eitaa logo
انتشارات انقلاب اسلامی
6.5هزار دنبال‌کننده
748 عکس
160 ویدیو
0 فایل
انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ مبطلات روزه ‌ 📌 نُه چیز روزه را باطل می کند: ۱. خوردن و آشامیدن؛ ۲. آمیزش جنسی؛ ۳. کاری که موجب خروج منی شود (استمنا)؛ ۴. باقی ماندن بر جنابت یا حیض یا نفاس تا اذان صبح؛ ۵. اماله با چیزهای روان و مایع؛ ۶. قی کردن؛ ۷. دروغ بستن به خدا و پیامبر و ائمه «علیهم السلام» (بنابر احتیاط واجب)؛ ۸. رساندن غبار غلیظ به حلق (بنابر احتیاط واجب)؛ ۹. فرو بردن تمام سر در آب (بنابر احتیاط واجب). 📚 رساله نماز و روزه، مسأله ۸۱۷ @khameneiBook
♦️ احتیاط واجب آن است که روزه‌دار از آمپول‌های مقوی یا مغذی و هر آمپولی که در رگ تزریق می‌شود و نیز انواع سرم‌ها خودداری کند. لکن آمپول‌های دارویی که در عضله تزریق می‌شود و نیز آمپول‌هایی که برای بی‌حس کردن به کار می‌رود، مانعی ندارد. 📚 احکام روزه، مسأله ۱۸۹ @KhameneiBook
📌 از پیامبر(ص) درباره‌ی سخن خدا - و رتل القرآن ترتیلا - سوال شد؛ پیامبر فرمود: یعنی قرآن را به شکل واضح و آشکار تلاوت کنید و کلمات را خیلی با فاصله از هم نخوانید و نیز مانند شعر پشت‌سرهم و پی‌در‌پی نخوانید؛ در موارد عجائب قرآن و نکات مهمش تأمل کنید و دلها را با آن تکان بدهید و همتتان این نباشد که به آخر سوره برسید. @KhameneiBook
♦️ مکروهات روزه ‌ ◀️ برخی از مکروهات روزه عبارت است از: ۱. هر کاری که سبب ضعف شود؛ (مانند خون دادن و حمام رفتن ) ۲. بوییدن گیاه خوشبو؛ (عطر زدن مکروه نیست) ۳. خیس کردن لباسی که بر تن است؛ ۴. مسواک کردن با چوب تر؛ ۵. کشیدن دندان و هر کاری که به سبب آن از دهان خون بیاید؛ ۶. چشیدن غذا و مانند آن؛ ۷. ریختن دارو در بینی در صورتی که به حلق نرسد؛ ۸. ریختن دارو در چشم و سرمه کشیدن در صورتی که بو یا مزه آن به حلق برسد؛ ۹. نشستن زن در آب؛ ۱۰. لمس کردن همسر و شوخی با او و هر کاری که موجب برانگیخته شدن شهوت شود؛ ۱۱. مضمضه زیاد برای روزه‌دار مکروه است. 📚 رساله نماز و روزه، مسأله ۸۷۸ @khameneiBook
📚 برشی از کتاب ساخت حمام نیاز به آجر داشت، کوره آجرپزی فردوس را اجاره داده بودند به گناباد. آنها مجبور بودند بروند از طبس آجر بیاورند. در همین حین خبر آوردند؛ ساختمان آجری نوساز بهداری را دولتی‌ها با خاک یکسان کرده‌اند. خبر که به آقای خامنه‌ای رسید برآشفت و منقلب شد. شب در چادر هیأت سخنرانی کرد و همین سخنرانی یکی از موارد اتهامی‌اش در پرونده ساواک شد. آیت الله خامنه‌ای: یک ساختمان آجری بود که تکان هم نخورده بود، خیلی خوب بود می‌توانستند آجرهایش را استفاده کنند. رفتم آنجا دیدم آجرها تمام نرم شدند. به قدری غصه‌ام شد، دست می کردم زیر این خاکها می‌گفتم ببینید این ها آجر بود، خراب کردند، آجرها خیلی برای آن وضع قیمت داشت. بی‌اختیار با صدای بلند گریه کردم، به بی رحمی و بی اعتنایی مقامات شیروخورشید و لعنت فرستادم. 📌 مخاطبان می‌توانند با مطالعه‌ی نسخه‌ی الکترونیکی کتاب نیز در شرکت کنند. ◀️ دریافت نسخه‌ی الکترونیکی: https://taaghche.com/book/132867/دوباره-فردوس ◀️ شرکت در پویش: https://khameneibook.ir/Book-Reading @KhameneiBook
📱 نسخه الکترونیکی «رسالۀ نماز و روزه» 📌 لینک دریافت از سایت طاقچه: https://taaghche.com/book/118618/رساله-نماز-و-روزه 📚 «رسالۀ نماز و روزه» مشتمل بر ۱۰۰۹ مسئله شرعی مطابق با فتاوای مرجع عالی‌‌قدر حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) در سه باب فقهی و اعتکاف است. @KhameneiBook
♦️ روزه مسافر ‌ 📌 کسی که در ماه مبارک رمضان مسافر است، نمی‌تواند روزه بگیرد و واجب نیست برای گرفتن روزه قصد کند که ده روز در جایی بماند. 📚 رساله نماز و روزه، مسأله ۹۳۷ @khameneiBook
📌 اهمیت و جایگاه امیرالمؤمنین (ع) فرمود: پیغمبر اکرم (ص) گروهی را برای جهاد فرستاد. هنگامی که برگشتند فرمود: آفرین به کسانی که جهاد کوچک‌تر را به جا آوردند و جهاد بزرگ‌تر بر دوش اینها باقی ماند. پرسیدند: ای رسول خدا! جهاد بزرگ‌تر چیست؟ پیامبر فرمود: جهاد با نفس. @KhameneiBook
📌 پروردگارا! قرآن کریم و عزیز را در جامعه‌ی ما به طور کامل تحقق ببخش؛ اخلاق ما را قرار بده. 📚 آداب روزه‌داری احوال روزه‌داران @KhameneiBook
♦️ قصد سفر برای روزه‌دار ‌ ◀️ هرگاه روزه‌دار بعد از ظهر مسافرت کند، باید روزه خود را نگهدارد، اما اگر پیش از ظهر مسافرت کند در صورتی که از شب قبل قصد سفر کرده باشد روزه‌اش باطل است. ولی اگر در روز قصد سفر کرده است، بنابر احتیاط واجب باید روزه بگیرد و پس از ماه رمضان هم آن را قضا کند. 📚 رساله نماز و روزه، مسأله ۹۳۹ @khameneiBook
📚 کتاب تفسیر جلسات تفسیر سوره‌ی مبارکه‌ی برائت از اوایل سال 1351 آغاز و حدوداً تا بهمن 1351 _ برابر با محرّم الحرام 1393هجری قمری- ادامه یافته است. ♦️ سوره‌ای درباره موضع‌گیریهای جامعه اسلامی 🔸 زمان و مکان نزول: بی‌تردید تمام سوره‌ی توبه در مدینه نازل شده. در سال هشتم هجرت مکّه فتح شد. این سوره در سال نهم هجرت بر پیامبر اکرم(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) نازل شد و در سال دهم، پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) به حجّةالوداع رفتند. 🔸 آغاز سوره: برخی درباره‌ی نیامدن «بسم الله» در آغاز این سوره گفته‌اند: چون این سوره دنباله‌ی سوره‌ی انفال است، «بسم الله» ذکر نشده. برخی دیگر بر اساس روایتی از امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) گفته‌اند: «بسم الله» پیام لطف خدا است و با گفتن آن، رحمت و بخشایندگی خدا را اعلام میکنیم؛ درحالی‌که در این سوره صحبت از جنگ و قتال است؛ «بسم الله» برای امان و رحمت است و این سوره برای رفع امان؛ ازاین‌رو در آغازِ چنین برائت‌نامه‌ای، آوردن «بسم الله» مناسبت ندارد. 🔸 نامهای سوره: ۱. برائت: چون برائت و بیزاری از کفّار در این سوره آمده و سرآغاز آن نیز همین برائت است. ۲. توبه: دلیل این نام‌گذاری، یادآوری زیاد مسئله‌ی «توبه و بازگشت» در این سوره است. ۳. فاضحه: یعنی افشاگر؛ چون این سوره افشاگر و رسوا‌کننده است و تمامی چهره‌های کریه نفاق و منافقان را رسوا میکند. ۴. مُبَعثِرَه: یعنی کاوش‌کننده؛ چون این سوره از افکار و اندیشه‌های منافقان و شیوه‌ها و نیرنگهای آنان برای از‌بین بردن مسلمانان، پرده بر‌میدارد. 📌 ثبت سفارش نسخه‌ی فیزیکی: https://shop.khameneibook.ir/تفسیر-سوره-برائت 📌 ثبت سفارش نسخه‌ی الکترونیکی: https://taaghche.com/book/123469/تفسیر-سوره-برائت @KhameneiBook
📚 کتاب تفسیر جلسات تفسیر سوره‌ی مبارکه‌ی برائت از اوایل سال 1351 آغاز و حدوداً تا بهمن 1351 _ برابر با محرّم الحرام 1393هجری قمری- ادامه یافته است. ♦️ خطوط کلّی سوره موضوعات این سوره عبارتند از: الف: روابط مسلمانان با کفّار و مشرکان. ب: چگونگیِ جهاد و قتال مسلمانان با کفّار و مشرکان. ج: قتال با اهلِ‌کتاب. د: معرّفی منافقان و چگونگیِ برخورد مسلمانان با آنان. ه‌ : برانگیختن و تحریضِ مؤمنان بر قتال و برخورد با متخلّفان از جهاد. و: کیفیّت ولایت و عدم ولایت کفّار. ز: زکات. در این سوره آیات فراوانی به دو بخش جهاد با کفّار و منافقان اختصاص یافته است. ♦️ محتوای کلّی سوره این سوره برای زوایا و ابعاد مختلف اجتماع و جامعه‌ی اسلامی مباحثی دارد که قابلِ‌توجّه و دقّت است. از اوّل تا آخر این سوره احکامی ذکر شده است که به عموم مسائل اجتماعی و موضع‌گیری‌های جامعه‌ی اسلامی در برابر گروه‌های مختلف نظر دارد. ♦️ اقسام مشرکان طبق این سوره، کفّار و مشرکان قریشی و غیر قریشی، چهار گروهند که هرکدام حکم جداگانه‌ای دارند: گروه نخست کسانی هستند که با پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) عهد و پیمان نداشتند. حکم آنها این است که پایان مهلتشان ماه‌های حرام است. گروه دوّم با پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) عهد و پیمان داشتند، ولی نقض کردند. اینها چهار ماه مهلت دارند. گروه سوّم با پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) عهد و پیمان مطلق و بدون مدّت دارند که آن را نقض هم نکردند. اینها نیز باید چهار ماه مهلت داده شوند. گروه چهارم با پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) عهد و پیمان مدّت‌دار داشتند و آن را نقض نکردند. نسبت به این گروه تا گذشت مدّتِ پیمان نباید کاری داشت. بعد از انقضای مدّت، دوباره چهار ماه دیگر مهلت داده شوند و بعد از گذشت آن، دیگر نباید با آنها عهد و پیمانی بسته شود. 📌 ثبت سفارش نسخه‌ی فیزیکی: https://shop.khameneibook.ir/تفسیر-سوره-برائت 📌 ثبت سفارش نسخه‌ی الکترونیکی: https://taaghche.com/book/123469/تفسیر-سوره-برائت @KhameneiBook
📚 برشی از کتاب 🔸 حرف‌های تازه از سیدی جوان شهید سیدرضا کامیاب از جمله طلبه‌هایی بود که در پایگاه امداد روحانیت خدمت می کرد، وقتی به مشهد بر گشت به طلبه‌های گناباد می‌گفت، سیدی را در فردوس دیدم که حرف‌های تازه‌ای در باب حکومت اسلامی و تفسیر قرآن داشت. برویم تقاضا کنیم برای ما یک درس تفسیر بگذارد. کامیاب، فرزانه، هاشمی گنابادی، عجم و شیخ حسن ربانی؛ شاگردان دومین جلسه تفسیری بودند که به برکت آشنایی در زلزله فردوس در مشهد دایر شد. جلسات سال ها به درازا کشید و کم کم شلوغ شد. 📌 مخاطبان می‌توانند علاوه بر نسخه‌ی فیزیکی با مطالعه‌ی نسخه‌ی الکترونیکی کتاب نیز در شرکت کنند. ◀️ سفارش نسخه‌ی فیزیکی: https://shop.khameneibook.ir/کتاب-دوباره-فردوس ◀️ دریافت نسخه‌ی الکترونیکی: https://taaghche.com/book/132867/دوباره-فردوس ◀️ شرکت در پویش: https://khameneibook.ir/Book-Reading @KhameneiBook
◀️ چند مسئله ذیل ♦️ اگر روزه‌دار غذایی را که لای دندان مانده است عمداً فرو ببرد، روزه‌اش باطل میشود، اما اگر نداد غذا لای دندانها است و یا فرو بردن آن عمدی و با توجه نباشد، روزه باطل نمیشود. ♦️ خون آمدن از دهان، روزه را باطل نمیکند ولی واجب است از رسیدن آن به حلق جلوگیری شود. ♦️ اگر روزه‌دار عمداً تمام سر را در آب فرو ببرد، بنا بر احتیاط واجب روزه‌اش باطل میشود و باید روزه‌ی آن روز را قضا کند. ♦️ ریختن آب روی سر یا ایستادن زیر دوش حمام، روزه را باطل نمیکند. ♦️ باطل شدن روزه به وسیله‌ی کارهایی که گفته شد (خوردن، آشامیدن، و ...) در صورتی است که عمداً و از روی اختیار انجام شود، ولی اگر عمدی نباشد، مانند اینکه پایش بلغزد و در آب فرو رود، یا از روی فراموشی غذا بخورد، یا بزور چیزی در گلوی او بریزند، روزه باطل نمیشود. 📚 رسالهٔ نماز و روزه طبق فتاوای مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) 📌 دریافت نسخه‌ی الکترونیکی رساله: https://taaghche.com/book/118618/رساله-نماز-و-روزه @KhameneiBook
📌 اصرار بر گناهان کوچک امیرالمؤمنین (ع) از قول پیامبر اکرم (ص) نقل میکنند که فرمود: ابلیس از شما به گناهان کوچک راضی میشود؛ و گناهی که آمرزیده نمیشود این است که انسان بگوید به خاطر این گناه کوچک مؤاخذه نمیشوم و آن را کوچک بشمرد. @KhameneiBook
📌 پروردگارا! ما را عامل به آنچه می‌گوییم و آنچه می‌دانیم، قرار بده. 📚 آداب روزه‌داری احوال روزه‌داران @KhameneiBook
◀️ انتشار به مناسبت وفات 📍 خدیجه‌ى کبرى علیها‌الصلاةوالسلام در آغاز اسلام ایمان آورد؛ بزرگترین حرکت را به عنوان یک بانوى کامله و عاقله و بزرگوار انجام داد، اول مؤمن به اسلام او بود، بعد هم همه‌ى ثروت خود را در راه دعوت اسلام و ترویج اسلام خرج کرد، و تأثیر این کار را کسانى مى‌دانند که در مبارزات و دوران اختناق نقش کمکهاى مالى را به مبارزین تجربه کردند. که اگر کمکهاى خدیجه علیهاالسلام نبود شاید در حرکت اسلام و پیشرفت اسلام یک اختلال و وقفه‌ى عمده‌اى به وجود مى‌آمد. بعد هم با رسول خدا و همه‌ى مسلمین به شعب ابى‌طالب تبعید شدند و چند سال، دو- سه سال زندگى دشوار و طاقت‌فرسا را در آن‌جا تحمل کرد و در همان شعب ابى‌طالب هم دعوت حق را لبیک گفت و در حال تبعید از دنیا رفت. 📆 بیانات در ۶۵/۰۳/۰۲ @KhameneiBook
♦️ روز یک مقطع تاریخی بی‌نظیری در تاریخ کشور ماست. در طول این تاریخ ممتدی که کشور ما داشته، برای اولین بار بعد از آن فَترَت و بعد از آن دوران کوتاه صدر اسلام یک حکومتی اعلان شد، یک نظامی اعلان شد که دارای دو خصوصیت مردمی بودن و الهی بودن هست؛ یعنی جمهوری اسلامی. بیانات رهبر معظم انقلاب در ۱۳۶۴/۰۱/۱۰ 📌به جمهوری اسلامی ایران گفته‌ایم: «آری» به هرچه غیر جمهوری اسلامی ایران: «نه» «محمد حسین ملکیان» @KhameneiBook
♦️ ندانستن مقدار مسافت شرعی ‌ 📌 اگر مسافر به دلیل جهل به موضوع، روزه بگیرد؛ مانند اینکه رفتن به محلی را قصد کند که در واقع به اندازه مسافت شرعی است ولی به دلیل جهل به مقدار مسافت، روزه بگیرد، روزه‌اش باطل است. 📚 رساله نماز و روزه، مسأله ۹۵۲ @khameneiBook
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید سوره‌ای برای امروز انقلاب ما 📚 برشی از جلسه‌ی ۱۳۶۱/۰۷/۳۰ 📌 ثبت سفارش نسخه‌ی فیریکی: https://shop.khameneibook.ir/تفسیر-سوره-ممتحنه 📌 ثبت سفارش نسخه‌ی الکترونیکی: https://taaghche.com/book/123487/تفسیر-سوره-ممتحنه @KhameneiBook
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پویش کتابخوانی روایتی از حضور جهادی رهبر معظم انقلاب در زلزله‌ی فردوس 📆 مهلت شرکت در این پویش: تا ۲۰ فروردین ماه 📌 تهیه‌ی نسخه‌ی فیزیکی از سایت : https://shop.khameneibook.ir/کتاب-دوباره-فردوس 📌 تهیه‌ی نسخه‌ی الکترونیکی: https://taaghche.com/book/132867/دوباره-فردوس 📌 لینک شرکت در پویش: https://khameneibook.ir/Book-Reading @KhameneiBook
📚 حضور وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم 📆 تا ۲۶ فروردین ماه 🕰️ از ساعت ۱۷ الی ۱ بامداد 📌 نشانی غرفه: تهران، مصلی امام خمینی(ره)، رواق شرقی (بخش کتاب)، غرفه‌ی ۱۳ ♦️ منتظر حضورتان هستیم. @KhameneiBook
♦️ مکروهات روزه ‌ 📌 برخی از مکروهات روزه عبارت است از: ۱. هر کاری که سبب ضعف شود؛ (مانند خون دادن و حمام رفتن) ۲. بوییدن گیاه خوشبو؛ (عطر زدن مکروه نیست) ۳. خیس کردن لباسی که بر تن است؛ ۴. مسواک کردن با چوب تر؛ ۵. کشیدن دندان و هر کاری که به سبب آن از دهان خون بیاید؛ ۶. چشیدن غذا و مانند آن؛ ۷. ریختن دارو در بینی در صورتی که به حلق نرسد؛ ۸. ریختن دارو در چشم و سرمه کشیدن در صورتی که بو یا مزه آن به حلق برسد؛ ۹. نشستن زن در آب؛ ۱۰. لمس کردن همسر و شوخی با او و هر کاری که موجب برانگیخته شدن شهوت شود؛ ۱۱. مضمضه زیاد برای روزه‌دار مکروه است. 📚 رساله نماز و روزه، مسأله ۸۷۸ @khameneiBook
📚 کتاب 📌 نحوه‌ی مبارزه اسلام با سنت‌های غلط 🔶 تفسیر سوره‌ی مجادله در هفت جلسه در سال ۱۳۶۱ توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی) ایراد شده است. ♦️ معرفی اجمالی سوره این سوره ضمن اینکه چند مسئله‌ى جزئى را که هر کدام نشانه و سمبُل یک مسئله‌ى کلّى هستند بیان میکند، به مسائل کلّى جامعه‌ى اسلامى هم یک نظرى میکند. ♦️ شأن نزول آیه اول: سالهای اول هجرت، مردی با همسرش اختلاف پیدا میکند و زن را ظِهار میکند و طبق سنت جاهلیت تا ابد به هم حرام میشدند. هر دو پشیمان شدند. زن آمد پیش پیغمبر و گفت: «شوهرم یک چنین کارى با من انجام داده.» پیغمبر گفتند این شوهر به تو حرام شده است. زن به خدا پناه برد و شکایت کرد که بچّه‌هاى صغیرى دارم. پس از این قضیه آیات سوره مجادله نازل شد، ابتدا با استدلال ظِهار را رد میکند و بعد با این سنتی که ریشه‌دار است مبارزه میکند و برای انجام‌دهنده‌ی آن کفاره تعیین میکند. ♦️ حضور خدا و رهبری در حوادث جامعه: خدا و رهبرى اسلامى در هر مسئله‌ای از مردم، حاضر و ناظر است؛ رهبرى اسلامى: اوّلاً باید حاضر و ناظر باشد؛ ثانیاً باید متّکى به قرآن پاسخ مسائل را بدهد. یا متّکى به یک آیه بخصوص یا متّکى به روح و کلّیّات قرآن باشد. ♦️ سه نحوه‌ی برخورد جامعه انقلابی در برابر سنت‌های پیشین: الف) برخورد حذفی: جامعه‌ی انقلابی یک داس در دست بگیرد و تمام سنتهای درست و غلط جامعه را ریشه‌کن بکند. ب) برخورد انفعالی: یک حرکت، حرکت حسّاس نبودن روى سنّت‌هاى جاهلى و ضدّانقلابى و ارتجاعى است. ج) برخورد منطقی: اسلام حدّ وسط دارد؛ یعنى سنجیدن سنّت‌ها. سنّت‌هاى خوب را نگه داشتن و بدهایش را رد کردن. آنهایى را هم که رد میکند با استدلال و منطق و به‌صورتى که در دل مردم جا بیفتد و عمق پیدا بکند، رد میکند. ♦️ نگاه معقول اسلام به طلاق: فرق بین ظِهار و طلاق، منطقى بودن و معقول بودن احکام اسلام را نشان میدهد. در مسیحیّت کاتولیک‌‌ها طلاق ندارند، زن و شوهر وقتى با هم ازدواج کردند، دیگر تا ابد باید با هم بسازند. جاهلیت آن روز با یک ظِهار، طلاق همیشگی به‌وجود می‌آورد و جاهلیت امروز یک جاهایی طلاق ندارد و یک جاهایی طلاقِ آسان دارد. اسلام هیچ‌یک از این دو روش غیرمنطقی را قبول ندارد. اسلام میگوید، این دو نفر یک معامله‌ى انسانی با هم انجام دادند، بایستى به اینها اجازه داد که هر گاه نتوانند با هم زندگی کنند، این معامله را به‌ هم بزنند. همچنین شرایط طلاق را خیلی دشوار قرار میدهد که وسیله‌‌اى براى هوس‌‌بازى نباشد. @KhameneiBook