هدایت شده از حیدری
تطهير با جارى قرآن ؛ ج1 ؛ ص296
اينها در رابطهى با مسلم و مؤمن، اما كافر، با او چگونه بايد برخورد داشت؟ آيا مىتوان با آنها به توافق رسيد؟ مىتوان از آنها دوست گرفت؟
مىتوان با آنها زد و بند كرد؟ پيمانها چه وقت بسته مىشوند و چه وقت شكسته مىشوند؟ آيا با تمامى كفار، در يك زمان، يك نوع برخورد بايد داشت؟ يا آنها هم مراتبى دارند؟
اينجا هم دست كم از بحث گذشته ندارد و نكته حساستر است كه طرف دشمن است و افراط و تفريط، عكسالعمل ناهنجارترى دارد؛ چون سايهى رأفت و رحمت پناهى ندارد كه تيغهى اعتقاد و مرز فكر و طرح و عمل، فاصل است؛ كه اينها يك جور فكر نمىكنند و يك نقشه ندارند.
پس كارهاشان يكى نيست حتى اگر يكى باشند. و اين است كه گذشت و صفايى نيست، حتى اگر ادعايش را داشته باشند.
در اين قسمت، زد و بندهاى گروهها و پيمانهاى كشورهاى اسلامى، توضيح مىخواهند؛ زد و بندهايى كه به انحراف و انحطاطها مىكشند و پيمانهايى كه در جهنم بسته مىشوند.
با توجه به مفهوم كفر و داستان چشم پوشى پس از يقين و آگاهى، ديگر جاى صلحى ميان مؤمن و كافر نيست. آنچه را كه تو مىخواهى و خدا مىخواهد، او مىشناسد و زير پا مىگذارد. تو با چنين همراهى به كجا خواهى رفت؟ تو با او، نه در فكر، نه در طرح، نه در عمل، نه در تاكتيك و نه در استراتژى نمىتوانى هماهنگ بشوى. و تو با او هيچ نقطهى مشتركى ندارى، نه در مبنا، نه در هدف. حتى در مبارزه با ظلم و استثمار هم نمىتوانى در مبنا و هدف و در نتيجه، در طرح و عمل يكى باشى، كه مبنا و هدف مبارزه با ظلم، در تلقى تو از ظلم اثر مىگذارد و در طرح مبارزه اثر مىگذارد و در عمل و مبارزه اثر مىگذارد.
هدایت شده از حیدری
محمد اگر در مدينه با يهود قرار مىگذارد، در موضع قدرت است. و اگر در حديبيه با كفار پيمان مىبندد، پس از تفاهم است. و مادامى كه بار پيمان را مىكشند، آن بار را برمىدارد. و اين چنين پيمانى بيشتر يك آتش بس است، نه يك سازش و زمينهسازى براى مبارزه است، نه يك فاتحه خوانى بر تمامى ارزشها.
هدایت شده از حیدری
تطهير با جارى قرآن ؛ ج1 ؛ ص303
آنها كه منتظر نرمش و ركون و تخفيف تو هستند، نبايد شاهد سستى ودو پهلويى تو باشند و در تو طمع كنند. و مسألهى ضعف و قدرت مطرح نيست كه حالا تمامى حرف را نزن كه مىرمند و زير بار نمىروند و تمام دين را تحمل نمىكنند. اين حرفها و توجيهها، انحرافهايى است كه با رنج مضاعف زندگى و مرگ همراه است و نصر و يارى خدا را از تو مىگيرد.
✅ انقلابِ پیامبران
📒 کتاب «بررسی»
👤 #علی_صفایی_حائری
▫️طراحی توسط یکی از حاضران
در طرح مطالعاتی #چشمه
🌿 @GeraFekr
هدایت شده از آکادمی لوحه
[ #عبودیت غایت است]
عبادتی که "مهمترین کارِ در لحظه" نباشد , #عبودیت نیست و
#عبودیت یعنی این که محرک ها و حرکت های تو کنترل شده باشد و محرکی جز الله نباشد
و از این گذشته با این که محرک الله است , در حرکت هایی که به خاطر اوست , حرکت ها بدون سنجش و از دم دست نباشد. که او حرکتی را می خواهد که مهمترین است و ضروری ترین.
تربيت كودک ص 19
بیستمین سالگرد عروج ملکوتی مرحوم علی صفایی حائری (ع_ص) 🌱
🌀 آکادمی رشد و توانمندسازی والدین و مربیان برای تربیت نسل ارزش آفرین
آکادمی لوحه
@lohe_academy
www.lohe.academy
#فرعون_درون
✨از هیچ گناهی دور نیستیم.ما همه فرعونیم فقط مصرهایمان فرق می کند. آن بقالی که شیر می فروشد هم اگر قانون بگذارد از پیش خودش که فلانی باید یکی ببرد و بهمانی تنها باید دوتا شیشه ببرد او هم فرعون محدوده خویش است.
✨اغترار به رحمت الهی هم نداشته باشیم که رحمت خدا به محسنین نزدیک است و واصل نیست. #اخبات #استاد_صفایی 🌷
#آقامیری
🌐@ali_shamlu🌐
چرا شیفته «عین صاد» هستم ؟
در طول این سالهای طلبگی ، شاید پرتکرارترین سوالی که پاسخ داده ام، این بوده که « چه شد که پس از سالها تحصیل دانشگاهی و کار صنعتی و... طلبه شدی». (شاید بد نباشد عرض کنم که بنده فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی پلیمر از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت هستم و در 28 سالگی تحصیل حوزوی را آغاز کردم .)
این سوال یک جواب دارد و آنهم آشنایی من با نوشته ها و اندیشه های استاد «آیت الله علی صفایی حایری» است. در تمام سالهای دانشجویی، حتی لحظه ای به ذهنم خطور نکرده بود که ممکن است روزی لباس «طلبگی» بپوشم و «آخوند» شوم. تا اینکه استاد را شناختم و همه زندگی ام به هم ریخت...
یادم هست که مشغول آماده شدن برای آزمون دکتری بودم. آن سالها، سالهای ۸۶ و ۸۷، کتابخانه دانشگاه تهران تا ساعت ۱۲ شب باز بود و برای مطالعه آنجا میرفتم.
هر روز صبح کتاب آمار مهندسی جان فروند و یکی دو تا دیگر از منابع مهندسی صنایع را به همراه چند تا از کتابهای استاد توی کیفم میگذاشتم و کتابخانه می آمدم. شب، هنگام برگشتن به منزل، میدیدم که فقط کتابهای استاد را خوانده ام و تمام روزم به مطالعه و تفکر روی آنها گذشته است.
اولین تجربیات تبلیغی من در همین دوران و قبل از طلبگی شکل گرفت، که در جمعهای چند نفری، کتاب «رشد» ایشان را توضیح و شرح میدادم و آثار شگفت آنرا روی دوستانم میدیدم. از اینجا ایده طلبه شدن کم کم در ذهنم جدی شد و رسیدم به جایی که الان هستم.
در این هشت سال ، روزبروز بیشتر معتقد شده ام که نوشته ها و اندیشه های استاد، گنجینه ای بینظیر است. امروز اعتقاد جدی دارم که برای معرفی دین و پاسخ به هجمه ها و شبهه ها، و تبیین اینکه اصلا در دنیای پرآشوب و پرتحول امروز چه نیازی به دین داریم و زندگی دیندارانه چه برتری بر زندگی بدون دین دارد، هیچ مجموعه ای بیشتر از آثار ایشان راهگشا نیست، مخصوصا اگر با مخاطب دانشگاهی، اهل مطالعه و خوشفکر مواجه باشیم. و البته سلوک عملی پیامبرگونه و برخوردهای تربیتی و انسان ساز ایشان هم دنیایی دیگر است که جذابیتی، چه بسا بیشتر از اندیشه ایشان داشته باشد.
توضیح بیشتر این موضوع، و ویژگیهای نظام اندیشه ای استاد صفایی را در فایل صوتی زیر عرض کرده ام که اولین جلسه از سیر مطالعاتی آثار استاد است. امیدوارم نیازمندان واقعی، این مباحث بشنوند و منشا تحول برایشان باشد. انشاالله درباره این عالم ربانی و تئوریسین تربیت دینی، و همچنین درباره مسیر طلبگی در دنیای امروز بیشتر خواهم نوشت.
(آدرس yon.ir/QvBvA رو لمس کنید و صوت رو شنیده یا دانلود کنید. صوت بقیه جلسات هم به مرور در کانال قرار خواهد گرفت)
#صفایی_حایری
#طلبگی
#حوزه
🌐@ali_shamlu🌐
هدایت شده از شناخت مرحوم صفایی حائری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از شناخت مرحوم صفایی حائری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خب_که_چی؟؟ جرا اندیشه استاد صفایی؟؟
#استاد_صفایی کی بود؟ #کتاب_باز #حجه_الاسلام_شاملو #مشهور_آسمان 🌷👌
هدایت شده از شناخت مرحوم صفایی حائری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از شناخت مرحوم صفایی حائری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از بدون توقف
ادعای عرفان موجود (عرفان مسلمین) در شکل خانقاهی آنست که از شریعت و طریقت به حقیقت میرسد و در شکل خراباتی با رنج و بلا و عشق به حقیقت راه پیدا میکند و در هر حال برای وصول به حقیقت باید متکی به آداب و احکام و یا عشق و محبت و یا اذنِ قطب و مرشد و طریقت باشی تا بتوانی به حقیقت برسی و به قدرت ها دست پیدا کنی...
پس جلوتر از حقیقت باید آداب و احکام و یا عشق و محبتی در تو باشد و ناچار اینها متکی به عادت و تحمیل و تلقین است.
اما در عرفان اسلامی همراهِ آن بینش و معرفت و آن جریان فکری، تو در معیت حق هستی و حقیقت را میفهمی و فهم و معرفت در تو، عشق و علاقه را سبز میکند و با این محبت و ایمان نوبت به عمل و بلا میرسد و پس از آن نوبت به عجز و سپس نوبت به اعتصام و تفویض...
در این بینش اول معرفتِ حقیقت است و سپس عشق و عمل و بلا و عجز، و هدف نهایی معرفتی است که به عبودیّت ختم شده و شهودی است که اطاعت و تسلیم را به دنبال دارد؛ زیرا کشف و شهود بدون عبودیت رتبهی شیطان است.
#نقد_تصوف
🔈https://www.instagram.com/p/CI0n4stHuPN/?igshid=181twy9ji8jmg
⏳بدون توقف
🔉https://eitaa.com/bedonetavaghoff
خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
ادعای عرفان موجود (عرفان مسلمین) در شکل خانقاهی آنست که از شریعت و طریقت به حقیقت میرسد و در شکل خرا
ظاهرا از روش نقد ج 3 است اما آدرس نداده است. و انسان در دو فصل/ص ۷۶
هدایت شده از نصرت الله
وقتی که در مطالعه ی تاریخ اسلام رسیدم به ماجرای ورود حضرت علی ع به کوفه و اینکه حضرت وارد دارالخلافه نمیشوند و میفرمایند در اینجا گناهان بسیاری رخ داده است یاد مرحوم حاج شیخ ره افتادم که یک بار به همراه ایشان به اردوگاه منظریه رفتیم. در آنجا عمارتی قدیمی به اما مجهز و تر و تمیز وجود داشت که مربوط به درباریان سابق بوده است حاج شیخ از نماز خواندن در آن مکان امتناع کرد و ترجیح داد در فضای بیرون از عمارت نماز بخواند و گفت در اینجا گناهان بسیاری رخ داده است !
قناعتِ اسلام به معنای
کم به دست آوردن نیست
که کم برداشتن و
به همراهان رسیدن است.
«مرحوم علی صفایی»
#دوخط_منبر
وصیتنامه مرحوم استاد صفایی تحت عنوان «نامه ای برای پس از من»
اعلام صریح مواضع سیاسی
بخشی از نامه:
«اين نوشته را براي پس از مرگم ميگذارم تا آن روزي كه من، يعنيبزرگترين دشمن نوشتههايم در خاك نشستم، آنها كه برفرازند، ايننوشتهها را ببينند و بسنجند كه ميشود يك متهم به اندازهي تمام قاضيانشهر نسبت به خودش سختگير باشد و به اندازهي تمامي آنها حوصله وظرفيت داشته باشد، تا بتواند جرم بزرگ آنها را كه پيش از محاكمه محكومكردن و اعدام كردن است، از پيش ببخشد و بر آبروي ريخته و خون مهدورشحتي به اندازهي خون پشهاي مزاحم و آب راكدي گنديده، دريغ نخورد; كه او بااز دست دادن همهي اينها، تمامي اينها را به دست آورده است.
آنها بسوزند كه با گرفتن اينها چيزي به دست نياوردند و چيزها از دستدادند.
. . . و اين حرفها را در حالتي مينويسم كه بهترين اتهامها را و شيرينتريننجواها و گرمترين انسها را در غربتم و تنهاييام، در جام دلم و گوشم وحضورم ريختهاند. راستي مثل كسي هستم كه در زير سختترين توفانها وشديدترين برفها و بارانها، در حصار امني و كنار آتشي ايستاده و رقص برفو اشك ابر را نگاه ميكند و از اين همه بارش تهمت و توفان دشمني، حتي نمبرنمي دارد و خدا را... كه چهها نميكند. با اتهامها تبرئه ميكند و با همانكاري كه ،ميخواهند تو را بسوزانند، با همان كار تو را ميسازد. برادران يوسفبا آنچه كردند، يوسف را به عزت رساندند و با به چاه انداختنشان او را عزيزيمصر دادند... كه" والله غالب علي امره...
اينها با آنچه كه ميكنند و آنچه كه از من ميگيرند، فراغت و راحتيبيشتري را به من ميبخشند; كه اگر اينها نبود و اين حرفها نميآمد، بايستشب و روز، انسان به كاري و برخوردي ميرسيد و مدام گامي برميداشتم وگامي پيش ميگذاشتم.
راستي كه امتحانها گوناگون است و همه با هم امتحان ميشويم و همهبه هم مبتلاييم.
آن يكي با گفتنش و من با ثباتم و ضعفم و ديگران با شنيدن و پذيرفتن ونپذيرفتن و توضيح خواستن و مدعي را به محاكمه كشاندشان... و يا مدعيعليه را به زحمت انداختن و رنجدادنشان... و راستي با اين ديد ديگر چهرنجي؟
الهي لك الحمد حمد الشاكرين لك علي مصابهم. اللهم اني اسئلك انتقطع عني كلما يقطعني عنك...»
دو متن دیگر در توصیف حضرت امام (ره):
نامه هاى بلوغ ؛ ص17
. . . پسرم، خدا را شاكر باش كه رهبر امروز كشور تو، از اين انس برخوردار است و از اين امن سرشار. و اين است كه براى مبارزه با همهى اينهايى كه آتش مىكارند، ايستاده است و نه بر شرق و نه بر غرب و نه بر جهان سوم و حتّى نه بر ملّيت ايرانى، كه بر ايمان مردم و آنهم نه ايمان غرور، كه بر ايمان به خداى واحد قهّار متّكى است.
نامه هاى بلوغ ؛ ص19
هر گروهى؛ چه سياسى، چه ولايتى و چه عرفانى، بايد گذشته از مبانى و اهداف، از اين روش بيّناتى برخوردار باشد. اين اصول در تشكّل و سازماندهى، وضع جديدى را باعث مىشود و ظرفيّت و حلم را در رهبرى ضرورى مىسازد. تو شايد خيلى متوجه نبودى، ولى ما شاهد بوديم كه رفسنجانى زيرك و بهشتى مدير، با تمام سازمان گسترده و تشكّل حزبى، در برخورد با شيطنتهاى چند رنگ گروهها و بازىهاى بنىصدر چگونه به انزوا كشيده شدند تا آنكه ظرفيّت و حلم امام، همراه آن روش به كمك آنها آمد و حسابها را به هم زد. عنصر ظرفيّت و حلم، عنصرى است كه در مباحث مديريت و تشكّل جديد بايد مطرح شود.
(تاريخ تحريرنامه، 15 فروردينماه 1364، مطابق با شب سيزدهم رجب 1405)