eitaa logo
خانواده مطهر
207 دنبال‌کننده
178 عکس
18 ویدیو
0 فایل
✺✦﷽‌‌‌‌✦✺ 🌹یا عَلی بنْ موسَی الرّضا🌹 🌴پایگاه شهید مرتضی مطهری (ره)🌴 🌴مسجد علی بن موسی الرضا (ع)🌴 ✌️حفظ و ارتقاء سلامتی جسمانی ، روانی ، اجتماعی و معنوی در خانواده ایرانی - اسلامی✌️ ادمین: @motaharbsj 📱 آدرس کانال
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐 هنر مقابله با کارهای خطرناک با سیاست‌های پیشگیرانه ۱. عدم زمینه‌سازی: یکی از مسائل جدی در کار خطرناک آن است که ما زمینه ساز گرایش کار کودک به کار خطرناک نباشیم یکی از نمونه‌های معمولی این زمینه‌سازی در دسترس بودن وسایل خطرناک است ۲. عدم آموزش غیر مستقیم کار خطرناک: برخی از کارهای ما مثل آنکه پدر یا مادر در مقابل چشم کودک با سنجاق یا یک شی نوک تیز گوش خود را پاک می‌کند، آموزش رفتار خطرناک است. ۳ . تامین نیاز به آزادی: یکی از اصلی‌ترین سیاست‌هایی که موجب می‌شود زمینه کار خطرناک برای کودک کمتر فراهم شود، آزاد گذاشتن او در کارهایی است که خطر برای او ندارد. 🌞به کانال خانواده مطهر بپیوندید🔻 ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄ ☫@Khanevadeh_motahar☫ ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄
خانواده مطهر
🌐 هنر مقابله با کارهای خطرناک با سیاست‌های پیشگیرانه ۱. عدم زمینه‌سازی: یکی از مسائل جدی در کار خ
🌐 هنر مقابله با کارهای خطرناک با سیاست‌های پیشگیرانه ۴. بی‌خطر کردن بازی خطرناک: برخی از کارها به خودی خودکار خطرناک است مثل بازی با برق اما خطر برخی از کارها به جهت شرایط خاص آن است. مثلاً وقتی کودک با یک بشقاب چینی در آشپزخانه با کف سرامیک موزاییک بازی می‌کند کار خطرناکی است به ویژه اگر در سنین پایین باشد که احتمال افتادن بشقاب و شکستن آن بسیار است. در این شرایط به جای اینکه بشقاب را از او بگیریم بهتر است با استفاده از قانون مشارکت و هدایت و قانون تبدیل او را به مکانی ببریم که خطر شکستن بشقاب وجود نداشته باشد. ۵. نظارت: بچه‌ها از اینکه پدر مادرشان تماشاگر کار آنها باشند لذت می‌برند البته در صورتی که این تماشا حس محدودیت به آنها منتقل نکند. در برخی از کارهای خطرناک اگر پدر و مادر نظارت داشته باشند خطر به کلی از بین می‌رود و یا احتمال وقوعش به شدت کم می‌شود. مثلاً بازی با چاقو خطرناک است اما اگر فرزندتان اصرار دارد که خودش میوه را پوست بکند به او چاقویی که خیلی هم تیز نیست بدهید بعد هم در کنارش بنشینید و او را راهنمایی کنید. 🌞به کانال خانواده مطهر بپیوندید🔻 ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄ ☫@Khanevadeh_motahar☫ ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄
🌐 تله موفقیت رفقا.... خیلی در تله موفقیت از منظر مقایسه خود با دیگران نیفتید. اگر بدنبال موفقیت از منظر علمی هستید، این سوال را از خودتان بپرسید: آیا من خودم نسبت به دوره های زندگی خودم پیشرفت کردم؟ اگه جوابتون مثبته شما قطعا آدم موفقی هستید. 🌞به کانال خانواده مطهر بپیوندید🔻 ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄ ☫@Khanevadeh_motahar☫ ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄
«پدر و مادر دعوا می‌کنند. کودک می‌ترسد. کودک سمت مادر می آید و از مادرش می‌پرسد: «چرا از بابا عصبانی هستی؟» مادر درحالی‌که خشم به خوبی از چهره‌اش پیداست ، پاسخ می‌دهد: من عصبانی نیستم، اما اگر همچنان سؤال کنی عصبانی می‌شوم»! حالا کودک بیشتر احساس هراس می‌کند، سردرگم و خشمگین است. مادرش در اصل به او گفته که درک درستی ندارد! اما اگر احساسش درست نیست این ترس چگونه به سراغ او آمده است؟ کودک حالا در معرض یک انتخاب قرار می‌گیرد. یا باید بپذیرد که برداشتش درست است و مادرش به او دروغ می‌گوید و یا اینکه بپذیرد که آنچه او می‌بیند، می‌شنود و احساس می‌کند اشتباه است. اینگونه اعتماد کودک نسبت به خودش نقصان می‌گیرد و در کودکی و به دنبال آن در سال‌های بلوغ و به‌ویژه در روابط نزدیک با دیگران دچار مشکل می‌شود. در چنین موقعیتی که نمی‌توانید علت ناراحتی خود را به فرزندتان توضیح دهید، ببینید به چه چیزی نیاز دارید؟ تنهایی؟، سکوت؟، زمان؟ یا... بعد به این فکر کنید که در این شرایط چه تقاضایی از فرزندتان دارید؟ سپس صادقانه اینها را با او در میان بگذارید: «درست فهمیدی من عصبانی هستم (احساس) و الان نمی‌تونم توضیح بدم و می‌خوام یه کم تنها باشم (نیاز)، منو تنها بذار، حالم که بهتر شد خودم میام پیشت (تقاضا).» لازم است در مواقعی که عصبانی نیستید این روش صحبت (بیان احساس، نیاز و تقاضا) را تمرین کنید تا به‌مرور ملکه ذهنتان شود و بتوانید در عصبانیت هم از آن استفاده کنید. ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄ ☫@Khanevadeh_motahar☫ ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄
🌐 تله روزمره گی یا آرتروز فکری چیست؟ آرتروز بیماری‌ایه که به مفاصل حمله می‌کنده و نتیجه‌ش این میشه که بیمار نمیتونه مفاصلش رو به راحتی تکون بده. و اما... آرتروز فکری بیماری‌ایه که وقتی به آدم حمله می‌کنه ، فرد قدرت خلاقیتش و از دست میده ، دیگه نمی‌تونه نوآوری کنه ، همیشه مستأصله و قادر به یافتن راه‌حل‌های جدید نیست. مغز هنوز هم این توانایی‌ها رو داره اما چون آرتروز گرفته قادر به تفکر و خلاقیت نیست و نمی‌تونه تمام قدرت خودشو به‌ کار ببنده. فرد مبتلا به آرتروز فکری در هر سن و سالی که باشه از فکر کردن و خلاقیت و آموختن رنج می‌بره ، نمیتونه کتاب بخونه ، نمیتونه برنامه‌های آموزشی و مفید رو تماشا کنه و نمی‌تونه از دیگران بیاموزه. درچنین حالتی فرد دوست داره در همین وضعیتی که هست بمونه و خودشو از هر حرکتی دور نگه داره. در نتیجه کارها رو طوطی‌وار انجام میده و در نهایت در "تلۀ روزمره‌گی" گرفتار میشه... 🌞به کانال خانواده مطهر بپیوندید🔻 ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄ ☫@Khanevadeh_motahar☫ ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄
🌐 هنر مقابله با کارهای خطرناک با دور کردن کودک از کار خطرناک 📍بخش اول ۱. قانون تبدیل: وقتی کودک را در هنگام انجام دادن کار خطرناک می‌بینیم دو حالت ممکن است وجود داشته باشد یا فرصت اجرای یک سیاست برای دور کردن از خطر وجود دارد یا آن فرصت وجود ندارد؛ اگر فرصتی نیست ما فقط باید به دور کردن کودک از خطر بیندیشیم اما اگر فرصت است در اینجا از قانون تبدیل می توان استفاده می کنیم و کودک را از آن کار غافل می کنیم. 🔺باید مراقب باشیم برای انجام این تکنیک از سیاست تغافل استفاده کنیم نه آنکه کودک را با معامله گری به شرطی شدن عادت دهیم. ۲. پرهیز دادن با عطوفت : در بسیاری از موارد قانون تبدیل به راحتی کودک را از کار خطرناک غافل می‌کند. این قانون در سنین پایین‌تر بیشتر و راحت‌تر جواب می‌دهد اما اگر قانون تبدیل به تنهایی کودک را از کار خطرناک غافل نکرد او را به صورت زبانی باید از کار خطرناک پرهیز داد اما نباید از ابتدا با خشونت و تندی این کار را انجام داد. 🔺 پرهیز دادن اگر با نرمی و همراه با اجرای قانون تبدیل باشد معمولا کودک را از کار خطرناک منصرف می‌کند. 📚 کتاب منِ دیگرِ ما، ص ۱۹۳ و ۱۹۴ 🌞به کانال خانواده مطهر بپیوندید🔻 ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄ ☫@Khanevadeh_motahar☫ ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄
خانواده مطهر
🌐 هنر مقابله با کارهای خطرناک با دور کردن کودک از کار خطرناک 📍بخش اول ۱. قانون تبدیل: وقتی کود
🌐 هنر مقابله با اقدامات خطرناک با دور کردن کودک از کار خطرناک 📍بخش دوم ۳. جدیت : ممکن است در موارد اندکی قانون تبدیل و پرهیز با عطوفت کودک را از کار خطرناک باز ندارد در اینجا باید جدیت به خرج داد. البته جدیت با تندی که مرحله بعدی است تفاوت دارد در جدیت دیگر آنها حالت لطیف و مهربان وجود ندارد اما از خشونت هم خبری نیست. ۴. خشونت و تندی : اگر هیچ کدام از این مراحل جواب نداد باید تندی به خرج داد. ما به این راحتی مجوز تندی کردن به کودک را صادر نمی‌کنیم اما اگر در اینجا بحث از تندی می‌کنیم به جهت خطری است که کودک را تهدید می‌کند. ۵. عطوفت پس از تندی: همین که کودک از کار خطرناک دور شد باید با او با مهربانی برخورد کرد تا خشونت اثر منفی نگذارد. مهربانی پس از تندی به کودک می‌فهماند شما او را دوست دارید و تندی شما برای دور کردن خطر از او بوده است. 📚 کتاب منِ دیگرِ ما، ص ۱۹۵ و ۱۹۶ 🌞به کانال خانواده مطهر بپیوندید🔻 ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄ ☫@Khanevadeh_motahar☫ ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄
🌷نقش زن در جامعه سازی امام خمینی (ره) : نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است؛ براى اینکه بانوان علاوه بر اینکه خودشان یک قشر فعّال در همه ابعاد هستند، قشرهاى فعّال را در دامن خودشان تربیت مىکنند. خدمت مادر به جامعه از خدمت معلّم بالاتر است، و از خدمت همه کس بالاتر است. و این امرى است که انبیا مىخواستند. مىخواستند که بانوان قشرى باشند که آنها تربیت کنند جامعه را، و شیر زنان و شیر مردانى به جامعه تقدیم کنند. 📚صحیفه امام، ج ۱۴، ص ۱۹۹ 🌞به کانال خانواده مطهر بپیوندید🔻 ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄ ☫@Khanevadeh_motahar☫ ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄
🌐 تربیت کودک مسئولیت پذیر یکی از شكايات والدين، بی مسئوليت بودن كودكان است. كارهایی كه بر دوش آنها گذاشته می شود انجام نمی دهند حتی با چند بار تذكر هم تن به انجام آن نمی دهند. خلاصه نافرمان و گستاخ می شوند. سعی كنيد مسئوليت دادن را در كودكان زود شروع كنيد و با افزايش سن وظايف او را تغيير دهيد و وقتی از وظايفش سرباز زد از تدابير منفی استفاده كنيد. مثلاً او را از اسباب بازی مورد علاقه اش محروم كنيد يا پول توجيبی اش را كم كنيد يا مثلاً وقتی لباسش را در سبد لباسهای كثيف نمی گذارد لباسهايش را نشوييد و بگوييد: «چون لباسهايت در سبد نبود، من آنها را نديدم.» 🌞به کانال خانواده مطهر بپیوندید🔻 ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄ ☫@Khanevadeh_motahar☫ ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄
📚معرفی کتاب ❣محبت و احسان انسان اسیر محبت است. محبت‌ها در روح کودک شکست و یک نوع زبونی ایجاد می‌کند و او می‌خواهد با پاسخ دادن به محبت، جبران آن شکست و خواری‌ها را بنماید و از قید اسارت ها نجات پیدا کند. ناچار این جوابگویی مطابق با خواسته و میل احسان کننده می‌شود. لذا از این عامل می‌توان برای تربیت کودک استفاده کرد. با محبت‌ها او شرمنده و اسیر می‌شود. محبت‌ها و احسان‌ها گذشته از این حالتِ اسارت و شکست یک نوع عشق و علاقه در کودک به وجود می‌آورند که خود این علاقه و عشق، برای تربیت پذیری او بی‌نهایت موثر است. 📚 استاد علی صفائی حائری، کتاب تربیت کودک ، ص ۶۸ 🌞به کانال خانواده مطهر بپیوندید🔻 ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄ ☫@Khanevadeh_motahar☫ ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄
🌷 محبت مانند آبی است که به گیاه می‌رسد اگر نباشد گیاه می‌خشکد و اگر بیش از حد شود ریشه گیاه می‌گندد و خراب می‌شود و گیاه می‌خشکد. 📚 استاد علی صفائی حائری، کتاب تربیت کودک ، ص ۶۹ 🌞به کانال خانواده مطهر بپیوندید🔻 ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄ ☫@Khanevadeh_motahar☫ ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄
💠 روش برخورد با بدان (اخلاق اجتماعى) قَالَ علی(علیه السلام): اُزْجُرِ الْمُسِيءَ بِثَوَابِ الْمُحْسِنِ. بدكار را با پاداش دادن به نيكوكار توبیخ کن. 📚حکمت ۱۷۷ نهج البلاغه پ ن : این روایت در واقع روش تربیت و آموزش غیر مستقیم را به ما می آموزد. تکنیکی که تمام مشاورین تربیتی و خانواده به آن تاکید دارند. 🌞به کانال خانواده مطهر بپیوندید🔻 ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄ ☫@Khanevadeh_motahar☫ ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄