فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | قربان شهامت این زن
🔹روضهخوانی حضرت آیتالله خامنهای در مصیبت حضرت امالبنین سلاماللهعلیها
🗓 ۱۳۵۲/۱۱/۱۲
🏴 @Khamenei_Reyhaneh
🔰حضرت زینب سلاماللهعلیها، عامل پیروزی حادثه کربلا
🔺رهبرانقلاب: انسان زینب کبری را مشاهده میکند که با یک عظمت خیرهکننده و درخشندهای در عرصه ظاهر میشود؛ کاری میکند که دشمنی که به حسب ظاهر در کارزار نظامی پیروز شده است و مخالفین خود را قلع و قمع کرده است و بر تخت پیروزی تکیه زده است، در مقر قدرت خود، در کاخ ریاست خود، تحقیر و ذلیل شود؛ داغ ننگ ابدی را به پیشانی او میزند و پیروزی او را تبدیل میکند به یک شکست؛ این کارِ زینب کبری است.
🔻متن کامل را در تصویرنوشتهای زیر بخوانید.
🏴 @Khamenei_Reyhaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰حضرت زینب (سلاماللهعلیها) عاشورا را زنده نگه داشت
🔺 رهبرانقلاب: زینب کبرا (سلاماللهعلیها) همان کسی است که ماجرای عاشورا را زنده نگه داشت، مانع شد از اینکه این ماجرا در خلال افسونهای سیاسی دستگاه حاکم آن روز از بین برود و فراموش شود یا در تاریخ کهنه شود؛ مسئله را زینب کبرا (سلاماللهعلیها) زنده نگه داشت.
📖 ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
🏴 @Khamenei_Reyhaneh
🔰 مقام زینبکبری، مقام ِ غیرقابل توصیف
🔺رهبرانقلاباسلامی: زینب (سلام اللَّه علیها)، هم در حرکت به سمت کربلا، همراه امام حسین؛ هم در حادثهی روز عاشورا، آن سختیها و آن محنتها؛ هم در حادثهی بعد از شهادت حسینبنعلی (علیهالسّلام)، بی سرپناهی این مجموعهی به جا ماندهی کودک و زن، به عنوان یک ولىّ الهی آنچنان درخشید که نظیر او را نمیشود پیدا کرد؛ در طول تاریخ نمیشود نظیری برای این پیدا کرد. بعد هم در حوادث پیدرپی، در دوران اسارت زینب، در کوفه، در شام، تا این روزها که روز پایان آن حوادث است و شروع یک سرآغاز دیگری است برای حرکت اسلامی و پیشرفت تفکر اسلامی و پیش بردن جامعهی اسلامی. برای خاطر همین مجاهدت بزرگ، زینب کبری (سلام اللَّه علیها) در نزد خداوند متعال یک مقامی یافته است که برای ما قابل توصیف نیست.
📌شخصیت و جهاد حضرت زینب(سلاماللهعلیها) در بیانات رهبرانقلاب
🔺این متن را میتوانید از طریق تصاویر زیر نیز بخوانید (مناسب برای به اشتراکگذاری به صورت پست آلبومی در اینستاگرام) 👇👇
🗓 ۱۳۸۸/۱۱/۱۹
🏴 @Khamenei_Reyhaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 عملکرد زینبکبری(سلاماللهعلیها)، نشانگر ظرفیت عظیم روحی زن
🔺رهبرانقلاباسلامی: این بزرگوار، زینب کبریٰ (سلام الله علیها)، دو نکته را نشان داد: یک نکته اینکه زن میتواند اقیانوس عظیمی باشد از صبر و تحمّل؛ دوّم اینکه زن میتواند قلّهی بلندی باشد از خردمندی و تدبیر؛ اینها را عملاً زینب کبریٰ (سلام الله علیها) نشان داد؛ نه فقط به آن عدّهای که در کوفه و شام بودند؛ به تاریخ نشان داد، به همهی بشر نشان داد.
🗓 ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
🏴 @Khamenei_Reyhaneh
🔰بخوانید | کربلا؛ کارزار مادرها
🖌 به قلم خانم مریم اردویی
🔹کربلا بیش از آنکه میدان نبرد مردان باشد، کارزار مادرها است؛ مادرهایی که در بطن واقعه حضور دارند و زشتیها و زیباییهای کربلا برخاسته از دامانشان است. نقش عبیداللهبنزیاد در رقمخوردن واقعهی عاشورا بر کسی پوشیده نیست؛ کسی که مشاور مسیحی یزید، سپردن ولایت کوفه را به او پیشنهاد داد؛ چون از سبعیت او بهخوبی آگاه بود. عبیدالله از مادری به نام مرجانه متولد شد که زنی کافر و بدکاره بود و به همین دلیل به «ابنمرجانه» شهرت یافت؛ لقبی که حضرت زینب(س) هنگام حضور در دارالاماره، او را با آن خطاب کرد. مرجانه پس از جدایی از زیاد که مردی قسیالقلب و بدنام بود، با مردی زرتشتی، به نام شیرویه اسواری ازدواج کرد و عبیدالله تحت سرپرستی فردی غیرمسلمان قرار گرفت و تربیت شد. او چندی بعد به نزد پدرش زیاد برگشت؛ پدری مجهولالنسب که مادرش سمیه، به زناکاری شهره بود. وقتی معاویه، او را بهعنوان والی مدینه انتخاب کرد، مردم شهر از ترس او، سه روز به قبر پیامبر پناه بردند. نسب ناپاک از او شخصیتی ساخت که زنان را به مجلس خود میکشاند و از بریدن سر و مثلهکردنشان لذت میبرد.
🔹این روحیهی خشن سبب شد تا پس از واقعهی عاشورا در بصره کاخ سفیدی بنا کند و روی درهای آن تصاویر سرهای بریده را حک کند. شمهای از این قساوت و سبعیت را میتوان در نامهای یافت که او به عمرسعد نوشت: «اگر حسین و یارانش سر به فرمان نهادند و تسلیم شدند، آنان را به سلامت نزد من بفرست و اگر نپذیرفتند، به آنها حمله کن و همه را بکش و اعضایشان را پارهپاره کن. اگر حسین کشته شد، بر سینه و پشت او اسب بتاز... . من با خود عهد کردهام، اگر او را کشتم، با او چنین کنم.» میزان نفرت آلالله از ابنمرجانه بهحدی بود که وقتی ابراهیم اشتر، فرماندهی سپاه مختار، در روز عاشورای سال 67هجری در جنگ خازر، عبیدالله را به درک واصل کرد و مختار سرش را به مدینه فرستاد، امامسجاد(ع) با دیدن سر آن ملعون به سجده افتادند و فرمودند: «الحمداللّه الذی ادرک لی ثاری من اعدائی و جزیالله المختار خیرا؛ ستایش خدای را که انتقامم را از دشمنانم گرفت. خدا به مختار جزای خیر بدهد.»
🔹«ارحام ناپاک» که حرث مشترک دهها مرد بودند، در مقابل «ارحامالمطهره» صفآرایی کردند و بزرگترین جنایت تاریخ را رقم زدند؛ از همین رو است که پیامبر(ص) فرمود: «برای نطفههای خویش بهترین را انتخاب کنید؛ زیرا اخلاق فرزندان، ریشه در اخلاق گذشتگان دارد.» در این روایت رسولاللّه بر نقش مادر در تعیین سرنوشت نسل، تأکید ویژهای کردهاند. مادری که بهتعبیر قرآن «حمله و فصاله ثلاثون شهرا»، سی ماه بهصورت اختصاصی که شامل دوران حمل و شیردهی میشود، با فرزند نفسبهنفس همراه است و در این دوران میتواند بیشترین اثرگذاری را در شکلگیری شاکلهی شخصیتی کودک بر جای گذارد.
🔹آیتاللّه جوادیآملی در کتاب زن در آینهی جمال و جلال، با اشاره به همین دوران سیماههی حمل و شیردهی بیان میکنند که بخشی از مسئولیتهای پرورشی بهعهدهی مادر است که پدر از آن محروم است. علامه معتقدند «در این سی ماه که مستقیماً کودک از مادر تغذیه میکند، مادر عملاً مسئول حیات دو نفر است و دو تکلیف دارد؛ اما پدر تنها در اصل نطفه موظف است که حلال بخورد و اگر بعد مبتلا به حرام شد، ارتباط تنگاتنگی با پرورش کودک ندارد؛ زیرا غذای حرام پدر در جهاز گوارشی پدر هضم میشود؛ اما غذای مادر در دستگاه گوارشی او تبدیل به شیر میشود و کودک مستقیماً از آن تغذیه میکند. او موظف است به کودک، شیر حلال دهد و برای همین منظور خود نیز حلال بخورد. این درمورد تغذیهی جسمانی است؛ اما درمورد غذای روحانی نیز چنین است؛ اگر مرد خاطرهی بد، خیال و هوس بدی در سر بپروراند، خود را میسوزاند؛ خیال گناه و خاطرهی تلخ در درون مرد، علیه خود اوست؛ اما خیال باطل و حرام و اندیشهی گناه و خاطرات تلخ برای زن علیه دو نفر خواهد بود.»
🔹نکتهای که در فرمایش علامه تأملکردنی است، تأثیرپذیری کودک حتی از خیالات و اندیشههای مادر است. حال اگر مادری دارای افکار باطل و خیالات گناهآلود باشد، اثری که بر تربیت کودک بر جای میگذارد، اثری منفی و در پارهای مواقع جبرانناپذیر خواهد بود. اهمیت شیر مادر و تأثیرش بر تربیت فرزند را میتوان از آیهی 12 سورهی قصص و ماجرای مادر حضرت موسی(ع) برداشت کرد؛ آیهای که خداوند میفرماید:«و حرمنا علیه المراضع»، یعنی خداوند بهصورت تکوینی شیر دیگر زنان را بر حضرت موسی(ع) حرام کرد تا زنی غیر از مادرش نتواند به او شیر دهد که راز این امر در تفسیر نمونه اینگونه بیان شده است: «او باید از شیر پاکی همچون مادرش تغذیه کند تا بتواند بر ضدناپاکیها قیام کند و با ناپاکان بستیزد.»
🏴 @Khamenei_Reyhaneh
🔰انتخابهای زینبکبری (سلاماللهعلیها)
🔸رهبرانقلاباسلامی: ارزش و عظمت زینب کبریٰ بهخاطر موضع و حرکت عظیم انسانى و اسلامى او بر اساس تکلیف الهى است. کار او، تصمیم او، نوع حرکت او، او را اینجور عظمت بخشید. هر کس چنین کارى را بکند، ولو دختر امیرالمؤمنین (علیه السّلام) هم نباشد، عظمت پیدا میکند؛ بخش عمدهى این عظمت از اینجا است. اوّلاً موقعیّت را شناخت؛ هم موقعیّت قبل از رفتن امام حسین (علیه السّلام) به کربلا، هم موقعیّت لحظات بحرانى روز عاشورا، هم موقعیّت حوادث کُشندهى بعد از شهادت امام حسین را، و طبق هر موقعیّتى یک انتخاب کرد. این انتخابها زینب را ساخت.
🗓 ۱۳۷۰/۰۸/۲۲
🏴 @Khamenei_Reyhaneh
🔰 مدعیان غربی حقوق زن، تحریمکنندگان کودک پروانهای
🔸 حضرت آیتالله خامنهای: غربیها همانهایی هستند که اگر میتوانستند آب را به روی ملت ایران ببندند، میبستند، همانطور که داروی کودکان پروانهای را تحریم کردهاند و اجازه نمیدهند به این کودکان دارو برسد؛ حالا غربیها واقعاَ دلسوز زن ایرانی هستند؟
🗓 ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
🏴 @Khamenei_Reyhaneh
💡کودک سالم و باهوش!
🩺 نکاتی مهم برای والدین در مورد خوراکیهای صنعتی!
این مطلب را در باشگاه مخاطبین ریحانه در آدرس زیر بخوانید:
https://www.instagram.com/p/ChfAmqMoWJ5/
🏴@Khamenei_Reyhaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مثل پولاد محکم، مثل آب روان
🔸حضرت آیتالله خامنهای: در بازار کوفه، در حال اسارت، آن خطبهی شگفتآور را ایراد کرد: «یا اَهلَالکوفَةِ یا اَهلَ الخَتلِ و الغَدرِ اَ تَبکونَ، اَلا فَلا رَقأَتِ العَبرَةُ وَ لاهَدَأَتِ الزَّفرَةُ اِنَّما مَثَلُکُم کَمَثَلِ التِی نَقَضَت غَزلَها مِن بَعدِ قُوَّةٍ اَنکاثاً» تا آخر؛ (۱) لفظ مثل پولادْ محکم، معنا مثل آبِ روان تا اعماق جانها مینشیند. در آنچنان وضعیّتی زینب کبری مثل خود امیرالمؤمنین حرف زد؛ تکان داد دلها را، جانها را و تاریخ را؛ این سخن ماند در تاریخ.
🗓 ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
🏴 @Khamenei_Reyhaneh
🔰 لوح: خانم طبیب | به مناسبت روز پزشک
🔸حضرت آیتالله خامنهای: «بگذاریم زنها برای مراجعات پزشکی خود، به طبیبِ زن مراجعه کنند و هیچ لزومی ندارد که ما این فاصله را بر نداریم. خانمها موظفند که انواع رشتههای پزشکی مثل قلب و داخلی و اعصاب و ... را دنبال کنند.»
🗓 ۱۳۶۸/۱۰/۲۶
🏴 @Khamenei_Reyhaneh
📖 یادداشت | نهضت تاریخنویسی زنان
🖌به قلم آقای اسماعیل هاشمآبادی
✅ریحانه، در ادامه سلسله یادداشتهای مجموعه زبان فارسی - هویت ملی، در چهارمین یادداشت خود به مرور نقش تاریخی زنان در ثبت و روایت تاریخ دوران دفاع مقدس میپردازد. در بخشی از این یادداشت میخوانیم:
🔺یکی از عرصههای ورود زنان تاریخنگاری بود. انقلاباسلامی آمده بود تا نهضتی برای آگاهی مردم به راه بیندازد؛ یکی از لوازم این آگاهی «تاریخنگاری» بود. باید تاریخ خودمان را مینوشتیم که جای جلاد و شهید عوض نشود. برای این جبهه باید نهضتی راه میافتاد که از تاریخ انقلاب و دفاعمقدس و پس از آن حراست میکرد. زنان در این جنگ نهتنها وظیفهی مادری و همسری و پشتیبانی جنگ را برعهده داشتند، بلکه وظیفهی جهاد را هم باید بهدوش میکشیدند.
متن کامل این یادداشت را از پیوند زیر بخوانید:
https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=50793
🏴 @Khamenei_Reyhaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه، در بیان رهبرانقلاب
🏴 @Khamenei_Reyhaneh
🔰الگوی اسلامی تربیت
🔺رهبرانقلاباسلامی: اگر جامعه اسلامی بتواند زنان را با الگوی اسلامی تربیت کند - یعنی الگوی زهرایی، الگوی زینبی، زنان بزرگ، زنان باعظمت، زنانی که میتوانند دنیا و تاریخی را تحت تأثیر خود قرار دهند - آن وقت زن به مقام شامخِ حقیقی خود نائل آمده است. اگر زن در جامعه بتواند به علم و معرفت و کمالات معنوی و اخلاقیای که خدای متعال و آیین الهی برای همه انسانها - چه مرد و چه زن - به طور یکسان در نظر گرفته است، برسد، تربیت فرزندان بهتر خواهد شد، محیط خانواده گرمتر و با صفاتر خواهد شد، جامعه پیشرفت بیشتری خواهد کرد و گرههای زندگی آسانتر باز خواهد شد؛ یعنی زن و مرد خوشبخت خواهند شد.
🗓 ۱۳۷۶/۰۷/۳۰
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
🔰تربیت نسل، بالاترین معروف
🔺حضرت آیتالله خامنهای: معروفی بالاتر از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی نداریم؛ هر کسی که در این راه تلاش کند، آمر به معروف است؛ حفظ عزّت و آبروی ملّت ایران، بزرگترین معروف است. معروفها اینها هستند: اعتلای فرهنگ، سلامت محیط اخلاقی، سلامت محیط خانوادگی، تکثیر نسل و تربیت نسل جوان آمادهی برای اعتلای کشور، رونق دادن به اقتصاد و تولید، همگانی کردن اخلاق اسلامی، گسترش علم و فنّاوری، استقرار عدالت قضائی و عدالت اقتصادی، مجاهدت برای اقتدار ملّت ایران و ورای آن و فراتر از آن، اقتدار امّت اسلامی و تلاش و مجاهدت برای وحدت اسلامی؛ مهمترین معروفها اینها است و همه موظّفند در راه این معروفها تلاش کنند؛ امر کنند.
#بحران_سالمندی_جمعیت
#بحران_کاهش_جمعیت
🗓 ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
🌱 @Khamenei_Reyhaneh