اي شيعه بزن ناله و فرياد امشب
از غربت آن غريب کن ياد امشب
مسموم شد از زهر، جواد بن رضا
در حجره ي در بسته ي بغداد امشب
شهادت دردانه احمدی جوان رعنای سلطان رئوف حضرت امام محمد تقی صلوات الله علیه تسلیت باد
لب تشنه بود 1.mp3
1.8M
لب تشنه بود، تشنه ی یک جرعه آب بود
مردی که دردهای دلش بی حساب بود
پا می كشید گوشه ی حجره به روی خاک
پروانه وار غرق تب و التهاب بود
در ازدحام هلهله های کنیزکان
فریاد استغاثه ی او بی جواب بود
یک جرعه آب، نذر امامش كسی نكرد
هر چند آب دادن تشنه ثواب بود
آخر شبیه جد غریبش شهید شد
آری دعای خسته دلان مستجاب بود
تا سایبان پیکر نورانی اش شود
بال کبوتران حرم را شتاب بود
اما فدای بی کفن دشت کربلا
آلاله ای كه زخم تنش بی حساب بود
هم تیغ و نیزه خون تنش را مکیده بود
هم داغ دیده ی شرر آفتاب بود
یوسف رحیمی
#روضه_امام_جواد #سلحشور #حاج_مهدی_سلحشور
࿐ 🍃═🌸━━┓
┗━━🌸═🍃࿐
«#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج»
ابن شبيب که بود؟؟
آن دسته از کسانی که بیشتر اهل کتاب و مطالعه باشد احتمالاً اسم «ریان بن شبیب» را دیدهاند و او را میشناسند اما آنهایی که جوانترند اسم ریان بن شبیب را در نوحه معروف این روزها شنیدهاند. از همین رو شاید برای خیلیها جالب باشد که بدانند او چه کسی بوده و چرا اسمش درمداحی ها و روضههای امروز شنیده میشود.
ریان بن شبیب را جزو تاریخ نگاران و محدثان معتبر پیروان مذهب شیعه میدانند. کسی که بخش قابل توجهی از مقتل ها و روضههای مربوط به کربلا و قیام عاشورا را روی کاغذ آورده است. معروف ترین روایت ریان را به روایتی از قول امام رضا (علیه السلام) به مناسبت آغاز ماه محرم نسبت میدهند.
ریان ابن شبیب روایت کرده که من روز اول محرم خدمت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام رسیدم. حضرت فرمودند: ای پسر شبیب آیا امروز را روزه گرفتهای؟ عرض کردم نه یابن رسول الله! فرمودند: امروز روزی است که زکریا پروردگارش را خواند و گفت: پروردگارا فرزندی پاک به من مرحمت بفرما، همانا تو دعای بندگان را می شنوی. حق تعالی دعای او را مستجاب فرمود، در حالی که حضرت زکریا در محراب بود به ملائکه فرمود: 🔻
او را ندا کردند گفتند خدا بشارت میدهد تو را به یحیی، پس هر که امروز را روزه بدارد و سپس دعا کند دعای او مستجاب میگردد چنان که دعای زکریا (علیه السلام) مستجاب گردید.
💠🥀💠
سپس حضرت فرمودند:
ای پسرشبیب! محرم ماهی بود که اهل جاهلیت در زمان گذشته ظلم و قتال را در این ماه حرام میدانستند برای احترام این ماه، (نام این ماه محرم الحرام است.) پس این امت حرمت این ماه را نشناختند، حرمت پیامبر خدا را ندانستند، در این ماه با ذریه پیامبر قتال کردند و زنان ایشان را اسیر نمودند و اموالشان را به غارت بردند پس خدا اینها را هرگز نیامرزد.
ای پسرشبیب اگر گریه میکنی برای حسین بن علی بن ابی طالب (علیه السلام) گریه کن که او را مانند گوسفندی ذبح کردند و او را با هجده نفر از اهل بیت او شهید نمودند که هیچیک از آنها در روی زمین شبیه و مانندی نداشتند.
💠🥀💠
جایی دیگر ریان بن شبیب به نقل از امام هشتم در وصف واقعه عاشورا نوشته است:
ای پسر شبیب! خبر داد مرا پدرم از پدرش، از جدش 👈که چون جدم حسین (علیه السلام) را شهید کردند از آسمان خون و خاک سرخ بارید.👉
ای پسر شبیب! اگر گریه میکنی بر حسین (علیه السلام) گریه کن که تا آب دیده بر روی صورت تو جاری شود👈 خدای متعال تمام گناهان صغیره و کبیره تو را میآمرزد. خواه اندک باشد یا بسیار.
ای پسر شبیب! اگر میخواهی خدا را ملاقات کنی در حالی که هیچ گناهی برای تو نباشد👈 پس امام حسین (علیه السلام) را زیارت کن.👉
ای پسر شبیب! اگر میخواهی در غرفه عالیه بهشت ساکن شوی، با رسول خدا و ائمه طاهرین (علیه السلام) باشی،👈 پس قاتلان حسین (علیه السلام) را لعنت کن.
ای پسر شبیب! اگر میخواهی مثل ثواب شهدای کربلا را داشته باشی،👈 هر گاه که مصیبت آن حضرت را یاد میکنی بگو «یا لیتنی کنت معکم فافوز فوزا عظیما» یعنی ای کاش من با شما میبودم و به فوز عظیم نائل میشدم.
شرح حکمت 22
(آیت الله مکارم)
ــــــــــــــــــــــــــــ ✨
‼️اگر حق ما را بگيرند...‼️
اين جمله حکمت آميز خواه مقارن ايام سقيفه گفته شده باشد يا در شوراى شش نفره عمر براى انتخاب خليفه پس از او، اشاره به مسئله خلافت دارد که حق مسلّم اهل بيت و امير مؤمنان على(عليه السلام) بود. مى فرمايد: 🔻
«ما را حقى است که اگر به ما داده شود (آزاديم) وگرنه (همچون اسيران و بردگانى خواهيم بود که) در عقب شتر سوار خواهيم شد، هرچند زمانى طولانى اين سير در تاريکى بگذرد»;
(وَقَالَ(عليه السلام): لَنَا حَقٌّ، فَإِنْ أُعْطِينَاهُ، وَإِلاَّ رَکِبْنَا أَعْجَازَ الاِْبِلِ، وَإِنْ طَالَ السُّرَى).
⏪با توجه به اين که «اعجاز» جمع «عَجُز» به معناى پشت و «سُرى» به معناى سير شبانه است مفسران در اين که منظور از اين تشبيه چيست، احتمالاتى داده اند:🔻🔻
مرحوم سيّد رضى مى گويد:
🔸«اين کلام از سخنان لطيف و فصيح امام است و معناى آن اين است که اگر حق ما به ما داده نشود همچون افراد خوار و بى مقدار خواهيم بود و اين بدان سبب است که کسى که پشت سر ديگرى سوار بر مرکب مى شود در قسمت عقب مرکب خواهد بود، همچون برده و اسير و مانند آنها»;
(قالَ الرَّضىُ وَهذا مِنْ لَطيفِ الْکَلامِ وَفَصيحِهِ وَمَعْناهُ أنّا إنْ لَمْ نُعْطَ حَقَّنا کُنّا أذِلاّءُ وَذلِکَ أنَّ الرَّديفَ يَرْکَبُ عَجُزَ الْبَعيرِ کَالْعَبْدِ وَالاْسيرِ وَمَنْ يَجْرى مَجْراهُما).
🔸تفسير ديگر اينکه منظور اين است اگر حق ما را به ما ندهند به زحمت و مشقت فراوان خواهيم افتاد همان گونه که شخص رديف دوم به هنگام سوار شدن بر شتر چنين حالى را خواهد داشت.
🔸تفسير سوم اين که اگر ما به حقمان نرسيم مخالفان ما براى مدتى طولانى ما را به عقب خواهند انداخت و ما هم طبق فرموده پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) صبر مى کنيم و براى گرفتن حق خويش دست به شمشير نخواهيم برد.
ــــــــــــــــــــــــــــ ‼️
🔰اين احتمال نيز بعيد نيست که هر سه تفسير در مفهوم کلام امام جمع باشد به اين معنا که اگر ما را از حق خود محروم سازند هم ما را به خوارى مى کشانند و هم به زحمت و مشقت مى افکنند و هم مدت طولانى ما را از حقمان محروم مى دارند و به فرمان پيغمبر اکرم ناچاريم صبر کنيم.
💠🔻💠
🔰هر يک از اين تفسيرهاى سه گانه را انتخاب کنيم اشاره به اين نکته است که مخالفان ما افراد بى رحمى هستند که تنها به غصب حق ما قناعت نمى کنند، بلکه اصرار دارند ما را به ذلت و زحمت بيفکنند و هرچه بيشتر رسيدن ما را به حقمان تأخير بيندازند، همان گونه که تاريخ اين واقعيت را نشان داد که دشمنان امام هفتاد سال بر فراز تمام منابر در سراسر جهان اسلام آن حضرت را لعن مى کردند و فرزندانش را در کربلا به خاک و خون کشيدند و خاندان او را به اسارت کشاندند و آنچه از دستشان بر مى آمد از ظلم و ستم بود روا داشتند ولى آنها صبر کردند، تا اين شب تاريک و سياه و ظلمانى برطرف شود و البته باور ما اين است که پايان اين شب سياه و ظلمانى همان ظهور مهدى موعود خواهد بود که در آن زمان حق به صاحب حق مى رسد و جهان دگرگون مى شود و عالم ديگرى جاى اين عالم ظلمانى را خواهد گرفت.
ــــــــــــــــــــــــــــ ✨
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin