🔰زنان دوران جمهوری اسلامی
🌸رهبرانقلاباسلامی: در همهی رشتههائی که مجلات ما بر گرد آنها مطلب مینویسند، انسان میبیند شمار نویسندگان و پژوهشگران زن در آنها، شمار برجستهی قابل توجهی است. کِی ما در کشور این همه عنصر پژوهشگر و عالم و اهل تبلیغ و ترویج از زنان داشتیم؟ در گذشتهی تاریخ ما هرگز چنین چیزی وجود نداشته. این مخصوص دوران جمهوری اسلامی است.
🇮🇷 ۱۳۸۸/۰۸/۲۷
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
🔸رهبرانقلاب: یکی از حقوق ماه رمضان، نیکی به برادران، همراهی با نزدیکان و با برادران مسلمان و کمک به یکدیگر است.
🌸 ۱۳۸۷/۰۶/۲۹
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
رهبرانقلاباسلامی: عالیترین مفاهیم مربوط به زندگی انسان را #قرآن میتواند به ما معرفی کند که البته این با تعلّم و تفقه بدست میآید.
🌷 ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
ریحانه
🖌 یادداشت کوتاه | ارمغان دانشبنیانها برای نهاد خانواده
📉ابتدای دهۀ پنجاه، نرخ مرگومیر کودکان زیر یک سال به رقم ۱۲۷ در هزار رسیده بود؛ یعنی از هر هزار نوزاد متولد شده، حدود ۱۲۷ نفر به سن یکسالگی نمیرسید. وضعیت نامطلوب پزشکی و بهداشت، مادران باردار را نیز بینصیب نگذاشته بود، بهطوری که آمار مرگومیر مادران باردار در ابتدای دهۀ پنجاه به بیش از ۵۰ در دههزار رسیده بود. فقدان فناوریهای پیشرفتۀ پزشکی و سلامت، مهمترین عامل پدیدآورندۀ این وضعیت بود. اکنون اما رقم 127 به 10 در هزار کاهش یافته و در بسیاری از مناطق آمار مرگومیر مادران باردار به صفر رسیده است. امروز نه تنها فناوریهای پیشرفتۀ پزشکی و سلامت در بهترین کیفیت خود تولید شده، بلکه در سرتاسر کشور هم گسترش یافته است و به سایر کشورها نیز صادر میشود. میتوان گفت حرکت در مسیر دانشبنیانشدن، عامل مهم این موفقیت بوده است.
🔬احتمالاً در سالهای اخیر عبارت دانشبنیان را شنیدهاید. به بیان ساده، دانشبنیانها بهدنبال آن هستند که با تکیه بر بینش و روش علمی، به مسائل مختلف حیات بشری پاسخ دهند و در ادامه، آن پاسخ را تبدیل به محصولی کنند که بتواند با قیمتی مناسب در اختیار همۀ مردم قرار گیرد. دانشبنیانها در کنار همۀ اهمیت و مزیتی که برای اقتصاد کشور دارند، نکتۀ مهم دیگری را هم در ماهیت خود جای دادهاند: بسیاری از شرکتهای دانشبنیان محصولاتی را تولید میکنند که مخاطب اصلی آن نهاد خانواده است. این محصولات طیف گستردهای از حوزهها را در بر میگیرد، از پزشکی و سلامت گرفته تا تعلیموتربیت.
🗂محصولاتی نظیر تجهیزات پیشرفته درمان ناباروری مانندMicromanipulator، تولید و فرمولاسیون غذای نوزادان، طراحی و پیادهسازی روشهای روزآمد آموزش مجازی، فناوریهای پشتیبانی تولید و بهینهسازی محصولات انیمیشنی، تجهیزات پیشرفتۀ آزمایشهای مطالعات رفتاریانسانی، طراحی و ساخت تجهیزات و ملزومات درمانی نظیر دریچههای قلب و رگ مصنوعی، اکسیژنساز خانگی و... این مثالها فقط نمونههایی از تأثیر دانشبنیانها بر ارتقای سطح کیفیت نهاد خانواده است.
🏠دانشبنیانها میتوانند کیفیت زیست خانواده را در شئون مختلف حیات، ارتقا بخشند. خانوادهای که سلامت معنوی، روانی و جسمی داشته باشد، جامعهای با چنین مختصات خواهد ساخت؛ اما اثرگذاری دیگر دانشبنیانها، همان نکتۀ مهمی است که رهبر انقلاب نیز در سخنرانی نوروزی خود بدان پرداختند و آن رشد اقتصادی است که دانشبنیانها با خود به ارمغان میآورند. دانشبنیانها با خلق محصول، نخست سبب افزایش اشتغال خواهند شد. آنها خود بهعنوان بازار اصلی در کنار بازارهای فرعی که به وجود میآورند زمینۀ اشتغال مستقیم و غیرمستقیم را مهیا میکنند و از این رو نیز به استحکام خانوادهها با یافتن شغل و درآمد یاری میرسانند.
🥇جالب است بدانیم هزینۀ ایجاد شغل توسط دانشبنیانها چندین برابر کمتر از هزینۀ ایجاد شغل پایدار توسط خود افراد بهصورت مستقیم است.
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
🔰یاد خدا نباید به دورانهای سخت اختصاص داشته باشد
🔸رهبرانقلاباسلامی:
🔹فرمود: «و اذکر ربّک فی نفسک تضرّعا و خیفة»؛ یاد خدا با تضرع، پشتوانهی همهی خیرات و همهی برکاتی است که انسان میتواند در این مهلت زندگی به دست بیاورد.
🔹این یاد خدا نباید اختصاص داشته باشد به دورانهای شدت و محنت و زحمت و فشار؛ نه، در دوران راحت، در دورانی که انسان دغدغه و نگرانی مادی هم ندارد، این یاد خدا را باید در دل نگه دارد. وقتی سختیهائی به ما افراد بشر روی میآورد، به یاد خدا میافتیم. فرمود: «فاذا رکبوا فی الفلک دعوا الله مخلصین له الدّین فلمّا نجّاهم الی البرّ اذا هم یشرکون»؛ در حین بلا، انسان به خدا متوجه میشود؛ وقتی بلا برطرف شد، انسان یادش میرود.
#آیات_سبک_زندگی
🌸 ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
🔰عظمت زنی مثل بنتالهدی، از هیچیک از مردان شجاع و بزرگ کمتر نیست
🔻رهبرانقلاب اسلامی:
🔺خواهران من! دختران من! بانوان کشور اسلامی! بدانید، در هر زمانی، در هر محیط کوچکی و در هر خانوادهای که زنی با این[الگوی اسلامی] تربیت توانست رشد کند، همان عظمت [زنان بزرگ]را پیدا کرد. مخصوصِ صدر اسلام نبود؛ حتّی در دوران اختناق، حتّی در دوران حاکمیت کفر هم این ممکن است. اگر خانوادهای توانستند دختر خودشان را درست تربیت کنند، این دختر یک انسان بزرگ شد. ما در ایران هم داشتیم، در زمان خودمان هم داشتیم، در خارج از ایران هم داشتیم.
🔺در همین زمان ما، یک زن جوانِ شجاعِ عالمِ متفکّرِ هنرمندی به نام خانم «بنتالهدی» - خواهر شهید صدر - توانست تاریخی را تحت تأثیر خود قرار دهد، توانست در عراقِ مظلوم نقش ایفا کند؛ البته به شهادت هم رسید. عظمت زنی مثل بنتالهدی، از هیچیک از مردان شجاع و بزرگ کمتر نیست. حرکت او، حرکتی زنانه بود؛ حرکت آن مردان، حرکتی مردانه است؛ اما هر دو حرکت، حرکت تکاملی و حاکی از عظمت شخصیت و درخشش جوهر و ذات انسان است. اینگونه زنهایی را باید تربیت کرد و پرورش داد.
🌸 ۱۳۷۶/۰۷/۳۰
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
✅بند هشتم سیاستهای کلی تامیناجتماعی که امروز، ۲۱ فروردین ۱۴۰۱، توسط حضرت آیتالله خامنهای ابلاغ گردید، مستقیما به موضوع حمایت از فرزندآوری اختصاص دارد:
⬅️ «بند ۸: ارائه خدمات لازم به منظور تحکیم نهاد خانواده و فرزندآوری.»
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
🔰مساجد قرآنی؛ زمینهساز ارتباط میان قرآن کریم و آحاد مردم
🖌 یادداشتی از خانم الهام ماندگارمهر، مدرس و حافظ بینالمللی قرآن کریم
🔺احیای پایگاههای قرآنی در مساجد به عوامل متعدد و مهمی برمیگردد. ابتدا باید متولیان امر با اقدامات فرهنگی متناسب با مختصات جامعهشناسانه و روانشناسانه و از طریق زیرساختها و سختافزارهای موجود، حلاوت حفظ و قرائت قرآن کریم را برای مردم ملموس کنند تا زمینه علاقهمندی خانوادهها را برای حضور در پایگاههای قرآنی فراهم نمایند که البته این موضوع میبایست در قالب برنامهای بلندمدت مدون شود.
🔺 در مواردی شاهد هستیم که جلسات قرائت و حفظ قرآن کریم در مساجد برگزار میشده، اما بهدلیل عدم حمایتهای لازم از سوی متولیان مساجد این جلسات تعطیل شدهاند. البته لازم به بیان این نکته است که حمایت نه بهمعنای کمکهای مادی و مالی، بلکه صرفاً همکاری در جهت اختصاص فضایی برای برگزاری این جلسات.
ادامهی این یادداشت را در پیوند زیر بخوانید:
https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=50005
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
🔰اگر خدیجه سلاماللهعلیها نبود
🔺حضرت آیتالله خامنهای: «خدیجهی کبری علیها الصلاة والسلام اول مؤمن به اسلام بود و همهی ثروت خود را در راه دعوت و ترویج اسلام خرج کرد که اگر کمکهای خدیجه علیهاالسلام نبود شاید در حرکت و پیشرفت اسلام یک اختلال و وقفهی عمدهای به وجود میآمد.»
🏴 ۱۳۶۵/۰۳/۰۲
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
مادر مظلوم امت.mp3
327.4K
🎙 بشنوید | خدیجه سلاماللهعلیها، مادر مظلوم امت
🔹رهبرانقلاب: قبل از آنکه مدینهاى در اختیارِ پیغمبر قرار بگیرد و زندگىاى، راحتى، حکومتى، تسلّطى، قدرتى در اختیار آن بزرگوار باشد؛ در حال نهایت شدّت، ایشان انفاق کردند؛ هم مالشان را، هم جانشان را، هم راحتشان را. خب اینها واقعاً فضایل مهمّى است؛ اینها مغفولٌعنه مانده؛ حضرت، مظلومه است؛ این بزرگوار واقعاً مظلومه است.
🏴 ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
🔰انتخاب نام «حسن» توسط پیامبر(صلّیاللهعلیهوآله)
🌸رسول اكرم (صلّى الله عليه و آله) او را حسن نام داد و اين نام در جاهليت سابقه نداشت. سپس براى او گوسفندى قربانى كرد؛ سرش را تراشيد و هموزن موى سرش، كه يك درم و چيزى افزون بود، نقره به مستمندان داد؛ دستور داد تا سرش را عطرآگين كنند و از آن هنگام آئين عقيقه و صدقه دادن به هموزن موى سر نوزاد پديد آمد.
🔺گزیدههایی از کتاب «صلح امام حسن(علیهالسلام)» ترجمه حضرت آیتالله خامنهای
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
🌷 تولد در شریفترین خانواده در شهر مدینه
🔸پدرش، اميرالمؤمنين علىبن ابىطالب (عليهالسّلام) و مادرش، مهتر زنان، فاطمه، دختر پيامبر خدا است (درود و رحمت خدا بر آنان).
در تاريخ از اين كوتاهتر و در عالم نسبها، از اين پرشرافتتر نسبى وجود ندارد.
🔸در شهر مدينه، شب نيمهى ماه رمضان سال سوّم هجرت، تولّد يافت. فرزندِ نخستينِ پدر و مادرش بود. رسول اكرم (صلّى الله عليه و آله) بلافاصله پس از ولادتش او را گرفت؛ در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفت.
🌹منبع: کتاب «صلح امام حسن(علیهالسلام)» ترجمه حضرت آیتالله خامنهای
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
🔰همسر و همسنگر
🌸رهبرانقلاب: خانوادهها و همسران [شما ارتشیها]، همرزمان شما هستند در عرصههای دشوار زندگی که یک سرباز بهمعنای واقعی کلمه زندگیاش سرشار از سختیها و فشارها و مجاهدتها و مانند اینها است؛ همسرانتان و فرزندانتان که در چنین شرایطی با شما همدلی و همراهی میکنند، حقیقتاً همسنگران و همرزمان شما هستند.
🇮🇷 ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
ریحانه
🌸راهکارهایی برای والدگری بهتر در ماه مبارک رمضان
🔰نگهبانان صندوقچۀ گنج | به قلم خانم پرستو علیعسگرنجاد
🔸یک صندوقچۀ گنج، درون جمجمۀ ماست! باارزشترین گنج این صندوقچه، خاطرات کودکیاند. هیچ جواهری، وزن آنها را ندارد. ارزش و اثرشان را هم! روح ما، مثل نگهبان سختگیر صندوقچۀ ذهن، بیشترین مراقبت را از خاطرات کودکی میکند، چون همین خاطرات هستند که شالودۀ شخصیت ما را در تمام عمر میسازند. حتماً شنیدهاید که به هفت سال اول زندگی میگویند «دوران طلایی تربیت». پس باید خیلی حواسمان جمع باشد که در این دوران طلایی، چه در صندوقچۀ ذهن فرزندانمان میگذاریم.
🔸سر بزنگاهیم! خدا مشتی الماس در دامنمان پاشیده و سیروز فرصت داده این الماسها را دانهدانه در صندوقچۀ ذهن خودمان و فرزندانمان بگذاریم. خاطرات ماه مبارک رمضان، مثل الماس میان خاطرههای دیگر برق میزنند، چون مثل هیچچیز دیگر نیستند! چون خدا خاصیتی در این ایام گذاشته که بیشتر از هر وقت دیگری، در جان ما اثر میکند. چه کنیم با دانههای الماس توی دستمان؟
🔸معلوم است که روزهداری سخت است. اصلاً خودش گفته: «و انها لکبیره الا علی الخاشعین». ما هم که هنوز داریم خاشعبودن را مشق میکنیم! پس گرسنگی و تشنگی، بیحالمان میکند. به جسم اگر باشد، ممکن است کیفیت والدگریمان مثل قبل، نباشد. رمق روزهای قبل را نداریم که بساط گرگمبههوا و قایمباشک را راه بیندازیم و روی تشکها بپربپر کنیم. سخت است به تأسی از مولایمان علی، کمر خم کنیم و اسب صبور بازی بچهها شویم. نمیتوانیم آنطور که دلمان میخواهد و لازم است، بچهها را به تکاپو بیندازیم و خیالمان از رشد حرکتی و مهارتهای فیزیکیشان جمع باشد. حالا کمی کجخلقی و بدقلقی ناشی از گرسنگی را هم به این بیرمقی اضافه کنیم، میشود قوز بالاقوز! وقتی بچهها ببینند یک ماه آزگار، ما بیحال کجقلق زار و نزاری هستیم که بازیهای محبوبشان را هم تعطیل کردهایم و فقط چشممان به ساعت است تا افطار، هر چه از لطف و مهر خدا در ماه رمضان و زیباییهای و خواص این ماه بگوییم، افاقه نخواهد کرد.
🔸ایدههای کوچک و سادهای هستند که نجاتمان میدهند! میتوانیم در این ماه، برنامۀ زندگیمان را مطابق عباداتمان عوض کنیم، اما طوری که به نشاط و سرگرمی بچهها لطمهای وارد نشود. چطور؟ میتوانیم شکل بازیهایمان را عوض کنیم. رو بیاوریم به بازیهای نشستنی! بساط خالهبازی و عروسکبازی را ردیف کنیم. بیشتر نقاشی بکشیم و خمیربازی و آردبازی کنیم. سری به کتابخانههای کوچک خانگیمان بزنیم و با کتابها، دوستتر شویم. اگر کمی هم خلاقیت در صدایمان بریزیم و جای کتابخوانی ساده، قصهها را مثل نمایشنامه برایشان اجرا کنیم، دل کوچکشان از ذوق خواهد تپید.
🔸میتوانیم در این ماه، حساسیتمان را نسبت به تمیزی خانه و بهخصوص آشپزخانه کم کنیم. مجالشان بدهیم در آمادهکردن افطار و سحری به ما کمک کنند و صبور باشیم بر این همکاری. از آنها بخواهیم اتاقشان را به مناسبت ماه مهمانی خدا، با نقاشیها و کاردستیهایشان تزیین کنند. ما هم شب میلاد امام حسن مجتبی علیهالسلام یا عیدفطر، با یک عیدی شیرین، از خجالت زحمتشان دربیاییم. با همین کارهای ساده، میشود که حواسمان به خاطرات درخشان کودکانمان باشد. ما حالا دستهجمعی در یک دوران طلایی هستیم!
📌مشاهده این متن به صورت تصویرنوشت از پیوند زیر:
https://www.instagram.com/p/CcftNAkIMyg/
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
🔰 وقتی که خدای متعال کمبودها را جبران میکند
🔸 رهبرانقلاب: این آیهی شریفه برای من همیشه جالب بوده است: «الّذین امنوا واتّبعتهم ذرّیتهم بأیمان الحقنا بهم ذرّیتهم و ما التناهم من عملهم من شیء»؛ کسانی که توانستهاند ایمان ذریهی خود را حفظ کنند - ولو عمل ذریه، آنچنان برجسته نیست - ما در درجات عالىِ معنوی، ذریه را به آنها ملحق میکنیم. در روایت دارد: «لتقرّ عیونهم»؛ تا چشمهایشان روشن شود. مؤمن که شما باشید، اگر توانستید بچهی خود را مؤمن بار بیاورید، خدای متعال کمبودهای این بچه را در قیامت، در بهشت و در عرصات دشواری که در برابر شماست، جبران میکند؛ او را به شما میرساند تا چشم و دل شما روشن شود. خدا برای یک مؤمن خیلی ارزش قائل است.
🌸 ۱۳۸۳/۰۸/۰۶
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
رهبر انقلاب: السّلام علی امیرالمؤمنین و امام المتّقین و افضل الوصیّین و حجّة ربّ العالمین و رحمة الله و برکاته.
دو شب از شبهای قدر باقی است، اینها را قدر بدانید. بنده هم از همهی شما عزیزانی که میشنوید و میبینید، التماس دعا دارم.
➡️ ۱۴۰۰/۲/۱۲
#التماس_دعا
🏴 @Khamenei_Reyhaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اگر علی علیهالسلام بر سر کار بود
🔻رهبرانقلاب:
🔹اما درباره ی شهادت امروز. این شهادت، مصیبتی نیست که در برهه یی از زمان اتفاق افتاده باشد و الان ما به یاد آن اشک بریزیم؛ نه، این مصیبتِ همیشه ی زمان است. مصیبت شهید کردن امیرالمؤمنین، این «تهدّمت والله ارکان الهدی»، فقط برای آن زمان خسارت نیافرید؛ برای طول تاریخ بشر خسارت ایجاد کرد.
🔹فاطمه ی زهرا (سلام الله علیها) بیست وپنج سال قبل از این تاریخ در بستر بیماری به زنان مدینه فرمود اگر علی را بر سر کار می گذاشتند، «لساربهم سیراً سُجُحاً» - «سُجُح» یعنی هموار - راه زندگی را بر مردم هموار می کرد. «لا یکلِمُ خُشاشه»؛ نمی گذاشت - به تعبیر من - اقتدار حکومت و روحیه ی حکومتگری اسلام اندکی به پیکر جامعه ی اسلامی زخم بزند؛ نمی گذاشت ذره یی آسیب ایجاد کند؛ کار را پیش می برد و از هر آسیبی هم جلوگیری می کرد. بهترین شکل حکومت کردن این است که حکومت به مردم زخم نزد؛ زندگی مردم را هم از لحاظ مادی و معنوی آباد کند.
🔹«ولا یکلّ سائرهُ و لا یُمُلّ راکبه و لاوردهم منهلا غیرا صافیا رویّا»؛ اینها را فاطمه ی زهرا آن روز فرمود.
🌱 @khamenei_reyhaneh
🎓بازخوانی مسئله علمآموزی و تحصیل زنان در نگاه حضرت آیتالله خامنهای
🔰«افتخارِ جمهوری اسلامی»
🔹[دشمنان] در تبلیغاتشان، دائم فریاد میزنند که حقّ زن در اسلام یا در جمهوری اسلامی، پایمال شده است. خودشان هم به این قضیه اعتقادی ندارند و میدانند که حقّ زن در جمهوری اسلامی تضعیف نشده، بلکه تقویت شده است. شما نگاه کنید و ببینید که تعداد محصّلین و دانشجویان زن - دختران تحصیل کننده در مراکز عالی - امروز در ایران بیشتر است یا در دوران حکومت طواغیت بیشتر بود؟ میبینید که امروز بیشتر است. تعداد دانشجویانِ دخترِ برجسته و دارای نمره اوّل در تحصیلات، امروز بیشتر است یا در آن زمان بیشتر بود؟ میبینید که امروز بیشتر است. عده زنانی که در مراکز پزشکی و درمانی و در مراکز گوناگون علمی در این کشور مشغول کار و تحقیق هستند، امروز بیشتر است یا آن روز بیشتر بود؟ ۱۳۷۳/۰۷/۲۰
🔹 اعتقاد بنده این است که ما حتماً فقیه زن و مجتهد زن لازم داریم و گمان من این است که دماء ثلاثه و امثال اینها را غیر از زن هیچکس نمیتواند فتوا بدهد... به هر حال فقیه زن لازم است. ۱۳۷۹/۷/۱۵
🔹 بعضیها برای اینکه غربیها بدشان نیاید، بعضی از حقایق احکام اسلامی را، واضحات احکام اسلامی را عوض میکنند. قرآن میفرماید: وَ اِن تُطِع اَکثَرَ مَن فِی الاَرضِ یُضِلّوکَ عَن سَبیلِاللهِ اِن یَتَّبِعونَ اِلّا الظَّنَّ وَ اِن هُم اِلّا یَخرُصُون؛ دنبالهروِ فکر رایج در دنیای جهل و خرافه نباید بود؛ فکر اسلامی را باید پیدا کرد، دنبال آن باید رفت، ولو حالا یک عدّهای بد بگویند. این هم یک مسئله است؛ بنابراین مسئلهی اصلی را باید پیدا کرد. به نظر من مسئلهی اصلی، یعنی یکی از مسائل اصلی، مسئلهی خانه و خانواده است: امنیّت زن در محیط خانواده؛ فرصت زن در محیط خانواده و خانهداری برای بُروز استعدادها؛ [چیزی] مانع درس خواندن او، مانع مطالعه کردن او، مانع فهمیدن او، مانع نوشتن او نشود - [برای] کسی که اهل این چیزها است - میدان برای این کارها فراهم باشد؛ این اساس قضیّه است. ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
📖 ادامه را در پیوند زیر بخوانید:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=44339
📌همچنین این گزیده بیانات را به شکل جزوه میتوانید از پیوند زیر دانلود کنید:
https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/44339/002.pdf
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکلهای دانشجویی با رهبرانقلاب دیدار کردند.
🇮🇷 ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
🌱 @Khamenei_Reyhaneh