هدایت شده از گنجینه
انسان نمیتواند
غمهایش را کم کند
پس باید خودش را زیاد کند
و همین است که رنجها
میشوند زمینهساز ..
«استاد علی صفایی»
#عکس_نوشته
#رنج
#درد
#غم
#دوخط_منبر
@ganjinehasar
هدایت شده از گنجینه
آه از توشه کم و راه دور ...
علی (ع)راهی دارد تا بی نهایت و این است که هرچه توشه بردارد چیزی نیست...
چون هر مقدار در برابر بینهایت، صفر است و هیچ است و کم...
استادعلی صفایی حائری
#عکس_نوشته
#توشه_آخرت
#عین_صاد
@ganjinehasar
هدایت شده از گنجینه
کسی که روز را با خلق می گذارند، باید شب را با حق باشد وگرنه کم می آورد و شکسته و خسته می شود و می ماند..
استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب بشنو از نی
#عکس_نوشته
#برشی_از_کتاب
#تلاوت_قرآن
#نیایش
@ganjinehasar
هدایت شده از چشمه جاری
🔶 ما هنگامى كه مى گوييم دين فطرى است؛ يعنى خدا و دين با ساخت و بافت انسان هماهنگ است.
🔶 انسان به گونه اى است كه نمى تواند در دنيا محبوس شود و به ثروت و قدرت و لذت و تنوعها دلخوش كند.
🔶 هنگامى كه مى گوييم فطرت و ساخت اين ماشين بنزينى است، اين نكته را نفى نمى كنيم كه مى توان در آن آب ريخت و يا آن را به نفت بست.
🔶 ولى مى گوييم كه در اين صورت به بن بست مى رسد و در بحران مى سوزد.
🔶 و همين بن بست و بحران، به بازگشت و اعتقاد به مذهب و خدا دلالت مى نمايد.
📚 نقدى بر هرمنوتيك، ص 38
🆔👉 @cheshmeyejarie
هدایت شده از چشمه جاری
🔷 مذهب نه يك راه بهتر كه تنها راه است.
🔷 و آدمى اگر بخواهد براى تمامى وجود خود در تمامى طول راه خود و در تمامى دنياهاى خود برنامه اى داشته باشد، ناچار از اين گرايش و محتاج اين روشهاى دينى است.
📚 وارثان عاشورا، ص 114
🆔👉 @cheshmeyejarie
در رابطه با معجزه هم، اين نكته را توضيح دهم تا بين معجزه و سحر اشتباه نكنيم. مسأله معجزه احتياج به توجيه ندارد كه تمامى هستى معجزه است.
طبيعت، معجزهاى است كه ما با آن مأنوس شدهايم و معجزه، طبيعتى است كه هنوز با آن مأنوس نشدهايم.
معجزه، طبيعت نامأنوس است و طبيعت، معجزه مأنوس.
ما هميشه مىپرسيم: چرا آتش ابراهيم را نسوزاند؟ در حالى كه سؤال اين است چرا آتش بايد بسوزاند؟ اين پيوست و علّيت از كجا به وجود آمده است؟ چرا عصاى موسى مار شد؟
ما مىبينيم در هستى مولكولها مار مىشوند، فيل مىشوند، كرگدن مىشوند. اينها در اثر نظامى به وجود آمدهاند. مگر اينها اعجاز نيستند؟ اينها هم اعجازند. با اين تفاوت كه ما با آنها مأنوس شدهايم و به خاطر همين است كه راحت مىپذيريم وگرنه پرواز پشهها هم اعجاز است. در اين آيه آمده است: «آنهايى كه غير از خدا هستند و شما آنها را مىخوانيد، حتى مگسى را نيافريدهاند. اگر همين مگسها از آنها چيزى بدزدند، نمىتوانند آن را
بگيرند.» اين عجز است، اين اعجاز است.
کتاب حرکت، ص 87
🗞 «جرعه اول» از ماهنامه «چشمه جاری آسمان» تقدیم میشود...
🗂 پرونده ویژه این شماره:
زندگی و سازندگی به سبک صفائی (به مناسبت بیستمین سالگرد رحلت استاد علی صفائی حائری)
📌 مسئولیت و سازندگی در بیانات رهبر انقلاب
📌 «پارتو»، راهکاری برای مدیریت زمان
📌 گام های آغازین در تحلیل فیلم
📌 هیئتی برای کتاب
📌 تازه های نشر و...
📬 به منظور دریافت رایگان نشریه با ادمین کانال 👇مجموعه فرهنگی تربیتی چشمه جاری آسمان در ارتباط باشید:
🌿 @CheshmeJari
هدایت شده از گرافکر
AudioCutter_دورنمایی_از_نقش_تربیتی_شهید_سلیمانی.mp3
10.69M
✴️ دورنمایی از نقش تربیتی
شهید حاج قاسم سلیمانی
👤 آقای #جلیل_معماریانی
• مسیر تربیتی نسل ما جهت تداوم
راه شهید چگونه باید باشد؟
• مولفه های تربیتی در نگاه
شهید سلیمانی چیست؟
• انسان تربیت یافته از دیدگاه
شهید سلیمانی کیست؟
📌 منبع:
instagram.com/jalilmemariani
🌿 @GeraFekr
Screenshot_۲۰۲۱۰۱۲۹-۰۸۱۳۴۱.png
1.11M
ذکری
بحث «دیدگاه های اصیل اسلامی در رابطه با علوم انسانی»
ص ۱
Screenshot_۲۰۲۱۰۱۲۹-۰۸۱۴۰۵.png
1.15M
ذکری
بحث «دیدگاه های اصیل اسلامی در رابطه با علوم انسانی»
ص ۲
خلاصه اي از اشکالات آخوندخراسانی به تشكيل حكومت ديني و پاسخ به آنها (یکشنبه ۵ بهمن موسسه لیله القدر)
١- تشكيل حكومت ديني باعث ميشود ديگر اديان هم به دنبال تشكيل حكومت باشند و تقابل و سختگيري براي مسلمانان بيشتر شود.
مثال : تشکیل حکومت دینی شیعی در ایران منجر به شکل گیری حرکت های جهادی بین اهل سنت و رشد جریانهای اسلام گرا در کشورهایی مانند ترکیه شد و تقابل شیعه و سنی بیشتر شد.
پاسخ: نوع رفتار مهم است. تفاوت ها لزوما عامل درگیری نیست. مثلا در دوره هلاکو خان خواجه نصیر الدین فضای برادری و اخوت بین مذاهب اسلامی ایجاد کرد. روایاتی که منع از تبلیغ تشیع میکند در همین فضا قابل فهم است.
سوال: درگیری بین حق و باطل ناگزیر است. پس از تبیین و صف، نوبت قیام و درگیری است. کما اینکه رسول پس از دعوت و ابلاغ درگیر شد.
پاسخ استاد: تصویر سیاه و سفید و حق و باطل (محض) نداریم. برداشت بنده: ما قرار نیست جای معصوم بنشینیم.
٢- عیوب خود را نمیبینیم. مبارزه با مفاسد مبارزه با ما تلقی میشود و آنرا مبارزه با امر مقدس میپنداریم.
پاسخ: وجود آفت دلیل عدم کشت و کار نیست. باید ابزار نظارت فراهم شود.
اگر حاکم سالم مانده باشد اجازه نظارت عمومی و تامین امنیت افشاگران داده میشود و اگر آدمها خودشان پس از رشد به حکومت رسیده باشند خودشان حکومت را نقد میکنند و با استبداد مبارزه میکنند . قدرت بالقوه فقهای دیگر هم برای نظارت هست. به یک تقریر همه فقها منصوب اند و قدرت اجتماعی هم دارند. به علاوه بقیه سازوکار های موجود در دنیا برای مبارزه با فساد. اگر کسی کج رفت برخورد میکنند.
٣- حکومت منشأ فساد است و مرجعیت و روحانیت محل مبارزه با فساد و هر حکومتی یک روز ساقط میشود و سقوط حکومت دینی ملازم با سقوط اسلام و روحانیت است
پاسخ: (مشابه پاسخ اشکال قبل)شفافیت مانع فساد است. یکی از فقها قرار است حاکم شود بقیه از بیرون حاکم و حکومت را کنترل کنترل میکنند....
۴- سیاست فن است ما نداریم کار را خراب میکنیم ملازمه بین خوب بودن و سیاست ورزی نیست.
پاسخ: اشکال وارد است. کسی در حوزه خوب درسش را بخواند نهایت خیلی خوب بلد باشد کفایه درس بدهد. روندی برای تربیت آدم نداریم.(جلسه قبل دیده شود) حال اگر مانند اتفاقی که برای انقلاب ما افتاد که حکومت ریخت در دست امام. باید چه کنیم ؟ باید الویت ها را عوض کنیم .
شاید متدینی که بتوان میلیاردها پول در اختیارش گذاشت و مطمئن هم بود (از سلامت و کاردانی) کم داشته باشیم . علی علیه السلام از فردی مانند زیاد بن ابیه (که کارآمد است و البته تخلفی هم در زمان علی نداشته) استفاده میکند ولی او را سخت کنترل میکند و تهدید به برخورد شدید در صورت سوء استفاده میکند. (نامه امیرالمومنین به زیاد)
۵- حکومت باید تابع دین باشد ما بیاییم دین تابع حکومت میشود و به بهانه حفظ حکومت هدف وسیله را توجیه میکند.
پاسخ : مشابه پاسخ های قبل ، اقتدار مراجع مانع انحراف حکومت است.
مثال : مالک اصرار داشت ابوموسی فرماندار شود. ولی وقتی ابوموسی مانع ارسال نیرو از کوفه شد خود مالک ابوموسی را به وضع بدی از دارالحکومه بیرون کرد.
۶- مردم ما را نایب امام زمان میدانند. کار را که دست بگیریم و از پسش بر نیاییم شک به اصل امام زمان پیدا میکنند. لذا باید در محدود کردن دایره ظلم حکومتها بکوشیم نه اینکه وعده برپایی حکومت حق و عدل دهیم.
پاسخ: مردم را روشن کنیم که حکومت ما با حکومت وعده داده شده معصوم یکی نیست و ...به علاوه پاسخهای سابق : آدمهای حر برکنار داخل بازی میشوند و جلوی فساد و انحراف را میگیرند.
٧- الان که کار دستمون نیست این همه درگیری و اختلاف بین علماست و همدیگر را تکفیر میکنیم. قدرت که بگیریم وضع به مراتب بدتر میشود.
پاسخ: اشکال وارد است. علما معمولا خانه همدیگر هم نمیروند و ارتباط خاصی ندارند و از نظرات هم مطلع نیستند و بیوتات درگیری و حاشیه ایجاد میکنند. . چاره کار این است که هرکس از خودش شروع کند. کسی به میرزای شیرازی گفته بود خواب مرجعیت هم نمیدیدی میرزا با تواضع گفته بود چرا خوابش را دیده بودم. داستان های میرزای شیرازی که آقای شبیری در جرعه ای از دریا نقل کرده اند ببینید. از حیث روانی آرام و مسلط بوده و حتی کسی که به زور برای دزدی آمده بوده، بازی داده.
٨- نیاز به آدمهایی داریم که هم متدین واقعی باشند هم قوانین اسلامی را بدانند هم دانش مدیریت داشته باشند. چنین نیروهایی نداریم.
پاسخ: در مطالب قبل بیان شد به علاوه اینکه
روال طبیعی این است که وقتی امارت را تحویل بگیریم که بیش از وزارت (مشاوره) بتوانیم کار برعهده بگیریم. علی علیه السلام وقتی مواجه با فشار برای پذیرش حکومت میشود میفرماید: دعوني والتمسوا غيري ... وأنا لكم وز`يراً خيراً لكم مني اميراً وان تركتموني فأنا كاحدكم وأسمعكم وأطوعكم.
در گذشته هم علما با اینکه کنار بودند ولی از اواسط صفویه تاج گذاشتن بر سر شاه و تنفیذ سلطنت توسط علما صورت
خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
خلاصه اي از اشکالات آخوندخراسانی به تشكيل حكومت ديني و پاسخ به آنها (یکشنبه ۵ بهمن موسسه لیله القدر
علیزاده طباطبایی:
میگرفته.
٩- آنچه اسلام را نگاه داشته حکومتها نبوده اند. فعالیتهای دینی علما بوده. اگر نیروهایمان را صرف تصدی حکومت کنیم همان وظیفه اصلی هم از دست میرود.
پاسخ: حرف درستی است. خیلی از نیروهای قابل حوزوی درگیر کارهای انقلاب شدند ...بايد بيشتر بزاييم.
١٠- مشکل دیگر، مشکل حواشی و بستگان ماست که ما را احاطه کردهاند و با سوء استفاده از موقعیت و جایگاه ما، هزار جور کار خلاف میکنند که هم آبروی ما و علمای دین بر باد میرود و هم عامه مردم با ملاحظه کاریهای آنها ایمان و اعتقاد مذهبیشان سست میشود.
پاسخ: .....
البته در انتساب این اشکالات به مرحوم آخوند مناقشاتی صورت گرفته و بررسی و نقد اشکالات با صرف نظر از این مسئله است.
″صراط″:
سلام
پاسخ ها از کیه؟
علیزاده طباطبایی:
سلام در جلسه تقریر کردم و تلاش کردم عمدتا فرمایشات استاد غنوی را بنویسم البته جملاتی از دیگر حضار هم در بین مطالب هست. ضمن اینکه به اقتضای تایپ همزمان با ارایه بحث، مطالب به اختصار نوشته شده و ...
میگرفته.
٩- آنچه اسلام را نگاه داشته حکومتها نبوده اند. فعالیتهای دینی علما بوده. اگر نیروهایمان را صرف تصدی حکومت کنیم همان وظیفه اصلی هم از دست میرود.
پاسخ: حرف درستی است. خیلی از نیروهای قابل حوزوی درگیر کارهای انقلاب شدند ...بايد بيشتر بزاييم.
١٠- مشکل دیگر، مشکل حواشی و بستگان ماست که ما را احاطه کردهاند و با سوء استفاده از موقعیت و جایگاه ما، هزار جور کار خلاف میکنند که هم آبروی ما و علمای دین بر باد میرود و هم عامه مردم با ملاحظه کاریهای آنها ایمان و اعتقاد مذهبیشان سست میشود.
پاسخ: .....
البته در انتساب این اشکالات به مرحوم آخوند مناقشاتی صورت گرفته و بررسی و نقد اشکالات با صرف نظر از این مسئله است.
″صراط″:
سلام
پاسخ ها از کیه؟
علیزاده طباطبایی:
سلام در جلسه تقریر کردم و تلاش کردم عمدتا فرمایشات استاد غنوی را بنویسم البته جملاتی از دیگر حضار هم در بین مطالب هست. ضمن اینکه به اقتضای تایپ همزمان با ارایه بحث، مطالب به اختصار نوشته شده و ممکن است جایی برداشت ناقصی از جانب من باشد.
هدایت شده از کاظمی
با سلام خدمت اساتید گروه
جلسه مورد اشاره آقای علیزاده سلسله جلسات شرح کتاب از معرفت دینی تا حکومت دینی می باشد
در این کتاب مرحوم استاد در مورد شبهه سواستفاده از حکومت دینی راه حلی ارائه دادند
و صرف نظر از تایید یا عدم تایید انتساب این شبهات به مرحوم آخوند این شبهات زنده و به صور مختلف در جامعه مطرح می شوند از این باب به بررسی این شبهات و یافتن پاسخ به این شبهات در کلاس بحث و گفتگو شد
در جلسه قبل ده مورد از بیست و یک دلیل مقاله منتسب به مرحوم آخوند مطرح شد
و در جلسه آتی مابقی دلایل مطرح و پاسخی به آن ارائه خواهد شد
AUD-20210130-WA0023.mp3
936.7K
✨در مصر خودتون فرعونید یا عزیز؟ 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از چشمه جاری
🎤👈 حاج آقا حیدری
💟 استاد صفایی رحمة الله علیه روزی در اثر سیره رسیدگی اش به افراد و اهتمامش به حل مشکلات دیگران، دچار قرض شدیدی شد.
💟 به منزلشان که رفتیم، قدری در فکر بود. سپس برخاست و رفت. بعضی از دوستان گفتند: استاد گفته اند: اگر خیلی مستأصل شدم، خانه را می فروشم.
💟 در همین موقع یکی از دوستان که معمولاً خودش کمک می گرفت، وارد شد. وقتی پرس و جو کرد و مشکل حاج شیخ را شنید، گفت: من پولی دارم و حالا به آن نیاز ندارم.
💟 استاد بعد از ساعتی برگشت و خبر گشایش داده شد. یکی از بچهها پرسید: کجا رفتید⁉️
💟 پاسخ داد: حرم حضرت معصومه سلام الله علیها. پرسیدند: برای گشایش در قرضتان⁉️
💟 حاج شیخ جواب داد: نه! برای این مسأله در مسیر، سر قبر مادرم رفتم.
💟 من این مسائل کوچک را از اهل بیت علیهم السلام نمی خواهم،از آنها باید خودشان را خواست.
📚 مشهور آسمان، ص ۸۵
💐 میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و روز مادر و روز زن مبارک باد.
🆔👉 @cheshmeyejarie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توجیه حماقته
تضعیف جنایته
تکمیل رسالته
#علی_صفایی
#عید_انقلاب
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از تربیت بنیادی - نگاهی متفاوت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معرفی_کتاب
*⃣کتاب
"انسان در دو فصل"
نوشته ی استاد #علی_صفائی_حائری
*⃣مناسب برای دغدغه مندان بحث تربیت🌺
👈برای اطلاع ازمحتوای کامل کتاب، کلیپ را تا پایان ببینید🌺
👈معرفی کتاب توسط آقای الهی منش مدرس کارگاه های #تربیت_بنیادی
#انسان_در_دو_فصل
#محمد_مهدی_الهی_منش
#تربیت_بنیادی
مارا در ایتا و اینستاگرام دنبال کنید↙️
🆔@tarbiat_bonyadii
هدایت شده از تربیت بنیادی - نگاهی متفاوت
#بازی
⛳️در ظرفی مایع ظرفشویی وپودر صابون بریزید و آرام آب داغ را در ظرف ریخته و هم بزنید.🥣
⛳️برای مقاوم تر شدن حباب ها به ازای هر لیوان آب ، یک قاشق چایخوری گلیسیرین به آن اضافه کنید.🥄
⛳️محلول ساخته شده هر اندازه بیشتر بماند ، حباب ها مقاوم تر می شود.👌
⛳️با یک سیم ، یک دایره سیمی ساخته و یک دسته هم برایش بسازید و مقداری نخ دور قسمت دایره ای بپیچید.🎗
👈حالا میتوانید حباب بسازید☺️
⭐️وقتی حباب ها به پرواز در می آید کودک را تشویق کنید با دستش آن ها را بترکاند.👼
✅✅✅آشنایی با قوانین طبیعت از فواید این بازی است.
#بازی_بازوی_تربیت
#محسن_عباسی_ولدی
#آشنایی_با_قوانین_طبیعت
ما را در ایتا و اینستاگرام دنبال کنید↙️
🆔@tarbiat_bonyadii
51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مرحوم حجتالاسلاموالمسلمین سید مصطفی موسوی یکی از شاگردان مرحوم صفایی ره از دوستان و آشنایان حضرت آقا سلمه الله در مشهد بودند (ایشان 3 سال قبل مرحوم شد) هر وقت تهران میآمدند بدون وقت قبلی برای دیدن حضرت آقا میرفتند، و حضرت آقا هم در مشهد با ایشان ملاقات می کرد. ایشان به نحوی رابط حضرت اقا سلمهاللهتعالی و مرحوم عین صاد ره بود.
این فایل از چگونگی آشنایی مرحوم سید مصطفی با مرحوم صفایی، سلوک، اخلاق، نحوه اثر گذاری، نحوه تعامل ایشان با افراد و ... گفتوگو میکند. #قسمت_اول
یادشان گرامی با ذکر یک صلوات
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از رادیو توحید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 طاغوت
#استاد_علی_صفایی_حائری_ره
📻 رادیو توحید
📱اینستاگرام | تلگرام | ایتا | بله | کست باکس
روی هر اسم بزنید تا به لینک مربوطه وارد شوید👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قسمت_دوم ✨تاثیر مرحوم صفایی ره بر مرحوم آ سید مصطفی موسوی
یادشان گرامی با ذکر یک صلوات 🌷🇮🇷🌷