هدایت شده از ختم نهج البلاغه
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت6
🔴 قسمت اول
🔰 امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در حکمت ۶ نهج البلاغه می فرمایند: «سینه خردمند صندوق راز اوست وخوشرویی وسیله دوست یابی و شکیبایی گورستان پوشاننده عیب ها است». بعضی هم گفته اند که حضرت فرموده است : «پرسش کردن وسیله پوشاننده عیبها است و انسان از خود راضی دشمنان او فراوان هستند». بنابراین ۵ مطلب را در این حکمت باید بررسی کنیم:
1. رازداری
2. خوشرویی
3. صبر و شکیبایی
4. آداب پرسش کردن
5. ازخودراضی و خودپسند نبودن.
🔸1. رازداری: درباره رازداری قبلاً در حکمت ۲ به بهانه مطلبی که پیرامون حاکمیت زبان بر انسان و نتیجه اش که خفت و خواری است کامل بیان کردهایم .
🔸2. خوشرویی:
🔹2.1 تعریف خوشرویی:
در حکمت ۳۳۳ نهج البلاغه امیرالمومنین علی (علیه السلام) در توصیف مؤمن می فرمایند : «شادی مومن در چهره او و اندوهش در دل پنهان است». یعنی با مردم خوشرو و بشاش برخورد می کند اگر چه مؤمن به خاطر دوری از جایگاه اصلی او که در قیامت به او خواهد رسید قلبش پر از حزن است.
🔹 2.2 آثار خوشرویی:
در نهج البلاغه چند مورد برای آثار خوشرویی بیان شده است:
2.2.1 اقبال مردم: در حکمت ۵۰ میخوانیم: «دلهای مردم گریزان است به کسی روی می آورند که خوشرویی کند»
2.2.2 دوست یابی: در حکمت ۶ میخوانیم : «خوشرویی وسیله دوست یابی است»
🔸3. پرسش کردن:
در نهج البلاغه بعضی آداب برای پرسش کردن و سؤال کردن بیان شده است.
🔹3.1 سؤال برای فهمیدن و دانستن است نه برای امتحان کردن و دست انداختن. حضرت در حکمت ۳۲۰ در جواب کسی که سوال پیچیده ای را پرسید فرمودند: «برای فهمیدن بپرس نه برای آزار دادن زیرا نادان آموزش گیرنده همانند دانا است و دانای بیانصاف مانند نادان بهانهجویی است». یعنی شما که چیزی را میدانید برای چه چیزی برای دست انداختن سؤال میکنید.
🔹3.2 پرسش نکردن از چیزی که نیامده و اثری هم در دانش او ندارد. در حکمت ۳۶۴ می فرمایند: «از آنچه پدید نیامده است نپرسید زیرا آنچه پدید آمده برای سرگرمی تو کافی است».
🔻آداب پاسخ دادن:
پاسخ دادن هم آدابی دارد نمونه آن در نهج البلاغه بیان شده است.
1. اقناع و قانع کردن پرسش کننده است. حضرت در حکمت ۲۸۹ درباره یکی از دوستان قدیم خودشان می فرمایند: «گاهی که لب به سخن می گشود بر دیگر سخنوران برتری داشت و تشنگی پرسشگران را فرو می نشاند».
2. وقتی از انسان سؤال کردند و جواب را بلد نبود از گفتن نمی دانم خجالت نکشد. امیرالمؤمنین درحکمت ۸۲ میفرمایند: «اگر از کسی سوال کردند و نمیدانست شرم نکند و بگوید نمی دانم و کسی که شرم نکند در آنچه نمی داند، بیاموزد». یعنی اگر هم چیزی را بلد نیست خجالت نکشد برود بیاموزد اما اگر کسی چیزی را نمی داند ولی از گفتن نمیدانم هم پرهیز کرد حضرت در حکمت ۸۵ می فرمایند : «کسی که از گفتن نمی دانم رویگردان است به هلاکت و نابودی می رسد»
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
هدایت شده از ختم نهج البلاغه
🌳شجره آشوب« قسمت سی و دوم »
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻 چرا هنگامی که حضرت از شورش علیه عثمان و محاصره او بر حذر داشت، زبیر حاضر نشد گوش به فرمان امام باشد؟ آیا امام در زمان عثمان با امام در زمان ابوبکر، متفاوت بود که زبیر چنین سیاست دوگانه ای در پیش گرفت؟
🔻نکته ای را ابن ابی الحدید به عنوان وجه اشتراک بین طلحه و زبیر بیان می کند و ما به صورت خلاصه آن را ذکر می کنیم:
🔻وی می گوید: «طلحه شک نداشت که امر حکومت بعد از عثمان به او می رسد، به دلیل سابقه اش در اسلام و اینکه پسر عموی ابوبکر است. او در زمان ابوبکر با عمر منازعه داشت و می خواست که ابوبکر، خلافت را بعد از خودش به او بسپارد...زبیر نیز امید داشت به چنین چیزی برسد و امید آن دو از امید علی برای رسیدن به خلافت کمتر نبود.»
🔻یکی از تفاوت هایی که در اینجا باید میان زبیر و معاویه بیان کرد این است:
زبیر هنگامی که در جنگ جمل، عمار را در لشکر امام دید، به یاد قول رسول خدا درباره عمار افتاد که فرمود: «تو را گروه ستمگر می کشند.» و در این موقعیت، زبیر دچار تردید شد که مبادا بر راه باطل باشد. اما معاویه هنگامی که چنین صحنه ای را مشاهده کرد، قتل عمار را نیز بر گردن امام انداخت و ، هیچ تردیدی به خود راه نداد.
🔻در اینکه طلحه و زبیر، قبل از خلافت امام، دارای روحیه منفعت طلبی بودند شکی نیست و ما این موضوع را ثابت کردیم. اما تفاوت هایی نیز بین این دو شخصیت منفعت طلب وجود داشت که به برخی از آن ها اشاره می کنیم:
🔻1. طلحه همانطور که گفتیم، حس حسادت و کینه از امام را به دل داشت. به علاوه او جزو افرادی بود که قصد داشتند پیامبر را ترور کنند. اما در مورد زبیر، چنین اقدامی را نمی بینیم.
🔻2. امام در جنگ جمل، به ابن عباس فرمود به جای طلحه با زبیر، صحبت کند. در خطبه 31 نهج البلاغه آمده است: «با طلحه، ديدار مكن، زيرا در برخورد با طلحه، او را چون گاو وحشى مىيابى كه شاخش را تابيده و آماده نبرد است، سوار بر مركب سركش مىشود و مىگويد، رام است. بلكه با زبير ديدار كن كه نرمتر است. به او بگو، پسر دايى تو مىگويد: در حجاز مرا شناختى، و در عراق مرا نمىشناسى؟! چه شد كه از پيمان خود باز گشتى؟!»
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
هدایت شده از کتابخانه صوتی
📗#اعلام_برنامه
با توجه به استقبال زیاد عزیزان از سلسله جلسات درس حافظ توسط حجت الاسلام والمسلمین استاد محمدرضا رنجبر ، ان شا الله از امشب پخش سلسله جلسات #درس_مثنوی که مربوط به شرح و تفسیر مثنوی معنوی مولانا توسط استاد رنجبر هست را آغاز میکنیم.
این جلسات نیز همانند درس حافظ بصورت سریالی و چند وقت یکبار در کانال قرار میگیرد.
.......................................
✅کانال را به دوستان خود معرفی کنید👇👇
https://eitaa.com/audio_ketab
هدایت شده از کتابخانه صوتی
برنامه درس مثنوی
" شرح و تفسیر مثنوی معنوی مولانا "
توسط #استاد_محمد_رضا_رنجبر
قسمت های ۱ الی ۴
#درس_مثنوی
#استاد_رنجبر
@audio_ketab
هدایت شده از کتابخانه صوتی
📗#معرفی_کتاب📗
مثنوی معنوی اثر مولانا جلالالدین محمد بلخی از برترین کتابهای ادبیات عرفانی کهن و حکمت پارسی پس از اسلام است. این کتاب از ۲۶٬۰۰۰ بیت و ۶ دفتر و در قالب شعری مثنوی سروده شدهاست؛ که در واقع عنوان کتاب نیز میباشد. در این کتاب ۴۲۴ داستان پیدرپی به شیوهٔ تمثیل و حکایت بیان شده است. هجده بیت نخست دفتر اول مثنوی به نینامه شهرت دارد.
مثنوی معنوی گنجینه ای کهن از حکمت ، عرفان ، اخلاق و موضوعات اعتقادی است لیکن آنچه مثنوی را از سایر آثار جدا می کند روانی آن در عین خلاقیت و نوآوری ادبی و معنی دقیق الفاظ و تعبیرات جدید آن است. انتقال معنی از مطلبی به مطلبی و از حکایتی به مضمونی دیگر و در عین حال پیوستگی و ناگسسته بودن مطالب از بدیعیات این کتاب است.
@audio_ketab
هدایت شده از کتابخانه صوتی
🔸درس مثنوی ۱
بشنو از نی چون حکایت می کند
وز جدایی ها شکایت می کند (۱)
کز نیستان تا مرا ببریده اند
در نفیرم مرد و زن نالیده اند (۲)
سینه خواهم شرحه شرحه از فراق
تا بگویم شرح درد اشتیاق (۳)
هدایت شده از کتابخانه صوتی
dars masnavi 01.mp3
7.51M
هدایت شده از کتابخانه صوتی
🔸درس مثنوی ۲
هر کسی کو دور ماند از اصل خویش
باز جوید روزگار وصل خویش (۴)
من به هر جمعیتی نالان شدم
جفت بد حالان و خوش حالان شدم (۵)
هر کسی از ظن خود شد یار من
از درون من نجست اسرار من (۶)
سر من از ناله من دور نیست
لیک چشم و گوش را آن نور نیست (۷)
هدایت شده از کتابخانه صوتی
dars masnavi 02.mp3
5.99M
هدایت شده از کتابخانه صوتی
🔸درس مثنوی ۳
تن زجان و جان زتن مستور نیست
لیک کس را دید جان دستور نیست (۸)
آتش است این بانگ نای و نیست باد
هر که این آتش ندارد نیست باد (۹)
آتش عشق است کاندر نی فتاد
جوشش عشق است کاندر می فتاد (۱۰)
هدایت شده از کتابخانه صوتی
dars masnavi 03.mp3
5.13M
هدایت شده از کتابخانه صوتی
🔸درس مثنوی ۴
نی حریف هر که از یاری برید
پرده هایش پرده های ما درید (۱۱)
همچو نی زهری و تریاقی که دید
همچو نی دمساز و مشتاقی که دید (۱۲)
نی حدیث راه پر خون می کند
قصّه های عشق مجنون می کند (۱۳)
محرم این هوش جز بی هوش نیست
مر زبان را مشتری جز گوش نیست (۱۴)
در غم ما روز ها بیگاه شد
روز ها با سوز ها همراه شد (۱۵)
روز ها گر رفت گو رو باک نیست
تو بمان ای آن که چون تو پاک نیست (۱۶)
هر که جز ماهی ز آبش سیر شد
هر که بی روزی است روزش دیر شد (۱۷)
در نیابد حال پخته هیچ خام
پس سخن کوتاه باید والسّلام (۱۸)
هدایت شده از کتابخانه صوتی
dars masnavi 04.mp3
8.65M
هدایت شده از کتابخانه صوتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ببینید👆
نظر رهبر انقلاب و شهید مطهری
درباره مثنوی مولوی
@audio_ketab
هدایت شده از کتابخانه صوتی
✅ عزیزان ۱۸ بیت ابتدای مثنوی تحت عنوان "نی نامه" تقدیم گردید.
✅ برنامه شرح و تفسیر مثنوی معنوی مولانا توسط حجت الاسلام و المسلمین استاد محمد رضا رنجبر ادامه دارد .
✅ این برنامه بصورت سریالی هر چند روز یکبار در کانال قرار داده میشود.
✅ شما با مراجعه به لیست مطالب در قسمت کتب ادبی و شعر میتوانید به این فایلها دسترسی پیدا کنید.
هدایت شده از کانال قصه گویی لاله زار شهدا...🦋
گلچینی از کلیپ های بارگذاری شده در کانال لاله زار شهدا 🌹🦋♥️ جهت دسترسی راحت تر به قصه ها
#قسمت_اول_منتخب_آرام_جان
#قسمت_دوم_منتخب_آرام_جان
#قسمت_سوم_منتخب_آرام_جان
#قسمت_اول_آرام_جان_تولد
#قسمت_دوم_آرام_جان_تولد
#قسمت_سوم_آرام_جان_تولد
#قسمت_اول_کودکانه_آرام_جان
#قسمت_اول_آرام_جان_نوجوانی
#قسمت_دوم_کتاب_آرام_جان_نوجوانی
#قسمت_سوم_کتاب_آرام_جان_نوجوانی
#قسمت_پایانی_آرام_جان_کنکور
#قسمت_اول_بوسه_رهبری_به_لباس_خادمی
#قسمت_دوم_بوسه_رهبری_به_لباس_خادمی
#قسمت_سوم_بوسه_رهبری_به_لباس_خادمی
#قصه_شهید_طریقی_قسمت_اول
#قصه_شهید_طریقی_قسمت_دوم
هدایت شده از کانال قصه گویی لاله زار شهدا...🦋
#قسمت_اول_شهید_یوسف_الهی
#قسمت_دوم_شهید_یوسف_الهی
#قسمت_سوم_شهید_یوسف_الهی
#قسمت_چهارم_شهید_یوسف_الهی
#قسمت_اول_ازچیزی_نمیترسیدم
#قسمت_دوم_ازچیزی_نمیترسیدم
#قسمت_سوم_ازچیزی_نمیترسیدم
#قسمت_چهارم_ازچیزی_نمیترسیدم
#قسمت_پنجم_ازچیزی_نمیترسیدم
#قسمت_ششم_ازچیزی_نمیترسیدم
#قسمت_هفتم_ازچیزی_نمیترسیدم_بخش_اول
#قسمت_هفتم_ازچیزی_نمیترسیدم_بخش_دوم
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
مقام شاکران.mp3
9.41M
#تلنگری
#استاد_شجاعی
#حجت_الاسلام_حیدری_کاشانی
امام هادی علیهالسلام، یک عمل یا یک مقام را معرفی میکنند که :
✔ شیاطین و حملات آنها را آسانتر از انسان دفع میکند،
✔ سبب عزّت وکرامت انسان شده و به او وسعت نفس میدهد،
✔ او را در قلب دیگران محبوب میگرداند.
▪️ویژه شهادت امام هادی علیه السلام
@Ostad_Shojae
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ #استاد_شجاعی
🌛در شب آرزوها، اگر صادقانه یک اکسیر را بخواهید و دریافت کنید؛
بقیهی مسیر خود را بسمت سعادت هموار کردهاید!
@ostad_shojae
هدایت شده از چند متری خدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتم ببینمش، مگر دردِ اشتیاق ساکت شود..
دیدم، مُشتاقتر شدم : )
حرم حضرتِ مهربانیها✨
+ با کیفیت بالا فرستادم که بتونید حسش کنید.