eitaa logo
خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
651 دنبال‌کننده
565 عکس
325 ویدیو
102 فایل
دل آدمي بزرگتر از اين زندگيست و اين راز تنهايي اوست... یاد مربی موحد، مجاهد، سردار جبهه تربیت و سازندگی، فقیه صاحب مکتب تربیتی، صفای اهل صفا، سالک خالص، ستاره آسمان گمنامی، سمبل اندیشه‌های ناب، بی‌تاب بوتراب و تطهیر شده با جاری قرآن...
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از رادیو زیارت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 به ولایت کسی سزاوارتر است که بداند امر خدا چیست نه حکم خدا ! 🔸مرحوم حجت‌الاسلام صفایی حائری به رادیو زیارت، صدای مهر و معرفت بپیوندید: 👇 @RadioZiyarat
هدایت شده از فخر پارسایان
حاج آقا مسلم خیلی لطیف بود در نوع خودش بی نظیر ، به نظرم به شدت در برزخ اهل دستگیری باشه چون دستگیری ملکه اصلی وجود ایشون بود. شاید دستگیری بارزترین اسم و صفت و لقب ایشان باشه @fakhretehrani آخرین بار رفتم خدمتشون عرض کردم طلبه ای هست که بخاری در منزل ندارند، باهم رفتیم داخل منزل. بخاری خودشان را باز کردند و برای آن طلبه بردم. حاج اقامسلم بااین همه خدمت و دستگیری از فقرا و مستمندان یک بار بمن فرمودند: اگر مردم امام زمان علیه السلام رو بشناسن دیگه در خونه ما نمیان. حاج اقامسلم میفرمودند: هدف من از این که مشورت میدم به مردم اینه که با اهل بیت علیهم السلام و قرآن رفیق بشن. برا همین هی میگم فلان سوره رو بخون و فلان دعا رو بخون. خاطراتی از دوستان @aghamoslem کانال فخر پارسایان @FAKHRETEHRANI
داشتن و نداشتن هر دو رنج است. بعدها كه تجربه‌هاى گسترده‌تر و برخوردهاى بيش‌تر پيدا كردى، مى‌بينى كه تمامى زندگى‌ها و تمام آدم‌ها، از زن ومرد و محروم و بهره‌مند،با رنج‌هايى همراه هستند. داشتن و نداشتن، هر دو رنج است. داشتن، غصّه‌ى جدايى را دارد و نداشتن، تلخى محروميت و زخم تحقير و سرشارى و كامروايى هم، رنج پوچى را دارد و درد بى‌دردى؛ كه دل آدم، از دنيا بزرگ‌تر است. دل ما، از تمامى هستى، بزرگ‌تر است.
🌸خط یا نقطه؟؟؟!! خط انـــتقال مــــعارف 🌸«دغدغه ای که مدتی است گرفتارش هستم و بنا دارم آن را مطرح کنم این نکته است که که ما و -امانت نکرده ایم... حرف در این است که این بچه هایی که در دامان ما بزرگ شده اند و هستند، چرا با -ما، با و با گره نخورده اند و با این همه اند. در جمع های ما، با اشک ها و با خنده های ما اند. گریه کردن های ما را نمی فهمند. در جمع ما می آیند، مأنوس و سرگرم هم می شوند، ولی بین ما و آنها است... چه چیزی در تو آمده که فرزند تو از آن بیگانه است؟ این را چه کسی باید منتقل می کرد؟ ... چه چیزی را باید می کردی که نکردی؟ چه چیزی را باید می کردی که نکردی؟ و باید تبلیغ می کردی؟ دغدغه من این است که ما این را نکرده ایم. می گویم و نه نقطه؛ منظورم از خط مجموعه ای از کارها و فعالیت هایی است که باید انجام می شده و نشده است». 🌺پیشنهاد مطالعه کتاب خواندنی و راهبردی «خط انتقال معارف» از مجموعه سخنرانی های مرحوم علی صفایی حائری https://eitaa.com/Rooshdaneh/9218
هدایت شده از فارس پلاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️مومن خودش را پای ثروتش نمی‌گذارد، ثروت را پای خودش می‌گذارد! حرف‌های دلنشین استاد صفایی حائری❤️ @Fars_Plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨آئین رونمایی آخرین اثر منتشر شده از استاد فقید، حاج شیخ 🌷علی صفایی حائری🌷 (عین صاد) با عنوان جمع‌ها و حاصل جمع‌ها.👌 زمان: پنجشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ ساعت: ۱۸:۰۰ مکان: قم، خیابان صفائیه، کوچه ۳۰، خانه موزه شهیدان زین الدین. 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از طرح «عریف»
5️⃣ ✨احياء حكم‏ و يا حكومت‏ چه ربطى به‏ زيارت‏ و ديدار و لقاء و تلاقى‏ و برخورد و اجتماع‏ و مذاكره‏ و ذكر دارد؟ در بحار آمده؛ «شيعتنا متزاورون فى احياء امرنا»، و آمده؛ «فان فى اجتماعكم و مذاكراتكم احياء لامرنا»، و در اصول كافى آمده؛ «ان لقيا بعضهم بعضا حياة لامرنا»؟! ✨احياى امر معصوم متوقف بر ‏ اخوان و و و گرديده احساس مى‏كنم كه چقدر كار دور و زمينه‏ها ناچيز است، چون صحبت از سفره‏ى آماده و غذاى ساخته نيست كه صحبت از ‏اى است كه مى‏خواهند به خاك بيندازند و كشاورزانى كه با رحمت و درود مى‏خواهند دست به كار بشوند./ وارثان عاشورا؛ ص148 ✨روايات احياى امر اهل بيت را بر و تعليم‏، و و مذاكره‏، و ‏ و تزاور و لقاء و تلاقى‏، و و اجتماع‏، و و وقف‏، بر اين پنج متوقف ساخته. وارثان عاشورا؛ 155 ! آنتی إحیا را شکست میدهیم💪 ┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓ 🆔 @Aavanehialayhem ┗━━━🍃🕊━
هدایت شده از طرح «عریف»
4️⃣ ✨سؤال اين است كه چه حرصى بايد در آدمى شكل بگيرد و چگونه سرمايه‏گذارى كنيم تا اين خواسته و هدف محقق شود؟ ✨در خيلى از موارد تنها با حرف زدن نمى‏توان انسان‏ها را هدايت كرد. ✨تمامى مباحث الغدير را برايشان بگويى باز هم هزار اعتراض و اشكال مطرح است. ولى در برخورد و معاشرت‏ و داد و ستدهاى توست كه دل آنها نرم مى‏شود و زيبايى‏ها را مى‏بينند و محبت اولياى خدا را مى‏چشند كه: «كُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِغَيرِ الْسِنَتِكُمْ». اين حرص است. حرص بر دل‏هايى كه بايد از محبّت سرشار شوند يا لااقل معرفت و آگاهى پيدا كنند، كه اگر هم نيامدند با بصيرت و معرفت نيامده باشند./ روزهاى فاطمه(س) ؛ ص39 ! آنتی إحیا را شکست میدهیم💪 ┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓ 🆔 @Aavanehialayhem ┗━━━🍃🕊━
هدایت شده از طرح «عریف»
3️⃣ ✨چه بسا براى سازندگى يك نفر بايد پنج سال زمينه چيد و پنج سال رفت و آمد داشت؛ همان طور كه براى برداشت يك محصول بايد ماه‏ها رنج برد و حتى سال‏ها زمينه فراهم كرد. و اين است كه سازندگى بايد با لطافت روحى و توجه و وسعت ديد همراه باشد./ مسئوليت و سازندگى ؛ ص187 ✨اين حرص و محبت 🌷 رسول 🌷در تبليغ و دستيابى به افراد و آدم‏ها و نجات ايشان از دامِ شيطان، خواسته‏ى اوست، حتى اگر يهودى و غيرمسلمان باشند. كه در تاريخ آورده‏اند: حضرت حتى از يك جوان يهودى هم نمى‏گذرد و او را در مجمع يهوديان باقى نمى‏گذارد و جنازه‏اش را هم بر مى‏دارد. اين رسول (ص) است كه به ما مى‏آموزد چطور بايد از شيطان كَنْد و از آتش جدا ساخت و به بهشت پيوند داد. و اين هم خواسته‏ى اوست نسبت به حرص و محبت به انسان‏ها و سرمايه‏گذارى بر روى آنها. ! آنتی إحیا را شکست میدهیم💪 ┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓ 🆔 @Aavanehialayhem ┗━━━🍃🕊━
هدایت شده از طرح «عریف»
2️⃣ ✨مبلغ هم، بايد در دين كند؛ و و ‏ها و ‏حل‏ها را بشناسد، بايد درباره اجتماع و دردهاى آن، درباره افراد و گرفتارى‏هاى آنها بينديشد و دردها را بشناسد، دسته‏بندى كند و به درمان «الَاهَمُّ فَالاهَم» بپردازد. مبلغ بايد با ، دردها را تشخيص بدهد و ببيند در اجتماع او، در افراد اجتماع او، از جهل‏ها و ...و خيانت‏ها و رذايل و زشتى‏ها و فقرها و اختلاف‏هاى طبقاتى و تبعيض‏ها چه دردى وجود دارد، آنگاه از و علت‏هاى آن جست‏وجو كند و به درمان آنها برخيزد. و چه بسا كه براى درمان نهايى يك درد، بايد مدت‏ها مشغول بود و رفت‏ و آمد داشت و ‏ها و صميميت‏ها به وجود آورد تا اينكه يك فرد شود و افرادى تهيّه شوند و ‏ها و ‏هايى به‏ وجود آيد و راه حل‏ها و طرح‏ها تقديم شوند و اصلاح و ‏ تحقق پذيرد./ روحانيت و حوزه: مشكلات و راهكارها ؛ ص126 ! آنتی إحیا را شکست میدهیم💪 ┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓ 🆔 @Aavanehialayhem ┗━━━🍃🕊━
هدایت شده از طرح «عریف»
1️⃣ ✨آن‏ها كه از پر شده‏اند و شعور و بينايى شان را از دست داده‏اند ديگر به ‏ها توجه نمى‏كنند و اصلًا گوش نمى‏دهند چون لباس تهمت زيباترين اندام‏ها را مى‏پوشاند و آلوده مى‏سازد. اينجاست كه فقط در ‏ و در آن‏ها ‏ها مى‏تواند جلوه‏اى بكند آن هم نه يك بار و دوبار كه و در ‏هاى گوناگون؛ چون مادام كه اين و نباشد امكان داد و ستد و نيست. چون اين است كه آن‏ها را مى‏كند كه ‏ها را بشنوند و را به كار بيندازند. اين ‏ها است كه ‏ها و ‏ها را مى‏كند./ درسهايى از انقلاب (تقيه) ؛ ص33 ! آنتی إحیا را شکست میدهیم💪 ┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓ 🆔 @Aavanehialayhem ┗━━━🍃🕊━
هدایت شده از طرح «عریف»
🚩 حضرت رضا (ع): «اِنّ لله‏ عبادا فی الأرضِ یسْعَونَ فی حوائج النّاس، هُم الآمِنونَ یومَ القیامَةِ، وَ مَنْ اَدخَلَ علی مؤمِنٍ سرورا فَرّحَ الله‏ُ قلبَهُ یوم القیامة» ( الکافی، ج 2، ص 197، ح 2) خداوند در روی زمین، بندگانی دارد که در رفع نیازهای مردم می‏ کوشند. آنان روز قیامت ایمن و آسوده‏ اند. هرکس که بر مؤمنی شادی ببخشد و دل او را خوشحال کند، خداوند در روز قیامت، قلب او را شادمان خواهد ساخت. ‏‏💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‎ ✨بهترين‏ها در جمع‏ها مشخص مى‏شوند آنهایی هستند كه ‏هاى مهربان و باركشى دارند و با و بزرگوارى، به و همكار و همراه و ضعف‏ها و ناتوانى‏ها روى مى‏آورند، كه حضرت زهرا عليها السلام مى‏فرمود: «خياركم الينكم مناكبه و اكرمهم لنسائهم». در جمع و و يا در مجموعه‏هاى بزرگ مى‏تواند از خودنمايى و تظاهر و يا از اين تربيت و تكثير و تقويت و تكريم ريشه بگيرد./ وارثان عاشورا ؛ ص208 ┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓ 🆔 @Aavanehialayhem ┗━━━🍃🕊━
هدایت شده از طرح «عریف»
✨«إمام صادق عليه السلام : تَزاوَرُوا فإنّ في زِيارَتِكُم إحْياءً لِقُلوبِكُم ، و ذِكرا لأحادِيثِنا ، و أحادِيثُنا تُعَطِّفُ بعضَكُم عَلى بعضٍ ، فإن أخَذتُم بها رَشَدتُم و نَجَوتُم ، و إن تَرَكتُمُوها ضَلَلتُم و هَلَكتُم ، فَخُذُوا بها و أنا بِنَجاتِكُم زَعِيمٌ . [کافي : 2/186/2 .] ✨امام صادق عليه السلام : ديد و بازديد كنيد كه ديدار شما از يكديگر موجب زنده شدن دلهاى شما و ياد كرد احاديث ما مى شود و احاديث ما شما را به هم مهربان مى كند . اگر به آنها عمل كنيد ، كمال و نجات مى يابيد و اگر رهايشان كنيد، گمراه و هلاك مى شويد . پس به احاديث ما عمل كنيد كه در اين صورت من ضامن نجات شما هستم . ‏‏💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‎ ✨به ديدار و ملاقات يكديگر بياييد، كه در اين ديدار دل‏هاى شما زنده مى‏شود و احاديث ما به ياد مى‏آيد. گرچه در تنهايى علم و روشنفكرى مى‏تواند بيشتر باشد، ولى در ديدار و با زيارت‏هاست كه نقطه ضعف‏هاى آدمى آشكار مى‏شود و تعلق‏هايش مشخص مى‏گردد و دل مرده زنده مى‏شود و يادآور احاديث و كلام تازه و سخن‏هاى نو از اهل‏بيت مى‏گردد. ┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓ 🆔 @Aavanehialayhem ┗━━━🍃🕊━
هدایت شده از طرح «عریف»
🚩 امام حسین علیه‌السلام: ▪️إنَّ حَوائِجَ النّاسِ اِلَيكُم مِن نِعَمِ اللّه ِ عَلَيكُم فَلاتَمَلُّوا النِّعَمَ؛ ▫️نياز مردم به شما از نعمت‌هاى خدا بر شما است؛ از اين افسرده و بيزار نباشيد. 📚بحارالأنوار، ج٧۴، ص۲۰۵ علیه‌السلام ‏‏💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‎ ✨بهترين‏ها در جمع‏ها مشخص مى‏شوند آنهایی هستند كه ‏هاى مهربان و باركشى دارند و با و بزرگوارى، به و همكار و همراه و ضعف‏ها و ناتوانى‏ها روى مى‏آورند، كه حضرت زهرا عليها السلام مى‏فرمود: «خياركم الينكم مناكبه و اكرمهم لنسائهم». در جمع و و يا در مجموعه‏هاى بزرگ مى‏تواند از خودنمايى و تظاهر و يا از اين تربيت و تكثير و تقويت و تكريم ريشه بگيرد./ وارثان عاشورا ؛ ص208 ┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓ 🆔 @Aavanehialayhem ┗━━━🍃🕊━
🌷🌷🌷 👌۳۰ نکته در یک داستان تکراری از سيره بزرگترین شخصیت عالم هستی چقدر و است. ✨مى‏گويند: ۱- يكى از به بزرگ ۱۲ هديه كرد كه بگيرند. ۲- حضرت نمود و را مأمور خريدارى پيراهن كرد و او پيراهنى به ۱۲ درهم تهيّه كرد و آورد. ۳- حضرت هنگامى كه ديد پول‏ها براى خريد يك پيراهن‏ مصرف شده، به على فرمود: آيا مى‏شود اين معامله را اقاله كنى؟ (رضايت به فسخ معامله از دو طرف را« اقاله» گويند) من پيراهن ‏تر مى‏خواهم. ۴- على باز مى‏گردد و مسأله را با فروشنده در ميان مى‏گذارد و ۵- او معامله را مى‏كند و على پول‏ها را به نزد پيامبر برمى‏گرداند. پيامبر بزرگ مى‏خواهد ‏هايى بدهد؛ درس‏هايى براى آنها كه در آن زمان با او بودند و همراهش آمدند و براى ما كه امروز مى‏شنويم و به گوش مى‏گيريم. ۶- پيامبر در راه به كنيزى برمى‏خورند كه در گوشه‏اى نشسته و غمگين و متحير در خود فرو رفته و ناله مى‏كند. درس اول، و بازجويى و اوست، توجه به و و ‏شكسته است. بيچاره مأمور خريد چيزى بوده و ۴ درهم پولش را گم كرده و اكنون مى‏ترسد كه به خانه برگردد و مورد شكنجه قرار بگيرد. ۷- رسول بزرگ از همان دوازده درهم، چهار درهم بيرون مى‏آورد و گرفتارى را از و بيرون مى‏كشد و ۸- به راه خود را بازار ادامه مى‏دهد و لباسى به چهار درهم مى‏خرد و در همان‏جا به بَر مى‏كند و به‏ راه مى‏افتد و چه درس‏هايى كه با خود مى‏گذارد! ۹- در برگشت، برهنه‏اى فرياد مى‏زند: آيا كسى مرا مى‏پوشاند تا او را خداوند در روزى كه پوشش‏ها فرو مى‏ريزند، بپوشاند؟ رسول بزرگ را كه خريدارى كرده بود، در ‏جا بر او مى‏پوشاند و خود باز مى‏گردد، نه اينكه او را به زحمت بيندازد. نه، خود باز مى‏گردد و لباس خود را به او مى‏دهد تا اينكه براى هم، او برهنه نماند. و در اين صحنه هم درس‏هاى ديگرى است! ۱۰- با ۴ درهم باقى مانده، براى حضرت لباسى فراهم مى‏شود. ۱۱- در آخر راه به همان كنيز درمانده برخورد مى‏كند كه هنوز حيرت‏زده ايستاده و مى‏گويد: مى‏ترسم به خاطر تأخير و دير كردن آزارم دهند. باز رسول بزرگ، با او به راه مى‏افتد و درِ خانه‌ی مولاى او مى‏ايستد و مى‏گويد: «السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا اهْلَ الدَّارِ». و چنين بود رسول بزرگ؛ كه تا ۳ مرتبه با صداى بلند براى صاحب خانه دعا مى‏كرد و درود مى‏فرستاد و اگر جوابى نمى‏شنيد، باز مى‏گشت. در آخرين مرتبه، جواب سلام از داخل بلند شد و صاحب خانه بيرون آمد و توضيح داد كه ما مى‏خواستيم دعاى شما در حق ما تكرار شود، لذا آخرين دفعه به جوابگويى صدا بلند كرديم. حضرت داستان را خلاصه كرد و جهت تأخير را شرح داد و كرد. ۱۲- مولاى كنيز در جواب عرضه داشت: من به خاطر و شما او را آزاد كردم و در راه خدا رها نمودم. و ۱۳- پيامبر شكر مى‏كند كه عجب بود؛ دو برهنه پوشيده شدند و يك كنيز گرفتار آزاد گرديد ! ?امالى صدوق، ص ۲۳۸. ۱۴- ✅ در همين و داستان درس‏هايى هست براى من، كه حتى با پول يك پيراهن و يك قبا مى‏توان دو برهنه را پوشاند و يك گرفتار را آزاد كرد. و ۱۵- رسول بزرگ عملًا نشان مى‏دهد كه ✨ چگونه مى‏توان با پول كم، كارهاى زياد انجام داد و از هر پيش‏آمد بيشترين نتيجه را گرفت ۱۶- اما من براى اين درس‏ها ندارم. ۱۷- در حالى كه در وسيله تأمين يك خانواده هست و ۱۸- در جهاز يك دختر هست و ۱۹- بر پوشاك ده نفر هست و ۲۰- در ذخيره يك ماه هست و ۲۱- در ‏ام خوراك يك كاروان هست، ۲۲- باز مى‏گويم: "بيش از خودم ندارم و چه كنم؟ خدا برساند!!" ۲۴-🔺اگر روح و و و يا لااقل و ‏دارى و در حوايج و به امور مسلمين در ما زنده مى‏شد، بسيارى از مسائل تأمينى در همين مى‏شد و به كمك فلان كس هم احتياج نمى‏افتاد! ۲۵- درست است كه آنها و مى‏توانند رسيدگى كنند، اما هنگامى كه به آنها نيست و گرفتارى آنها است، نمى‏توان همين‏طور و تراشيد. ۲۶- هر كس به‏اندازه ‏ خود بايد بردارد و به ‏كامان برساند، ۲۷- گرچه آنكه و و دارد، زيادترى دارد. ۲۸- هنگامى كه مسلمين درصدر اسلام نداشتند و آه در بساطشان نبود، با همين و و ‏دارى و و يكديگر را داشتند ۲۹- و لااقل و ‏خوار يكديگر بودند و و براى هم! ۳۰- در نتيجه از ، به رسيدند. 📗روحانيت و حوزه: مشكلات و راهكارها، ص: ۱۸۷. 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از مدیا استاد هادیزاده
یادداشت استاد هادیزاده در باب.pdf
200.3K
یادداشت استاد هادیزاده در باب موضوعات قابل پژوهش (سطح 3 و 4) در اندیشه مرحوم استاد صفائی