هدایت شده از کانال | علی محمدی هوشیار
سهم استعاره مفهومی در فهم روایات مهدویت
✍علی محمدی هوشیار
توجه به نظریه استعاره مفهومی(استعاره شناختی)، یکی از ضرورت های مهم در فهم متون دینی است.
گاه مشاهده می شود که اهل بیت علیهم السلام در بیان تعالیم دینی، از روش القای «شباهت هستی شناختی و معرفت شناختی» استفاده کرده اند که فهم دقیق مراد حضرات معصومین، تنها در گروه آشنایی با نظریه استعاره مفهومی است. مانند تشبیه زندگی به سفر یا تشبیه عقل به جسمی فرمانبردار.
البته جایگاه این نوع از استعاره، نه در واژهها، بلکه در اندیشه و فرهنگ ما جای یافته و شاید برای درک بهتر آن نیازمند سفر به زمان صدور روایت نیز باشیم.
در روایات مهدویت با موارد بسیار زیادی مواجه هستیم که بدون در نظر گرفتن مقام استعاری آن، شاید فهم مراد معصوم علیه السلام را برایمان دشوار کند.
به عنوان مثال در روایتی آمده است: المَهْدِیُّ طاوُوسُ أَهْلِ الْجَنَّةِ؛ مهدی، طاووس اهل بهشت است.
در این روایت میان حوزه مبدأ (طاووس) و حوزه مقصد (مهدی) ایجاد تناظر شده است. این استعاره در مقام معرفی زیبایی صِرف نیست، بلکه قصد بیان محیرالعقول بودن و شگفت انگیز بودن امام مهدی علیه السلام در نوع خلقت ایشان را دارد. مخصوصا اگر این پرنده، از نوع پرندگان بهشتی باشد که برتری های دیگری بر طاووس های دنیوی خواهد داشت و شگفت انگیزتر از آنی خواهد بود که در دنیا مشاهده میشود. در خطبه ۱۶۵ نهجالبلاغه نیز درباره شگفتی های خلقت طاووس سخنان گهرباری آمده است که بیان کننده خلقت عجیب و جذاب آن دارد.
عموما بدون توجه به استعاره مفهومی بکار رفته در این روایت، زیبایی امام مهدی علیه السلام را به زیبایی ظاهری طاووس تشبیه کرده اند و در چنین برداشتی حق مطلب اداء نمی شود.
@ali_m_hoshyar
۶ آبان ۱۴۰۳
#سحر #شب #نماز_شب #امام_عسکری
🔻 یکی از فرمایشات گهربار امام حسن عسگری علیهالسلام که مرحوم مجلسی رحمهالله در بحار الانوار نقل میکند این است که: «إِنَّ الْوُصُولَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ- لَا يُدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّيْلِ»
🔸 وصول به حقتعالی یعنی اوج فضیلت، یعنی آخرین مرحلۀ ایمان، یعنی درآمدن از نگرش مادی، یعنی بیرون آمدن از احاطۀ نفسانی و اغوای شیطان.
🔹 امام حسن عسگری علیهالسلام فرمودند: این وصول به حق تعالی سفری است که ادراک نمیشود و محقق نمیشود مگر به یک سبب و آن سبب چیزی غیر از امتطاء اللیل نیست.
🔸 امتطاء از ماده «مطی» به معنای مرکب راهوار و سریع است یعنی نمیتوانی به مقصد برسی مگر آنکه شب خود را مدیریت کنی؛ مگر آنکه از مرکب سریع و راهوار شب و بهرهوری از آن استفاده کنی. کد ۸۱۸۴
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
۶ آبان ۱۴۰۳
۶ آبان ۱۴۰۳
۶ آبان ۱۴۰۳
💥 این سنت الهی است که اگر شما در برابر ظالم، خضوع کنید، او بیشتر فشار میآورد.
🔰 امام خمینی (ره):
🔹 هرچه بیشتر ما خضوع بکنیم برای ظالم، ظالم بیشتر فشار میآورد.
🔹 وقتی که مهیا بشویم برای جلوگیری از ظالم، ظالم عقب مینشیند. هرچه زیادتر فشار بیاورید، او عقبتر مینشیند.
یک قدم شما که عقب بنشینید، او جلو میآید. یک قدم شما جلو بروید، او عقب میرود.
🔹 این سنت الهی است، و مطلبی بود که با تجربه، خودِ شما ثابت کردید که شما وقتی قدمها را برداشتید طرف اینکه طاغوت نباید باشد، رفت از بین و تمام شد؛ بساطشان را برچیدند و رفتند».
(صحیفۀ امام، ج۱۰، ص ۱۳)
۶ آبان ۱۴۰۳
۷ آبان ۱۴۰۳
۷ آبان ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«طرح دو دولتی؛ سهلِ ممتنع»
🔸بسیاری از دولتهای عربی راه حل مسئله فلسطین را اجرای طرح دو دولتی میدانند. به این معنا که رژیم صهیونیستی به مرزهای1967بازگشته و دو دولت مستقل فلسطینی و اسرائیلی بر اساس مرزهای آن سال شکل گرفته و این چالش دراز دامنه نیز پایان پذیرد.
🔹 اگر چه طرح دو دولتی در ظاهر سهل مینماید اما اگر توسعه طلبی صهیونیست ها را از ۱۹۴۷ و صرفاً با استناد به ویدئو بالا که توسط یورو نیوز تهیه شده، در نظر بگیریم به ممتنع بودن چنین طرحی میتوان پی برد. چرا که روند گسترش مرزهای رژیم صهیونیستی و آب رفتن مرزهای فلسطین نشان میدهد؛ مهم ترین مخالف اجرای طرح دو دولتی، اسرائیلی است که خواسته اش تمام سرزمین فلسطین است اگر سپس سراغ اردن و...نرود.
#فلسطین
#جهان_عرب
#رژیم_صهیونیستی
🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
۷ آبان ۱۴۰۳
زیاده خواهی رژیم غاصب را در این فیلم کوتاه ببینید
ساده انگاری است که غاصب و طاغوت را زیاده خواه ندانیم.
۷ آبان ۱۴۰۳
محمد شهبازیان /الف لام میم
🔷نشست علمی با عنوان: ✅نقش راویان زیدی در روایات مهدوی با محوریت منابع حدیث شیعه تا قرن پنجم ارائ
🔔یاد آوری جلسه فردا صبح در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
👈نکته قابل توجه این است که جناب آقای دکتر سید علی موسوی نژاد از اساتید دارای تجربه علمی و عینی درباره زیدیه و منطقه یمن هستند .
به گونه ای که از ایشان افزون بر مسائل عقیدتی ، در تحلیل مسائل سیاسی نیز استفاده می شود.
ایشان با ارتباط خوبی که با اعضای مقاومت یمن و ساختار عالمان دینی زیدیه داشته اند توانستند با همکاری جناب استاد فرمانیان ،مجموعه ای از میراث زیدیه در منطقه یمن را به ایران بیاورند و در اختیار محققان قرار دهند.
ان شاء الله امید است که این جلسه ثمرات علمی برای پژوهشگران در حوزه مهدویت و روایات مرتبط با راویان زیدی مذهب داشته باشد.
۷ آبان ۱۴۰۳
http://dte.bz/mahdaviyat لینک ورود به نشست علمی نقش راویان زیدی در روایات مهدوی با محوریت منابع حدیث شیعه تا قرن پنجم
۸ آبان ۱۴۰۳
15.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_منتخب #پاسخ_به_شبهات
#گامی_بسوی_ظهور
👈آیا اعمال ما بر امام معصوم عرضه می شود؟⁉️
کارشناس وهابی مسئله ی عرضه ی اعمال بر معصوم را به سخره می گیرد اما گویا حتی قرآن را به درستی مطالعه نکرده است.
پاسخ استاد شهبازیان به این شبهه با استناد به قرآن کریم و بیان توضیحاتی در این باب⁉️
🎙#استاد_شهبازیان
#تاریخ_پخش : 1403.08.04
📡 فضایمجازیشبکهولایتدر👇
ایتا | سروش | تلگرام |
روبیکا | آپارات | یوتیوب | سایت |
اینستاگرام | روبینو | ایکس ✅
۸ آبان ۱۴۰۳