🔰گزارش تصویری از جلسه افتتاحیه سیر مطالعاتی صراط
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
آیا زن انسان است 2.pdf
1.82M
⁉️ جزوه آیا «زن» انسان است!؟
🔻 بررسی نگاه غرب و شرق، از یونان باستان تا ظهور اسلام به زن
👤 استاد رحیمپور ازغدی
🌐 #شبکه_گرا
•┈••✾🔹✾••┈•
💠 خانه طلاب جوان را همراهی کنید 🔰
🆔 https://ble.ir/khanetolab
🆔 http://eitaa.com/Khanetolab
🆔 https://rubika.ir/khanetolab
#یادداشت
🟢 آیا پیامبر اکرم(ص) از پایانیافتن ماه صفر خوشحال بود؟
▫️يکي از دانشهای ناظر به «فقه الحديث»، دانش «اسباب ورود حديث» است. اين دانش به منزلة دانش «شأن نزول» در تفسير قرآن است. هدف اصلی از دانش اسباب ورود حديث، شناخت شأن صدور روايات و فهم قرائن موجود به هنگام صدور روايات است. توضیح آنکه به صرف فهم معنای لغوی و اصطلاحی الفاظ و ترکيبهای به کار رفته در احاديث نمیتوان مدعی «فهم درست» آنها شد. در برخی از موارد برای فهم درست معنای احاديث، بايد اسباب ورود حديث را دانست. يعنی علت و زمينه و بافت صدور آن سخن از معصوم را بايد فهميد. چرا که «شرايط زمينهای» در فهم مراد معصومان حتماً نقشآفرين است. به تعبير ديگر، بايد قراين مقامی (شرايط اجتماعی و تاريخی و فرهنگی و حالات مخاطب و گوينده و ... ) را در نظر گرفت.
▫️متأسفانه بسياری از ناقلان اوليه احاديث و جامعان کتابهای حديثی، از نقشآفرينی قراين مقامی در فهم مراد معصومان غافل بودند و اهتمامی به ذکر آنها نداشتهاند. به همين دليل، برای فهم مراد واقعی معصومان، يک حديثشناس محقق بايد تلاش بيشتری کند و حتیالامکان قرائن را در منابع موجود به دست آورد. مراجعه به منابع حديثی ساير فرق و مذاهب اسلامی يا مراجعه به منابع تاريخی و فهم درست تاريخ صدر اسلام و اوضاع فرهنگی و اجتماعی حاکم بر قبايل و اقوام آن زمان و امثال آن میتواند پارهای از گرهها را بگشايد.
▫️به عنوان مثال، در پارهای از منابع اهل سنت حديثی از #پیامبر_اکرم(ص) نقل کردهاند که فرموده باشد: «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ هر کس مرا به پایان یافتن آذار بشارت دهد، من او را به بهشت بشارت میدهم.»
آذار از ماههای رومی است؛ مصادف با خرداد شمسی است؛ برخی آن را به معنای #ماه_صفر دانستهاند و از این حدیث نحسی ماه صفر! و سعدی ماه ربیع الاول را نتیجه گرفتهاند!
▫️این حدیث، به خودی خود و بدون آگاهی از بافت و زمینههای بیان آن، از نظر مضمونی آنقدر عجیب هست که حتی پارهای از اهل حديث و ظاهرگرايانی مثل احمدبن حنبل نتوانستهاند با مضمون آن کنار بيايند و آن را تأييد کنند؛ به همين دليل گفتهاند که اين حديث اصل و اساسی ندارد! اما اگر احمدبن حنبل قرائن مقامی صدور چنين سخنی را میدانست، چنين حکم قاطعی را صادر نمیکرد. #شيخ_صدوق از #ابنعباس علت صدور چنين سخنی را به اين صورت نقل میکند که:
«روزی پيامبر خدا(ص) با اصحاب خود در مسجد قبا نشسته بود و به آنان گفت: نخستين فردی که اکنون بر شما وارد میشود از بهشتيان است. برخی از اين افراد چون اين سخن را شنيدند بيرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب اين خبر از بهشتيان شوند! پيامبر اين را فهميد و به آنان که مانده بودند فرمود: اکنون چند نفر بر شما وارد میشوند که هر يک از ديگری سبقت میجويد؛ از ميان آنان هر کس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام میشود اهل بهشت است. پس آن گروه بازگشتند و وارد شدند و #ابوذر نيز با آنان بود. پيامبر خدا(ص) به آنان فرمود: ما در کدام ماه رومی هستيم؟ ابوذر پاسخ داد: «ای پيامبر خدا آذار تمام شد.» پيامبر گفت: «ای ابوذر اين را میدانستم اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتی هستی.»
▫️به هر حال این حدیث هیچ ربطی به سعدی و نحسی ماههای صفر و ربیع الاول ندارد! اصل داستان چیز دیگری بوده است که در تحلیل مرحوم شیخ صدوق کاملاً واضح است.
#نحس
✍ نویسنده: احمدحسین شریفی
•┈••✾🔹✾••┈•
🌀🌀 خانه طلاب جوان را در "ایتــا" "بلــه" "روبیـکا" دنبال کنید.
✅ اسلام به دنبال اقامه حکومت عدلگستر
🔻 نگاهى اجمالى بر احكام و قوانين اسلام و بسط آنها در همه شؤون جامعه، اعمّ از احكام عبادى و قوانين اقتصادى، حقوقى، اجتماعى و سياسى، ما را بر اين واقعيت آگاه مىسازد كه اين آيين آسمانى، تنها در #احكام_عبادى و دستورات اخلاقى خلاصه نمىشود؛
اين عقيده غلط، از تبليغات زهرآگين گسترده و مستمرّ بيگانگان و مزدوران آنها، در طول تاريخ، در ميان مسلمانان ناشى شده است.
🔻 حال آنكه ابعاد سياسى و اجتماعى مربوط به اصلاح زندگى دنيوى، نه تنها در احكام حقوقى، سياسى، اجتماعى و اقتصادى اسلام ملحوظ است، بلكه حتّى احكام عبادى اسلام، كه همانا وظايف خاصّ بندگان خدا در قبال آفريدگارشان است، نيز عارى از عنصر سياست نيست.
🔻 به عنوان نمونه، در احكام صرفا عبادى، همچون نماز و حجّ، نيز وجوه سياسى و اجتماعى مربوط به زندگى دنيا لحاظ شده است.
🔻 بنابراين، بر تمام مسلمانان و پيشاپيش آنان بر #علماى_روحانى و طلّاب حوزههاى علميّه اسلامى واجب است كه عليه سمپاشهاى دشمنان اسلام، به هر وسيله ممكن، قيام كنند، تا اينكه بر همگان آشكار شود كه اسلام براى اقامه حكومتى عدلگستر آمده است.
🗓 امام خمینی ره؛ کتاب البیع؛ مبحث ولایتفقیه
•┈••✾🔹✾••┈•
🌀🌀 خانه طلاب جوان را در "ایتــا" "بلــه" "روبیـکا" دنبال کنید.
هدایت شده از نشریه عهد
8.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کاظمیآشتیانی یا #رونالدو؟
دانشآموزان ما کدام را بیشتر میشناسند!
#هویت_ملی
لطفا رسانه ما باشید
_ 🖇کانال نشریه عهد 🔰 __
https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
🔰 هدف پیامبر از تشکیل نظام اسلامی! 1⃣
⁉️ پیغمبر سیزده سال #مبارزه کرد؛ هدف از این مبارزه چه بود و چه نبود؟
🔻هدف مبارزه این نبود که فقط یک اعتقادى جاى خودش را به یک اعتقاد دیگرى بدهد؛ صرفاً این نبود، این مبارزه نمیخواست. قبل از پیغمبر و در دوران خود پیغمبر هم کسانى بودند که عقیدهى قریش را قبول نداشتند و قریش هم میدانستند که اینها عقیدهى آنها را قبول ندارند. مسئله این نبود که پیغمبر فقط بخواهد عقیدهى به شرک را به عقیدهى به خداى واحد تبدیل کند؛ [یعنی] صرفاً [تغییر] یک عقیده نبود.
🔻مسئله فقط این نبود که پیغمبر بخواهد قدرت را و #حکومت را از دست کفّارى که در رأس کار بودند -سران قریش- بگیرد و خودش حاکمیّت کند؛ این هم نبود؛ چون بارها به پیغمبر گفتند که تو اگر براى قدرت این کار را میکنى، خب تو مرد جوان نیرومند عاقل کریم شجاعى هستى، بیا حکومت را در دست بگیر، پیغمبر میگفت نه، من براى این مبارزه نمیکنم؛ هدف #دعوت پیغمبر اینها نبود.
🔻اینکه ما خیال کنیم پیغمبر فقط و فقط میخواست ذهن افراد را عوض بکند، این خطا است؛ در [تغییر] ذهن افراد، دعوا نبود، مبارزه نبود، کوبیدن پیغمبر از طرف کفّار و مخالفین نبود. هدف پیغمبر عبارت بود از ایجاد یک #نظام صحیح بر پایهى اسلام؛ در این نظام که نظام ایدئال نبوّت است، باید تمام #احکام_اسلامى پیاده بشود و بشر به سبک الهى اداره بشود و این یک پایگاهى بشود براى دو حرکت. درست توجّه کنید!
🔻#تشکیل_نظام_اسلامى، خودش باز هدف نیست، [بلکه] #هدفِ_میانه است؛ یک پایگاهى است، یک خاستگاهى است، یک نقطهى عزیمتى است براى دو هدف دیگر که آن دو هدف، هر دو از اصل تشکیل نظام اسلامى بالاترند.
🗓 بیانات در جمع فرماندهان و کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ ۱۳۶۷/۰۷/۱۷
•┈••✾🔹✾••┈•
🌀🌀 خانه طلاب جوان را در "ایتــا" "بلــه" "روبیـکا" دنبال کنید.
🔰 هدف پیامبر از تشکیل نظام اسلامی! 2⃣
⁉️ پیغمبر سیزده سال #مبارزه کرد؛ هدف از این مبارزه چه بود و چه نبود؟
🔻 یک هدف عبارت است از #تکامل_افراد_بشر؛ یعنى در سایهى نظام اسلامى، انسانها فرصت پیدا کنند که خودشان را کامل کنند، متخلّق به اخلاق الهى بشوند، معرفت خدا و عشق به خدا را در خودشان به وجود بیاورند و به خدا واصل بشوند؛ سعادت بشر و فلاح حقیقى بشر در این است و این جز در آنچنان جامعهاى و از آن سکّوى پرشى امکانپذیر نیست.
🔻 و هدف دوّم این است که جامعهى بشرى و تاریخ بشر یک قدم به سمت آن کمالى که تاریخ بشرى در جهت آن دارد حرکت میکند، نزدیکتر بشود و پیشتر برود؛ مسئله این است. یعنى با تشکیل نظام اسلامى، باز همان کاروانى که قبلاً گفتم از نَفَس افتاده و دیگر قادر به پیشروى در جهت #معنویّت نیست، یک تکانى پیدا میکند، یک خیزشى پیدا میکند، یک حرکتى پیدا میکند که در مورد بعثت رسول اکرم، این حرکت دیگر تمامنشدنى است و این دلایلى دارد که حالا انشاءالله اگر یادم ماند، به بعضى از آنها اشاره میکنم.
🔻 پس هدفِ اوّلىِ پیغمبر تشکیل نظام اسلامى است، امّا هدف از خود تشکیل نظام اسلامى، هدایت فردى انسانها و تکامل فردى انسانها و نیز تکامل عمومى جامعهى بشر، یعنى پیشرفت بشر به سمت آن نهایتى که در پایان تاریخ بشرى در انتظار او است؛ یعنى کمال. پس پیغمبر براى اینکه به این دو هدف برسد، باید نظام اسلامى و حکومت اسلامى و جامعهى اسلامى را تشکیل بدهد.
🗓 بیانات در جمع فرماندهان و کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ ۱۳۶۷/۰۷/۱۷
•┈••✾🔹✾••┈•
🌀🌀 خانه طلاب جوان را در "ایتــا" "بلــه" "روبیـکا" دنبال کنید.
9.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا