eitaa logo
خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
651 دنبال‌کننده
565 عکس
324 ویدیو
102 فایل
دل آدمي بزرگتر از اين زندگيست و اين راز تنهايي اوست... یاد مربی موحد، مجاهد، سردار جبهه تربیت و سازندگی، فقیه صاحب مکتب تربیتی، صفای اهل صفا، سالک خالص، ستاره آسمان گمنامی، سمبل اندیشه‌های ناب، بی‌تاب بوتراب و تطهیر شده با جاری قرآن...
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مدیا استاد هادیزاده
یادداشت استاد هادیزاده در باب.pdf
200.3K
یادداشت استاد هادیزاده در باب موضوعات قابل پژوهش (سطح 3 و 4) در اندیشه مرحوم استاد صفائی
نظرات مقام‌معظم‌رهبری در رابطه با 👤 : 🔹 در رابطه با همین نوشتهٔ روزنامه‌ی در دوران ریاست جمهوری مقام معظم رهبری بود که با جمعی از دوستان، آقایان: لاجوردی، نقدی، تجلی، موسوی، نیکخواه و محمودی در دفتر خدمتشان رسیدیم. آقای‌موسوی از شاگردان سابق مقام معظم بود و همو واسطه این دیدار بود. 🔹 ایشان با گرمی از همه ما استقبال کردند. یکی از دوستان گفت: در روزنامه‌ای که شما مدیر مسئول آن هستید، در مورد آقای صفایی چنین چیزی نوشته شده است. ایشان گفتند: «من اطلاع ندارم». یکی از دوستان را به ایشان داد. ایشان با دقت خواندند و در حین خواندن گفتند: «عجب! عجب!»... بعد فرمودند: «من آقای را از نزدیک می‌شناسم، ایشان منزل ما در آمده است. من هم منزل ایشان(در ) رفته‌ام. ایشان در تفسیر قرآن صاحب نظر است؛ هم چنان که علامه طباطبایی صاحب نظر است. از قول من به ایشان سلام برسانید و بگویید این یک موجی است که فرو خواهد نشست؛ در مقابل آن نایستند، زودگذر است. 🔸ما به امثال ایشان در ها نیازمندیم. امثال ایشان باید در حوزه ها بمانند و پاسخگوی نیازهای حوزه و سؤالات و شبهات باشند... #⃣ •═══••@Einsad••═══•‌ْ‌ْ‌ْ‌ْ‌ْ‌ْ‌ْ‌ْ‌ْ‌ْ‌ْ‌ْ‌‌ْْ‌ْ‌ْ‌
این کانال در نرم افزار castbox https://castbox.fm/vc/3704084 سخنرانی‌های مرحوم استاد صفایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈 سؤال استاد صفایی رحمة الله علیه در حرم امام رضا علیه السلام از آقای قرائتی. 💠 أمیرالمومنین علیه السلام یارانش (مثل سلمان و ابوذر) را می دید لذّت می برد، شده حضرت مهدی علیه السلام تو را ببیند و لذّت ببرد⁉️ تربیت نیست! گذاشتن نیست! از انبیا آموزگاران تربیت کمی بیاموزیم سناریو بریزیم! برنامه‌سازی کنیم! هوشمندانه تربیت کنیم! چقدر کار معلم توحید ابراهیم خلیل ظرافت؛ لطافت؛ دقت؛ حکمت داشت که چنین بازخوردی داشت: "فَرَجَعُوا إِلى‌ أَنْفُسِهِمْ فَقالُوا إِنَّكُمْ أَنْتُمُ الظَّالِمُونَ ثُمَّ نُكِسُوا عَلى‌ رُؤُسِهِمْ..."«انبیا ۶۴» پس به (وجدان‌هاى) خود بازگشتند، پس (به يكديگر يا به خويش) گفتند: هر آينه شما خودتان ستمگر و ظالميد. كسانى كه تا ديروز، ابراهيم را ظالم مى‌دانستند، «مَنْ فَعَلَ هذا بِآلِهَتِنا إِنَّهُ لَمِنَ الظَّالِمِينَ» امروز با مراجعه به وجدان‌هاى خود، خويشتن را ظالم مى‌دانند. «إِنَّكُمْ أَنْتُمُ الظَّالِمُونَ». 🌷🇮🇷🌷
آخرین اثر استاد علی  حائری حائری(عین.صاد) با عنوان«جمع‌ها و حاصل‌جمع‌ها» طی مراسمی روز شنبه در خانه موزه شهیدان زین الدین در قم رونمایی شد. به گزارش خبرگزاری برنا از قم، در این مراسم از شصت و یکمین اثر استاد علی صفایی حائری که به روش‌های افزایش در و می‌پردازد به همت سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم و انتشارات لیله القدر رونمایی شد. کتاب جمع‌ها و حاصل‌جمع‌ها مجموعه‌ای از هفت سخنرانی استاد صفایی است که از سه فصل شامل عوامل ایجاد، نیازها و وظایف و نتایج جمع‌ها و سازمان‌ها تشکیل شده که توسط انتشارات لیله القدر منتشر شده‌است. در بخشی از این کتاب آمده است: من وقتی این جمع ها را می دیدم بیشتر این فکر را می کردم که اول چه چیزی ما را جمع کرد؟ چه چیزی باعث می شود که ما باهم جمع شویم؟ دوم: در جمعمان چه بکنیم؟ و سوم چه کنیم که حاصل جمع ما در این جمع باروری و سرشاری بیشتری داشته باشد. روایت است که یدالله مع الجماعه دست خدا با جمعیت است. یعنی در جمعیت باروری هایی به وجود می آید که در تنهایی ها نیست و این باروری نتیجه آن دست اضافی، یعنی دست حق است. مرحوم علی صفایی حائری در سال ۱۳۳۰ش در قم متولد شد. وی بر نگرش نظام‌مند به آموزه‌های دینی تاکید داشت و در بین نظام‌های اسلامی، معتقد به تقدم نظام تربیتی بر نظام‌های دیگر بود.
✨مستند «عین‌.صاد» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است. عوامل این مستند عبارتند از تهیه‌کننده، کارگردان و تدوینگر: عبدالرضا نعمت‌اللهی، پژوهش: مهدی نوری، تصویربردار: بهادر خردمندکیا، بهنام احمدخانی، احمد خلیل‌اول، موسیقی: هدایت احمدزاده.
هدایت شده از 🇵🇸🇱🇧کنشگری
📝یادداشت: مطالعه ممنوع!! 🔰چرا سیرهای مطالعاتی برخلاف باور رایج، آسیب های بسیاری دارد؟ ✳️ اهالی کتاب و مطالعه همیشه با پدیده ای به نام سیرهای مطالعاتی مواجه بوده‌اند و باور عمومی به فایده و ارزش سیرهای مطالعاتی جویندگان علم را مجبور به انتخاب سیرهای مطالعاتی می کند... ✳️ اما اصولاً سیرهای مطالعاتی آسیب های بسیاری دارد و فقط برای چند هدف خاص تجویز می شود... 💢ادامه مطلب: 🔺فقدان سؤال و مسأله محوری ⬅️ اصولا مطالعه مفید و فعال باید با سؤالات یا مسائل مشخص همراه باشد. حتی در مطالعات درسی و تخصصی هم این قاعده صدق می کند. مطالعه بدون سؤال و مسأله اساساً هدف مطالعه را محقق نمی کند و نه تنها بازدهی را کاهش می دهد بلکه با مرور زمان حجم بسیار کمی از مطالب در حافظه شما باقی می ماند. 🔺اتلاف عمر و نابودی فرصت ⬅️ سیرهای مطالعاتی با ارائه مجموعه ای از مطالب اضافی و اطلاعات فرعی و غیر ضروری، هدف مطالعه و دست یابی به نتیجه را بسیار کُند نموده و در بازه های طولانی فرصت های محدود اهالی مطالعه را برای مطالعات مفید از بین می برد. 🔺انتزاعی شدن ذهن و جدایی از واقعیت ⬅️ به دنبال آسیب های قبلی، سیرهای مطالعاتی با دور کردن فکر فرد از مسائل واقعی و ایجاد یک هدف غیرواقعی برای به پایان رساندن سیر، به تدریج ذهن را انتزاعی می کند. بنابراین در بلند مدت قدرت حل مسأله و هوش کاربردی فرد را به شدت محدود می کند و به تدریج شخص به این نتیجه می رسد که خلاقیت اجتماعی وی کاهش یافته است. 🔺خستگی و دلزدگی از کتاب و مطالعه ⬅️ در نتیجه آسیب های گذشته و همچنین طی مجموعه ای از پژوهش های میدانی که به همراه جمعی از پژوهشگران دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران انجام دادیم، بیش از نیمی از افراد جامعه آماری ما که مطالعه را کنار گذاشته بودند، علت اصلی آن را سیرهای مطالعاتی می دانستند. ⁉️پس چه کنیم؟ ✅ مسلماً ولگردی مطالعاتی!! آسیب های بسیار زیادی دارد اما به جای سیرهای مطالعاتی ثابت و آسیب زا، معتقدم باید : 🔸در کوتاه مدت از تک خوانی هدفمند، 🔹میان مدت از گروه های پویای مطالعاتی، 🔸و بلند مدت از برنامه های مسأله محور و منعطف مطالعاتی استفاده کرد. اتمام: استاد صفایی حائری:هيچ چيز بى‏حاصل‏تر از اين مطالعات دستورى و كتاب خواندن‏هاى پيشنهادى نيست كه پيش از طرح سؤال و جوشش پرسش‏ها، گريبان‏گير تازه راه افتاده‏ها و نو مسلمان‏هاى شعارزده مى‏شود. 🔅تمُد🔅 🆔 @temod_uni
هدایت شده از 🇵🇸🇱🇧کنشگری
📌استاد صفایی حائری 🔸فهم قرآن چهار مرحله دارد: ترجمه، تفسير، روح، نور. ترجمه، درك مفهوم كلمه‏ هاست. و تفسير، شناخت مصداق و نمونه‏ هاست. و روح، درك انگيزه تركيب كلمه‏ها و جمله‏ هاست و آگاهى به عواملى است كه در نهان كارگر هستند. و نور، ديدار از جلوه‏هاى عظيم و عميق آيه‏ هاست، كه به هدايت و عبوديت و صراط مستقيم می رساند. و دليل اين ادعا همان آيه 52 شورى است؛ «كذلك اوحينا اليك روحا من امرنا ما كنت تدرى ما الكتاب و لاالايمان و لكن جعلناه نورا نهدى به من نشاء من عبادنا ... و انك لتهدى الى صراط مستقيم». براى رسيدن به اين مراحل، روش‏ها و برنامه‏هايى هست ....مهم اين روش‏ها هستند، نه برداشت‏ها. روش دادن، چشمه را كاويدن است و از برداشت‏ها گفت‏وگو كردن، استخر را به آب بستن. و چه كسى نمى‏داند كه آب چشمه بهتر از آب استخر است. جهت فیض بیشتر از سخن؛ به کتاب روش برداشت از قرآن استاد مراجعه کنید ع_ص 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni
هدایت شده از 🇵🇸🇱🇧کنشگری
📌مراتب پذیرش حق گفتاری از استاد صفایی: 🖌بر اساس برخورد و تلقى با حقيقت و پذيرش آن، تيپ‏هاى كافر، شاك، منافق، مستضعف، مسلم، مؤمن، متقى، محسن، شاكر و مخبت و مقرب، شكل مى‏گيرند. 👈اسلام؛ شناخت و تسليم در برابر آن است. 👈ايمان؛ شناخت در سر به اضافه عشق در دل است «قولوا أسلمنا و لما يدخل الايمان فى قلوبكم». (حجرات، 14). 👈تقوا؛ شناخت و عشق به اضافه عمل است و اطاعت. 👈احسان؛ شناخت و عشق و عمل و صبر است در درگيرى‏ها. «من يتق و يصبر فان الله لا يضيع أجر المحسنين». (يوسف، 90). 👈شكر؛ شناخت و عشق و عمل و سپاس و منت‏پذيرى است. 👈اخبات؛ شناخت و عشق و عمل و صبر و شكر و خشيت است بدون غرور و سرافرازى. 👈 قرب؛ شناخت و عشق و عمل و صبر و شكر و خشيت و خشوع است به اضافه سبقت و شتاب، كه: «السابقون السابقون اولئك المقربون». (واقعه، 10). و هر كدام از اين دسته‏ها خود مراحلى و درجاتى دارند كه هر كدام با علامت‏ها و نشانه‏هايى همراه است 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni
هدایت شده از 🇵🇸🇱🇧کنشگری
🖌ریشه افسردگی استاد صفایی: 🔺ما خيال مى‏كنيم كه اگر بُعد معنوى اين قرن به اندازه بُعد صنعت و قدرت مادى پيشرفت كند، كار انسان به سامان مى‏رسد و اين است كه راه مى‏ اندازيم... در حالى كه اين انسان به تكامل رسيده در اين دو بُعد، بیشتر و عميق‏تر بن‏بست و پوچى و عبث را احساس مى‏ كند. 🔺انسان هنگامى كه در اوج رفاه موعود سوسياليسم قرار بگيرد و در بعد معنوى به عرفان عميق هند هم دست بيابد و روح تشنه‏اش را در زير شبنم جنگل‏هاى مبهم هند، سيراب كند و به طراوت برساند، اين انسان سرشار در دو بعد، رنج‏اش عميق‏تر و جان كاه‏تر خواهد شد و بن‏بست سخت‏ترى خواهد داشت. 🔺اگر در جوامع سرمايه‏ دارى پس از رسيدن يك عده به رفاه عالى، براى همين‏ها بن‏ بست مطرح شد، در جوامع سوسياليست پس از رسيدن به اوج رفاه عمومى، همه هيپى مى‏ شوند و به عصيان چنگ مى‏زنند و به عرفان شرق پناه مى‏آورند... تا آن روز كه در اين بن‏بست هم بمانند و راهى ديگر بخواهند. 🔺انسان حتى پس از فرار از بيرون و هجرت از بيرون و رسيدن به‏ پناهگاه درونى خويش، در اين زندان هم نمى‏تواند بماند و در اين آزادى هرز هم نمى‏تواند دوام بياورد، كه در اين وسعت تبخير هم مجبور است خويشتن را از هرزگى و ولنگارى برهاند و خود را در جهتى عالى‏تر رهبرى كند و از آزادى خويشتن هم آزاد گردد. 🔺اين جهت اگر جهت برتر باشد، رشد مطرح مى‏شود و بارورى وگرنه خسر و زيان، آن هم در بطن تكامل.اين مفهوم رشد است كه در برابر خسر آمده و اين مفهوم با تكامل تفاوت‏ها دارد. رشد، زياد شدن انسانى است كه به استعدادهاى تكامل يافته‏اش جهت مى‏دهد و آنها را از بن‏ بست مى‏ رهاند و به دنبال روش حركت و صراط و رهبرى مى‏ افتد و ضرورت «مذهب» را مى‏يابد. 🔅تمد🔅 🆔 @Temod_uni
✨ کمتر شنیده شده‌ها از 🔹نظر آیت‌الله در مورد استاد علی حائری https://b2n.ir/k69157 1⃣ "این ویژگی ها را  می توان در لابلای تفکر ایشان هم دید. به روز بودن، فراگیر بودن، نظام و انسجام داشتن، روشمند برخورد کردن، و نقدها را به جای شاخ و برگ ها به بنیان ها کشاندن و امکان قضاوت عمیق نسبت به نظریات را برای مخاطب فراهم کردن.   اشباع عقلانیت و احساس آن هم به صورت توامان چیزی است که در آثار ایشان شما  می بینید و مجموعه این ویژگی ها، ایشان را به یک شخصیت ممتاز تبدیل کرده است. احساسم این است که مجموعه این ها است که گرایش به تفکر ایشان و آثار ایشان را گسترش داده و برای طوایف مختلف با زاویه های دید متفاوت این آثار را جالب توجه نموده است. 🌷🇮🇷🌷
✨ کمتر شنیده شده‌ها از 🔹نظر آیت‌الله در مورد استاد علی حائری https://b2n.ir/k69157 🔺ماجرای بنی‌صدر و استاد علی حائری https://b2n.ir/g85857 🌷🇮🇷🌷
✨ کمتر شنیده شده‌ها از 🔺ماجرای بنی‌صدر و استاد علی حائری https://b2n.ir/g85857 1⃣ سلامتیان با ادبیاتی لفظ قلم و کتابی گفت: "جناب دکتر، آقای دکتر بنی‌صدر خدمت جناب عالی عرض سلام داشتند و تقاضا داشتند تا جناب عالی منت بگذارید و مسوولیت صفحه اندیشه رورنامه انقلاب اسلامی را بپذیرید!...." استاد صفایی در پاسخ: "بچه که بودیم و هنوز مرحوم مادرم که برای ریختن گردو به بالای درخت در وشنوه نرفته بود و از درخت به پایین پرت نشده و فلج نشده بود! برای من و دو برادرم و دو خواهرم پنج تا مرغ خریده بود. البته به نام بچه ها بود ولی به کام جمع. مرغ‌ها روزی یک عدد تخم می‌کردند، مرغ‌های خواهران و برادرانم در جاهای دم‌دستی تخم می‌گذاشتند و مادرم آن‌ها را تصاحب می‌کرد تا به زخم شام‌شب و یا نهارفردا بزند، ولی مرغ من جَلَب بود، اوائل که اصلا تخم نمی‌گذاشت و بعد هم که تخم‌گذار شد، جاهایی تخم می‌گذاشت که قابل دسترس نبود و مادرم نمی‌توانست از آن‌ها بهره ببرد!" بعد استاد روی دو پایش مستقیم صورت به صورت سلامتیان نشست و گفت: "آقای سلامتبان از در که وارد شدم شما را به خصوص شناختم، به دکترتان جواب سلام مرا برسانید و بگوبید علی‌صفایی‌حائری نه دکتر صفایی! گفت: " مرغ من در لانه دشمن تخم نمی‌گذارد و داخل در طرح دیگران نمی‌شود " 🌷🇮🇷🌷
نجم الدین شریعتی ، حاج شیخ ، فوتبال ایران و لبنان
✅موضوع: معرفی آثار استاد صفائی حائری 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام شاملو 🗓دوشنبه 24 آبان ماه ⏰ساعت 10:00 به صورت حضوری در مدرسه علمیه بقیة اللّه و به صورت مجازی در سامانه lms 🔸شرکت برای عموم با گزینه مهمان آزاد است. 🔗 لینک ورود مستقیم به جلسه : https://baqiatallah.lms2.hozehkh.com/ws/ostadsafaee ✅واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت بقیه الله (عجل الله تعالی فرجه) مشهد •┈┈•••🔅•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🔎 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 📚 @howzehpajohesh
تحلیلی از اندیشه و سیره استاد علی صفایی به قلم حاج شیخ عباس اسکندری.pdf
251.2K
تحلیلی از اندیشه و سیره استاد علی صفایی به قلم حاج شیخ عباس اسکندری.pdf و آیدی ایتا جهت نقد و نظر این مقاله: @Salek_314
جانِ کلام؛ ✨پادکست | تبعات تربیت حذفی 👇 https://iqna.ir/fa/news/4011087/%D9%BE%D8%A7%D8%AF%DA%A9%D8%B3%D8%AA-|-%D8%AA%D8%A8%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%AD%D8%B0%D9%81%DB%8C تو که می‌خواهی حکمی را که فهمیدی، حالا بیایی به فلانی تطبیق کنی «آقا تو این کار را بکن» تو چطور می‌خواهی تطبیق کنی؟ تو به اقدار او واقفی؛ تو به شرایط او واقفی؟ معصوم که سزاوارترین کسی بود که عهده‌دار تمام نفوسشان بشود، بگوید: تو این کار را بکن تو آن کار را بکن؛ بیناتی با نفوس برخورد کرد! تربیت حذفی نداشت، تربیت ارشادی نداشت. [استاد علی صفایی حائری]