eitaa logo
خزینة الجواهر
1.1هزار دنبال‌کننده
31.1هزار عکس
28.7هزار ویدیو
34.9هزار فایل
منبعی از محتوای ناب تبلیغی مناسبتی ارتباط باخادم كانال @a1nemati پستهای مفیدتان را به ما ارسال کنید
مشاهده در ایتا
دانلود
اتمام بحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از هجرت
کتاب کار اعتکاف2_0.pdf
924.4K
کتاب کار اعتکاف 📚بسته فرهنگی (سامانه انتشار محتوای تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب) 🌐 bastefarhangi.ir 🆔 @bastefarhangi 📞۰۹۰۲۴۱۰۹۸۰۶
هدایت شده از خزینة الجواهر
1691616.pdf
583.7K
امواج آلوده شماره 8 https://eitaa.com/hejrat_ir
هدایت شده از خزینة الجواهر
@BayaneNab-احکام اعتکاف (1).pdf
1.13M
✳️احکام شرعی✳️ 🔺موضوع👇👇🔺 💠احکام اعتکاف-1💠 🔰 ، و فضیلت فراوان دارد و به و جان انسان می‌بخشد. در اینجا به مناسبت فرا رسیدن «» [ایام انجام عمل اعتکاف] در ماه رجب المرجب به برخی از احکام این عمل با فضیلت می‌پردازیم. 📎 📎 🌎 کانال بیان ناب ╭┅─────────┅╮ 🌺 @BayaneNab ╰┅─────────┅╯
40.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔗 مریم رجوی شکایت رضا پهلوی را پیش خارجی ها برد / افشاگری علینژاد درباره رهبران غرب 🎥 مریم رجوی در پاسخی انتقام گونه به مصاحبه ی رضا پهلوی با منوتو علیه منافقین ، در یک سخنرانی رضا پهلوی و خانواده اش و شاه سابق را مورد حمله قرار داده است. ظاهرا سیرک اپوزیسیون دارد به جاهای جالبی میرسد... ✅ این آدرس صفحات ما هست، لطفا حمایت کنید دیده بشه ✌️🇮🇷 لینک تمام صفحات ما در شبکه های اجتماعی http://zil.ink/mr.tahlilgar @mrtahlilgar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این هم تولید هنر به سبک وطن فروشها... اینا جدی جدی دارن از نظر خودشون تولید هنر میکنن؟ اگر آنچه این افراد به عرصه هنر می افزایند اسمش "هنر" است ، باید گفته : بیچاره هنر .../ این هم نوعی جاهلیت است که شاهدش هستیم... @iran_onlin_ir
39.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔗 اگر تسلیحات ایران وارد اوکراین میشد نتیجه چه بود؟ حماقت مشاور زلنسکی علیه ایران ... 🎥 اخیرا مشاور زلنسکی در اظهار نظری گفته است که رخداد اخیر در اصفهان پاسخی به حضور ایران در جنگ اوکراین است. این اظهارات با واکنش هایی از سوی مقامات ایران رو به رو بوده است. فارغ از این واکنش ها و پیامد های اظهارات این فرد بیایید به یک سوال فکر کنیم: اگر تسلیحات ایران قرار بود واقعا در نبرد اوکراین به کارگیری شود امروز صحنه نبرد چگونه بود؟ ✅ این آدرس صفحات ما هست، لطفا حمایت کنید دیده بشه ✌️🇮🇷 لینک تمام صفحات ما در شبکه های اجتماعی http://zil.ink/mr.tahlilgar @mrtahlilgar1
طول خط آهن ایران در 182 سال حکومت قاجار و پهلوی مقایسه ای از وضعیت راهها در سه دوره اخیر طول خط آهن ایران دوره قاجار:۲۴۴کیلومتر دوره پهلوی: ۴۵۰۰کیلومتر(رتبه ۲۷دنیا) فعلی: ۱۴۲۷۰کیلومتر(رتبه ۱۹دنیا) ایران با وجود جنگ و ویرانیهاش و تحریمهای چند دهه ای وضعیت بهتری از نظر راه اهن نسبت به کشورهای اطراف مثل ترکیه و عربستان و امارات و پاکستان و ... دارد @iran_onlin_ir
چهره یخ‌بسته امدادگر هلال‌احمر پس از کمک‌رسانی به مردم گرفتار در کولاک در اسدآبادِ همدان یک بسیجی حین خدمت در سرما شهید شد این چهره یخ زده یک نیروی هلال احمر هنگام خدمت رسانی به مردم در اسدآباد همدان است. در روزهای اخیر یک مدافع امنیت بسیجی به نام داوود جاودانیان نیز در چهارمحال بختیاری هنگام خدمت رسانی در سرما به شهادت رسید @iran_onlin_ir
زبارگاه قدس حق يك نفس او كنار نيست علی است عاشق خدا بندگی اش شعار نيست پيش يتيم بی‌نوا زانو زند گريه كند لباس وصله می‌زند اسير روزگار نيست سوده همدانی بانوی فداكار و دلباخته و شيعه راستين علی عليه السلام، در مقابل معاويه بر علی درود فرستاد و در وصف او چنين گفت: صلی الله علی روح تضمنها قبر فاصبح فيه العدل مدفونا قد حالف الحق لايبغی به بدلا فصار بالحق والايمان مقرونا (53) «درود خدا بر روانی باد كه او را خاك برگرفت و عدل در آن مدفون گشت. باحق پيمان بسته بود كه به جای آن بدلی نگزيند; پس با حق و ايمان مقرون گشته بود.‌» پی نوشت: 1) شيخ عباس قمي، انوار البهية، چاپ افست، ص 25. 2) بحار الانوار، ج 28، ص 197. 3) قندوزي، ينابيع المودة، ص 121. 4) اصول كافي، ج 1، ص 299; بحارالانوار، ج 42، ص 206; نهج البلاغه، خطبه 149. 5) الغدير، چاپ نجف، ج 6، ص 308. 6) صوت اسدالله، ج 1، ص 37. 7) صوت العداله الانسانية، جرج جرداق، ج 1، ص 49 و الغدير، ج 6، ص 308. 8) رضا حكيمي، حماسه غدير، ص 42. 9) پيام امام خمينی قدس سره به مناسبت برگزاری كنگره هزاره نهج البلاغه، 27/2/1360. 10) مناقب، ابن شهر آشوب، ج 3، ص 268. 11) محمد تقی مجلسي، روضة المتقين، ج 13، ص 273. 12) علامه مرتضی مطهري، سيری در نهج البلاغه، (قم، صدرا، چاپ دوازدهم، 1374)، ص 28; ر. ك: علامه مرتضی مطهري، انسان كامل، انتشارات كتابخانه عمومی اميرالمؤمنين اصفهان، 1400، ص 32. 13) انسان كامل، ص 33 و سيری در نهج البلاغه، ص 29. 14) سيری در نهج البلاغه، ص 29. 15) استاد مرتضی مطهري، جاذبه و دافعه علی عليه السلام، (قم، انتشارات صدرا، چاپ سی و نهم، 1380)، ص 13 - 12. 16) شيخ طوسي، امالي، (قم، دار الثقافة، 1416)، ص 416، مجلس 14; ر. ك: ديلمي، ارشاد القلوب، انتشارات شريف رضي، 1412 ه. ق، ج 2، ص 363 و علامه حلي، شرح تجريد، ص 221. 17) سيد نعمت الله جزائري، انوار النعمانية، شركت چاپ تبريز، ج 1، ص 27. 18) پژوهشی عميق پيرامون زندگی علی عليه السلام، جعفر سبحاني، جهان آرا چاپ اول، ص 127. 19) همان، ص 139 و 133; ر. ك: جعفر سبحاني، فروغ ابديت، ج 2، ص 136. 20) همان، ص 249. 21) رسولی محلاتي، زندگانی اميرالمؤمنين، ص 131 - 130. 22) محمدی ری شهري، شهادت، ص 7. 23) نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتي، ص 554، نامه 45. 24) سفينة البحار، ج 1، ص 690. 25) محمد باقر مجلسي، بحارالانوار (بيروت، داراحياء التراث العربي)، ج 41، ص 21، ذيل روايت 28. 26) همان. 27) مفاتيح الجنان، دعای كميل، ص 107. 28) همان، ص 99. 29) همان، ص 259. 30) همان، ص 657، مناجاب اميرالمؤمنين در مسجد كوفه. 31) اشك شفق، ص 182. 32) انسان/4. 33) بقره/274. 34) ر. ك: علی از ديدگاه ابن ابی الحديد، ترجمه علی دوانی. 35) نهج البلاغه، محمد دشتي، خطبه 15، ص 58. 36) بحارالانوار، ج 41، ص 115 - 114. 37) زندگی اميرالمؤمنين، سيد محمد شيرازي، ص 34. 38) دستغيب شيرازي، معارفی از قرآن، ص 231. 39) نهج البلاغه فيض الاسلام، خطبه 92. 40) مهدی پيشوايي، زندگی امام حسن مجتبی عليه السلام، ص 34. 41) نهج البلاغه فيض الاسلام، ص 1145. 42) دعای كميل. 43) ر. ك: نهج البلاغه، خطبه 3. 44) سليمان قندوزی حنفي، ينابيع المودة (مؤسسة الاعلمي، چاپ اول)، ج 1، ص 214، ح 20. 45) محمد باقر مجلسي، بحارالانوار، ج 82، ص 199. 46) شيخ صدوق، التوحيد، مؤسسه نشر اسلامي، ص 164، ح 1. 47) شيخ طوسي، الامالي، دارالثقافة قم، 1414 ق، ص 205، حديث 351. 48) محمدی ری شهري، ميزان الحكمه، بيروت، ج 5، ص 1959. 49) سيری در نهج البلاغه، ص 86. 50) نهج البلاغه، محمد دشتي، ص 700، حكمت 290. 51) همان، ص 460، خطبه 225. 52) ديوان علی عليه السلام، به نقل از انسان كامل (همان)، ص 48. 53) جاذبه ودافعه علي، همان، ص 96.
همچنين خود آن حضرت فرمود: «والله لو تظاهرت العرب علی قتالی لما وليت عنها... (23) ; به خدا سوگند اگر اعراب در نبرد با من پشت به پشت يكديگر بدهند، از آن روی بر نتابم.‌» و يا پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله می‌فرمود: «يا علي! اگر تمام شرق و غرب عالم به جنگ تو آيند، توان جنگيدن با همه آنان را داری.‌» (24) ولی همين علی عليه السلام كه اسدالله الغالب است، گاهی آن چنان می‌لرزد و می‌ترسد و اظهار خوف و ترس می‌كند كه انسان خيال می‌كند در وجود او از شجاعت هيچ خبری نيست. ضرار بن ضمرة در حضور معاويه درباره علی عليه السلام چنين گفت: «... فاشهد بالله لقد رايته فی بعض مواقفه و قد ارحی الليل سدوله و غارت نجومه و هو قائم فی محرابه قابض علی لحيته يتململ تململ السليم و يبكی بكاء الحزين... آه آه من قلة الزاد و بعد السفر و وحشة الطريق و عظيم المورد (25) ; پس خدا را شاهد می‌گيرم كه او را در بعضی از جايگاه هايش ديدم. در وقتی كه شب پرده‌های تاريكی اش را انداخته بود و ستارگان ظاهر شده بودند، در حالی كه در محرابش ايستاده بود و محاسن خود را بر دست گرفته بود و مانند انسان مار گزيده به خود می‌پيچيد و چون انسان غمديده گريه می‌كرد... [گويا هنوز آواز او را در گوش جان دارم كه می‌فرمود:] آه آه از كمی توشه، طولانی بودن سفر، وحشت راه و بزرگ بودن جايگاه ورود.‌» پس آنگاه اشك معاويه جاری شد و با آستينش آن را پاك كرد و ديگران هم اشك ريختند. سپس معاويه گفت: آری ابوالحسن چنين بود. بعد گفت:‌ای ضرار! چگونه در فراق علی عليه السلام صبر می‌كني؟ گفت: مانند كسی كه فرزندش را بر روی سينه اش قربانی نموده باشد... كه اشكش تمام نمی‌شود وحسرتش پايان نمی‌يابد. و با همان حال گريه، از نزد معاويه بيرون آمد. معاويه گفت: اگر بميرم شما چنين ثنا نمی‌گوييد. شخصی گفت: رفيق به اندازه رفيقش است. (26) به دعای كميل علی بنگريد، جز گريه و زاری و ترس و لرز در آن نمی‌بينيد: «ياسيدی فكيف لی و انا عبدك الضعيف الذليل الحقير المسكين المستكين;‌ای آقای من! پس چگونه خواهد بود حال من در حالی كه من بنده ضعيف، خوار، ناچيز، مستمند و بيچاره تو هستم. (27)‌» همچنين به دعای صباح آن حضرت كه سر تا پا اظهار عجز و ناتوانی و بی‌چيزی است بنگريد كه می‌گويد: «الهی قرعت باب رحمتك بيد رجائی و هربت اليك لاجئا من فرط اهوائي; خدايا! من در خانه رحمت تو را با دست اميدواری می‌كوبم، و به سوی تو فرار می‌كنم در حالی كه از بی‌حدی هواهايم به تو پناه می‌برم.‌» (28) شبيه همين مضمون را در ابتدای مناجات شعبانيه داريم. آنجا كه به درگاه الهی عرض می‌كند: «فقد هربت اليك و وقفت بين يديك (29) ; به سوی تو فرار كردم و درمقابل تو ايستادم.‌» و در مناجات مسجد كوفه، حضرتش سراسر پناه بردن به خداوند، و اظهار ضعف و ناتوانی را عرضه می‌دارد: «مولای يا مولای انت القوی و انا الضعيف و هل يرحم الضعيف االاالقوي;‌ای مولای من!‌ای مولای من! تو توانمندی و من ناتوان، و آيا ناتوان را جز قدرتمند ترحم می‌كند؟ (30)‌» نيمه شب زمزمه‌ای هست بلند كه مرا می‌گسلد بند از بند هست جانسوزتر از ناله نی كرده صدناله به يك زمزمه طی چه روان بخش صدايی دارد سوز عشق است و نوايی دارد بس كه با شور و نوا دمساز است به سماوات طنين انداز است آسمانها همه با آن عظمت رفته زين حال فرو در حيرت دشت و صحرا همه در بهت و سكوت كه بلند است نوای ملكوت اين نوای ابديت از كيست شايد آهنگ مناجات علی است نيمه شب خلوت رازی دارد با خدا راز و نيازی دارد (31) 2. علی هم سخاوت دارد بی‌حد و نهايت و هم بخيل است بی‌اندازه: سخاوت حضرت بر هيچ كس پوشيده نيست. اوست كه در حال ركوع انگشتری خويش را به فقير می‌دهد و غذای سه شبانه روز خود و اهل و عيالش را در حالی كه روزه دارند، تقديم مسكين و يتيم و اسير می‌كند (32) ; اوست كه بعد از حفر قنوات و رسيدن به آب، بلافاصله آن را در راه خدا وقف می‌كند; اوست كه در راه خدا شبانه و مخفيانه انفاق می‌كند (33) ; اوست كه ارثی از خود به جای نگذاشت; اوست كه بيت المال را جارو می‌كرد و جای آن نماز می‌خواند; اوست كه شمشيرش رادر حال جنگ بعداز تقاضای دشمن به او بخشيد; اوست كه انار تهيه شده برای زهرا عليها السلام را به فقير می‌بخشيد و.... معاويه درمورد سخاوت آن حضرت گفت: «اگر علی دو مخزن از طلا و كاه داشته باشد، اول طلا را در راه خدا می‌دهد، آنگاه كاه را.‌» (34) اما همين علی سخاوتمند، گاهی آن چنان بخل می‌ورزد كه انسان فكر می‌كند در مرام او اصلا سخاوت راه ندارد. اينك به نمونه هايی توجه نماييد: الف) آن حضرت می‌فرمايد: «والله لو وجدته قد تزوج به النساء و ملك به الاماء لرددته; به خدا سوگند اگر بيت المال [تاراج شده را هركجا كه] بيابم [به صاحبان اصلی آن] باز می‌گردانم، گرچه با آن ازدواج كرده ياكنيزانی خريده باشند. (35)‌»
ن علی عليه السلام را بيان كنيم; بلكه فقط حالاتی را از زبان شخصيتهايی كه گوشه‌ای از عظمت او را دريافته‌اند بيان می‌كنيم. امام خمينی قدس سره درباره مقام و منزلت آن حضرت می‌فرمايد: «ما با كدام مؤونه و با چه سرمايه‌ای می‌خواهيم در اين وادی وارد شويم؟ ما درباره شخصيت علی بن ابی طالب عليه السلام از حقيقت ناشناخته او صحبت كنيم يا از شناخت محجوب و مهجور خود؟ اصلا علی عليه السلام يك بشر ملكی و دنيوی است كه ملكيان از او سخن بگويند يا يك موجود ملكوتی است كه ملكوتيان او را اندازه گيری كنند؟ اهل عرفان درباره او جز با سطح عرفانی خود و فلاسفه و الهيون جز با علوم محدوده خود با چه ابزاری می‌خواهند به معرفی او بنشينند؟! تا چه حد او را شناخته‌اند تا ما مهجوران را آگاه كنند؟ دانشمندان و اهل فضيلت و عارفان و اهل فلسفه با همه فضايل و با همه دانش ارجمندشان، آنچه از آن جلوه تام حق دريافت كرده‌اند، در حجاب وجود خود و در آيينه محدود نفسانيت خويش است و مولا غير از آن است. پس اولی [و بهتر] آنكه از اين وادی بگذريم.‌» (9) آنچه در جملات فوق بيان شده حقيقتی است كه قرنها قبل سرور كائنات عصاره عالم هستی پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله درباره امير مؤمنان بيان نموده است: «يا علی ماعرف الله حق معرفته غيری و غيرك و ما عرفك حق معرفتك غيرالله و غيری (10) ;‌ای علي! خداوند متعال را نشناخت به حقيقت شناختنش جز من و تو، و تو را نشناخت آن گونه كه حق شناختن توست، جز خدا و من.‌» و يا در جای ديگر فرمود: «يا علی لايعرف الله تعالی الا انا و انت و لايعرفنی الا الله و انت و لايعرفك الاالله و انا (11) ;‌ای علي! خدا را نشناخت جز من و تو، و مرا نشناخت جز خدا و تو و تو را نشناخت مگر خدا و من.‌» بنابراين، مانيز از بيان اوصاف آن امام همام می‌گذريم و در اين مقال برآنيم كه راز اوصاف متضاد آن حضرت را در حد درك و توان خود بيان داريم. اوصاف متضاد علی عليه السلام از مسائلی كه سخت توجه دانشمندان را به خود جلب نموده، اوصاف متضاد علی عليه السلام است. به طور معمول انسانها يا شجاع‌اند و اهل تقوی و تقدس نيستند; يا دلسوزند و شجاعت ندارند; يا حراف و پرسخن هستند; يا ساكت و كم گو; يا زاهدند و اهل سياست و رزم نيستند و يا.... ولی علی عليه السلام چنين نيست; بلكه جامع صفات نيكو است. حال، به نمونه هايی از سخنان بزرگان در اين زمينه اشاره می‌شود: 1. سيد رضی قدس سره كه به بيش از هزار سال پيش تعلق دارد، متوجه اين نكته و شيفته آن است. لذا می‌گويد: «از عجايب علی عليه السلام كه منحصر به خود او است و احدی با او در اين جهت شريك نيست، اين است كه وقتی انسان در آن گونه سخنانش كه در زهد و موعظه و تنبه است تامل می‌كند، و موقتا از ياد می‌برد كه گوينده اين سخن، خود شخصيت اجتماعی عظيمی داشته و فرمانش همه جا نافذ و مالك الرقاب عصر خويش بوده است، شك نمی‌كند كه اين از آن كسی است كه جز زهد و كناره گيری چيزی را نمی‌شناسد و كاری جز عبادت و ذكر ندارد; گوشه خانه يا دامنه كوهی را برای انزوا اختيار كرده، جز صدای خود چيزی نمی‌شنود و جز شخص خود كسی را نمی‌بيند واز اجتماع و هياهوی آن بی‌خبر است. كسی باور نمی‌كند كه سخنانی كه در زهد و تنبه و موعظه تا اين حد موج دارد، و اوج گرفته است، از آن كسی است كه در ميدان جنگ تا قلب لشكر فرو می‌رود، شمشيرش در اهتزاز است و آماده ربودن سر دشمن است، دليران را به خاك می‌افكند و از دم تيغش خون می‌چكد، و در همين حال اين شخص زاهدترين زهاد و عابدترين عباد است.‌» آنگاه می‌گويد: «من اين مطلب را فراوان با دوستان در ميان می‌گذارم و اعجاب آنها را بدين وسيله بر می‌انگيزم.‌» (12) 2. صفی الدين حلی متوفای قرن هشتم هجری در اين باره می‌گويد: جمعت فی صفاتك الاضداد و لهذا عزت لك الانداد زاهد حاكم حليم شجاع ما تك ناسك فقير جواد خلق يخجل النسيم من اللطف و باس يذوب منه الجماد جل معناك ان تحيط به الشعر و يحصی صفاتك النقاد (13) «در صفات تو ضدها جمع شده‌اند. از اين رو، همانند تو كم پيدا است، هم زاهدی و هم حاكم [كه نوعا اين دو جمع نمی‌شوند] ، هم حليمی [در نهايت درجه حلم] و هم شجاعی [در نهايت درجه شجاعت] ، هم خونريزی [در نهايت درجه خونريزی آنجايی كه بايد خون كثيفی را ريخت] و هم عابدی [در منتهای درجه عبادت] ، فقيری و بخشنده (نداری و انفاق كننده)، خلقهای [نيكي] كه نسيم [سحر] از لطافت آن شرمسار و خجل است و شدت [و قدرت و صلابتی كه] جمادات به موجب آن ذوب می‌شوند. معنا [و صفات] تو برتر از آن است كه شعر بر آن احاطه يابد و نقاد آن را شماره كند.‌» 3. شيخ محمد عبده، شارح نهج البلاغه، می‌گويد: