eitaa logo
خط
181 دنبال‌کننده
19 عکس
34 ویدیو
0 فایل
گفتگو برای رهیافتی در مسائل حاکمیتی کشور www.khatmedia.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
12.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«حلقۀ مفقوده!» گفتاری پیرامون نسبت سیاست‌گذاری و اعتماد اجتماعی 👤 احمد زیدآبادی: 🔹 در دولت آقای رئیسی، پُست‌ها برای کسانی هست که در انتخابات کمک کرده‌اند، کسانی که سابقه‌ای ندارند و کسی آن‌ها را نمی‌شناسد. 👤 سعید آجرلو: 🔸 رادیکال شدنِ فضایِ سیاستِ داخلی، اجازه‌ نمی‌دهد که صحبتِ طیف‌های میانی شنیده شود. فیلم کامل را از کانال آپارات و یوتیوب مشاهده کنید. 📎 @khatmedia
خط
یادداشت راضیه شامخ‌نیا با عنوان «سرمایه اجتماعی، مفهومِ کلکسیونی نیست» پیرامون قسمت پنجم: در بررسی مفهومِ سرمایه اجتماعی اولین مقوله‌ اعتماد است که افراد خود را عناصری جدا از هم نبینند و هماهنگی با یکدیگر داشته باشند. باید شبکه‌سازی انجام شود تا بتوانیم به نتیجه مطلوبی برسیم. جامعه کنونی ما نیاز به شبکه‌سازی و رابط‌هایی دارد که بتوانند به مثابه یک چرخ‌دنده عمل کنند و فضا را تسهیل کنند. اگر این شبکه‌سازی قوی انجام شود، جامعه و افراد آن به این شبکه اعتماد می‌کنند و پاسخ نیازهای خود را در آن می‌یابند. در نتیجه در بدو امر باید نسبت به این شبکه‌سازی آگاهی داشته باشد و در وهله بعدی بتواند به آن اعتماد کند. استمرار این مساله خودش می‌تواند اعتماد ایجاد کند. اگر بخواهم مثالی در این حوزه داشته باشیم می‌توان به این موضوع اشاره داشت که در حوزه بهداشت و درمان، سازمان‎های متولی این مساله اساسا پروتکلی ندارند که همه آن‌ها بتوانند باهم هماهنگ عمل کنند، در حوزه سازمان‌های تامین اجتماعی باز وضعیت به همین منوال است. در اینجا قانون کار یک حرفی می‌زند و فلان ارگان بیمه‌ای حرف دیگری می‌زنند و هر کدام ساز خودشان را می‌زنند. در چنین شرایطی صحبت کردن از سرمایه اجتماعی سخت است، به دلیل اینکه اعتماد زمانی به دست می‌آید که نمی‌گوییم هم‌صدایی به طور مطلق وجود داشته باشد اما حداقل هزارصدایی نداشته باشیم. هر دولتی به اقتضای توان خود اقداماتی را انجام می‌دهد اما مشکل این است که در هر دولت مسائل تجمیع نمی‌شود بلکه از سر گرفته می‌شود. این‌که بخواهیم چرخ را از ابتدا اختراع کنیم، عملاً در زمان محدود چهارسال امکان‌پذیر نیست، در نتیجه موانع بسیاری را برای تحقق اجرایی شدن سرمایه اجتماعی داریم و تا زمانی که سازوکارهای اصلی را شکل ندهیم، عملاً نمی‌توانیم به نتیجه مشخصی در این زمینه برسیم. در نتیجه بر خلاف تصور کلی راهکارها در این زمینه بسیار بوده و اجرایی کردن آن هم سخت نیست اما مساله این است که اراده برای انجامش وجود داشته باشد. البته باید به این مقوله هم توجه کنیم که ایجاد سرمایه اجتماعی در آخرین قدم‌ها اتفاق می‌افتاد و پیش‌نیاز آن بسترسازی و شبکه‌سازی است که برای اجرایی کردنش باید موانع دولتی برداشته شود. فیلم کامل را از کانال آپارات و یوتیوب مشاهده کنید. 📎 @khatmedia
8.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«حلقۀ مفقوده!» گفتاری پیرامون نسبت سیاست‌گذاری و اعتماد اجتماعی 👤 احمد زیدآبادی: 🔹 وقتی الفاظ می‌تواند برای شما زندان بیاورد، یعنی این‌که شما نباید راحت حرف بزنید. فیلم کامل را از کانال آپارات و یوتیوب مشاهده کنید. 📎 @khatmedia
خط
یادداشت الهام امیرحاجلو با عنوان «سرمایه اجتماعی با فهم مکانیکی تفسیر نمی‌شود» پیرامون قسمت پنجم: به نقل از بوردیو، سرمایه‌ها باید قابل تبدیل به‌هم باشند یعنی سرمایه اجتماعی بتواند به سرمایه اقتصادی و سرمایه فرهنگی به سرمایه اقتصادی و برعکس تبدیل شود. در ایران چنین اتفاقی صورت نگرفت. بدین معنی که ممکن است سرمایه نمادین و فرهنگی ارتقا یافته اما به سرمایه اقتصادی منجر نمی‌شود یا برعکس سرمایه اقتصادی وجود دارد ولی با سرمایه فرهنگی و نمادین و منزلت اجتماعی همراه نیست، چرا که این سرمایه وابسته به رانت بوده و به‌صورت انباشتی و تدریجی در زمینه اجتماعی و فرهنگی شکل نگرفته است. برنامه‌های توسعه نیز به لحاظ ماهیت مسئله‌محور نبوده و سیاست‌های کلی برنامه‌های توسعه با اولویت پیشرفت اقتصادی بدون توجه به توسعه ظرفیت‌های انسانی مدنظر بوده است. در ایران نهادهای واسطه‌ای و بسترساز مشارکت بایستی شکل بگیرد و تقویت شود. فضاهای عمومی باید شکل گرفته و هر گونه اجتماع و نهادهای وابسته به آن تقویت شود. مفهوم توانمندسازی، مبتنی بر قدرتِ بخشی از نهادهای دولتی به جامعه برسد و دولت تبدیل به یک نهاد نظارتی شود. شوراها در تمام سطوح باید شکل بگیرد. برنامه‌های توسعه باید مسئله‌محور و اجتماع‌محور باشد. مسأله اعتماد در رویکرد جدید تنها این نیست که چقدر به دیگران و نهادها اعتماد داریم بلکه باید مورد اعتماد هم قرار بگیریم . اعتماد از طریق مشارکت در حل مسأله ایجاد می‌شود. نتیجه این همکاری، انسجام اجتماعی است. مجموعه این فرایندها، وابسته به‌هم بوده و رابطه غیرخطی دارند. از این رو باید از فهم مکانیکیِ اعتماد و سرمایه اجتماعی دست کشید؛ اعتماد از طریق تجربه زیسته بدست می‌آید، باید تولید شود، تجربه شود؛ قرار نیست فقط اعتماد کنیم باید مورد اعتماد نیز قرار بگیریم و این مسأله از طریق اجتماع (Community) بدست می آید. آن روی سکه اعتماد، همبستگی است. اعتماد در رویکردهای کلاسیک جامعه‌محور (Society)، همبستگی ایجاد نمی‌کند و باید به سمت رویکردهای جدید مبتنی بر اجتماع (Community) که مسأله‌محور است، حرکت کرد. فیلم کامل را از کانال آپارات و یوتیوب مشاهده کنید. 📎 @khatmedia
یادداشت کیوان سلیمانی با عنوان «نسبت سرمایه اجتماعی و عملکرد حاکمیت » پیرامون قسمت پنجم: در بررسی اعتماد اجتماعی ضروری است به هر دو بُعد عملکردی و گفتاری متناظر با دو بُعد واقعیت و روایت، توجه توأمان داشت و از هیچ‌کدام به‌ویژه بُعد عملکردی، غفلت نکرد. نوع جهت‌گیری در این باره از جمله در گام تحلیل و مسئله‌شناسی، تأثیر ویژه و مهمی در عرصه سیاست‌گذاری و حل مسئله خواهد داشت. بر همین اساس است که در سنجش اعتماد سیاسی؛ اعتماد به کارایی مسئولین و اعتماد به صداقت مسئولین سنجیده می‌شود. برخی با تمرکز بر بُعد ارتباطی و گفت‌وگویی مناسبات جامعه و حاکمیت، از اهمیّت عملکرد حاکمیت و نتایج آن که مهم‌ترین و بی‌واسطه‌ترین مسیر ارتباطی جامعه و حاکمیت است غفلت کرده‌اند و در ارائه راه‌حل نیز با کم‌توجّهی به ضرورت‌های تحوُّل عملکردی منطق و مسیر و ساختار و متولیان حکمرانی، بر ایده گفت‌وگو و احیای واسطه‌های میان جامعه و حاکمیت تمرکز می‌کنند. در واقعیت اما ناکارآمدی منعکس در افزایش فقر و نابرابری، در کنار ناسازگاری‌های فزاینده فرهنگی، منجر به نارضایتی‌های انباشته و در نتیجه اعتراضات آغشته به اغتشاشات می‌شود. رویکرد نامسئولانه در مواجهه با این اعتراضات با رویه‌های چون ناپاسخگویی و عدم جبران اشتباهات، در کنار موج‌سواری رسانه‌های معارض و سوءاستفاده طبیعی نظام سلطه، خیزش و اعتراض را به سمت و سوی شورش و اغتشاش می‌کشاند. در ادامه با ایجاد تنش و برخوردهای سخت و غیرروامدارانه، فاصله و شکاف اجتماعی‌ای که خود ریشه اولیه مسئله بوده، تشدید شده و تعمیق یافته و تبعات متعددی بر جای می‌گذارد. فیلم کامل را از کانال آپارات و یوتیوب مشاهده کنید. 📎 @khatmedia
6.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«حلقۀ مفقوده!» گفتاری پیرامون نسبت سیاست‌گذاری و اعتماد اجتماعی 👤 سعید آجرلو: 🔸 مشکل اصلیِ ما تصمیم‌گیریِ درست و سیاست‌گذاری است. واقعیت این است که در دولت و مجلس، مسائل و مشکلات حل‌نشده باقی می‌ماند و به دوره‌های بعد منتقل می‌شود. فیلم کامل را از کانال آپارات و یوتیوب مشاهده کنید. 📎 @khatmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تیزر قسمت ششم: «سپر هسته‌ای؛ افسانه غرب یا نیاز داخلی؟» گفتگو پیرامون راه‌بُردِ ایران در قبالِ بازدارندگی اتمی 👤 علی‌اکبر دارینی: (پژوهشگر مطالعات منطقه) «مهم‌ترین دلیلی که دولت‌های عربی به‌دنبال درگیری با اسرائیل نیستند، بازدارندگی هسته‌ای اسرائیل است.» 👤 ساسان کریمی: (مدرس روابط بین‌الملل) «این چه رقابتی با اسرائیل هست که ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد؟!» فیلم کامل را از کانال یوتیوب و آپارات مشاهده کنید. 📎 @khatmedia
9.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ «سپر هسته‌ای؛ افسانۀ غرب یا نیاز داخلی؟» گفتگو پیرامون راه‌بُردِ ایران در قبالِ بازدارندگی اتمی ☢️ توانایی ساخت سلاح اتمی 👤 علی‌اکبر دارینی: (پژوهشگر مطالعات منطقه در شبکه الجزیره) «ایران، تواناییِ ساختِ ۱۰ سلاح اتمی را دارد.» فیلم کامل را در کانال یوتیوب و آپارات مشاهده کنید. 📎 @khatmedia
6.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ «سپر هسته‌ای؛ افسانه غرب یا نیاز داخلی؟» گفتگو پیرامون راه‌بُردِ ایران در قبالِ بازدارندگی اتمی ☢️ هزینه‌های برنامه‌ هسته‌ایِ ایران 👤 ساسان کریمی: (مدرس روابط بین‌الملل در دانشگاه تهران) «هویتِ ملی و استقلال چیزی نیست که بتوان به راحتی ارزش آن را تخمین زد.» 👤 علی‌اکبر دارینی: (پژوهشگر مطالعات منطقه در شبکه الجزیره) «هزینه بسیار سنگینی را دربرنامه هسته‌ای انجام دادیم. برای نیروگاه اتمی بوشهر بیش از 12 میلیارد دلار هزینه کردیم.» فیلم کامل را از کانال یوتیوب و آپارات مشاهده کنید. 📎 @khatmedia
7.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ «سپر هسته‌ای؛ افسانه غرب یا نیاز داخلی؟» گفتگو پیرامون راه‌بُردِ ایران در قبالِ بازدارندگی اتمی 👤 علی‌اکبر دارینی: (پژوهشگر مطالعات منطقه در شبکه الجزیره) «سلاح هسته‌ای، بازدارندگی قطعی دارد.» 👤 ساسان کریمی: (مدرس روابط بین‌الملل در دانشگاه تهران) «تصویری که بعضاً از بازدارندگی هسته‌ای ارائه می‌شود، نشأت گرفته از جنگِ سرد است.» فیلم کامل را از کانال یوتیوب و آپارات مشاهده کنید. 📎 @khatmedia