خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
❇️ شیخ رمانخوان دو سال قبل از انقلاب با روحانی وارستهای آشنا شدم که همتی کوهسان در تعلیم و تربی
حاج آقا لاجوردی:
حسین جان سلام من به اقای حیدری عرض کردم اگر حد مشترک ها و تفاوتها شفاف نشود این تشابهات جریان فکری شیخ و نثر منحصر بفرد ایشان با مکاتب و نثرهای دیگران یا عینیت باوری یا اقتباس فکر و نثر مطرح میشود سالی باتفاق دوستان پزشک قاسمی و حقیر عازم مشهد شدیم حاج شیخ رومان قطوری از منزل اقای پزشک شروع کرد به خواندن تا مشهد تمام کرد وتوصیح و نقد کتاب رو هم در انتها نوشت دوستی از همین گروه که خود داستان و رمان خوان قهار هست صحبت از نثر شیخ کرد و گفت نثر داستان گویی شیخ متاثر از جلال ال احمد است!
من در گفتگو باشیخ از قلم ایشون و تاثیر گرفتن رو مطرح کردم و گفتم فلانی معتقد است شما از ال احمد الهام گرفتید ایشون تبسمی کردن و گفتن نه من همه این نثر ها و سبک ها رو خوندم اما تاثیر نه گفتم پس این نثر موثر از کجاست ایشون فرمودن نثر من و نثر داستانی من متاثر از قرانه و شروع کردن توضیح دادن و نمونه اوردن ودر جای دیگر تاثیر ادبیات نهج البلاغه و نوع بیان صحیفه رو خیلی دخالت میدادن.
هم نثر شیخ و هم جریان ومکتب فکری شیخ با مکتب تفکیک فرهنگستان موسسه امام خمینی و مکاتب اهل سنت باید کاملا تفکیک شود و تشابهات و مشترکات ما رو و مخاطب رو به اشتباه نیندازد مثلا بگوییم خب این حرف رو هم شهید مطهری و این نوع قلم رو هم شریعتی داشته این ظلم به شیخ است و بگفته شما باید دوستان زحمت این کار رو بکشن
پرسش و پاسخ زنده مجازی
با حضور استاد سید عباس لاجوردی
با موضوع :
معیت حق در نگاه فاطمه سلام الله
( با محوریت کتاب «روزهای فاطمه» )
زمان جمعه ۲۶ دی ماه ۹۹
ساعت ۱۹
از طریق اینستاگرام موسسه راز انسان
https://instagram.com/raz_e_ensan?igshid=1y2cf8ccfmagk
موسسه راز انسان شیراز
پرسش و پاسخ زنده مجازی
با حضور استاد هادی زاده شیرازی
(از شاگردان استاد صفایی حائری ره)
با موضوع :
شرح کتاب صراط «مبحث جهاد و مبارزه»
زمان یکشنبه ۲۸ دی ماه ۹۹
ساعت ۱۸:۳۰
لینک ورود به جلسه https://b2n.ir/Razeensan
موسسه راز انسان شیراز
عمق انقلاب اسلامی ،
در این است که انسان را دگرگون میکند. مادامی که انسان دگرگونی نشده باشد ،هیچ نوع دگرگونی را در سطح جامعه اش نمیتواند تحمل کند.
#کتاب حرکت، ص ۲۲
#عین_صاد
#استادعلیصفاییحائری
29.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنرانی حجت الاسلام #استاد_مسعود_عالی
دهه فاطمیه
شب شهادت
۲۷ دی ۹۹
حسینیه امام خمینی(ره)
✨ نقل از مرحوم #استاد_صفایی البته بینام!
مداحی و روضه بعد منبر هم استاد #سید_بها_ضیائی از شاگردان مرحوم #استاد_صفایی
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از تربیت ولایی
✨«اللَّهُمَ صَلِّ عَلى🌷فاطمة و أبیها و...🌷
بر فاطمه و پدرش و.... درود فراوان باد «بعدد ما أحاط به علمک»
✨اين درودها پاداش زحماتى است كه حضرت صدیقه طاهره و پدر مهربانش رسول اکرم و... صلوات الله علیهم براى شكستن محدودههاى وجودى كشيده اند! مزد رنجهايى است كه در راه وسعت وجودى ما برداشتهاند! اين دعا دعايى است كه با تمام وجود ما پيوند خورده، این درود و صلوات، يك دعاى فرمى و بسته بندى شده نیست! تنها يك كلمه نيست! كه يك خواسته است آن هم از طرف كسى كه از رسول و دخت گرامیش بهرهها گرفته و در برابر #رنجهاى_فاطمه و پدرش، پاداشى و مزدى را برگردن خويش احساس میکند!» بشنو از نى ؛ ص۸۵
#مقایسه
#رنجهای_فاطمه سلام الله علیها
#رنجهای_من!
#وسعت_وجودی!
🌱 🇮🇷 🌱
اگر طلبه فهمید که باید "رشد" کند
در نتیجه با کسانی مینشیند
که یا به آنها رشد بدهد
و یا از آنها رشد بگیرد
با یکی از دوستانم گفتم : با کسانی باش که تو را زیاد کنند و گفتم : هرکس، جز حق؛ از تو می کاهد و گفتم: ببین هنگامی که با فلان شخص یا بهمان نفر مینشینی او چه چیزی را در تو بزرگ میکند؟ خودش را و یا خودت را و یا دنیا را
و یا "خدا " را ..
استاد علی صفایی حائری
#کتاب استاد و درس ص ۴۳
دشمن با چه سرسختیای کوشاست برای باطلش!
تو چرا از پا نشستهای برای حق؟
#عین.صاد
هدایت شده از گنجینه
انسان نمیتواند
غمهایش را کم کند
پس باید خودش را زیاد کند
و همین است که رنجها
میشوند زمینهساز ..
«استاد علی صفایی»
#عکس_نوشته
#رنج
#درد
#غم
#دوخط_منبر
@ganjinehasar
هدایت شده از گنجینه
آه از توشه کم و راه دور ...
علی (ع)راهی دارد تا بی نهایت و این است که هرچه توشه بردارد چیزی نیست...
چون هر مقدار در برابر بینهایت، صفر است و هیچ است و کم...
استادعلی صفایی حائری
#عکس_نوشته
#توشه_آخرت
#عین_صاد
@ganjinehasar
هدایت شده از گنجینه
کسی که روز را با خلق می گذارند، باید شب را با حق باشد وگرنه کم می آورد و شکسته و خسته می شود و می ماند..
استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب بشنو از نی
#عکس_نوشته
#برشی_از_کتاب
#تلاوت_قرآن
#نیایش
@ganjinehasar
هدایت شده از چشمه جاری
🔶 ما هنگامى كه مى گوييم دين فطرى است؛ يعنى خدا و دين با ساخت و بافت انسان هماهنگ است.
🔶 انسان به گونه اى است كه نمى تواند در دنيا محبوس شود و به ثروت و قدرت و لذت و تنوعها دلخوش كند.
🔶 هنگامى كه مى گوييم فطرت و ساخت اين ماشين بنزينى است، اين نكته را نفى نمى كنيم كه مى توان در آن آب ريخت و يا آن را به نفت بست.
🔶 ولى مى گوييم كه در اين صورت به بن بست مى رسد و در بحران مى سوزد.
🔶 و همين بن بست و بحران، به بازگشت و اعتقاد به مذهب و خدا دلالت مى نمايد.
📚 نقدى بر هرمنوتيك، ص 38
🆔👉 @cheshmeyejarie
هدایت شده از چشمه جاری
🔷 مذهب نه يك راه بهتر كه تنها راه است.
🔷 و آدمى اگر بخواهد براى تمامى وجود خود در تمامى طول راه خود و در تمامى دنياهاى خود برنامه اى داشته باشد، ناچار از اين گرايش و محتاج اين روشهاى دينى است.
📚 وارثان عاشورا، ص 114
🆔👉 @cheshmeyejarie
در رابطه با معجزه هم، اين نكته را توضيح دهم تا بين معجزه و سحر اشتباه نكنيم. مسأله معجزه احتياج به توجيه ندارد كه تمامى هستى معجزه است.
طبيعت، معجزهاى است كه ما با آن مأنوس شدهايم و معجزه، طبيعتى است كه هنوز با آن مأنوس نشدهايم.
معجزه، طبيعت نامأنوس است و طبيعت، معجزه مأنوس.
ما هميشه مىپرسيم: چرا آتش ابراهيم را نسوزاند؟ در حالى كه سؤال اين است چرا آتش بايد بسوزاند؟ اين پيوست و علّيت از كجا به وجود آمده است؟ چرا عصاى موسى مار شد؟
ما مىبينيم در هستى مولكولها مار مىشوند، فيل مىشوند، كرگدن مىشوند. اينها در اثر نظامى به وجود آمدهاند. مگر اينها اعجاز نيستند؟ اينها هم اعجازند. با اين تفاوت كه ما با آنها مأنوس شدهايم و به خاطر همين است كه راحت مىپذيريم وگرنه پرواز پشهها هم اعجاز است. در اين آيه آمده است: «آنهايى كه غير از خدا هستند و شما آنها را مىخوانيد، حتى مگسى را نيافريدهاند. اگر همين مگسها از آنها چيزى بدزدند، نمىتوانند آن را
بگيرند.» اين عجز است، اين اعجاز است.
کتاب حرکت، ص 87
🗞 «جرعه اول» از ماهنامه «چشمه جاری آسمان» تقدیم میشود...
🗂 پرونده ویژه این شماره:
زندگی و سازندگی به سبک صفائی (به مناسبت بیستمین سالگرد رحلت استاد علی صفائی حائری)
📌 مسئولیت و سازندگی در بیانات رهبر انقلاب
📌 «پارتو»، راهکاری برای مدیریت زمان
📌 گام های آغازین در تحلیل فیلم
📌 هیئتی برای کتاب
📌 تازه های نشر و...
📬 به منظور دریافت رایگان نشریه با ادمین کانال 👇مجموعه فرهنگی تربیتی چشمه جاری آسمان در ارتباط باشید:
🌿 @CheshmeJari
هدایت شده از گرافکر
AudioCutter_دورنمایی_از_نقش_تربیتی_شهید_سلیمانی.mp3
10.69M
✴️ دورنمایی از نقش تربیتی
شهید حاج قاسم سلیمانی
👤 آقای #جلیل_معماریانی
• مسیر تربیتی نسل ما جهت تداوم
راه شهید چگونه باید باشد؟
• مولفه های تربیتی در نگاه
شهید سلیمانی چیست؟
• انسان تربیت یافته از دیدگاه
شهید سلیمانی کیست؟
📌 منبع:
instagram.com/jalilmemariani
🌿 @GeraFekr
Screenshot_۲۰۲۱۰۱۲۹-۰۸۱۳۴۱.png
1.11M
ذکری
بحث «دیدگاه های اصیل اسلامی در رابطه با علوم انسانی»
ص ۱
Screenshot_۲۰۲۱۰۱۲۹-۰۸۱۴۰۵.png
1.15M
ذکری
بحث «دیدگاه های اصیل اسلامی در رابطه با علوم انسانی»
ص ۲
خلاصه اي از اشکالات آخوندخراسانی به تشكيل حكومت ديني و پاسخ به آنها (یکشنبه ۵ بهمن موسسه لیله القدر)
١- تشكيل حكومت ديني باعث ميشود ديگر اديان هم به دنبال تشكيل حكومت باشند و تقابل و سختگيري براي مسلمانان بيشتر شود.
مثال : تشکیل حکومت دینی شیعی در ایران منجر به شکل گیری حرکت های جهادی بین اهل سنت و رشد جریانهای اسلام گرا در کشورهایی مانند ترکیه شد و تقابل شیعه و سنی بیشتر شد.
پاسخ: نوع رفتار مهم است. تفاوت ها لزوما عامل درگیری نیست. مثلا در دوره هلاکو خان خواجه نصیر الدین فضای برادری و اخوت بین مذاهب اسلامی ایجاد کرد. روایاتی که منع از تبلیغ تشیع میکند در همین فضا قابل فهم است.
سوال: درگیری بین حق و باطل ناگزیر است. پس از تبیین و صف، نوبت قیام و درگیری است. کما اینکه رسول پس از دعوت و ابلاغ درگیر شد.
پاسخ استاد: تصویر سیاه و سفید و حق و باطل (محض) نداریم. برداشت بنده: ما قرار نیست جای معصوم بنشینیم.
٢- عیوب خود را نمیبینیم. مبارزه با مفاسد مبارزه با ما تلقی میشود و آنرا مبارزه با امر مقدس میپنداریم.
پاسخ: وجود آفت دلیل عدم کشت و کار نیست. باید ابزار نظارت فراهم شود.
اگر حاکم سالم مانده باشد اجازه نظارت عمومی و تامین امنیت افشاگران داده میشود و اگر آدمها خودشان پس از رشد به حکومت رسیده باشند خودشان حکومت را نقد میکنند و با استبداد مبارزه میکنند . قدرت بالقوه فقهای دیگر هم برای نظارت هست. به یک تقریر همه فقها منصوب اند و قدرت اجتماعی هم دارند. به علاوه بقیه سازوکار های موجود در دنیا برای مبارزه با فساد. اگر کسی کج رفت برخورد میکنند.
٣- حکومت منشأ فساد است و مرجعیت و روحانیت محل مبارزه با فساد و هر حکومتی یک روز ساقط میشود و سقوط حکومت دینی ملازم با سقوط اسلام و روحانیت است
پاسخ: (مشابه پاسخ اشکال قبل)شفافیت مانع فساد است. یکی از فقها قرار است حاکم شود بقیه از بیرون حاکم و حکومت را کنترل کنترل میکنند....
۴- سیاست فن است ما نداریم کار را خراب میکنیم ملازمه بین خوب بودن و سیاست ورزی نیست.
پاسخ: اشکال وارد است. کسی در حوزه خوب درسش را بخواند نهایت خیلی خوب بلد باشد کفایه درس بدهد. روندی برای تربیت آدم نداریم.(جلسه قبل دیده شود) حال اگر مانند اتفاقی که برای انقلاب ما افتاد که حکومت ریخت در دست امام. باید چه کنیم ؟ باید الویت ها را عوض کنیم .
شاید متدینی که بتوان میلیاردها پول در اختیارش گذاشت و مطمئن هم بود (از سلامت و کاردانی) کم داشته باشیم . علی علیه السلام از فردی مانند زیاد بن ابیه (که کارآمد است و البته تخلفی هم در زمان علی نداشته) استفاده میکند ولی او را سخت کنترل میکند و تهدید به برخورد شدید در صورت سوء استفاده میکند. (نامه امیرالمومنین به زیاد)
۵- حکومت باید تابع دین باشد ما بیاییم دین تابع حکومت میشود و به بهانه حفظ حکومت هدف وسیله را توجیه میکند.
پاسخ : مشابه پاسخ های قبل ، اقتدار مراجع مانع انحراف حکومت است.
مثال : مالک اصرار داشت ابوموسی فرماندار شود. ولی وقتی ابوموسی مانع ارسال نیرو از کوفه شد خود مالک ابوموسی را به وضع بدی از دارالحکومه بیرون کرد.
۶- مردم ما را نایب امام زمان میدانند. کار را که دست بگیریم و از پسش بر نیاییم شک به اصل امام زمان پیدا میکنند. لذا باید در محدود کردن دایره ظلم حکومتها بکوشیم نه اینکه وعده برپایی حکومت حق و عدل دهیم.
پاسخ: مردم را روشن کنیم که حکومت ما با حکومت وعده داده شده معصوم یکی نیست و ...به علاوه پاسخهای سابق : آدمهای حر برکنار داخل بازی میشوند و جلوی فساد و انحراف را میگیرند.
٧- الان که کار دستمون نیست این همه درگیری و اختلاف بین علماست و همدیگر را تکفیر میکنیم. قدرت که بگیریم وضع به مراتب بدتر میشود.
پاسخ: اشکال وارد است. علما معمولا خانه همدیگر هم نمیروند و ارتباط خاصی ندارند و از نظرات هم مطلع نیستند و بیوتات درگیری و حاشیه ایجاد میکنند. . چاره کار این است که هرکس از خودش شروع کند. کسی به میرزای شیرازی گفته بود خواب مرجعیت هم نمیدیدی میرزا با تواضع گفته بود چرا خوابش را دیده بودم. داستان های میرزای شیرازی که آقای شبیری در جرعه ای از دریا نقل کرده اند ببینید. از حیث روانی آرام و مسلط بوده و حتی کسی که به زور برای دزدی آمده بوده، بازی داده.
٨- نیاز به آدمهایی داریم که هم متدین واقعی باشند هم قوانین اسلامی را بدانند هم دانش مدیریت داشته باشند. چنین نیروهایی نداریم.
پاسخ: در مطالب قبل بیان شد به علاوه اینکه
روال طبیعی این است که وقتی امارت را تحویل بگیریم که بیش از وزارت (مشاوره) بتوانیم کار برعهده بگیریم. علی علیه السلام وقتی مواجه با فشار برای پذیرش حکومت میشود میفرماید: دعوني والتمسوا غيري ... وأنا لكم وز`يراً خيراً لكم مني اميراً وان تركتموني فأنا كاحدكم وأسمعكم وأطوعكم.
در گذشته هم علما با اینکه کنار بودند ولی از اواسط صفویه تاج گذاشتن بر سر شاه و تنفیذ سلطنت توسط علما صورت
خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
خلاصه اي از اشکالات آخوندخراسانی به تشكيل حكومت ديني و پاسخ به آنها (یکشنبه ۵ بهمن موسسه لیله القدر
علیزاده طباطبایی:
میگرفته.
٩- آنچه اسلام را نگاه داشته حکومتها نبوده اند. فعالیتهای دینی علما بوده. اگر نیروهایمان را صرف تصدی حکومت کنیم همان وظیفه اصلی هم از دست میرود.
پاسخ: حرف درستی است. خیلی از نیروهای قابل حوزوی درگیر کارهای انقلاب شدند ...بايد بيشتر بزاييم.
١٠- مشکل دیگر، مشکل حواشی و بستگان ماست که ما را احاطه کردهاند و با سوء استفاده از موقعیت و جایگاه ما، هزار جور کار خلاف میکنند که هم آبروی ما و علمای دین بر باد میرود و هم عامه مردم با ملاحظه کاریهای آنها ایمان و اعتقاد مذهبیشان سست میشود.
پاسخ: .....
البته در انتساب این اشکالات به مرحوم آخوند مناقشاتی صورت گرفته و بررسی و نقد اشکالات با صرف نظر از این مسئله است.
″صراط″:
سلام
پاسخ ها از کیه؟
علیزاده طباطبایی:
سلام در جلسه تقریر کردم و تلاش کردم عمدتا فرمایشات استاد غنوی را بنویسم البته جملاتی از دیگر حضار هم در بین مطالب هست. ضمن اینکه به اقتضای تایپ همزمان با ارایه بحث، مطالب به اختصار نوشته شده و ...
میگرفته.
٩- آنچه اسلام را نگاه داشته حکومتها نبوده اند. فعالیتهای دینی علما بوده. اگر نیروهایمان را صرف تصدی حکومت کنیم همان وظیفه اصلی هم از دست میرود.
پاسخ: حرف درستی است. خیلی از نیروهای قابل حوزوی درگیر کارهای انقلاب شدند ...بايد بيشتر بزاييم.
١٠- مشکل دیگر، مشکل حواشی و بستگان ماست که ما را احاطه کردهاند و با سوء استفاده از موقعیت و جایگاه ما، هزار جور کار خلاف میکنند که هم آبروی ما و علمای دین بر باد میرود و هم عامه مردم با ملاحظه کاریهای آنها ایمان و اعتقاد مذهبیشان سست میشود.
پاسخ: .....
البته در انتساب این اشکالات به مرحوم آخوند مناقشاتی صورت گرفته و بررسی و نقد اشکالات با صرف نظر از این مسئله است.
″صراط″:
سلام
پاسخ ها از کیه؟
علیزاده طباطبایی:
سلام در جلسه تقریر کردم و تلاش کردم عمدتا فرمایشات استاد غنوی را بنویسم البته جملاتی از دیگر حضار هم در بین مطالب هست. ضمن اینکه به اقتضای تایپ همزمان با ارایه بحث، مطالب به اختصار نوشته شده و ممکن است جایی برداشت ناقصی از جانب من باشد.