eitaa logo
کانال | علی محمدی هوشیار
3.5هزار دنبال‌کننده
202 عکس
128 ویدیو
14 فایل
🎫دانش آموخته سطح چهار فقه و اصول حوزه علمیه ▪️عضو گروه جریان شناسی مهدویت ٫ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ✍️پاسخگوی سوالات: @hoshyar_ali 🙌تبادل: @admin_ostad_hoshyar درباره مباحث مهدویت درباره مسائل اجتماعی درباره فرقه های انحرافی
مشاهده در ایتا
دانلود
تصاویر تازه منتشر شده از دیدار شهید صفی الدین با مقام معظم رهبری
حفره های حاکمیت ✍ علی محمدی هوشیار فرقه ها با ایجاد حفره فرهنگی و اجتماعی در تلاش اند تا موجودیت حاکمیت را به چالش بکشند. آنان به صورت کاملا سازمان یافته و با هدف تبدیل باور و فرهنگِ بخشی از طبقه ها و اقشار مردمی، امنیت ملی را تهدید می کنند. این حفره ها در بیانی ساده توانایی آن را دارند تا حکومت ها یا باورهای حاکم بر جامعه را بلعیده و روند فروپاشی حاکمیت ها را سرعت دهند. در این بین، مطالعه فرقه ها به مثابه جنبش های سیاسی و توجه به آسیب های آن در مقام حفره فرهنگی و اجتماعیِ مؤثر، از میزان تهدیدات فرقه خواهد کاست. البته سویه این متن، الزام و هدایت نوع و ابزارهای مواجهه به سمت برخورد امنیتی و قضائی نیست، بلکه قصد توجه بخشی مسولین به ماهیت فرقه و آسیب های سیاسی آن را دارد. @ali_m_hoshyar
فُضَیل بن یَسار می‌گوید: از امام صادق(ع) شنیدم که می‌فرمود: «وقتی قائم ما قیام کند، بیش از پیامبر(ص) با جهل مردم مواجه خواهد شد». از ایشان پرسیدم: چطور؟ فرمود: وقتی رسول خدا(ص) نزد مردم فرستاده شد، آنان سنگ و چوب می‌پرستیدند. ولی زمانی که قائم ما با مردم مواجه شود آنها در مقابل او قرآن را مطابق رأی خود تفسیر کرده و با استناد به کتاب خدا علیه قائم ما موضع می‌گیرند. به خدا سوگند که او عدالت خود را در درون خانه آنان نفوذ خواهد داد. غیبت نعمانی، ص ۲۹۷. @ali_m_hoshyar
سهم استعاره مفهومی در فهم روایات مهدویت ✍علی محمدی هوشیار توجه به نظریه‌ استعاره‌ مفهومی(استعاره‌ شناختی)، یکی از ضرورت های مهم در فهم متون دینی است. گاه مشاهده می شود که اهل بیت علیهم السلام در بیان تعالیم دینی، از روش القای «شباهت هستی شناختی و معرفت شناختی» استفاده کرده اند که فهم دقیق مراد حضرات معصومین، تنها در گروه آشنایی با نظریه استعاره مفهومی است. مانند تشبیه زندگی به سفر یا تشبیه عقل به جسمی فرمانبردار. البته جایگاه این نوع از استعاره، نه در واژه‌ها، بلکه در اندیشه‌ و فرهنگ ما جای یافته و شاید برای درک بهتر آن نیازمند سفر به زمان صدور روایت نیز باشیم. در روایات مهدویت با موارد بسیار زیادی مواجه هستیم که بدون در نظر گرفتن مقام استعاری آن، شاید فهم مراد معصوم علیه السلام را برایمان دشوار کند. به عنوان مثال در روایتی آمده است: المَهْدِیُّ طاوُوسُ أَهْلِ الْجَنَّةِ؛ مهدی، طاووس اهل بهشت است. در این روایت میان حوزه مبدأ (طاووس) و حوزه مقصد (مهدی) ایجاد تناظر شده است. این استعاره در مقام معرفی زیبایی صِرف نیست، بلکه قصد بیان محیرالعقول بودن و شگفت انگیز بودن امام مهدی علیه السلام در نوع خلقت ایشان را دارد. مخصوصا اگر این پرنده، از نوع پرندگان بهشتی باشد که برتری های دیگری بر طاووس های دنیوی خواهد داشت و شگفت انگیزتر از آنی خواهد بود که در دنیا مشاهده میشود. در خطبه ۱۶۵ نهج‌البلاغه نیز درباره شگفتی های خلقت طاووس سخنان گهرباری آمده است که بیان کننده خلقت عجیب و جذاب آن دارد. عموما بدون توجه به استعاره مفهومی بکار رفته در این روایت، زیبایی امام مهدی علیه السلام را به زیبایی ظاهری طاووس تشبیه کرده اند و در چنین برداشتی حق مطلب اداء نمی شود. @ali_m_hoshyar
مهدویت و مقاومت ✍ علی محمدی هوشیار برخی به بهانه منحصر بودن و ابتدائی در عصر حضور و ظهور امام معصوم علیه‌السلام، جنگ های شیعیِ پیش از ظهور را مشروع نمی دانند. آنان بر این باورند که تا پیش از ظهور، هیچ کنشی از جانب شیعه نباید صورت پذیرد، چراکه جهاد بدون حضور امام مهدی علیه السلام، محکوم به شکست است و خون شیعیان به هدر خواهد رفت. این گروه باید متوجه این موضوع باشند که اگرچه در عصر غیبت امام، مجاز به جهاد ابتدائی نیستیم اما آیا مجاز به و در برابر تجاوزات ظالمین هم نمی باشیم؟ اگر ظهور، رنگ قیام دارد؛ آیا غیبت، رنگ دفاع ندارد؟ اگر گوشه چشمی بر روایات داشته باشند، یقینا رنگ مقاومت و دفاع در برابر ظالمین را در عصر غیبت خواهند دید و مردم بی دفاع را تنها نخواهند گذاشت. در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است: وَلَدٌ وَاحِدٌ يُقَدِّمُهُ‏ الرَّجُلُ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِينَ وَلَداً يَبْقَوْنَ بَعْدَهُ شَاكِينَ فِي السِّلَاحِ مَعَ الْقَائِمِ علیه السلام؛ اگر انسانی، یکی از فرزندانش را برای جهاد بفرستد، بهتر از آن است که هفتاد فرزند از خود به جای گذاشته و مسلح کند تا همراه امام زمان علیه السلام جهاد کنند. سلوة الحزين، ص۲۸۵. همچنین در روایتی دیگر می فرماید: وَلَدٌ وَاحِدٌ يُقَدِّمُهُ‏ الرَّجُلُ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِينَ وَلَداً يَبْقَوْنَ بَعْدَهُ يُدْرِكُونَ الْقَائِمَ علیه السلام؛ اگر انسانی، یکی از فرزندانش را برای جهاد بفرستد، بهتر از آن است که هفتاد فرزند از خود به جای گذارد تا امام زمان علیه السلام را درک کنند. جامع الأخبار ج ۱، ص ۱۰۵. @ali_m_hoshyar
حاکمیت رسانه را باور کنید...
جنگ و مشکلاتِ بی پایان... ✍ علی محمدی هوشیار میگویی چرا انقلاب اسلامی به جنگ ها و مشکلات پایان نمی دهد؟ میگویم؛ قوم موسی علیه‌السلام نیز همین سوال را داشتند. آنان به حضرت موسی گفتند: ما پیش از تو و پس از تو در رنج و شکنجه ایم.(مگر قرار نبود نجاتمان بدهی؟) موسی گفت: امید است که خدا دشمن شما را هلاک نماید و شما را در زمین جانشین کند، آن‌گاه بنگرد تا شما چه خواهید کرد. قَالُوا أُوذِينَا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنَا وَمِنْ بَعْدِ مَا جِئْتَنَا ۚ قَالَ عَسَىٰ رَبُّكُمْ أَنْ يُهْلِكَ عَدُوَّكُمْ وَيَسْتَخْلِفَكُمْ فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ. اعراف، ۱۲۹. @ali_m_hoshyar
راعِ أباک، يراعک ابنُک. امام على(ع): احترام پدرت را نگه دار تا فرزندت هم احترام تو را نگه دارد. نثر اللآلي، ج ۱، ص ۷۰. @ali_m_hoshyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا