7.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلاس درس دشمنشناسی
حضرت آیتالله خامنهای:
🔹«دشمنتان را بشناسید و اوّل هم بدانید دشمن کیست؛ دشمن را اشتباه نکنید. ثانیاً وقتی دشمن را شناختید که کیست، نقطهضعفهای دشمن را بشناسید، ناتوانیهای دشمن را بشناسید. دشمن همیشه سعی میکند خودش را در نظر شما بزرگ و قوی جلوه بدهد. سعی کنید بشناسید دشمن در چه وضعیّتی است، چه ضعفهایی، چه نقطهضعفهایی، چه ناتوانیهایی دارد. دشمن را بشناسید، نقشههای دشمن را بشناسید. خیلیها در مقابل نقشهی دشمن غافلگیر میشوند؛ [مراقب باشید] غافلگیر نشوید.» ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
به ما در #خانه_امام بپیوندید👇
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خانه امام
https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
قدرت طبع شعر ملک الشعرا
میگویند روزی ملک الشعرای بهار، شاعر معروف در مجلسی نشسته بود و حضار برای آزمایش طبع شعر او چهار کلمه را انتخاب کردند تا وی آنها را در یک رباعی بیاورد. کلمات انتخابی عبارت بودند از : خروس، انگور، درفش و سنگ. ملک الشعرای بهار گفت:
برخاست خروس صبح برخیز ای دوست
خون دل انگور فکن در رگ و پوست
عشق من و تو صحبت مشت است و درفش
جور دل تو صحبت سنگ است و سبوست
جوانی خام که در مجلس حاضر بود گفت: این کلمات با تبانی قبلی انتخاب شده اند. اگر راست میگویید، من چهار کلمه انتخاب میکنم و شما آنها را در یک رباعی بیاورید، سپس این چهار کلمه را انتخاب نمود: آئینه، ارّه، کفش و غوره. بدیهی است آوردن این کلمات دور از ذهن در یک رباعی ساده نبود، ملک الشعرا اینگونه سرود:
چون آینه نور خیز گشتی احسنت
چون ارّه به خلق تیز گشتی احسنت
در کفش ادیبان جهان کردی پای
غوره نشده مَویز گشتی احسنت
به ما در #خانه_امام بپیوندید👇
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خانه امام
https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
زندگی به سبک فاطمه.pdf
حجم:
2.86M
🌹زندگی به سبک فاطمه(علیها السلام)
🕌محتوای ده منبر مکتوب مجالس «بانوان فاطمی»
✍️حجت الاسلام جواد توحیدیمنش (مدیر گروه تبلیغی سفیران انقلاب)
#فاطمیه
#حضرت_زهرا
به ما در #خانه_امام بپیوندید👇
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خانه امام
https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
-163242239_1157900530.pdf
حجم:
648.1K
🔰 راهبرد ها، ایده ها و قالب هاي عملیاتی حول مسائل اخیر دانشگاهها - آبان 1401
🔺این جزوه حاصل مصاحبه با اندیشمندان و ادوار اخیر جنبش دانشجویی است.
#ایده
#اغتشاش
#دانشگاه
به ما در #خانه_امام بپیوندید👇
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خانه امام
https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
eideh-1401-04-25.pdf
حجم:
2.57M
🔆 مجموعه ایده های محتوایی امید آفرین...
(شامل ده ایده ی برتر در موضوعات مرتبط با امید)
✍️ کاری از واحد راهبری محتوای تبلیغی اداره کل امور مبلغین سازمان تبلیغات
#امید
#قرن_جدید
#روایت_تاریخ
به ما در #خانه_امام بپیوندید👇
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خانه امام
https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
💠 #دانستن
🔹 پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
از آنچه نمی دانید بر شما بیم ندارم، اما بنگرید آنچه را می دانید چگونه عمل می کنید.
✨ أیتها الامّة إنّی لا أخاف علیکم فیما لا تعلمون و لکن انظروا کیف تعملون فیما تعلمون
📚 کنزالعمال/ ج 10/حدیث 29003
✍🏼 انسان به خاطر آنچه می داند و عمل نمی کند مواخذه می شود، نه آنچه که نمی داند و عمل نمی کند.
#حدیث_روز
به ما در #خانه_امام بپیوندید👇
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خانه امام
https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
♦️ آیا سجده بر کاغذ یا دستمال کاغذی صحیح است ؟ ♦️
♻️ گاهی برای خواندن نماز مهری از جنس خاک در دسترس نیست یا هنگام خواندن نماز مهر نماز گم می شود یا به جای دوری پرتاب می شود . در این صورت، آیا می توان از «کاغذ» ، «دستمال کاغذی » و یا «اسکناس » در دسترس برای سجده کردن استفاده کرد؟
💠 آیت الله خامنه ای :
سجده بر كاغذى كه از چوب و گياهان ـ غير از كتان و پنبه ـ ساخته مىشود صحيح است، مشروط به اين كه رنگ يا جرم ديگرى روى آن را نگرفته باشد.
💠 آیت الله مکارم شیرازی :
سجده بر کاغذ مطلقا صحیح است.
سجده بر «کاغذ بی خط » نیز صحیح است . هم چنین سجده بر «کاغذ خط دار» در صورتی که خطهای موجود در آن مانع رسیدن پیشانی بر کاغذ نباشند و یا بین خطها به مقداری که سجده صحیح است فاصله باشد، جایز است.
💠 آیت الله سیستانی :
اگر کاغذ نوشتن را از چیزی که سجده بر آن صحیح است مانند – چوب و کاه- ساخته باشند می شود برآن سجده کرد و همچنین اگر از پنبه یا کتان ساخته باشند . ولی اگر از حریر یا ابریشم و مانند این ها ساخته باشند، سجده بر آن صحیح نیست و اما دستمال کاغذی فقط در صورتی می توان بر آن سجده کرد که معلوم باشد از چیزی ساخته شده است که سجده بر آن صحیح است.
#نماز #سجده
#کاغذ_دستمال
-------------------
📚 منبع:
توضیح المسائل مراجع مسئله 1082- آموزش احکام ص 123
#احکام_شرعی
به ما در #خانه_امام بپیوندید👇
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خانه امام
https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
زمان:
حجم:
259.3K
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: ایام بیعتشکنی برخی از صحابه دنیاپرست با امیرالمؤمنین (ع) و آغاز جنگ جمل
موضوع: #احکام_مرجعیت_و_رهبری
❓حُکم یا فتوای ولی امر مسلمانان تا چه حد قابل اجرا میباشد؟ و در صورت تعارض با رأی مرجع تقلید اعلم، کدامیک مقدم است؟
✅ اطاعت از حکم ولى فقيه بر همگان واجب است و فتواى مرجع تقليد نمىتواند با آن معارضه کند.
❓اگر مقلد یکی از مراجع باشم و در این حال ولی امر مسلمین اعلان جنگ یا جهاد بر ضد کفّار ظالم نماید و مرجع تقلید من اجازه شرکت در جنگ را ندهد، آیا ملزم به رعایت نظر وی هستم؟
✅ در مسائل عمومى جامعه اسلامى که يکى از آنها دفاع از اسلام و مسلمين بر ضد کفّار و مستکبران متجاوز است، اطاعت از حکم ولىّامر مسلمين واجب است.
📚 اجوبهالاستفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
به ما در #خانه_امام بپیوندید👇
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خانه امام
https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
#جهاد تبیین(تاریخ اسلام و انقلاب اسلامی)
#تاریخچه ی جنگ جمل-قسمت ۱
جنگ جمل، اولین جنگ دوران امام علی(ع)، و نخستین جنگ میان دو گروه مسلمان بود نبرد در ۱۰ جمادی الاولی یا به روایتی دیگر در نیمه جمادیالثانی سال ۳۶ قمری بین سپاه امام علی(ع) و اصحاب جمل (طلحه، زبیر و عایشه)، در نزدیکی بصره آغاز شد.جنگ، به هنگام ظهر آغاز شد و تا غروب آفتاب ادامه یافت و به شکست اصحاب جمل انجامید.امام علی(ع) پس از جنگ جمل، در ۱۲ رجب ۳۶ هجری وارد کوفه شد و در آنجا سکونت گزید. امام علی(ع) در خطبه شقشقیه، به پیمانشکنی عدهای در دوران خلافت خود اشاره کرده است.
#جمل
به ما در #خانه_امام بپیوندید👇
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خانه امام
https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
#جهاد تبیین(تاریخ اسلام و انقلاب اسلامی)
#تاریخچه ی جنگ جمل-قسمت ۲
سپاه طلحه و زبیر در حالی آماده جنگ شد که عایشه، همسر پیامبر، بر شتری سوار شده و پیشاپیش صفوف سربازان پیش میرفت. این نبرد به همین دلیل جنگ جمل نامیده شد.بر اساس گزارشهای تاریخی، هشتاد تن از شرکتکنندگان در جنگ بدر، و ۱۵۰۰ نفر از اصحاب پیامبر(ص) در سپاه امام علی(ع) جنگیدهاند.جنگ جمل پس از آن آغاز شد که امام علی (ع) مسلم بن عبدالله مجاشعی، یکی از سپاهیان خود را مأمور کرد تا نسخهای از قرآن کریم را در بین دو لشکر بلند کند و همه را به آنچه در قرآن است و به پرهیز از تفرقه دعوت کند. وی پس از آنکه دستور امام علی(ع) را انجام داد، توسط سپاه اصحاب جمل کشته شد.پس از این رخدادها امام علی(ع) جنگ را روا دانست.
#جمل
به ما در #خانه_امام بپیوندید👇
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خانه امام
https://eitaa.com/joinchat/3738894447C8f37fe211f
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز:
«#جنگ_جمل، عبرتی بزرگ (٢)»
روز دوشنبه، ١۴٠١/٠٩/١۴
مناسبت روز: امروز دهم جمادیالاولی، سالروز آغاز «جنگ جمل» بهعنوان یکی از تلخترین و دردناکترین وقایع روزگار در تاریخ اسلام است، لذا سخن امروز را به این جنگِ عبرتآموز، اختصاص میدهیم؛
پس از اصرار مسلمانان و بیعت آنها با امیرالمؤمنین (ع)؛ روش حکومت حضرت علی (ع) بر اساس سیره پیامبر (ص) و ایجاد عدالت و تساوی حقوق بیتالمال برای همه مسلمانان، بر گروهى از صحابهی مستکبر، سخت و ناگوار آمد و در این میان «طلحه» و «زبیر» که خود را برتر از دیگر صحابه پیامبر میدانستند و چشم به خلافت مسلمین داشتند، پس از بیعت با امیرالمؤمنین (ع) درخواست حکومت بصره و کوفه را نمودند؛ اما پس از نرسیدن به جاه و مقام مورد نظر، سخت برآشفتند و با عنوان دروغین خونخواهیِ خلیفهی سوم، بیعت خود را شکستند و با نیرنگ و سوءاستفاده از جایگاه همسر پیامبر بهعنوان «اُمالمؤمنین»، بصره را تصرف کرده و با گمراه ساختن مردم، براى خود بیعت گرفتند و در این وضعیت، سعی و تلاش مضاعف و نامهها و سخنرانیهای متعدد امیرالمؤمنین (ع) نیز مؤثر واقع نشد و بالاخره لشکریان جمل، اولین جنگ رسمی میان مسلمانان را به راه انداختند؛
در این جنگ عبرت آموز که با شکست لشکر شتر سرخ مویِ «عایشه» و کشته شدن «طلحه» و «زبیر» به پایان رسید، اما مورخین نوشتهاند که در این جنگِ سخت متأسفانه حدود هجده تا بیست هزار نفر از مسلمانان (در لشکر طرفین) کشته شدند و مسئولیت این ضایعه عظیم، برگردن آتش افروزان جنگ جمل قرار گرفت؛ چنانچه «بلاذری» از برجستهترین تاریخنگاران اهلسنت در «انساب الاشراف» آورده: «بعد از جنگ جمل، زنی بر «عایشه» وارد شد و درباره عذابِ زنی که فرزند کوچکش را کشته بود، سؤال کرد؟ عایشه گفت: مسلماً جهنم بر او واجب شده است؛ پس آن زن با اشاره به آیه ۶ سوره احزاب که همسران پیامبر را «اُمالمؤمنين» نامیده، به عایشه گفت: درباره زنی که باعث قتلِ بیش از بیست هزار نفر از فرزندانش (درجنگ جمل) شده، چه میگویی؟! (انساب الاشراف، ج ٢، ص ٢۶۶) و همچنین آوردهاند که بعد از این واقعه شرمآور، «عایشه»، بارها و بارها از این اقدام خود، اظهار ندامت و پشیمانی کرد؛ (انساب الاشراف، ج٢، ص ٢۴٩) و هرگاه روز جنگ جمل را به یاد میآورد، آرزو میکرد و میگفت: ای کاش قبل از آن مرده بودم و در آن حادثه حضور نمییافتم. [الفتوح، ج۲، ص۴۸۷.]
✍️ اما باید بدانیم که آنچه گذشت، تنها نقل یک واقعیت تلخ تاریخی نیست، بلکه دانشنامهای زنده و گویا و عبرتآموز، برای همه اعصار و دورانهاست؛
بیشک یکی از نکات آموزنده این واقعه اسفناک این است که متأسفانه اصحاب جمل، فریب عنوان «اُمالمؤمنين» و سوابق صحابه بزرگی همچون طلحه و زبیر را خوردند و در برابر ولیّزمان خود ایستادند؛ غافل از اینکه در اسلام، حال فعلی افراد، ملاک است نه گذشته و سوابق آنها! چنانچه رهبر فرزانه انقلاب دراینباره فرمودهاند: «امام بارها فرمودند قضاوت در مورد اشخاص باید با معیار حال كنونی اشخاص باشد؛ گذشتهی اشخاص، مورد توجه نیست... این همان قضاوتی بود كه امیرالمؤمنین (ع) با جناب طلحه و جناب زبیر كردند؛ شما باید بدانید طلحه و زبیر افراد كوچكی نبودند، جناب زبیر سوابقی درخشان دارد كه نظیر آن را كمتر كسی از اصحاب حضرت داشت، حتی بعد از به خلافت رسیدن ابوبكر، در همان روزهای اول، پای منبر خلیفه اول، چند نفر از صحابه، بلند شدند و اظهار مخالفت كردند و گفتند: حق با شما نیست؛ و حق با علیبنابیطالب (ع) است! اسم این اشخاص در تاریخ ثبت است (و زبیر یکی از آنهاست)... اما امیرالمؤمنین با اینها چه كردند؟ جنگیدند... یعنی آن سوابق (درخشان، همه) محو و تمام شد؛(چنانچه) بعضیها (نیز) با امام راحل از پاریس در هواپیما بودند و به ایران آمدند؛ اما در زمان امام به خاطر خیانت اعدام شدند؛ بعضیها از دورانی كه امام در نجف بودند و بعد كه به پاریس رفتند، با ایشان ارتباط داشتند، در اول انقلاب هم مورد توجه امام قرار گرفتند؛ اما بعد رفتار و موضعگیریهای اینها، موجب شد كه امام آنها را طرد كردند، و از خودشان دور نمودند؛ (زیرا) میزان، وضعی است كه امروز بنده دارم...» (سخنان معظمله ۱۳۸۹/۰۳/۱۴)
✍️ در پایان باید بدانیم که تاریخ و حوادث آن، فقط یک بار اتفاق نمیافتد، بلکه ممکن است در هر عصری، دوباره تکرار شود و چنانچه غفلت کنیم و حُبّ جاه و مقام و دنیاپرستی در دل ما جای گیرد، شاید جنگ جملِ دیگری در عصر ما نیز رخ دهد؛ بنابراین اگر نمیخواهیم در لشکر زبیریان قرار گیریم، باید از تاریخ درس گرفته و اطاعت از ولیِّزمان را پیشهی خود سازیم.
@khaneh_emam