eitaa logo
رهبر حوزه‌ها
3.6هزار دنبال‌کننده
409 عکس
81 ویدیو
13 فایل
توصیه‌های رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای به طلاب و مسئولین حوزه‌های علمیه Khamenei.ir روبیکا و روبینو: rubika.ir/khamenei_hawzah روابط عمومی: @sedrezaw
مشاهده در ایتا
دانلود
میل به خدمت به مردم و تحمل سختی‌های آن، نقطه‌ئی نورانی در باطن انسان است؛ آن را هر چه میتوانید در جان خود گسترش دهید و نگذارید آفتها: سودجوئی، خودنمایی، تنبلی و ... آن را گِل‌اندود كند. ۱۳۹۲/۰۵/۲۸ @Khamenei_Hawzah
🔸 ورود حوزه به مسائل سیاسی ممکن است بعضی بگویند اگر حوزه‌های علمیه وارد مسائل جهانی، مسائل سیاسی، مسائل چالشی نمیشدند، اینقدر دشمن نمیداشتند و محترم‌تر از امروز بودند. این مغالطه است. هیچ جمعی، هیچ نهادی، هیچ مجموعه‌ی باارزشی به خاطر انزوا و کناره‌گیری و گوشه‌نشینی و خنثی حرکت کردن، هرگز در افکار عمومی احترام‌برانگیز نبوده است، بعد از این هم نخواهد بود. ۱۳۸۹/۰۷/۲۹ @Khamenei_Hawzah
🔸 خاطره رهبری از حضور در منطقه سیل زده نزدیک دو ماه، ما در آنجا [ایرانشهر] خدمت کردیم. به قدری با مردم، انس پیدا کرده و دوست شده بودم که وقتی با ماشین خودم از خیابان عبور می‌کردم، میراب شهرداری از دور، با اشاره‌ی دست، سلام می‌کرد، یا بچه‌های مدرسه برای ما دست تکان می‌دادند. اواسط تابستان، آقای «حجتی» را از پیش ما برده بودند. بعد از وقوع سیل، ایشان از شهربانی، مرخصی گرفته بود تا به کرمان برود. از فرصت استفاده کرده و از کرمان به ایرانشهر آمده بود. دوستان ایشان را قدری در شهر گرداندند. ایشان بعد، به من می‌گفت: «با این مردم، چه کار کردی که این طور با تو صمیمی و مانوس شده‌اند؟» گفتم: «این را خدا کرد، به وسیله !» ۱۳۸۲/۱۰/۲۶ @Khamenei_Hawzah
طلاب باید در حضور داشته باشند؛ بلکه جلوتر از زمان باشند و فکر سیاسی روشن داشته باشند. ۱۳۷۰/۶/۳۱ @Khamenei_Hawzah
هدایت شده از رهبر حوزه‌ها
🔻[۱] عالمِ بدرد نخور، طلبه بدرد بخور! طلبه‌ی ما، استاد ما، فاضل ما، عالِم ما، مرجع ما اگر چنانچه معتقد به این تحوّل عظیمی که اسمش انقلاب است، بود، به درد این کشور خواهد خورد. اگر معتقد به این نبود، به درد کشور نمیخورد، به درد جمهوری اسلامی نمیخورد؛ باید معتقد باشد. ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ ✅ کانال رسمی رهبر حوزه‌ها ☑️ eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
💡 فقهای سیّاس و زرنگی که از نگاه‌کردنشان حظ میکنیم! 🔹 اگر به کتاب کشف الغطای مرحوم شیخ جعفر کبیر ‌(رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) نگاه کنید، خواهید دید در همین بحث جهادش که مورد ابتلای ماست، مکرّردرمکرّر پیداست که حکومتِ وقت، از آن بزرگوار چیزهایی می‌خواسته است که ایشان به مناسبت آنها فتوا داده است. 🔹البته عین همانها را حکومت وقت از هم می‌خواسته است، منتها میرزای قمی ‌(رضوان‌الله‌علیه) رندتر و زرنگ‍تر بوده و جواب چندان درستی نداده است! 🔹مرحوم شیخ جعفر، ساکن ایران نبوده و از دور، مسائل را می‌دیده و خیلی وضع دربار قاجار را نمی‌دانسته است. لذا ایشان آنچه را که آنها از فتوا و اجازه و حکم و این چیزها می‌خواسته‌اند، تا حدود زیادی در اختیارشان گذاشته است. 🔹یعنی دربار فتحعلی‌شاه، شیخ جعفر کبیر یا میرزای قمی را احترام می‌کرد. اما برای چه؟ برای حکم جهاد با روسها، برای گرفتن اجازه اخذ وجوه از مردم و برای این‌طور چیزها! 🔹آنها هم (مثل میرزای قمی) غالباً آدم‌های زرنگی بودند. شما نگاه کنید به «جامع الشتات». انسان حظ می‌کند از این مرد ملّا، به این زیرکی و به این هوشیاری! انسان واقعاً لذّت می‌برد از آن زرنگی و هوشیاری میرزای قمی! ۱۳۷۲/۰۶/۲۱ @Khamenei_Hawzah
✏️ وظیفه شورای عالی حوزه مهمترین کار در مراحل اول و مراحل اصولی، سیاست‌گذاری است در حوزه‌های علمیه. این سیاست‌گذاری ابعاد گوناگونی دارد. ما مگر نمیگوییم میخواهیم علم تولید بشود و پیشرفت کند، خوب کدام علم؟ معنای پیشرفت علم فقه چیست؟ معنای پیشرفت علم اصول مثلًا چیست؟ پیشرفت کند یعنی چه؟ سمت و سوی این پیشرفت به سوی چیست؟ این‌ها همه سؤال‌هایی است که پاسخ لازم دارد. سیاست‌هائی که در مرکز شورای عالی نهاده میشود، به این سؤال‌ها پاسخ میگوید؛ سیاست‌گذاری. چشم‌انداز روشنی برای آینده‌ی حوزه علمیه باید ترسیم شود. همان‌طور که در مسائل کشور چشم‌انداز بیست ساله تدوین شد، بیائید یک چشم‌انداز بیست ساله، ده ساله برای حوزه تشکیل بدهید. این کارِ شورای عالی حوزه‌ی علمیه است. ۱۳۸۶/۰۹/۰۸ @Khamenei_Hawzah
امروز خیال می‌کنیم موسی‌بن‌جعفر علیه السلام، یک آقای مظلوم بی سر و صدای سر به زیری در مدینه بود و رفتند او را زندانی کردند و بعد مسموم کردند، از دنیا رفت، همین و بس، قضیه این نبود. قضیه یک مبارزه‌ی طولانی تشکیلاتی، یک مبارزه‌ای با داشتن افراد زیاد در تمام آفاق اسلامی بود. ۱۳۶۴/۰۱/۲۳ @Khamenei_Hawzah
❗️منفعل نبودن حوزه‌ امروز حوزه نباید در صحنه‌هاى متعدد فلسفى و فقهى و کلامى در دنیا غائب باشد. این همه سؤال در دنیا و در مسائل گوناگون مطرح است؛ پاسخ حوزه چیست؟ نه باید غائب باشد، نه باید منفعل باشد؛ هر دو ضرر دارد. فکر نو لازم است، پاسخ به نیازهاى نوبه‌نو لازم است که دارد مثل سیل در دنیا مطرح میشود؛ باید شما برایش جواب فراهم کنید. جواب شما باید ناظر باشد به این نیاز، و نیز ناظر باشد به پاسخهایى که مکاتب و فرقه‌هاى گوناگون میدهند. ۱۳۸۹/۰۷/۲۹ @Khamenei_Hawzah
📓 علمی که ظلمت است! خاک بر سرِ آن عالِمی که قلباً خوشحال شود از این‌که ببیند رادیوهای دشمنان اسلام، در مقابل نظام اسلامی، از او تمجید و تعریف میکنند! باید گریه کند! حالا گیرم از لحاظ فقاهت و علم هم خیلی بالا باشد، که آن هم علم نیست، جهل است. نور نیست، ظلمت است. والّا اگر نور بود، اوّل خودِ این نوع افراد را هدایت میکرد. 🗓 بیانات در آغاز درس خارج فقه - ۱۳۷۳/۰۶/۲۰ @Khamenei_Hawzah
🖼طرح| علمی که ظلمت است! خاک بر سرِ آن عالِمی که قلباً خوشحال شود از این‌که ببیند رادیوهای دشمنان اسلام، در مقابل نظام اسلامی، از او تمجید و تعریف میکنند!... @Khamenei_Hawzah
علمی که ظلمت است.jpg
3.87M
🔗نسخه باکیفیت 🖼طرح| علمی که ظلمت است! @Khamenei_Hawzah
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 سند | عصبانیت ساواک از کمک‌رسانی آیت‌الله خامنه‌ای به سیل‌زدگان ایرانشهر در دوران پهلوی 👈 بخشی از گزارش ساواک: کمک‌های یک نفر از آخوندهای تبعیدی به نام خامنه‌ای به مردم باعث رفع گرفتاری آنها شده است. @Khamenei_ir
🔸حوزه مثل ابوذر یعیش وحده و یموت وحده کارهای ما دست‌جمعی نیست. من یک وقت عرض کردم که از این جهت، مثل جناب ابی‌ذر (سلام‌الله‌علیه) هستیم که «یعیش وحده و یموت وحده». همه‌ی کارهای ما تنهاست: از استاد، تنها درس میگیریم و تنها مطالعه میکنیم. گرچه مباحثه‌مان هم کار دو نفری است، اما تنهاست؛ یعنی اشتراک فکری نیست. یک روز زید میخواند، عمرو شاگرد او میشود و گوش میکند؛ فردا عمرو میخواند، زید شاگرد او میشود و گوش میکند؛ یعنی کار فردی است. کار دست‌جمعی، اشتراک مساعی و ابزارهای مناسب را جمع کردن و آوردن، کارهای جدید دنیاست. جدید که عرض میکنیم، این بخش آن خیلی هم جدید نیست؛ تقریباً قدیمی است؛ اما در عین حال ما هنوز با آن چندان آشنا نیستیم! ۱۳۷۰/۱۲/۰۱ @Khamenei_Hawzah
🚨 مگر نسلهای آینده گریبان ما را رها میکند؟ هرکس کنار بکشد، غیر از مؤاخذه الهی، بلاشک، با مؤاخذه نسلهای آینده مواجه خواهد شد. من یادم نمیرود که در سنین جوانی -آن زمانی که شور جوانی طلبگی داشتیم- همواره به آن کسانی که سالهای۱۳۲۰ تا ۱۳۳۰ را درک کرده بودند؛ اما برای روحانیت کاری نکرده بودند، ایراد میگرفتیم. ۱۰ سال دیکتاتوری پهلوی، رقیق و ضعیف شده بود؛ اما چرا علما کاری نکردند؟ مگر نسلهای آینده گریبان ما را رها میکند؟ ولو در گور هم باشیم! نمیشود بی تفاوت بود! ۱۳۷۰/۱۱/۳۰ @Khamenei_Hawzah
♥️ دعای کمیل و مناجات شعبانیه ادعیه مورد علاقه امام 🔹 ، بیشتر ماه نماز است؛ ، بیشتر ماه دعا و روزه است؛ این مناجات شعبانیه را ببینید. 🔹 من یک وقتی از (رضوان‌الله‌علیه) پرسیدم در این دعاهای مأثوری که وجود دارد، شما کدام دعا را بیشتر از همه خوشتان می‌آید و دوست دارید. فرمودند: دعای کمیل و مناجات شعبانیه. اتفاقاً هر دو دعا هم مال ماه شعبان است؛ دعای کمیل که می‌دانید اصلاً ورود اصلی‌اش مال شب نیمه‌ی شعبان است، مناجات شعبانیه هم که از ائمه نقل شده، متعلق به ماه شعبان است. 🔹 لحن این دو دعا به هم نزدیک است؛ هر دو عاشقانه است. در مناجات شعبانیه: «و ان ادخلتنی النّار اعلمت اهلها انّی احبّک»؛ جهنم هم که من را ببری، فریاد می‌کشم تو را دوست دارم. و در دعای کمیل: «لان ترکتنی ناطقا لاضجّن الیک بین اهلها ضجیج الاملین و لاصرخنّ الیک صراخ المستصرخین و لابکینّ بکاء الفاقدین»؛ اگر به من در جهنم اجازه بدهی و نطق را از من نگیری، فریاد می‌کشم؛ فریادِ امیدواران، فریادِ دلدادگان و فریادِ دلباختگان را. ۱۳۸۳/۰۷/۱۳ @Khamenei_Hawzah
💠 فلیبدأ بتعلیم نفسه عزیزان من! برادران من! فرزندان من! جوانان! طلاب دختر و پسر! اگر میخواهید مثل بوته‌ی گلی عطر شما فضا را معطر کند، اگر میخواهید معنویت مثل چشمه‌ای از شما سرازیر شود و بدون اجبار، بدون اکراه، تشنگان بنوشند و به سوی آن بشتابند، راهش این است: «فلیبدأ بتعلیم نفسه». ۱۳۹۰/۰۷/۲۰ @Khamenei_Hawzah
🚌 اهمیت تبلیغ 🔹 نباید بگوییم که «فلان کس رفته درس‌خوانده، فاضل شده، مکاسب خوانده، کفایه خوانده؛ حالا بیاید برود بین عشایر کوچ‌رو؟! پس خواندن این کفایه و مکاسب و این همه زحمتی که کشیده به چه درد می‌خورد!؟» همه‌ی آنها مقدمه‌ی همین است. همه‌ی آنها مقدمه‌ی و یک انسان است. «لان یهدی الله بک رجلا خیر مما طلعت علیه الشمس.» اگر یک انسان را خدا به‌دست تو هدایت کند، این بهتر از همه‌ی آن چیزی است که خورشید بر آن تابیده است. یعنی همه‌ی طلاهای عالم، ارزش این را ندارد. زن روستایی، زن عشایری، زن شهری، مردشان، جوانشان، پیرشان، همه را تشویق کنید شوند. 🔹 امروز اینها وظیفه‌ی ماست. ما نباید خیال کنیم روحانی همان است که می‌رود در مسجد، یک حدیث و چند مسأله می‌گوید و بدون این‌که به خیر و شرِ کارها کاری داشته باشد، بیرون می‌آید؛ نه. این، مختصِ یک روزگار دیگر بود. امروز این نیست. امروز مسؤولینِ کشور هم روحانی هستند. امام بزرگوار، که در رأس همه‌ی امور و شخص اول این کشور بود، یک روحانی بود و به آن افتخار می‌کرد. امروز مسؤولین کشور همین‌گونه‌اند. بنده‌ی حقیر، خودم را یک طلبه می‌دانم و به روحانی بودن و انجام وظایف خود در این لباس افتخار می‌کنم. یعنی این کاری را که انجام می‌دهیم جزو وظایف روحانی خودمان می‌دانیم. وظایف امروز ما اینهاست: آگاه‌شدن از ، آگاه‌شدن از و گذشت برای . 🔹 شما ببینید کسانی را که از شهرهای آباد و زندگی راحت در اروپا بلند می‌شدند و هزاران کیلومتر آن طرفتر، در امریکای لاتین یا در آفریقا، در جنگلهای آمازون و در جنگلهای کنیا می‌رفتند؛ سالها می‌ماندند و را تبلیغ می‌کردند! من برای آقایان اهل علم، این را تکرار کردم و گفتم: ما کشیشهایی را می‌شناسیم که رفتند در آن‌جاها ماندند. در دوران استعمار، جاهایی رفتند که پای استعمارگران به آن‌جاها نرسیده بود! رفتند آن‌جاها و با خودشان صلیب بردند و همان عقاید خرافی را به آن بیچاره‌های بومی دادند! بعضی مسلمان بودند و بعضی غیرمسلمان؛ آنها را مسیحی کردند. آنها در راه باطلشان این‌گونه‌اند؛ ما چرا نباید در راه حقمان تلاش کنیم!؟ 🔹 شما بدانید: بنده خودم، آمادگی این کار را همیشه داشته‌ام که بروم در گوشه‌ای بنشینم و کنم؛ ولو برای عده‌ی کمی. امروز وضع ما به‌گونه‌ای است که نمی‌توانیم آن کارها را انجام دهیم. این نیست که من این توقع را فقط از شما داشته باشم؛ نه. این توقعی است که از همه‌ی روحانیان هست. هرکس بتواند، در هرجایی که بتواند، این، کار مهمی است. ۱۳۷۱/۰۷/۱۵ @Khamenei_Hawzah
نشانی کانال رهبر حوزه‌ها در #اینستاگرام • instagram.com/khamenei_hawzah
فرهنگ کمک به نظام! @Khamenei_Hawzah
🔅 جایگاه تمدنی انقلاب اسلامی 🔹 اگر یک روز معابد و کلیساهای آنها یک مَسحه‌یی از معنویت داشت، آن هم بتدریج تحت‌تأثیر هیمنه‌ی مادیت دنیا ضعیف‌تر و ضعیف‌تر و ضعیف‌تر میشود؛ اما ما در طول این قرن‌های متمادی، یک مجموعه‌ی عظیم انسانی را در دنیا نداشتیم که هم بتواند دنیای خود را از لحاظ بهره‌مندی از مواهب طبیعت و پیشرفت‌های علمی دنیایی آباد بکند، هم توجه به معنویت، توجه به اخلاق، جزء اصلی زندگی آنها باشد و آنها با خدا ارتباط خودشان را قطع نکنند و برای ارتباطات مهم زندگی هم از تعلیم و هدایت الهی خودشان را محروم نکنند. دنیای اسلام میتوانست چنین وضعیتی را داشته باشد؛ اما متأسفانه پیش نیامده. 🔹 دنیای اسلام تا وقتی انقلاب عظیم اسلامی پیش نیامد، یک نظام مبتنی بر تعالیم اسلام و هدایت اسلامی را تجربه نکرد. این انقلاب درست در خط جهت‌گیری ائمه (علیهم‌السّلام) قرار داشت. ما اگر در این بیست‌وهفت سال توانستیم و در وسع و قدرت ما بود که حرکت خود را با همان نواخت و آهنگی که ائمه (علیهم‌السّلام) پیش میرفتند، تنظیم بکنیم، امروز به قله‌های خیلی رفیعی رسیده بودیم؛ منتها ما ضعیف و ناقص هستیم. 🔹 آنچه پیغمبر اکرم در ظرف ده سال حکومتِ خود انجام داد، جوامع معمولی و رهبران معمولىِ مؤمن به همان راه، در ظرف صد سال هم نمیتوانند انجام بدهند. نواخت کار و آهنگ حرکت ما، آهنگی است که از ضعف‌های ما سرچشمه میگیرد. ما در جنب آن انسان‌های قدسی و بزرگ، انسان‌های ضعیفی هستیم، ولی به‌هرحال حرکت کردیم و به قدر وسع و توان خود پیش رفتیم. ۱۳۸۴/۹/۷ @Khamenei_Hawzah
💠 استقامت ایران اسلامی، رمز موفقیت اسلام ادامه‌ی این حرکت اسلامی و توفیق اسلام در مقابله‌ی با کفر و استکبار جهانی، به میزان زیادی - عرض نمیکنم صددرصد، لیکن نزدیک به صددرصد - به کیفیت حرکت ما در آینده منوط و مربوط است. ایران اسلامی باید در خط اسلام پافشاری کند و بااستقامت باقی بماند و پرچمدار معنویت اسلام باشد. ۱۳۶۹/۴/۲۵ @Khamenei_Hawzah
بهانه نیاورید @Khamenei_Hawzah
❌ لباس جندی، خلاف مروّت امام خمینی(ره): اكنون كار به اينجا رسيده كه را جزء خلاف مروّت و عدالت می‌دانند! در صورتى كه ائمه دين ما جندى بودند؛ سردار بودند؛ جنگى بودند. در جنگهايى كه شرحش را در تاريخ ملاحظه می‌فرماييد با لباس سربازى به جنگ می‌رفتند؛ آدم می‌كشتند؛ كشته می‌دادند. امير المؤمنين (ع) خود بر سر مبارك می‌گذاشت و زره بر تن می‌كرد و شمشير حمايل داشت. حضرت امام حسن (ع) و سيد الشهداء چنين بودند. بعد هم فرصت ندادند و گرنه حضرت باقر (ع) هم اين طور می‌بود حالا مطلب به اينجا رسيده كه پوشيدن لباس جندى مضر به عدالت انسان است! و نبايد لباس جندى پوشيد! و اگر بخواهيم حكومت اسلامى تشكيل دهيم، بايد با همين عبا و عمامه تشكيل حكومت دهيم، و الّا خلاف مروت و عدالت است! اينها موج همان تبليغاتى است كه به اينجا رسيده؛ و ما را به اينجا رسانيده است كه حالا محتاجيم زحمت بكشيم تا اثبات كنيم كه اسلام هم قواعد حكومتى دارد. کتاب ولايت فقيه، نشر آثار، ص۵۳ @Khamenei_Hawzah
🖼طرح| لباس جُندی مضر به عدالت انسان است! @Khamenei_Hawzah