فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تمرین_عاشقی
✨هوس با ولی خدا بودن!
#اشتیاق
#شیدایی
❤️ به عشق امام زمان عجل الله فرجه چه کردی؟؟
#بشناسی
# بتوانی پیدا کنی
بدون هیچ علامت و حساب و کتابی
#بیاد_ولیت
🌷🇮🇷🌷
زوایای پنهان زندگی استاد علی صفایی حائری.docx
56.3K
زوایای پنهان زندگی استاد علی صفایی حائری
زوایای پنهان زندگی استاد علی صفایی حائری.pdf
330.1K
زوایای پنهان زندگی استاد علی صفایی حائری
نامهای از مرحوم استاد به یکی از دوستان آزاده به تاریخ ۱۰/۲/۶۵
السلام علیکم و رحمةالله
این نامه سومی است که مینویسم ولی تا آنجا که خبر دارم تا ۱۰/۶/۶۴ هیچکدام به دست شما نرسیده شاید به خاطر وارد نبودن و پر کردن تمام نامه بوده که در دو طرف آن نوشته بودم در هر حال امروز روز ۱۸ شعبان است به این فکر می کردم که ما دو تولد داریم تولدی در طبیعت و از طبیعت تولد انسانی ما تولد دوم است که از سطح طبع و از شکم طبیعت هامان بیرون می آییم چون آدم طبیعی آدمی است که طبیعی نباشد و از سطح طبیعت به مرحله وظیفه و تکلیف قد کشیده باشد آدم های طبیعی با احساس و طبعشان زندگی میکنند در حالی که چنین انسانی با یک موتورش راه میرود و بقیه نیروهایش را بهکار نیانداخته که عیسی می گفت لایلج فی الملکوت من لایولد مرتین کسی که دوبار تولد نیابد از ملکوت خبری نخواهد داشت معراج در ملکوت در گرو این تولد دوم و تولد از طبیعت است و این جریان غیر طبیعی برای کسی که ریشه نداشته باشد مقدور نیست سنگ تا آنجا بالا میرود که پشت سرش نیرویی باشد ولی گیاه که ریشه دارد رو به بالا میرود حتی سنگ ها و آسفالت ها را به کنار میاندازد و سربلند میکند کسانی که این تولد را شروع کردهاند به غربت و تنهایی می رسند برای نجات از تنهایی باید تولید کرد که فرموده توالدوا تناسلوا فانی اباهی بکم الامم و غربت و بیگانگی زمینهساز توحید است انسان به اندازهای که غربت را احساس میکند موحد میشود و با این درک از توحید رنج راه و رنج رفتن و رنج همراهان را می تواند تحمل کند چون از آنها توقعی ندارد و انسان با توقع ها تحمل هایش را از دست می دهد هرچقدر توقع کم بشود تحمل زیاد میشود و هر چقدر توقع زیاد شود تحمل کم میگردد و انسان ضعیف و شکسته بار میآید و دنبال راحتی و یسر در امور میشود چون یسر گاهی در امور است و گاهی در وجود کارها را نمی توان راحت کرد ولی میتوان با ناراحتی ها راحت برخورد کرد و با رنج راحت بود که ان مع العسر یسرا بارنج نه پس از رنج که با خود رنج می توان راحت بود کسانی که رفعت ذکر دارند به وسعت صدر می رسند و این ظرفیت آنها را با رنج ها راحت می سازد غرض اینکه فکر میکردم ما در تولد اسلام خود مدیون رسول ایم و در بلوغ آن منتظر مهدی و با این بلوغ در فکر و عقل و در قلب و احساس و در علم و تجربه و حس به تکالیف جدید میرسیم اینطور نیست که با ظهور کارها تمام شده باشد که انسان بالغ تازه به تکلیف میرسد و این تکلیف شروع استقلال است که در آن آیه آمده محمد رسول الله ... والذین آمنوا معه ... تا مثلهم فی التوراة و مثلهم فی الانجیل کزرع اخرج شطاه فازره فاستغلظ فاستوی علی سوقه. این چهار مرحله جوانه زدن قد کشیدن خشن شدن(استغلاظ) و مستقل شدن(استوی علی سوقه) مراحل رشد انسان تا بلوغ است و در این بلوغ دیگر تو منتظر دیگران نیستی از تنهایی وحشت نداری که لا تستوحشوا فی طریق الهدی لقلة اهلها در راه از تنهایی نترس و در بیراه از جمع مطمئن مباش که آن تنهایی مولد است و این جمع مضمحل من این امید را دارم که شما در این فرصت موجود و در این کلاس درس خود را خوب بخوانید چون انسان واقعگرا انسانی است که در فکر موقعیتها نیست بلکه در حساب موضع گیری صحیح است این مهم نیست که تو در چه موقعیتی هستی این مهم است که در هر موقعیت چگونه موضع می گیری و با چه زاویه ای با مشکل برخورد می نمایی بعضیها در کشاکش حالتها میمانند و بعضیها از موانع وسیله می سازند کوثر همین نکته این است که نباید فراموش کرد کوثر کثیرالخیر است نه کثیرالنعمه گاهی تو امکانات زیاد داری و گاهی بهرهبرداری و خیر زیاد این دوم مهم است که بتوانی در هر موقعیت درس آن مرحله را بخوانی و به حسرت موقعیتهای دیگر خودت را به ناتوانی نسپاری رسول در آیه چهارم سوره احقاف مامور است که بگوید قل ما کنت بدعا من الرسل و ما ادری مایفعل بی و لا بکم مامور است که بگوید من نمیدانم چه پیش میآید و موقعیت ها چیست ولی میدانم چه باید بکنم و دنبال امر و وحی باشم کسانی که دستور را میشناسند دیگر در گرو شرایط و موقعیت ها نمی مانند ما در اسلام خود فرزند رسول هستیم و برای بلوغ خود در انتظار مهدی موعود ایم تا در فکر و بینش و در علم و دانش و در احساس و قلبمان به آن چنان بلوغی برسیم که سزاوار استقلال و شایسته اقدام باشیم و حتی در تنهایی نمانیم و از رنجها نترسیم و دنبال راحتی امر نباشیم که وسعت صد رمان هدیه ایست که خدا از رنج ها به ما ارزانی می دارد خیلی پرگویی کردم امیدوارم که بتوانی با آنچه که داری به آنچه که نداری راه یابی که در روایت است من عمل بما علم علمه الله علم ما لم یکن یعلم کسی که به دانسته هایش عمل کند به آنچه که نمیداند راهنمایش میشوند
⁉ چه باید کرد؟
🖌 با یکی از افراد خوش سابقه در انقلاب در خدمت ایشان بودیم، من از لحن گفته های آن آقا برداشتم این بود که مأیوس است و در اوضاع کنونی از عملکردها به بن بست رسیده است و گفتم: استاد شما چه میگویید؟
🌱 فرمود: بحث ناامیدی نیست.
💡 چراغها اول غروب و در ابتدای تاریکی روشن می شوند 💡
👈 من کار را همان روش در مسئولیت و سازندگی می دانم.
✅ باید همان طور که قبل از انقلاب کار کردیم کار کنیم و دوباره بسازیم.
یادم نمی رود وقتی شنیده بود چند جا از سخنرانی هایم برداشت سیاسی و جناحی شده است، گفت:
#کار_تربیتی_مقدم_بر_همه_چیز_است
💎 هر حکومت با اهداف خویش نیازمند به مهره های کارآمد است، به ویژه حکومتی با گرایش علوی که فقط بر شانه هایی که دلی باورمند را در سینه دارند، برپا می شود.
📚کتاب مشهور آسمان، ص۵۲، نوشته استاد عزیزالله حیدری
✅ رسالت جمهوری اسلامی
✍ اکنون این جمهوری اسلامی و این حکومت اسلامی است که ریشه گرفته و ″حوادث″ و ″مسائل″ و ″روابط جدیدی″ را مطرح نموده
و این حکومت اسلامی است که در برابر حکومت های ممالک اسلامی و حکومت های الحادی و نیرومند شرق و غرب باید نه تنها به ″جواب مسائل″ و ″تنظیم روابط″، که به «تبیین طرحی جامع و اجراء و مدیریتی هماهنگ» که بتواند در برابر طرح های تربیتی و فلسفی و اخلاقی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و حقوقی و قضایی موجود سرفراز و مسلّط باشد، بپردازد.
📚 درآمدی بر علم اصول/ص ۶۹
📲 لینک گروه لیلة القدر مشهد 👇
https://sapp.ir/joingroup/Sh7TtugDCUlbJKNOi3rf1HRV
هدایت شده از چشمه جاری
✅ يكى از دوستانِ خود را در مكه در حال طواف ديدم. گريه مى كرد و مى گفت: انسان حتى در كنار كعبه و خانه خدا از هيچ گناهى جدا نيست.
✅ گفت: در حال طواف نگاهم به زنى افتاد كه بيش از حدِّ مجاز بر او متوقف ماند، با خود گفتم شرم نمى كنى كه در كنار بيت حق و در كنار شهود حق، در كنار سنگهايى كه شاهد او هستند، باز گناه مى كنى⁉️
✅ اين جوان كسى بود كه مى گفت: به مدينه آمده بوديم و زوّار ايرانى هم هنوز مستقر نشده بودند. صاحب خانه ما زنهاى متعددى داشت.
✅ يكى از زنهاى او كه زن جوانى هم بود، روزى به اتاق من آمد، ديدم كه جلوه مى كند و خودش را برايم آماده كرده است، بلافاصله به حرم حضرت رسول صلّی الله علیه و آله رفتم و گفتم: يا رسول اللَّه! چه كسى را مى خواهيد امتحان كنيد؟ اگر شما دستگيرى نكنيد، ما غرق شده ايم!
✅ مى گفت: شب هنگام، دير وقت به خانه برگشتم، ديدم كه صاحب خانه حركت كرده و به رياض رفته است.
✅ به او گفتم: اگر خدا بخواهد به تو عنايتى كند و طاعات تو، غرور تو را بارور نكند، بايد حساب تو را صفر كند تا بفهمى كه اگر خودت باشى، حتى در كنار كعبه هم از حرام فاصله اى ندارى.
📚 اخبات، ص 52
🆔👉 @cheshmeyejarie
هدایت شده از روش تدبر در قرآن و سیره
✨✨✨✨✨✨✨✨
✅گالشهایی به رنگ محبت
سالها رفت و آمد خانوادگی، سفرهای یک ماهه ماه مبارک رمضان به مشهد مقدس به همراه خانواده و ... باعث دوستی و رابطه بین دخترانمان شده بود تقریباً هم سن و سال بودند، آنقدر مرحوم شیخ (رحمةالله علیه) به فرزندانش محبت میکرد و عشق میورزید که جبران خیلی از کمبودهای مالی که در زندگی داشت را جبران مینمود وقتی خانوادهاش گلایه از نداشتن اتومبیل میکردند، به مزاح میگفت همه این ماشینها مال ماست و خیلی موارد مشابه.
روزی دخترم با تعجب به نحوی اعتراضی به مشی مرحوم شیخ گفت:
بابا امروز دختر حاج آقای صفایی را دیدم در حالیکه گالش به پا داشت چرا گالش؟! نمیتواند برای تنها دخترش یک جفت کفش آبرومند بخرد؟
تعجبش از این بود که دختر مرحوم شیخ خیلی راحت و عادی با این مسئله برخورد نموده و عین خیالش نیز نمیباشد!
یک نقطهضعف تربیتی! حالا در مقام اعتراض با کمی شیطنت گفتم: شیخ شما دیگر چرا!!
در این زمانه که دخترهای هم سن و سال فرزندتان اینقدر به مُد لباس و کفش و .... اهمیت میدهند، گالش برای دخترتان خریدهاید؟ (و این در حالی بود که ایشان به زندگی خیلی از مستمندان رسیدگی کرده و حتی طعام روزانهاش نیز شرکاء زیادی داشت) باز شیطنت کرده و گفتم اگر ندارید بگویید تا بخرم؟
لبخند پر از محبت و البته تلخناکی زد و در حالیکه چشمانش پر از اشک بود گفت:
من و خانوادهام باید الگویی برای اینهمه طلبه فقیری که در اطرافمان هستند باشیم، باید با حداقلها زندگی کرد تا حجت بر دیگران تمام شود.
گفتم: آخر فرزندتان چرا؟ شاید توان این فداکاری را نداشته باشد؛
گفت: نداشتن ماشین و کفش و لباس خوب را میتوان با محبت جبران کرد آنقدر به خانوادهات محبت کن که سرشار شوند و در هر شرایطی با تو بمانند و از راه خارج نشوند البته من در انتخاب، آنها را آزاد میگذارم.
📚 نقل مکتوب خاطره به قلم آقای عربزاده از شاگردان استاد صفایی
@shagerd_Quran
هدایت شده از تربیت ولایی
✴️✅ بخش زيبايى از حيات طيبه استاد صفایی رحمة الله علیه به سفرهاى مشهد تعلق دارد. چرا كه پايان ماه و اول ماه بعد خود را به مشهد مىرساند.
✴️✅ مىگفت: اگر جسم با دو روز حمام نرفتن بو مىگيرد، روح با يك نيت بد سياه و كدر مىشود. به همين خاطر به امام رضا علیه السلام پناه مىبرد.
✴️✅ مىگفت: زيارت امام رضا علیه السلام مثل حمام است. و با اين نياز به درگاه امام مىشتافت.
✴️✅ روزى يكى از مريدان مشهدى گفته بود: بياييد منزل ما خالى است. ايشان از آدرس خانه آن جوان پرسيد و پاسخ شنيد كه مثلاً نخ ريسى! فرمود: دور است. من جايى دور و بر حرم مىخواهم.
✴️✅ پرسيدند: چرا اينقدر نزديك؟ فرمود: آخر آلودهها لب حوض مىنشينند!
✴️ آن قدر يقين به رأفت و دست گشايشگر آقا داشت كه وقتى گدايى در نزديكى حرم امام رضا علیه السلام از او چيزى خواست، با آن همه دست و دلبازى محل نگذاشت و اعتنايى به او نكرد.
✴️✅ وقتى اصرار فقير را ديد،گفتند:بىسليقهاى! آدم در كنار دريا از يك پيت حلبى آب نمىخواهد!
🆔 @cheshmeyejarie
هدایت شده از گرافکر
هدایت شده از گرافکر
🔸 #معرفی_کتاب 🔸
📚 کتاب #غدیر
✍️ استاد علی صفایی حائری
🔹ناشر: لیلةالقدر
🔹چاپ اول: ۱۳۸۷
🔸ناشر اول: هجرت
🔸چاپ اول: ۱۳۵۵
🔺موضوعات؛ «امامت و ولایت»، «غدیر»
🔻صفحات: ۴۳ صفحه
📱خرید نسخه الکترونیکی کتاب:
hamrahnoor.ir/book/04303
📗 خرید نسخه چاپی کتاب:
zekraa.ir/product/غدیر
ـــــــــــــــــــــــــــ
🍃 شرحِ مختصر:
نویسنده در این کتاب پس از تعریفی از
«روزِ غدیر»[روزِ نور، روزِ سرور، روزِ سرشاری و اکمال، روزِ باروری و اتمام، روزِ رهبری و ولایت است.]
و «غدیری»[مهاجرِ تنهایی که بالاتر از رفاه، آزادی و عدالت را میخواهد]،
بیان میکند که پیامِ روزِ #غدیر (پیامِ ولایت و امامت)، اساسیترین پیامِ رسولِ گرامیِ اسلام است و بزرگترین ستونِ دینِ او.
و از همین رو، سوالاتِ بنیادینی را در رابطه با مسائلِ امامت و ولایت مطرح میکند و با تحلیلهایی دقیق، به آنها پاسخ میدهد تا عمقِ پیامِ رسول درک شود، پیامی که شیعه را بهپاداشت و تاریخِ او را به خون کشید؛
1️⃣ ولایت چیست؟
2️⃣ چه زیربناها و پایههایی دارد؟
3️⃣ و چه ضرورتی؟
4️⃣ هدفِ این ولایت و رهبری چیست؟
5️⃣ رسول برای این ولایت و رهبری چه گامهایی برداشت؟
☘️ گزیدهای از کتاب:
«ولایتِ علی، نه علی را دوستداشتن که فقط علی را دوستداشتن است.»
ـــــــــــــــــــــــــــ
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه l
هدایت شده از گرافکر
کتاب صوتی غدیر (ص7-16).mp3
2.78M
🔹 #کتاب_صوتی 🔹
📚 کتاب #غدیر
✍ اثرِ استاد #علی_صفایی_حائری
🎙 گوینده: آقای #امیرحسین_محمدی
📘 از صفحه ۷ الی ۱۶
📆 ۳۰ فروردینِ ۱۳۹۹
⏳ ۱۲ دقیقه / ۳ مگ
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه l
هدایت شده از گرافکر
کتاب صوتی غدیر (ص7-16).mp3
3.3M
🔹 #کتاب_صوتی 🔹
📚 کتاب #غدیر
✍ اثرِ استاد #علی_صفایی_حائری
🎙 گوینده: #محمدحسین_حسینیان
📘 از صفحه ۷ الی ۱۶
📆 ۳۰ فروردینِ ۱۳۹۹
⏳ ۱۴ دقیقه / ۴ مگ
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه l
هدایت شده از گرافکر
🔺 #عکس_نوشته 🔺
✳️ ولایتِ علی، نه علی را دوستداشتن که...
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه l
هدایت شده از گرافکر
غدیر.mp3
2.77M
🔸 #سخن_جاری 🔸
✳️ غدیر
🎙 استاد #علی_صفایی_حائری
🔺 #غدیر یک قطعهی تاریخی نیست، بلکه یک نوع نگرش است.
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه l
هدایت شده از گرافکر
شرح کتاب غدیر (ص1-16).mp3
3.92M
🔻 #شرح_کتاب 🔻
📚 کتاب #غدیر
✍ اثرِ استاد #علی_صفایی_حائری
🎙 شرحِ دکتر #هاشم_صابریان
📘 از صفحه ۱ الی ۱۶
📆 ۳۰ فروردینِ ۱۳۹۹
⏳ ۱۷ دقیقه / ۴ مگ
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه l
هدایت شده از گرافکر
🔸 #گزیده_کتاب 🔸
✅ ولایت چیست؟
☘ #ولايتِ على، على را سرپرست گرفتن و از هواها و حرفها و جلوهها بريدن است.
و اين ولايت، ادامهى ولايتِ حق است و دنبالهى توحيد،
آن هم توحيدى در سه بعد؛
1⃣ در درون
2⃣ و در هستى
3⃣ و در جامعه؛
كه توحید
1⃣ در درونِ انسان،
#هواها و #حرفها و #جلوهها را مىشكند؛
«هواهاى دل» و «حرفهاى خلق» و «جلوههاى دنيا» را.
2⃣ و در جامعه،
#طاغوتها را كنار مىريزد
3⃣ و در هستى
خدايان و #بتها را.
📚 کتاب #غدیر، صفحه ۱۲
استاد #علی_صفایی_حائری
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه l
هدایت شده از گرافکر
شرح کتاب غدیر (ص7-10).mp3
5.23M
🔻 #شرح_کتاب 🔻
📚 کتاب #غدیر
✍ اثرِ استاد #علی_صفایی_حائری
🎙 برداشتهایی از آقای #محمدحسین_حسینیان
📘 از صفحه ۷ الی ۱۰
✅ ویژگیهای «غدیری»
[ویژگیهای شیعه]
✅ «غدیریِ واقعی»
✅ معنای «غدیرِ گسترده»
✅ موضوعیتِ شکل و روشِ انتقالِ پیام
✅ اهمیتِ «ذکر»؛ ذکرِ «قیام و شهادت»
📆 ۳۰ فروردینِ ۱۳۹۹
⏳ ۲۱ دقیقه / ۶ مگ
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه l
هدایت شده از گرافکر
کتاب صوتی غدیر (ص17-33).mp3
4.87M
🔹 #کتاب_صوتی 🔹
📚 کتاب #غدیر
✍ اثرِ استاد #علی_صفایی_حائری
🎙 گوینده: آقای #امیرحسین_محمدی
📘 از صفحه ۱۷ الی ۳۳
📆 ۳۱ فروردینِ ۱۳۹۹
⏳ ۲۱ دقیقه / ۵ مگ
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه l
هدایت شده از گرافکر
کتاب صوتی غدیر (ص17-33).mp3
6.61M
🔹 #کتاب_صوتی 🔹
📚 کتاب #غدیر
✍ اثرِ استاد #علی_صفایی_حائری
🎙 گوینده: #محمدرضا_حقشناس
📘 از صفحه ۱۷ الی ۳۳
📆 ۳۱ فروردینِ ۱۳۹۹
⏳ ۲۸ دقیقه / ۷ مگ
🌿 @GeraFekr
l کارگروه اندیشه l