eitaa logo
خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
654 دنبال‌کننده
565 عکس
325 ویدیو
102 فایل
دل آدمي بزرگتر از اين زندگيست و اين راز تنهايي اوست... یاد مربی موحد، مجاهد، سردار جبهه تربیت و سازندگی، فقیه صاحب مکتب تربیتی، صفای اهل صفا، سالک خالص، ستاره آسمان گمنامی، سمبل اندیشه‌های ناب، بی‌تاب بوتراب و تطهیر شده با جاری قرآن...
مشاهده در ایتا
دانلود
اولین تحلیل ایشان از ادبیات و هنر، حدود چهل سال پیش (سال ۵۴) در نوشته‌ای بروز پیدا کرده که درباره‌ی تحلیل تاریخ معاصر ایران است. البته این نوشته سال ۸۷ چاپ شده است، اما ایشان در تحلیل تاریخ معاصر ایران در آن زمان، اشاره می‌کند به این‌که استعمارگران چه خواب‌هایی برای جامعه‌ی ایرانی دیده بودند. در بخشی از این متن آمده است: آن‌ها (اشاره به استعمارگران، اروپائیان و غربی‌ها) برای این‌که به جامعه‌ای مسلط شوند و آن را به سوی خود بکشانند، با تمام توده و اکثریت تابع کاری نداشتند بلکه بر روی اقلیتش کار کردند؛ اقلیتی که توده را از درون پوک و آن‌ها را آماده‌ی بهره‌برداری می‌کردند. این‌ها شخصیت جامعه را می‌شکستند و غرب را بزرگ می‌کردند و در نتیجه غرب‌زدگی پیش می‌آمد و دروازه‌ها باز می‌شد. این‌ها عقل را می‌کوبیدند و در نتیجه غریزه حاکم می‌شد. این‌ها مذهب را به‌طور غیرمستقیم طرد و عامل انحطاط معرفی می‌کردند و در نتیجه مکتب‌ها سبز می‌شدند و برای اجرای این مقاصد از زبان هنر استفاده می‌کردند و از دریچه‌ی ناخودآگاه ذهن آدمی وارد می‌شدند و او را در سنگر خویش به گلوله می‌بستند. اقلیت‌هایی که به وسیله‌ی قدرت‌های خارجی خریداری شدند و یا هنرمندانی که فقط به‌خاطر پیشرفت جامعه و اصلاح وضع ما از غرب توصیف کردند و شرق را کوبیدند، همه از کسانی بودند که به این شست‌وشوی مغزی کمک و توده را آماده و پذیرای استعمار کردند. هنرمندانی از قبیل آخوندزاده و حتی صادق هدایت و رهبرانی در حد سیدجمال و دستیارانش، همه از کسانی هستند که نتیجه‌ی کارشان خوراک استعمار و کوشش‌هایشان نصیب غرب شد. این اولین بروز تحلیل ایشان از ادبیات و هنر است. در صفحات ۱۶ و ۱۷ کتاب استاد و درس تحت عنوان جریان هنر، در تحلیل جریان هنر می‌گویند: دو جریان در هنر هست؛ یکی جریان هنر در هنرمند است. یکی جریان هنر در تاریخ است. درباره‌ی جریان هنر در هنرمند می‌فرمایند که رضایت به آنچه که هست و قناعت به وضع موجود، هنر را می‌کُشد و ریشه‌ی آن را می‌خشکاند. کسی که از وضعش راضی شد، هنرمند نمی‌شود. نارضایتی یعنی بیشتر و بهتر را خواستن، سنگ اول ساختمان هنر است و بدون این خواست بیشتر و بهتر، هنر مفهومی ندارد. لااقل این نارضایتی می‌تواند از گذشت زمان و سرعت آن باشد. محافظه‌کارترین هنرمندها را همین احساس از گذشت زمان و شتاب عمر و گذرای لحظه‌های وصل و کوتاهی عمر بیدار و عمر بهار و عمر گل و لحظه‌های شاد و محبوب، به سخن واداشته است و به خلق یک اثر ادبی کشانده است. در حالی‌که روح‌های بزرگ‌تر از هستی در هنرمندهای بزرگ‌تر، آن‌ها را از این تنگناها بیزار کرده و شوق پرواز و عشق به رفتن را در آن‌ها ریخته است که غم غربت و غم تنهایی و احساس رحیل و کوچ و پائیز در بدوی‌ترین شعرهای عامیانه تا پخته‌ترین آن‌ها؛ از چهارپاره‌های باباطاهر و فائز دشتستانی نمودار است، تا می‌رسیم به اوج حافظ و معراج مولوی که دستار از سر افکنده و شور دیگری آورده‌اند و پیرانه‌سر عاشق و دیوانه شده‌اند. ایشان در همان صفحه‌ی ۱۷ اشاره می‌کنند که آن‌جا که آن سوخته می‌گوید: به صحرا رفتم، عشق باریده بود چندان که پایم در عشق فرو می‌رفت، او تخیل نمی‌کند؛ استعاره و کنایه نمی‌آورد. به سادگی از آنچه که یافته و احساس کرده، حرف می‌زند. آن‌جا که تو بدون شکایت می‌گویی به خیابان رفتم، باران باریده بود و پاهایم در آب فرور فت، مگر داری با خیال کار می‌کنی و استعاره و کنایه می‌آوری؟! تو با سادگی حرف می‌زنی و این سوخته هم با سادگی می‌گوید، اما این گفته برای تو که نمی‌فهمی اگر دروغ نباشد، مجاز و استعاره و تشبیه است در حالی‌که راستی این بارش عشق و محبت خدا را می‌بیند و به راستی که نه تا پا، که تا سر در این بارش رحمت و عشق غرق شده است. جمع‌بندی می‌کنم؛ در صفحه‌ی ۱۸ این کتاب آمده است: همان طور که طلب، به تمرکز و حساسیت و شعور می‌رسد و زبان هنر شکل می‌گیرد، همین طور این طلب به حرکت، به قرب، به لقاء و به شهود می‌رسد و روح و احساس هنر شکل می‌گیرد که در این جریان، حساسیت و شعور، زبان هنر را و قرب شهود و احساس و روح هنر را می‌سازد و این شهود چیزی جدا از استدلال و تجربه است و همین است که هنر در زبان و در احساس از علم و فلسفه جدا می‌شود و به عرفان گره می‌خورد و یا به چیزی که بر اساس شهود قرار بگیرد؛ چون استدلال و تجربه اگر کارسازی داشته باشد، در مراحل پیش از طلب و در دنیای آگاهی و معرفت باید به کار مشغول شود که طالب عاشق از ادراکات تجربی و استدلال‌های لازم سرشار است و این همه را در خود به عشق و طلب و احساس و عاطفه تبدیل کرده است و بال درآورده که طائر گلشن قدس است و مرغ باغ ملکوت و این بی‌ذوقی است که بخواهی این شهود را به تجربه بازگردانی و این احساس را با استدلال بیان کنی و شعر را با فلسفه گره بزنی و این‌ها را از هنر توقع داشته باشی.
شاگرد حجت الاسلام علی صفایی در خصوص نظر رهبری درباره کتب ایشان گفت: یک بار خدمت ایشان بودیم و صحبت از آثار استاد صفایی شد و ایشان گفتند که من از اتهام‌ها اطلاع نداشتم و این تهمت‌ها صحیح نیست. ایشان صاحب سبک هستند و آثارشان قابل استفاده است. حیدری نیک ادامه داد: «بعد از رحلت امام، هرکس نظر ایشان برای تقلید را می‌پرسید، به مقام معظم رهبری ارجاع می‌دادند و می‌گفتند چون ولی فقیه هستند، بهتر است همه وجوهات و نظرها به سمت ایشان باشد که به حفظ نظام کمک می‌کند. در راهپیمایی‌ها و انتخابات حضور می‌یافتند و تشویق می‌کردند و همواره از نظام دفاع می‌کردند. مشغول تربیت مهره‌های کارآمد بودند. اکنون شاگردان ایشان مسئولیت دارند و مدافع نظام هستند. وی در خصوص جلوگیری از تضعیف نظام ضمن بیان اشکالات و انتقادات گفت: استاد صفایی به نیات افراد توجه داشتند و معتقد بودند ولایت فقیه به دیکتاتوری منجر نمی‌شود. وقتی براساس تقوا و عدالت، ولی فقیه انتخاب شود یعنی نظارت درونی وجود دارد. نظارت بیرونی از طریق خبرگان و قانون اساسی، آگاهی و بیداری مردم، مطبوعات و ارتباطات گسترده وجود دارد. این کارشناس ادامه داد: محدودیت‌ها فرصت نمی‌دادند که ایشان مسئولیتی داشته باشند. ضمن اینکه استاد صفایی می‌گفتند من اگر مهره بسازم استمرار این نظام تضمین می‌شود. ایشان در صحنه‌های مختلف دفاع می‌کردند و حضور داشتند. حیدری نیک در خصوص ارتباط استاد علی صفایی با هنرمندان و غیر حوزوی‌ها گفت: هرکسی تاریخ را مطالعه کرده باشد و با سیره اهل بیت (ع) آشنا باشد متوجه می‌شود که سخنان ایشان نشأت گرفته از همان سیره است. برخورد ایشان با طیف‌های مختلف و نگاه تربیتی و نوع ادبیات، گذشت‌ها و توجه‌ها به اقشار مختلف از ویژگی بارز ایشان بود. کلام معصومین را به زیبایی بیان می‌کردند و مطابق زبان خودشان با آنها سخن می‌گفتند. حیدری نیک در پایان ویژگی آثار استاد صفایی را برشمرد: ادبیات ایشان متأثر از کلام معصومین و قرآن حتی در انتخاب واژگان و آهنگ جملات است. پیوند بینش و احساس، توان هنری و قدرت تخیل بالا، تأثیرگذاری بالا و خلاصه و گزیده گویی از ویژگی آثار و کتب استاد صفایی است. آثار ایشان با هدف ایجاد یک جریان فکری در فرد، عبور فرد از مشکلات و حفظ او در فتنه‌ها و به مقصد رسیدن اوست. کسی از آثار استاد صفایی بهره مند می‌شود که مسئله و دغدغه داشته باشد و صرف سیر مطالعاتی فایده‌ای ندارد.» در میان برنامه بخش‌هایی مانند سرگذشت ایشان، معرفی کتاب، سخنان ایشان و… پخش شد.
در برنامه تلویزیونی مصیر؛ جایگاه ولایت فقیه در اندیشه مرحوم علی صفائی حائری بررسی شد شاگرد مرحوم صفایی گفت: استاد صفایی به نیات افراد توجه داشتند و معتقد بودند ولایت فقیه به دیکتاتوری منجر نمی‌شود. وقتی براساس تقوا و عدالت، ولی فقیه انتخاب شود، دیگر دیکتاتوری معنا ندارد. به گزارش خبرگزاری مهر، سی‌امین قسمت از فصل جدید از برنامه‌ی تلویزیونی «مصیر» کاری از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما، با موضوع «ولایت فقیه در اندیشه استاد صفایی» با اجرای محمدمهدی ابراهیمی نصر روی آنتن رفت. فصل جدید برنامه تلویزیونی مصیر با هدف بازخوانی و نقد اندیشه متفکران اسلامی، به بررسی ابعاد فکری اندیشمندان بزرگی چون؛ آیت الله جوادی، علامه طباطبایی، آیت الله طالقانی، امام خمینی (ره) و… می‌پردازد و تا کنون به بررسی اندیشه‌های آیت الله مهدوی کنی، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، شهید سید مرتضی آوینی، آیت الله سید منیرالدین حسینی، شهید سید محمدباقر صدر و آیت الله طالقانی پرداخته است. مهمان این قسمت از برنامه، حجت الاسلام مسعود حیدری نیک، شاگرد مرحوم حجت الاسلام شیخ علی صفایی حائری مشهور به ع. ص، درباره جایگاه ولایت در منظومه دین از نگاه وی گفت: در مجموعه نوشته‌های ایشان، بحث درباره ولایت رسول، ائمه و ولی فقیه بسیار زیاد است. ایشان از اینجا آغاز می‌کنند که من نوعی، روابطی با خودم، اشیا، افراد و جامعه دارم و برای این ارتباطات امکانات مختلفی مثل عقل، احساس، غرائز، علوم و تجربه دارم. از طرفی یک انحراف من در طبیعت تأثیر گذار است. آیا این امکانات جوابگو روابط اینچنین عمیق است؟ اگر بله، پس به خدا و رسول و امام چه نیازی است؟ اما می‌بینیم که این امکانات محدود هستند و خطا دارند پس نیاز به جهت دهی داریم. نیاز به کشف و جهت دهی به استعدادهای فراوان وجودی خودمان داریم و تنها یک فرد آگاه و آزاد از هواها و کشش‌ها می‌تواند این مسئولیت را داشته باشد. این ویژگی همان عصمت است که در معصوم عینیت می‌یابد. وی درباره ضرورت تشکیل حکومت دینی تشریح کرد: از نظر استاد صفایی، بدون دین امکان حیات نیست. دین نظام‌هایی دارد که جایگاه اعمال و اجرای آن فقط در حکومت است. اگر تنها به توحید و معاد قائل باشیم هم اجازه حکومت به کسی جز خدا یا مشخص‌شده از سوی خدا را نمی‌دهیم. استاد صفایی تاکید دارند که حکومت فقط حق معصوم است و در زمان غیبت، ولی فقیه زمینه ساز حکومت معصوم است. این پژوهشگر ویژگی‌های ولی فقیه در نگاه استاد صفایی را این طور بیان کرد: فقیهی باشد که از خودش نگوید و سخنش سخن خدا باشد، مسلط به وحی باشد، آشنا به کلام معصوم باشد، معیارهای استنباط را بشناسد، مقاصد کلام معصوم را دریابد و ابواب مختلف فقه را بداند. این‌ها جدا از ۴ شرط ولی فقیه و عدالت اوست. ایشان پس از توضیح ادله نقلی ولایت فقیه، سعی می‌کنند ادله از بنای عقلا، بنای وکالت و توسعه امور حسبیه برای اثبات ولایت فقیه را بیان کنند. استاد صفایی معتقدند اطاعت از ولی فقیه در حوزه اختیاراتش لازم و واجب است. حیدری نیک درباره شبهه حضور فقیهان در دربارها پیش از تشکیل حکومت دینی توضیح داد: «استاد صفایی در پاسخ به این شبهات می‌گویند که علت این حضور تهدیدات عثمانی علیه تشیع، امکان دستیابی به منابع شیعه و کنترل حکام بوده است و البته شاهان، مثلاً شاهان صفویه دم از دین می‌زدند و ما پس از گذشت سال‌ها متوجه دروغشان شدیم و شاید اگر در همان زمان بودیم ما هم اشتباه می‌کردیم. این استاد حوزه و دانشگاه وظیفه اصلی فقیه را بیان کرد: استاد صفایی وظیفه اصلی را تغییر تلقی مردم از خودشان و شناخت ارزش‌ها و اهدافشان و ساختن مهره‌های کارآمد انسان یعنی انسان سالم و مصلح می‌دانستند. استاد صفایی مانند امام خمینی (ره) آنچه در خصوص ولایت فقیه در قانون اساسی آمده را کف وظایف و شئون ولی فقیه می‌دانستند و برای او شأن هدایت، تربیت به وسیله بینات، انذار، بیان احکام، قضاوت، حکومت، اجرای حدود، وکالت، ولایت در امور حسبیه و… قائل بودند. حیدری نیک در خصوص وظایف سایر فقها بیان کرد: استاد صفایی یک شعار درباره حکومت و نظام داشتند؛ توجیه حماقت است، تضعیف خیانت است، تکمیل رسالت است. تمام رفتار و اقدامات ایشان بر همین اساس بود. با وجود همه تهمت‌ها و آزارها ایشان حمایت خودشان را ادامه دادند. در جبهه حضور پیدا کردند و فرزند جوانشان شهید شدند. بسیاری از مخالفت‌ها پس از سخنرانی ایشان در تالار رودکی سال ۶۰ شروع شد که افرادی از آن جمع بعدها خودشان به این تهمت‌ها مبتلا شدند. ایشان حتی از مخالفین خود حمایت می‌کردند و اگر گرفتار می‌شدند به آنها کمک می‌کردند.
✨به نظر شما این سخنان از کیست؟ "ما مى‏بينيم هنگامى كه كشورهاى جزء دارند به نيروى اتمى‏ مسلح مى‏شوند، ايران به اين مسأله توجه نمى‏كند؛ چون معتقد است قدرت‏ها نمى‏گذارند ايران طعمه شوروى شود و قدرت‏ها موازنه قدرت را در نظر دارند. اين سياست يك سياست صحيح است به اين شرط كه فقط موازنه قدرت به اين نحو صورت بگيرد.در حالى كه اين عطارهاى كهنه كار، هميشه سنگ‏هاى يدكى زيادى دارند كه مى‏توانند براى برقرار كردن موازنه از آنها هم استفاده كنند و ما هيچ دليلى نداريم و هيچ تأمينى نداريم كه سنگ‏ها همين‏ها باشند و زمينه بر همين منوال بماند، مگر اينكه بر خوش طينتى آمريكا قسم بخوريم و بر سر قصد قربتش نذر ببنديم. به طور كلى حكومت‏ها مجبورند به خاطر اين كه آلت دست نشوند نيروها و نفرات را خودشان تهيه كنند، حتى از امروز در صدد تهيه‏ نيروهايى بالاتر از نيروى اتمى و برنامه‏اى وسيع‏تر از برنامه‏هاى تسليحاتى امروز باشند تا بتوانند در ميان ملل لااقل جايگاهى داشته باشند و يا بالاتر نقش رهبرى جامعه‏ها را به عهده بگيرند و براى اين منظور بايد مغزها و دانشمندانى تهيه كنند و حتى با قيمت‏هاى گزاف آنها را خريدارى كنند و شبكه‏هاى وسيعى طرح بريزند. به جاى اين شبكه‏هاى محدود زير زمينى و به جاى فعاليت‏هايى از قبيل دزديدن سفيرها و نمايندگان نفت اوپك، به شبكه‏هاى وسيع‏تر با آن هدف وسيع و فعاليت‏هايى در سطح دانشمند ربايى و مغز ربايى داشته باشند؛ مگر پس از جنگ جهانى دوم دانشمندان آلمانى را جاسوسان آمريكايى و روسى از يكديگر نمى‏دزديدند و مگر داستان‏هاى اين آدم ربايى‏ها منتشر نشده است؟ مگر انيشتين را آمريكايى‏ها پناه ندادند و خريدارى نكردند. من قبول دارم كه اين طرح يك طرح مشكل و وسيع و طاقت طلب و توان‏فرساست، اما آنها كه مى‏خواهند گرفتار امتيازها نشوند و آنها كه مى‏خواهند آلت دست نباشند، بايد چنان نيازهاى خود را برآورده كنند و چنين برنامه توان‏فرسايى را از امروز شروع بنمايند وگرنه آلت دست اين يا آلت دست آن شدن فرقى نمى‏كند و اين طاغوت با آن طاغوت تفاوتى ندارد، گرچه رنگ‏هايش گاهى سرخ و سياه و زرد و آبى و بنفش وووو بشود، ولى واقعاً خر همان خر است پالانش را عوض كرده‏اند. براى همين يك رنگ اين همه خون ريزى و تلفات را من فقط ابلهانه تلقى مى‏كنم و برايش هيچ توضيح و توجيهى نمى‏توانم داشته باشم. آن مقدار از تلاش و كوشش و افراد و سرمايه و ثروتى كه تا به امروز مصرف اين شبكه‏هاى محدود شده مى‏توانست در طول اين سى سال و يا پنجاه و چند سال به نتيجه‏هاى بزرگ‏تر و عميق‏ترى دست بيابد. هنگامى كه ما در برابر مسائل احساس ضعف مى‏كنيم و خود را ناچيز و بى‏مقدار حساب مى‏كنيم بايد اين همه كفاره هم بپردازيم و عاقبت هم آلت دست باشيم. توقف در سطح جز از دست رفتن ارمغانى ندارد و اين هم امتحانش تا به حال مجانى بوده است. اگر از امروز اين راه وسيع را آغاز نكنيم پنجاه سال بعد پشيمانى بيشترى خواهيم داشت و حرف همان است كه گفته‏اند راه رفتنى را بايد رفت و ما امروز و فردا و فرداها مادام كه استقلال را بخواهيم جز اين راهى نداريم و سياست صحيحى نداريم. من هر گونه سياست ديگر را سطحى و حماقت و ابلهانه و با نيرنگ و خيانت حساب مى‏كند." چه کسی باور می‌کند این حرفها را پنجاه سال پیش طلبه‌ای بیست و چند ساله از حوزه علیمه قم گفته باشد؟ شما به راحتی می توانید این حرفها را به استراتژیست‌هایی در سطح کیسینجر و هانتینگتون و فوکویاما نسبت دهید بدون این که کسی کوچکترین تردیدی به خود راه دهد. نگاهی به تاریخ معاصر ایران . ✨چرا امروز قدرت‌های جهانی تلاش می‌کنند تحقیرمان کنند و هر امتیازی که می‌خواهند از ما بگیرند و بعد هم تمام تعهدات و قول و قرارهایشان را زیرپا بگذارند و دوباره برای همان وعده ها امتیازهای جدید بگیرند و این بازی را مدام تکرار کنند؟ 🌷🇮🇷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨هوس با ولی خدا بودن! ❤️ به عشق امام زمان عجل الله فرجه چه کردی؟؟ # بتوانی پیدا کنی بدون هیچ علامت و حساب و کتابی 🌷🇮🇷🌷
نامه‌ای از مرحوم استاد به یکی از دوستان آزاده به تاریخ ۱۰/۲/۶۵ السلام علیکم و رحمة‌الله این نامه سومی است که مینویسم ولی تا آنجا که خبر دارم تا ۱۰/۶/۶۴ هیچکدام به دست شما نرسیده شاید به خاطر وارد نبودن و پر کردن تمام نامه بوده که در دو طرف آن نوشته بودم در هر حال امروز روز ۱۸ شعبان است به این فکر می کردم که ما دو تولد داریم تولدی در طبیعت و از طبیعت تولد انسانی ما تولد دوم است که از سطح طبع و از شکم طبیعت هامان بیرون می آییم چون آدم طبیعی آدمی است که طبیعی نباشد و از سطح طبیعت به مرحله وظیفه و تکلیف قد کشیده باشد آدم های طبیعی با احساس و طبعشان زندگی می‌کنند در حالی که چنین انسانی با یک موتورش راه میرود و بقیه نیروهایش را به‌کار نیانداخته که عیسی می گفت لایلج فی الملکوت من لایولد مرتین کسی که دوبار تولد نیابد از ملکوت خبری نخواهد داشت معراج در ملکوت در گرو این تولد دوم و تولد از طبیعت است و این جریان غیر طبیعی برای کسی که ریشه نداشته باشد مقدور نیست سنگ تا آنجا بالا می‌رود که پشت سرش نیرویی باشد ولی گیاه که ریشه دارد رو به بالا می‌رود حتی سنگ ها و آسفالت ها را به کنار می‌اندازد و سربلند می‌کند کسانی که این تولد را شروع کرده‌اند به غربت و تنهایی می رسند برای نجات از تنهایی باید تولید کرد که فرموده توالدوا تناسلوا فانی اباهی بکم الامم و غربت و بیگانگی زمینه‌ساز توحید است انسان به اندازه‌ای که غربت را احساس می‌کند موحد می‌شود و با این درک از توحید رنج راه و رنج رفتن و رنج همراهان را می تواند تحمل کند چون از آنها توقعی ندارد و انسان با توقع ها تحمل هایش را از دست می دهد هرچقدر توقع کم بشود تحمل زیاد می‌شود و هر چقدر توقع زیاد شود تحمل کم می‌گردد و انسان ضعیف و شکسته بار می‌آید و دنبال راحتی و یسر در امور می‌شود چون یسر گاهی در امور است و گاهی در وجود کارها را نمی توان راحت کرد ولی می‌توان با ناراحتی ها راحت برخورد کرد و با رنج راحت بود که ان مع العسر یسرا بارنج نه پس از رنج که با خود رنج می توان راحت بود کسانی که رفعت ذکر دارند به وسعت صدر می رسند و این ظرفیت آنها را با رنج ها راحت می سازد غرض اینکه فکر می‌کردم ما در تولد اسلام خود مدیون رسول ایم و در بلوغ آن منتظر مهدی و با این بلوغ در فکر و عقل و در قلب و احساس و در علم و تجربه و حس به تکالیف جدید می‌رسیم اینطور نیست که با ظهور کارها تمام شده باشد که انسان بالغ تازه به تکلیف می‌رسد و این تکلیف شروع استقلال است که در آن آیه آمده محمد رسول الله ... والذین آمنوا معه ... تا مثلهم فی التوراة و مثلهم فی الانجیل کزرع اخرج شطاه فازره فاستغلظ فاستوی علی سوقه. این چهار مرحله جوانه زدن قد کشیدن خشن شدن(استغلاظ) و مستقل شدن(استوی علی سوقه) مراحل رشد انسان تا بلوغ است و در این بلوغ دیگر تو منتظر دیگران نیستی از تنهایی وحشت نداری که لا تستوحشوا فی طریق الهدی لقلة اهلها در راه از تنهایی نترس و در بیراه از جمع مطمئن مباش که آن تنهایی مولد است و این جمع مضمحل من این امید را دارم که شما در این فرصت موجود و در این کلاس درس خود را خوب بخوانید چون انسان واقعگرا انسانی است که در فکر موقعیت‌ها نیست بلکه در حساب موضع گیری صحیح است این مهم نیست که تو در چه موقعیتی هستی این مهم است که در هر موقعیت چگونه موضع می گیری و با چه زاویه ای با مشکل برخورد می نمایی بعضی‌ها در کشاکش حالت‌ها می‌مانند و بعضی‌ها از موانع وسیله می سازند کوثر همین نکته این است که نباید فراموش کرد کوثر کثیرالخیر است نه کثیرالنعمه گاهی تو امکانات زیاد داری و گاهی بهره‌برداری و خیر زیاد این دوم مهم است که بتوانی در هر موقعیت درس آن مرحله را بخوانی و به حسرت موقعیت‌های دیگر خودت را به ناتوانی نسپاری رسول در آیه چهارم سوره احقاف مامور است که بگوید قل ما کنت بدعا من الرسل و ما ادری مایفعل بی و لا بکم مامور است که بگوید من نمی‌دانم چه پیش می‌آید و موقعیت ها چیست ولی می‌دانم چه باید بکنم و دنبال امر و وحی باشم کسانی که دستور را می‌شناسند دیگر در گرو شرایط و موقعیت ها نمی مانند ما در اسلام خود فرزند رسول هستیم و برای بلوغ خود در انتظار مهدی موعود ایم تا در فکر و بینش و در علم و دانش و در احساس و قلبمان به آن چنان بلوغی برسیم که سزاوار استقلال و شایسته اقدام باشیم و حتی در تنهایی نمانیم و از رنجها نترسیم و دنبال راحتی امر نباشیم که وسعت صد رمان هدیه ایست که خدا از رنج ها به ما ارزانی می دارد خیلی پرگویی کردم امیدوارم که بتوانی با آنچه که داری به آنچه که نداری راه یابی که در روایت است من عمل بما علم علمه الله علم ما لم یکن یعلم کسی که به دانسته هایش عمل کند به آنچه که نمی‌داند راهنمایش می‌شوند
⁉ چه باید کرد؟ 🖌 با یکی از افراد خوش سابقه در انقلاب در خدمت ایشان بودیم، من از لحن گفته های آن آقا برداشتم این بود که مأیوس است و در اوضاع کنونی از عملکردها به بن بست رسیده است و گفتم: استاد شما چه می‌گویید؟ 🌱 فرمود: بحث ناامیدی نیست. 💡 چراغ‌ها اول غروب و در ابتدای تاریکی روشن می شوند 💡 👈 من کار را همان روش در مسئولیت و سازندگی می دانم. ✅ باید همان طور که قبل از انقلاب کار کردیم کار کنیم و دوباره بسازیم. یادم نمی رود وقتی شنیده بود چند جا از سخنرانی هایم برداشت سیاسی و جناحی شده است، گفت: 💎 هر حکومت با اهداف خویش نیازمند به مهره های کارآمد است، به ویژه حکومتی با گرایش علوی که فقط بر شانه هایی که دلی باورمند را در سینه دارند، برپا می شود. 📚کتاب مشهور آسمان، ص۵۲، نوشته استاد عزیزالله حیدری
✅ رسالت جمهوری اسلامی ✍ اکنون این جمهوری اسلامی و این حکومت اسلامی است که ریشه گرفته و ″حوادث″ و ″مسائل″ و ″روابط جدیدی″ را مطرح نموده و این حکومت اسلامی است که در برابر حکومت های ممالک اسلامی و حکومت های الحادی و نیرومند شرق و غرب باید نه تنها به ″جواب مسائل″ و ″تنظیم روابط″، که به «تبیین طرحی جامع و اجراء و مدیریتی هماهنگ» که بتواند در برابر طرح های تربیتی و فلسفی و اخلاقی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و حقوقی و قضایی موجود سرفراز و مسلّط باشد، بپردازد. 📚 درآمدی بر علم اصول/ص ۶۹ 📲 لینک گروه لیلة القدر مشهد 👇 https://sapp.ir/joingroup/Sh7TtugDCUlbJKNOi3rf1HRV
هدایت شده از چشمه جاری
✅ يكى از دوستانِ خود را در مكه در حال طواف ديدم. گريه مى ‏كرد و مى‏ گفت: انسان حتى در كنار كعبه و خانه خدا از هيچ گناهى جدا نيست. ✅ گفت: در حال طواف نگاهم به زنى افتاد كه بيش از حدِّ مجاز بر او متوقف ماند، با خود گفتم شرم نمى‏ كنى كه در كنار بيت حق و در كنار شهود حق، در كنار سنگ‏هايى كه شاهد او هستند، باز گناه مى‏ كنى⁉️ ✅ اين جوان كسى بود كه مى‏ گفت: به مدينه آمده بوديم و زوّار ايرانى هم هنوز مستقر نشده بودند. صاحب خانه ما زن‏هاى متعددى داشت. ✅ يكى از زن‏هاى او كه زن جوانى هم بود، روزى به اتاق من آمد، ديدم كه جلوه مى ‏كند و خودش را برايم آماده كرده است، بلافاصله به حرم حضرت رسول صلّی الله علیه و آله رفتم و گفتم: يا رسول اللَّه! چه كسى را مى‏ خواهيد امتحان كنيد؟ اگر شما دستگيرى نكنيد، ما غرق شده ‏ايم! ✅ مى‏ گفت: شب هنگام، دير وقت به خانه برگشتم، ديدم كه صاحب خانه حركت كرده و به رياض رفته است. ✅ به او گفتم: اگر خدا بخواهد به تو عنايتى كند و طاعات تو، غرور تو را بارور نكند، بايد حساب تو را صفر كند تا بفهمى كه اگر خودت باشى، حتى در كنار كعبه هم از حرام فاصله‏ اى ندارى. 📚 اخبات، ص 52 🆔👉 @cheshmeyejarie
✨✨✨✨✨✨✨✨ ✅گالش‌هایی به رنگ محبت سالها رفت و آمد خانوادگی، سفرهای یک ماهه ماه مبارک رمضان به مشهد مقدس به همراه خانواده و ... باعث دوستی و رابطه بین دخترانمان شده بود تقریباً هم سن و سال بودند، آنقدر مرحوم شیخ (رحمة‌الله علیه) به فرزندانش محبت می‌کرد و عشق می‌ورزید که جبران خیلی از کمبودهای مالی که در زندگی داشت را جبران می‌نمود وقتی خانواده‌اش گلایه از نداشتن اتومبیل می‌کردند، به مزاح می‌گفت همه این ماشین‌ها مال ماست و خیلی موارد مشابه. روزی دخترم با تعجب به نحوی اعتراضی به مشی مرحوم شیخ گفت: بابا امروز دختر حاج آقای صفایی را دیدم در حالیکه گالش به پا داشت چرا گالش؟! نمی‌تواند برای تنها دخترش یک جفت کفش آبرومند بخرد؟ تعجبش از این بود که دختر مرحوم شیخ خیلی راحت و عادی با این مسئله برخورد نموده و عین خیالش نیز نمی‌باشد! یک نقطه‌ضعف تربیتی! حالا در مقام اعتراض با کمی شیطنت گفتم: شیخ شما دیگر چرا!! در این زمانه که دخترهای هم سن و سال فرزندتان اینقدر به مُد لباس و کفش و .... اهمیت می‌دهند، گالش برای دخترتان خریده‌اید؟ (و این در حالی بود که ایشان به زندگی خیلی از مستمندان رسیدگی کرده و حتی طعام روزانه‌اش نیز شرکاء زیادی داشت) باز شیطنت کرده و گفتم اگر ندارید بگویید تا بخرم؟ لبخند پر از محبت و البته تلخناکی زد و در حالیکه چشمانش پر از اشک بود گفت: من و خانواده‌ام باید الگویی برای اینهمه طلبه فقیری که در اطرافمان هستند باشیم، باید با حداقل‌ها زندگی کرد تا حجت بر دیگران تمام شود. گفتم: آخر فرزندتان چرا؟ شاید توان این فداکاری را نداشته باشد؛ گفت: نداشتن ماشین و کفش و لباس خوب را می‌توان با محبت جبران کرد آنقدر به خانواده‌ات محبت کن که سرشار شوند و در هر شرایطی با تو بمانند و از راه خارج نشوند البته من در انتخاب، آنها را آزاد می‌گذارم. 📚 نقل مکتوب خاطره به قلم آقای عربزاده از شاگردان استاد صفایی @shagerd_Quran
هدایت شده از تربیت ولایی
✴️✅ بخش زيبايى از حيات طيبه استاد صفایی رحمة الله علیه به سفرهاى مشهد تعلق دارد. چرا كه پايان ماه و اول ماه بعد خود را به مشهد مى‌رساند. ✴️✅ مى‌گفت: اگر جسم با دو روز حمام نرفتن بو مى‌گيرد، روح با يك نيت بد سياه و كدر مى‌شود. به همين خاطر به امام رضا علیه السلام پناه مى‌برد. ✴️✅ مى‌گفت: زيارت امام رضا علیه السلام مثل حمام است. و با اين نياز به درگاه امام مى‌شتافت. ✴️✅ روزى يكى از مريدان مشهدى گفته بود: بياييد منزل ما خالى است. ايشان از آدرس خانه آن جوان پرسيد و پاسخ شنيد كه مثلاً نخ ريسى! فرمود: دور است. من جايى دور و بر حرم مى‌خواهم. ✴️✅ پرسيدند: چرا اين‌قدر نزديك؟ فرمود: آخر آلوده‌ها لب حوض مى‌نشينند! ✴️ آن قدر يقين به رأفت و دست گشايش‌گر آقا داشت كه وقتى گدايى در نزديكى حرم امام رضا علیه السلام از او چيزى خواست، با آن همه دست و دل‌بازى محل نگذاشت و اعتنايى به او نكرد. ✴️✅ وقتى اصرار فقير را ديد،گفتند:بى‌سليقه‌اى! آدم در كنار دريا از يك پيت حلبى آب نمى‌خواهد! 🆔 @cheshmeyejarie
هدایت شده از گرافکر
🔺 📗 کتاب اول 📚 کتاب 🌿 @GeraFekr l کارگروه اندیشه l
هدایت شده از گرافکر
🔸 🔸 📚 کتاب ✍️ استاد علی صفایی حائری 🔹ناشر: لیلةالقدر 🔹چاپ اول: ۱۳۸۷ 🔸ناشر اول: هجرت 🔸چاپ اول: ۱۳۵۵ 🔺موضوعات؛ «امامت و ولایت»، «غدیر» 🔻صفحات: ۴۳ صفحه 📱خرید نسخه الکترونیکی کتاب: hamrahnoor.ir/book/04303 📗 خرید نسخه چاپی کتاب: zekraa.ir/product/غدیر ـــــــــــــــــــــــــــ 🍃 شرحِ مختصر: نویسنده در این کتاب پس از تعریفی از «روزِ غدیر»[روزِ نور، روزِ سرور، روزِ سرشاری و اکمال، روزِ باروری و اتمام، روزِ رهبری و ولایت است.] و «غدیری»[مهاجرِ تنهایی که بالاتر از رفاه، آزادی و عدالت را می‌خواهد]، بیان می‌کند که پیامِ روزِ (پیامِ ولایت و امامت)، اساسی‌ترین پیامِ رسولِ گرامیِ اسلام است و بزرگترین ستونِ دینِ او. و از همین رو، سوالاتِ بنیادینی را در رابطه با مسائلِ امامت و ولایت مطرح می‌کند و با تحلیل‌هایی دقیق، به آنها پاسخ می‌دهد تا عمقِ پیامِ رسول درک شود، پیامی که شیعه را به‌پاداشت و تاریخِ او را به خون کشید؛ 1️⃣ ولایت چیست؟ 2️⃣ چه زیربناها و پایه‌هایی دارد؟ 3️⃣ و چه ضرورتی؟ 4️⃣ هدفِ این ولایت و رهبری چیست؟ 5️⃣ رسول برای این ولایت و رهبری چه گام‌هایی برداشت؟ ☘️ گزیده‌ای از کتاب: «ولایتِ علی، نه علی را دوست‌داشتن که فقط علی را دوست‌داشتن است.» ـــــــــــــــــــــــــــ 🌿 @GeraFekr l کارگروه اندیشه l
هدایت شده از گرافکر
کتاب صوتی غدیر (ص7-16).mp3
2.78M
🔹 🔹 📚 کتاب ✍ اثرِ استاد 🎙 گوینده: آقای 📘 از صفحه ۷ الی ۱۶ 📆 ۳۰ فروردینِ ۱۳۹۹ ⏳ ۱۲ دقیقه / ۳ مگ 🌿 @GeraFekr l کارگروه اندیشه‌ l
هدایت شده از گرافکر
کتاب صوتی غدیر (ص7-16).mp3
3.3M
🔹 🔹 📚 کتاب ✍ اثرِ استاد 🎙 گوینده: 📘 از صفحه ۷ الی ۱۶ 📆 ۳۰ فروردینِ ۱۳۹۹ ⏳ ۱۴ دقیقه / ۴ مگ 🌿 @GeraFekr l کارگروه اندیشه‌ l
هدایت شده از گرافکر
🔺 🔺 ✳️ ولایتِ علی، نه علی را دوست‌داشتن که... 🌿 @GeraFekr l کارگروه اندیشه‌ l
هدایت شده از گرافکر
غدیر.mp3
2.77M
🔸 🔸 ✳️ غدیر 🎙 استاد 🔺 یک قطعه‌ی تاریخی نیست، بلکه یک نوع نگرش است. 🌿 @GeraFekr l کارگروه اندیشه l