eitaa logo
دروس خارج حضرت استاد ربانی گلپایگانی
1.5هزار دنبال‌کننده
228 عکس
69 ویدیو
579 فایل
ارتباط با کانال از طریق @h_mojtabazadeh آرشیو صوت ها از طریق سایت مدرسه فقاهت http://eshia.ir/Aqaed/Archive/
مشاهده در ایتا
دانلود
💐 یا فاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ 💐 💎 عن علِیِّ بْنِ موسَی الامام الرِّضَا(علیه السلام) : 🔸 یا سَعْدُ عِنْدَکمْ لَنَا قَبْرٌ، قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاک قَبْرُ فاطِمَةَ بنْتِ موسَی(ع) ؟ قَالَ نَعَمْ، مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ. 📖 مستدرک الوسائل، ج ۱۰، ص ۳۶۸. 🌷
خاک قم گشته مقدس از جلال فاطمه/ نور باران گشته این شهر از جمال فاطمه/ گر چه شهر قم شده گنجینه علم و ادب/ قطره‌ای باشد ز دریای کمال فاطمه/ 🔹 ولادت نورانی حضرت معصومه سلام الله علیها و روز دختر بر دختران رهرو این بانوی کرامت و فضیلت مبارک💐
14030222.mp3
15.62M
▫️🖌 حضرت استاد 🟪 درس خارج کلام ▪️ موضوع اصلی: حقیقت و خاستگاه پیامبری | حقیقت مشترک میان ادیان ▫️هدف تعلیم و تزکیه برای پیامبران در قرآن ▫️معنای کتاب و حکمت ▫️معنای تزکیه 🟣 جلسه شصت و سوم ☀️1403/02/22 @kharejkalam
🔻با سلام و عرض ارادت 🔸دوستان همراه، با توجه به سفر ضروری حضرت استاد، دروس این هفته تعطیل می باشد. 🤲 از خدای متعال طول عمر با عزت و توفیقات روزافزون همه خدمتگذاران به اسلام و اهل بیت (ع)، خاصه حضرت استاد را خواستاریم. @kharejkalam
📣 | مباحث مفید از کتاب فتح الملک العلی 🔺 جلسه دهم ⁉️ معیار تشخیص راستگویی یا دروغ گویی راوی چیست؟ 🔹 سخن در این بود که آیا مذهب راوی خصوصا مذهب تشیع در اعتبار حدیث دخالت دارد یا نه؟ برخی مخالفین به صرف اینکه می بینند در سند روایتی فردی شیعی قرار گرفته آن را نامعتبر دانسته و کنار می گذارند. اما گفته شد این معیار صحیحی حتی نزد عالمان بنام اهل سنت نیست. همان طور که نویسنده کتاب «فتح الملک العلی» گفته است: شاخص در اعتبار حدیث در علم رجال دو چیز است: اول وثاقت قول و راستی کلام و دوم صحیح بودن قوه حافظه و ضبط راوی. اگر راوی این دو رکن را داشته باشد، دیگر نوع مذهب او دیگر تاثیری در اعتبار کلامش ندارد. 🔹 ابن صدیق غماری در ادامه این بحث کلام جالبی را از ابوعبدالله ذهبی که از عالمان مشهور و سخت گیر اهل سنت و صاحب کتاب رجالی «میزان الاعتدال» است نقل می کند. ذهبی در شرح حال ابان بن تغلب کوفی می گوید: او شیعه ای سرسخت اما راستگو است. صداقت او مربوط به ما و بدعت او مربوط به خود اوست. احمد بن حنبل، ابن معین و ابو حاتم نیز او را توثیق کرده، و ابن عدی وی را شیعه افراطی دانسته است. 👇 ادامه بحث ... ...
⭕️ سخن جالب ذهبی درباره پذیرش روایان شیعه 🔹 ذهبی بعد می گوید: اگر به من اشکال شود که چطور با وجود مذهب تشیع او را ثقه می دانید، در حالی که معیار وثاقت عدالت است و صاحب بدعت عادل نیست، می گویم: بدعت دو گونه است: 1. بدعت صغری: مانند کسی که افراط در تشیع یا تشیع بدون غلو دارد. این گونه افراد که هم متدین و اهل ورع و راستگو اما شیعه بودند در میان تابعین فراوان هستند و اگر قرار باشد روایات این افراد (به خاطر تشیع آنها) کنار گذاشته شود دیگر چیزی از آثار نبوی باقی نمی ماند و این مفسده ای آشکار است. 2. بدعت کبری: کسی که در رفض وارد شده و مطاعن خلفا را بگوید و یا مبلغ مذهب خویش باشد، روایت او درباره آنچه تقویت مذهبش به شمار می رود پذیرفته شده نیست (میزان الاعتدال، ج1، ص 5). 🔹 جالب است بدانید امام شرف الدین صاحب «المراجعات»، نام 100 نفر از علمای شیعی را می برد که در سند عالمان اهل سنت آمده اند، با این حال روایات آنها را پذیرفته و معتبر دانسته اند. برخی از آنان کسانی هستند که خلفا را طعن و حتی لعن کرده اند. بنابراین اگر حتی راوی داعی هم باشد در صورتی که ثقه باشد روایتش مقبول است. ⭕️ راه تشخیص انسان راستگو از دروغ گو 🔹 ابن صدیق در توضیح می گوید: رد و قبول یک خبر تنها به این دلیل است که آن خبر فی نفسه کذب و یا فی نفسه صدق است، و به چیزی دیگری نیاز ندارد. پس اگر امین اهل سنتی دروغ بگوید، کلامش مردود است و توصیف او به خوبی، دروغ او را راست نمی کند، کما اینکه اگر انسان دروغ گویی واقعا راست بگوید، آن سخن پذیرفته است و توصیف او به بدی باعث نمی شود راست او دروغ شود. این یک حکم پذیرفته شده عقلی است. اما از آنجا که تشخیص حقیقت در مورد افراد در بیشتر موارد ممکن نیست، به ظن و گمان قوی در آنها اکتفا می شود، و این امر با توصیف راوی به راستگویی یا توصیف او به بدی بد اتفاق می افتد. بنابراین هر کس به صداقت متصف شود، تا زمانی که به آن شناخته شود، ظن راستی به خبرش پدید می آید، و کسی که دروغ گو باشد و آن را تکرار کند، گمان دروغ به خبرش می رود. و چون عامل پرهیز از دروغگویی، خوف از خدای متعال است، این گمان به کسی حاصل نمی شود مگر اینکه صفت خوف از خدا را داشته باشد، چون کسی که جرات بر دروغ گویی پیدا کرده باشد می تواند به خدا و پیامبر (ص) هم دروغ بگوید. 🔹 ابن صدیق در ادامه می گوید: و چون دروغ (خلاف واقع گفتن) ممکن است از روی عمد نباشد بلکه از روی توهم و اشتباه رخ داده باشد، به عدالت راوی، سلامت قوه حافظه نیز اضافه شده است تا این باور را ایجاد کند که راوی از توهم و خطا هم دور است. 🔹 اما باورهای دیگری که یک راوی می تواند داشته باشد مثل اعتقاد یا عدم اعتقاد او به قضا و قدر الهی، و یا اعتقاد او به اینکه علی (ع) افضل از ابوبکر و عمر است و یا سزاورتر به خلافت است و مانند آن، هیچ یک دخالتی در درستی یا نادرستی خبر او ندارد. بنابراین شرط کردن چنین اموری در قبول خبر واضح البطلان است. 🔍 این بحث ادامه دارد ... 📙 برگرفته از: فتح الملک العلی، ص 85 - 86؛ درس خارج امامت، حضرت استاد ربانی گلپایگانی @kharejkalam
14030229.mp3
17.26M
▫️🖌 حضرت استاد 🟪 درس خارج کلام ▪️ موضوع اصلی: حقیقت و خاستگاه پیامبری | حقیقت مشترک میان ادیان ▫️هدف تعلیم و تزکیه برای پیامبران در قرآن ▫️معنای کتاب و حکمت و بیان دیدگاه ها ▫️دو بیان از علامه طباطبایی ▫️دو بیان از صاحب تفسیر تسنیم 🟣 جلسه شصت و چهارم ☀️1403/02/29 @kharejkalam
14030230.mp3
15.06M
▫️🖌 حضرت استاد 🟪 درس خارج کلام ▪️ موضوع اصلی: حقیقت و خاستگاه پیامبری | حقیقت مشترک میان ادیان ▫️دیدگاه دیگر: کتاب به معنای قرآن و حکمت به معنای سنت ▫️نقد و بررسی ▫️دیدگاه مختار در معنای کتاب و حکمت 🟣 جلسه شصت و پنجم ☀️1403/02/30 @kharejkalam
«اللهم صل علی علی ابن موسی الرضا المرتضی » 🔻با سلام و ادب به دوستان 🔸درس خارج کلام، امروز تعطیل می باشد. در پناه امام رئوف و مهربان علی بن موسی الرضا (علیه السلام) موفق و موید باشید. @kharejkalam