنچه در آيات و روايات انتقاد شده، از دنياپرستى، آخرت فروشى، غافل شدن، سرمست شدن و حقّ فقرا را ندادن است،
⭕️ ولى اگر افرادى در چهارچوب عدل و انصاف سراغ دنيا بروند و از كمالات ديگر و آخرت غافل نشوند و حقّ محرومان را ادا كنند و در تحصيل دنيا يا مصرف آن ظلم نكنند، اين گونه مال و دنيا فضل و رحمت الهى است.
⚜⚜⚜⚜
۱) نساء، 94.
۲) انعام، 32.
۳) توبه، 38.
۴) آل عمران، 185.
۵) بقره، 212.
۶) كهف، 46.
۷) طه، 131.
۸) بقره، 86.
۹) توبه، 38.
۱۰) رعد، 26.
۱۱) ابراهيم، 3.
۱۲) حجر، 88.
۱۳) نجم، 29.
۱۴) نازعات، 38 و 39.
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
9.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌟 دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
🤲 اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ و أوِنی فیهِ بِرَحْمَتِکَ الی دارِ القَرارِ بالهِیّتَکِ یا إلَهَ العالَمین.
🍃 خدایا، مرا در این ماه به همراهی و همسویی با نیکان توفیق ده و از همنشینی با بدان دور بدار و به حق رحمتت به خانه آرامش جایم ده، به خدایی خودت ای معبود جهانیان.
✨🦋
❇️ شرح دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان| آیت الله مجتهدی رحمة الله علیه
🤲 اللَّهُمَّ وَفِّقْنِی فِیهِ لِمُوَافَقَةِ الْأَبْرَارِ وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مُرَافَقَةَ الْأَشْرَارِ وَ آوِنِی فِیهِ بِرَحْمَتِکَ إِلَی (فِی) دَارِ الْقَرَارِ بِإِلَهِیَّتِکَ یَا إِلَهَ الْعَالَمِین
🤲 [1] اللَّهُمَّ وَفِّقْنِی فِیهِ لِمُوَافَقَةِ الْأَبْرَارِ
✴️ خدمت به خلق و با خدا بودن ملاک اصلحیت
خدایا کاری کن که من با خوبان موافق باشم، مثلا اگر قرار است برای ریاست جمهوری یا انتخابات مجلس شورای اسلامی رای گیری کنند، اگر فردی خوب است من با او موافقت کنم و اگر بد است به او رای ندهم و دنبال باند و باند بازی نباشم و دنبال منافع شخصی خودم نباشم بلکه هر جا رضای خدا را دیدم به او رای بدهم و همیشه به کسی رای بدهیم که اهل نماز شب و اهل خلوت با خدا و در پی خدمت به خلق باشد.
وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مُرَافَقَةَ الْأَشْرَارِ
با این افراد رفاقت نکنیم
خدایا کاری کن که من با بدان رفیق نشوم، با اهل دود و دم رفیق نشوم، با سیگاری هم رفیق نشو، اگر پسر عموی شما سگ بغل می کند با او رفیق نشو ، حالا چون از ارحام است و صله رحم باید کرد در حد یک تلفن و سلام و احوال پرسی با او رابطه داشته باشید؛ با رَحِم باید سلام و علیک کرد، ولی اگر اهل تقوی نیست با او رفیق نشو. با کسانی که متدین هستند رفیق شو.
با چه کسی مجالست کنیم؟
حواریون از حضرت عیسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) سئوال کردند که با چه کسی مجالست کنیم؟ فرمود:
« من یُذَکِّرکُم اللهُ رُویَتَه » کسی که نگاه به او شما را به یاد خدا بی اندازد. به دنبال دوستانی باشید که شما را به یاد خدا می اندازند؛ حتی شما حق نداری با هر عالمی رفاقت کنی!
حدیثی از امام صادق (علیه السلام) وارد شده است که از حضرت سوال کردند که آیا حدیث « النَظَرُ اِلی وَجه العالِم عِبادة » [2] درست است؟ حضرت فرمودند؛ درست است اما کلیت ندارد، بعد حضرت قیدی به آن اضافه نمودند که؛ نظر به عالمی عبادت است که « هُو العالمُ الذِی إذا نَظَرت إِلَیهِ ذَکَّرک الآخِرَة » عالمی که وقتی به او نگاه می کنی تو را به یا خدا بیاندازد « وَ مَن کَان خلافُ ذلک » و اگر عالمی بود که وقتی به او نگاه می کنی تو را به یاد آخرت نمی اندازد « فَالنظُر اِلیه فِتنَة » [3] نظر کردن به او هلاکت است . با عالمی که شما را به شک می اندازد رفیق نشوید.
چند خصلت باید در عالم باشد
در حدیث آمده است با عالمی همنشین شوید که شما را از چند امر به چند امر دعوت کند:
از شک به یقین، از ریاکاری به اخلاص، از رغبت به دنیا به زهد از دنیا [4]
بنادر البحار-ترجمه و شرح خلاصه دو جلد بحار الانوار ترجمه فارسی 120
حضرت موسی بن جعفر (بر ایشان سلام و درود باد) فرموده: نزد هر عالم و دانائی ننشینید مگر عالم و دانشمندی که شما را از پنج چیز به پنج چیز دعوت نموده و بخواند: از شکّ و دو دلی بیقین و باور، و از کبر و سربلندی بتواضع و فروتنی، و از رئاء و خودنمائی باخلاص و پاکدلی و بی خود نمائی، و از دشمنی بنصیحت و اندرز، و از خواهان بودن (دل بستن بدنیا) بپارسائی و پرهیزکاری
مثل مرحوم شیخ حسین زاهد که وقتی در محضر او بودی و او را می دیدی رغبت انسان نسبت به دنیا کم می شد؛ اگر ریاکار بودی خالص می شدی، اگر اهل شک بودی اهل یقین می شدی.
من شنیده ام بعض اهل علم به طلبه ها گفته اند؛ شما چرا طلبه شده اید مگر ما به کجا رسیده ایم که شما می خواهید برسید؛ این چه حرفهای باطلی است که می زنند؛ باید مراقب باشید حتی با هر عالمی هم همنشین نشوید.
گرفتاری در برزخ به خاطر ممانعت از تحصیل در حوزه
مرحوم آیت الله آقا شیخ محمد تقی بروجردی رحمة الله علیه کتابی دارد به نام «سیر المنازل» و در آن کتاب آورده است که پدر و مادر من راضی نبودند من طلبه بشوم؛ من فرار کردم و به گلپایگان و اصفهان و نجف رفتم و سالها زحمت کشیدم و به در جه اجتهاد رسیدم و پدر و مادرم مرحوم شده بودند، در عالم خواب و رویا ایشان را دیدم که به من می گفتند: ما در این عالم گرفتار هستیم و به ما می گویند: شما چرا به پسرتان می گفتید که طلبه نشو.
آن آخوندی هم که به شما می گوید؛ طلبه نشو او هم در قیامت گرفتار است و جهنمی می شود.
خاطره
سید مهدی خرازی پدر آیت الله خرازی برای من نقل کرد: بعضی از اهل علم به من می گفتند؛ شنیده ایم که پسرت را می خواهی طلبه کنی! این کار را نکن؛ ایشان به آیت الله خوانساری جریان را می گوید؛ تا مجبور شود فرزندش را به حوزه بفرستد و طلبه شود. هم اکنون فرزند ایشان یکی از بزرگان حوزه است و به درجه اجتهاد رسیده و دارای آثار و برکات فراوانی است.
ادامه حدیث
سه ویژگی همنشینی در کلام حضرت عیسی علیه السلام
از حضرت مسیح سئوال شد که « مَن نُجالس » با چه کسی همنشین شویم؛ حضرت فرمودند:
اول- کسی که دیدن او شما را به یاد خدا می اندازد «مَن یُذَکِّرُکُم الله رؤیَتَه»
دوم- کسی که کلام او بر علم شما بی افزاید « مَن یزید فِی عِلمِکُم مَنِطِقُه»
سوم- کسی که عمل او رغبت شما را نسبت به آخرت زیاد کند « مَن یَرغبکُم فِی الآخره عَمَله » [5] با کسی مجالست کن که یک پله از تو بالاتر است؛ اهل نماز شب و یاد خدا باشد
اگر من طلبه شدم بخاطر دوست خوبی بود که داشتم؛ ایشان روزی به من گفتند؛ که برای قرائت قرآن به مجلسی برویم، بعد مدتی به من گفت که برای نماز جماعت به مسجد خندق آباد برویم و من هم رفتم؛ در آن مسجد آقا سیدی بودند که مشغول تدریس صرف بودند و «ضرب ؛ ضربا» درس می دادند و من هم علاقه مند شدم و در کلاس درس ایشان شرکت می کردم، بعد مدتی به درس شیخ علی اکبر برهان رفتم و یواش یواش ذوق طلبگی پیدا کردم و.. این همه برکات بخاطر رفیق خوب بود.
وَ آوِنِی فِیهِ بِرَحْمَتِکَ إِلَی (فِی) دَارِ الْقَرَارِ
خدایا مرا با خوبان رفیق کن و به رحمت خودت مرا در بهشتت جای بده!
بالَهِیَّتِکَ یَا إِلَهَ الْعَالَمِین
به خدایی خودت قسم که این دعاهای مرا مستجاب کن و در بهشتت جای بده، تازه اگر من را به جهنم بردی با دوری تو چه کنم؟!
امیر المومنین در دعای کمیل خطاب به خداوند می فرمایند: خدایا گیرم که من به آتشت صبر می کنم، ولی فراق تو را چه کنم!؟