eitaa logo
خزینة الجواهر
1.1هزار دنبال‌کننده
31هزار عکس
28.7هزار ویدیو
34.9هزار فایل
منبعی از محتوای ناب تبلیغی مناسبتی ارتباط باخادم كانال @a1nemati پستهای مفیدتان را به ما ارسال کنید
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خزینة الجواهر
چند متن از منابع دسته اول پیرامون فضایل امیرالمومنین بسیار ناب ومفید👆👆👆👆🌺🌺🌺
هدایت شده از خزینة الجواهر
ترجمه کتاب شریف الغدیر نرم افزاری روان و رایگان👆
شعر مشهور «ها عليٌّ بشرٌ کیف بشر» ( برگرفته از سایت www.emamat.ir) متن شعر 1.ها علىٌّ بشر كيف بشر ربه فيه تجلى و ظهر 2.علة الكون و لولاه لما كان للعالم عين و اثر 3.و له ابدع ما تعقله من عقول و نفوس و صور 4.فلك فى فلك فيه نجوم صدف فى صدف فيه درر 5.ما رمى رمية الا و كفى ما غزا غزوة الا و ظفر 6.اغمد السيف متى قابله كل من جرد سیف و شهر 7.اسد الله اذا صال و صاح ابو الايتام اذا جاد و بر 8.حبه مبدء خلد و نعم بغضه منشاء نار و سقر 9.هو فى الكل امام الكل من ابو بكر و من كان عمر؟ 10. ليس من اذنب يوما بامام كيف من اشرك دهرا و كفر؟ 11.كل من مات و لم يعرفه موته موت حمار و بقر 12.خصمه ابغضه الله و لو حمد الله و اثنى و شكر 13. خله بشره الله و لو شرب الخمر و غنى و فجر! 14. من له صاحبة كالزهراء او سليل كشبير و شبر 15.عنه ديوان علوم و حكم فيه طومار عظات و عبر 16.بو تراب و كنوز العالم عنده نحو سفال و مدر 17.و هو النور و اما الشركاء كظلام و دخان و شرر 18.ايها الخصم تذكر سندا متنه صح بنص و خبر 19. اذ اتى احمد فى خم غدير بعلى و على الرحل نبر 20. قال من كنت انا مولاه فعلى له مولا و مفر 21.قبل تعيين وصى و وزير هل ترى فات نبى و هجر؟ 22. من اتى فيه نصوص بخصوص هل باجماع عوام ينكر؟ 23.آية الله و هل يجحد من خصه الله بآى و سور؟ 24.وده اوجب ما فى القران اوجب الله علينا و امر 25.مدعى حب على و عِداه مثلُ من انكر حقاً و اقرّ ترجمه و معنى ابيات: 1- بدان كه على بشر است،اما چگونه بشرى است؟بشرى است كه آثار قدرت پروردگارش در وجود او آشكار و نمايان شده است. 2- آن حضرت علت غائى آفرينش است كه اگر او نبود براى عالم واقعيت و اثرى نبود(خداوند بخاطر او عالم را بوجود آورده است( 3- و آنچه را كه تو از عالم عقول و نفوس و صور(عوالم سه گانه خلقت كه در طول هم قرار گرفته و عبارتند از عالم عقل و مثال و ماده) تعقل و انديشه كنى براى وجود او ابداع شدهاند. 4- فلكى است در داخل فلكى و داراى ستارگان است و صدفى است در داخل صدفى و داراى گوهرهاى درخشانى است(آن حضرت محاط در اوصاف پيغمبر اكرم است و ائمه ديگر هم از وجود او پديد آمدهاند( . 5- تيرى نينداخت جز اينكه آن تير براى هلاك دشمن كافى شد و بجنگى وارد نشد جز اينكه از آن پيروز در آمد. 6- تمام شمشير كشان موقع مقابله با او(براى اينكه عرض اندام نكنند از ترس وى) شمشير خود را غلاف ميكردند. 7-موقعي كه حمله ميكرد و صيحه ميزد شير خدا بود و در موقع بخشش و احسان پدر يتيمان بود. 8- محبت و دوستى آن حضرت سر چشمه بهشت و نعمتهاى بهشت است و دشمنى او منشاء آتش دوزخ و جهنم است. 9-او در تمام عالم پيشواى همه پس از رسول اكرم صلى الله عليه و آله است ابو بكر و عمر كيستند كه با او لاف برابرى زنند؟ 10- كسى كه يكروز هم مرتكب گناه شود شايسته امامت نيست پس چگونه شايسته آن مقام باشد كسى كه يك عمر در شرك و كفر بوده است(امام بايد معصوم و منتخب از جانب خدا باشد( . 11- هر كسى كه مرد و او را نشناخت مرگ او مانند مرگ خر و گاو است(مانند زمان جاهليت مرده و اين سخن اشاره است بحديث من مات و لم يعرف امام زمانه( 12- دشمن آن حضرت مبغوض خدا است اگر چه خدا را ستايش كند و ثنا گويد و سپاسگزار باشد. 13- دوست و محب او را از خداوند مژده بهشت داده اگر چه شرب خمر كرده و آواز خوانده و مرتكب فجور باشد.(البته اين مطلب احتياج بتوضيح دارد ( 14- جز على كيست كه زوجهاى چون زهرا عليها السلام يا فرزندانى مانند حسين عليهما السلام داشته باشد؟ 15- ديوان علوم و حكمتها از آنحضرت است و طومار موعظهها و پندها در نزد اوست. 16- آنجناب خاك نشين بود و(اعتنائى بدنيا نداشتبطوريكه) گنجهاى عالم(شمشهاى طلا) در نزد او بمنزله سفال و كلوخ بود. 17- و او نور خالص است و اما شركاى خلافت او مانند ظلمت و دود و شرر ميباشند. 18- ايكه مخالف امامت او هستى بياد آر،سند آن روايتى را(در غدير خم) كه متن آن بنابروايات و اخبار شما هم صحيح است. 19-موقعيكه در غدير خم پيغمبر صلى الله عليه و آله على را آورد بر جهاز شتران(عوض منبر) بالا رفت. 20- و فرمود من بر هر كس از نفس او اولى بتصرف هستم اين على بر او اولى بتصرف و پناهگاه است. 21- هيچ پيغمبرى را ديدهاى كه پيش از تعيين وصى و جانشين وفات يابد و يا هجرت كند؟ 22- كسى كه در شان او نصها و روايات مخصوصى آمده باشد آيا ميتوان با اجماع مشتى عوام الناس منكر او شد؟
23-على عليه السلام آيت عظماى خدا است آيا انكار كرده ميشود كسى كه خداوندبراى او آيهها و سورههائى اختصاص داده است؟ 24- دوستى آنحضرت واجبترين امرى است كه در قرآن آمده و خداوند او را بما واجب فرموده است. 25- كسيكه ادعاى دوستى آنحضرت و مخالفين او را دارد مانند كسى است كه حقى را انكار كند و هم بدان اقرار نمايد. شرح حال ملامهرعلی تبریزی خویی سال تولد او بدرستی معلوم نیست ولی از تصریح فرهادمیرزا (ص 70) به اینکه در 1262 به سن هشتادسالگی از دنیا رفته ، پیداست که سال تولد او حدود 1182 بوده است . در زادگاه او نیز به سبب اشتهارش به زنوزی و خویی اختلاف هست که او را متولد و پرورش یافته در خوی دانسته است ( ریاحی ص، 9،14؛ صدرایی خویی225 ) ملامهرعلی تحصیلات ابتدایی را در خوی به انجام رسانید، سپس برای ادامه تحصیل به عراق و خراسان و اصفهان سفر کرد و بسیاری از علوم را فراگرفت . او به نجوم علاقه ای وافر داشت و خطاطی هم می کرد. در اواخر عمر به تبریز رفت و بدین سبب به ادیب تبریزی نیز شهرت یافت (مدرس تبریزی ، ج 4، ص 311، به نقل از بحرالعلوم ِ میرزاحسن زنوزی تذکره نگار معاصر ملامهرعلی خویی ؛ قاضی طباطبائی ، ص 27؛ ریاحی ؛ فرهادمیرزا قاجار، همانجاها). وی مدتی نیز در مرند ساکن بود و تأسیس مدرسه ای را در آن شهر به او نسبت می دهند (صدرایی خویی ، ص 15). نادرمیرزا قاجار (متوفی 1303) در گزارش تحصیل خود در صرف و نحو و لغت نزد ملامهرعلی از او با عنوان «دبیری کهنه ادیب … با قدی خمیده » یاد کرده است (ص 382ـ 383). زنوزی نیز او را با اوصافی چون حکیم ، منجم ، عالم و عارف وصف کرده است (مدرس تبریزی ، همانجا). معیشت ملامهرعلی با پریشانی و عسرت توأم بود (رجوع کنید به فرهادمیرزا قاجار، همانجا). چون از وی رفتار خلاف عرف سر می زد، بعضی او را به ملامتیگری منسوب داشته اند. جمعی دیگر نیز از او کشف و کرامت نقل کرده اند (قاضی طباطبائی ، ص 28ـ 29). ملامهرعلی که به علت فقر و مسکنت ، به رغم میل خود، بیشتر عمرش را در تجرد گذراند ــ در اواخر عمر ازدواج کرد و پسری به نام فضلعلی از خود بجا گذاشت که خاندان فضلی در تبریز از اعقاب او هستند (ریاحی ، ص 226؛ فرهادمیرزا قاجار، ص 82؛ قاضی طباطبائی ، ص 30). وی در 1262 در تبریز از دنیا رفت (فرهادمیرزا قاجار، ص 70؛ریاحی ، ص 255). عمده شهرت ملامهرعلی فدوی خویی : به سبب قصیده مدحیّه یا غدیریّه اوست ، با مطلع : ها علیٌّ بشرٌ کیف بشر؟/ ربُّهُ فیه تجلّی و ظهر (فرهادمیرزا قاجار، همانجا؛ برای روایت رؤیای ملامهرعلی پس از انشای این قصیده و به خواب دیدن پیامبر و علی علیهماالسلام رجوع کنید به تبریزی خیابانی ، ص 128). مقبولیت و رواج عام بیت بدیع و زیبای فوق که بسی مشهورتر از شاعر آن است باعث شده تا بعضی تذکره نویسان گمان برند که ملامهرعلی این بیت معروف را تضمین کرده و مطلع قصیده خود قرار داده است . قصیده مزبور بین سالهای 1216ـ1240 سرود شده و ابیات آن نیز به اختلاف بین بیست تا چهل بیت با تقدم و تأخر بسیار گزارش شده است (صدرایی خویی ، ص 28ـ 29). فرهادمیرزا در زنبیل ، ضمن نقل اشعار و شرح حال جامعی از فدوی (ص 70ـ 88) که معاصر او بوده ، قصیده مزبور را در بیست ونه بیت نقل کرده است (ص 70 ـ72). ترجمه فارسی منظومی نیز از این قصیده ، با همان وزن و قافیه ، از میرزامحمدرضا بصیرت شیرازی در دست است که در آن چهل بیت نقل و ترجمه شده است (صدرایی خویی ، ص 31ـ 36). قصیده غدیریّه از زمان سروده شدن موردتوجه و اقبال فضلا و شعرا و مخصوصاً اهل منبر واقع شد، به طوری که گذشته از ترجمه منظوم یاد شده ، چهار تخمیس و یک تضمین از آن سروده شد (برای تفصیل در این باره رجوع کنید به همان ، ص 38ـ61). ملامهرعلی به سه زبان ترکی ، فارسی و عربی شعر می سرود.
تخلص او در فارسی و ترکی «فدوی » بود (فرهادمیرزا قاجار، ص 70؛ قس هدایت ، ج 2، بخش 2، ص 951، که تخلص او را با نامش خلط کرده و «مهری » ضبط کرده است ). همچنین وی قصیده لطیف و کوتاهی در هجده بیت به فارسی و درمنقبت پیامبر اکرم صلی اللّه علیه وآله وسلم با این مطلع دارد: «لا» استعاره ای زجلال محمد است / «الاّ» کنایه ای ز جمال محمد است (فرهادمیرزا قاجار، ص 73ـ74). گذشته از این دو قصیده ، اشعار فارسی و عربی وی از استحکام و بلاغت چندانی برخوردار نیست . بویژه اشعار عربی او دارای سکته های ناخوش و اغلاط ادبی است (در باره شعر فارسی و عربی خویی رجوع کنید به قاضی طباطبائی ، ص 30ـ31). در عوض اشعار ترکی او را به سبب احتوای بر معانی لطیف عاشقانه و نیز بیان موضوعات حکْمی و فلسفی عالی شمرده اند (همان ، ص 31). وی قصاید و مراسلاتی به عربی در مدح میرزا عیسی و پسرش میرزاابوالقاسم قائم مقام فراهانی دارد که در آنها مداحی را شعار خود کرده و برای طلب وظیفه و وجه معاش شرحی از وضع نابسامان و فقر و تجرد خود آورده است . زبان وی در این قطعات تند، هجوآمیز و رکیک است (فرهادمیرزا قاجار، ص 75ـ 78، 85 ـ 87). ملامهرعلی زمانی نیز به سبب شعری دوپهلو و طنزآمیز که برای میرزاابوالقاسم شیخ الاسلام تبریزی (متوفی 1279) گفته بود، مورد بی مهری او واقع شد (قاضی طباطبائی ، ص 28). وی قصیده ای تاریخی نیز در مدح حسینقلی خان دُنبلی ، حاکم وقت خوی ، در 92 بیت سروده که در آن از بی وفایی دنیا شکایت کرده است (برای قصیده مزبور رجوع کنید به ریاحی ، ص 572 ـ 575). از ملامهرعلی دیوانی بجا نمانده و تنها اشعاری پراکنده به فارسی و عربی و ترکی و مادّه تاریخهایی به عربی در تذکره ها از او نقل شده است (برای اشعار رجوع کنید به فرهادمیرزا قاجار، ص 70ـ 88؛ ریاحی، ص 225ـ227؛ صدرایی خویی، ص 19ـ 25؛ قس آقابزرگ طهرانی ، ج 9، قسم 3، ص 816 ، 1136، که با اشتباه و تکرار از دیوان فدوی زنوزی خویی و دیوان مهر خویی نام برده است ؛ برای مادّه تاریخهای خویی رجوع کنید به نخجوانی ، ص 30، 313). منابع : 1) آقابزرگ طهرانی ؛ علی تبریزی خیابانی ، کتاب علماء معاصرین ، چاپ سنگی تهران 1366 2) محمدامین ریاحی ، تاریخ خوی ، تهران 1372ش 3) علی صدرایی خویی ، ولایت نامه «غدیریّه » ، قم 1376ش 4) فرهادمیرزا قاجار، زنبیل ، چاپ محمد رمضانی ، تهران 1367 ش 5) حسن قاضی طباطبائی ، «ملامهرعلی تبریزی »، نشریه دانشکده ادبیات تبریز ، سال 1، ش 5 (مرداد 1327) 6) مدرس تبریزی ؛ نادرمیرزا قاجار، تاریخ و جغرافی دارالسلطنه تبریز چاپ غلامرضا طباطبائی مجد، تبریز 1373 ش 7) حسین نخجوانی ، مواد التواریخ ، تهران 1343ش 8) رضاقلی بن محمدهادی هدایت ، مجمع الفصحا ، چاپ مظاهر مصفا، تهران 1336ـ 1340 ش .
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
✍ شکرگزار سفر زائران عراقی به ایران باشیم! در ماه‌های اخیر در فضای مجازی و در بعضی از سایت‌های خبری و رسانه‌ای تبلیغات اغواگرانه و مسمومى نسبت به سفر زائران و برادران عراقی به ایران می‌شود. پیوند ملت‌های و ریشه‌ای دیرینه دارد و حتی به صدر اسلام بر می‌گردد و یکی از دلایلی که امیرالمؤمنین علی (ع) مرکز خلافت خود را از مدینه به کوفه منتقل کردند برای همین نزدیکی به ایرانی‌ها بود. از هنگامی که استعمار انگلیس عراق را اشغال کرد و ممالک اسلامی را تکه تکه کردند، همواره سعی داشتند اختلاف بین عرب و عجم و یا بین شیعه و سنی ایجاد کنند... دشمنان می‌دانند که در ایران و عراق جاذبه‌ها و ظرفیت‌هایی هست که این دو ملت را همواره به هم نزدیک می‌کند و مهمترین آنها علاوه بر هم‌کیش و هم‌مذهب بودن، وجود حرم‌های اهل بیت(ع) در عراق و ایران است و دل‌های مشتاقان از هر دو ملت برای زیارت آنها می‌تپد و مخصوصاً‌ در این سال‌های اخیر با همایش ده‌ها میلیونی در کربلا دشمنان به وحشت افتاده و به هر شکلی درصدد به‌هم‌زدن این نمایش وحدت امت اسلامی هستند. اگر شما می‌بینید امروزه در فضای مجازی تبلیغات مسمومی نسبت به سفر زائران عراقی به ایران می‌شود باید به هوش باشیم که وهله نخست روزنامه انگلیس سه سال پیش با درج گزارشی از سفر زائران عراقی به مشهد بحث مبتذل توریسم سکس را مطرح کرد و پس از آن رسانه‌های وابسته به آل‌سعود این تبلیغات منفی را برای غیرت مردم ایران دنبال کردند و سپس همین بافته‌های آنها در فضای مجازی دست به دست می‌شود! مشابه همین حرکت را در عراق هم انجام می‌دهند ولی ایرانی‌ها از آن غافل هستند و نمی‌دانند که همین دشمنان برای سفر زائران ایرانی به عراق و مخصوصاً در ایام اربعین چه تبلیغات مسموم و دروغین می‌کنند که یک نمونه آن در ایام اربعین سال گذشته این بود که روزنامه فرا منطقه‌ای وابسته به سعودی‌ها در صفحه اول خود برای تحریک غیرت عراقی‌ها نسبت به ایرانی‌ها نوشت این سیل جمعیت میلیونی که در اربعین از ایران به عراق می‌آید زن‌های عراقی را باردار می‌کند و برمی‌گردد!! ملت ایران به خوبی واقف است مخصوصاً در این شرایط که خوابیده است و صرفاً از نعمت توریسم زیارتی به برکت مرقد مطهر امام هشتم حضرت امام علی‌ابن‌موسی‌الرضا (ع) در مشهد و خواهر والامقامش حضرت فاطمه معصومه (س) در قم برخورداریم و سالانه میلیون‌ها عراقی به ایران سفر می‌کنند فرصت مغتنمی است تا در پرتو گردشگری زیارتی چرخ اقتصاد به حرکت درآید و هزاران هتل و مسافرخانه در شهرهای مذکور و حتی مناطق شمالی کشور که مورد علاقه بازدید و گردشگری آنهاست،‌ خالی نماند. البته این نکته بدیهی است در یک جمعیت میلیونی که بین دو کشور جابجا می‌شود، امکان هر گونه اتفاقی هست، کما اینکه گاهی هتل زائران ما در کربلا و نجف آتش گرفته و یا بالعکس هتل و مسافرخانه آنان در مشهد و یا قم و یا دیگر شهرها طعمه حریق شده است و یا گاهی اتوبوس زائران ما تصادف کرده و یا گاهی اتوبوس زائران آنها تصادف می‌کند و یا ممکن است در این ازدحام‌ها کیف‌قاپی هم برای هر دو گروه زائر در ایران و عراق اتفاق بیفتد، اما هیچگاه این گونه حوادث را بسط عمومی نمی‌دهند. چرا روزنامه گاردین انگلیس و الشرق الاوسط سعودی از این همه سفرهای عراقی‌ها و ایرانیان به تأتیانی ، و سواحل دیگر کشورها و جاهایی که بساط عیش مهیاست، حرفی نمی‌زنند، اما چشم دیدن سفر میلیون‌ها زائرایرانی و عراقی به کشورهای یکدیگر را نمی‌توانند تحمل کنند و لذا با لجن‌پراکنی و یا حتی کلیپ‌های ساختگی و غیرواقعی در پی تخریب اذهان عمومی مردم هر دو کشور هستند تا اینکه بتوانند آنان را نسبت به یکدیگر بدبین کرده وموجبات افتراق بین آنان را فراهم آورند. متن کامل: http://hawzahnews.com/detail/News/460000@HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
❓چرا عید غدیر از همه‌ی اعیاد بالاتر است؟ 🔻رهبرمعظم‌انقلاب: اینکه در بعضی از تعبیرات گفته شده است که عید غدیر و از همه‌ی اعیاد بالاتر است، علّت این و وجه این چیست؟ خب، در قرآن کریم آیاتی هست که به غیر از مسئله‌ی غدیر به مسئله‌ی دیگری قابل تطبیق نیست. 💠 همین آیه‌ی معروف «الیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخشَونِ اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم وَ اَتمَمتُ عَلیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دیناً» که در اوایل سوره‌ی مائده است، با غیر مسئله‌ای در وزن و اهمّیّت و اندازه‌ی مسئله‌ی غدیر، قابل تطبیق نیست. 🔹امروز روزی است که دشمنان -کفّار- از دین شما مأیوس شدند. چه چیزی مگر بر دین اضافه شد که دشمن را مأیوس کرد؟ ...این تعبیر درباره‌ی نماز، زکات و جهاد نیامده است. 🔺پس این یک قضیّه‌ی دیگری غیر از احکام فرعی است. آن قضیّه چیست؟ قضیّه‌ی رهبری جامعه‌ی اسلامی؛ قضیّه‌ی نظام حکومت و امامت در جامعه‌ی اسلامی. ۹۵/۰۶/۳۰ @Khamenei_ir @HawzahNews
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻استاد انصاریان در جمع مردم اصفهان: ✅ در اتاق‌های دربسته برای مردم تصمیم نگیرید ⭕️ امام جمعه‌های تلخ، تیز و تند را در شهرهای پرجمعیت تغییر دهید ➖ چند وقت پیش به یک جلسهٔ بسیار مهمی دعوت شده بودم که بعضی از سران مملکت هم بودند؛ از من پرسیدند: شما بین مردم هستید و همهٔ شهرها، حتی تا روستاها می روید، نظرتان دربارهٔ مردم چیست؟ باید با چه کار کرد که آرام باشند و مردمی که قهر کرده‌اند، برگردند؟ گفتم: من یک نظر بیشتر ندارم و آن هم به مردم است. محبت کردن به مردم هم کم کردن بار و درد مردم است. ➕ شیعه شدن چند مسیحی و یهودی فقط با برخورد خوب تاکنون چند مسیحی و فکر می کنم یک یهودی به من برخورده اند، فقط با با آنها برخورد کرده ام و آنها شیعه شده اند؛ حتی دو - سه مهندس و دکتر با سوادِ غیرشیعه به من برخوردند و شیعه شدند. ➕ یکی از آنها قبل از برخورد به من شیعه شده بود که او هم دکتر و رئیس بهداری مرکز استان بود. گفتم کدام یک از کتابهای ما را خوانده ای؟ گفت: هیچ کدام. گفتم: پس چه شد که شیعه شدی؟ گفت: من در قرآن مجید دیدم که خدا به پیغمبر(ص) می گوید: «فَبِمٰا رَحْمَةٍ مِنَ اَللّٰهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کنْتَ فَظًّا غَلِیظَ اَلْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِک»، اتفاق افتاد و به مکه رفتم، دیدم که آخوندهای از زهرمار هم تلخ ترند! گفتم اگر دین این است، من این دین را نخواستم و همان جا در خانهٔ کعبه و مسجدالحرام شیعه شدم. شما آخوندهای شیعه از عسل شیرین تر هستید. شما اسلام را نشان می دهید و آنها ما را از اسلام دفع می کنند. ➕ استاد دانشگاهی در مصر ایمیل زده بود که با شنیدن شما شیعه شدم؛ چون دیدم همه ٔ این دعا محبت و رحمت است. فارسی هایش را که نمی فهمیدم، ولی آن تُن خواندن و حرف زدن معلوم بود که موج فقط موج محبت است و ما نمونهٔ این دعا را در دین خودمان نداریم. ⚠️ ای کسانی که از دولت و آخوندها کارگردان مردم هستید، جاذبه و محبت داشته باشید، دفع را رها کنید که کاری ظالمانه و بد است برای شیطان است! تلخی برای آدمی است که کم داشته و روحیه ناقصی دارد، پیغمبر(ص) می فرمایند: تلخی جرقه‌ای از آتش دوزخ در وجود افراد خشمگین، تلخ، سنگ دل، عصبانی و هجوم کنندهٔ به مردم هست، این یک دستور است، می توانیم عمل کنیم؟ اقهر جرقهٔ آتش است که پیغمبر(ص) فرموده اند؛ بیش از سه روز نگه ندارید! حالا سه روز قهر باشید، یک خرده آرام بگیرید و دوباره به همان محبت و رابطهٔ اوّل برگردید. همه باید نمایندهٔ رحمت خدا باشیم! 💠 فبِمٰا رَحْمَةٍ مِنَ اَللّٰهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کنْتَ فَظًّا غَلِیظَ اَلْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِک فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اِسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شٰاوِرْهُمْ فِی اَلْأَمْرِ فَإِذٰا عَزَمْتَ فَتَوَکلْ عَلَی اَللّٰهِ إِنَّ اَللّٰهَ یحِبُّ اَلْمُتَوَکلِینَ». 🔻حال این دستورات را نسبت به یکدیگر عملی کنید: 🔹الف) «فَاعْفُ عَنْهُمْ»، از آنها بگذرید؛ 🔹ب) «وَ اِسْتَغْفِرْ لَهُمْ»، و به جای آنها بر ایشان طلب مغفرت کنید و بگویید: خدایا! اینها را بیامرز، من هم می بخشم. 🔹ج) «وَ شٰاوِرْهُمْ فِی اَلْأَمْرِ»، حبیب من! در امور امت با آنها مشورت کنید. در اتاق دربسته ننشینید و برای مردم تصمیم بگیرید، برای مردم مالیات وضع کنید، برای مردم بیمه و ارزش افزوده درست کنید، در اتاق دربسته باری روی دوش امت نگذارید! از چهره های ریش سفید هر صنفی بخواهید که شما را راهنمایی کنند تا امور امت به آسانی و خوبی بگذرد؟ در اتاق دربسته، نشناخته و نفهمیده برای خود قانون درست می کنید و به مردم فشار می آید. «وَ شٰاوِرْهُمْ فِی اَلْأَمْرِ»، در صورتی که باید در کل امور زندگی مردم با مردم مشورت کنید. 🔹د) «فَإِذٰا عَزَمْتَ»، وقتی تصمیم به انجام کار بعد از مشورت گرفتید، «فَتَوَکلْ عَلَی اَللّٰهِ إِنَّ اَللّٰهَ یحِبُّ اَلْمُتَوَکلِینَ» متن‌کامل:👇 http://hawzahnews.com/detail/News/460047 @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻 رهبرانقلاب، امروز در دیدار اعضای هیئت دولت: ☑️ دولت باید اقتصاد را مدیریت کند 👈 مسئولان اقتصادی شب و روز نشناسند ✔️ در زمینه اقتصاد باید ، و کارکرد و در حل مشکلات باید شب و روز نشناسند. 🔳 دشمن به دلیل برخی ضعف‌ها و خلأهای اقتصادی، بر موضوع اقتصاد کشور متمرکز شده. در زمینه اقتصادی باید قوی و پُرحجم کار کرد و تمام خلأها را پر کرد که همه این موارد امکان پذیر و شدنی است و ما در اداره اقتصاد کشور نداریم. ✔️ حجم و کیفیت فعالیت و عملکرد مسئولان اقتصادی کشور باید به‌گونه ای باشد که شب و روز نشناسند و محور فعالیت‌ها هم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد که اساس آن تکیه بر است. ✔️ سیاست‌های ، هم سنگرسازی دفاعی و توانمندسازی در مقابل دشمن است و هم، توانمندسازی برای حرکت رو به جلو. ✊ جلسه مجلس نمایش اقتدار و ثبات جمهوری اسلامی ایران بود 🔹 اختلاف نظر میان مسئولان طبیعی است اما این اختلاف نظرها نباید رسانه‌ای شوند زیرا مردم را نگران و مضطرب می‌کند. 🔹 جلسه دیروز مجلس نمایش اقتدار و ثبات جمهوری اسلامی ایران بود و خداوند به آقای رئیس جمهور و قوه مقننه خیر بدهد که مشترکاً چنین نمایش اقتداری را نشان دادند. 🔹 نمایندگان مجلس از رئیس جمهوری که با بیش از ۲۳ میلیون رأی انتخاب شده است، سؤال می‌کنند و رئیس جمهور نیز با خونسردی و متانت به سؤالها پاسخ می‌دهد و این معنای است. 🔹 میان انتظارات نمایندگان و واقعیات موجود، شکافی وجود دارد که باید پر شود. ✊ همه برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها تلاش کنید وظیفه دولت، مدیریت اقتصادی است البته این مدیریت به معنای تصدی‌گری نیست و هدف از سیاستهای کلی اصل ۴۴ نیز این است که تصدی‌گری انجام نشود. 👈 نظارت کامل و مستمر برای بستن منافذ فساد 🔹 در همین قضایای ماههای اخیر بازار و ، اگرچه در خصوص این قضایا توجیهاتی بیان شد اما به هر حال بی‌توجهی و نیز رخ داده است. 💸 امروز روشهای پیشرفته‌ای برای نظارت بر نحوه تخصیص ارز وجود دارد. وقتی قرار است ارز تخصیص داده و یا وارد بازار شود، این کار باید با چشم باز انجام شود و اینگونه نباشد که در این شرایط سخت کشور، چند میلیارد دلار به دست عده‌ای بیفتد که آن را یا کنند و یا به اسم کالا به مصارف دیگر برسانند یا اینکه برای اختصاص یابد. ♻️ ارتباط با همسایگان گسترش یابد 📢 مذاکره با اروپا ایراد ندارد اما در برجام از آنها قطع امید کنید ⛔️ هرگونه مذاکره با آمریکا منتفی است متن‌کامل: hawzahnews.com/detail/News/460098@HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻 از سوی پایگاه دفتر آیت الله العظمی منتشر شد: ⭕️ توضیحات لازم دربارۀ سخنانی که در فیضیه گفته شد ➖ پیرو انتشار بیانیه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی پیرامون گردهمائی مدرسه فیضیه قم، سوالاتی از سوی برخی مخاطبین محترم پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له دریافت شده است که جهت اطلاع بیشتر این عزیزان و سایر مومنین توضیحات ذیل تقدیم می گردد. ➖ این گویندۀ محترم که سوابق خوبی دارد در مدرسۀ در سخنرانی خود مطالبی را عنوان کرد که نشان می دهد، متأسفانه هیچ آگاهی از وضع حوزۀ علمیه ندارد، به عنوان نمونه: 1⃣ ایشان می‌گوید: «ریشۀ در حوزه است، سکولاریزم یعنی چه؟ یعنی تفکیک دین از حکومت و دولت و تمدن، تفکیک نظری وقتی است که شما حرفی ندارید». 🔹 این در حالی است که انقلاب از حوزه های علمیه برخاسته و الان هم مهم ترین پشتیبان انقلاب حوزه های علمیه و مراجع بزرگ هستند. اگر اقلیت کوچکی در حوزه خلاف این عمل می کنند، آن را نمی شود به حوزه تسرّی داد، بیشترین شهیدان انقلاب را حوزویان دادند. 2⃣ ایشان می گوید: «شما پنج تا ـ نه یک درس خارج فقه ـ در قم، نجف، مشهد و اصفهان دارید که پرسش ها را از بیرون بگیرد». 🔹 این در حالی است که در بسیاری از دروس خارج حوزۀ علمیه مخصوصاً مراجع و بویژه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مسائل مستحدثه را عنوان کرده و پاسخ لازم را فراهم نمودند و کتاب های زیادی در این زمینه نوشته و منتشر شده که تمام پرسش ها را از بیرون گرفته اند و لیست این کتاب های چاپ شده حداقل به یکصد و پنجاه کتاب می رسد. 3⃣ ایشان می گوید: «هنر نیست که هی طهارت و نجاست و طواف و اینها را بگویند و هزار بار گفتند و هزار و یکمین بار آنها را بگویند». 🔹 جواب: این یک نوع بی اعتنایی به است که مورد توجه امام راحل(قدس سره) و همه علما بوده و هست و در همین مسائل هم حرف برای گفتن بسیار دارند که در آینده به شرح آن می پردازیم. 4⃣ ایشان می‌گوید: «من شنیدم هفتصد، هشتصد در قم می خواهند بدهند، ما اصلاً هفتصد تا مرجع می خواهیم؟ این جور که کارخانه انبوه تولید مرجع تقلید شروع شده، این که کاری نشد؟». 🔹 اولا: این عدد کاملاً خلاف واقع است. یک دهم آن هم صحیح نیست. معلوم نیست از کجا این عدد را گرفته اند. ثانیاً: آیا تعبیر به «کارخانه انبوه تولید مرجع تقلید» توهین به مرجعیت محسوب نمی شود؟! 🔻 این گوینده محترم می گوید: «چهارتا شرح و حاشیه را می خوانی و همان ها را می گویی و می شوی!». 🔹 این هم سخن عجیبی است. بزرگان مراجع بعد از 40 یا 50 سال به آن مقام می‌رسند و در گذشته هم چنین بوده است. مرحوم شیخ انصاری سخن معروفی دارد می‌گوید: «رسیدن به اجتهاد از طول جهاد هم سخت‌تر است». ✳️ مایل نبودیم این مسائل تلخ بازگو شود اما اصرار جمعی از پرسشگران سایت ما، ما را وادار کرد. ✳️ ما این گوینده را هرگز متهم به سوءنیت نمی‌کنیم، ولی سخنان مزبور برخلاف واقعیات است. خداوند عاقبت امر همه ما را ختم به خیر کند. ✔️ متن کامل: http://hawzahnews.com/detail/News/460109