تحلیل و تبیین
🌟 #تفسیر_امین | روشمندی تفسیر قرآن
🌙 به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، رسانهی KHAMENEI.IR در سلسله یادداشتهای کوتاهی، با عنوان «تفسیر امین» سی ویژگی ممتاز تفسیری حضرت آیتالله خامنهای را تبیین میکند.
📣 در سومین شماره از این مجموعه، روشمندی تفسیر حضرت آیتالله خامنهای و بهرهگیری ایشان از روش «اجتهادی جامع» تبیین شده است.
🔹 تفسیر حضرت آیتالله خامنهای مانند دیگر مفسران بزرگ، روشمند است. از منظر ایشان، بهترین روش تفسیر قرآن و فهم دین، «روش اجتهادی» است. از اینرو فهم اجتهادی دین و قرآن کریم، همیشه مورد تأکید ایشان بوده است. از منظر ایشان «اجتهاد یک مِتُد است، یک شکل است، یک طریقه است، رفتارى است در فهمیدن، کیفیّتى است در مشى به سمت حقیقت.» (۱۳۶۹/۱۱/۴) نکته مهم اینکه «شیوهای که علمای دین ما، فقهای ما در استفادهی از آیات و روایات دارند، یک شیوهی تجربه شده است، یک متد علمىِ پخته شده و رسیده و کاملاً آزموده شده است.» ۱۳۸۸/۰۷/۲۸
🔹از این متد، با نام «روش فقاهتی» نیز یاد میکنند؛ البته ایشان فقاهت را به معنای عام میدانند و آن را در فقاهت مصطلح منحصر نمیکنند. از منظر ایشان «فقاهت یک روش و شیوه استنباط است؛ علم است... هر کس از هر جا رسید نمیتواند از قرآن و سنّت استنباط کند؛... البته فلسفه و عرفان اسلامی نیز هست که هر دو به معنای وسیع فقاهت، داخل در فقاهتند. اگر روش فقاهت را از میان بردارند، دیگر چیزی از دین باقی نمیماند.» ۱۳۷۴/۰۸/۱۰
🔹نکتهی دیگر اینکه روش «تفسیر اجتهادی»، اگر با مراجعه به تمام منابع فهم قرآن باشد، به آن روش «اجتهادی جامع» میگویند. کاملترین و جامعترین روش تفسیر قرآن کریم همین روش است. در این روش، مفسر تلاش میکند تمام توان خود را برای کشف منظور و مقصود خداوند از آیات به کار گیرد. به این معنا که از همهی منابع برای تفسیر قرآن استفاده میکند. بهترین حالت در این روش این است که مفسر، قرآن را به عنوان منبع اصلی قرار میدهد و در کنار آن از روایت، عقل و علم نیز بهره میبرد. روش تفسیری حضرت آیتالله خامنهای از این نوع است.
🔹با این توصیف، مفسر به علوم بسیاری باید تسلط داشته باشد. برخی دانشمندان، تفسیر قرآن را برای کسانی شایسته میدانند که دارای علوم لغت، نحو، صرف، اشتقاق، معانى، بيان، بديع، اصول فقه، کلام، اسباب نزول، قصص، ناسخ و منسوخ، فقه، حديث، قرائت و علم موهبت باشند. (سیوطی، الاتقان، ص ۴۷۷ - ۴۷۹)
🔹ویژگی ممتاز تفسیری حضرت آیتالله خامنهای این است که تمام علوم مورد نیاز را به کمک تفسیر قرآن میآورد و از مفسرانی که بدون روش یا با روش معیوب به تفسیر قرآن میپردازند، انتقاد میکنند. به عنوان نمونه در تفسیر سورهی برائت، در موارد متعددی از رشیدرضا، صاحب تفسیر المنار انتقاد میکنند. (تفسیر سوره برائت، ص۲۷۲ و ۶۳۶)
🔹مهمتر اینکه ایشان حتی وجود این علوم را نیز برای تفسیر کافی نمیدانند؛ بلکه شرایط مهم دیگری را برای مفسر لازم میدانند. ایشان میفرمایند:
«البتّه هرکسی هم که آن مِتُد [اجتهادی] را بلد است، آن روش را بلد است، قادر [به استنباط] نیست؛ باید فکر روشن داشته باشد، باید آشنا با زمان و مکان باشد، باید نیازهای بالفعل جوامع بشری و جوامع اسلامی را بشناسد، باید دشمن را بشناسد، نحوهی دشمنیهای او را بداند.» ۱۳۹۴/۳/۱۴
🎤 #تحلیل_و_تبیین | #بهار_معنویت
💻 Farsi.Khamenei.ir
7.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈دکتر علیرضا زاکانی شهردار تهران در گفتوگو با رسانه KHAMENEI.IR:
🎤سرانه توسعه فضای سبز پیرامون و داخل پایتخت ایران در مسیر جهش است
🎤گفتوگو به مناسبت توصیههای صبح امروز رهبر انقلاب بعد از کاشت نهال در روز درختکاری
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤شهردار تهران: پایش ماهوارهای فضای سبز تهران با همکاری شرکتهای دانشبنیان کلید خورده است
🎤رسانه KHAMENEI.IR در گفتوگو با دکتر علیرضا زاکانی شهردار تهران، به تحلیل و بررسی نکات مطرح شده در بیانات صبح امروز رهبر انقلاب پس از کاشت نهال در روز درختکاری پرداخته است.
💻 Farsi.Khamenei.ir
🌟 بیان قرآن | قاعدهای قرآنی برای در امان ماندن از انحرافات
🌙 به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، رسانهی KHAMENEI.IR، در مجموعه #بیان_قرآن، برجستهترین آیات اجتماعی و سیاسی در تفسیر حضرت آیتالله خامنهای را تبیین کرده است.
🔹در این مطلب، حجتالاسلام و المسلمین دکتر علی ذوعلم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشهی اسلامی، ابعاد و نکات مهم آیه ۱۰۵ سوره مائده را براساس تفسیر حضرت آیتالله خامنهای بررسی کرده است.
🔹این آیه شریفه ما را توجّه میدهد که به خودمان بپردازیم و تمام زمینههای بیرونی، فقط زمینهاند و عامل اصلی، خود انسان است و همانطور که در تأکیدات رهبر حکیم انقلاب اسلامی وجود دارد، مهمترین وظیفه ما این است که به خودمان توجّه کنیم.
🔹«علیکم أنفسکم» ناظر به یک وظیفه فردی فقط نیست، بلکه ناظر به یک مجتمع و جامعه اسلامی و مردمی که در یک سرنوشت با همدیگر مشترکاند هم هست. به این ترتیب «علیکم أنفسکم» یعنی ای امت اسلامی به خود بپرداز و ظرفیتها و وظایف خود را درست بشناس.
🎤 #بهار_معنویت | #تحلیل_و_تبیین
ادامه را بخوانید:
khl.ink/f/59607
تحلیل و تبیین
🎤 #تحلیل_و_تبیین | سرانه توسعه فضای سبز پیرامون و داخل پایتخت ایران در مسیر جهش است
👈 تحلیل و بررسی نکات مطرح شده در بیانات رهبر انقلاب پس از کاشت نهال در روز درختکاری گفتوگو با دکتر علیرضا زاکانی، شهردار تهران
🔹 سال گذشته یک نهضتِ مردمیِ چهارساله برای کاشت یک میلیارد درخت به راه افتاد که ما خودمان را به صورت جدّی در آن سهیم میدانیم و همانطور که امسال این سه هزار هکتار را خارج از شهر و داخل شهر هدفگذاری کردیم و فضای سبز شهرمان را داریم توسعه میدهیم ــ که توضیح دادم سرانهی این فضا برای هر فرد از ۱۵.۸ متر، الان به ۱۷.۳ متر رسیده ــ تلاشمان این است که بتوانیم یک لکّهگذاریهای بزرگی را برای فضای سبز داشته باشیم و چند ده هزار هکتار درخت بکاریم؛ مثلاً الان هدفگذاری بعدیمان این است که اگر آن کوههای شمال تهران تحویل ما بشود، در مقیاس چند ده هزار هکتار درخت بکاریم که این یک جهاد بزرگی برای کاشت و استفاده از فضاهای موجود خواهد بود.
🔹 الان هم طرحهای جهشی فوقالعاده بالایی را هدفگذاری کردهایم و برای سال آینده، درخواستمان از دولت محترم این بود که این کوههای شمال تهران را تحویل شهرداری تهران بدهند تا ما بتوانیم ۲۸۰۰ هکتار را به اقتضاء گونههای گیاهیای که لازم است، درخت بکاریم و اصلاً کلّ کوههای شمال شهر را سبز کنیم که هم موجب توسعهی درختکاری میشود و هم به واسطهی شیوههای نوین آبیاری که به کار میبریم، حدود پنجاه تا هفتاد درصد کاهش مصرف آب را به دنبال دارد و هم شیوههای نوین بازچرخانی آب را داریم که آنهم به توسعهی فضای سبز ما کمک میکند.
🔹 البتّه نکتهی مهمّی که این طرح دارد این است که ما بتوانیم شرایط را به سمتی ببریم که با ایجاد فضای سبز در شمال تهران، هم آن جنبهی تفرّجگاهی را تشدید بکنیم و هم از بُعد زیستمحیطی و هوای پاک، یک آوردهی جدّی برای تهران داشته باشد و هم بتوانیم با ایجاد ایستایی آب و فرو رفتن آب در درون زمین، جلوی سیلابها را بگیریم و بتوانیم آبخوانهای زیر تهران را هم اِشراب کنیم تا از این جهت هم بتواند مفید واقع شود.
🔍 متن کامل گفتوگو را بخوانید👇
khl.ink/f/59606
تحلیل و تبیین
🌟 #تفسیر_امین | نوآوری در روش تفسیر
🌙 به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، رسانهی KHAMENEI.IR در سلسله یادداشتهای کوتاهی، با عنوان «تفسیر امین» سی ویژگی ممتاز تفسیری حضرت آیتالله خامنهای را تبیین میکند.
📣 در چهارمین شماره از این مجموعه، دیدگاه و عملکرد حضرت آیتالله خامنهای در زمینه نوآوری در روش تفسیر قرآن مطرح شده است.
🔹️ در یادداشت پیشین توضیح دادیم روش تفسیری حضرت آیتالله خامنهای، روش «اجتهادی جامع» است. نکته مهمی اینکه «روش اجتهادی جامع» در دل خود، حامل معنای «نوآوری» است. اساساً متد اجتهادی عالمان اسلامی در طول تاریخ نه تنها با نوآوری و نواندیشی در تضاد نبوده بلکه عالمان مجتهدتر، عالمانی نوآورتر، نواندیشتر و روزآمدتر بودهاند.
🔹️ حضرت آیتالله خامنهای از نوآوری و نواندیشی تعبیر به اجتهاد میکنند. «نوآوری علمی... در فرهنگ معارف اسلامی از آن به اجتهاد تعبیر میشود.» (۱۳۷۹/۱۲/۹) همچنین ایشان برای فهم متون دینی، استفاده از روشهای علمی جدید را نیز لازم میدانند. «باید با نگاه متجددانه، با نگاه نوآورانه، به منابع اسلامی مراجعه کرد... ما برای استنباط، شیوهها، متدها و روشهای علمی تجربهی شدهی کاملاً حسابشدهای داریم؛ از اینها باید استفاده شود.» (۱۳۹۰/۲/۲۷)
🔹️ با نگاه اجمالی به کتابها و جلسات تفسیری حضرت آیتالله خامنهای از پنجاه سال گذشته تاکنون ــ یعنی از زمان جلسات طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن در سال ۱۳۵۳ ــ نوآوری، نواندیشی و روزآمدی در «روش و محتوا» به وضوح دیده میشود.
🔹️ به عنوان نمونه یکی از نوآوریهای روشی ایشان، بازخوانی مفردات قرآن کریم است. حضرت آیتالله خامنهای در ضمن تبیین واژهی «صبر» دربارهی روش لغتپژوهی میگویند: «برای شناختن مفهوم و محتوای صبر و میدانهایی که صبر در آن به کار میآید، یگانه راه ثمربخش آن است که به قرآن و حدیث مراجعه شود و با بررسی و دقت در آن، امکان قضاوت درست فراهم گردد». (گفتاری در باب صبر، ص۳) به همین دلیل، ایشان معنای رایج و عرفی «تحمل سختیها» را برای واژهی صبر غلط میدانند و آن را «استقامت» معنا میکنند و معادلهای دیگری نیز مانند «پایداری، ایستادگی، عقبگرد نکردن، استحکام، پافشاری» برای آن ذکر مینمایند. حضرت آیتالله خامنهای معتقد هستند واژههای اسلامی در طول تاریخ دچار تحریف شدهاند و برداشت غلط از آنها زندگی مسلمانان را به انحراف کشانده است. (گفتاری در باب صبر، ص۱)
🔹️ روش ایشان در واژهپژوهی مفردات قرآن، ابعاد مختلفی دارد که در آینده به آن خواهیم پرداخت. با توجه به آنچه گفته شد، توجه به چند نکته ضروری است. اولاً نوآوری در فهم قرآن کریم نباید با روش فقاهتی و اجتهادی در تضاد باشد؛ بلکه باید کاملاً به آن وفادار بماند. ثانیاً نباید باعث فروافتادن در گرداب التقاط شود. همچنین نوآوری در روشمندی، به معنای تغییر معارف متون دینی نیست؛ بلکه منظور از آن تغییر نوع فهم از قرآن و حدیث است، به گونهای که با زمان معاصر متناسب باشد.
🔹️ حضرت آیتالله خامنهای در اینباره میفرمایند: «پیداست که این کار مثل همهی کارهای دیگر، باید با اسلوب و فن خود انجام بگیرد؛ این یک متد دارد و خارج از آن متد نمیشود کار را انجام داد. آنکسی که اصلاً در یک فنی وارد نیست، نمیشود به او گفت در این فن نوآوری بکن؛ این کار کسانی است که واردند؛ مطلعاند؛ با کتاب و سنت و با قرآن آشنایند؛ فنان این فناند.» (۱۳۸۵/۳/۲۹)
🎤 #تحلیل_و_تبیین | #بهار_معنویت
💻 Farsi.Khamenei.ir
تحلیل و تبیین
🌟 #تفسیر_امین | توجه به اقتضائات زمانه
🌙 به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، رسانهی KHAMENEI.IR در سلسله یادداشتهای کوتاهی، با عنوان «تفسیر امین» سی ویژگی ممتاز تفسیری حضرت آیتالله خامنهای را تبیین میکند.
📣 در پنجمین شماره از این مجموعه، دیدگاه حضرت آیتالله خامنهای درباره تأثیر زمان و مکان در تفسیر قرآن کریم تبیین شده است.
🔹 یکی از ویژگیهای تفسیری حضرت آیتالله خامنهای در «نوآوری در روش تفسیر»، تأثیر زمان و مکان در تفسیر قرآن کریم است. نوآوری در روش تفسیر قرآن، بر این مبنا استوار است که شرایط، حوادث و اقتضائات زمانی و مکانی در فهم عمیقتر و دقیقتر قرآن کریم تأثیر بهسزایی دارد. امام خمینی (ره) نیز به این مبنا قائل هستند. امام صادق علیهالسّلام دربارهی قرآن میفرماید: «خداوند تبارک و تعالى، قرآن را تنها براى زمانى خاص و مردمى خاص قرار نداده است. از اينرو، در هر زمانى و براى هر مردمى تا روز قيامت، تازه و با طراوت است.» (بحار الأنوار، چاپ بيروت، ج۱۷، ص ۲۱۳)
🔹حضرت آیتالله خامنهای دربارهی تأثیر اقتضائات و شرایط زمانی و مکانی در تفسیر قرآن میفرمایند: «هرچه تجربه انسان در زندگی بیشتر شود، وقتی حوادث گوناگون دنیا را نگاه میکند، معرفتش نسبت به قرآن بیشتر و مطالب قرآن برای او واضحتر خواهد شد.» (۱۳۸۰/۶/۲۸) به عنوان نمونه «آیات نازلشدهى در جنگ اُحد را نمیشود در یک زندگى عافیتآلود و عافیتآمیز درست فهمید. آیات نازلشدهى در غربت نبىّ اکرم (صلّى الله علیه و آله و سلّم) و اصحاب آن بزرگوار مثلاً در شعب ابىطالب یا در راه مکّه را نمیشود در شرایط معمولى زندگى و در خانه و در بازار و در محیط مأنوس خانوادگى درست درک کرد؛ چیز دیگرى لازم است؛ شرایط خاصّى لازم است که بسیارى از آیات معنا بشود.» (۱۳۶۹/۶/۲۶)
🔹به همین دلیل، ایشان معتقد هستند آیات قرآن کریم و تفاسیر ائمّهى معصومین از قرآن، چون در ظرف انقلاب، جهاد، شهادت و زحمت نازل شده است، در دوران انقلاب اسلامی و بعد از آن، بهتر از همیشهى تاریخ فهمیده میشود یا قابل فهمیده شدن است. (۱۳۶۹/۶/۲۶) این مبنای تفسیری حضرت آیتالله خامنهای، بر نوآوریهای ایشان در روش و محتوای تفسیر تأثیر داشته است.
🔹به عنوان نمونه اگر به سورههای انتخاب شده برای تفسیر در قبل و بعد از انقلاب اسلامی نگاه کنیم، منطق خاصی را در آن میبینیم. ایشان قبل از انقلاب بیشتر سورههای مکی را با هدف تبیین اصول مبارزه با طاغوت تفسیر میکردند بعد از انقلاب و دوران حکومت اسلامی بیشتر به تفسیر سورههای مدنی با هدف تبیین اصول تشکیل نظام اسلامی میپردازند. دربارهی این نوآوری در یادداشت بعد بیشتر توضیح خواهیم داد.
🔹به همین دلیل ایشان معتقد هستند: «امروز که حکومت اسلامی تشکیل شده و نظام جمهوری اسلامی به وجود آمده است، ما معنای بسیاری از آیات قرآن را می فهمیم که قبل از تشکیل حکومت اسلامی، تصویر گنگ و مبهمی از آن آیات داشتیم. امروز که دشمنیهای استکبار و قدرتهای ظالم و ستمگر و افزونطلب در مقابل چشم ماست و صفآراییهای آنها را مشاهده میکنیم... برای ما آشکار میشود که عمق معنای آیه قرآن چیست و به کجا اشاره میکند و چه آسیبهایی را برای ذهن خوانندگان و متدبّران در قرآن مجسم میکند.» (۱۳۸۰/۶/۲۸)
🔹همچنین ایشان دربارهی دوران دفاع و اسارتهای بعد از آن میفرمایند: «بعضى از آیات کریمهى الهى... گویى در طول قرنهاى متمادى، به معناى واقعى، یا تفسیر نشده بود یا به وسیلهى ما و نسلهاى معمولى بشر فهمیده نشده بود. این آیات در دوران انقلاب ما و در طول این ده یازده سالِ پُرحادثه و پُرماجرا معنا شد و حق هم همین است. حوادث و شرایط خاص است که میتواند حقایق الهى را که در قالب الفاظ هست، درست معنا کند.» (۱۳۶۹/۶/۲۶)
🎤 #تحلیل_و_تبیین | #بهار_معنویت
💻 Farsi.Khamenei.ir
14.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤 #روایت شهید حاج قاسم سلیمانی از مسئولیتپذیری و استقامت شهید حاج محمدابراهیم همت در ساعات منتهی به شهادت
🌷 بازنشر به مناسبت ۱۷ اسفند؛ سالروز شهادت شهید حاج محمدابراهیم همت فرمانده لشگر ۲۷ محمدرسولالله در دوران #دفاع_مقدس
💻 Farsi.Khamenei.ir
🎤 #تحلیل_و_تبیین | انتظار برای تغییر وضعیت از طریق مذاکره، توهم است
👈 مروری بر سوابق بدعهدی آمریکا در مذاکره با ایران و سایر کشورهای دنیا در گفتوگو با دکتر فؤاد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا
🔹️ مذاکره یکی از ابزارهای کشورها در سیاست خارجی است. در این زمینه، کشورها از ابزارهای مختلفی مانند ابزارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی استفاده میکنند. مذاکره به عنوان یکی از ابزارهای سیاسی، معمولاً گزینهای مناسب برای حل مشکلات است و در بسیاری از موارد، بهتر از استفاده از ابزار نظامی به شمار میآید. اولویت معمولاً این است که از مذاکره بهرهبرداری شود، زیرا معمولاً کمهزینهتر و راحتتر به نتیجه میرسد.
🔹️ اصولاً در تاریخ آمریکا، از زمان تأسیس این کشور، توافقات و معاهداتی که آمریکاییها داشتهاند، غالباً نقض شده است. روش حکمرانی در آمریکا در رابطه با توافقات به این صورت است که ابتدا توافق میکنند و سپس آن را نقض میکنند. اگر کسی با تاریخ آمریکا آشنایی مختصری داشته باشد، میتواند مثالهایی از این موارد را مشاهده کند. به عنوان مثال، زمانی که آمریکاییها با بومیان سرخپوست میجنگیدند، به دلیل برتری نظامی و تسلیحات پیشرفته، توافقاتی را با بومیان منعقد میکردند تا حضور خود را تثبیت کنند. اما به محض اینکه آماده جنگ بعدی میشدند، آن توافقات را نقض کرده و جنگ جدیدی را آغاز میکردند. این روند در تاریخ آمریکا حدود ۴۰۰ بار تکرار شده است.
🔹️ اصل داستان از ابتدای تأسیس آمریکا همین بوده است: وقتی که مذاکره میکنند، امتیازهای خود را میگیرند و سپس بهراحتی آنها را نقض میکنند. امتیازهای زیادی را روی کاغذ ثبت میکنند، اما در عمل تنها امتیازهای کمی را ارائه میدهند. امتیازهایی که روی کاغذ نوشتهاند، غالباً برای خودشان محفوظ میماند و آن امتیازهای کمی که ذکر کردهاند، معمولاً به دیگران داده نمیشود یا نقض میشود. این موضوع نه تنها برای ما تجربه شده، بلکه سایر کشورهایی که با آمریکا در ارتباط بودهاند نیز آن را تجربه کردهاند.
🔍 متن کامل گفتوگو را بخوانید👇
khl.ink/f/59544