eitaa logo
خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
641 دنبال‌کننده
548 عکس
320 ویدیو
98 فایل
دل آدمي بزرگتر از اين زندگيست و اين راز تنهايي اوست... یاد مربی موحد، مجاهد، سردار جبهه تربیت و سازندگی، فقیه صاحب مکتب تربیتی، صفای اهل صفا، سالک خالص، ستاره آسمان گمنامی، سمبل اندیشه‌های ناب، بی‌تاب بوتراب و تطهیر شده با جاری قرآن...
مشاهده در ایتا
دانلود
گزیده ای از سیر رشد کودک در بازخوانی صوت کشف استعدادها با استاد 13990626.mp3
1.26M
گزیده ای از سیر رشد کودک در بازخوانی صوت کشف استعدادها با استاد 13990626
یک نمونه شروع خوب و روشن با نوجوان در بازخوانی نامه های بلوغ با استاد 13990626.mp3
805.9K
یک نمونه شروع خوب و روشن با نوجوان در بازخوانی نامه های بلوغ با استاد 13990626
هدایت شده از نصرت الله
سلام یکی از دوستانم میگفت که روزگاری بود که در معرض هجوم سنگین شهوات بودم بگونه ای که حتی نسبت به محارم خود وسوسه میشدم. آنقدر این مساله برایم تلخ و دشوار شده بود که قصد خودکشی داشتم. تا اینکه صفایی را دیدم و حال و روزم را بیان کردم. گل از گلش شکفت و خندید و گفت هجوم این وسوسه ها نشان میدهد که گوهر ایمان در قلبت رشد کرده. کسی که ایمانش رشد میکند بیشتر مورد کینه شیطان واقع میشود!
سلام یکی از دوستانم میگفت که روزگاری بود که در معرض هجوم سنگین شهوات بودم بگونه ای که حتی نسبت به محارم خود وسوسه میشدم. آنقدر این مساله برایم تلخ و دشوار شده بود که قصد خودکشی داشتم. تا اینکه صفایی را دیدم و حال و روزم را بیان کردم. گل از گلش شکفت و خندید و گفت هجوم این وسوسه ها نشان میدهد که گوهر ایمان در قلبت رشد کرده. کسی که ایمانش رشد میکند بیشتر مورد کینه شیطان واقع میشود!
هدایت شده از ⁦🇮🇷خبر طلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بلا و اندازه انسان سخنان نغز و بسیار زیبای استاد علی صفایی، رحمة الله علیه 🇮🇷 http://eitaa.com/joinchat/1026359310Cd87a388a56
هدایت شده از ⁦🇮🇷خبر طلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅حرکت و حرکت ✍سخنان نغز و بسیار زیبای استاد علی ، رحمة الله علیه 🎙حتما بشنوید 🇮🇷 http://eitaa.com/joinchat/1026359310Cd87a388a56
سیر مطالعاتی کتب عین.صاد.pdf
38.5K
نمودار سیر مطالعاتی آثار ارزشمند و ماندگار مرحوم استاد
پاسخ یک دانشجوی حقوق ۲۰ ساله بعد از مطالعه کتاب رشد مرحوم استاد: «با این که من به کتاب‌های سخت خوندن علاقه دارم، واقعا بعضی قسمت هاش رو مجبور بودم ۲ ۳ بار بخونم تا کامل متوجه بشم البته این منو خسته نمیکنه 😁 و به حجمش نمیومد که اینقدر جامع و مانع باشه و کلا فرق میکرد با آثار دیگه ای که خونده بودم ازشون و جدید بود در کل من یه علاقه وافری دارم که کتابهایی رو بخونم که مجبور باشم بعضی قسمت هاش و چندبار بخونم و این کتاب کاملا این ویژگی رو داشت از طرفی هیچ وقت به سوره عصر از این زاویه نگاه نکرده بودم با اینکه تفسیر آیت الله مکارم رو خونده بودم ولی این کلا فرق داشت برای اینکه کامل بشینه به دلم حتما باید چندین بار دیگه هم بخونمش🙂
ولایت فقیه.mp3
3.63M
ولایت فقیه مرحوم حاج شیخ علی صفایی حائری سال ۱۳۶۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بلا و دیدگاه های مختلف انسان به آن، استاد صفایی حایری رحمه الله علیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞  این باری است که بدوش شماست. 📲 آیدی کانال های ما در تلگرام، ایتا، سروش، بله: ▶️ @einsad 🔻خرید اینترنتی کتابهای استاد صفایی حائری : 🛒 www.zekraa.ir 🔲 پاسخ به سوالات کاربران : 🗨 @ad_einsad
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 آخوندی چه فایده‌ای دارد؟ 📝 پاسخ مرحوم علی صفایی حائری به ناامیدان سیاه‌نما 🔻 هنگامی که من وارد حوزه شده بودم، افرادی که دلسوزی می‌کردند و استعداد مرا می‌شناختند، می‌گفتند: «پسرم! آخر آخوندی چه فایده‌ای دارد؟ اصلا آخوندی دوره‌اش گذشته»! و گاهی می‌گفتند: «بين آخوندها چقدر بد هستند و چه کارها که نکرده‌اند!» و شروع می‌کردند دادِ سخن دادن در این زمینه‌ها. 🔹 و هنگامی که خطابه طولانی آنها تمام می‌شد، می‌گفتم: «این حرف‌ها را قبول دارم و بهتر از شما هم می‌دانم و چون اینها را دانسته‌ام مجبور شدم که در این راه بیایم. اگر به اندازه احتیاج، آخوند و روحانی داشتیم، که به من احتياج نبود. اما حالا شما هم باید بیایید تا این زمینه پر شود و به اندازه احتیاج و نیاز اجتماع، فقیه در دین تهیه شود و آنگاه به کارهای دیگر بپردازیم، چون اجتماعی که مغز و قلبش گرفتار است، فکر و روحش عليل است، نمی‌توان برایش لباس قشنگ و وسایل قشنگ و مدرن و تکنیک پیشرفته درست کرد؛ چون این تکنیک پیشرفته با این فکر مسموم و قلب آلوده، جز به نابودی و هلاکت ما خدمت نمی‌کنند، جز تیغ دادن در کف زنگی مست نیست!» 🔻 و در اینجا بود که همان خطابه‌سرایان زبردست، با بیچارگی می‌گفتند: «آخر ما کار داریم و بار داریم و فلان داریم و بهمان داریم». 🔹 و من می‌گفتم: «وقتی که انسان کارهای زیادی پیش رو دارد، باید به ترتيب الأهم فالأهم شروع کند و با ملاک اهمیت جلو بیاید. مگر این تربیت‌ها و آدم‌سازی‌ها و درمان دردها، بیکاری است؟! این بزرگترین نیاز و بزرگترین احتياج و در نتیجه بالاترین کار است.» «آخر آدم‌هایی که از درون پوک و فاسد شده‌اند، طبیب و مهندس می‌خواهند چه کار؟! یا مربی می‌خواهند و یا جلّاد. و تازه این‌قدر داوطلب در آن طرف هست که هر سال پشت دیوار کنکور روی هم کپک می‌زنند و گند می‌گیرند. پس برای این طرف هم باید کاری کرد و با این توجه شروع به کار کرد، که همه فاسد و بد هستند و همانطور که می‌گویید فلان و بهمان هستند. 🔻 و در اینجا بود که می‌گفتند: «آخر این کارها هم نتیجه ندارد. این همه آخوند، مگر چه کرده‌اند؟!» 🔹 و در اینجا بود که مشتشان باز می‌شد، می‌گفتم: «تا به حال می‌گفتید همه بد هستند و فلان و بیسار هستند. خب، از بدها چه توقع دارید و چه کاری می‌خواهید؟!» و می‌گفتم: «بر فرض اینها کاری نکرده باشند، این وسیله‌ی تبرئه‌ی شما نمی‌شود و دلیل نشدنِ کار نمی شود. شما دست‌ها را بالا بزنید و مریض‌ها را درمان کنید و از غرق شده‌ها دستگیری نمایید و لااقل دارو و درمان را در دسترس بگذارید تا هر کس بخواهد نجات بیابد و هرکس نخواست و از روی نخوت و عناد درمان پذیرفت، با حجت تمام جان بکند و بمیرد.» 📗 روحانیت و حوزه، صص۱۷۵-۱۷۷ @Manahejj
سلام علیکم متن زیر را که شفقنا از حجت الاسلام و المسلمین رهدار زید عزه نقل کرده است ، مشاهده کنید تا تاثیر عمیق مباحث حاج شیخ را در لا به لای کلام ایشان در یابید ، ایشان که از علاقه مندان دور حاج شیخ است ، بدون این که اسمی از منبع مطالب خود ذکر کند با ادبیات فوق و به عنوان یک صاحب نظر سیاسی ، اجتماعی آن هم در سایتی که کمی تا اندکی غیر موجه است ، شفقنا(که مدیرش ظاهرا مقیم لندن باشد) به بیان دو مولفه اصلی کلام حاج شیخ می پردازد : 1(تقدم تربیت بر آموزش 2(ضرورت پرداختن حوزه به دین و پرهیز از یک بعدی بودن پرهیز از فقه به تنهایی👇
✔ احمد رهدار در میزگرد «حوزه از آنچه هست تا آنچه باید»🔻 🔹بعضی از ما از دین یک موجود ناکارآمد، تشریفاتی و مقدس به معنای اینکه به درد هیچ چیزی نمی‌خورد ارائه کردیم. اگر الآن شما به سازمان فرهنگ و ارتباطات بروید و برای تبلیغ در اروپا امتحان بدهید، از شما کفایه، مکاسب و رسائل می‌پرسند؛ یعنی این درک نیست که ما در اروپا با آدم‌هایی روبرو هستیم که بایسته است با منطق اسلام مکی روبرو شوند، نه اسلام مدنی. اسلام مکی یعنی اسلام اعتقادات، کلیات و اصل دین. درک‌ها آن قدر حداقلی و ضعیف است که فایده‌ای ندارد. 🔹حوزه نظام ارزش خود را بیشتر به فقه منحصر کرده است، چه بسا نتیجه ابتنای بر فقه اصغر موجب شده چهره دین در ذهنیت مسلمانان و غیرمسلمانان یک چهره ناکارآمد جلوه کند. دو چیز اشتباه است؛ یکی اینکه تمام دین را در فقه خلاصه کنیم و اشتباه دیگر این است که فقه را به حوزه فقه فردی منحصر کنیم. از نظر بعضی اگر یک فقیهی در همان دایره فقه، کلان‌تر از ابواب فقهی متعلق به چند قرن قبل حرف بزند فقیه تلقی نمی‌شود. 🔹مسئله بعدی در بحث تغییرات کلان حوزه در بحث کنشی است و آن ضرورت گذر از قم به جامعه شیعه و از جامعه شیعه به دارالاسلام و از دارالاسلام به جهان است. الزامات کنش در جامعه غیر از الزامات کنش در قم است. الزامات کنش در جهان غیر از الزامات کنش در دارالاسلام است. بعضا فقط یک دست فرمان تولید کردیم و آن دست فرمانی است که به ما قدرت حرکت در کوچه‌ و پس‌کوچه‌های قم را می‌دهد، آن هم کوچه‌هایی که به مراکز حوزوی منتهی می‌شود. نتیجه اینکه ما کمترروحانی داریم که توان ارتباط با جامعه را داشته باشد. 🔹واقعیت این است که بعضی از روحانیت ما مزیت تقوا را از دست داده و جامعه به این دسته روحانیت به عنوان نماد تقوا نگاه نمی‌کند. الآن بعضی از ما این مزیت را نداریم و به همین علت بعضا حتی الگوهای اخلاقی جامعه هم از روحانیت به غیر روحانیت تغییر پیدا می‌کند. از این امر ناراحت نیستیم که غیر روحانیون الگوی اخلاقی شوند، ولی از این ناراحتیم که چرا روحانیت از این امر باز بماند که بر قله تقوا حضور داشته باشد. 🔹بر این اساس حوزه به نظر می رسد باید نظام ارزش و سنجش خود را تغییر دهد و منطق توزیع مأموریت‌هایی که دارد را بر مدار تقوا ببیند و برنامه‌ها را تقوایی تنظیم کند؛ چراکه ما داریم مزیت نسبتی تاریخ‌مان را از دست می‌دهیم. پیشنهاد من در این زمینه اولویت تربیت بر آموزش است. ما دیگر تحت تربیت نیستیم، نه خودمان تربیت دیدیم و نه کار ویژه تربیت کردن داریم. ما فقط آموزش دیدیم و کار ویژه آموزش دادن داریم. این تقدم تربیت بر آموزش از اموری است که حوزه باید دنبالش برود/شفقنا/
مبینی: این حرف کدام یک از بزرگانی که قبول داریم نیست؟ خب همه ی بزرگانی که قبول داریم در مورد حوزه همین حرف رو میزنن. چه ربطی به برداشت ایشون از حاج شیخ داره؟ در ثانی، خب آقای رهدار گفته که گفته، ایشون اگر هم حرف حاج شیخ رو زده باشه، این که دیگه ذوق زدگی نداره. مگه ایشون کیه؟
امشب ساعت 21 شبکه 4 فراموش نشه!
سید مجید طباطبایی: سلام علیکم به کار بردن تعبیر ذوق زدگی از سوی جناب عالی در مورد بنده ، اصلا شایسته و مناسب نیست . عرض بنده این است که کلام حاج شیخ ، به سبب اصالت و صحتش دامنه نفوذش ناخودآگاه ، بدون این که ما ذوق زده ها و ذو ق نزده ها کمترین کاری بکنیم ، یا تکانی به خودمان بدهیم یا از جایمان حرکتی بکنیم تا درون یک همایش حوزوی وارد می شود. آقای رهدار زید عزه هم چه ما بپسندیم و نپسندیم در بین جمعی از حوزویان و دانشگاهیان نفوذ کلام دارد. مسعود حیدری: بنده هم هیچگونه ذوق زدگی درگزارش شماندیدم،بهتراست دوستان جوان دقت بیشتری درتعابیرداشته باشند،اگرزمان اوج فشارها به مرحوم استادوتفکرایشان درحوزه راشاهدبودید که رفت وآمدباایشان ازنگاه بعضی ازصاحبان تریبون حوزه یک جرم محسوب می شد وچه هاکه نمی گفتند ومقایسه آن بافضای کنونی که بعضی درانتساب کلام خودبه استادوتفکرایشان سنداتقان وافتخارمی دانند آن موقع چنین گزارشاتی(صرفاگزارش)عیارخودراخواهدیافت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️قسمت ۲۹ برنامه تلویزیونی مصیر ✴️ اولین قسمت از مجموعه برنامه‌ٔ استاد ▫️با موضوعِ «تعلیم و تربیت در اندیشه مرحوم استاد صفایی» 👤 با حضور حجت‌الاسلام سید عباس لاجوردی، مسئول موسسه لیلة القدر ➖ تربیت انسانِ آزاد ➖ انسانِ آزاد چه کسی است؟ ➖ طرح کلی دین ➖ حجاب میوه‌ٔ شناخت 🗓 یکشنبه ۱۳ مهر، ساعت ۲۱ 📺 شبکه چهار سیما 🌿 @GeraFekr
″صراط″: سلام برنامه تمام شد مجموع برنامه(مجری و طراحی صحنه و تصاویر و صوت ها و معرفی استاد) رو که در نظر بگیریم، می تونم بگم برنامه ای در حد همون شبکه چهار بود. و اینکه به تعبیر یک جوان غیر طلبه ای که داشت برنامه رو می دید، فرمایشات حاج آقا لاجوردی این نکته رو داشت که چون خودشون تسلط داشتند بر مباحث مرحوم استاد، فقط اشاره می کردند و رد می شدند و مخاطبینی که آشنا نبودند، متوجه نمی شدند. اما در مجموع یک شروع خیلی خوبی بود که یک برنامه مستقل، درباره ی خود مرحوم استاد، با تصاویر و صوت و معرفی و شاگرد ایشون، در تلویزیون، باعث میشه راه معرفی بینش و اندیشه ی ایشون به جوون ها، سریع تر طی بشه. خدا خیر بده به همه کسانی که زحمت کشیدند گمشده انسان ارزش وجودی اوست: البته که این برنامه محدود جای تحلیل وتبیین مکتب استاد را ندارد .وبه هر حال تاحدودی سر فصلها وارجاعات استاد لاجوردی به جا بود.وباید پای درس اساتید تلمذ کرد. ″صراط″: قطعا به جا بود ولی به فهم برخی نمی رسید نصرت الله: اگه خاطره میگفتند و این پرسش را ایجاد میکردند که ایشان محصول کدام مکتب فکری بوده اند که اینگونه شده اند بهتر بود گمشده انسان ارزش وجودی اوست: به نظر میرسه این بحث اشاره به این داشت که تلقی انسان از خودش باید عوض بشه .وتا اینجا کفایت میکرد.البته امیدواریم در ادامه با بیان وجه تمایز بینش استاد با سایر علما کاملتر هم بشه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد شیخ علی صفائی حائری : امام حسین علیه السلام خواستنی است، خدا شاهد است انسان بعد از سالهای سال گرمی انگشتان حسین علیه السلام را احساس می کند. گاهی این حوس به ذهن می آید که دست حسین علیه السلام روی سرش کشیده شود. گاهی حصرت آن صورتی را می خورم که دست حسین علیه السلام روی آن کشیده شده. حسین علیه السلام دوست داشتنی است، حسین علیه السلام خواستنی است، نمی دانم چه جور می شود امام حسین علیه السلام را کشت باور نمی کنید بارها و بارها فکر می کردم اصلا چطور شمشیر بر پیکر امام حسین علیه السلام نفوذ می کند بر من سنگین بود که چطور می توانند اینها روی سینه حسین علیه السلام بنشینند. Nbo.ir https://eitaa.com/ftshiee
مرحوم آیت الله حاج عباس صفایی حائری در کتاب تاریخ سید الشهداء علیه السلام صفحه ۵۸۴ نوشته اند: «بیست سال پیش از این از زیارت جلوگیری می نمودند من از قم با سیدی از رفقا به عزم زیارت به سمت صالح آباد- اندیمشک فعلی- رفتیم از اندیمشک تا اهواز با قطار حرکت کردیم در خرمشهر سخت‌گیری می‌نمودند و هر ماشین یا کشتی که وارد خرمشهر می‌شد به وسیله مأمورین شهربانی مسافرین را دقیقاً بازرسی می‌کردند و کسی که برای زیارت آمده بود محروم می شد شاید قریب ده روز در اهواز ماندیم و این مسافرخانه هایی که امروز دایر است نبود و در یک قهوه خانه توقف داشتیم تا آنکه به فکرم رسید که نزد یکی از شیوخ بنی طرف که قبلاً به قم تبعید شده بود و از آنجا به اهواز و تحت نظر هم بود بروم چون به او مراجعه کردم و مرا شناخت قول مساعد داد در منزل او بودم نیمه های شب از تکلم و سخن گفتن خود بیدار شدم دیدم زبان من به اختیار من نیست و بی اختیار این جمله را می گویم« از راه محمره برو راه محمره خوب است» چون مکرر گفتم و خوب گوش کردم زبان من از کار افتاد از جا برخاستم و دیدم باران می آید این باران خیلی طولانی شد و آن راه مسدود شد چون دیگر اتومبیل نمی توانست برود از منزل شیخ بیرون آمدم و وسیله حرکت با کشتی فراهم شد و با همه مشکلات که در جلو بود راه برای ما باز می شد تا با خوشی به مقصد رسیدیم»