هدایت شده از طرح «عریف»
🚩 حضرت رضا (ع):
«اِنّ لله عبادا فی الأرضِ یسْعَونَ فی حوائج النّاس، هُم الآمِنونَ یومَ القیامَةِ، وَ مَنْ اَدخَلَ علی مؤمِنٍ سرورا فَرّحَ اللهُ قلبَهُ یوم القیامة»
( الکافی، ج 2، ص 197، ح 2)
خداوند در روی زمین، بندگانی دارد که در رفع نیازهای مردم می کوشند. آنان روز قیامت ایمن و آسوده اند. هرکس که بر مؤمنی شادی ببخشد و دل او را خوشحال کند، خداوند در روز قیامت، قلب او را شادمان خواهد ساخت.
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
✨بهترينها در جمعها مشخص مىشوند آنهایی هستند كه #شانههاى مهربان و باركشى دارند و با #كرامت و بزرگوارى، به #تربيت و #تكثير همكار و همراه و #تقويت ضعفها و ناتوانىها روى مىآورند، كه حضرت زهرا عليها السلام مىفرمود: «خياركم الينكم مناكبه و اكرمهم لنسائهم».
#تحمل در جمع و #سركشى و يا #باركشى در مجموعههاى بزرگ مىتواند از خودنمايى و تظاهر و يا از اين تربيت و تكثير و تقويت و تكريم ريشه بگيرد./ وارثان عاشورا ؛ ص208
┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓
🆔 @Aavanehialayhem
┗━━━🍃🕊━
هدایت شده از طرح «عریف»
✨«إمام صادق عليه السلام : تَزاوَرُوا فإنّ في زِيارَتِكُم إحْياءً لِقُلوبِكُم ، و ذِكرا لأحادِيثِنا ، و أحادِيثُنا تُعَطِّفُ بعضَكُم عَلى بعضٍ ، فإن أخَذتُم بها رَشَدتُم و نَجَوتُم ، و إن تَرَكتُمُوها ضَلَلتُم و هَلَكتُم ، فَخُذُوا بها و أنا بِنَجاتِكُم زَعِيمٌ . [کافي : 2/186/2 .]
✨امام صادق عليه السلام : ديد و بازديد كنيد كه ديدار شما از يكديگر موجب زنده شدن دلهاى شما و ياد كرد احاديث ما مى شود و احاديث ما شما را به هم مهربان مى كند . اگر به آنها عمل كنيد ، كمال و نجات مى يابيد و اگر رهايشان كنيد، گمراه و هلاك مى شويد . پس به احاديث ما عمل كنيد كه در اين صورت من ضامن نجات شما هستم .
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
✨به ديدار و ملاقات يكديگر بياييد، كه در اين ديدار دلهاى شما زنده مىشود و احاديث ما به ياد مىآيد. گرچه در تنهايى علم و روشنفكرى مىتواند بيشتر باشد، ولى در ديدار و با زيارتهاست كه نقطه ضعفهاى آدمى آشكار مىشود و تعلقهايش مشخص مىگردد و دل مرده زنده مىشود و يادآور احاديث و كلام تازه و سخنهاى نو از اهلبيت مىگردد.
┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓
🆔 @Aavanehialayhem
┗━━━🍃🕊━
هدایت شده از طرح «عریف»
🚩 امام حسین علیهالسلام:
▪️إنَّ حَوائِجَ النّاسِ اِلَيكُم مِن نِعَمِ اللّه ِ عَلَيكُم فَلاتَمَلُّوا النِّعَمَ؛
▫️نياز مردم به شما از نعمتهاى خدا بر شما است؛ از اين #نعمت افسرده و بيزار نباشيد.
📚بحارالأنوار، ج٧۴، ص۲۰۵
#امام_حسین علیهالسلام
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
✨بهترينها در جمعها مشخص مىشوند آنهایی هستند كه #شانههاى مهربان و باركشى دارند و با #كرامت و بزرگوارى، به #تربيت و #تكثير همكار و همراه و #تقويت ضعفها و ناتوانىها روى مىآورند، كه حضرت زهرا عليها السلام مىفرمود: «خياركم الينكم مناكبه و اكرمهم لنسائهم».
#تحمل در جمع و #سركشى و يا #باركشى در مجموعههاى بزرگ مىتواند از خودنمايى و تظاهر و يا از اين تربيت و تكثير و تقويت و تكريم ريشه بگيرد./ وارثان عاشورا ؛ ص208
┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓
🆔 @Aavanehialayhem
┗━━━🍃🕊━
🌷🌷🌷
#سیره_تربیتی
👌۳۰ نکته در یک داستان تکراری
از سيره بزرگترین شخصیت عالم هستی چقدر #خواندنی و #آموزنده است.
✨مىگويند:
۱- يكى از #اصحاب به #پيامبر بزرگ ۱۲ #درهم هديه كرد كه #لباس بگيرند.
۲- حضرت #قبول نمود و #على را مأمور خريدارى پيراهن كرد و او پيراهنى به ۱۲ درهم تهيّه كرد و آورد.
۳- حضرت هنگامى كه ديد #تمام پولها براى خريد يك پيراهن مصرف شده، به على فرمود: آيا مىشود اين معامله را اقاله كنى؟ (رضايت به فسخ معامله از دو طرف را« اقاله» گويند)
من پيراهن #ارزانتر مىخواهم.
۴- على باز مىگردد و مسأله را با فروشنده در ميان مىگذارد و
۵- او معامله را #اقاله مىكند و على پولها را به نزد پيامبر برمىگرداند.
پيامبر بزرگ مىخواهد #درسهايى بدهد؛ درسهايى براى آنها كه در آن زمان با او بودند و همراهش آمدند و براى ما كه امروز مىشنويم و به گوش مىگيريم.
۶- پيامبر در راه به كنيزى برمىخورند كه در گوشهاى نشسته و غمگين و متحير در خود فرو رفته و ناله مىكند.
درس اول، #سركشى و بازجويى و #دلجويى اوست، توجه به #گرفتار و #درمانده و #دلشكسته است. بيچاره مأمور خريد چيزى بوده و ۴ درهم پولش را گم كرده و اكنون مىترسد كه به خانه برگردد و مورد شكنجه قرار بگيرد.
۷- رسول بزرگ از همان دوازده درهم، چهار درهم بيرون مىآورد و گرفتارى را از #غم و #حيرت بيرون مىكشد و
۸- به راه خود را بازار ادامه مىدهد و لباسى به چهار درهم مىخرد و در همانجا به بَر مىكند و به راه مىافتد و چه درسهايى كه با خود مىگذارد!
۹- در برگشت، برهنهاى فرياد مىزند: آيا كسى مرا مىپوشاند تا او را خداوند در روزى كه پوششها فرو مىريزند، بپوشاند؟
رسول بزرگ #همان_لباس را كه خريدارى كرده بود، در #همانجا بر او مىپوشاند و خود باز مىگردد، نه اينكه او را به زحمت بيندازد. نه، خود باز مىگردد و لباس خود را به او مىدهد تا اينكه براى #چندلحظه هم، او برهنه نماند. و در اين صحنه هم درسهاى ديگرى است!
۱۰- با ۴ درهم باقى مانده، براى حضرت لباسى فراهم مىشود.
۱۱- در آخر راه به همان كنيز درمانده برخورد مىكند كه هنوز حيرتزده ايستاده و مىگويد: مىترسم به خاطر تأخير و دير كردن آزارم دهند. باز رسول بزرگ، با او به راه مىافتد و درِ خانهی مولاى او مىايستد و مىگويد: «السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا اهْلَ الدَّارِ».
و چنين بود #رسم رسول بزرگ؛ كه تا ۳ مرتبه با صداى بلند براى صاحب خانه دعا مىكرد و درود مىفرستاد و اگر جوابى نمىشنيد، باز مىگشت.
در آخرين مرتبه، جواب سلام از داخل بلند شد و صاحب خانه بيرون آمد و توضيح داد كه ما مىخواستيم دعاى شما در حق ما تكرار شود، لذا آخرين دفعه به جوابگويى صدا بلند كرديم.
حضرت داستان را خلاصه كرد و جهت تأخير را شرح داد و #شفاعت كرد.
۱۲- مولاى كنيز در جواب عرضه داشت: من به خاطر #شفاعت و #تشريففرمايى شما او را آزاد كردم و در راه خدا رها نمودم. و
۱۳- پيامبر شكر مىكند كه عجب #پول_بابركتى بود؛ دو برهنه پوشيده شدند و يك كنيز گرفتار آزاد گرديد !
?امالى صدوق، ص ۲۳۸.
۱۴- ✅ در همين #سيره و داستان درسهايى هست براى من، كه حتى با پول يك پيراهن و يك قبا مىتوان دو برهنه را پوشاند و يك گرفتار را آزاد كرد. و
۱۵- رسول بزرگ عملًا نشان مىدهد كه
✨ چگونه مىتوان با پول كم، كارهاى زياد انجام داد و از هر پيشآمد بيشترين نتيجه را گرفت
۱۶- اما من براى اين درسها #آمادگى ندارم.
۱۷- در حالى كه در #يك_انگشتم وسيله تأمين يك خانواده هست و
۱۸- در #يك_دستم جهاز يك دختر هست و
۱۹- بر #تنم پوشاك ده نفر هست و
۲۰- در #جيبم ذخيره يك ماه هست و
۲۱- در #سفرهام خوراك يك كاروان هست،
۲۲- باز مىگويم:
"بيش از خودم ندارم و چه كنم؟ خدا برساند!!"
۲۴-🔺اگر روح
#ايثار و
#انفاق و
#قناعت و يا لااقل
#تكافل و
#عهدهدارى و
#سعى در حوايج و
#اهتمام به امور مسلمين در ما زنده مىشد، بسيارى از مسائل تأمينى در همين #سطحِ_پايين #حل مىشد و به كمك فلان كس هم احتياج نمىافتاد!
۲۵- درست است كه آنها #بهتر و #بيشتر مىتوانند رسيدگى كنند، اما هنگامى كه به آنها #دسترسى نيست و گرفتارى آنها #زياد است، نمىتوان همينطور #نشست و #عذر تراشيد.
۲۶- هر كس بهاندازه #ظرفيت خود بايد #آب بردارد و به #تشنهكامان برساند،
۲۷- گرچه آنكه
#سقّاست و
#مشك و
#تشكيلات
دارد، #مسئوليت زيادترى دارد.
۲۸- هنگامى كه مسلمين درصدر اسلام #هيچ نداشتند و آه در بساطشان نبود، با همين
#ايثار و
#انفاق و
#عهدهدارى و
#تعاون و
#تكافل يكديگر را #نگه داشتند
۲۹- و لااقل
#انيس و
#غمخوار يكديگر بودند و
#نيروى_روحى و
#پشتوانه_روانى براى هم!
۳۰- در نتيجه از
#هيچ، به
#همه_چيز رسيدند.
#ماه_شعبان
#اسوه_حسنه
#رسول_اعظم
#ماه_رسولالله
📗روحانيت و حوزه: مشكلات و راهكارها، ص: ۱۸۷.
🌷🇮🇷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعا روش تربیتی در نوجوانان🤔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨صرفنظر نکردن از #تمرینهای_کوچک #راز #بهرهمندیهای_بزرگ
✨مسائل بزرگ از جاهای کوچکی آغاز میشود.
✨ساده نگریم!
#غیاب_توجه_من
#غیبت_حضور_من
عامل
#توسعه و #ریشه_گرفتن#فتنههای بزرگ
🌷🇮🇷🌷
1-Nim Negahi Be Shakhseyat Va Andisheye Ostad ALI SAFAEI haeri.mp3
11.49M
1-Nim Negahi Be Shakhseyat Va Andisheye Ostad ALI SAFAEI haeri
هدایت شده از مدیا استاد هادیزاده
یادداشت استاد هادیزاده در باب.pdf
200.3K
یادداشت استاد هادیزاده در باب
موضوعات قابل پژوهش
(سطح 3 و 4)
در اندیشه مرحوم استاد صفائی
هدایت شده از خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
نظرات مقاممعظمرهبری #سیدعلی_خامنه_ای
در رابطه با #علی_صفایی_حائری
👤 #سیدمسعود_پورسیدآقایی :
🔹 در رابطه با همین نوشتهٔ روزنامهی
#جمهوری_اسلامی در دوران
ریاست جمهوری مقام معظم رهبری
بود که با جمعی از دوستان، آقایان:
لاجوردی، نقدی، تجلی، موسوی،
نیکخواه و محمودی در دفتر
#ریاست_جمهوری خدمتشان رسیدیم.
آقایموسوی از شاگردان سابق مقام
معظم #رهبری بود و همو واسطه این
دیدار بود.
🔹 ایشان با گرمی از همه ما استقبال کردند.
یکی از دوستان گفت: در روزنامهای که
شما مدیر مسئول آن هستید، در مورد آقای
صفایی چنین چیزی نوشته شده است.
ایشان گفتند: «من اطلاع ندارم». یکی از
دوستان #روزنامه را به ایشان داد. ایشان
با دقت خواندند و در حین خواندن گفتند: «عجب! عجب!»... بعد فرمودند: «من آقای #صفایی را از نزدیک میشناسم، ایشان
منزل ما در #مشهد آمده است. من هم منزل
ایشان(در #قم) رفتهام. ایشان در تفسیر
قرآن صاحب نظر است؛ هم چنان که علامه
طباطبایی صاحب نظر است. از قول من به
ایشان سلام برسانید و بگویید این یک
موجی است که فرو خواهد نشست؛
در مقابل آن نایستند، زودگذر است.
🔸ما به امثال ایشان در #حوزه ها نیازمندیم.
امثال ایشان باید در حوزه ها بمانند و
پاسخگوی نیازهای حوزه و سؤالات
و شبهات باشند...
#⃣ #عین_صاد #در_نگاه_دیگران #متن
•═══••@Einsad••═══•ْْْْْْْْْْْْْْْْ
این کانال در نرم افزار castbox
https://castbox.fm/vc/3704084
سخنرانیهای مرحوم استاد صفایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈 سؤال استاد صفایی رحمة الله علیه در حرم امام رضا علیه السلام از آقای قرائتی.
💠 أمیرالمومنین علیه السلام یارانش (مثل سلمان و ابوذر) را می دید لذّت می برد، شده حضرت مهدی علیه السلام تو را ببیند و لذّت ببرد⁉️
تربیت #آموزش نیست!
#کلاس گذاشتن نیست!
#سوالات_هنرمندانه
#درمتن_زندگی
#درموقعیتها
#دربزنگاهها
از انبیا آموزگاران تربیت کمی بیاموزیم سناریو بریزیم! برنامهسازی کنیم! هوشمندانه تربیت کنیم!
چقدر کار معلم توحید ابراهیم خلیل ظرافت؛ لطافت؛ دقت؛ حکمت داشت که چنین بازخوردی داشت:
"فَرَجَعُوا إِلى أَنْفُسِهِمْ فَقالُوا إِنَّكُمْ أَنْتُمُ الظَّالِمُونَ ثُمَّ نُكِسُوا عَلى رُؤُسِهِمْ..."«انبیا ۶۴»
پس به (وجدانهاى) خود بازگشتند، پس (به يكديگر يا به خويش) گفتند: هر آينه شما خودتان ستمگر و ظالميد. كسانى كه تا ديروز، ابراهيم را ظالم مىدانستند، «مَنْ فَعَلَ هذا بِآلِهَتِنا إِنَّهُ لَمِنَ الظَّالِمِينَ» امروز با مراجعه به وجدانهاى خود، خويشتن را ظالم مىدانند. «إِنَّكُمْ أَنْتُمُ الظَّالِمُونَ».
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از چشمه جاری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپی از مزار استاد صفایی رحمة الله علیه
🆔 کانال👈 چشمه جاری
آخرین اثر استاد علی #صفایی حائری حائری(عین.صاد) با عنوان«جمعها و حاصلجمعها» طی مراسمی روز شنبه در خانه موزه شهیدان زین الدین در قم رونمایی شد.
به گزارش خبرگزاری برنا از قم، در این مراسم از شصت و یکمین اثر استاد علی صفایی حائری که به روشهای افزایش #بهرهوری در #تشکلهای #فرهنگی و #تربیتی میپردازد به همت سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم و انتشارات لیله القدر رونمایی شد.
کتاب جمعها و حاصلجمعها مجموعهای از هفت سخنرانی استاد صفایی است که از سه فصل شامل عوامل ایجاد، نیازها و وظایف و نتایج جمعها و سازمانها تشکیل شده که توسط انتشارات لیله القدر منتشر شدهاست.
در بخشی از این کتاب آمده است:
من وقتی این جمع ها را می دیدم بیشتر این فکر را می کردم که اول چه چیزی ما را جمع کرد؟ چه چیزی باعث می شود که ما باهم جمع شویم؟ دوم: در جمعمان چه بکنیم؟ و سوم چه کنیم که حاصل جمع ما در این جمع باروری و سرشاری بیشتری داشته باشد. روایت است که یدالله مع الجماعه دست خدا با جمعیت است. یعنی در جمعیت باروری هایی به وجود می آید که در تنهایی ها نیست و این باروری نتیجه آن دست اضافی، یعنی دست حق است.
مرحوم علی صفایی حائری در سال ۱۳۳۰ش در قم متولد شد. وی بر نگرش نظاممند به آموزههای دینی تاکید داشت و در بین نظامهای اسلامی، معتقد به تقدم نظام تربیتی بر نظامهای دیگر بود.
عین - صاد» برای نسلی که به بنبست و اضطرار رسیده است/مجتهدی که مراوداتش با سینماگران فراوان بود!
https://www.cinemapress.ir/news/125655/%D8%B9%DB%8C%D9%86-%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%B3%D9%84%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%86-%D8%A8%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D8%A7%D8%B6%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D8%AC%D8%AA%D9%87%D8%AF%DB%8C
هدایت شده از 🇵🇸🇱🇧کنشگری
📝یادداشت: مطالعه ممنوع!!
🔰چرا سیرهای مطالعاتی برخلاف باور رایج، آسیب های بسیاری دارد؟
✳️ اهالی کتاب و مطالعه همیشه با پدیده ای به نام سیرهای مطالعاتی مواجه بودهاند و باور عمومی به فایده و ارزش سیرهای مطالعاتی جویندگان علم را مجبور به انتخاب سیرهای مطالعاتی می کند...
✳️ اما اصولاً سیرهای مطالعاتی آسیب های بسیاری دارد و فقط برای چند هدف خاص تجویز می شود...
💢ادامه مطلب:
🔺فقدان سؤال و مسأله محوری
⬅️ اصولا مطالعه مفید و فعال باید با سؤالات یا مسائل مشخص همراه باشد. حتی در مطالعات درسی و تخصصی هم این قاعده صدق می کند.
مطالعه بدون سؤال و مسأله اساساً هدف مطالعه را محقق نمی کند و نه تنها بازدهی را کاهش می دهد بلکه با مرور زمان حجم بسیار کمی از مطالب در حافظه شما باقی می ماند.
🔺اتلاف عمر و نابودی فرصت
⬅️ سیرهای مطالعاتی با ارائه مجموعه ای از مطالب اضافی و اطلاعات فرعی و غیر ضروری، هدف مطالعه و دست یابی به نتیجه را بسیار کُند نموده و در بازه های طولانی فرصت های محدود اهالی مطالعه را برای مطالعات مفید از بین می برد.
🔺انتزاعی شدن ذهن و جدایی از واقعیت
⬅️ به دنبال آسیب های قبلی، سیرهای مطالعاتی با دور کردن فکر فرد از مسائل واقعی و ایجاد یک هدف غیرواقعی برای به پایان رساندن سیر، به تدریج ذهن را انتزاعی می کند.
بنابراین در بلند مدت قدرت حل مسأله و هوش کاربردی فرد را به شدت محدود می کند و به تدریج شخص به این نتیجه می رسد که خلاقیت اجتماعی وی کاهش یافته است.
🔺خستگی و دلزدگی از کتاب و مطالعه
⬅️ در نتیجه آسیب های گذشته و همچنین طی مجموعه ای از پژوهش های میدانی که به همراه جمعی از پژوهشگران دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران انجام دادیم، بیش از نیمی از افراد جامعه آماری ما که مطالعه را کنار گذاشته بودند، علت اصلی آن را سیرهای مطالعاتی می دانستند.
⁉️پس چه کنیم؟
✅ مسلماً ولگردی مطالعاتی!! آسیب های بسیار زیادی دارد اما به جای سیرهای مطالعاتی ثابت و آسیب زا، معتقدم باید :
🔸در کوتاه مدت از تک خوانی هدفمند،
🔹میان مدت از گروه های پویای مطالعاتی،
🔸و بلند مدت از برنامه های مسأله محور و منعطف مطالعاتی استفاده کرد.
اتمام: استاد صفایی حائری:هيچ چيز بىحاصلتر از اين مطالعات دستورى و كتاب خواندنهاى پيشنهادى نيست كه پيش از طرح سؤال و جوشش پرسشها، گريبانگير تازه راه افتادهها و نو مسلمانهاى شعارزده مىشود.
🔅تمُد🔅
🆔 @temod_uni
هدایت شده از 🇵🇸🇱🇧کنشگری
📌استاد صفایی حائری
🔸فهم قرآن چهار مرحله دارد:
ترجمه، تفسير، روح، نور.
ترجمه، درك مفهوم كلمه هاست.
و تفسير، شناخت مصداق و نمونه هاست.
و روح، درك انگيزه تركيب كلمهها و جمله هاست و آگاهى به عواملى است كه در نهان كارگر هستند.
و نور، ديدار از جلوههاى عظيم و عميق آيه هاست، كه به هدايت و عبوديت و صراط مستقيم می رساند.
و دليل اين ادعا همان آيه 52 شورى است؛ «كذلك اوحينا اليك روحا من امرنا ما كنت تدرى ما الكتاب و لاالايمان و لكن جعلناه نورا نهدى به من نشاء من عبادنا ... و انك لتهدى الى صراط مستقيم».
براى رسيدن به اين مراحل، روشها و برنامههايى هست ....مهم اين روشها هستند، نه برداشتها. روش دادن، چشمه را كاويدن است و از برداشتها گفتوگو كردن، استخر را به آب بستن. و چه كسى نمىداند كه آب چشمه بهتر از آب استخر است.
جهت فیض بیشتر از سخن؛ به کتاب روش برداشت از قرآن استاد مراجعه کنید
ع_ص
🔅تمُد🔅
🆔 @Temod_uni
هدایت شده از 🇵🇸🇱🇧کنشگری
📌مراتب پذیرش حق
گفتاری از استاد صفایی:
🖌بر اساس برخورد و تلقى با حقيقت و پذيرش آن، تيپهاى كافر، شاك، منافق، مستضعف، مسلم، مؤمن، متقى، محسن، شاكر و مخبت و مقرب، شكل مىگيرند.
👈اسلام؛ شناخت و تسليم در برابر آن است.
👈ايمان؛ شناخت در سر به اضافه عشق در دل است
«قولوا أسلمنا و لما يدخل الايمان فى قلوبكم». (حجرات، 14).
👈تقوا؛ شناخت و عشق به اضافه عمل است و اطاعت.
👈احسان؛ شناخت و عشق و عمل و صبر است در درگيرىها.
«من يتق و يصبر فان الله لا يضيع أجر المحسنين». (يوسف، 90).
👈شكر؛ شناخت و عشق و عمل و سپاس و منتپذيرى است.
👈اخبات؛ شناخت و عشق و عمل و صبر و شكر و خشيت است بدون غرور و سرافرازى.
👈 قرب؛ شناخت و عشق و عمل و صبر و شكر و خشيت و خشوع است به اضافه سبقت و شتاب، كه: «السابقون السابقون اولئك المقربون». (واقعه، 10).
و هر كدام از اين دستهها خود مراحلى و درجاتى دارند كه هر كدام با علامتها و نشانههايى همراه است
#ع_ص
🔅تمُد🔅
🆔 @Temod_uni
هدایت شده از 🇵🇸🇱🇧کنشگری
🖌ریشه افسردگی
استاد صفایی:
🔺ما خيال مىكنيم كه اگر بُعد معنوى اين قرن به اندازه بُعد صنعت و قدرت مادى پيشرفت كند، كار انسان به سامان مىرسد و اين است كه #نهضت_اخلاقى راه مى اندازيم... در حالى كه اين انسان به تكامل رسيده در اين دو بُعد، بیشتر و عميقتر بنبست و پوچى و عبث را احساس مى كند.
🔺انسان هنگامى كه در اوج رفاه موعود سوسياليسم قرار بگيرد و در بعد معنوى به عرفان عميق هند هم دست بيابد و روح تشنهاش را در زير شبنم جنگلهاى مبهم هند، سيراب كند و به طراوت برساند، اين انسان سرشار در دو بعد، رنجاش عميقتر و جان كاهتر خواهد شد و بنبست سختترى خواهد داشت.
🔺اگر در جوامع سرمايه دارى پس از رسيدن يك عده به رفاه عالى، براى همينها بن بست مطرح شد، در جوامع سوسياليست پس از رسيدن به اوج رفاه عمومى، همه هيپى مى شوند و به عصيان چنگ مىزنند و به عرفان شرق پناه مىآورند... تا آن روز كه در اين بنبست هم بمانند و راهى ديگر بخواهند.
🔺انسان حتى پس از فرار از بيرون و هجرت از بيرون و رسيدن به پناهگاه درونى خويش، در اين زندان هم نمىتواند بماند و در اين آزادى هرز هم نمىتواند دوام بياورد، كه در اين وسعت تبخير هم مجبور است خويشتن را از هرزگى و ولنگارى برهاند و خود را در جهتى عالىتر رهبرى كند و از آزادى خويشتن هم آزاد گردد.
🔺اين جهت اگر جهت برتر باشد، رشد مطرح مىشود و بارورى وگرنه خسر و زيان، آن هم در بطن تكامل.اين مفهوم رشد است كه در برابر خسر آمده و اين مفهوم با تكامل تفاوتها دارد.
رشد، زياد شدن انسانى است كه به استعدادهاى تكامل يافتهاش جهت مىدهد و آنها را از بن بست مى رهاند و به دنبال روش حركت و صراط و رهبرى مى افتد و ضرورت «مذهب» را مىيابد.
🔅تمد🔅
🆔 @Temod_uni
✨ کمتر شنیده شدهها از #عین_صاد
🔹نظر آیتالله #میرباقری در مورد استاد علی #صفایی حائری
https://b2n.ir/k69157
1⃣ "این ویژگی ها را می توان در لابلای تفکر ایشان هم دید. به روز بودن، فراگیر بودن، نظام و انسجام داشتن، روشمند برخورد کردن، و نقدها را به جای شاخ و برگ ها به بنیان ها کشاندن و امکان قضاوت عمیق نسبت به نظریات را برای مخاطب فراهم کردن.
اشباع عقلانیت و احساس آن هم به صورت توامان چیزی است که در آثار ایشان شما می بینید و مجموعه این ویژگی ها، ایشان را به یک شخصیت ممتاز تبدیل کرده است.
احساسم این است که مجموعه این ها است که گرایش به تفکر ایشان و آثار ایشان را گسترش داده و برای طوایف مختلف با زاویه های دید متفاوت این آثار را جالب توجه نموده است.
🌷🇮🇷🌷
✨ کمتر شنیده شدهها از #عین_صاد
🔹نظر آیتالله #میرباقری در مورد استاد علی #صفایی حائری
https://b2n.ir/k69157
🔺ماجرای بنیصدر و استاد علی #صفایی حائری
https://b2n.ir/g85857
🌷🇮🇷🌷
✨ کمتر شنیده شدهها از #عین_صاد
🔺ماجرای بنیصدر و استاد علی #صفایی حائری
https://b2n.ir/g85857
1⃣ سلامتیان با ادبیاتی لفظ قلم و کتابی گفت: "جناب دکتر، آقای دکتر بنیصدر خدمت جناب عالی عرض سلام داشتند و تقاضا داشتند تا جناب عالی منت بگذارید و مسوولیت صفحه اندیشه رورنامه انقلاب اسلامی را بپذیرید!...."
استاد صفایی در پاسخ: "بچه که بودیم و هنوز مرحوم مادرم که برای ریختن گردو به بالای درخت در وشنوه نرفته بود و از درخت به پایین پرت نشده و فلج نشده بود! برای من و دو برادرم و دو خواهرم پنج تا مرغ خریده بود. البته به نام بچه ها بود ولی به کام جمع.
مرغها روزی یک عدد تخم میکردند، مرغهای خواهران و برادرانم در جاهای دمدستی تخم میگذاشتند و مادرم آنها را تصاحب میکرد تا به زخم شامشب و یا نهارفردا بزند، ولی مرغ من جَلَب بود، اوائل که اصلا تخم نمیگذاشت و بعد هم که تخمگذار شد، جاهایی تخم میگذاشت که قابل دسترس نبود و مادرم نمیتوانست از آنها بهره ببرد!"
بعد استاد روی دو پایش مستقیم صورت به صورت سلامتیان نشست و گفت: "آقای سلامتبان از در که وارد شدم شما را به خصوص شناختم، به دکترتان جواب سلام مرا برسانید و بگوبید علیصفاییحائری نه دکتر صفایی! گفت: " مرغ من در لانه دشمن تخم نمیگذارد و داخل در طرح دیگران نمیشود "
🌷🇮🇷🌷