🔹حوزههای علمیّه مرکز آموزش اسلامند؛ بالاخره دین باید فهمیده بشود، شناخته بشود، دانسته بشود، عمقیابی بشود، [لذا] مرکز لازم دارد؛ این مرکز، حوزههای علمیّهاند که عالِم دینی درست میکنند. حوزههای علمیّه، مرکز تعلیم اسلامند.
🔸اسلام فقط معرفت نیست، تعهّد به عمل و تحقّق احکام اسلام هم جزو اسلام است؛ یعنی یک وقت هست که ما اسلام را... فقط عبارت میدانیم از اصول و فروع و اخلاق و همینهایی که هست [که] واقعیّت هم همین است... خب اینها را باید برویم در حوزهی علمیّه یاد بگیریم. لکن این [برداشت] درست نیست؛ این بخشی از کار حوزههای علمیّه است؛ چرا؟ چون این بخشی از اسلام است.
🔰 بخش دیگرِ اسلام عبارت است از محقّق کردنِ این حقایق در متن جامعه، در متن زندگی مردم، یعنی هدایت؛ این بخشی از اسلام است دیگر.
🗓۱۳۹۸/۲/۱۸
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
◾️استمرار مبارزه خستگی ناپذیر...
🗓 بیست و پنج شوال، سالروز شهادت امام جعفر صادق علیهالسلام
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
◾️امام صادق(علیهالسلام)
🔻مرد مبارزه بود
🔻مرد علم و دانش بود
🔻مرد تشکیلات بود
◽️مرد علم و دانش بودنش را همه شنیدهاید. محفل درس امام صادق(ع) و میدان آموزشی که آن بزرگوار به وجود آورد، هم قبل از او و هم بعد از او در تاریخ زندگی امامان شیعه بینظیر بود. همهی حرفهای درست اسلام و مفاهیم اصیل قرآن که در طول یک قرن و اندی به وسیلهی مغرضان و مفسدان یا جاهلان تحریف شده بود، همهی آنها را امام صادق(ع) به شکل درست بیان کرد.
◽️اما مرد مبارزه بودنش را کمتر شنیدهاید. امام صادق(ع) مشغول یک مبارزهی دامنهدار و پیگیر بود. مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و به وجود آوردن حکومت اسلامی و علوی. یعنی امام صادق(ع) زمینه را آماده میکرد تا بنیامیه را از بین ببرد و به جای آنها حکومت علوی را که همان حکومت راستین اسلامی است بر سر کار بیاورد.
◽️اما آن بعد سوم را که اصلاً نشنیدهاید، مرد تشکیلات بودن امام صادق(ع) است که یک تشکیلات عظیمی از مؤمنان خود از طرفداران جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام از اقصای خراسان و ماوراءالنهر تا شمال آفریقا به وجود آورده بود. تشکیلات یعنی چه؟ یعنی این که وقتی امام صادق(ع) اراده میکند آن چه را که او میخواهد بدانند، نمایندگان او در سراسر آفاق عالم اسلام به مردم میگویند تا بدانند. یعنی از همه جا وجوهات و بودجه برای ادارهی مبارزهی سیاسی عظیم آل علی جمع کنند. یعنی وکلا و نمایندگان او در همهی شهرها باشند که پیروان امام صادق(ع) به آنها مراجعه کنند و تکلیف دینی و همچنین تکلیف سیاسی خود را از آن حضرت بپرسند.
◽️تکلیف سیاسی هم مثل تکلیف دینی واجبالاجرا است. امام صادق(ع) یک چنین تشکیلات عظیمی را به وجود آورده بود و با این تشکیلات و به کمک مردمی که در این تشکیلات بودند با دستگاه بنیامیه مبارزه میکرد. در هنگامیکه پیروزی او بر بنیامیه حتمی بود، بنیعباس به عنوان یک جریان مزاحم و فرصتطلب آمدند، میدان را گرفتند و بعد از آن امام صادق(ع) هم با بنیامیه و هم با بنیعباس مبارزه کرد.
🗓۱۳۵۹/۶/۱۴
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | شرح حدیث از امام جعفرصادق علیهالسلام دربارهی جلب دلها با اخلاق حسنه و خصال نیک
◽️حضرت آیت الله العظمی خامنهای (حفظهالله)
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
🔰 وجود ملّاهای قوی و بهروز و آگاه از مسائل کشور لازم است.
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی 1.mp3
1.88M
🔰بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در مورد همسران و خانوادههای طلاب
◽️دیدار با اعضای موسسهی عالی فقه و علوم اسلامی | ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
❇️ اطلاع نگاشت | رمز پیروزی
🗓 ۳۱ خرداد سالگرد شهادت شهید مصطفی چمران
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | نماهنگ اندیشمند عارف
◽️بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در مورد شهید مصطفی چمران
🗓 ۳۱خرداد سالگرد شهادت شهید مصطفی چمران
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
🔰 این حوزه میتواند همهی نیازهای یک نظام اسلامی را، جامعهی اسلامی را برآورده کند.
🔸و اگر چنانچه نهادسازها -یعنی مثلاً فرض کنید بانک مرکزی یک نهاد است، یا دستگاه دانشگاه یک نهاد است- برای مدیریّت اسلامیِ خودش سؤالی پیدا کند، به چه کسی باید مراجعه کند؟ به حوزه باید مراجعه کند. الان این اتّفاق نمیافتد، یعنی این کار الان وجود ندارد.
🔹در حالی که حوزه این توان را دارد، سبک کار در حوزه و سبک تحقیق در حوزه جوری بوده که دقّتِ نظر و ژرفنگری و عمقیابی جزو طبیعت کار حوزه است؛ و این جزو امتیازات ما است و حوزه میتواند این کار را انجام بدهد و حالا امروز با توجه به این نیازها، این انگیزه بیشتر شده، پس باید حوزه تحقّق ببخشد این آرزو را.
🗓۱۳۹۷/۱۲/۱۳
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
🔰 در مورد اصول که ایشان فرمودند متوسّط [دورهی] آن در حوزه پانزده سال است، خیلی برای من تعجّبآور است و این هیچ خبر خوبی نیست از نظر بنده.
🔹اصول خب لازم و ضروری است؛ برای تفقّه، بلاشک اصول لازم است. خب مرحوم آقای خوئی (رضوان الله علیه) فقیه اصولی بود دیگر؛ از ایشان اصولیتر کیست؟ در فقه او هم کاملاً اصول واضح است، آشکار است؛ من شنیدهام که دورهی اصول ایشان پنج سال طول میکشد؛ خب ایشان مثلاً چه کار میکرده؟ چه چیزی را از اصول میانداخته که پنج سال میشده؟ یعنی بنابراین میشود اصول را پنج سال گفت، میشود شش سال گفت.
🔸متوسّط که پانزده سال است، یعنی مثلاً تا بیست سال هم دارد! چقدر بخوانند؟ چرا بخوانند؟ به چه دردشان میخورد؟ کجای فقه استفاده میشود از این اصول؟ نه، به نظر من یک مقداری در مورد اصول بایستی جمع و جورتر و بهاصطلاح مُضیَّقتر (کوتاهتر، محدودتر) حرکت کرد، مواظبت کرد؛ غیر از فقه است؛
🔹فقه باز است، هر چه میتوانید در زمینههای فقهی کار کنید، به نظر ما خیلی خوب است.
🗓۱۳۹۷/۱۲/۱۳
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
🔰احساس کردم که بین زمین و آسمان معلّقم...
🔻در سال ۶۰ که آن حادثهی کذایی برای بنده اتّفاق افتاد در مسجد ابوذر، خب بیهوش شدم. بعد من را بلند کرده بودند و در حینی که من را از داخل مسجد میبردند به طرف ماشین، دو بار سه بار به هوش آمدم و دوباره از هوش رفتم تا بعد بالاخره یکسره بیهوش شدم. در این دو سه باری که به هوش آمدم، یک بار احساس کردم که این لحظهی آخر است، یعنی کاملاً احساس کردم که لحظهی مرگ است.
🔻ناگهان همهی زندگیِ گذشته در مقابل چشمم مجسّم شد. با خودم فکر کردم که خب، حالا چه دارم برای عرضه کردن؟ هرچه فکر کردم، دیدم همهاش قابل مناقشه است. خب مبارزه کردیم، زندان رفتیم، کتک خوردیم، درس دادیم، زحمت کشیدیم -این چیزهایی است که آدم به ذهنش میآید دیگر- در آن لحظه دیدم همهی اینها را میشود با من مناقشه کنند؛ [بگویند] در فلان قضیّه ممکن است یک نیّت غیر الهی مخلوط این نیّت شما شده؛ هیچّی؛ از بین رفت! ناگهان احساس کردم که بین زمین و آسمان معلّقم، مثل آدمی که اصلاً به هیچجا دستش بند نیست. گفتم پروردگارا! وضع من اینجوری است، میبینی دیگر، من ظاهراً هیچچیز ندارم؛ آنطور که حساب میکنم میبینم هیچچیز دستم نیست، یکجوری مگر خودت رحم کنی.
◽️این حالت برای انسان پیش میآید. سعی کنیم از این موقعیّتها استفاده کنیم.
🗓۱۳۹۵/۳/۱۶
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
💠سؤال شد که برای ورود در حدیث و قرآن یعنی اُنس با قرآن و اُنس با حدیث، حقیر چه چیزی پیشنهاد میکنم؟
🔸من البتّه در برنامههای درسی نمیدانم -چون آقایان زحمت کشیدهاند نشستهاند برنامهریزی کردهاند، بنده نمیشود از کمر (وسط) کار وارد بشوم بگویم تفسیر این جوری است- امّا معتقدم از تفسیر، رها و جدا نشوید؛ یعنی تفسیر حالا ممکن است جزو برنامهی درسیتان نباشد، شاید به اینکه برنامهی درسی باشد احتیاج هم نداشته باشید، امّا حتماً [لازم است]؛
🔹مثلاً فرض کنید یک دوره تفسیر مجمعالبیان؛ بسیار تفسیر خوبی است؛ مجمعالبیان بسیار تفسیر عالمانهای است، یعنی مرحوم طبرسی در یک جاهایی و در ذیل یک آیاتی، مُلّاییِ خودش را و تبحّر خودش را در استدلال و استنباط نشان داده؛ گاهی اوقات این جوری است؛ یک جایی هم که البتّه احتیاج نبوده، نه.
🗓1397/12/13
📌کانال رهبر حوزه ها
🌐@khamenei_hawzah
◽️این روزها برای ملت ایران، روزهای مصیبت های بزرگ است. چه مصیبت هایی که در سالهای گذشته، بر این ملت شجاع و ایثارگر و مظلوم واقع شد، مانند مصیبت فقدان شهدای عالیقدر هفتم تیر؛ آن عزیزانی که هرکدام در انقلاب، شخصیت ممتازی بودند و شخصیتی مثل شهید مظلوم، مرحوم آیت اللّه بهشتی (رضوان اللّه تعالی علیه) در میان آنها بود که حقاً سیّد شهدای انقلاب اسلامی است و چشم و چراغ این انقلاب و این ملت بود.
❇️ ۷ تیر | سالگرد انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی و شهادت شهید بهشتی و یارانش
🗓۱۳۶۹/۴/۶
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
🔰 انس با قرآن، انس با تفسیر، انس با حدیث...
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
💠 واقعاً بدون توجهات معنوی نمیشود...
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
‼️ معنای حوزهی انقلابی؛
🔸اینکه بنده میگویم حوزهی انقلابی، معنایش این نیست که حالا حتماً در مثلاً فلان جا شعار [بدهد]؛ حالا یک وقت لازم هم باشد، شعار هم باید داد؛ بنده هم گاهی که لازم است، شعار میدهم.
🔻لکن مهم این است که عمیقاً از بن دندان معتقد باشد که این تحوّلی که در این کشور اتفاق افتاده، باید همچنان ادامه پیدا بکند. تحوّل یک چیز متوقفشدنی نیست. تحوّل یعنی یک دگرگونیای که هر روز کاملتر و بهتر و قویتر و عمیقتر میشود؛ این باید ادامه داشته باشد و ما معتقد باشیم.
🔻دشمنانمان را بشناسیم، دشمنان این نظام را بشناسیم، دشمنان این حرکت تحوّلی را بشناسیم.
🗓۱۳۹۷/۱۲/۱۳
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | نماهنگ گنجینه سحر
📌کانال رهبر حوزه ها
🌐@khamenei_hawzah
🔰درس خواندن را جدی بگیرید عزیزان!
🔹نگویید این برنامه فلان عیب را دارد پس هیچ؛ نه.تا برنامه تغییر نکرده است، همین برنامه باید با جدیت دنبال شود.
🔸باید درس بخوانید. تا قبل از اتمام دوره ی سطح، توصیه ی من این است: طلابی که مشغول به سطوح هستند، تا قبل از آنکه از سطح، خارج شوند، به هیچ کار دیگر غیر از درس نپردازند.
🔹درس بسیار جدی است؛ درس بسیار مهم است؛ علم و سواد پایه ی اصلی است؛ بدون آن هیچ نقشی نمی توانید ایفا کنید، یا درست نمی توانید ایفا کنید. نقش آفرینی غلط از نقش آفرین نبودن به مراتب خسارت بارتر است.
🗓1379/7/14
📌کانال رهبر حوزه ها
🌐@khamenei_hawzah
طلاب همواره در میدان تبلیغ، بسیجی های نظام بوده اند. کمک به نظام، کمک به مسئولان، کمک به دولت و کمک به این کسانی که با همه ی وجود دارند تلاش می کنند، جزو چیزهایی بوده که بحمدالله طلاب همیشه آن را انجام داده اند؛ الان هم باید انجام دهند.
🗓1/12/1370
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
⚠️ آفات راه ما؛
اگر طلبهی امروز ما:
1⃣ به درس خواندن بی اعتنایی کند
2⃣ یا به دیانت و تعبّد و تلاش فردی اخلاقی خود بی اعتنا بماند
3⃣ یا استعداد خود را به کار نیندازد
4⃣ یا هدف خود را گم کند
🔻مثل کسی که به طرف مقصدی در حال حرکت است، اما وقتی وسط راه به قهوهخانهی خودش آب و هوایی رسید، همانجا پیاده بشود و لنگر بیندازد و همانجا بماند و هدف را فراموش کند یا اگر در اثنای راه منظرهای به چشمش خورد، نشناخته و ندانسته به سمت آن راه بیفتد و از هدف غافل بشود...
📍همهی اینها آفات راه ماست📍
🔸طلبه باید راه را با معرفت و علم و یقین انتخاب کند و با معرفت و علم و یقین هم آن را ادامه دهد؛ البته مسئولیتهای دیگری هم هست که به طور طبیعی کار کسان دیگر است؛ کار مدیران و استادان و بزرگان است که آن هم داستان دیگری دارد و کار طلبه ها نیست.
🗓۱۳۷۰/۱۲/۱
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
💠 طلبه؛ مهم ترین عنصر حوزه
🔸اگر ما عناصر اصلی حوزه را چهار تا پنج عنصر بدانیم (استاد شاگرد فضای آموزشی مواد درسی و از این قبیل) شاید به اعتباری بتوان گفت:
🔻مهم تر از همه، عنصر طلبه است؛ چون همهی این امکانات برای اوست. اگر طلبه نباشد، وجود فضای آموزشی، کتاب درسی، علم استاد و فنّ سخنوری او بی معنا میشود و این یک طرف قضیه است.
⚠️طرف دیگر آن، فردای دنیای اسلام است که آن هم در دست طلبهی امروز است. یعنی همین طلبهی امروز که مهم ترین ناقل و رسانه است، فردا هم مهم ترین وسیله و ناقل است. بنابراین، به اعتباری، طلبه اهمّ عناصر در این باب است.
🗓۱۳۷۴/۹/۱۶
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
💠 غور بیحاصل!
🔻مطالبی که باید طلاب را
از خواندنشان بر حذر داشت...
📌کانال رهبر حوزهها
🌐 @khamenei_hawzah
💠 وظیفه شناسی
🔻رکن اصلی فعالیتهای یک طلبه از زبان رهبر انقلاب
📌کانال رهبر حوزهها
🌐 @khamenei_hawzah