🔰تکلیف ما
🔹تكلیف ما جامعهی روحانیت این است كه هرچه توان داریم، بر استحكام معنوی جامعهی علمی روحانیت بیفزاییم.
🗓۱۳۶۸/۴/۴
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
🔰پیشرو در مقابله
🔻امروز شبهات فراوانی در عالم ذهنیات و معارف بشری هست. حوزههای علمیه باید این شبهات و راه مقابلهی با آنها را بدانند و در مقابل فلسفهها و گرایشها و مذهبها، همیشه یک حالت بُرندگی و تهاجمی داشته باشند.
🗓۱۳۷۰/۶/۳۱
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
رهبر حوزهها
🔰چند توصیه به مجمع نمایندگان طلّاب 1⃣ 🔹یک مطلب -که این را جلو بیندازیم- راجع به نفْس این تشکّل شما
🔰چند توصیه به مجمع نمایندگان طلاب 2⃣
📍داشتن هدفی روشن
🔸اگر یک تشکیلاتى به وجود آمد امّا هدف روشنى نداشت، یا هدف داشت لکن برنامهریزى براى رفتن به سمت آن هدف انجام نگرفت، و تشکیلات بیکار ماند، به خودىِ خود، تشکیلات از هم خواهد پاشید. اگر هم بماند، صورت بیجانى است؛ خاصیّت تشکّل انسانى این است.
🔹هدف را محدّد کنید، مشخّص کنید که میخواهید چهکار کنید. و هدف را از پیام امام بگیرید؛ امام در این پیام پیشنهاد خاصّى ندادند و طرح خاصّى را ارائه نفرمودند؛ امّا اوّل تا آخر پیام سرشار است از جهت و ارائهی جهتها؛ آن اَعلام لازم و تابلوهاى سر راه که انسان را هدایت میکند، در پیام مبارک ایشان پُر است...
🗓۱۳۶۸/۹/۷
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
🔰کتابها ابدی نیستند
▫️این کتابهای درسی ما ابدی نیست که باید تا آخر گفت: «ثلاثة لیس لها نهایة؛ رسائل، مکاسب، کفایة».
‼️نه، یک روز رسائل نبود، یک روز مکاسب نبود، ملایی مثل شیخ درست شد. یک روز کفایه نبود، ملایی مثل آخوند درست شد. اینچنین نیست که ما خیال کنیم تحصیل حتماً از طریق این کتابهاست.
🗓۱۳۷۰/۶/۲۱
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | شرح حدیث اخلاق | فرزندانی که برای والدین، عمل صالح اند
🗓۱۳۹۵/۹/۱۵
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
🔰شأن طلبگی
🔹شأن طلبگی این است كه انسان یك زیّ متوسطی همراه با قناعت، سلامت مالی و سادگی به طور نسبی برای خودش نگه دارد. سلامت اخلاقی، خیلی مهم است. آن وقت قداست حفظ خواهد شد.
🗓۱۳۸۵/۸/۱۷
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
رهبر حوزهها
🔰چند توصیه به مجمع نمایندگان طلاب 2⃣ 📍داشتن هدفی روشن 🔸اگر یک تشکیلاتى به وجود آمد امّا هدف روشنى
🔰چند توصیه به مجمع نمایندگان طلاب 3⃣
⭕️ هدف، بر اساس این پیام (منشور روحانیت) روشن بشود، حیطهبندى بشود، مشخّص بشود که در حوزه چهکار میخواهیم بکنیم؛ بعد بر اساس آن هدف برنامهریزى کنید و بر اساس آن برنامهریزى، هر دستگاهى مشغول کار خودش بشود.
🔸اگر بتوانید کارى بکنید که هر طلبهاى در قم -هر طلبهی احساس مسئولیّتدارى- صبح که بلند میشود، همچنان که به فکر برنامهی درس و بحث روزانهاش است، بداند که براى آن هدف چهکار باید بکند، این ایدئال است؛ حدّ اعلىٰ است.
🔹لکن اگر این هم نشود، همین اندازه که معلوم باشد شما میخواهید ده سال دیگر چه اتّفاقى در قم بیفتد یا حوزه در ده سال دیگر چه فرق و تفاوتى با امروز داشته باشد، این میشود آن هدف. این را مشخّص کنید، بر اساس این هدف برنامهریزى کنید.
🗓۱۳۶۸/۹/۷
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
💠 روز مباهله
🔸 روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه میآورد.
‼️نکتهی مهم در باب مباهله این است: «و انفسنا و انفسکم» در آن هست؛ «و نساءنا و نساءکم» در آن هست؛ عزیزترین انسانها را پیغمبر اکرم انتخاب میکند و به صحنه میآورد برای محاجهای که در آن باید مایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد.
🔹هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمؤمنین را - که برادر و جانشین خود هست - بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن روز مباهله به این شکل است.
🔻یعنی نشان دهندهی این است که بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ میآورد به میدان با این داعیه که میگوید بیائیم مباهله کنیم؛ هر کدام بر حق بودیم، بماند، هر کدام بر خلاف حق بودیم، ریشهکن بشود با عذاب الهی.
🗓۱۳۸۸/۹/۲۲
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
💠 تکرار روش تبلیغ پیامبر در مباهله، در محرم
🔸همین قضیه در محرّم اتفاق افتاده است به شکل عملی؛ یعنی امام حسین (علیه الصّلاة و السّلام) هم برای بیان حقیقت، روشنگری در طول تاریخ، عزیزترین عزیزان خود را برمیدارد میآورد وسط میدان.
🔹امام حسین (علیهالسّلام) که میدانست حادثه چه جور تمام خواهد شد؛ زینب را آورد، همسران خود را آورد، فرزندان خود را آورد، برادران عزیز خود را آورد.
‼️اینجا هم مسئله، مسئلهی تبلیغ دین است؛ تبلیغ به معنای حقیقی کلمه؛ رساندن پیام، روشن کردن فضا؛ ابعاد مسئلهی تبلیغ را این جوری میشود فهمید که چقدر مهم است.
▫️در آن خطبه «من رأی سلطانا جائرا مستحلّا لحرم اللَّه ناکثا لعهداللَّه ... و لمیغیّر علیه بفعل و لا قول کان حقّا علی اللَّه ان یدخله مدخله»؛ یعنی وقتی او دارد فضا را به این شکل آلوده میکند، خراب میکند، باید یا با فعل یا با قول آمد روشنگری کرد. و امام حسین (علیهالسّلام) این کار را انجام میدهد، آن هم با این هزینهی سنگین...
🗓۱۳۸۸/۹/۲۲
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
🔰شناخت جوان
‼️امروز نمیشود به همان روشهای قدیمی خودمان اکتفا کنیم؛ البته که جوان نمیآید. جوان را باید بشناسید؛ فکر او را باید بشناسید؛ آنچه را که به او هجوم آورده، باید بشناسید.
🗓۱۳۸۵/۸/۱۷
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
🔰هجرت طلاب و فضلا 1⃣
🔹هجرت به آنجا که باید هجرت کرد، یعنی نچسبیدن به یک مکان. شاید امروز مصداقِ این هجرت برای طلاّب علوم دینیّه و فضلای محترمی که در حوزهها متمکّن و مستقرّند، این باشد که برای تبلیغ به اکنافِ بلادِ اسلامی هجرت کنند.
🔸عدّهای هستند که میتوانند در شهری مستقر شوند و آن را هدایت کنند. اینها در خلال هزارها یا صدها نفر مثل خودشان، در قم ماندهاند و اثری هم بر ایشان مترتّب نیست. حداکثر این است که درسی بگویند، که اگر هم نگفتند، آن چند نفری که به درس اینها میآیند، به یک درس دیگر میروند. یعنی همان درس را از دیگری خواهند شنید.
🗓۱۳۷۳/۶/۲۰
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
🔰هجرت طلاب و فضلا 2⃣
⚠️الان در کشور ما، شهرها و روستاهایی وجود دارد که محتاجِ عالِمِ دینی است و علمای دینی باید به آنجاها بروند.
🔴 البته بدون پیش شرط. چون بعضی به ما میگویند باید فلان امکانات، فلان تسهیلات، چه و چه، فراهم باشد تا ما برویم! ما نمیگوییم که احتیاج به امور مادّی و شرایط زندگی نیست. البته که احتیاج هست. اما این را باید جزو طلبات قهری دانست. خوب؛ این در همه جا وجود دارد. پس، نباید آن را به عنوان «پیش شرط» فرض کرد. باید راه بیفتند و باید همّت گماشته شود.
🗓۱۳۷۳/۶/۲۰
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
🔰وظیفهای مهم
🔹یک وظیفهی مهمی که امروز ماها داریم، ارتباط با سیاست است. کنارهگیری از سیاست درست نیست و کار روحانی شیعه نیست.
🗓۱۳۸۵/۸/۱۷
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
💠 مسئولیت مضاعف معمّمین
🔸 برادران عزیزی که معمم شدند، از این لحظه بهطور رسمی مسؤولیتشان مضاعف میشود. در نظام اسلامی همه مسؤولند؛ «کلّکم راع و کلّکم مسئول عن رعیّته»؛ (بحارالانوار، ج ۷۲، ص ۳۸) لیکن بعضی از موقعیتهای اجتماعی، مسؤولیتهای مضاعفی دارد؛ و لباس ما از جملهی آن موقعیتهایی است که از چند جهت مسؤولیتش مضاعف است...
🗓۱۳۷۰/۱۱/۳۰
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
🚨با لباس طلبگی، از برخی از چیزها باید گذشت!
🔹هر شغل و هر مقامی اقتضائاتی دارد؛ انسان باید آن اقتضائات را قبول کند. التزام به شیء، التزام به لوازمش است. با این لباس، از برخی از چیزها باید گذشت. البته در قبال هرچه انسان در دنیا از آن بگذرد، خدای متعال چیزی دارد که «فیه قرّة اعین»؛ بهترش را خدا میدهد.
🔹یک جوان همسن شما فرضاً اگر در خیابان راه برود، با رفیقهایش شوخی بکند، قهقهه هم بزند و دنبال یکدیگر هم بدوند، کسی نمیگوید چرا؛ اما شما که معممید، نمیشود این کارها را بکنید.
🔹حالا این یک مثال کوچک بود؛ از این قبیل، چیزهایی هست که انسان وقتی وارد جرگهی خاصی شد، باید به اقتضائات و التزامات آن ملتزم باشد؛ اینها را رعایت کنید.
🗓۱۳۷۰/۱۱/۳۰
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
🔶 درس خواندن حقیقتا یک فرصت الهی
🔹امروز درس خواندن حقیقتا یک فرصت الهی است. در راه دین، در راه اسلام عزّتبخش درس بخوانید؛ اسلامی که امروز به ملت ایران، این طور مکانت برجسته و مقام ممتازی در میان ملّتها بخشیده است.
🗓۱۳۶۹/۰۹/۲۸
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
13801221_39466_64k.mp3
4.67M
▪️گزیدهای از بیانات مقام معظم رهبری در آستانه ماه محرم
▫️ابتدای جلسهی درس خارج فقه | ۱۳۸۰/۱۲/۲۱
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
❌ انحصار اسلام در بعد معنوی انحرافی بزرگ
❇️ خیال نکنید که اسلام طرفدار این است که همه چیز، منحصر بشود در مسائل روحی و معنوی و نظر به مادّیات نباشد! نه! این انحراف همان اندازه بزرگ است که آن انحراف اول (علم بدون اخلاق). اسلام انزوا از دنیا و زندگی را به صورتی بسیار روشن رد کرده است.
⬅️ در کلمات امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه، این را مشاهده میکنید؛ نهج البلاغه که کتاب زهد است، بر سر آن کسی که زندگی دنیا را رها کرده است به خیال اینکه آخرت خودش را درست کند، فریاد میزند؛ اسلام اینگونه نیست.
🗓۱۳۷۲/۰۳/۲۶
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | وظایف طلبگی
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
💠 وظیفه روحانیت؛ استفاده از روشهای مدرن تبلیغ
🔰 روحانیت کارهای بسیار بزرگی بر عهده دارد که یکی از آنها تبلیغ است. کسی خیال نکند که امر تبلیغ کم اهمیت است. تبلیغ، صرفاً گفتن و نوشتن نیست که ما قانع به این باشیم که در این خصوص، هم می گوییم و هم می نویسیم.
✅ تبلیغ که «گفتن» نیست، تبلیغ «رساندن» است. باید حق را به دل مخاطب برسانید. در تبلیغ؛
1⃣ سخن متقن
2⃣ محتوای متقن
3⃣ بیان نافذ و قوی
4⃣ استفاده از شیوه هنری
5⃣ آگاهی به شرایط زمان و مکان
6⃣ تسلط بر مخاطب از لحاظ روحی
7⃣ و در دست داشتن جوّ لازمه کار است.
⚠️ امروز مگر میشود با هر کیفیتی به تبلیغ دین به حقیقت پرداخت؛ آن هم در شرایطی که دشمنان اسلام و ایران و دشمنان جمهوری اسلامی از مدرن ترین شیوه های تبلیغ استفاده می کنند.
🗓۱۳۷۰/۱۲/۵
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
🔰 وظیفهی مضاعف روحانیت
🔹 یک مطلب این است که عزیزان من! علمای محترم! فضلای گرامی! طلبههای جوانِ امیدهای آینده! بدانید امروز وظیفهی روحانیت مضاعف است. اگر روحانیت همیشه یک باری بر دوش داشته است - بار تفهیم، تبیین، ابلاغ؛ «الّذین یبلّغون رسالات الله» - امروز این بار مضاعف است؛ چرا؟ برای دو جهت:
🔸 یکی اینکه فرصت برای تبلیغ اسلام در دنیا - چه دنیای اسلام، چه دنیای غیر اسلام - به وجود آمده است... .
♦️ یکی هم به دلیل همین فرصت و از ترس اسلام، حملات نسبت به اسلام افزایش پیدا کرده است. پس وظیفه مضاعف میشود.
✅ وقتی فرصت هست، وظیفه زیاد است. وقتی به خاطر این فرصت، حمله و دشمنی و تهاجم هست، باز وظیفه زیاد است. امروز شما در یک چنین وضعیتی هستید. نباید هم بترسید؛ «و یخشونه و لا یخشون احدا الّا الله». از هیچ چیز نترسید، از سختیهای راه نهراسید.
🗓۱۳۹۰/۷/۲۰
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
💠 اهمیت تقوا در کنار علم
🔸من توصیهی به خشوع و ذکر و تقوا و سعی برای تقرب الی الله را برای طلاب واجبتر میدانم تا توصیهی به علم، که مایهی اصلی کارشان علم است. اگر علم باشد، تقوا نباشد، این علم میشود بیفایده، گاهی هم مضر.
‼️عالمانی داشتیم - چه علم دینی، چه علم غیر دینی - که نه فقط از این علم بهرهای نبردند و بهرهای نرساندند، بلکه وزر و وبال شد. این روح معنویت در کالبد علم و عالم لازم است.
🗓۱۳۹۰/۷/۲۰
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
💠وظیفهی سنگین حوزه به خاطر اقبال بی سابقه به مفاهیم دینی
🔸عزیزان! بدانید امروز وظیفهی حوزههای علمیّه از گذشته سنگینتر است. علّت هم این است که امروز نیاز و قبول بیشتر از گذشته است؛ هم نیاز بیشتر است، هم قبول بیشتر است. امروز اقبال به مفاهیم برجسته و عالی دینی در بین جوانان -نه فقط جوانان ما، جوانان دنیای اسلام و بلکه جوانان خارج از دنیای اسلام- وجود دارد.
🔻حالا مبالغه نمیخواهیم بکنیم، [امّا] در کشورهای اسلامی، در بعضی از جاها واقعاً اقبال فراوان است، در بعضی جاها کمتر است لکن وجود دارد؛ در غیر کشورهای اسلامی هم همین جور.
🗓۱۳۹۸/۲/۱۸
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
💠 با تعلیم نفس شروع کنید
🔸عزیزان من! برادران من! فرزندان من! جوانان! طلاب دختر و پسر! اگر میخواهید مثل بوتهی گلی عطر شما فضا را معطر کند، اگر میخواهید معنویت مثل چشمهای از شما سرازیر شود و بدون اجبار، بدون اکراه، تشنگان بنوشند و به سوی آن بشتابند، راهش این است: «فلیبدأ بتعلیم نفسه».
🗓۱۳۹۰/۷/۲۰
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
🔰تحت لوای حسین علیهالسلام
🔸ما مبلّغان، زیر نام حسینبنعلی تبلیغ میکنیم. این فرصت بزرگ را یادِ این بزرگوار به مبلّغان دین بخشیده است، که بتوانند تبلیغ دین را در سطوح مختلف انجام بدهند.
🗓۱۳۸۴/۱۱/۵
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah