هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
🔺جملهای از یکی از منابع آزمون آموزشپرورش 👌
📗مسئوليت و سازندگى ؛ ص۷۶:
🔺ما كه در اين عالم خود را خرج مىكنيم، خرج چه كسى شويم كه سزاوارتر باشد؟
🔺ما اگر اينگونه آزاد شويم و اينگونه آزاد فكر كنيم و مقايسه كنيم به نتيجه خواهيم رسيد. بگذر از اين كه نفس و خلق و دنيا و شيطان اينها فقط مصرف كننده هستند و هيچ سودى نخواهند آورد و فقط استعدادهاى ما را خواهند بلعيد.
اينها چيزى ندارند و چيزى نمىدهند و بر فرض كه بدهند بيش از آن كه مىدهند پس مىگيرند و باز مىستانند.
✨اينها سراسر نيازند.
✨بر فرض هم كه نخواهند ما اسير نيازهايشان خواهيم شد و در يكى از سوراخهايشان مدفون خواهيم گرديد.
ولى،
اللَّه
🔺نيازى ندارد و
🔺چيزى نمىخواهد تا ما را در راه آن فدا كند و به بازى بگيرد.
⚡️بر فرض كه ما به
ثروتها و
لذتها برسيم و از اوناسيس هم بگذرانيم و در هر دقيقه چند ميليون تومان به چنگ بياوريم،
⚡️آيا اين همه ثروت و لذت در ما چه استعدادى را زياد مىكند؟
اين ما هستيم كه ثروتها را زياد كردهايم اما ثروتها، چه؟
⚡️فقط نيروى ما را مصرف كردهاند و روى هم جمع شدهاند.
⚡️و بر فرض اين كه به ما رفاه و آسايشى بدهند بيشتر از اينها از ما گرفتهاند .
🔺ما براى رفاه به اين همه استعداد نياز نداشتيم.
🔺ما براى رفاه به انسان بودن نياز نداشتيم.
⚡️ يك بزغاله 🐐، يك گوسفند 🐑و يا يك زنبور عسل 🐝 به رفاه در سطح عالىترى رسيده بدون اين كه اين همه استعداد داشته باشد.
بدون اين كه از فكر، عقل، اختيار، وجدان و فرقان برخوردار باشد.
آنها لباسشان همراهشان است و خوراكشان دم دستشان و هيچ گاه خودكشى هم نكردهاند، زيرا خودآگاهى نداشتهاند.
#خودآگاهی
#خودیابی
#خدایابی
📕صفايى حائرى، على، مسئوليت و سازندگى، جلد، ليلة القدر - قم، چاپ: اول، ۱۳۸۵ ه.ش.
🌷🇮🇷🌷
📕 بشنو از نى، ص: 124
«خداى من! مرا از رزق گستردهى خود بهرهمند كن و بدىها را از من بگردان. بدهكارىها و ستمهايى كه در نزد من مانده تو عهدهدار باش تا من صدمه نبينم و گرفتار نشوم. من خود با تمام نيرو مىكوشم و يكى از نيروهاى من تويى كه خداوند قدرتها و گشايشگر بنبستها هستى. تويى كه مىتوان بر تو تكيه كرد و مىتوان با تكيهى بر تو با دشمنهاى بزرگ درگير شد و موسى صفت، در برابر فرعون قدرت ايستاد و ابراهيموار، در برابر آتش نمرود و يوسف گونه، در برابر زيبايى زنها و عيسىمنش، در برابر تجملها و بدعتها و محمد كردار، در برابر تمامى آنچه كه جز توست و براى غير توست.
چون تويى كه دلها و چشمها در دست توست و فرعون، صاحب دلش نيست و نمرود، صاحب آتش و عزيز، صاحب خواب و رؤيايش و يهود، صاحب و پاسدار مرزها و بتخانههاشان نيستند، كه اينها پيش از آنكه در دست آنها باشد در دست تو هستند و به فرمان تو، كه تو حتى پيوند علّيّت و وابستگى را در تمام هستى ريختهاى و علتها را به معلولها ربط دادهاى و مقهور نيستى و دست بسته ندارى.»
«آنها كه راه نيفتادهاند و بىتفاوت هستند، درگيرى ندارند؛ كه همچون آب هر چيزى را به خود راه مىدهند و اما آنها كه راه افتادهاند و با تو همراهند ديگر از درگيرى نمىترسند و در درگيرىها گرفتارى ندارند و از دشمنها وحشتى به خود راه نمىدهند، كه تو تكيهگاهشان هستى.
وَ خُذْ عَنّى بِأَسْماعِ و أَبْصارِ أَعْدائى؛
تو گوشهاى دشمن و چشمهاى مخالف و كينه توزان و ستمگران را بگير، كه نه خيرى بدست بياورند و نه چيزى ببينند و غافلگير شوند و من به پيروزى برسم.
اين درس است براى آنها كه مىخواهند به نصرى و پيروزى برسند، چگونه كار كنند و چگونه چشم و گوش دشمن را ببندند و از كجا بر او بشورند و در چه قسمتى نفوذ كنند تا به پيروزى برسند. دشمنى كه اطلاعات ندارد و در تو ديدگاه ندارد، نمىتواند با تو بجنگد و اگر شروع كرد ناچار ضربهپذير خواهد شد و چشم تو روشن و دل تو شاد و غم تو مرتفع خواهد گرديد؛ چون دشمن در موضع پايينترى قرار خواهد گرفت و تو از درد و رنج جدا خواهى شد.» 📕 بشنو از نى، ص: 125.
🔸أَقِرَّ عَيْنى وَ فَرِّح قَلْبى؛
تو مرا شاد كن و مرا از آنچه كه مرا به خود مشغول داشته به گشايش برسان.
خلق تو، اگر چه اينها كشتزار مرا نگرفتهاند و اگر چه گندم هم به من دادهاند و اگر چه نان برايم پختهاند، ولى از نيرويم مىخواهند استفاده ببرند و مرا براى خود مىخواهند و از من سوء استفاده مىكنند.
اينها دشمنهاى پيچيدهتر و پنهانترى هستند.
📕بشنو از نى، ص: 126
🔸و اكْفِنى شَرَّ الشَّيطانِ وَ شَرَّ السُلْطانِ وَ سَيِّئاتِ عَمَلى؛
ميان بدى شيطان، كه اغواء و زينت است و بدى سلطان كه پوك كردن و در تاريكى نگه داشتن است «1» و پراكنده كردن است و بدىهاى خودم كه اين زينتها را پذيرفتن و به اين كمها قانع شدن است، رابطههايى مطرح مىشود.
چون اين ما هستيم و اين بدىهاى ماست و كوتاهىهاى ماست كه ما را نفوذ پذير سلطان و شيطان مىسازد. و در اين بينش، ستمكش، ستمگر را مىپرورد و هر دو در عذاب شريكند، كه در جرم شريك بودهاند. «انهم فى العذاب مشتركون. زخرف، 39.»
______________________________
(1)- یخرجونهم من النور. بقره، 252. فاستخف قومه فاطاعوه. زخرف، 54. جعل اهلها شيعا. قصص، 4.
📕 بشنو از نى، ص: 127
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
📜 دلنوشته
سلام
فکر کنم دو سال پیش بود،
من یه بار سحر ماه رمضون، یکی از کلیپهایی که صدای استاد پخش میشه
از شبکه افق شنیدم.
هی منتظر بودم ببینم صاحب این صدا کیه؟
اون صدا داشت یکی از غمهای درونیِ من رو بیان میکرد، کاملا دقیق و نقطهزن!
دیدم نوشت شما صدای استاد علی صفایی حائری را میشنوید!
خوشحال بودم که میدونم صاحب صدا کیه، بعدا که جستجو کردم متوجه شدم از دنیا رفتن و غصهام گرفت.
سحرهای بعدی منتظر بودم صدای استاد از شبکه افق پخش بشه.
الان هم که کانال رو دنبال میکنم کلیپهایی که با صدای استاده خیلی دوست دارم.
استاد صفایی، خیلی خوب و به جا از کلمهها استفاده میکنن، خیلی استادانه!
انقدر این ظرافتِ ادبیاتیِ نوشتههاشون رو دوست دارم.
طرزِ چینش کلمههاشون!
وقتی بُرشهای صوتی از کتابشون با خوانشِ آقای شریعتی توی کانال بارگذاری شد،
تندتر از ایشون از روی متنِ کتاب میخوندم تا زودتر بفهمم استاد چی گفته😄
دلم میخواست میدیدمشون و شاگردشون بودم.
با امیرالمومنین محشور باشن انشاءالله.⚘️
✍🏻 ”خانم یزدان“
🔺به مناسبت نزدیک شدن ایام سالگرد رحلت مرحوم استاد،
شما مخاطبین گرامی میتوانید نحوهی آشنایی با اندیشه "عین.صاد" و نیز تاثیری که این اندیشه در زندگی و حیات شما گذاشته را برای ما ارسال کنید تا برای عموم مخاطبین منتشر کنیم.
👇🏻👇🏻👇🏻
🤳🏻 : @einsadshop_ad
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
📜 دلنوشته
سلام و شب بخیر قبلا بار ها اسم استاد رو شنیده بودم ولی چیزی از اندیشه هاشون نه دقیقا
و وقتی کانال شون تو ایتارو دیدم عضو شدم و با دیدن یکی از کلیپ ها تحت تاثیر قرار گرفتم به طوری که به شدت احساس نزدیک بودن اون حرفا و استاد رو به خودم داشتم انگار این حرفا حرفای من بود ولی نمیدونستم چطور بیان کنم و استاد باشیوایی بیانشون حرف های دلم رو به گوش خودم رسوندن
از کتاب هاشون اخبات و فوز سالک رو بشدت پیشنهاد میکنم به همه و کسانی که علاقمند به مسائل سیر و سلوکی اند .
اخبات دقیقا چیزی بود که من میخواستم این جمله ی استاد خیلی منو تحت تاثیر قرار میده اینکه از تو نه طاعت و عصیان بلکه انکسار میخواهند[مضموم صحبت]
و اینکه چطوری یکی از مهمترین ریشه ی خطاها رو در مسیر سلوک برامون شرح دادن اونم بااون قشنگی و مثال های عالی واقعا شگفت آوره.
بنظر من استاد باعمر کوتاهشون کارای خیلی بزرگی کردن لاقل در حق من به شخصه🥺
تقریبا ۳ سالی میشه که بااستاد گرامی و اندیشه هاشون آشنا شدم و چون خیلی مفید وگرانبها میدونمشون به دوستان و عزیزانم هم معرفیشون میکنم و صوت و... ازایشون ارسال میکنم و خیلی از دوستان هم بشدت تحت تاثیر قرار گرفتن که باعث خوشحالیه☺️☺️☺️
✍🏻 ”ناشناس“
🔺به مناسبت نزدیک شدن ایام سالگرد رحلت مرحوم استاد،
شما مخاطبین گرامی میتوانید نحوهی آشنایی با اندیشه "عین.صاد" و نیز تاثیری که این اندیشه در زندگی و حیات شما گذاشته را برای ما ارسال کنید تا برای عموم مخاطبین منتشر کنیم.
👇🏻👇🏻👇🏻
🤳🏻 : @einsadshop_ad
🔸مرکز فعالیتهای قرآنی جهاددانشگاهی بهمناسبت بیست و چهارمین سال درگذشت استاد علی صفایی حائری برگزار میکند:
🔹«راز تنهایی»
📽همراه با پخش مستند «برای پس از مرگم»
🔸و سخنرانی:
حجتالاسلام محمدجواد نظافت
رضا میرکریمی
🔻زمان: پنجشنبه ۲۲ تیرماه ساعت ۱۹:۲۰
مکان: تالار فردوسی فرهنگسرای جهاد دانشگاهی، سهراه ادبیات، مجتمع دکتر شریعتی
▫️@einsad
هدایت شده از تجربههای شما از آشنایی با "عینصاد"
سلام
وقتی دراوج سختی زندگیم قرار داشتم، خانه یکی از مشتری هایم رفتم تا یکی از وسایل خانه اش را تعمیر کنم روی درب یخچال یک جمله از استاد نوشته بود عبارت:«غم را نمیتوان کم کرد،باید خودت را زیاد کنی» استاد.ع.ص
چنان من را زیر و رو کرد چنان آتش امیدی در اوج تاریکی هایم روشن کرد که بعد از چند سال زندگی من عوض شد و تمام معادلات زندگی من تغییر کرد و معنا دار شد...
کسی که تا دیروز نسیم بلا آن را با خود به اعماق کفر میبرد دیگر ریشه دار شده و حتی شغل و حرفه و نقش من عوض شد من خودم رو مدیون ایشون میدونم و به یادشون هستم🙏
مجتهدی که با بچهها فوتبال بازی میکرد اما علم مطهری و بیان شریعتی را داشت | خبرگزاری
https://farsnews.ir/Culture/1689194700000451717
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینکه در کدام مرحله از زندگی و در چه نقطهای و برسر کدام دوراهیها؛ با ذخیرههای فکری و معنوی خداوند بر روی زمین آشنا میشویم، مهم است؛ اما مهمتر آن است که بدانیم #سهم ما از این ذخیرهها چیست؟
مرحوم #صفایی جزء ذخیرههایی است که سهمش برای همه یکچیز است؛ آگاهی، آگاهی، آگاهی
ای انسان بدان و #آگاهباش که تو به قَدر #وُسعت اندازهگیری می شوی و نه به قَدر داشتهها و اندوختههایت.
شادی روح استاد عزیز در سالگرد رحلتش، #فاتحهای بخوانیم.
هدایت شده از توییتر انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجاب یعنی چی و چرا باید محجبه بود؟!
🗣|ز|نـ|ـد|ا|نـ|ـی|
@twtenghelabi
هدایت شده از توییتر انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقصود این نیست همه ابوذر شوند!
استاد علی صفایی حائری
🗣استاد علی صفایی حائری(ره)
@twtenghelabi
هدایت شده از سعداء/حجت الاسلام راجی