🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
سلام
صبح روز پنجشنبه شما بخیر
السلام علیک یا ابا محمد حسن ابن علی ایهاالعسکری ع
لااله الا الله الملک الحق المبین
🔽🔽🔽🔽🔽🔽🔽🔽
علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه
محاسبه_پرونده_قبل_از_دادگاه_قیامت
اهل محاسبه باشید،همانطور که یک بازرگان ،یک کاسب،دخل و خرج خود وصادرات و واردات خود را حساب می کند.
ببینید در شبانه روزی که بر شما گذشته چه چیزی اندوخته اید،چه گفته اید.
به حساب یک یک رفتاروگفتارتان برسید، از نادرستی ها استغفار کنید وسعی کنید تکرار نشود و برای آنچه شایسته و صالح بود خدا را شاکر باشید ،تا به تدریج برای شما اخلاق خدایی ملکه شود.
پیامبر اکرم می فرماید: 🍃
پیش از آنکه به حساب شما برسند،خودرا مورد محاسبه قرار دهید.
📕(بحارالانوار،ج۷۰،ص۷۳)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
@porseeman
🌼معیارهای #انتخاب_همسر از نگاه پیامبر اکرم(ص)
✍ازدواج در نگاه هر کس معیارهایی دارد. با این حال، معیارهایی که بزرگان دین معرفی کرده اند، سالم ترین و مطمئن ترین معیارها است.
ایمان: در اسلام شرط اول انتخاب همسر ایمان و تقوا معرفی شده است. دین بنیان خانواده را حفظ می کند و همسر باتقوا بیشتر از همسری که تقوای کمتری دارد، می تواند اعتماد و آرامش شما را تامین کند. بنابراین پرهیزگاری شرط اول ازدواج از نگاه ائمه و معصومین است. کسی که پایبند به دین نباشد هیچ ضمانتی وجود ندارد که به رعایت حقوق همسر و زندگی مشترک پایبند باشد. در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که: وقتی کسی که به خواستگاری می آید و اخلاق و دین اش مایه رضایت است به او زن دهید که اگر چنین نکنید، فتنه و فساد زمین را پر خواهد کرد.
📚نهج الفصاحه ، ح۲۴۷
در حدیث دیگری از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که: با زن به خاطر 4 چیز ازدواج می شود: مال و ثروتش، زیبایی اش، دینداری اش و اصل و نسب خانواده اش؛ و تو با زنان متدین ازدواج کن.
📚کنز العمال
•┈┈••✾•🌺•✾••┈┈•
🆔 @porseeman
•┈┈••✾•🌺•✾••┈┈•
📲 #با_ما_همراه_باشید
🌸🍃﷽🌸🍃
✍ عظمت ماه ذی الحجه:
☜موسی به #طور میرود،
☜فاطمه به #خانه علی،
☜ابراهیم با اسماعیلش به #قربانگاه،
☜محمد با علی به #غدیر،
☜مهدیِ زهرا به #عرفات،
☜وحسین با تمام هستیاش به #کربلا.
👌عجیب در این ماه، بوی اجابت دعا می آید
✨✨✨
🔻ثواب #روزه_دهه_اول ذی الحجه
👇👇👇
✍️امام موسی بن جعفر(ع) فرمودند:
✅ هر کس #روز_اول دهه ذی الحجه را روزه بگیرد،
👈خداوند برای او ثواب روزه هشتاد ماه را مینویسد.
✅ پس اگر #نه_روز_دیگر را هم #روزه گرفت
👈ثواب روزه یک عمر را به او میدهند.
📢📢 اگر روزه قضا هم داری، تو همین ایام بگیر که همون ثواب برات هست😍
@porseeman
💥آخرت در کجا قرار دارد، آیا همین دنیای کنونی است یا دنیای دیگر در مکان دیگری است، از نوع عالم ماده است یا رؤیاست؟
✅ #پاسخ:
اکثر دانشمندان اسلامی معتقدند که بهشت و جهنّم اکنون وجود دارند، نه این که بعداً آفریده خواهد شد.
برای وجود «بهشت و دوزخ» در بین مفسران دونظریه است:
1⃣ بهشت و دوزخ در باطن و درون این جهانند و بعضی از پرهیزکاران که درک و دیدی در این جهان دارند، (چشم برزخی دارند) بهشت و دوزخ را نیز می توانند با چشم حقیقت خود ببینند; مثل اینکه به وسیله فرستنده ای بسیار قوی صدای صوت دلنشین قرآن را در همه جای زمین پخش کنیم، و در نقطه دیگر زمین، از فرستنده دیگری با همان قدرت، صدایی فوق العاده دلخراش و ناراحت کننده، به همه جای زمین پراکنده شود.
2⃣ عالم آخرت و بهشت و دوزخ بر این عالم محیط است، و به اصطلاح، این جهان در شکم و درون آن جهان قرار گرفته است; مثل عالم جنین که در درون عالم دنیا است.
🌴 اگر می بینیم که قرآن می گوید: وسعت بهشت به اندازه وسعت آسمان ها و زمین است; بدین جهت است که انسان چیزی وسیع تر از آسمان و زمین در این عالم نمی شناسد تا مقیاس سنجش قرار گیرد.
✳️ همان گونه که بیان شد به طور قطع آخرت و قیامت و یا به عبارت دیگر، بهشت و دوزخ نه این دنیای کنونی است، بلکه واقعیتی است که پس از برچیده شدن بساط کنونی دنیا، بر پا می شود. علامه طباطبایی مفسّر بزرگ قرآن کریم در این باره که هر چند آخرت هم مانند دنیا آسمان و زمینی دارد، ولی آسمان و زمین آخرت غیر از آسمان و زمین دنیاست می فرماید: خدای تعالی در قرآن کریم برای قیامت آسمان و زمینی معرفی می کند که غیر از آسمان و زمین دنیاست: «یَومَ تُبَدَّلُ الاَرضُ غَیرَ الاَرضِ والسَّماواتُ وبَرَزوا لِلّهِ الواحِدِ القَهّار (ابراهیم، ۴۸); در آن روز که این زمین به زمین دیگر، و آسمان ها ]به آسمان های دیگری[ تبدیل می شود، و آنان در پیش گاه خداوند واحد قهار ظاهر می گردند.»
💢 و در جای دیگر خداوند متعال از اهل بهشت حکایت می کند که می گویند: «اَلحَمدُ لِلّهِ الَّذی صَدَقَنا وعدَهُ واَورَثَنَا الاَرضَ نَتَبَوَّاُ مِنَ الجَنَّةِ حَیثُ نَشاءُ (زمر، ۷۴); آن ها می گویند: حمد و ستایش مخصوص خداوندی است که به وعده خویش درباره ما وفا کرد و زمین ]بهشت[ را میراث ما قرار داد که هر جا را بخواهیم منزل گاه خود قرار دهیم چه نیکوست، پاداش عمل کنندگان» علامه طباطبایی(رحمه الله) در صدد این است بفرماید که صرف زمین و آسمان داشتن آخرت دلیل نمی شود منظور این باشد که آخرت در همین زمین و آسمان برقرار می شود.
📚 تفسیر المیزان ج ۱۲ ص ۲۴/ تفسیر نمونه ج۲ ص ۳۰۸
@porseeman
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
♨چرا شیعیان بعد از شنیدن نام #قائم برمیخیزند؟
دست بر روی سر گذاشتن در فرهنگ اعراب به چه معناست؟
♻ پاسخ سوال 👇👇
از امام صادق(ع) سؤال شد که چرا به هنگام شنیدن نام "قائم" لازم است برخیزیم؟فرمود: براى آن حضرت غیبت طولانى است و این لقب یادآور دولت حقه آن حضرت و ابراز تأسف بر غربت او است. لذا آن حضرت از شدّت محبت و مرحمتى که به دوستانش دارد، به هر کسى که حضرتش را با این لقب یاد کند، نگاه محبتآمیز مىکند. از تجلیل و تعظیم آن حضرت است که هر بنده خاضعى در مقابل صاحب (عصر) خود، هنگامى که مولاى بزرگوارش به سوى او بنگرد از جاى برخیزد، پس باید برخیزد و تعجیل در امر فرج مولایش را از خداوند منان مسئلت بنماید.
✔حکمت دست روی سر گذاشتن در میان عرب
♻در عرب رسم است که هرگاه گره ناگشودنی در کار بیافتد به نشانه ناچاری و اضطرار دست خود را بر سر می گذارد. معنای این کار در هنگام قرائت دعای فرج این است که دوری و غیبت امام برای ما بسیار دشوار و طاقت فرسا است.
📚منتخب الاثر، ص 640
@porseeman
سلام دوستان 😍🌹🌹
حواسمان به مهمترین داشتههایمان باشد
روزی مردی ثروتمند سبدی بزرگ را پر از گردو کرد.
آن را پشت اسب گذاشت و وارد بازار دهکده شد، سپس سبد را روی زمین گذاشت و به مردم گفت
این سبد گردو را هدیه میدهم به مردم دهکده، فقط در صف بایستید و هرکس یک گردو بردارد، به اندازه همه گردو در این سبد است و به همه میرسد
مرد ثروتمند این را گفت و رفت
مردم دهکده پشت سر هم صف ایستادند و یکییکی از داخل سبد گردو برداشتند
پسربچه باهوشی هم در صف ایستاد
اما وقتی نوبتش رسید در کنار سبد ایستاد و نوبتش را به نفر بعدی داد
به این ترتیب هر کسی یک گردو بر میداشت و پی کار خود میرفت.
مردی که خیلی احساس زرنگی میکرد با خود گفت
"نوبت من که رسید دو تا گردو برمیدارم و فرار میکنم. در نتیجه به این پسر چیزی نمیرسد
او چنین کرد و در لابهلای جمعیت گم شد
سرانجام وقتی همه گردوهایشان را گرفتند و رفتند، پسرک با لبخند سبد را از روی زمین برداشت و بر دوش خود گذاشت و گفت
"من از همان اول گردو نمیخواستم این سبد ارزشی بسیار بیشتر از همه گردوها دارد
خیلیها دلشان به گردوبازی خوش است
و از این غافلند که آنچه گرانبهاست و ارزش بسیار بیشتری دارد سبدی است که این گردوها در آن جمع شدهاند
خیلیها قدر خانواده و همسر و فرزند خود را نمیدانند و دایم با آنها کلنجار میروند و از این نکته طلایی غافلند که این سبدی که این افراد را گرد هم و به اسم خانواده جمع کرده ارزشی به مراتب بیشتراز لجاجتها و جدلهای افراد خانواده دارد.
بسیاری اوقات در زندگی گردوها آنقدر انسان را به خود سرگرم میکنند که فرد اصلا متوجه نمیشود به خاطر لجاجت و یا یکدندگی و کلهشقی و تعصب و خودخواهی فردی و گروهی در حال از دست دادن سبد نگهدارنده گردوهاست و وقتی سبد از هم میپاشد و گردوها روی زمین ولو میشوند و هر کدام به سویی میروند، تازه میفهمند که نقش سبد در این میان چقدر تعیینکننده بوده است
"بیایید در هر جمعی که هستیم سبد و تور نگهدارنده اصلی را ببینیم و آن را قدر نهیم و نگذاریم تار و پود سبد ضعیف شود.
چرا که وقتی این تور نگهدارنده از هم بپاشد دیگر هیچ چیزی در جای خود بند نخواهد شد و به هیچکس سهم شایسته و درخورش نخواهد رسید
بسیاری از شکارچیان باهوش به دنبال سبد هستند و نه گردوهای داخل آن
بنابراین حواسمان جمع باشد که بیجهت سرگرم گردوبازی نشویم و اصل کار را از دست ندهیم پس قدر همدیگررا بدانیم تا سبد از دستمون نره، 🌸
مومن باید زیرک باشه 🌹🌹
یاحق التماس دعا
@porseeman
🍃#جاودانگی در #بهشت و #جهنّم 🍃
🔰امام صادق علیه السلام:
إِنَّما خُلِّدَ أَهْلُ النّارِ فِی النّارِ لاِءَنَّ نِیّاتِهِمْ کانَتْ فِی الدُّنْیا أَنْ لَوْ خُلِّدُوا فیها، أَنْ یَعْصُوا اللّه َ أَبَدا، وَإِنَّما خُلِّدَ أَهْلُ الْجَنَّةِ فِی الْجَنَّةِ لاِءَنَّ نِیّاتِهِمْ کانَتْ فِی الدُّنْیا أَنْ لَوْ بَقُوا فیها أَنْ یُطیعُوا اللّه َ أَبَدا، فَبِالنِّیّاتِ خُلِّدَ هؤُلاءِ وَهؤُلاءِ.
💬 علّت این که #اهل_دوزخ همیشه در #آتش خواهند بود، آن است که قصد و نیّت آنها این بود که اگر همیشه در دنیا بودند، همواره خدا را #معصیت کنند، و علّت این که #اهل_بهشت، همیشه در بهشت خواهند بود، آن است که قصد آنها این بود که اگر همیشه در دنیا باشند همواره خدا را #اطاعت کنند، پس نیّتها است که موجب شده اهل بهشت در بهشت و اهل آتش در آتش جاویدان باشند.
📗 الکافی، ج۲، ص۸۵
@porseeman
🔴ضرر های #موسیقی در روایات اهل بیت ع
1⃣ مرگ ناگهانی و قبول نشدن دعا
امام صادق (ع) می فرمایند:
خانه ای که در آن غنا و موسیقی باشد از مرگ و مصیبت دردناک در امان نیست ودعا در آن به اجابت نمی رسد و فرشتگان وارد آن نمی شوند.(1)
2⃣ سبب نفاق
امام صادق (ع) می فرمایند: نواختن موسیقی نفاق را در دل می رویاند همانطور که آب سبزه را می رویاند.(2)
3⃣ موسیقی سبب رفتن برکت از زندگی.
پیامبر می فرمایند: فرشتگان به خانه ای که قمار، شراب و وسایل موسیقی در آن باشد وارد نمی شود دعای اهل خانه مستجاب نمی گردد. خیر و برکت هم از آنجا می رود.(3)
4⃣ عامل زنا
رسول خدا (ص) می فرمایند: غنا و موسیقی کاری است که انسان را به زنا می کشاند.(4)
در حدیثی دیگرآمده است که : از غنا و موسیقی دوری کنید زیرا موسیقی حیا را از بین می برد و سبب زیاد شدن غریزه جنسی می شود . مردانگی مرد را نابود می سازد و هر کاری که شراب می کند موسیقی هم انجام میدهد. و اگر مبتلا به موسیقی شدید از زنان بپرهیزید برای آنکه موسیقی و زنان انسان را به زنا می کشاند.(5)
5⃣ عذاب اخروی
رسول خدا (ص) می فرمایند: کسی که به لهو گوش دهد در روز قیامت در گوشش سرب داغ ریخته می شود.(6)
6⃣ سوء عاقبت
مردی به امام صادق(ع) عرض کرد: همسایگان من کنیزانی دارند که آواز می خوانند و با عود (یکی از آلات موسیقی) می نوازند . چه بسا به هنگام قضای حاجت نشستنم را طول می دهم، تا صدای آنها را بیشتر بشنوم.امام فرمودند: « این کار را نکن. در روز قیامت در برابر خداوند هیچ عذری نداری ؛ مگر سخن حق را نخواندی که می فرماید : گوش، چشم، دل، مسئولند و در برابر کارهایی که کرده اند، مورد سؤال واقع می شوند. » مرد عرض کرد : به خدا سوگند گویا این آیه را تاکنون نخوانده و نشنیده بودم. دیگر به خدا این کارها را انجام نمی دهم و از اوآمرزش می طلبم . امام سپس فرمودند: «برخیز و غسل کن و آن چه می توانی نماز بخوان، چون تا کنون به گناه بزرگی مشغول بودی و چه بد حال وتیره بخت بودی اگر بدون توبه و بر این حال از دنیا می رفتی.»(7)
7⃣قساوت قلب
رسول خدا (ص) به حضرت علي (ع ) مي باشد كه به ایشان فرموده اند:« يا على؛ سه كار دل راسخت كند: گوش دادن به آواز و موسيقى ، شكارکردن و به دربار سلاطين رفتن.(8)
8⃣بی حیایی و بی تفاوت شدن
امام صادق علیه السلام :
كسي كه در خانه اش چهل روز بربط ( نوعي تار ) نواخته شود خداوند متعال شيطاني را به نام قفندر بر او مسلّط مي كند كه عضوي از اعضاي وي باقي نمي ماند مگر اينكه او را در برمي گيرد و هنگامي كه اين گونه شد حيا از او گرفته مي شود به گونه اي كه نسبت به آنچه به او گفته مي شود بي تفاوت مي گردد».(9)
📚منابع:
1- کافی جلد 6 ص 433
2- کافی جلد 6 ص 434
3- وسائل الشیعه ج12 ص 235
4- الدر المنثور ج5 ص 305
5- الدر المنثور ج5 ص 305
6- مستدرک الرسائل ج 13 ص 222
7- کافی،ج6،،ص1655،ح10.
8- نصایح، ترجمه آیت الله احمدجنّتی ،ص 134.
9- کافی،ج6،،ص1655،ح17.
@porseeman