💔 بنام خدا 💔
➖تاسوعا چه روزی است❓
🛑عن ابیعبدالله علیهالسلام:
«تاسُوعَاءُ» يَوْمٌ حُوصِرَ فِيهِ الْحُسَيْنُ َ عَلَيْهِ السَّلَام وَ أَصْحَابُهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ بِكَرْبَلَاءَ وَ اجْتَمَعَ عَلَيْهِ خَيْلُ أَهْلِ الشَّامِ وَ أَنَاخُوا عَلَيْهِ وَ فَرِحَ ابْنُ مَرْجَانَةَ وَ عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ بِتَوَافُرِ الْخَيْلِ وَ كَثْرَتِهَا وَ اسْتَضْعَفُوا فِيهِ الْحُسَيْنَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ أَصْحَابَهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ أَيْقَنُوا أَنْ لَا يَأْتِيَ الْحُسَيْنَ َ عَلَيْهِ السَّلَام نَاصِرٌ وَ لَا يُمِدَّهُ أَهْلُ الْعِرَاقِ.
بِأَبِي الْمُسْتَضْعَفُ الْغَرِيب.
🔰امام صادق علیهالسلام:
تاسوعاء، روزى است كه حسين و يارانش در كربلاء محاصره شدند،
اهل شام در اطراف آنان اجتماع نمودند.
ابنمرجانه و ابنسعد از كثرت لشكر خود خوشحال شدند و حسين و ياران او را در آن روز ضعيف شمردند.
آنان يقين كردند كه براى حسين ياورى نخواهد آمد و اهل عراق آن حضرت را امداد نخواهند كرد.
پدرم فداى آن حسينى كه ناتوانش دیدند و غريب بود.💔💔💔
📚؛:الکافی، ج۴، ص۱۴۷
این تیتر کنایه آمیز بوده و بخاطر شرکت کممتر از پنجاه درصد در انتخابات سال 400 این دولت را غیر ملی میداند
در حالیکه
این دولت منتخب مردم و ملی است
زیرا
معیار در منتخب بودن یا بیعت است و یا جمهوری است
اما
در بیعت که در زمان صدر اسلام اتفاق افتاده و مردم مدینه بعد از تسلط خلفای ثلاث بر حکومت با تصمیم چند نفر در سقیفه بعد از مرگ عثمان از امیر المومنین خواستند که بیعت آنها را بپذیرد که حضرت فرمود
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : لَولا حُضُورُ الحاضِرِ، و قِيامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ، و ما أخَذَ اللّه ُ عَلَى العُلَماءِ أن لا يُقارُّوا على كِظَّةِ ظالِمٍ، و لا سَغَبِ مَظلومٍ ، لأَلقَيتُ حَبلَها على غاربِهِا .[نهج البلاغة : الخطبة 3.]
امام على عليه السلام : اگر نبود حضور آن جمعيت و تمام شدن حجّت با وجود يار و ياور و اگر نبود كه خداوند از دانايان پيمان گرفته است كه بر سيرى ستمگر و گرسنگى ستمديده رضايت ندهند ، هر آينه مهار شتر خلافت را بر شانه اش مى انداختم .
که در این بیعت فقط مردم مدینه و برخی دیگر از شهرهای اطراف در مدینه حضور داشتند
بنابر آمار در آن زمان کشور وسیع اسلامی دارای 150 میلیون جمعیت بوده که اگر دو سوم عاقل و رشید و دارای صلاحیت برای بیعت کردن میبودند
پس 100 میلیون نفر میتوانستند با حضرت بیعت کنند
درحالیکه جمعیت لشکر در فتح مکه در سال هشتم هجری که از مدینه و قبایل اطراف مجتمع شده بودند حدود ده هزار نفر بوده و اگر همه را به عنوان جمعیت مدینه و اطراف آن در آن زمان بدانیم تا سال 25 هجری که با امیر المومنین بیعت کرده اند حداکثر به 50 هزار نفر هم نمیرسد
یعنی 400 درصد رشد جمعیت در کمتر از دو دهه
و اگر گفته شود همه با ایشان بیعت کرده بودند
پس کمتر از نیم درصد از کشور اسلامی در آن زمان با حضرت بیعت کردند
و امام علی ع میفرماید همین مقدار رای مردم که در اینجا حاضر شده و بیعت کردند، کافی بوده و اتمام حجت است و سبب میشود که قبول حکومت بر من واجب گردد و به همین علت من این حکومت را میپذیرم
اما
اگر مراد از دولت مردمی بر معیار جمهوریت باشد
در فرانسه که 220 سال جمهوری دارد در یک سال پیش در انتخابات محلی کمتر از 30 درصد از مردم در انتخابات شرکت کردند
و دستگاههای حکومت آن را کاملا قانونی دانستند و منتخبین در مسند خود نشستند
و عدم شرکت اکثریت بالا در انتخابات را واگذاری رای به شرکت کنندگان دانستند
و آن انتخابات را بر حسب قواعد جمهوریت کاملا درست دانسته و انتخابات را نیز ملی دانستند
پس
در هر صورت این ادعای کنایه آمیز در مورد این دولت باطل است
☝️🌲🌲🌲🌲🌲
اللهم اجعلنی عندک وجیها بالحسین ع"
فی الدنیا والاخره...
"آیا می دانید زمانیکه زیارت عاشورا میخونیم چی میگیم و چی طلب میکنیم؟
در زیارت عاشورا چیزی حدود هجده دعا میکنیم،
که متناسب با آن، هجده مقام را از خدا میخواهیم :
درخواستهای انسان در زیارت عاشورا، دنیوی و مادی و فانی نیست، بلکه همگی معنوی است؛
بعضی از این مقام ها بهقدری بالاست که اگر زیارت عاشورا وجود نداشت، نمیتوانستیم باور کنیم که کسی جرأت درخواست آنها را از خدا داشته باشد ؛
اینها خیلی خواستههای بزرگی هست و انسان از آنها درجات سلوک را یاد میگیرد، چون از پایین شروع میشود و به بالا میرسد ؛
و اما آن مقامها:
۱- مقام خونخواهی امام حسین علیهالسلام
- ان یرزقنی طلب ثارک
اینکه کسی بخواهد خونخواهی امام حسین را بکند، مقام خیلی بالایی است، چون خونخواهِ اصلی ابیعبدالله، امام زمان است ؛
۲- مقام وجاهت عند الله
(آبرومندی نزد خدا)
- اللهم اجعلنی عندک وجیها
۳- مقام معِیَّت(همراهی) با معصوم
- ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الآخرة
- مع امام منصور
(این درخواست، بسیار ویژه است، چون تمام
انبیا و اولیا آرزویش را داشتهاند)
۴- مقامی که درخواست میکنیم تمام مراحل زندگی ما، درهمتنیده با معصوم باشد ؛
- اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد...
۵- مقام شهادت
- و مماتی ممات محمد و آل محمد
چون مرگ همه معصومین از پیامبر تا امام حسن عسکری علیهمالسلام، با شهادت بوده؛
۶- رسیدن به مقام محمود
- ان یُبِلِّغنی المقام المحمود
در قرآن آیهای داریم که به پیامبر میگوید: نماز شب بخوان تا به مقام محمود برسی ، مقام محمود از نگاه بیشتر مفسران، یعنی مقام شفاعت ؛
خود شفاعت شدن، یک مقامی است که به هر کسی نمیرسد (لا یملکون الشفاعة... شفاعت به هر کس نمیرسد)
حالا یک مقامی هست که از شفاعتشدن بالاتر است و آن هم مقام شفاعتکردن است و ما در این فراز، این را از خدا میخواهیم ؛
۷- مقام مشارکت در مصیبت ولیّ معصوم
- لقد عظمت الرّزِیّة... بک علینا
- و اسئل الله بحقکم... ان یعطینی بمصابی بکم...
(یعنی مصیبت شما را، مصیبت خودم میدانم)
- الحمد لله علی عظیم رزِیّتی
(دقیقاً در اینجاست که انسان مصیبت را برای خودش میداند)
این مقام، خیلی عظیم است و خیلی باید دربارهاش بحث کرد؛
حکایت زیارت عاشورا، حکایت یکیشدن اهلبیت است، قرار است از این طریق، به شجره حیات متصل شویم ؛
۸-مقام برائت
(برای دوری و تبرّیجستن از بعضی جریانها و افراد و نیز بعضی خصوصیتها)
- و بالبرائة من اعدائکم
۹- مقام لعن
این مقام، آنقدر مهم است که در زیارت عاشورا بر سلام اولویت دارد ،اول صدتا لعن میدهیم و بعد صد سلام ؛
(جاروب کن خانه را، سپس میهمان طلب) که اگر خانه دل جارو نکرده باشی در حقیقت لعن روزانه به خود می فرستی؛
- اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد
نکته: چهره اصلی برائت و لعن، بعد از ظهور دیده میشود، چون ما مردم اصلاً تا قبل از ظهوراطلاع نداریم کسانی که باعث و بانی ماجرای کربلا بودهاند، ما را از چه نعمات زیاد و برکات بزرگی محروم کردهاند؛
ما الآن از دنیای بعد از ظهور چیزی نمیدانیم و درک نمیکنیم. اصل برائت در آن زمان اتفاق میافتد؛
۱۰- مقام سِلم
- انی سلم لمن سالمکم
- و ولیّ لمن والاکم
این مقام، عبارت است از مقام دوستی با دوستان و دوستداران اهلبیت، برای تشکیل یک شبکه متحد در راه تحقق منویّات این خاندان؛
۱۱- مقام حَرب
- حرب لمن حاربکم
این مقام، یعنی مقام دشمنی با دشمنان اهلبیت، برای پالایش آن شبکه متحد و همچنین مبارزه با موانع رشد بشر.
آیا شما فکر میکنید هر کسی میتواند به مقام مجاهدت برسد؟
۱۲-مقام ایثار
ما در زیارت عاشورا این مقام را درخواست میکنیم و لااقل ادای آن را درمیآوریم.
ایثار یعنی بذل بهترینها، و ما زیارت عاشورا بهترین داشتههای خود را فدای امام میکنیم.
- بابی انت و امی
۱۳- مقام قربة الی الله
باید گفت: مقام قرب و نزدیکی به خدا، بالاترین مقام ممکن است، منتها مراتب بالای آن فقط به کمک و دستگیری ولیّخدا که در این مسیر پیشتاز است، ممکن میشود.
- اللهم انی اتقرب الیک...
۱۴- مقام دوستی و نزدیکی به اهلبیت
- انی اتقرب الی الله و الی رسوله...
این مقام نیز، امتداد مقام قربة الی الله است.
۱۵_مقام معرفت اهلبیت
(چرا که در حدیث داریم: من مات و لم یعرف امام زمانه، مات میتة جاهلیة)
- اکرمنی بمعرفتکم و معرفة اولیائکم...
۱۶- مقام ثبات قدم و اهل تزلزل نبودن ، مانند بوقلمون هر لحظه رنگ عوض نکردن
- ان یثبّت لی عندکم قدم صدق
- ثبّت لی قدم صدق عندک مع الحسین...
۱۷- مقام رجعت، که هرکسی قادر نیست به این مقام برسد ؛
- و ان یرزقنی طلب ثارکم مع امام منصور
3599377_40kb.mp3
1.39M
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
📖 تلاوت نور
🏴تلاوت ترتیل صفحه ای قرآن کریم
🏴امروز، صفحه۹۰: وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ...
🎙استاد پرهیزکار
🕧 زمان: ۳دقیقه و ۱۰ ثانیه
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام