♦️ مبطلات روزه
📌 نُه چیز روزه را باطل می کند:
۱. خوردن و آشامیدن؛
۲. آمیزش جنسی؛
۳. کاری که موجب خروج منی شود (استمنا)؛
۴. باقی ماندن بر جنابت یا حیض یا نفاس تا اذان صبح؛
۵. اماله با چیزهای روان و مایع؛
۶. قی کردن؛
۷. دروغ بستن به خدا و پیامبر و ائمه «علیهم السلام» (بنابر احتیاط واجب)؛
۸. رساندن غبار غلیظ به حلق (بنابر احتیاط واجب)؛
۹. فرو بردن تمام سر در آب (بنابر احتیاط واجب).
📚 رساله نماز و روزه، مسأله ۸۱۷
@khameneiBook
♦️ احتیاط واجب آن است که روزهدار از آمپولهای مقوی یا مغذی و هر آمپولی که در رگ تزریق میشود و نیز انواع سرمها خودداری کند. لکن آمپولهای دارویی که در عضله تزریق میشود و نیز آمپولهایی که برای بیحس کردن به کار میرود، مانعی ندارد.
📚 احکام روزه، مسأله ۱۸۹
@KhameneiBook
#نسیم_سحر
📌 از پیامبر(ص) دربارهی سخن خدا - و رتل القرآن ترتیلا - سوال شد؛ پیامبر فرمود: یعنی قرآن را به شکل واضح و آشکار تلاوت کنید و کلمات را خیلی با فاصله از هم نخوانید و نیز مانند شعر پشتسرهم و پیدرپی نخوانید؛ در موارد عجائب قرآن و نکات مهمش تأمل کنید و دلها را با آن تکان بدهید و همتتان این نباشد که به آخر سوره برسید.
@KhameneiBook
♦️ مکروهات روزه
◀️ برخی از مکروهات روزه عبارت است از:
۱. هر کاری که سبب ضعف شود؛ (مانند خون دادن و حمام رفتن )
۲. بوییدن گیاه خوشبو؛ (عطر زدن مکروه نیست)
۳. خیس کردن لباسی که بر تن است؛
۴. مسواک کردن با چوب تر؛
۵. کشیدن دندان و هر کاری که به سبب آن از دهان خون بیاید؛
۶. چشیدن غذا و مانند آن؛
۷. ریختن دارو در بینی در صورتی که به حلق نرسد؛
۸. ریختن دارو در چشم و سرمه کشیدن در صورتی که بو یا مزه آن به حلق برسد؛
۹. نشستن زن در آب؛
۱۰. لمس کردن همسر و شوخی با او و هر کاری که موجب برانگیخته شدن شهوت شود؛
۱۱. مضمضه زیاد برای روزهدار مکروه است.
📚 رساله نماز و روزه، مسأله ۸۷۸
@khameneiBook
📚 برشی از کتاب #دوباره_فردوس
ساخت حمام نیاز به آجر داشت، کوره آجرپزی فردوس را اجاره داده بودند به گناباد. آنها مجبور بودند بروند از طبس آجر بیاورند. در همین حین خبر آوردند؛ ساختمان آجری نوساز بهداری را دولتیها با خاک یکسان کردهاند. خبر که به آقای خامنهای رسید برآشفت و منقلب شد. شب در چادر هیأت سخنرانی کرد و همین سخنرانی یکی از موارد اتهامیاش در پرونده ساواک شد.
آیت الله خامنهای: یک ساختمان آجری بود که تکان هم نخورده بود، خیلی خوب بود میتوانستند آجرهایش را استفاده کنند. رفتم آنجا دیدم آجرها تمام نرم شدند. به قدری غصهام شد، دست می کردم زیر این خاکها میگفتم ببینید این ها آجر بود، خراب کردند، آجرها خیلی برای آن وضع قیمت داشت. بیاختیار با صدای بلند گریه کردم، به بی رحمی و بی اعتنایی مقامات شیروخورشید و لعنت فرستادم.
📌 مخاطبان میتوانند با مطالعهی نسخهی الکترونیکی کتاب نیز در #پویش_کتابخوانی_دوباره_فردوس شرکت کنند.
◀️ دریافت نسخهی الکترونیکی:
https://taaghche.com/book/132867/دوباره-فردوس
◀️ شرکت در پویش:
https://khameneibook.ir/Book-Reading
@KhameneiBook
📱 نسخه الکترونیکی «رسالۀ نماز و روزه»
📌 لینک دریافت از سایت طاقچه:
https://taaghche.com/book/118618/رساله-نماز-و-روزه
📚 «رسالۀ نماز و روزه» مشتمل بر ۱۰۰۹ مسئله شرعی مطابق با فتاوای مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی) در سه باب فقهی #نماز #روزه و اعتکاف است.
@KhameneiBook
♦️ روزه مسافر
📌 کسی که در ماه مبارک رمضان مسافر است، نمیتواند روزه بگیرد و واجب نیست برای گرفتن روزه قصد کند که ده روز در جایی بماند.
📚 رساله نماز و روزه، مسأله ۹۳۷
@khameneiBook
#نسیم_سحر
📌 اهمیت و جایگاه #جهاد_با_نفس
امیرالمؤمنین (ع) فرمود: پیغمبر اکرم (ص) گروهی را برای جهاد فرستاد. هنگامی که برگشتند فرمود: آفرین به کسانی که جهاد کوچکتر را به جا آوردند و جهاد بزرگتر بر دوش اینها باقی ماند. پرسیدند: ای رسول خدا! جهاد بزرگتر چیست؟
پیامبر فرمود: جهاد با نفس.
@KhameneiBook
📌 پروردگارا!
قرآن کریم و عزیز را در جامعهی ما به طور کامل تحقق ببخش؛
اخلاق ما را #اخلاق_قرآنی قرار بده.
📚 آداب روزهداری احوال روزهداران
@KhameneiBook
♦️ قصد سفر برای روزهدار
◀️ هرگاه روزهدار بعد از ظهر مسافرت کند، باید روزه خود را نگهدارد، اما اگر پیش از ظهر مسافرت کند در صورتی که از شب قبل قصد سفر کرده باشد روزهاش باطل است. ولی اگر در روز قصد سفر کرده است، بنابر احتیاط واجب باید روزه بگیرد و پس از ماه رمضان هم آن را قضا کند.
📚 رساله نماز و روزه، مسأله ۹۳۹
@khameneiBook
📚 کتاب تفسیر #سوره_برائت
جلسات تفسیر سورهی مبارکهی برائت از اوایل سال 1351 آغاز و حدوداً تا بهمن 1351 _ برابر با محرّم الحرام 1393هجری قمری- ادامه یافته است.
♦️ سورهای درباره موضعگیریهای جامعه اسلامی
🔸 زمان و مکان نزول:
بیتردید تمام سورهی توبه در مدینه نازل شده.
در سال هشتم هجرت مکّه فتح شد. این سوره در سال نهم هجرت بر پیامبر اکرم(صلّیاللهعلیهوآله) نازل شد و در سال دهم، پیامبر(صلّیاللهعلیهوآله) به حجّةالوداع رفتند.
🔸 آغاز سوره:
برخی دربارهی نیامدن «بسم الله» در آغاز این سوره گفتهاند: چون این سوره دنبالهی سورهی انفال است، «بسم الله» ذکر نشده. برخی دیگر بر اساس روایتی از امیرالمؤمنین(علیهالسلام) گفتهاند: «بسم الله» پیام لطف خدا است و با گفتن آن، رحمت و بخشایندگی خدا را اعلام میکنیم؛ درحالیکه در این سوره صحبت از جنگ و قتال است؛ «بسم الله» برای امان و رحمت است و این سوره برای رفع امان؛ ازاینرو در آغازِ چنین برائتنامهای، آوردن «بسم الله» مناسبت ندارد.
🔸 نامهای سوره:
۱. برائت: چون برائت و بیزاری از کفّار در این سوره آمده و سرآغاز آن نیز همین برائت است.
۲. توبه: دلیل این نامگذاری، یادآوری زیاد مسئلهی «توبه و بازگشت» در این سوره است.
۳. فاضحه: یعنی افشاگر؛ چون این سوره افشاگر و رسواکننده است و تمامی چهرههای کریه نفاق و منافقان را رسوا میکند.
۴. مُبَعثِرَه: یعنی کاوشکننده؛ چون این سوره از افکار و اندیشههای منافقان و شیوهها و نیرنگهای آنان برای ازبین بردن مسلمانان، پرده برمیدارد.
📌 ثبت سفارش نسخهی فیزیکی:
https://shop.khameneibook.ir/تفسیر-سوره-برائت
📌 ثبت سفارش نسخهی الکترونیکی:
https://taaghche.com/book/123469/تفسیر-سوره-برائت
@KhameneiBook
📚 کتاب تفسیر #سوره_برائت
جلسات تفسیر سورهی مبارکهی برائت از اوایل سال 1351 آغاز و حدوداً تا بهمن 1351 _ برابر با محرّم الحرام 1393هجری قمری- ادامه یافته است.
♦️ خطوط کلّی سوره
موضوعات این سوره عبارتند از:
الف: روابط مسلمانان با کفّار و مشرکان.
ب: چگونگیِ جهاد و قتال مسلمانان با کفّار و مشرکان.
ج: قتال با اهلِکتاب.
د: معرّفی منافقان و چگونگیِ برخورد مسلمانان با آنان.
ه : برانگیختن و تحریضِ مؤمنان بر قتال و برخورد با متخلّفان از جهاد.
و: کیفیّت ولایت و عدم ولایت کفّار.
ز: زکات.
در این سوره آیات فراوانی به دو بخش جهاد با کفّار و منافقان اختصاص یافته است.
♦️ محتوای کلّی سوره
این سوره برای زوایا و ابعاد مختلف اجتماع و جامعهی اسلامی مباحثی دارد که قابلِتوجّه و دقّت است. از اوّل تا آخر این سوره احکامی ذکر شده است که به عموم مسائل اجتماعی و موضعگیریهای جامعهی اسلامی در برابر گروههای مختلف نظر دارد.
♦️ اقسام مشرکان
طبق این سوره، کفّار و مشرکان قریشی و غیر قریشی، چهار گروهند که هرکدام حکم جداگانهای دارند:
گروه نخست کسانی هستند که با پیامبر(صلّیاللهعلیهوآله) عهد و پیمان نداشتند. حکم آنها این است که پایان مهلتشان ماههای حرام است.
گروه دوّم با پیامبر(صلّیاللهعلیهوآله) عهد و پیمان داشتند، ولی نقض کردند. اینها چهار ماه مهلت دارند.
گروه سوّم با پیامبر(صلّیاللهعلیهوآله) عهد و پیمان مطلق و بدون مدّت دارند که آن را نقض هم نکردند. اینها نیز باید چهار ماه مهلت داده شوند.
گروه چهارم با پیامبر(صلّیاللهعلیهوآله) عهد و پیمان مدّتدار داشتند و آن را نقض نکردند. نسبت به این گروه تا گذشت مدّتِ پیمان نباید کاری داشت. بعد از انقضای مدّت، دوباره چهار ماه دیگر مهلت داده شوند و بعد از گذشت آن، دیگر نباید با آنها عهد و پیمانی بسته شود.
📌 ثبت سفارش نسخهی فیزیکی:
https://shop.khameneibook.ir/تفسیر-سوره-برائت
📌 ثبت سفارش نسخهی الکترونیکی:
https://taaghche.com/book/123469/تفسیر-سوره-برائت
@KhameneiBook