9.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | معنای اجتهاد
‼️حالا بعضی از طلبه ها میگن آقا چرا همش طهارت و صلات و فلان...
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
🔰اینگونه درس بخوانید!
▫️اینجوری باشید عزیزان من، فرزندان من، جوانهای طلبه! با نیت صادقانه درس بخوانید، به قصد اینکه در این میدان عظیم که در صفوف مقدمش خواهید بود، جزو برجستگان صفوف مقدم باشید.
🗓۱۳۷۴/۱۰/۲۷
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
🔰وظیفه فضلا مدرّسان و عامهی طلّاب و حضرات مراجع عظام در تحول حوزه
🔹امروز، انقلاب اسلامي پيروزمندي بر محور حوزهي علميه به پيروزي رسيده و نظامي به وجود آمده است. حوزه، در اين نظام كه بيگانه نيست؛ بلكه از لحاظ حرمت و تأثير واقعي و آيندهنگري، محور و هستهي مركزي است. در اين كه بحثي نيست.
🔸امروز، بهانهها منقطع است و همه بايد براي ساختن و اصلاح حوزه ـ و اگر اين تعبير به گوشها سنگين نيايد، بگوييم براي مدرنيزه كردن حوزه ـ منطبق با نيازها بكوشند. همه مسؤوليت دارند و تمام كساني كه دستشان ميرسد كاري انجام بدهند ـ از طلاب تا فضلاي جوان تا مدرسان و مراجع عظام(اعلياللهكلمتهم) تا مسؤولان كشور و مؤمنان و علما و دينباوران و مخلصان دانشگاهي كه در سطح كشور هستند ـ هر كدام ميتوانند سهمي در اين كار داشته باشند.
🗓۱۳۶۸/۹/۷
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
🔰پیروز نبرد
🔸بالاخره در نبرد بین امام هادی علیه السّلام و خلفایی که در زمان ایشان بودند، آن کس که ظاهراً و باطناً پیروز شد، حضرت هادی علیهالسّلام بود؛ این باید در همهی بیانات و اظهارات ما مورد نظر باشد...
🔹یک روزِ مجاهدت این بزرگوارها - ائمه (علیهمالسّلام) - به قدر سالها اثر میگذاشت؛ یک روز از زندگی مبارک اینها مثل جماعتی که سالها کار کنند، در جامعه اثر میگذاشت.
🔸این بزرگواران دین را همینطور حفظ کردند، والّا دینی که در رأسش متوکل و معتز و معتصم و مأمون باشد و علمایش اشخاصی باشند مثل یحییبناکثم که با آنکه عالم دستگاه بودند، خودشان از فساق و فجار درجه یکِ علنی بودند، اصلاً نباید بماند؛ باید همان روزها بکل کلکِ آن کنده میشد؛ تمام میشد.
🔹این مجاهدت و تلاش ائمه (علیهمالسّلام) نه فقط تشیع بلکه قرآن، اسلام و معارف دینی را حفظ کرد؛ این است خاصیت بندگان خالص و مخلص و اولیای خدا...
‼️اینکه قرآن سالم بماند، حدیث نبوی بماند، این همه احکام و معارف بماند و معارف اسلامی بعد از هزار سال بتواند در رأس معارف بشری خودش را نشان دهد، کار طبیعی نبود؛ کار غیرطبیعی بود که با مجاهدت انجام گرفت. البته در راه این کار بزرگ، کتکخوردن، زندانرفتن و کشتهشدن هم هست، که اینها برای این بزرگوارها چیزی نبود.
🗓۱۳۸۳/۵/۳۰
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
🔰آنچه که باید بدانیم
🔻آنچه ما طلبهها در هر جا که هستیم - چه در قم، چه در مشهد، چه در حوزههای شهرستانها و چه شاغل به تحصیل، چه شاغل به شغل ملایی و طلبگی و روحانی، چه شاغل در دستگاههای دولتی و اجرایی - باید بدانیم، این است که امروز روحانیت در کشور ما یک نقش ممتاز و بینظیری دارد.
🗓۱۳۸۵/۸/۱۷
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
🔰چند توصیه به مجمع نمایندگان طلّاب 1⃣
🔹یک مطلب -که این را جلو بیندازیم- راجع به نفْس این تشکّل شما است. این تشکّل چیز بسیار خوبى است؛ شما آنچه اتّفاق افتاده را محکم حفظ کنید؛ یعنى انتخاباتى که انجام گرفته و اساسنامهاى که در دستور کار شما است -که نمیدانم تصویب شده یا نه- کار مبارکى است؛ این را به هیچوجه متوقّف نکنید. با ایراد شبهه و اینکه چرا اینجورى شد، چرا آنجورى نشد، نگذارید کار لَنگ بماند. کار مهمّى انجام گرفته.
🔸خداوند نور و رحمت و فضل خودش را بر روان پاک امام عظیمالشّأن ما -آن انسان استثنائى دوران معاصر- فروببارد که در آخرین قدمهاى آن زندگى سرشار از برکت، یک چنین برکتى را به وجود آوردند؛ مَن سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ اَجرُها وَ اَجرُ مَن عَمِلَ بِها؛ هر کارى بکنید، دنبالهی آن سنّت حسنهاى است که ایشان با آن پیام (https://b2n.ir/740079) پُرطنین و پُرمحتوا و سرشار از روح و تپش بنیانگذارى کردند. این را دنبال کنید و سعى کنید کار را در همان چهارچوبى که امام در آن پیام آوردند، محتوا بدهید و پیش ببرید؛ یعنى نگذارید اندکى توقّف در کار به وجود بیاید.
🗓۱۳۶۸/۹/۷
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
💠 مسئلهی غدیر
🔸جزو مسائلی است که در پیرامون آن فکر کردن، امروز به جامعهی اسلامی و بخصوص به مردم و کشور ما خیلی کمک میکند برای اینکه راه درستِ حرکت را گم نکنند.
🗓۱۳۸۷/۹/۲۷
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
رهبر حوزهها
‼️ دو سه نکته را در پیرامون مسئلهی غدیر عرض میکنیم...
💠 یک نکته خود واقعهی غدیر است...
🔸دنیای اسلام در زمان پیامبر اکرم که بالنسبه وسعتی پیدا کرده بود، شاهد یک امر بسیار مهمی بودند و آن اعلام جانشینی امیرالمؤمنین بود. قضیهی حادثهی غدیر را فقط شیعه نقل نکردند، محدثین اهل سنت و بزرگان اهل سنت هم بسیاری این حادثه را نقل کردند، ولی فهم آنها از مسئله گاهی متفاوت است؛ اما اصل این حادثه در بین مسلمین جزو مسلّمات محسوب میشود.
‼️این حادثه که تعیین جانشین برای پیغمبر در ماههای آخر زندگی ایشان - تقریباً هفتاد روز به پایان زندگی پیغمبر - بود، رخ داده است و در حقیقتِ خود نشاندهندهی اهمیت مسئلهی حکومت و سیاست و ولایت امر امت اسلامی از نظر اسلام است.
🔹اینکه امام بزرگوار ما و پیش از ایشان بسیاری از بزرگان فقها بر روی مسئلهی وحدت دین و سیاست و اهمیت مسئلهی حکومت در دین تکیه میکردند، ریشهاش در تعالیم اسلام و از جمله در درس بزرگ غدیر است. این اهمیت موضوع را میرساند.
🔸همهی مردمانی که از واقعهی غدیر خم این معنا را میفهمند - یعنی ما شیعیان و حتی بسیاری از غیر شیعه که همین معنا را احساس کردند یا درک کردند از قضیهی غدیر - بایستی در همهی دورانهای تاریخ اسلام توجه کنند به اینکه مسئلهی حکومت یک مسئلهی اساسی و مهم و درجهی اول در اسلام است؛ نمیشود نسبت به مسئلهی حکومت و حاکمیت بیاعتناء و بیتفاوت بود. نقش حکومتها هم در هدایت مردم یا در گمراه کردن مردم امری است که تجربهی بشر به آن حکم میکند.
🔹اینکه در نظام جمهوری اسلامی - چه در قانون اساسی، چه در بقیهی معارف جمهوری اسلامی - این همه بر روی مسئلهی مدیریت کشور اسلامی تکیه میشود، به خاطر همین ریشهی بسیار عمیق و عریقی است که در اسلام نسبت به این قضیه هست. این یک نکته است که نباید از نظر دور باشد.
🗓۱۳۸۷/۹/۲۷
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
رهبر حوزهها
💠 یک نکته خود واقعهی غدیر است... 🔸دنیای اسلام در زمان پیامبر اکرم که بالنسبه وسعتی پیدا کرده بود،
💠 خصوصیات جانشین پیغمبر اسلام...
🔸نکتهی دیگر در کنار این مسئله این است که در واقعهی غدیر، پیغمبر اسلام امیرالمؤمنین؛ علی بن ابی طالب (علیه الصّلاة و السّلام) را معرفی کردند. خصوصیاتی که در آن دوران و در دورانهای بعد، زندگی به آن شناخته شد، چه بود؟
🔹اینها برای ما معیار است. امیرالمؤمنین اولین خصوصیتش دلبستگی و پایبندی به رضای الهی و حرکت در مسیر صراط مستقیم بود؛ هر مقداری که دشواری داشته باشد، هرچه مجاهدت بخواهد، هرچه گذشت، بخواهد. این مهمترین خصوصیت امیرالمؤمنین است.
🔸امیرالمؤمنین کسی است که برای خدا و در راه خدا از دوران کودکی تا لحظهی شهادت یک لحظه و در یک قضیه پا عقب نکشید و دچار تردید نشد و همهی وجود خود را در راه خدا به میدان آورد. آنوقتی که باید تبلیغ میکرد، تبلیغ کرد؛ آنوقتی که باید شمشیر میزد، در رکاب پیغمبر شمشیر زد و از مرگ نترسید؛ آنوقتی که لازم بود صبر کند، صبر کرد؛ آنوقتی که لازم بود زمام سیاست را به دست بگیرد، سیاست را به دست گرفت و وارد میدان سیاست شد. و در همهی این دورانهای گوناگون، آنچه لازمهی فداکاری از آن بزرگوار بود، بروز و ظهور پیدا کرد.
🔹پیغمبر اکرم یک چنین کسی را در رأس جامعهی اسلامی قرار میدهد. این شد درس؛ این یک درس برای امت اسلامی است. فقط یک حافظهی تاریخی و خاطرهی مربوط به قرنهای گذشته نیست. این نشان میدهد که برای ادارهی جامعهی اسلامی و جوامع اسلامی و امت اسلامی، معیارها اینهاست:
🔻خداپرستی، در راه رضای خدا مجاهدت کردن، جان و مال را به عرصه آوردن، از هیچ سختی و مشکلی روگردان نبودن، و از دنیا اعراض کردن. این قله، امیرالمؤمنین است؛ شاخص، وجود امیرالمؤمنین است.
‼️این درس بزرگ غدیر است.
🗓۱۳۸۷/۹/۲۷
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
رهبر حوزهها
💠 خصوصیات جانشین پیغمبر اسلام... 🔸نکتهی دیگر در کنار این مسئله این است که در واقعهی غدیر، پیغمبر
💠 اعتقاد به غدیر، مایهی اتحاد نه اختلاف
🔸یک نکتهی دیگر هم در باب مسئلهی غدیر عرض کنیم. مسئلهی غدیر برای ما شیعیان پایهی عقیدهی شیعی است. ما معتقدیم که بعد از وجود مقدس نبی مکرم اسلام (صلّی اللَّه و علیه و اله و سلّم) امام بهحق برای امت اسلامی، امیرالمؤمنین بود؛ این، پایه و مایهی اصلی عقیدهی شیعه است.
🔹معلوم است که برادران اهل سنت ما، این عقیده را قبول ندارند؛ جور دیگری نظر میدهند، جور دیگری فکر میکنند؛ این شاخص وجود دارد.
🔸لکن همین قضیهی غدیر در یک نقطه وسیله و مایهی اجتماع امت اسلامی است و او شخصیت امیرالمؤمنین است. دربارهی شخصیت و عظمت این انسان بزرگ و والا، بینِ مسلمین اختلافی نیست. امیرالمؤمنین را همه در همان نقطهی عالی و سامی(رفیع) که باید به او در آن نقطه نگریست - از لحاظ علم، از لحاظ تقوا، از لحاظ شجاعت - مینگرند و میبینند؛ یعنی ملتقای عقیدهی همهی آحاد امت اسلامی امیرالمؤمنین است.
🔹آنچه که ما امروز باید به آن توجه کنیم، این است که شیعه این عقیده را برای خود مثل جان عزیزی در طول قرنهای متمادی حفظ کرده است؛ با وجود دشمنیهایی که شده است.
‼️ اما توجه بکنید که این اعتقاد مایهی دعوا و نزاع نباید بشود. این، آن حرفی است که ما سالهاست این را گفتیم و تکرار کردیم، باز هم تکرار میکنیم. و میبینیم که دشمن چه نیتی دارد، چه قصد خبیثی دارد از ایجاد اختلاف بین آحاد امت اسلامی به عناوین مختلف، از جمله با عنوان شیعه و سنی.
🔸دشمن یعنی دشمن اسلام، دشمن قرآن، دشمن مشترکات، دشمن توحید؛ نه دشمنِ یک بخشی از اسلام. دشمن سعیاش این است که بین امت اسلامی، دشمنی برقرار کند؛ میفهمد که اتحاد دنیای اسلام چقدر برای او مضر است.
🗓۱۳۸۷/۹/۲۷
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah