حوزههای علمیه و علمای دین نمیتوانند نسبت به دستگاه و امور کشور و آنچه که میگذرد، بیتفاوت باشند و بگویند حالا دیگر خودشان میدانند؛ ما چه کار کنیم؛ نه له و نه علیهشان چیزی نمیگوییم - مثلاً اگر خیلی لطف کنند، بگویند چیزی علیهشان هم نمیگوییم! - چنین چیزی نمیشود؛ این از آن قبیل چیزهایی نیست که بشود گفت ما نه له و نه علیه، چیزی نمیگوییم؛ نه، مال خودتان است؛ مال روحانیت است؛ مال دین است؛ چارهیی ندارید. جمهورىِ اسلامی است؛ اگر شما کنار کشیدید، جمهورىِ غیراسلامی خواهد شد. البته امروز که چهار نفر عناصر خودی زنده هستند، جمهورىِ غیراسلامی نمیشود؛ اما اگر علما کنار کشیدند، بتدریج جمهورىِ غیراسلامی خواهد شد. اینقدر هم دستهایی هستند که برای جمهوری غیراسلامی شدن تلاش و کار میکنند؛ پول خرج میکنند و انواع حیلهها را هم بلدند؛ فوراً تمام این زحمات و تلاشها و این شهادتها و این جوانان و آن نفس زدن آن پیرمرد الهی و معنوی - که در سنین هشتاد تا نود سالگی، مثل یک جوان کار میکرد؛ که جز به تأیید الهی و لطف غیبی امکان نداشت کسی در آن سنین، اینطور بتواند کار و تلاش و همت بکند و تصمیم بگیرد و عمل نماید - ضایع خواهد شد. ۱۳۷۰/۱۱/۳۰
✅ کانال رسمی رهبر حوزهها
☑️ eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
📜 گزیده فرمایشات رهبری در دیدار اساتید، طلاب و مدیران و کارکنان #موسسه_فقه_و_علوم_اسلامی مورخ ۹۷/۱۲/۱۳ منتشر خواهد شد.
✅ کانال رسمی رهبر حوزهها
☑️ eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
🔻[۱] طلبه بدرد بخور!
طلبهی ما، استاد ما، فاضل ما، عالِم ما، مرجع ما اگر چنانچه معتقد به این تحوّل عظیمی که اسمش انقلاب است، بود، به درد این کشور خواهد خورد. اگر معتقد به این نبود، به درد کشور نمیخورد، به درد جمهوری اسلامی نمیخورد؛ باید معتقد باشد. ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
✅ کانال رسمی رهبر حوزهها
☑️ eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
🔻[۲] حوزهی انقلابی یعنی معتقد از بن دندان
اینکه بنده میگویم حوزهی انقلابی، معنایش این نیست که حالا حتماً در مثلاً فلان جا شعار [بدهد]؛ حالا یک وقت لازم هم باشد، شعار هم باید داد؛ بنده هم گاهی که لازم است، شعار میدهم لکن مهم این است که عمیقاً از بن دندان معتقد باشد که این تحوّلی که در این کشور اتفاق افتاده، باید همچنان ادامه پیدا بکند. ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
✅ کانال رسمی رهبر حوزهها
☑️ eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
🔻[۳] اینکه متوسط دورهی اصول پانزده سال طول میکشد هیچ خبر خوبی نیست از نظر بنده
در مورد اصول که ایشان فرمودند متوسّط [دورهی] آن در حوزه پانزده سال است، خیلی برای من تعجّبآور است و این هیچ خبر خوبی نیست از نظر بنده. اصول خب لازم و ضروری است؛ برای تفقّه، بلاشک اصول لازم است. خب مرحوم آقای خوئی (رضواناللهعلیه) فقیه اصولی بود دیگر؛ از ایشان اصولیتر کیست؟ در فقه او هم کاملاً اصول واضح است، آشکار است؛ من شنیدهام که دورهی اصول ایشان پنج سال طول میکشد؛ خب ایشان مثلاً چه کار میکرده؟ چه چیزی را از اصول میانداخته که پنج سال میشده؟ یعنی بنابراین میشود اصول را پنج سال گفت، میشود شش سال گفت. ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
✅ کانال رسمی رهبر حوزهها
☑️ eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
🔻[۴] چقدر اصول بخوانند؟ چرا بخوانند؟ به چه دردشان میخورد؟
متوسّط [دورهی اصول] که پانزده سال است، یعنی مثلاً تا بیست سال هم دارد! چقدر بخوانند؟ چرا بخوانند؟ به چه دردشان میخورد؟ کجای فقه استفاده میشود از این اصول؟ نه، به نظر من یک مقداری در مورد اصول بایستی جمع و جورتر و بهاصطلاح مُضیَّقتر حرکت کرد، مواظبت کرد؛ غیر از فقه است؛ فقه باز است، هر چه میتوانید در زمینههای فقهی کار کنید، به نظر ما خیلی خوب است. ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
✅ کانال رسمی رهبر حوزهها
☑️ eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
🔻[۵] از تفسیر، رها و جدا نشوید.
سؤال شد که برای ورود در حدیث و قرآن یعنی اُنس با قرآن و اُنس با حدیث، حقیر چه چیزی پیشنهاد میکنم؛ من البتّه در برنامههای درسی نمیدانم، امّا معتقدم از تفسیر، رها و جدا نشوید. مثلاً فرض کنید یک دوره تفسیر مجمعالبیان؛ بسیار تفسیر خوبی است؛ مجمعالبیان بسیار تفسیر عالمانهای است، یعنی مرحوم طبرسی در یک جاهایی و در ذیل یک آیاتی، مُلّاییِ خودش را و تبحّر خودش را در استدلال و استنباط نشان داده. ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
✅ کانال رسمی رهبر حوزهها
☑️ eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
🔻[۶] اُنس با قرآن و تفسیر لازم است.
اُنس با قرآن جداگانه و اُنس با تفسیر جداگانه، به نظر ما لازم است؛ و همین طور البتّه حدیث که شما احتیاج هم دارید؛ یعنی شما برای فقاهت چون به منابع حدیثی نیاز دارید، به رجال و به حدیث و علم حدیث و به این چیزها طبعاً احتیاج دارید؛ لابد در برنامههایتان هم علیالقاعده باید باشد، لابد در برنامهها هست؛ و راه آن این است و باید انجام بگیرد. ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
✅ کانال رسمی رهبر حوزهها
☑️ eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
🔻[۷] در کنار همسرتان "حضور" داشته باشید.
🔸همهی مسائل خانوادگی، مسائل عقلانی نیست؛ یک مقداری از آن مسائل عاطفی و واقعی و زندگی است.
🔸اینکه فرمودند «طلبه ساعت شش صبح از خانه بیرون میآید، ساعت نُه شب برمیگردد»، خب بنده اصلاً با یک چنین چیزی مخالفم.
🔸آقایان میآیند درسشان را میخوانند، کارشان را، احیاناً یک ذرّه گعدهشان را میکنند، بعد یک مجلس روضهای هست میروند؛ لزومی ندارد، نه.
🔸به خانوادهها باید برسید؛ همسر شما نیاز به حضور شما دارد؛ این مهم است. ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
☑️ @Khamenei_Hawzah
🔻[۸] سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند
فکر اسلامی در جنبهی عملی، همان فقه اسلام است؛ البتّه بنده با #فلسفه خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه کاملاً تأیید میکنم، فلسفه هم لازم است؛ ... نه اینکه فقط خوب است؛ لازم است؛ در این تردیدی نیست؛ لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفهی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفههای غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیفتر از فلسفهی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛ یعنی اگر چنانچه شماها مثلاً فرض کنید که فلسفهی کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید؛ امّا [اینکه] اقتضای فلسفهی ملّاصدرا یا فلسفهی فرض بفرمایید که ابنسینا یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله] چیست، چیزی برای ما روشن نشده؛ نه اینکه ندارد، قطعاً دارد؛ سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشده؛ بنابراین فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه ما است. ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
✅ کانال رسمی رهبر حوزهها
☑️ eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
هدایت شده از رهبر حوزهها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 اگر حوزۀ علمیّه سراغ #فلسفه نرود، نااهلان متصدی آن میشوند. ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
✅ آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون:
☑️ @Khamenei_Hawzah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینکه فرمودند «طلبه ساعت شش صبح از خانه بیرون میآید، ساعت نُه شب برمیگردد»، خب بنده اصلاً با یک چنین چیزی مخالفم. ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
✅ کانال رسمی رهبر حوزهها
☑️ eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸مطلقاً به نظر من این کار جایز نیست که ما بیاییم با آنها منطبق کنیم کار خودمان را و بگوییم مثلاً این برابر دکتری است.
🔸حالاها متأسّفانه [اجازه اجتهاد] نیست؛ واقعاً متأسفانه، چون خیلی خوب بود اگر چنانچه بود. آقایان ملاحظه میکنند، اجازهِی اجتهاد نمیدهند به خاطر اینکه مبادا یک تبعهای بر آن مترتّب بشود؛ در حالی که نه؛ میشود یک جوری عمل کرد که تبعهای هم مترتّب نشود. ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
✅ کانال رسمی رهبر حوزهها
☑️ eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸پاسخ به نیازهای نظام اسلامی
🔸نوشتن البنک الربوی توسط شهید صدر بعد از فراخوان پاکستانیها ۹۷/۱۲/۱۳
@Khamenei_Hawzah
🔅نظامسازی بر اساس فقه
سابقهی فقه سیاسی در شیعه، سابقهی عریقی است؛ لیکن یک چیز جدید است و آن، #نظام_سازی بر اساس این فقه است؛ که این را امام بزرگوار ما انجام داد. قبل از ایشان کس دیگری از این ملتقطات فقهی در ابواب مختلف، یک نظام به وجود نیاورده بود. اولْ کسی که در مقام نظر و در مقام عمل - توأماً - یک نظام ایجاد کرد، امام بزرگوار ما بود؛ که مردمسالاری دینی را مطرح کرد، مسئلهی ولایت فقیه را مطرح کرد. بر اساس این مبنا، نظام اسلامی بر سر پا شد. این، اولین تجربه هم هست. چنین تجربهای را ما در تاریخ نداریم؛ نه در دوران صفویه داریم، نه در دورههای دیگر.
۱۳۹۰/۰۶/۱۷
@Khamenei_Hawzah
🔅 تداوم انقلاب نیاز به مبارزه دارد
اینکه بعضی ها این جور القا کنند، این جور بنویسند و بگویند که «خب انقلاب یک حادثه ای بود، تمام شد؛ برگردیم به زندگی عادی»، این خیانت به انقلاب است؛ انقلاب تمام نمیشود...انقلاب، هنجارهای گذشته را به هم میریزد، هنجارهای جدیدی را در جامعه به وجود می آورد. حفظ این هنجارهای جدید، تداوم انقلاب است؛ و اینها سخت است، اینها کارهای مشکلی است. همان دستها و همان قدرتهایی که با اصل انقلاب با همه ی وجود مخالف بودند و کارشکنی میکردند، با همین تداوم هنجارهای انقلابی [هم] مخالفت خواهند کرد، دشمنی خواهند کرد؛ کمااینکه می بینید دارند میکنند. بنابراین اگر انقلاب مبارزه لازم داشت تا به پیروزی برسد، امروز هم مبارزه لازم است تا بتوانیم این هنجارهای انقلاب را تثبیت کنیم؛ باید به نتیجه برسانیم تا جامعه بشود جامعه ی اسلامی. ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
@Khamenei_Hawzah
📜 فلسفه اسلامی نردبانی به سمت معرفت الهی
فلسفهی اسلامی، پایه و دستگاهی بوده که انسان را به دین، خدا و معرفت دینی نزدیک میکرده است. #فلسفه برای نزدیک شدن به خدا و پیدا کردن یک معرفتِ درست از حقایق عالم وجود است؛ لذا بهترین فلاسفهی ما - مثل #ابنسینا و #ملاّصدرا - عارف هم بودهاند. اصلاً آمیزش عرفان با فلسفه در فلسفهی جدید - یعنی فلسفهی ملاّصدرا - بهخاطر این است که فلسفه وسیله و نردبانی است که انسان را به معرفت الهی و خدا میرساند؛ پالایش میکند و در انسان اخلاق بهوجود میآورد. ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیّات مجرّد از معنویت و خدا و #عرفان تبدیل شود. راهش هم تقویت فلسفهی ملاّصدراست؛ یعنی راهی که ملاّصدرا آمده، راه درستی است. آن فلسفه است که انسان را وادار میکند هفت سفر پیاده به حج برود و به همهی زخارف دنیوی بیاعتنایی کند. ۱۳۸۲/۱۰/۲۹
@Khamenei_Hawzah
حضور در اردوی جهادی
حضورتان در اردوهای جهادی خیلی خوب است. نگویید وقتمان تلف میشود؛ نه، بیشترین و بهترین استفاده از وقت همین است. درستان را بخوانید، پژوهشتان را بکنید، کارتان را بکنید، در اردوهای جهادی هم ... شرکت کنید. این شما را با متن مردم آشنا میکند، این شما را با مشکلات و معضلات جامعه که غالباً از چشم مسئولین دور میماند، آشنا میکند. ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
@Khamenei_Hawzah
میل به خدمت به مردم و تحمل سختیهای آن، نقطهئی نورانی در باطن انسان است؛ آن را هر چه میتوانید در جان خود گسترش دهید و نگذارید آفتها: سودجوئی، خودنمایی، تنبلی و ... آن را گِلاندود كند. ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
@Khamenei_Hawzah
🔸 ورود حوزه به مسائل سیاسی
ممکن است بعضی بگویند اگر حوزههای علمیه وارد مسائل جهانی، مسائل سیاسی، مسائل چالشی نمیشدند، اینقدر دشمن نمیداشتند و محترمتر از امروز بودند. این مغالطه است. هیچ جمعی، هیچ نهادی، هیچ مجموعهی باارزشی به خاطر انزوا و کنارهگیری و گوشهنشینی و خنثی حرکت کردن، هرگز در افکار عمومی احترامبرانگیز نبوده است، بعد از این هم نخواهد بود. ۱۳۸۹/۰۷/۲۹
@Khamenei_Hawzah
🔸 خاطره رهبری از حضور در منطقه سیل زده
نزدیک دو ماه، ما در آنجا [ایرانشهر] خدمت کردیم. به قدری با مردم، انس پیدا کرده و دوست شده بودم که وقتی با ماشین خودم از خیابان عبور میکردم، میراب شهرداری از دور، با اشارهی دست، سلام میکرد، یا بچههای مدرسه برای ما دست تکان میدادند. اواسط تابستان، آقای «حجتی» را از پیش ما برده بودند. بعد از وقوع سیل، ایشان از شهربانی، مرخصی گرفته بود تا به کرمان برود. از فرصت استفاده کرده و از کرمان به ایرانشهر آمده بود. دوستان ایشان را قدری در شهر گرداندند. ایشان بعد، به من میگفت: «با این مردم، چه کار کردی که این طور با تو صمیمی و مانوس شدهاند؟» گفتم: «این را خدا کرد، به وسیله #سیل!» ۱۳۸۲/۱۰/۲۶
@Khamenei_Hawzah
طلاب باید در #فضای_سیاسی حضور داشته باشند؛ بلکه جلوتر از زمان باشند و فکر سیاسی روشن داشته باشند. ۱۳۷۰/۶/۳۱
@Khamenei_Hawzah
هدایت شده از رهبر حوزهها
🔻[۱] عالمِ بدرد نخور، طلبه بدرد بخور!
طلبهی ما، استاد ما، فاضل ما، عالِم ما، مرجع ما اگر چنانچه معتقد به این تحوّل عظیمی که اسمش انقلاب است، بود، به درد این کشور خواهد خورد. اگر معتقد به این نبود، به درد کشور نمیخورد، به درد جمهوری اسلامی نمیخورد؛ باید معتقد باشد. ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
✅ کانال رسمی رهبر حوزهها
☑️ eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
💡 فقهای سیّاس و زرنگی که از نگاهکردنشان حظ میکنیم!
🔹 اگر به کتاب کشف الغطای مرحوم شیخ جعفر کبیر (رضواناللهتعالیعلیه) نگاه کنید، خواهید دید در همین بحث جهادش که مورد ابتلای ماست، مکرّردرمکرّر پیداست که حکومتِ وقت، از آن بزرگوار چیزهایی میخواسته است که ایشان به مناسبت آنها فتوا داده است.
🔹البته عین همانها را حکومت وقت از #میرزای_قمی هم میخواسته است، منتها میرزای قمی (رضواناللهعلیه) رندتر و زرنگتر بوده و جواب چندان درستی نداده است!
🔹مرحوم شیخ جعفر، ساکن ایران نبوده و از دور، مسائل را میدیده و خیلی وضع دربار قاجار را نمیدانسته است. لذا ایشان آنچه را که آنها از فتوا و اجازه و حکم و این چیزها میخواستهاند، تا حدود زیادی در اختیارشان گذاشته است.
🔹یعنی دربار فتحعلیشاه، شیخ جعفر کبیر یا میرزای قمی را احترام میکرد. اما برای چه؟ برای حکم جهاد با روسها، برای گرفتن اجازه اخذ وجوه از مردم و برای اینطور چیزها!
🔹آنها هم (مثل میرزای قمی) غالباً آدمهای زرنگی بودند. شما نگاه کنید به «جامع الشتات». انسان حظ میکند از این مرد ملّا، به این زیرکی و به این هوشیاری! انسان واقعاً لذّت میبرد از آن زرنگی و هوشیاری میرزای قمی! ۱۳۷۲/۰۶/۲۱
@Khamenei_Hawzah
✏️ وظیفه شورای عالی حوزه
مهمترین کار در مراحل اول و مراحل اصولی، سیاستگذاری است در حوزههای علمیه. این سیاستگذاری ابعاد گوناگونی دارد.
ما مگر نمیگوییم میخواهیم علم تولید بشود و پیشرفت کند، خوب کدام علم؟ معنای پیشرفت علم فقه چیست؟ معنای پیشرفت علم اصول مثلًا چیست؟ پیشرفت کند یعنی چه؟ سمت و سوی این پیشرفت به سوی چیست؟ اینها همه سؤالهایی است که پاسخ لازم دارد. سیاستهائی که در مرکز شورای عالی نهاده میشود، به این سؤالها پاسخ میگوید؛ سیاستگذاری.
چشمانداز روشنی برای آیندهی حوزه علمیه باید ترسیم شود. همانطور که در مسائل کشور چشمانداز بیست ساله تدوین شد، بیائید یک چشمانداز بیست ساله، ده ساله برای حوزه تشکیل بدهید. این کارِ شورای عالی حوزهی علمیه است. ۱۳۸۶/۰۹/۰۸
@Khamenei_Hawzah