🔰چند توصیه به مجمع نمایندگان طلّاب 1⃣
🔹یک مطلب -که این را جلو بیندازیم- راجع به نفْس این تشکّل شما است. این تشکّل چیز بسیار خوبى است؛ شما آنچه اتّفاق افتاده را محکم حفظ کنید؛ یعنى انتخاباتى که انجام گرفته و اساسنامهاى که در دستور کار شما است -که نمیدانم تصویب شده یا نه- کار مبارکى است؛ این را به هیچوجه متوقّف نکنید. با ایراد شبهه و اینکه چرا اینجورى شد، چرا آنجورى نشد، نگذارید کار لَنگ بماند. کار مهمّى انجام گرفته.
🔸خداوند نور و رحمت و فضل خودش را بر روان پاک امام عظیمالشّأن ما -آن انسان استثنائى دوران معاصر- فروببارد که در آخرین قدمهاى آن زندگى سرشار از برکت، یک چنین برکتى را به وجود آوردند؛ مَن سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ اَجرُها وَ اَجرُ مَن عَمِلَ بِها؛ هر کارى بکنید، دنبالهی آن سنّت حسنهاى است که ایشان با آن پیام (https://b2n.ir/740079) پُرطنین و پُرمحتوا و سرشار از روح و تپش بنیانگذارى کردند. این را دنبال کنید و سعى کنید کار را در همان چهارچوبى که امام در آن پیام آوردند، محتوا بدهید و پیش ببرید؛ یعنى نگذارید اندکى توقّف در کار به وجود بیاید.
🗓۱۳۶۸/۹/۷
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
💠 مسئلهی غدیر
🔸جزو مسائلی است که در پیرامون آن فکر کردن، امروز به جامعهی اسلامی و بخصوص به مردم و کشور ما خیلی کمک میکند برای اینکه راه درستِ حرکت را گم نکنند.
🗓۱۳۸۷/۹/۲۷
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
رهبر حوزهها
‼️ دو سه نکته را در پیرامون مسئلهی غدیر عرض میکنیم...
💠 یک نکته خود واقعهی غدیر است...
🔸دنیای اسلام در زمان پیامبر اکرم که بالنسبه وسعتی پیدا کرده بود، شاهد یک امر بسیار مهمی بودند و آن اعلام جانشینی امیرالمؤمنین بود. قضیهی حادثهی غدیر را فقط شیعه نقل نکردند، محدثین اهل سنت و بزرگان اهل سنت هم بسیاری این حادثه را نقل کردند، ولی فهم آنها از مسئله گاهی متفاوت است؛ اما اصل این حادثه در بین مسلمین جزو مسلّمات محسوب میشود.
‼️این حادثه که تعیین جانشین برای پیغمبر در ماههای آخر زندگی ایشان - تقریباً هفتاد روز به پایان زندگی پیغمبر - بود، رخ داده است و در حقیقتِ خود نشاندهندهی اهمیت مسئلهی حکومت و سیاست و ولایت امر امت اسلامی از نظر اسلام است.
🔹اینکه امام بزرگوار ما و پیش از ایشان بسیاری از بزرگان فقها بر روی مسئلهی وحدت دین و سیاست و اهمیت مسئلهی حکومت در دین تکیه میکردند، ریشهاش در تعالیم اسلام و از جمله در درس بزرگ غدیر است. این اهمیت موضوع را میرساند.
🔸همهی مردمانی که از واقعهی غدیر خم این معنا را میفهمند - یعنی ما شیعیان و حتی بسیاری از غیر شیعه که همین معنا را احساس کردند یا درک کردند از قضیهی غدیر - بایستی در همهی دورانهای تاریخ اسلام توجه کنند به اینکه مسئلهی حکومت یک مسئلهی اساسی و مهم و درجهی اول در اسلام است؛ نمیشود نسبت به مسئلهی حکومت و حاکمیت بیاعتناء و بیتفاوت بود. نقش حکومتها هم در هدایت مردم یا در گمراه کردن مردم امری است که تجربهی بشر به آن حکم میکند.
🔹اینکه در نظام جمهوری اسلامی - چه در قانون اساسی، چه در بقیهی معارف جمهوری اسلامی - این همه بر روی مسئلهی مدیریت کشور اسلامی تکیه میشود، به خاطر همین ریشهی بسیار عمیق و عریقی است که در اسلام نسبت به این قضیه هست. این یک نکته است که نباید از نظر دور باشد.
🗓۱۳۸۷/۹/۲۷
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
رهبر حوزهها
💠 یک نکته خود واقعهی غدیر است... 🔸دنیای اسلام در زمان پیامبر اکرم که بالنسبه وسعتی پیدا کرده بود،
💠 خصوصیات جانشین پیغمبر اسلام...
🔸نکتهی دیگر در کنار این مسئله این است که در واقعهی غدیر، پیغمبر اسلام امیرالمؤمنین؛ علی بن ابی طالب (علیه الصّلاة و السّلام) را معرفی کردند. خصوصیاتی که در آن دوران و در دورانهای بعد، زندگی به آن شناخته شد، چه بود؟
🔹اینها برای ما معیار است. امیرالمؤمنین اولین خصوصیتش دلبستگی و پایبندی به رضای الهی و حرکت در مسیر صراط مستقیم بود؛ هر مقداری که دشواری داشته باشد، هرچه مجاهدت بخواهد، هرچه گذشت، بخواهد. این مهمترین خصوصیت امیرالمؤمنین است.
🔸امیرالمؤمنین کسی است که برای خدا و در راه خدا از دوران کودکی تا لحظهی شهادت یک لحظه و در یک قضیه پا عقب نکشید و دچار تردید نشد و همهی وجود خود را در راه خدا به میدان آورد. آنوقتی که باید تبلیغ میکرد، تبلیغ کرد؛ آنوقتی که باید شمشیر میزد، در رکاب پیغمبر شمشیر زد و از مرگ نترسید؛ آنوقتی که لازم بود صبر کند، صبر کرد؛ آنوقتی که لازم بود زمام سیاست را به دست بگیرد، سیاست را به دست گرفت و وارد میدان سیاست شد. و در همهی این دورانهای گوناگون، آنچه لازمهی فداکاری از آن بزرگوار بود، بروز و ظهور پیدا کرد.
🔹پیغمبر اکرم یک چنین کسی را در رأس جامعهی اسلامی قرار میدهد. این شد درس؛ این یک درس برای امت اسلامی است. فقط یک حافظهی تاریخی و خاطرهی مربوط به قرنهای گذشته نیست. این نشان میدهد که برای ادارهی جامعهی اسلامی و جوامع اسلامی و امت اسلامی، معیارها اینهاست:
🔻خداپرستی، در راه رضای خدا مجاهدت کردن، جان و مال را به عرصه آوردن، از هیچ سختی و مشکلی روگردان نبودن، و از دنیا اعراض کردن. این قله، امیرالمؤمنین است؛ شاخص، وجود امیرالمؤمنین است.
‼️این درس بزرگ غدیر است.
🗓۱۳۸۷/۹/۲۷
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
رهبر حوزهها
💠 خصوصیات جانشین پیغمبر اسلام... 🔸نکتهی دیگر در کنار این مسئله این است که در واقعهی غدیر، پیغمبر
💠 اعتقاد به غدیر، مایهی اتحاد نه اختلاف
🔸یک نکتهی دیگر هم در باب مسئلهی غدیر عرض کنیم. مسئلهی غدیر برای ما شیعیان پایهی عقیدهی شیعی است. ما معتقدیم که بعد از وجود مقدس نبی مکرم اسلام (صلّی اللَّه و علیه و اله و سلّم) امام بهحق برای امت اسلامی، امیرالمؤمنین بود؛ این، پایه و مایهی اصلی عقیدهی شیعه است.
🔹معلوم است که برادران اهل سنت ما، این عقیده را قبول ندارند؛ جور دیگری نظر میدهند، جور دیگری فکر میکنند؛ این شاخص وجود دارد.
🔸لکن همین قضیهی غدیر در یک نقطه وسیله و مایهی اجتماع امت اسلامی است و او شخصیت امیرالمؤمنین است. دربارهی شخصیت و عظمت این انسان بزرگ و والا، بینِ مسلمین اختلافی نیست. امیرالمؤمنین را همه در همان نقطهی عالی و سامی(رفیع) که باید به او در آن نقطه نگریست - از لحاظ علم، از لحاظ تقوا، از لحاظ شجاعت - مینگرند و میبینند؛ یعنی ملتقای عقیدهی همهی آحاد امت اسلامی امیرالمؤمنین است.
🔹آنچه که ما امروز باید به آن توجه کنیم، این است که شیعه این عقیده را برای خود مثل جان عزیزی در طول قرنهای متمادی حفظ کرده است؛ با وجود دشمنیهایی که شده است.
‼️ اما توجه بکنید که این اعتقاد مایهی دعوا و نزاع نباید بشود. این، آن حرفی است که ما سالهاست این را گفتیم و تکرار کردیم، باز هم تکرار میکنیم. و میبینیم که دشمن چه نیتی دارد، چه قصد خبیثی دارد از ایجاد اختلاف بین آحاد امت اسلامی به عناوین مختلف، از جمله با عنوان شیعه و سنی.
🔸دشمن یعنی دشمن اسلام، دشمن قرآن، دشمن مشترکات، دشمن توحید؛ نه دشمنِ یک بخشی از اسلام. دشمن سعیاش این است که بین امت اسلامی، دشمنی برقرار کند؛ میفهمد که اتحاد دنیای اسلام چقدر برای او مضر است.
🗓۱۳۸۷/۹/۲۷
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
🔰تکلیف ما
🔹تكلیف ما جامعهی روحانیت این است كه هرچه توان داریم، بر استحكام معنوی جامعهی علمی روحانیت بیفزاییم.
🗓۱۳۶۸/۴/۴
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
🔰پیشرو در مقابله
🔻امروز شبهات فراوانی در عالم ذهنیات و معارف بشری هست. حوزههای علمیه باید این شبهات و راه مقابلهی با آنها را بدانند و در مقابل فلسفهها و گرایشها و مذهبها، همیشه یک حالت بُرندگی و تهاجمی داشته باشند.
🗓۱۳۷۰/۶/۳۱
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
رهبر حوزهها
🔰چند توصیه به مجمع نمایندگان طلّاب 1⃣ 🔹یک مطلب -که این را جلو بیندازیم- راجع به نفْس این تشکّل شما
🔰چند توصیه به مجمع نمایندگان طلاب 2⃣
📍داشتن هدفی روشن
🔸اگر یک تشکیلاتى به وجود آمد امّا هدف روشنى نداشت، یا هدف داشت لکن برنامهریزى براى رفتن به سمت آن هدف انجام نگرفت، و تشکیلات بیکار ماند، به خودىِ خود، تشکیلات از هم خواهد پاشید. اگر هم بماند، صورت بیجانى است؛ خاصیّت تشکّل انسانى این است.
🔹هدف را محدّد کنید، مشخّص کنید که میخواهید چهکار کنید. و هدف را از پیام امام بگیرید؛ امام در این پیام پیشنهاد خاصّى ندادند و طرح خاصّى را ارائه نفرمودند؛ امّا اوّل تا آخر پیام سرشار است از جهت و ارائهی جهتها؛ آن اَعلام لازم و تابلوهاى سر راه که انسان را هدایت میکند، در پیام مبارک ایشان پُر است...
🗓۱۳۶۸/۹/۷
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
🔰کتابها ابدی نیستند
▫️این کتابهای درسی ما ابدی نیست که باید تا آخر گفت: «ثلاثة لیس لها نهایة؛ رسائل، مکاسب، کفایة».
‼️نه، یک روز رسائل نبود، یک روز مکاسب نبود، ملایی مثل شیخ درست شد. یک روز کفایه نبود، ملایی مثل آخوند درست شد. اینچنین نیست که ما خیال کنیم تحصیل حتماً از طریق این کتابهاست.
🗓۱۳۷۰/۶/۲۱
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
19.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | شرح حدیث اخلاق | فرزندانی که برای والدین، عمل صالح اند
🗓۱۳۹۵/۹/۱۵
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
🔰شأن طلبگی
🔹شأن طلبگی این است كه انسان یك زیّ متوسطی همراه با قناعت، سلامت مالی و سادگی به طور نسبی برای خودش نگه دارد. سلامت اخلاقی، خیلی مهم است. آن وقت قداست حفظ خواهد شد.
🗓۱۳۸۵/۸/۱۷
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah