eitaa logo
تحلیل و تبیین
9.6هزار دنبال‌کننده
581 عکس
408 ویدیو
1 فایل
بخش "تحلیل و تبیین" رسانه KHAMENEI.IR farsi.khamenei.ir/others
مشاهده در ایتا
دانلود
تحلیل و تبیین
🎤 | مذاکره‌ستیزی یا مذاکره‌خواهی؛ آیا جمهوری اسلامی با مذاکره مخالف است؟ ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اخیر مدال‌آوران ورزشی و علمی با اشاره به ادعاهای دروغ رئیس‌جمهور آمریکا درباره معامله و مذاکره با ایران، فرمودند: «میگوید «من اهل معامله‌ام، میخواهم معامله کنم، با ایران معامله کنیم»! معامله‌ای که با زورگویی نتیجه‌ی آن از پیش معلوم باشد، معامله نیست، تحمیل است؛ و ملّت ایران زیر بار تحمیل نخواهد رفت؛ ملّت ایران زیر بار تحمیل نمیرود. اسم این معامله نیست. «بنشینیم صحبت کنیم و نتیجه این بشود»! مشخّص میکند؛ این زورگویی است. ایران را نمیشود مثل بعضی از کشورهای دیگر با این زورگویی‌ها تحت تأثیر قرار داد.» ۱۴۰۴/۰۷/۲۸ 🖼 رسانه KHAMENEI.IR بر همین اساس در یادداشتی با نگاهی به مفهوم مذاکره و نسبت آن با عقلانیت انقلابی به بررسی تجربه‌های تاریخی مذاکره با آمریکا میپردازد.👇 🔹 مذاکره، به خصوص مذاکره با دولت ایالات متحده، در دهه‌های گذشته از جمله پرمناقشه‌ترین موضوعات سیاسی بوده است و هر از چندگاهی به بهانه‌های مختلفی محل مباحثه و طرح نظرات مختلف شده است و می‌شود. 🔹 همان‌طور که متبادر به ذهن است، وقتی در صحنه‌ی سیاسی ایران سخن از مذاکره می‌رود، مذاکره با طرف آمریکایی مطرح می‌شود، چرا که مذاکره با دیگر بازیگران بین‌المللی امری رایج و بسیار پرسابقه در دستگاه‌های خارجی جمهوری اسلامی ایران است و حساسیت و تضارب آرای چندانی پیرامونی آنان مطرح نیست. 🔹 موضوع مذاکره با آمریکا است که مناقشه و مجادلات بسیاری را رقم زده است. حال باید توجه داشت که مذاکره‌ی آمریکایی در تجربه‌ی عینی جمهوری اسلامی ایران در پنج دهه‌ی گذشته ویژگی‌هایی دارد که عملاً این نوع مذاکرات را از مفهوم عقلانی مذاکره تهی کرده و جلوه‌ای دیگر گون نمایان می‌سازد. 🔹 در مذاکرات با طرف آمریکایی نمی‌توان در اصول و مبانی ارزشی و ریل اصلی انقلاب گفت‌وگو کرد و تغییر اصول و مبانی سیاست خارجی و رفتار منطقه‌ای که براساس اصول اسلامی شکل‌گرفته است را به گفت‌وگو گذاشت، بلکه مذاکره صرفاً در امور و موضوعاتی محدود و مشخص ممکن است. 🔹 از دیگر محورهایی که ذیل مذاکره باید بدان توجه کرد، اقتضائات زمانی و مکانی مذاکره است. مذاکره یک ارزش ذاتی نیست، بلکه بسیار زمینه‌مند است و تابع شرایط و حال افراد و بازیگران سیاسی است و اقتضائات است که مذاکره را معنا داده یا بی‌معنا می‌کنند. 🔹 ...همه‌ی آن چه رفت را شاید بتوان در سایه یک اصل فهمید، «عقلانیت انقلابی». کنشگر عاقل انقلابی در منظری خودآگاهانه و منطقی به ابزارها و امکانات می‌نگرد و در صورت تأمین منفعت و یا دفع ضرر، کاربست ابزاری چون مذاکره را تجویز و یا رد می‌کند. بدیهی است پذیرش مذاکره در شرایط تحمیلی، تحقیری و تسیلمی عقلانی نیست... 🔍 متن کامل را از اینجا بخوانید👇 farsi.khamenei.ir/others-note?id=61560
📢 بازتاب‌های سخنرانی ۲۸ مهر 👈 «نقطه عطف»؛ واکنش‌های جهانی به بیانات اخیر رهبر انقلاب 🔹 بیانات رهبر معظم انقلاب در روز ۲۸ مهرماه در جمع قهرمانان ورزشی و علمی، موجی از واکنش‌ها را در رسانه‌های جهان برانگیخت؛ روایت‌ها از «تأکید رسانه‌های روسیه و ترکیه بر استقلال ایران» تا «حرکت رسانه‌های عربی میان مقاومت و اعتدال» و از «تهدیدمحوری رسانه‌های صهیونیستی» تا «دیپلماسی‌گرایی غرب» گسترده بود. آنچه می‌خوانید گزارشی از این بازتاب است که بخش بین‌الملل رسانه KHAMENEI.IR تهیه و منتشر میکند. 🔍 متن کامل را از اینجا بخوانید👇 farsi.khamenei.ir/others-report?id=61606
تحلیل و تبیین
🎤 | آفت استقلال، برآورد غلط از خود و دشمن 🎤 رسانه‌ی KHAMENEI.IR در پرونده‌ «رکن استقلال ملّی» در این مطلب ضمن بررسی چهارچوب‌های متفاوت برای فهم مفهوم «استقلال ملّی»؛ به تبیین تجلّی استقلال‌خواهی ملّت ایران در جنگ ۱۲ روزه پرداخته است.👇 🔹️ امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در نامه‌ی ۳۱ نهج‌البلاغه، انسان را از اینکه بنده‌ی دیگری باشد نهی می‌کنند و علّت آن را آزاد آفریده شدن انسان بیان کرده‌اند. این تعبیر، هرچند خطاب به افراد است، اما ویژگی‌ای است که اگر جوامع به آن آراسته شوند، بسیار مطلوب خواهد بود. 🔹️ در معنای کلی، استقلال جوامع به معنای حفظ آزادی آن‌هاست؛ زیرا زیر بار اراده‌ی دیگری رفتن، موجب نابودی استقلال و آزادی می‌شود و مانعی است که نمی‌گذارد جوامع به آرمان‌ها و اهداف خود دست یابند. 🔹️ موضوع استقلال، پس از انقلاب اسلامی بیش از پیش مورد توجه مردم ما قرار گرفت و یکی از شعارهای محوری در آن دوران، «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود. به برکت انقلاب، این استقلال تحقق یافت. از همین رو، دشمنان انقلاب و در رأس آن‌ها نظام استکبار به محوریت آمریکا، این استقلال را به‌دلیل به خطر افتادن منافع خود برنمی‌تابند. 🔹️ در حوزه‌ی استقلال ملّی، باید آفت‌ها، موانع، عوامل و راهبردهایی را که موجب تقویت این استقلال می‌شوند، مورد توجه قرار داد تا بتوان بر این اساس، مصادیق و نمونه‌هایی را که به‌صورت میدانی و در شرایط فعلی جامعه‌ی ما ـ که دشمن در تلاش برای تهدید استقلال مردم ایران است ـ قابل مشاهده‌اند، تبیین کرد و نقش مردم ایران را در حفظ و تقویت این استقلال نشان داد... 🖼 پرونده‌ 🔍 متن کامل را از اینجا بخوانید👇 farsi.khamenei.ir/others-report?id=61627
🎤 | مبنای استقلال در اندیشه‌ جمهوری اسلامی 🎤 رسانه‌ی KHAMENEI.IR در پرونده‌ «رکن استقلال ملّی» در این مطلب به بررسی مفهوم استقلال در سه سطح هستی‌شناختی، انسان‌شناختی و حقوقی در اندیشه‌ی انقلاب اسلامی پرداخته است.👇 🔹️ اگر بخواهیم تعریف مختصری از استقلال، به‌ویژه استقلال ملّی ارائه کنیم، می‌توان گفت که به معنای آزادی ملت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرت‌های بیرونی و سلطه‌گر است؛ قدرت‌هایی که از خارج در تصمیم‌گیری‌ها تأثیر می‌گذارند. 🔹️ در فلسفه‌ی سیاسی انقلاب اسلامی سه سطح از استقلال وجود دارد: استقلال آنتولوژیک (هستی‌شناسانه) و انسان‌شناسانه که نوعی جهان‌بینی است و ما جهان و حاکمیت را از دریچه‌ی همین استقلال می‌نگریم؛ سطح دوم، استقلال خودباورانه است؛ و سطح سوم، استقلال حقوقی است. 🔹️ تفاوت فلسفه‌ی سیاسی انقلاب اسلامی با فلسفه‌های سیاسی بشری و سکولار در این است که آن‌ها معمولاً فقط سطح آخر، یعنی استقلال حقوقی و قانونی را دارند، اما از سطح هستی‌شناسانه که قواعد پیشینی و منطق پیشینی دارد و استقلال را با قدرت مطلق، یعنی خداوند، به‌عنوان موجو مطلق تعریف می‌کند، بی‌بهره‌اند. انسان زمانی که با خدا ارتباط برقرار می‌کند، به مبدأ لایزال مطلق متصل می‌شود و هیچ‌کس بر او سلطه ندارد؛ او آزاد مطلق است. 🖼 پرونده‌ 🔍 متن کامل را از اینجا بخوانید👇 farsi.khamenei.ir/others-note?id=61639
تحلیل و تبیین
📢 | پنجۀ روباه مکار استعمار ⌛ به مناسبت سالروز صدور فرمان قطع رابطه ایران و انگلستان در سال ۱۳۳۱ بخش «درس و عبرت تاریخ» رسانه KHAMENEI.IR، در گزارشی اجمالی مهم‌ترین رخدادها و زمینه‌های منتهی به این تصمیم را مورد بررسی قرار می‌دهد.👇 🔹️ ویلیام ناکس دارسی در سال ۱۲۸۰ با مظفرالدین‌شاه قاجار قراردادی امضا کرد تا به اکتشاف و استخراج نفت در ایران بپردازد. از همین رو، این قرارداد به «قرارداد دارسی» معروف شد و به مدت نیم قرن، اسباب تسلط انگلیس بر امور سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی ایران را مهیا کرد. 🔹️ قرارداد دارسی در سال ۱۳۱۲ و دوران سلطنت رضا پهلوی، با شکلی دیگر تمدید شد. روند تصاعدی حضور انگلستان در ایران و منافع نامشروعی که از قبل ایران به دست می‌آورد باعث شد تا طی روندی تدریجی، مورد انتقاد و اعتراض شدید مردم ایران قرار بگیرد. موج مخالفت با سلطه انگلیس بر نفت ایران از سوی علما و ملّیون گسترش یافت و منجر به ملّی‌شدن صنعت نفت ایران در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ شد. 🔹️ پس از آن‌ که دولت ایران پالایشگاه آبادان را توقیف کرد، انگلستان که به هیچ قیمتی حاضر نبود درآمد سرشار نفت ایران را از دست بدهد، دست به اقداماتی گسترده علیه ایران زد؛ تهدید نظامی، هوایی و دریایی، شکایت به دیوان دادگستری بین‌المللی، جلب حمایت و همکاری ایالات متحده آمریکا، تحریم نفتی، محاصره اقتصادی، مسدودکردن اعتبارات، تهدید خریداران نفت ایران، فعالیت‌های شدید دیپلماتیک و شکایت به شورای امنیت سازمان ملل از جمله این اقدامات بود. 🔹️ طولانی‌شدن اختلاف‌ها میان ایران و انگلستان، بن‌بست در حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مناقشه، مداخله مأموران انگلیسی در امور داخلی ایران و تحریکاتی که به‌قصد اخلال در نظم و امنیت کشور انجام می‌دادند، شرایطی را پدید آورد که مصدق تنها راه رهایی از دام مشکلات و تهدیدهای احتمالی انگلستان را در قطع روابط سیاسی میان دو کشور جست‌وجو کرد.... 🔍 متن کامل را از اینجا بخوانید👇 farsi.khamenei.ir/others-report?id=61642
📢 | پزشک شهید فلسطین ✏️ «من به ملّتهایی که تحت تأثیر تبلیغات رسانه‌های صهیونیستی هستند، کاری ندارم. آن‌ها ممکن است اشتباه کنند. افکار عمومی را رسانه‌های عمومی تغییر می‌دهند؛ اما در بین سردمداران سیاستهای جهانی، کسی نیست که نداند «فتحی شقاقی» شهید راه یک ارزش انسانی بود. امروز کیست که سربازی را که برای برگرداندن خانه‌ی خود از دست اشغالگران می‌جنگد، تحسین و ستایش نکند؟» ☝ این بخشی از سخنان رهبر انقلاب در مورد فتحی شقاقی و فعالیت‌های او در مبارزه با رژیم صهیونیستی است. مجاهدتی که نهایتاً به شهادت او منجر شد. ⌛ به مناسبت ۴ آبان و سالروز شهادت دکتر فتحی شقاقی، دبیر کل سابق جهاد اسلامی فلسطین، بخش «درس و عبرت تاریخ» رسانه KHAMENEI.IR در گزارشی اجمالی به بیان روایتی از تشکیل جنبش جهاد اسلامی و اقدامات شهید دکتر فتحی شقاقی می‌پردازد. 🔍 متن کامل را از اینجا بخوانید👇 farsi.khamenei.ir/others-report?id=61640
هدایت شده از «امین»
🎤 | علت مقبولیت قیصر «حافظانگی» او در شعر انقلاب است ✍️ «امین»؛ بخش شعر و ادب فارسی رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت سالگرد درگذشت مرحوم دکتر قیصر امین‌پور، در گفت‌وگو با آقای مصطفی محدثی از شاعران مشهد، خصوصیات رفتاری و هنری مرحوم قیصر امین‌پور را بررسی کرده است.👇 🔹 قیصر به نظر من از همان اولین زمزمه‌های سرودن خودش، به صورت جدی مطرح شد. چون جامع‌المتفاوتی بود، درواقع نگاه متفاوت و مرتبه‌ی وجودی متفاوتی داشت. موجز و مفید حرف می‌زد؛ اگر حرفی برای گفتن نداشت، لب به سخن نمی‌گشود. در شعر هم همین‌گونه بود. هر شعر او یک حرف تازه، یک نگاه تازه و یک فضای نو داشت و از سر ضرورت سروده می‌شد. 🔹 وجهی که مثلاً حافظ در میان قدمای ما دارد، این است که شعر او میانگین و عصاره‌ی وجوه و ارجمندی‌های شعرهای دیگران است. می‌توان گفت آنچه خوبان همه دارند، او یکجا دارد و این وجه در شعر حافظ قابل مشاهده است. 🔹 به نظر من دلیل اینکه قیصر، با وجود شاعرانی که شاید از او شاعرتر باشند، توانسته این مقبولیت را پیدا کند، همین وجه «حافظانگی» او در شعر معاصر و شعر انقلاب است. در شعر قیصر نمی‌توان یک بعد خاص او را برتر دانست؛ مثلاً نمی‌توان گفت قیصر شاعری تصویرگرا، حماسه‌سرا یا سخنور است. هیچ یک از وجوه شعر او به تنهایی برجسته نشده و همه‌ی عناصر در شعر او همزمان حضور دارند... 🔍 متن کامل گفت‌وگو را از اینجا بخوانید👇 farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=61648 ✍️ «امین»؛ شعر و ادب فارسی به روایت حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای 🖥 ایتا | بله | روبیکا | سروش پلاس 📲 @khamenei_poems
هدایت شده از «امین»
هدایت شده از «امین»
🎤 | «قیصر ادبیات انقلاب» ✍️ «امین»؛ بخش شعر و ادب فارسی رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت سالگرد درگذشت مرحوم دکتر قیصر امین‌پور، در گفت‌وگو با آقای محمود اکرامی‌فر، خصوصیات شعری مرحوم قیصر امین‌پور را بررسی کرده است.👇 🔹 قیصر، چه در حوزه‌ی محتوا و چه در زبان، به ذهن و زبان مردم نزدیک‌تر بود و شعرهایش بیشتر در حوزه‌ی «آشنایی» می‌گنجید تا در «آشنایی‌زدایی». به همین دلیل است که وقتی شعرهای قیصر را می‌خوانید، تعجب نمی‌کنید، بلکه افسوس می‌خورید و با خود می‌گویید: «چرا من به این نرسیده بودم!» درواقع، قیصر از مخاطب می‌گیرد، نوسازی و بازسازی می‌کند، به گونه‌ای دیگر بیانش می‌کند و دوباره به مخاطب بازمی‌گرداند. آن جریان «عشق آموخت مرا شکل دگر خندیدن» در شعرهای قیصر اتفاق می‌افتد. 🔹 قیصر توانست در یکی‌دو دهه، «قیصرِ ادبیات انقلاب» باشد و تا حدودی، حکمران بلامنازع شعر معاصر لقب گیرد. او چه در شیوه‌ی آشنایی و چه در مضمون و محتوا، افزوده‌های بسیاری به ادبیات داشت. شعرهای کودکانه و نثرهای زیبای ایشان نشان می‌دهد که قیصر تنها شاعر بزرگسالان نبود، بلکه انسانی جامع‌الاطراف بود. وقتی شرایط برای سرودن شعر بزرگسال فراهم نبود، شعر نو می‌گفت؛ و وقتی امکان شعر نبود، نثر می‌نوشت. 🔹 او انسانی توانمند و خلاق بود که چه در نثر، چه در شعر کودک و چه در شعر بزرگسال، آثار درخشانی آفرید و ادبیات ما را پربارتر کرد. به بیان دیگر، قیصر از آن دسته شاعرانی بود که «مصرف‌کننده‌ی ادبیات» نبود، بلکه به انباشت و تراکم فرهنگی در حوزه‌ی ادبیات بسیار کمک کرد... 🔍 متن کامل گفت‌وگو را از اینجا بخوانید👇 farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=61649 ✍️ «امین»؛ شعر و ادب فارسی به روایت حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای 🖥 ایتا | بله | روبیکا | سروش پلاس 📲 @khamenei_poems
هدایت شده از «امین»