eitaa logo
خانه طلاب جوان
8هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
304 فایل
﷽ 🌀کانال رسمی «خانه طلاب جوان» پویشی برای ترسیم #طلبه_عصر_انقلاب 💎صاحب امتیاز: ☑️ نشریه خط: @KHAT_NASHRIYE ☑️ نشریه عهد: @NASHRIYEAHD ☑️ رادیو روایت: @RADIOREVAYAT ☑️ سیر صراط: @SEIR_SERAT 👨🏻‍💻 ادمین: @admin_kht 🌐 سایت: www.khanetolab.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
خانه طلاب جوان
#اندیشه_فقهی_رهبر 4⃣ 🔸 یکی از موارد #اِضلال_غِناء، ایجاد حالت بی مبالاتی در انسان نسبت به #گناه است
5⃣ 🔹 آنچه از ملاحظه‌ی استعمالات گوناگون، چه در شرع، چه در لغت و چه در عرف به نظر ما رسیده این که به دو معنا استعمال می‌شود که یکی از دو معنا داخل در آن معنای دیگر است. 🔹 پس لفظ غناء مشترک لفظی نیست، بلکه غناء تارةً در معنای عام بکار می‌رود و تارةً استعمال می شود در بخش و حصّه‌ای از همان معنای عام. 🔹 آن معنای عامّ غناء عبارت است از مطلق ؛ مطلق آنچه به شکل آواز اداء می شود، که ارکان آن عبارت است از کشیدن صدا همراه با برخی از زیر و بم‌ها و فراز و فرودهایی که در صدا هست، که به آن ترجیع می‌گویند. 🔹 معنای خاصّ غناء عبارت است از آوازی که با یک زیر و بمی، با یک قواعد و قوانینی، با یک شکل و اسلوب خاصّی خوانده می شود؛ که ما اگر بخواهیم معادل فارسی برایش بیان کینم، خوانندگی است. مُغَنّی یعنی خواننده. 🗓
جلسه ۲۷۸ درس خارج فقه رهبر انقلاب
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
✏️ بخش‌هایی از نامه تاریخی به مرحوم علامه محمدرضا حکیمی ▪️جناب مستطاب ثقةالاسلام آقای - دامت افاضاته ▫️ ... اینجانب روزهای آخر عمر را می گذرانم، و مع‌الأسف نتوانستم خدمتی به اسلام عزیز و مسلمین بنمایم! ▫️ ملتهایی که با جمعیت بسیار انبوه و اراضی بسیار وسیع و ذخایر بسیار گرانبها و سوابق بسیار درخشان و فرهنگ و قوانین آسمانی در تحت اسارت استعمار با گرسنگی و برهنگی و فقر و فلاکت و عقب ماندگی دست به گریبان و در انتظار مرگ نشسته اند، [و] دولتها که به دست تشکیل می شوند، جز در خدمت آنها نمی‌توانند باشند. ▫️ اختلافات موجوده در بین سران دُوَل اسلامی -که میراث ملوک الطوایفی و عصر توحش است و با دست اجانب برای عقب نگاه داشتن ملتها ایجاد شده است- مجال تفکر در مصالح را از آنها سلب نموده است. ▫️ روح یأس و ناامیدی که به دست استعمار در ملت‌ها حتی در رهبران اسلامی دمیده شده است آنها را از فکر در چاره جویی بازداشته است. ▫️ امید است طبقه که به سردی‌ها و سستی‌های ایام پیری نرسیده‌اند با هر وسیله‌ای که بتوانند ملت‌ها را بیدار کنند؛ با شعر، نثر، خطابه، کتاب و آنچه موجب آگاهی جامعه است؛ حتی در اجتماعات خصوصی از این وظیفه ! ▫️ باشد که مردی یا و غیرتمند پیدا شوند و به این اوضاع نکبت بار خاتمه دهند. ▫️ باید جوان‌های تحصیل کرده از این خود را نبازند، و سرگرم بساط عیش و نوشی که به دستور استعمار برای آنها و عقب نگه داشتن آنها فراهم شده است نگردند. ▫️ باید اشخاص بیدار، تولید مثل کنند و هر چه بیشتر همفکر و هم‌قدم پیدا کنند و صفوف خود را فشرده کنند، و در ناملایماتْ پایدار و جدی و باشند و از و ، که دستوری است الهی، غفلت نکنند. ▫️ از خداوند تعالی عظمت اسلام و مسلمین را خواهانم. 🗓
صحیفه امام؛ ج ۲، صص۲۵۳
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
نفس المهموم 🔸 شما اگر بدانید جریان و عظمت اشک برای آنها چیست ثواب بیشتری می ‌برید. 🔸 در ماه مبارک که آدم «ضیف الله» است مهمان خدا است و عزیزترین ماه سال است، آنجا در روایاتِ «روزه» آمده است که «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ‏»؛ نَفَسی که می ‌کشید عبادت است تسبیح است مثل اینکه دارید می‌ گویید «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ» 🔸 در جریان سیدالشهدا این را آورد در حدّ ضیافت خدا در حدّ مهمانی خدا فرمود: «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیح»، آدم اگر بگوید «سبحان الله» ذکر است، اگر در ماه مبارک رمضان که روزه دارد نَفَس می ‌کشد مثل اینکه بگوید «سبحان الله»، اگر در عزای پسر پیغمبر آهی بکشد، یک آه! فرمود: «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا» این مثل «سبحان الله» است، حیف است که ما این را کم بگیریم! 🔸 بله گریه می ‌کنیم اما بدانیم برای چه کسی گریه می‌کنیم برای چه گریه می کنیم، خیلی است این! ... 🗓
بخشی از جلسه ۴۸۶ خارج فقه 
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 🌐eitaa: http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f 🌐Telegram: https://t.me/khanetolab 🌐instagram: https://instagram.com/khanetolab_ir?utm_medium=copy_link
دو عامل گمراهی جامعه: فراموشی خدا و دنیا طلبی 🔻 به نظر من این ، از درس‌ها و پیام‌های دیگر عاشورا برای ما امروز فوری‌تر است. ❓ما باید بفهمیم چه بلایی بر سر آن جامعه آمد که حسین‌بن‌علی (ع)، آقازاده‌ی اول دنیای اسلام و پسر خلیفه‌ی مسلمین، پسر علی‌بن‌ابی‌طالب (ع)، در همان شهری که پدر بزرگوارش بر مسند خلافت می‌نشست، سر بریده‌اش گردانده شد و آب از آب تکان نخورد!؟ ❗️از همان شهر آدم‌هایی به کربلا آمدند، او و اصحاب او را با لب تشنه به شهادت رسانند و حرم امیرالمؤمنین را به اسارت گرفتند!  🔻 حرف در این زمینه، زیاد است. من یک آیه از را در پاسخ به این سؤال مطرح می‌کنم. قرآن جواب ما را داده است. قرآن، آن درد را به مسلمین معرفی می‌کند. ⏪ آن آیه این است که می‌فرماید: «فَخَلَفَ مِن بَعدهِم خَلفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاة وَاتَّبَعُوا الشَّهَوات فَسوفَ يَلقَوْن غَيًّا». 🔻 دو عامل، عامل اصلی این گمراهی و انحراف عمومی است: 1⃣ یکی دور شدن از ذکر خدا که مظهر آن نماز است. فراموش کردن خدا و معنویت؛ حساب معنویت را از زندگی جدا کردن و توجه و ذکر و دعا و توسل و طلب از خدای متعال و توکل به خدا و محاسبات خدایی را از زندگی کنار گذاشتن. 2⃣ دوم «وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ»؛ دنبال شهوترانیها رفتن؛ دنبال هوسها رفتن و در یک جمله: . به فکر جمع‌آوری ثروت، جمع‌آوری مال و التذاذ به شهوات دنیا افتادن. اینها را اصل دانستن و آرمانها را فراموش کردن. 🔻 این، درد و بزرگ است. ما هم ممکن است به این درد دچار شویم. اگر در جامعه اسلامی، آن حالت آرمانخواهی از بین برود یا ضعیف شود؛ هر کس به فکر این باشد که کلاهَش را از معرکه در ببرد و از دیگران در دنیا عقب نیفتد؛ این‌که «دیگری جمع کرده است، ما هم برویم جمع کنیم و خلاصه خود و مصالح خود را بر مصالح جامعه ترجیح دهیم»، معلوم است که به این درد دچار خواهیم شد. 🗓 ۱۳۷۱/۰۴/۲۲  🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
خانه طلاب جوان
✅ شناخت زمانه به چه معناست!؟ 🔻 رسالت و مأموریت همه انسان ها بر اساس زمانه و دورانشان تعیین می شود.
مأموریت طلاب انقلابی ▫️ مأموریت اصلی ، اخذ اندیشه از کانون یعنی حضرت و و رساندن آن مانند زنبورهای عسل(به تعبیر رهبری) به مردم است. 🗓
برشی از کتاب طرح کلی اندیشه مقاومت
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
خانه طلاب جوان
#پای_درس_تفسیر_رهبر 5⃣ "وان نکثوا ایمانهم من بعد عهدهم و طعنوا فی دینکم فقاتلوا ائمه الکفرانهم لا ا
6⃣ "وَإِن يُريدوا أَن يَخدَعوكَ فَإِنَّ حَسبَكَ اللَّهُ ۚ هُوَ الَّذي أَيَّدَكَ بِنَصرِهِ وَبِالمُؤمِنينَ" (انفال؛ ۶۲) 🔸 در ايران، چند خصوصيت مهم وجود داشت كه همه منطبق بر بود: 1️⃣ نخست؛ هدف‌گيرى سياسى؛ يعنى اراده‌ى قاطع بر خدا و اينكه قدرت از دست شيطان‌هاى ظالم و فاسد گرفته شود و حاكميت و قدرت سياسى جامعه بر اساس ارزش‌هاى اسلامى شكل گيرد. 2️⃣ دوم؛ آنكه براى تحقق اين هدف، از و آگاه و دردمند و فداكار و نه از احزاب و گروه‌ها و سازمان‌هاى سياسى نيروى انسانىِ لازم گرفته شد و رهبر حكيم، نصرت را پس از توكل به خدا، از نيروى لا يزال جستجو كرد و در سايه‌ى مجاهدت پانزده‌ ساله، جنود رحمان را از بندگان خدا به وجود آورد و در راه خدا به حركت درآورد: «هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِينَ‌». 🗓 ۱۳۶۹/۰۳/۱۰ 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 🌐eitaa: http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f 🌐Telegram: https://t.me/khanetolab 🌐instagram: https://instagram.com/khanetolab_ir?utm_medium=copy_link
خانه طلاب جوان
#پای_درس_اخلاق آقا 6️⃣ ✅ شرف المؤمن صلاته باللّیل 🔸 اشراف در هر جامعه ای به طبقه ای گفته می شود که
علما 7️⃣ ✅ به خودت وعده نده 🔸 رسول اکرم ص فرمود: «إذا أصبَحتَ فلا تُحَدِّثْ نَفسَكَ بِالمَساءِ ، و إذا أمسَيتَ فلا تُحَدِّثْ نفسَكَ بِالصَّباحِ» [مکارم الاخلاق] 🔹 هنگامی که شب را به روز آوردی، به خود وعده ندهی تا شب زنده خواهی ماند! و شب به خود وعده ندهی تا صبح زنده می مانی! 🔸 هیچ گاه در دنیا این گونه نباشد که به خود وعده «بودن» بدهی. همیشه در گوش دلت بگو: رفتنی هستی! زیرا «رفتن» نه جوان سرش می شود نه پیر، نه سالم سرش می شود نه مریض، ملاکی ندارد؛ لذا به این معنا که ما گفتیم، از رذایل قوه‌ی عاقله محسوب می شود. زیرا اگر انسان عاقل باشد با دیدن این وضع، چنین وعده‌ای به خود نمی‌دهد. هر عاقلی این است. اینکه ما به خود وعده‌ی «ماندن» می دهیم، به خاطر جهل ما است. 🗓
کتاب رسائل بندگی، 
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
خانه طلاب جوان
#تربیت_دینی 5⃣ 🔹 خداوند سیستم جالبی را برای معنادار شدن اختیار انسان طراحی کرده است؛ به این صورت که
6⃣ 🔸 خلقت ما در این دنیا، برای تولید است و این ارزش افزوده، نوع حیات ما را در آخرت تعیین می کند. 🔸 ما به اشتباه مدام دنبال حل مشکلات زندگی نیوی خود هستیم، در حالیکه اختیار ما برای انتخاب چگونگی حیاتمان در آخرت است و بسیاری از مشکلات دنیایی ما اصلا حل نمی شود. 🔸 و اصیل، در آخرت است چرا که حیات در این دنیا همراه با ممات است، نیمی از آن را در خواب میگذرانیم، گاهی حال انجام کارها را داریم و گاهی بی حوصله ایم؛ ولی در حیات اخروی همیشه سرحال هستیم و انرژی داریم. فلسفه حیات و خلقت انسان، تولید ارزش افزوده برای است. 🗓
سلسله جلسات تنها مسیر - 
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
🔆 ما گنجی یافته‌ایم، اما نه از زیر و ، و نه با کندن و زیر و رو کردن و رفتن به اعماق، گنج را بر روی زمین یافته‌ایم. گنج ما خاک گرفته و زنگار گرفته و پوسیده نبود؛ فقط غبار گرفته بود، غباری به سبب گذر زمان و بی توجهی رهگذران. 🔃 ما در حد توان‌مان غبار از آن زدوده‌ایم و می‌خواهیم آن‌را در اختیار دیگران قرار دهیم تا همه از آن منتفع گردند.کانال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید، تا در مسیر معرفی و ، بهتر از قبل بتوانیم ایفای نقش نماییم. ✏️ خوشحال می‌شویم اگر انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمائید.
﷽ 🌀 کانال رسمی «خانه طلاب جوان» پویشی برای ترسیم بیان موضوعاتی از قبیل: 🔻 "مکتب امام" 🔻 "جايگاه و اهميت حوزه و طلاب در انقلاب" 🔻 "اندیشه فقهی رهبر انقلاب" 🔻 "معارف قرآنی در بیان امامین انقلاب" 🔻 "دشمن شناسی" 🔻 "تاریخ اسلام و تاریخ معاصر" 🔻 "معارفی از اندیشمندان انقلاب" 🔻 "دروس اخلاق" 💎صاحب امتیاز: 📝نشریه و و 🌀🌀 ما را همراهی کنید تا با هم بتوانیم قطره قطره با اندیشه و تفکر مان آشنا شویم. 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
مرور 1️⃣ ✅ ورود به دومین مرحله‌‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی 🔸 از میان همه‌ی ملّت‌های زیر ستم، کمتر ملّتی به انقلاب همّت میگمارد؛ و در میان ملّتهایی که به‌پاخاسته و انقلاب کرده‌اند، کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت رسانده و به ‌جز تغییر حکومتها، آرمان‌های انقلابی را حفظ کرده باشند. 🔸 امّا انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب است، تنها انقلابی است که یک چلّه‌ی پُرافتخار را بدون خیانت به آرمانهایش پشت سر نهاده و در برابر همه‌ی وسوسه‌هایی که غیر قابل به نظر میرسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دوّمین مرحله‌ی و و شده ‌است. 🔸 درودی از اعماق دل بر این ملّت؛ بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانیِ چهل سال دوّم میشود. 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
خانه طلاب جوان
✅ اهمیت و نقش طلاب و حوزه در انقلاب 3⃣ ⏪ طلاب حلقه‌ی واسطه امام و مردم! ❓مردم را چه کسی آورد به خی
اهمیت و نقش طلاب و حوزه در انقلاب اسلامی 4⃣ 🔻 اگر بخواهیم -همین نظامی که الان تشکیلاتی دارد، قوای سه‌گانه‌ای دارد، نیروهای مسلّحی دارد، دستگاه‌ها و سازمان‌های گوناگونی دارد- بماند، اسلامی بماند، باید انقلابی بماند؛ اگر حوزه‌ی قم انقلابی نمانَد، حوزه‌های علمیّه اگر انقلابی نماندند، نظام در خطر از انقلاب قرار خواهد گرفت. 🔻 من این را به شما عرض کنم: حوزه‌ی قم پشتوانه است. حرف من این است که میگویم حوزه‌ی علمیّه‌ی قم بایستی به‌عنوان یک حوزه‌ی انقلابی، به‌عنوان ، به‌عنوان آن کوره‌ی آتشفشانی که همین‌طور دارد انرژی انقلابی را صادر میکند از خودش، حضور داشته باشد و ظهور داشته باشد. 🗓 بیانات مجمع نمایندگان؛ ۱۳۹۴/۱۲/۲۵ 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرور 2️⃣ ✅ پیروزی انقلاب اسلامی؛ آغازگر عالم 🔻 آن روز که جهان میان شرق و غرب مادّی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمیبُرد، ایران، با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد؛ چهارچوب‌ها را شکست؛ کهنگی کلیشه‌ها را به رخ دنیا کشید؛ را در کنار هم مطرح کرد و آغاز عصر جدیدی را اعلام نمود. 🔻 طبیعی بود که سردمداران گمراهی و ستم واکنش نشان دهند، امّا این واکنش ناکام ماند. چپ و راستِ ، از تظاهر به نشنیدن این صدای جدید و متفاوت، تا تلاش گسترده و گونه‌گون برای خفه کردن آن، هرچه کردند به اجلِ محتوم خود نزدیک‌تر شدند. ⏪ اکنون با گذشت چهل جشن سالانه‌ی انقلاب و چهل دهه‌ی فجر، یکی از آن دو کانون دشمنی نابود شده و دیگری با مشکلاتی که خبر از نزدیکی احتضار میدهند، دست‌وپنجه نرم میکند! و انقلاب اسلامی با حفظ و پایبندی به شعارهای خود همچنان به پیش میرود. 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
امام خمینی (رحمةالله علیه) 🔻 خود را از مردم و و بی‌پناهی که تمامی عزت ما، رهینِ منت و خدمت آنان است، و شهیدان و جانبازان و اسرا و مفقودین نیز از همین قشرند، دور نسازید. 🗓 صحیفه نور ج۱۹ ص۲۹۷ 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
خانه طلاب جوان
#اندیشه_فقهی_رهبر 5⃣ 🔹 آنچه از ملاحظه‌ی استعمالات گوناگون، چه در شرع، چه در لغت و چه در عرف به نظر
6⃣ ❓در بررسی آیه "لا تاکلوا اموالکم بینکم بالباطل" «أموالکم» یعنی چه؟ 🔻 مراد این نیست که مال خودتان را نخورید. هر کسی مال خودش را می‌تواند بخورد، حق و باطل ندارد. ضمیر «کُم» راجع است به مخاطبین به «یا أیّها الذین آمنوا». 🔻 هم در آیۀ سورۀ نساء این است که «یا أیّها الذین آمنوا لاتأکلوا أموالکم بینکم بالباطل»، و هم در آیۀ سورۀ بقره «یا أیّها الذین آمنوا» چند آیۀ قبل در آیات صیام است. بنابراین، مخاطبْ جامعۀ مؤمنین‌اند. 🔻 البته همه‌جا خطابِ جمع به این معنا نیست، لکن در موارد متعدّدی خطابِ جمع، خطابِ به جماعت است کأنّه جماعت را، مجتمَع را، مجموعۀ مخاطبین را که مؤمنین هستند مثل یک شخصِ واحدی فرض کرده است که این شخصِ واحد قطعاً مالی دارد. ❓مالِ این شخصِ واحد که مجتمَع است، چیست؟ همان چیزی است که مجموعۀ مال این فرد و آن فرد و آن فرد و آن فرد است، همچنان‌ که هویّت انسانی این مجتمَع که یک هویّت وحدانی دارد؛ یک جامعه، یک ملّت، این یک هویّت وحدانی دارد. همچنانکه این هویّت وحدانی از لحاظ بشری متشکّل است و قابل تجزیه است به هویّت تک تک افراد، تشکیل شده از این آدم، آن آدم، آن آدم، تا می‌شوند بیست میلیون، سی میلیون. اموالشان هم همین‌طور است. 🔻 این مجتمَع یک مالی دارد که عبارت است از مالِ متعلّق به این، مال متعلّق به آن، مال متعلّق به آن. این ربطی به او ندارد. مالِ شخصیِ زید، مال شخصی عمرو، مال شخصی بکر، مال شخصی خالد، اینها را وقتی در اعتبار به نظر می‌آورید، مجموع این اموال متعلّق می‌شود به مجموع این چند نفر. این، غیر از اموال عمومی يا مال بیت المال است که همه در آن شریکند. درست مثل «و لاتقتلوا أنفسکم» است، خودهاتان را نکُشید، نه اینکه خودکشی نکنید (حالا بنا بر اینکه به این معنا باشد). آنجا البته دو قول هست. اگر به این معنا که دیگرکُشی نکنید؛ یعنی در جامعه‌ای، چرا خودهایتان را می‌کُشید؟! همین که در فارسی هم مستعمل است. بنابراین، وقتی می‌گوید: لاتأکلوا أموالکم، یعنی مال دیگران را که جزئی است از این مجموعۀ مالی که متعلَّق است و منتسَب است به جامعه، این را لاتأکلوا بالباطل. 🔻 بنابراین، مراد از «لاتأکلوا أموالکم» این نیست که مالِ شخصِ خودتان را نخورید، چنانچه بعضی از مفسّرین مثل فخر رازی گفتند که مال شخصِ خودتان را نخورید به باطل! یعنی مثلاً پول را ندهید شراب بکنید و بخورید، مراد این نیست. 🗓
جلسه نوزدهم درس خارج مکاسب محرمه
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خانه طلاب جوان
مرور #گام_دوم 2️⃣ ✅ پیروزی انقلاب اسلامی؛ آغازگر #عصر_جدید عالم 🔻 آن روز که جهان میان شرق و غرب ما
مرور 3️⃣ ✅ شعارهای جهانی، فطری، درخشان و همیشه‌زنده‌ی انقلاب اسلامی 🔸 برای همه‌چیز میتوان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا شعارهای جهانی این از این قاعده مستثنا است؛ آنها هرگز بی‌مصرف و بی‌فایده نخواهند شد، زیرا فطرت بشر در همه‌ی عصرها با آن سرشته است. ، ، ، ، ، ، ، ، هیچ یک، به یک نسل و یک جامعه مربوط نیست تا در دوره‌ای بدرخشد و در دوره‌ای دیگر افول کند. هرگز نمیتوان مردمی را تصوّر کرد که از این چشم‌اندازهای مبارک دل‌زده شوند. هرگاه دل‌زدگی پیش آمده، از روی‌گردانی مسئولان از این ارزشهای دینی بوده است و نه از پایبندی به آنها و کوشش برای تحقّق آنها.دفاع ابدی از نظریه‌ی نظام انقلابی 🔹 همچون پدیده‌ای زنده و بااراده، همواره دارای انعطاف و آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است، امّا تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان میدهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرفهای بی‌عمل میشمارد، امّا به هیچ بهانه‌ای از ارزشهایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمیگیرد. انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمیشود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمیبیند، بلکه از نظریّه‌ی تا ابد دفاع میکند. 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
🔅 زیارتنامه امام خمینی! • سه مساله را باید از هم جدا بررسی کرد: ۱.مشروعیت زیارت امام خمینی و زیارتنامه ایشان. ۲.کیفیت مزار کنونی ایشان(۱) ۳.روابط سیاسیِ جانبی این مرقد و زیارات رسمی و... اینجا روی سخن با اولی است. دوتای دیگر بدون این زیارتنامه هم هستند. البته منکر رابطه گیری این سه با هم نیستم و ملاحظه کوچکی در آخر اشاره می کنم. ☑️ زیارت امام خمینی ❓آیا زیارت غیر معصوم یا سفارش نشده از معصوم جایز است؟! ⬅️ غیر از فتوای جواز(بلکه استحباب) از سوی فقهای شیعه، حتی ابن تیمیه(مرجع فکری وهابیت) نیز زیارت قبر مومنین با سلام دادن و دعا را جایز می شمارد(۲)؛ زیارت بدعی(بدعتی/مقابل زیارت شرعی و مشروع) را زیارتی می داند که به قصد آن سفر کرده یا کنار مزار به صاحبش توسل و استغاثه شود(۳). یک سرچ ساده اینترنتی زیارتگاه های علمای اهل سنت(مثل ابوحنیفه،احمد بن حنبل،بخاری و...) را نمایش می دهد. پس زیارت قبر علماء و بزرگان مورد اتفاق مسلمین حتی مثل ابن تیمیه (با شروط یاد شده اش) است. فقیهانی بزرگ فتوا به استحباب وضو برای ورود به قبه های علماء و صلحاء و شهدا از باب تعظیم شعائر هم داده اند(۴) • زیارتنامه امام خمینی: ❓آیا انشاء الفاظ زیارت باید از معصوم سر بزند؟ به دیگر سخن آیا زیارت مثل نماز از اعمال توقیفی است تا کمّ و کیف آنرا شارع معلوم کند؟ یا غیر معصوم هم میتواند الفاظی برای زیارت عالمِ صالحی انشاء کند؟! در اینصورت خواندن آن به چه وجهی جایز است و صدق بدعت و مانند آن نمی کند؟! ⬅️ اگر زیارت هانی بن عروه یا مختار ثقفی(برای نمونه) را مرور کنید این الفاظ را می بینید: -السلام علیک ایها العبد الصالح الناصح لله و لرسوله...(مثل الفاظ زیارتنامه امام خمینی) -یامَن رضی عنه النبی المختار و قسیم الجنة والنار... یامن بذل نفسه فی رضاء الائمة فی نصرة العترة الطاهرین(زیارت مختار) جالب اینکه هیچکدام ازاین زیارات که در کتابهای معتبرشیعه هست از معصوم صادر نشده است و انشاء مجتهدین و بزرگان شیعه است. ❗️آیا کسی از منتقدین زیارت نامه امام خمینی هست که امام عزیز ما را از مختار ثقفی هم کمتر بداند؟!! بخلاف عبدالعظیم حسنی، درباره مختار، تاییدی در آن وزانِ عبدالعظیم نیست و روایات متعارض هم وجود دارد! - حتی در موردی مثل عبدالعظیم حسنی که معصومین سفارش بسیار بر زیارت او دارند، باز الفاظ زیارت، انشاء معصوم نیست و از علماست! ⬅️ پس زیارت(مثل دعا و مناجات) از عبادات توقیفی نیست که شارع مقدس الفاظ آنرا معلوم کند. ⚠️البته متعبّد شدن به یک زیارتنامه خاص و خواندنش به قصد استحباب نیاز به نص شرعی و بیان معصوم دارد. بین قائل به مستحب بودن یک زیارتنامه با جواز خواندنش به امید ثواب فرق آشکاری است. نسبت مستحب دادن بدون اذن شرعی، داخل کردن چیز غیر شرعی در دین و بدعت است؛ اما جایز بودن خواندنش بدون قصد ورود سخن دیگری است(چه زیارتنامه جناب عبدالعظیم حسنی و مختار و هانی وامامزادگان و...باشد چه زیارتنامه امام خمینی). - چنانچه زیارتنامه مختار از شهید اول و زیارت هانی از المزار مشهدی متعلق به قرن هفتم سر زده، زیارتنامه امام خمینی هم از فقیه حکیم آیت الله جوادی آملی انشاء شده است(۵) و از این حیث هم فرق جدی در بین نیست. ☑️ ملاحظه: 🔹 معاصریت مانع مزار و زیارت نیست. شرعاً و عقلاً نباید زمانی برصاحب قبر بگذرد تا صاحب مزار و لایق زیارت شود؛ بلکه زیارت او فی الحال، استمرار راه او و تعقیب آرمان اوست. البته (حتی مزار معصومین) طبیعتاً دارای امضای خاصی میشوند. امتیازات اقتصادی-سیاسی ای در تصرف آنها می افتد. این مساله برای زیارت شونده ی معاصر (مثل امام) جدی تر میشود. مثلا اگر متولیان قرابت نسَبی با او داشته باشند، بعید نیست تولیت هم موروثی شده و فامیل و خاندانی از آن جایگاه به حق یا ناحق بهره مند شوند. محال نیست مزار و جایگاه اجتماعی آن، خرج گرایش سیاسی معاصرِ متولیان شود! دولتها و جناح های سیاسی هم ممکن است با این برساخت اجتماعی، تعاملات و بده بستانهایی بکنند و... 🔹 اما چاره این آسیب های احتمالی، کوبیدن و نامشروع جلوه دادن زیارت آن عالم صالح و تضعیف تجلیل او و بزرگداشت راه و آرمان هایش نیست. از آن توالی فاسد احتمالی باید به گونه ای معقول جلوگیری کرد. شاید برخی نکات که درباره چگونگی حرم امام بیان کردم به این دغدغه هم دخلی داشته باشد. حرم ساده و بی زخارف کمتر دارای آن امتیازات می گردد. 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۰/۶/۶ 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
ارائه پایان‌نامه یکی از اعضاء 🎙 ارائه دهنده: حجة الاسلام شبان از اعضای خانۀ طلاب جوان 📚 موضوع: بررسی مؤلفه‌های بنیادین (ره) با نگاه به نظام تربیتی مکتب نجف 🌀 کانال رسمی «خانه طلاب جوان» پویشی برای ترسیم 🌐 https://eitaa.com/khanetolab
خانه طلاب جوان
#گزارش_کار ارائه پایان‌نامه یکی از اعضاء #خانه_طلاب_جوان 🎙 ارائه دهنده: حجة الاسلام شبان از اعضای
🎙 ارائه دهنده: حجة الاسلام شبان از اعضای خانۀ طلاب جوان 📚 موضوع: بررسی مؤلفه‌های بنیادین (ره) با نگاه به نظام تربیتی مکتب نجف ♦️ در جهان تشیع و در قرن اخیر، علمای نجف توانسته با یک انسجام و انضباط خاصی، این نیاز را جواب دهد و بسیاری از بزرگان عرفان، تربیت شده این مکتب هستند. امام خمینی ره به عنوان یک سالک و یک عالِم ربانی که توانسته است یک جامعه را به سمت توحید هدایت و تربیت نماید، به این مسأله توجه داشته و نظام تربیت عرفانی و اخلاقی خاصی را بنیان نهاده است. اما بخاطر شهرت امام به و امر حاکمیت، این بُعد ایشان مورد غفلت واقع شده است. ♦️ در این ارائه به دنبال کشف نظام تربیت عرفانی از میان آثار مکتوب و بیانات و عملکرد ایشان هستیم. این نظام که برآمده از حاق دستورات دینی است، بسیار با نظام تربیتی علمای نجف مشابهت دارد چرا که ایشان نیز مبتنی بر معارف دینی، مکتب تربیتی‌شان را بنا نهاده اند؛ اما تأکید و توجه ایشان به برخی عناصر و گاه تقریری متمایز، باعث می‌شود که نظام تربیتی حضرت امام، به صورت مستقل و منسجم ترسیم گردد. توحید محوری، ولایت محوری، تبعیت تام از دستورات شریعت، عنایت به مقامات و منازل عرفانی، توجه به جامعیت انسان و مراتب وجودی او و تربیت تمامی این نشئات، توجه به معرفت الله به‌عنوان نهایت سلوک، توجه به ذل عبودیت و عز ربوبیت، مراعات در امر سلوک و توجه ویژه حضور قلب در عبادات، ازجمله نقاط اساسی این نظام تربیتی است. ♦️ مهترین ویژگی این نظام تربیتی، بحث است که در آن سلوک یک امت در بستر مشاهده می‌شود. این ویژگی بروز یافته عرفانی در دوره امام خمینی است. در سلوک اجتماعی سهولت و شدت حرکت سالکانه نهفته است. پدیده و ارتباط قلبی با آن، به‌عنوان اسم ظهور یافته در زمانه کنونی، و نیز حرکت ذیل ولایت ولی جامعه و حاکمیت الهی، تأثیر ویژه‌ای در امر سلوک فرد و جامعه دارد. سایر اصول و مبانی تحت تأثیر این ویژگی، بازخوانی شده و ارتقاء می‌یابند و از این رهگذر، نظام تربیتی امام قابلیت آن را دارد که یک جامعه و را پشتیبانی کند. 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠امام گفت دنیا تو مشت منه.... 🌹هر خاطره ای رو خوب تعریف میکرد اما بعضی خاطره ها رو وقتی تعریف میکرد خودش چشمهاش برق میزد، همون خاطره‌هایی بود که زیاد هم تعریف میکرد. 🌹میگفت آقای آرام، مکانیکی سر کوچه این خاطره رو برام تعریف کرده که با آیت الله بهاء الدینی رفت و آمد داشت. میگفت یک بار رفته بودم پیش آقای بهاء الدینی، ایشون هم گفت فلانی یک بار پیش امام بودم. ازش پرسیدم چیه اینطور دنیا رو بهم ریختی؟ امام هم جواب داده بود: فلانی دنیا تو مشتمه. بهش گفتم مشتت رو باز کن ببینم. باز کرد. دیدم راست میگه دنیا تو مشتشه. 🌹این خاطره رو سیدمحمدساجدی با یک عشق و شوری از قول آقای آرام تعریف میکرد. بعدها همین رو با تقریر علمایی‌تر از حاج‌آقای ناصحان امام جماعت مسجد لولاگر تهران شنیدم. میگفت آقای بهاء الدینی میگفت دیدم امام به مقام توحید افعالی رسیده. 🌹راست میگفتند. امام محل بروز توحید افعالی خدا در عالم بود. یعنی قدرت الهی و حاکمیت الهی را در عالم به ظهور رساند. خودش روز دوازدهم فروردین فریاد زد امروز روز آغاز حکومت الله است در زمین. حکومت الله. 🌹اما چطور؟ با لشگری از جوانان انقلابی که موجشان از ایران آغاز شد. همان لشکری که کوچه‌ها و خیابان‌های شهرمان به نامشان مزین شده. فرزندان روح الله کلید ظهور قدرت الهی و توحید افعالی در عالمند. به قول رهبری شهدا مظهر قدرت ما هستند. 🌹کوچه ای که سید محمد ساجدی در آن تربیت شده بود به نام خودش مزین شد. استاد سیدمعزالدین حسینی میگفت جلوی آیت الله مکارم این را گفتم و او تایید کرد که سیدمحمد هم از شهدای الحاقی است بر اساس روایات. ✏️ علی مهدیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خانه طلاب جوان
مرور #گام_دوم 3️⃣ ✅ شعارهای جهانی، فطری، درخشان و همیشه‌زنده‌ی انقلاب اسلامی 🔸 برای همه‌چیز میتوان
مرور 4️⃣ ✅ جمهوری اسلامی و فاصله‌ی میان بایدها و واقعیت‌ها 🔸 ، متحجّر و در برابر پدیده‌ها و موقعیّت‌های نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست، امّا به خود بشدّت پایبند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان بشدّت حسّاس است. 🔸 با خطوط اصلی خود هرگز بی‌مبالاتی نمی‌کند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند. بی‌شک فاصله‌ی میان بایدها و واقعیّت‌ها، همواره وجدان‌های آرمان‌خواه را عذاب داده و می‌دهد، امّا این، فاصله‌ای طی‌شدنی است و در چهل سال گذشته در مواردی بارها طی شده است و بی‌شک در آینده، با حضور نسل جوان مؤمن و دانا و پُرانگیزه، با قدرت بیشتر طی خواهد شد. ✅ انقلاب اسلامی؛ مایه‌ی سربلندی ایران و ایرانی 🔹 ملّت ایران، قدرتمند امّا مهربان و باگذشت و حتّی مظلوم بوده است. مرتکب افراط‌ها و چپ‌روی‌هایی که مایه‌ی ننگ بسیاری از قیام‌ها و جنبش‌ها است، نشده است. در هیچ معرکه‌ای حتّی با و صدّام، گلوله‌ی اوّل را شلّیک نکرده و در همه‌ی موارد، پس ‌از حمله‌ی دشمن از خود دفاع کرده و البتّه ضربت متقابل را محکم فرود آورده است. این از آغاز تا امروز نه بی‌رحم و خون‌ریز بوده و نه منفعل و مردّد. با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان و گردنکشان ایستاده و از مظلومان و دفاع کرده است. این جوانمردی و مروّت انقلابی، این صداقت و صراحت و اقتدار، این دامنه‌ی عمل جهانی و منطقه‌ای در کنار مظلومان جهان، مایه‌ی سربلندی ایران و ایرانی است، و همواره چنین باد. 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا