شرح حکمت ۶۰ ،بخش ۲ ضرورت کنترل زبان.mp3
2.03M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت60 2⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت60 ( 2 )
🔹 ضرورت کنترل زبان
2⃣ نکتهٔ دوم درباره حکمت ۶۰ نهجالبلاغه این است که سخن هر کسی نشانهٔ زوایای پنهان ذهن اوست.
🔻حضرت در حکمت ۱۴۸ نهج البلاغه فرمودند:
« الْمَرْءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِهِ » ؛
" شخصیت هر کسی پشت زبان او پنهان است. "
3⃣ نکتهٔ سوم این است که اگر کسی زبانش بر او حاکم شد، زبان را بر خود امیر قرار داد، این عامل پستی و بی شخصیتی او خواهد شد.
🔻در حکمت دوم نهج البلاغه خواندیم که :
« هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَه » ؛
" کسی که زبان خود را بر خویش حاکم کند، خوار و پست میشود. "
4⃣ و نکتهٔ چهارم اینکه یکی از نشانههای مسلمانی واقعی از نظر امیرالمؤمنین (علیه السلام) این است که از دست و زبان ما به کسی گزندی نرسد.
🔻 مولا علی (علیه السلام) ، در بند دوم از خطبه ۱۶۷ میفرمایند: « الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ يَدِهِ و لِسَانِهِ » ؛ " مسلمان واقعی کسی است، که دیگر مسلمانان از دست و زبان او در امان باشند."
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
📌سلام و عرض ادب خدمت شیعیان نازنین مولا علی علیه السلام❤️
ضمن خوش آمدگویی، جهت دسترسی به سهم روزانه ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز روی لینک های زیر کلیک کنید⏬
🔻متن سهم روز صد و نود و ششم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1647
🔻 فایل صوتی سهم روز صدو نودو ششم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1648
🔻متن سهم روز صد و نود و هفتم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1653
🔻 فایل صوتی سهم روز صدو نودو هفتم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1654
🔻متن سهم روز صد و نود و هشتم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1664
🔻 فایل صوتی سهم روز صدو نودو هشتم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1665
🔻متن سهم روز صد و نود و نهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1670
🔻 فایل صوتی سهم روز صدو نودو نهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1671
🔻متن سهم روز دویستم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1676
https://eitaa.com/khatm_nahj/1677
🔻 فایل صوتی سهم روز دویستم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1678
🔻متن سهم روز دویست ویکم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1683
https://eitaa.com/khatm_nahj/1684
🔻 فایل صوتی سهم روز دویست ویکم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1685
🔻متن سهم روز دویست و دوم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1691
🔻 فایل صوتی سهم روز دویست ودوم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1692
🔻متن سهم روز دویست و سوم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1697
🔻 فایل صوتی سهم روز دویست وسوم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1698
🔻متن سهم روز دویست و چهارم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1703
🔻 فایل صوتی سهم روز دویست وچهارم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1704
🔻متن سهم روز دویست و پنجم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1712
🔻 فایل صوتی سهم روز دویست وپنجم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1713
🔻متن سهم روز دویست و ششم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1720
🔻 فایل صوتی سهم روز دویست وششم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1720
🔻متن سهم روز دویست و هفتم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1725
🔻 فایل صوتی سهم روز دویست وهفتم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1726
🔻متن سهم روز دویست و هشتم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1731
🔻 فایل صوتی سهم روز دویست وهشتم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1732
🔻متن سهم روز دویست و نهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1737
🔻 فایل صوتی سهم روز دویست ونهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1738
🔻متن سهم روز دویست و دهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1743
https://eitaa.com/khatm_nahj/1744
🔻 فایل صوتی سهم روز دویست ودهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1745
🔻متن سهم روز دویست و یازدهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1750
🔻 فایل صوتی سهم روز دویست ویازدهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1751
🔻متن سهم روز دویست و دوازدهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1756
🔻 فایل صوتی سهم روز دویست و دوازدهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1757
🔻متن سهم روز دویست و سیزدهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1762
🔻 فایل صوتی سهم روز دویست و سیزدهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1763
🔻متن سهم روز دویست و چهاردهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1769
🔻 فایل صوتی سهم روز دویست و چهاردهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1770
🔻متن سهم روز دویست و پانزدهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1777
🔻 فایل صوتی سهم روز دویست و پانزدهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1778
🔻متن سهم روز دویست و شانزدهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1784
🔻 فایل صوتی سهم روز دویست و شانزدهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1785
🔻متن سهم روز دویست و هفدهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1791
🔻 فایل صوتی سهم روز دویست و هفدهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1792
🔻متن سهم روز دویست و هجدهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1797
🔻 فایل صوتی سهم روز دویست و هجدهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1798
🔻متن سهم روز دویست و نوزدهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1803
🔻 فایل صوتی سهم روز دویست و نوزدهم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1804
🔻متن سهم روز دویست و بیستم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1810
🔻 فایل صوتی سهم روز دویست و بیستم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1811
🔻متن سهم روز دویست و بیست ویکم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1818
🔻 فایل صوتی سهم روز دویست و بیست ویکم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1819
🔻متن سهم روز دویست و بیست و دوم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1824
🔻 فایل صوتی سهم روز دویست و بیست و دوم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1825
🔻متن سهم روز دویست و بیست و سوم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1830
🔻 فایل صوتی سهم روز دویست و بیست و سوم
https://eitaa.com/khatm_nahj/1831
┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅
?ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز صد و نود و هشتم
┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
📜 #خطبه109
5⃣ وصف چگونگی مرگ و مردن
♦️ سختی جان کندن و حسرت از دست دادن دنيا به دنياپرستان هجوم آورد. بدن ها در سختی جان کندن سُست شده و رنگ باختند، مرگ آرام آرام همه اندامشان را فرا گرفته، زبان را از سخن گفتن باز می دارد و او در ميان خانواده اش افتاده با چشم خود می بيند و با گوش می شنود و با عقل درست می انديشد که عمرش را در پی چه کارهايی تباه کرده و روزگارش را چگونه سپری کرده؟ به ياد ثروت هايی که جمع کرده می افتد، همان ثروت هايی که در جمع آوری آنها چشم بر هم گذاشته و از حلال و حرام و شُبهه ناک گردآورده و اکنون گناه جمع آوری آن همه بر دوش اوست که هنگام جدايی از آنها فرارسيده و برای وارثان باقيمانده است تا از آن بهره مند گردند و روزگار خود گذرانند. راحتی و خوشی آن برای ديگری وکيفر آن بر دوش اوست و او درگرو اين اموال است که دست خود را از پشيمانی می گزد، به خاطر واقعيّت هايی که هنگام مرگ مشاهده کرده است. در اين حالت از آنچه که در زندگی دنيا به آن علاقمند بود، بی اعتنا شده آرزو می کند، ای کاش آن کس که در گذشته بر ثروت او رشک می برد، اين اموال را جمع کرده بود. اما مرگ هم چنان بر اعضای بدن او چيره می شود، تا آنکه گوش او مانند زبانش از کار می افتد، پس در ميان خانواده اش افتاده نه می تواند با زبان سخن بگويد و نه با گوش بشنود، پيوسته به صورت آنان نگاه می کند و حرکات زبانشان را می نگرد، امّا صدای کلمات آنان را نمی شنود. سپس چنگال مرگ تمام وجودش را فرا می گيرد و چشم او نيز مانند گوشش از کار می افتد و روح از بدن او خارج می شود و چون مرداری در بين خانواده خويش بر زمين می ماند که از نشستن در کنار او وحشت دارند و از او دور می شوند. نه سوگواران را ياری می کند و نه خواننده ای را پاسخ می دهد. سپس او را به سوی منزلگاهش در درون زمين می برند و به دست عملش می سپارند و برای هميشه از ديدارش چشم می پوشند.
┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 198.mp3
4.69M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز صد و نود و هشتم خطبه ۱۰۹ بند ۵
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
شرح حکمت ۶۰ ،بخش ۳ ضرورت کنترل زبان.mp3
2.66M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت60 3⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت60 ( 3 )
🔹 ضرورت کنترل زبان
5⃣ نکتهٔ پنجم این سؤال است که چرا حضرت در حکمت ۶۰ نهج البلاغه زبان را به "سَبُع " یعنی درنده تشبیه کردهاند ؟!
🔻 در دلیلش باید دانست که طبق خطبه ۱۵۳ نهجالبلاغه، خوی سباع و درندگان دریدن و دشمنی با دیگران است.
🔻مولا علی (علیه السلام) در خطبهٔ ۱۵۳ میفرمایند: «إِنَّ السِّبَاعَ هَمُّهَا الْعُدْوَانُ عَلَى غَيْرِهَا » ؛
" درنده همّ و همتش این است که بر دیگران حمله ببرد و دشمنی کند. "
🔻همچنین در نامهٔ ۳۱ خطاب به فرزند عزیزشان می نویسند:
« فَإِنَّمَا أَهْلُ الدُّنیا کِلاَبٌ عَاوِیَةٌ وَ سِبَاعٌ ضَارِیَةٌ» ؛
" اهل دنیا سگهای عو عو کننده هستند و درندگان ضرر رسان. "
🔻 همچنین مولا علی (علیه السلام) در خطبه ۱۰۸ نهجالبلاغه ، در یک پیشگویی عجیبی نسبت به حاکمان بنیامیّه، آنها را درنده خطاب میکنند و میفرمایند:
« وَ سَلَاطِينُهُ سِبَاعاً » ؛ "سلاطین و پادشاهان بنی امیّه همه درنده هستند. "
6⃣ و نکته آخر و ششم درباره حکمت ۶۰ این است که چاره چیست؟! یعنی زبانی که اگر رهایش کنیم ، مثل یک درنده عادت دارد دیگران را بگزد، راه چارهاش چیست؟!
🔻در حکمت ۱۲۳ ، حضرت میفرمایند کنترل زبان از زیاد سخن گفتن، راه چاره اش است.
در این حکمت میخوانیم: «أَمْسَكَ الْفَضْلَ مِنْ لِسَانِهِ» خوش به سعادت کسی که زیاده گویی را مراقبت و پرهیز میکند.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز صد و نود و نهم
┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
📜 #خطبه109
6⃣ وصف رستاخيز و زنده شدن دوباره
♦️ تا آن زمان كه پرونده اين جهان بسته شود و خواست الهی فرا رسد و آخر آفريدگان به آغاز آن بپيوندد و فرمان خدا در آفرينش دوباره دررسد. آنگاه آسمان را به حركت آورد و از هم بشكافد و زمين را به شدت بلرزاند و تكان سخت دهد، كه كوهها از جا كنده شده و در برابر هيبت و جلال پروردگاری بر يكديگر كوبيده و متلاشی شده و با خاك يكسان گردد سپس هر كس را كه در زمين به خاك سپرده شده درآورد و پس از فرسودگی تازه شان گرداند و پس از پراكنده شدن همه را گردآورد، سپس برای حسابرسی و روشن شدن اعمال از هم جدا سازد، آنها را به دو دسته تقسيم فرمايد؛ به گروهی نعمتها دهد و از گروه ديگر انتقام گيرد، امّا فرمانبرداران را در جوار رحمت خود جای دهد و در بهشت جاويدان قرار دهد، خانه ای كه مسكن گزيدگان آن هرگز كوچ نكنند و حالات زندگی آنان تغيير نپذيرد، در آنجا دچار ترس و وحشت نشوند و بيماری ها در آنها نفوذ نخواهد كرد، خطراتی دامنگيرشان نمی شود و سفری در پيش ندارند تا از منزلی به منزل ديگر كوچ كنند و اما گنهكاران را در بدترين منزلگاه درآورد و دست و پای آنها را با غل و زنجير به گردنشان درآويزد، چنانكه سرهايشان به پاها نزديك گردد، جامه های آتشين بر بدنشان پوشاند و در عذابی كه حرارت آتش آن بسيار شديد و بر روی آنها بسته و صدای شعله ها هراس انگيز است قرار دهد. جايگاهی كه هرگز از آن خارج نگردند و برای اسيران آن غرامتی نپذيرند و زنجيرهای آن گسسته نمی شود، مدتی برای عذاب آن تعيين نشده تا پايان پذيرد و نه سرآمدی تا فرا رسد.
7⃣ پارسايی پيامبر (صلّی الله علیه وآله وسلم)
♦️پيامبر(صلّی الله علیه و آله) دنيا را کوچک شمرد و در چشم ديگران آن را ناچيز جلوه داد. آن را خوار می شمرد و در نزد ديگران خوار و بی مقدار معرّفی فرمود و می دانست که خداوند برای احترام به ارزش او دنيا را از او دور ساخت و آن را برای ناچيز بودنش به ديگران بخشيد. پيامبر(صلّی الله علیه و آله) از جان و دل به دنيا پشت کرد و ياد آن را در دلش ميراند. دوست می داشت که زينت های دنيا از چشم او دور نگهداشته شود، تا از آن لباس فاخری تهيّه نسازد يا اقامت در آن را آرزو نکند. و برای تبليغ احکامی که قطع کننده عذرهاست، تلاش کرد و امّت اسلامی را با هشدارهای لازم نصيحت کرد و با بشارت ها مردم را به سوی بهشت فراخواند و از آتش جهنّم پرهيز داد.
8⃣ ويژگی های اهل بيت (علیهم السلام)
♦️ ما از درخت سرسبز رسالتيم و از جايگاه رسالت و محل آمد و شد فرشتگان برخاستيم، ما معدن های دانش و چشمه سارهای حکمت الهی هستيم. ياران و دوستان ما در انتظار رحمت پروردگارند و دشمنان و کينه توزان ما در انتظار کيفر و لعنت خداوند به سر می برند.
┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 199.mp3
6.75M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز صد و نود و نهم خطبه ۱۰۹ بند ۶تا ۸
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
شرح حکمت ۶۱ بخش ۱ شیرینی آزار رن.mp3
3.64M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت61 1⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت61 ( 1 )
🔹 نیشِ شیرین
💠 در حکمت ۶۱ نهج البلاغه امیرالمؤمنین ( علیه السلام) می فرمایند : « الْمَرْأَةُ عَقْرَبٌ حُلْوَةُ اللَّسْبَةِ » ؛
"یعنی زن مانند عقرب است که نیشش شیرین باشد."
✅ چند نکته مهم را باید دربارهٔ این حکمت مورد توجه قرار داد ؛
1⃣ نکته اول یک سؤال است ؛ آیا از نظر امیرالمؤمنین (علیه السلام) زن موجودی شایستهٔ تحقیر و توهین است، آن هم به صرف زن بودن و خلقت جنس آن ؟
🔹 جواب : هرگز اینگونه نیست ؛
🔻 مبنای نگرش امیرالمؤمنین (علیه السلام) به زن، در بند هفدهم از نامه ۳۱ نهج البلاغه آمده است ؛ حضرت در آنجا خطاب به فرزند عزیزشان می نویسند :
«اَلمِرأَةُ رَیحانَةٌ وَ لَیسَت بِقَهرَمانَه» ؛
" زن ریحانه است ، یعنی مجموعه ای ترکیبی از زیبایی ، لطافت و عطوفت و عشق، نه پیشکار زندگی که انواع کارهای مشقّت آمیز را بر او تحمیل کنند."
پس در نگاه مولا علی (علیه السلام) زن قابل تحسین است ، چون ریحانه است نه قابل تحقیر؛ پس اگر از حکمت ۶۱ به ذهن انسان بویی از تحقیر و توهین رسید ، خطا از فهم ماست و باید در نهج البلاغه بگردیم و راه حلّی برای اصلاح این خطا پیدا کنیم.
2⃣ نکته دوم این است که « الْمَرْأَةُ عَقْرَبٌ »
تشبیه است، یعنی « الْمَرْأَةُ کَالعَقْرَبٌ » که ادات تشبیه که "کاف" باشد ، به دلیل وضوح تشبیه بودن جمله حذف شده است ، وقتی پای تشبیه به میان آمد باید دنبال وجه شَبه بگردیم ، چون یک وجه شَبه برای تشبیه زن به عقرب کافی است و باید آن را پیدا کرد.
عقرب دارای ویژگیها و خصوصیات متعدّدی است ،
یقیناً امیرالمؤمنین (علیه السلام) فقط از یک جهت دارند زن را به عقرب تشبیه می کنند که در نکته سوم به این وجه شبه خواهیم پرداخت.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰روز. سهم روز دویستم
─┅•═༅𖣔•✾•🌹•✾•𖣔༅═•┅─
📜 #خطبه108
1⃣ خداشناسی
♦️ستايش خدايی را سزاست که با آفرينش مخلوقات، بر انسان ها تجلّی کرد و با برهان و دليل خود را بر قلب هايشان آشکار کرد. مخلوقات را بدون نياز به فکر و انديشه آفريد که فکر و انديشه مخصوص کسانی است که دلی درون سينه داشته باشند و او چنين نيست که علم خداوندی ژرفای پرده های غيب را شکافته است و به افکار و عقايد پنهان احاطه دارد. (و از همين خطبه است که پيرامون پيامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود:)
2⃣ وصف پيامبر اسلام (صل الله علیه وآله وسلم)
♦️پيامبر(صلی الله علیه و آله) را از درخت تنومند پيامبران، از سرچشمه نور هدايت، از جايگاه بلند و بی همانند، از سرزمين بطحاء، از چراغ های برافروخته در تاريکی ها و از سرچشمه های حکمت برگزيد. پيامبر(صلی الله علیه و آله) طبيبی است که برای درمان بيماران سيّار است. مرهم های شفابخش او آماده و ابزار داغ کردن زخم ها را گداخته. برای شفای قلب های کور و گوش های ناشنوا و زبان های لال، آماده و با داروی خود در پی يافتن بيماران فراموش شده و سرگردان است.
3⃣ علل انحراف فرزندان اميه
♦️ بنی اميّه با نور حکمت جان و دل خود را روشن نساخته و با شعله های فروزان دانش قلب خود را نورانی نکرده اند. چونان چهارپايان صحرايی و سنگ های سخت و نفوذ ناپذيرند. به تحقيق رازهای درون برای صاحبان آگاهی آشکار و راه حق برای گمراهان نيز روشن است و رستاخيز نقاب از چهره برانداخت و نشانه های خود را برای زيرکان و آنان که طالب حقّند نماياند.
4⃣ نكوهش كوفيان
♦️ مردم کوفه! چرا شما را پيکرهای بی روح و روح های بدون جسد می نگرم؟ چرا شما را عبادت کنندگانی بدون صلاحيّت و بازرگانانی بدون سود و تجارت و بيدارانی خفته و حاضرانی غايب از صحنه، بينندگانی نابينا، شنوندگانی کر و سخن گويانی لال، مشاهده می کنم؟ پرچم گمراهی بر پايه های خود برافراشته شده و طرفداران آن فراوان گشته؛ شما را با پيمانه خود می سنجند و سرکوب می کنند پرچم دارشان (معاويه)، از ملّت اسلام خارج و بر راه گمراهی ايستاده است.
─┅•═༅𖣔•✾•🌹•✾•𖣔༅═•┅─
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
─┅•═༅𖣔•✾•🌹•✾•𖣔༅═•┅─
📜 #خطبه108
5⃣ خبر از كشتار و فساد بنی اميه
♦️ پس آن روز که بر شما دست يابند جز تعداد کمی از شما باقی نگذارند، چونان باقيمانده غذايی اندک در ته ديگ يا دانه های غذای چسبيده در اطراف ظرف، شما را مانند پوست های چرمی به هم پيچانده می فشارند و همانند خرمن شما را به شدّت می کوبند و چونان پرنده ای که دانه های درشت را از لاغر جدا کند اين گمراهان مؤمنان را از ميان شما جدا ساخته، نابود می کنند.
6⃣ هشدار و سفارش به اطاعت از اهل بيت (علیهم السلام)
♦️با توجّه به اين همه خطرات روش های گمراه کننده شما را به کجا می کشاند؟ تاريکی ها و ظلمت ها تا کِی شما را متحيّر می سازد؟ دروغ پردازی ها تا چه زمانی شما را می فريبد؟ از کجا دشمن در شما نفوذ کرده به اينجا آورده و به کجا باز می گرداند؟ آگاه باشيد که هر سرآمدی را پرونده ای و هر غيبتی را بازگشت دوباره ای است. مردم! به سخن عالمِ خداشناس خود گوش فرادهيد، دل های خود را در پيشگاه او حاضر کنيد و با فريادهای او بيدار شويد، رهبر جامعه بايد با مردم به راستی سخن گويد و پراکندگی مردم را به وحدت تبديل و انديشه خود را برای پذيرفتن حق آماده گرداند. پيشوای شما چنان واقعيّت ها را برای شما شکافت، چونان شکافتن مهره های ظريف و حقيقت را از باطل چون شيره درختی که از بدنه آن خارج شود بيرون کشيد.
7⃣ خبر از مسخ ارزشها در حكومت بنی اميه
♦️پس در آن هنگام که امويان بر شما تسلط يابند، باطل بر جای خود استوار شود و جهل و نادانی بر مَرکب ها سوار و طاغوت زمان عظمت يافته و دعوت کنندگان به حق اندک و بی مشتری خواهند شد. روزگار چونان درنده خطرناکی حمله ور شده و باطل پس از مدّت ها سکوت نعره می کشد. مردم در شکستن قوانين خدا دست در دست هم می گذارند و در جدا شدن از دين متّحد می گردند و در دروغ پردازی با هم دوست و در راستگويی دشمن يکديگرند و چون چنين روزگاری می رسد، فرزند با پدر دشمنی ورزد و باران خنک کننده گرمی و سوزش آورد، پست فطرتان همه جا را پر می کنند، نيکان و بزرگواران کمياب می شوند. مردم آن روزگار چون گرگان و پادشاهان چون درندگان تهی دستان طعمه آنان و مستمندان چونان مردگان خواهند بود، راستی از ميانشان رخت بر می بندد و دروغ فراوان می شود. با زبان، تظاهر به دوستی دارند امّا در دل دشمن هستند. به گناه افتخار می کنند و از پاکدامنی به شگفت می آيند و اسلام را چون پوستينی واژگونه می پوشند.
─┅•═༅𖣔•✾•🌹•✾•𖣔༅═•┅─
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 200.mp3
11.36M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز دویستم خطبه ۱۰۸
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
شرح حکمت ۶۱ بخش ۲ نیش شیرین(1).mp3
3.97M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت61 2⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت61 ( 2 )
🔹 نیشِ شیرین
3⃣ درباره حکمت ۶۱ ، نکته سومی هست و آن اینکه، در تشبیه زن به عقرب، وجه شَبه مورد نظر امیرالمؤمنین (علیهالسلام) چیست؟ یعنی زن از چه جهت به عقرب تشبیه شده است؟
🔻 از ادامه حکمت که « حُلْوَةُ اللَّسْبَةِ » هست ، میشود فهمید که وجه شبه چیزی حول و حوش نیش زدن است؛ برای فهم این نکته و این وجه شبه، کافیست به یک مقدمه خیلی روشن دقّت بفرمایید؛ بعضی وقت ها انسان ها از تذکّر، از نهی از منکر، از نصیحت، از هشدار دادن نسبت به خطاها، از عیبی که یک دوست با نیّت خیرخواهانه در خلوت برای ایشان از آنها میگوید ؛ اذیّت می شوند، بدشان میآید؛ در حالیکه این حرف، حق است و حرف حق طبق فرمایش مولا علی (علیه السلام) در حکمت ها، درست است که سنگین و ثقیل است، اما مرئ و گواراست؛ نتیجه خیلی خوبی دارد؛
🔻 لذا حضرت در حکمت ۵۹ فرمود:
« مَنْ حَذَّرَكَ كَمَنْ بَشَّرَكَ » ؛ یعنی
" همانطور که کسی که تو را به خوبی هایت بشارت میدهد، همان قدر هم کسی که تو را از اشتباه هایت برحذر می دارد، ارزشمند است. "
🔻خوب بنابراین، زن گاهی وقتها به خاطر آن دقت های ریز بینانه جزئی نگرایانه عاطفیِ لطیف زنانه، نکته هایی را نسبت به رفتار یا تصمیم همسر بیان می کند، که ممکن است غالب مردان، که بالاخره ضعف هایی دارند در تربیت خودشان، از این نکته ها برداشت نیش و کنایه کنند؛ امیرالمؤمنین (علیهالسلام) از این جهت زن را به عقرب تشبیه میکند؛ همچنان که منتقد انسان مثل عقرب میماند (چون دارد یک نیشی به ما میزند)، با این تفاوت که نیش عقرب کُشنده است اما نیش انتقاد یک انسان خیرخواه، زنده کننده است، رشد دهنده است، اصلاح کننده است.
به همین میزان، آن تذکّری هم که زن میدهد، آن مراقبت ریزی هم که زن میکند، در موضوعاتی که او توانمند است، حواس جمع است، درست است به نظر بعضی از مردان نیش است، اما نیشِ شیرین است؛ یعنی نتیجه و پایانش قطعاً گواراست و یا به یک خیر و منفعتی منجر میشود، یا از یک خطر و ضرری انسان را مصون میدارد.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee