eitaa logo
خزینة الجواهر
1.1هزار دنبال‌کننده
31.7هزار عکس
29.6هزار ویدیو
35.4هزار فایل
منبعی از محتوای ناب تبلیغی مناسبتی ارتباط باخادم كانال @a1nemati پستهای مفیدتان را به ما ارسال کنید
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از هجرت
شهادت امام رضا علیه السلام (آیت الله وحید خراسانی دام ظله).pdf
153.8K
شنبه 26 مهر برابر 29 صفر کانال هجرت: https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷 https://sapp.ir/hejrat_ir (سروش) 🇮🇷
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز مغفول دستورمهم رهبری 🏳بر تکمیل و ارتقای سندجامع ملی 🏳الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت 🏳توسط نخبگان علمی و سیاسی 🏳جهت اجرا ازآغاز قرن۱۵شمسی 🏳و پایان مهلت ۲ساله معظم له/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️خدا را سپاس گزارم که با هدایت و توفیق او تلاش نظام‌مند چند هزار تن از صاحبنظران و استادان دانشگاهی و حوزوی و فرزانگان جوان برای طرّاحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از ۷سال در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به نتیجه رسید. این سند، اهمّ مبانی و آرمانهای پیشرفت را تدوین کرده و افق مطلوب کشور را در پنج دهه‌ی آینده ترسیم و تدابیر مؤثّر برای نیل به آن را طرّاحی کرده است که با تحقّق آن، که کاری عظیم و دشوار امّا ممکن است، کشور راه پیشرفت را خواهد پیمود و طلیعه مبارک تمدن نوین اسلامی ایرانی در زیست‌بوم ایران رخ خواهد نمود. اکنون با تقدیر از متفکران و استادان و صاحب‌نظرانی که طراحی این سند مهم و مدیریت تهیه آن را بر عهده داشته‌اند، مقرر میدارد: ۱- مجمع تشخیص مصلحت نظام سند پیوست را بعنوان چارچوب بالادستی سیاست‌های کلی مورد ملاحظه قرار دهد و پیشنهادهای تکمیلی برای حصول اطمینان از کفایت آن را در جایگاه یادشده ارائه کند و پس از ابلاغ نسخه نهایی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، سیاست‌های کلی نظام را برای انطباق با الگو بازنگری نماید. ۲- مجلس شورای اسلامی با نگاه ملی به بررسی سند حاضر بپردازد و نکات ضروری برای ارتقای آن را بعنوان سند بالادستی قوانین برنامه‌ای کشور پیشنهاد نماید و تمهیدات لازم را برای تهیه و تصویب طرح‌ها و لوایح برنامه‌ای در چارچوب نسخه نهایی آن مقرر سازد. ۹۷/۷/۲۲ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز مغفول دستورمهم رهبری 🏳بر تکمیل و ارتقای سندجامع ملی 🏳الگوی اسلامی _ ایرانی پیشرفت 🏳توسط نخبگان علمی و سیاسی 🏳جهت اجرا ازآغاز قرن۱۵شمسی 🏳و پایان مهلت ۲ساله معظم له/۲ 💠رهبرانقلاب ۳- دولت فارغ از ملاحظات زودگذر، این سند را از جهت قابلیت اجرا و تحول‌آفرینی بررسی نماید و پیشنهادهای عملی برای ارتقای آن را ارائه دهد. از ذخیره مدیریتی و کارشناسی دولت در مرکز و استانها برای این منظور استفاده شود. ۴- شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی در حیطه وظایف خود به بررسی و ارائه پیشنهاد نسبت به این نسخه از الگو بپردازند! ۵- دانشگاهها و حوزه‌های علمیه و صاحب‌نظران این سند را عمیقاً بررسی نمایند و با ارائه پیشنهادهای مشخص برای ارتقای آن بیش از پیش در ترسیم هدف و مسیر پیشرفت کشور مشارکت جویند. ۹۷/۷/۲۲ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز مغفول دستورمهم رهبری 🏳بر تکمیل و ارتقای سندجامع ملی 🏳الگوی اسلامی _ ایرانی پیشرفت 🏳توسط نخبگان علمی و سیاسی 🏳جهت اجرا ازآغاز قرن۱۵شمسی 🏳و پایان مهلت ۲ساله معظم له/۳ 💠رهبرانقلاب ۶- مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با مشورت مراجع مخاطب در بالا، برنامه زمانی بررسی نسخه حاضر الگو از سوی آنها را تنظیم و نظرات و پیشنهادهای تکمیلی را دریافت و دقیقاً بررسی و بهره‌برداری کند. و ان‌شاءالله نسخه‌ی ارتقاءیافته الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را حداکثر ظرف ۲سال آینده برای تصویب و ابلاغ ارائه نماید. ۷-پس از آن، برای آماده شدن همه‌ی دستگاههای کشور و کمک عمومی مردم برای اجرای الگو، زمانی اختصاص خواهد یافت، بطوری‌که ان‌شاءالله از ابتدای قرن ۱۵ هجری شمسی اجرای الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی با مقدمات کافی و سرعت مطلوب آغاز شود و امور کشور بر مدار آن قرار گیرد. ۸- صداوسیما و دستگاههای تبلیغی و اطلاع‌رسانی رسمی کشور، اخبار فعالیت‌های یادشده را منتشر نمایند، البته بررسی و ارتقای نسخه حاضر الگو در مراجع یادشده متمرکز خواهد بود تا این کار مهم دستخوش مجادلات روزمره نگردد. پیشرفت، مستلزم تحول مطلوب نفوس انسانی و هنجارها و سازوکارهای اجتماعی است و لذا امری تدریجی و طولانی و وابسته به ایمان و عزم و تلاش ملی و صبر و مداومت همگانی و از همه برتر، تفضلات الهی است که به حول و قوه کبریایی‌اش ان‌شاءالله در تداوم انقلاب اسلامی به این ملت عنایت خواهد فرمود! ۹۷/۷/۲۲ ⚠️توجه؛ 🏴با پایان مهلت ۲ساله رهبری به ارگانهای مسئول، متاسفانه تاکنون اقدام روشنی توسط آنان انجام نشده است! @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز ترور بیولوژیکی 🏳مبارز انقلابی ضد یهود 🏳مفسرحکیم، مورخ بصیر 🏳کتابشناس دقیق و غریب 🏳استاد دلسوز، پدر دوشهید 🏳مطیع‌خمینی،رفیق‌رهبری 🏳شهید امیرتوکل کامبوزیا 🏴توسط عامل‌صهیونیستی 💠رهبرانقلاب: ‼️من سال ۴۲ با مرحوم کامبوزیا آشنا شدم، کتابخانه ایشان از کتابخانه‌های قیمتی است چراکه ایشان از آنجاکه با مسائل علمی روز آشنا بود لذا از همه دنیا برایشان کتاب میفرستادند با اینکه آدم تنگدستی بود اما هرچه داشت برای کتاب میگذاشت، در آشنایی و ارتباط با مسائل دنیا عجیب بود، ایشان ۴همسر و ۲۶ فرزند داشت که در زاهدان زندگی میکردند؛ من با ایشان بسیار مانوس بودم با اینکه کم سفر بود اما یکبار آمد به مشهد و من هم به محضرشان در زاهدان میرسیدم، در آن موقع گفتگویمان درباره صهیونیسم بود، ایشان بقدری که بر یهود حساسیت داشت برهیچ چیز دیگر حساسیت نداشت، دید خیلی وسیعی درباره نفوذ یهود صهیونیست داشت، ایشان برای ما اثبات کرد که جنگ صفین و شهادت امیرالمومنین هم دسیسه یهود بود! ۸۰/۴/۲۴ ص۱۴کتاب کامبوزیا @Jahade_tabeini
خزینة الجواهر
محتواي ويژه ي شهادت امام حسن محتبي عليه السلام
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای دیدار شجریان با مریم رجوی در پاریس... پس از یادداشت که به بهانه فوت شجریان در کانالم نوشتم موج فشارهای به اصطلاح هواداران ایشان آغاز شد. با اینکه در آن یادداشت هم متذکر شدم که بهترین استراتژی در برابر این خبر، بی اعتنایی است و قصد نداشتم بیش از این درباره گل به خودیها و جفاهای او در حق این ملت سخن گفته شود ولی اکنون در برابر این موج توهین ها و فشارها فقط یک کلیپ از تلویزیون سازمان منافقین منتشر می کنم تا حضرات بدانند سنگ کسی را به سینه می زنند که به قاتل ۱۷۰۰۰ ایرانی شهید ترور می گوید راس هرم و باافتخار از او تجلیل می کند. متاسفم که دیروز در همدان دیدم بنر بزرگ شجریان در خیابان نصب شده و این یعنی .... بگذریم امیدوارم سخنان شبکه منافقین دروغ باشه .... @mahdavi_arfae
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واقعا پدیده جوزدگی، ایران و ایرانی و فرهنگ ایرانی را نابود خواهد کرد.فقط نمی دانم دوستان عزیزم که همیشه به طرف انتقاد و تخریب نظام غش می کنند و ژست جامعه شناسی میگیرند،چرا ساکت اند از خودشان تحلیلی درنمی کنند؟ امثال آقایان آشنا، زائری، حسام مظاهری و ... کجای این منطق قرار می گیرند. ببینید طرف شبانه آمده پشت بیمارستان جم،دم از استاد میزنه و حتی یک ترانه او را هم گوش نداده. آن هم کدام استاد و اسطوره؟؟؟ @mahdavi_arfae
از آیه سوره انعام و سایر آیاتی که می‌گوید: پیامبر (صلّى اللّه علیه و آله) جز از وحی تبعیت نمی‌کند: «اِنْ اَتَّبِعُ اِلاّ ما یوحی اِلَیَّ ) (1) ( » می‌توان به خوبی استظهار کرد که سیره رسول خدا چه در گفتار و رفتار و چه در املا ـ که کتاب تسبیبی است ـ هیچ گاه بدون اذن وحی نیست و در ابلاغ وحی نیز هرگز بخل نمی‌ورزد. عظمت روحی پیامبر اکرم (ص) در عظمت رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله) همین بس که خدای سبحان می‌فرماید: وَ لَقَدْ اتَیْناکَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانی و َالْقُرْآنِ الْعَظیم ) (2) ( ما سوره مبارکه "فاتحه" و قرآن عظیم را به تو دادیم. 1-. قُلْ لا أَقُولُ لَکمْ عِنْدی خَزائِنُ اللَّهِ وَ لا أَعْلَمُ الْغَیبَ وَ لا أَقُولُ لَکمْ إِنِّی مَلَک إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ ما یوحی إِلَی قُلْ هَلْ یسْتَوِی الْأَعْمی وَ الْبَصیرُ أَ فَلا تَتَفَکرُونَ یونس، 15؛ سوره الأحقاف، آیه 9. 2-. سوره الحجر، آیه 87.
لا تَجْعَلوُا دُعاءَ الْرَّسولِ بَیْنَکُمْ کَدُعاءِ بَعْضُکُمْ بَعْضاً ) (1) ( هر گاه خواستید پیامبر را صدا بزنید او را مانند مردی عادی صدا نزنید. بلکه هم نحوه صدا زدن و هم اصل آن آمیخته با تجلیل و تکریم باشد. عالم بودن به غیب و شهادت از مقامهای منیع رسالت، اطلاع بر غیب است. خدای سبحان می‌فرماید: قُلِ اْعْمَلوُا فَسَیَرَیْ اللّهُ عَمَلُکُمْ وَ رَسوُلُهُ وَ الْمُؤْمِنون ) (2) ( به مردم بگو هر کاری می‌کنید خدا، پیامبر و مؤمنان می‌بینند. یعنی مقام رسالت که مقام اطلاع بر غیب، آگاهی بر نهان و نهاد انسان‌ها، قلب‌ها و فکرها و سرهای دیگران است، از کارهای شما اطلاع دارد. این که خدا فرمود: بگو پیامبر می‌بیند، تنها اخبار نیست بلکه با این بیان، پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) را مظهر عالم غیب و شهادت کرده است. خداوند در جای دیگر می‌فرماید: 1-. سوره نور، آیه 63. 2-. سوره توبة، آیه 105.
راوی عرض کرد: این معنا را می‏دانم؛ کمی روشنتر بیان کنید که چرا رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را ابوالقاسم می‏گویند؟ حضرت فرمود: چون علی‏ بن ابی‏طالب (علیهماالسلام) قسیم الجنّة والنّار است، «قاسم» است؛ یعنی قسمت‏ کننده بهشت و جهنم است. در قیامت آن حضرت به اذن خدا جهنمی‏ ها را به جهنم و بهشتی‏ ها را به بهشت فرا می‏ خواند. پس علی (سلام‏الله‌علیه) قاسم است. و چون خداوند متعال علی‏ بن ابی‏طالب را در همان دوران کودکی به دامان پیامبر منتقل کرد و از همان طفولیت رسول خدا معلم و علی‏بن ابی‏طالب شاگرد پیامبر بود و از آنجا که هر شاگردی فرزند استاد است و استاد حق پدری بر او دارد، پس علی (علیه‏السلام) به منزله فرزند اوست. از این رو پیامبر را «ابوالقاسم» می‏نامند. این معنا و تفسیر برای ابوالقاسم از حکمت این کنیه است. و هر کسی نمی‏تواند بفهمد و معنا کند.
کلامش جز وحی نیست پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) که کلام و سکوتش مظهر کلام و سکوت خداست، هر چه می‌گوید وحی است: وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهوی اِنْ هُوَ اِلاّ وَحْیٌ یُوحی ) (1) ( یعنی آنچه را که به عنوان سنت و سیرت و گفتار دینی از او می‌شنوید، وحی است. این آیه کریمه به لفظ و لسان اختصاص ندارد بلکه مصونیت منطق، رفتار، سنت و سیره او را نیز می‌رساند. به فرض از این آیه نتوان این معنای وسیع و فراگیر را استنباط کرد. 1-. سوره النجم، آیه 3. ‌
کتابی که "لَوْ اَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنِ عَلی جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْیَةِ اللّه ) (1) ( ". اگر حقیقت آن را بر کوه نازل می‌کردیم، آن کوه متلاشی می‌شد؛ کوه توان تحمل عظمت قرآن را ندارد اما تو به خوبی آن را تحمل می‌کنی. او مظهر اسم «محیی» و «مغنی» است خداوند سبحان، پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) را محور حیات قرار داده، او مظهر "محیی" است و پیروی از او حیات بخش است: یا اَیُّها الَّذینَ آمَنوُا اِسْتَجیبوا للّه وَ لِلْرَّسولِ اِذا دَعاکُمْ لِما یُحْییکُمْ ) (2) ( ، مقصود از این حیات، حیات نباتی یا حیوانی یا حیات نازل‌ترین درجه انسانی و مانند آن نیست؛ زیرا خداوند به مردم خطاب نمی‌کند بلکه به مؤمنان خطاب می‌کند، به آنان که از اصل حیات اسلامی طرفی بسته‌اند، می‌فرماید: پیروی از پیامبر، شما را زنده‌تر می‌کند یا همچنان حیاتتان را محفوظ نگه می‌دارد. تجلیل خداوند نسبت به پیامبر اکرم (ص) در خطاب 1-. سوره الحشر، آیه 21. 2-. سوره الأنفال، آیه 24.
چرا رسول خدا را ابوالقاسم می‏گویند؟ القاب و اوصاف معصومین (علیهم‏السلام) نیز حکمتی غیر از آن معانی ظاهری دارد. ما موظفیم این کلمات را بر زبان جاری کنیم؛ اما باید به دنبال این باشیم که باطن این کلمات و حکمت این عبارات و الفاظ چیست؟ شخصی از امام صادق (علیه‏السلام) سؤال کرد: چرا رسول خدا را ابوالقاسم می‏گویند؟ فرمود: برای اینکه آن حضرت فرزندی داشت به نام «قاسم» و چون پدر قاسم بود از این جهت به رسول خدا، «ابوالقاسم» می‏گفتند.
احترام بزرگان جریربن عبدالله گوید: چون رسول خدا مبعوث گردید، من به حضورش آمدم تا با او بیعت کنم، فرمود: یا جریر به چه منظوری پیش من آمده‌ای، گفتم: یا رسول الله (صلّى اللّه علیه و آله) آمده‌ام تا بر دست تو مسلمان شوم، حضرت عبای خود را برای نشستن من به زمین پهن کرد. بعد به یاران خود فرمود: چون کسی که در میان قوم خویش محترم است پیش شما آید احترامش کنید: «اذا اتا کم کریم قوم فاکرموه» ) (1) ( صبر و مقاومت آنگاه که پسرش ابراهیم در حال جان دادن بود چنین فرمود: اگر فرزند در گذشته، برای پدر اجری نداشت و اگر این نبود که زندگان به مردگان ملحق خواهند شد، در این صورت بر تو محزون می‌شدیم ای ابراهیم، بعد به گریه افتاد و فرمود: چشم اشک می‌ریزد، قلب می‌سوزد ولی جز آنچه خدا راضی باشد سخنی نمی‌گوئیم و ای ابراهیم ما در فراق تو محزونیم: «و قال لابنه ابراهیم و هو یجود بنفسه: لولا ان الماضی فرط الباقی و ان الاخر لاحق بالاول لحزّنا علیک یا ابراهیم ثم دمعت عینه و قال: تدمع العین و یحزن القلب و لا نقول الا ما یرضی الرب و انّا بک یا ابراهیم لمحزونون ) (2) ( ». 1-. مکارم الاخلاق، ص 25. 2-. اصول کافی، ج 2، ص 183.
هر دو مسلمانى که با هم قهر کنند و سه روز به قهر خود ادامه دهند و آشتى نکنند، هر دو از اسلام بیرون روند و میان آنان هیچ پیوند دینى نباشد و هر کدام از آنها پیش از دیگرى با برادرش حرف بزند، در روز حسابرسى زودتر به بهشت مى رود. ) (1) ( پیامبر اکرم ص فرمودند: إِنَّ اللّه أَحَبَّ الکَذِبَ فِى الصَّلاحِ و َأَبغَضَ الصِّدقَ فِى الفَسادِ؛ براستى که خداوند دروغى را که باعث اصلاح باشد دوست مى دارد و راستى را که موجب فساد گردد، دشمن مى دارد. ) (2) ( پیامبر اکرم ص فرمودند: اتّقوا اللَّه و أصلحوا ذات بینکم. از خدا بترسید و میان خویش را اصلاح کنید. ) (3) 1-. اصول كافى، ج2، ص345، ح5. 2-. وسائل الشيعه، ج12، ص252، ح16229. 3-. نهج الفصاحه، ص164، ح49.
عالِمُ الْغَیْبِ فَلایَظْهَرُ عَلی غِیْبِهِ اِلاّ مَنِ ارْتَضی مِنْ رَسولٍ ) (1) ( خداوند عالم غیب است و غیب را بر احدی آشکار نمی‌کند مگر بر رسولی که مرتضی باشد. یعنی دینش مرضی خدای سبحان باشد و رسول اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) به یقین مرتضای خدا و دین او به یقین خداپسندانه بود. از این آیه استفاده می‌شود که رسول اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) عالم غیب است. دارنده شرح صدر خداوند سبحان به رسول اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) می‌فرماید: ما برای این که تو را به مکتب لدی اللهی برسانیم و از ام الکتاب برخوردارت کنیم. ظرف دلت را باز کردیم تا گنجایش این علوم را داشته باشی. اَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکْاَلَّذی اَنْقَضَ ظَهْرَک ) (2) ( 1-. سوره جن، آیه 26 و 27. 2-. سوره انشراح، آیه 1 و 2.
سبحان، از نظر ادب محاوره، حرمتی خاص برای پیامبر خاتم (صلّى اللّه علیه و آله) قائل است که برای انبیای پیشین قائل نبوده. انبیای گذشته را با نام مخصوص آنها خطاب می‌کند، اما هرگز نام مبارک پیامبر اسلام را به عنوان "یا محمد" نمی‌برد بلکه همیشه از او با تعبیرهای تجلیل آمیزی همچون: "یا أیّها النبی"، "یا أیّها الرسول" یاد می‌کند. مثلاً درباره آدم ابوالبشر می‌فرماید: یا آدَمُ اسکنانت وَ زَوْجُکَ الْجَنَّة درباره حضرت نوح می‌فرماید: یا نُوح اِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أهْلِک ) (1) ( درباره موسی: یا مُوسی أَقْبِلْ وَ لاتَخَفْ ) (2) ( ولی درباره رسول (صلّى اللّه علیه و آله) علاوه بر خطاب جلالت آمیز خود، به بندگان نیز می‌آموزد: 1-. سوره هود، آیه 46. 2-. سوره القصص، آیه 31. احمد نعمتی: بار توان فرسا را از دوش تو برداشتیم و سینه‌ات را گشودیم، مانعی از درون و فشاری از بیرون نداری، می‌توانی اسرار را بنگری و سختی‌ها را تحمل کنی. درود فرستادن خدا و ملائکه بر پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) مقام پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) آن قدر والاست که آفریدگار هستی و تمامی فرشتگان بر او درود می‌فرستند و خداوند به همه مؤمنان دستور می‌دهد که آنها هم بر پیامبر (صلّى اللّه علیه و آله) درود بفرستند: اِنَّ اللّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبی یا اَیُّهاَ الَّذینَ آمَنوُا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّموُا تَسْلیماً ) (1) ( خداوند و فرشتگانش بر پیامبر درود می‌فرستند، ای کسانی که ایمان آورده‌اید! بر او درود بفرستید و سلام گویید و تسلیم فرمانش باشید. 1-. سوره الأحزاب: 56
پیامبر اکرم (ص) احادیث اجتماعی اصلاح بین مردم پیامبر اکرم ص فرمودند: أَلا اُخبِرُکُم بِأَفضَلَ مِن دَرَجَةِ الصِّیامِ و َالصَّلاةِ و َالصَّدَقَةِ؟ صَلاحُ ذاتِ البَینِ، فَإِنَّ فَسادَ ذاتِ البَینِ هِىَ الحالِقَةُ؛ آیا شما را به چیزى با فضیلت تر از نماز و روزه و صدقه (زکات) آگاه نکنم؟ آن چیز اصلاح میان مردم است، زیرا تیره شدن رابطه میان مردم ریشه کن کننده دین است. ) (1) ( پیامبر اکرم ص فرمودند: أَیُّمَا مُسْلِمَیْنِ تَهَاجَرَا فَمَکَثَا ثَلَاثاً لَا یَصْطَلِحَانِ إِلَّا کَانَا خَارِجَیْنِ مِنَ الْإِسْلَامِ وَ لَمْ یَکُنْ بَیْنَهُمَا وَلَایَةٌ فَأَیُّهُمَا سَبَقَ إِلَى کَلَامِ أَخِیهِ کَانَ السَّابِقَ إِلَى الْجَنَّةِ- یَوْمَ الْحِسَابِ. 1-. نهج الفصاحه ص240، ح 458.
مَن خانَ أَمانَةً فِى الدُّنیا وَ لَم یَرُدَّها إِلى أَهلِها ثُمَّ أَدرَکَهُ المَوتُ ماتَ عَلى غَیرِ مِلَّتى و َیَلقَى اللّه وَ هُوَ عَلَیهِ غَضبانٌ؛ کسى که در دنیا به امانتى خیانت کند و آن را به صاحبش برنگرداند و آنگاه بمیرد بر دین من نمرده است و با خدا دیدار مى کند در حالى که بر او خشمگین است ) (1) ( . پیامبر اکرم ص فرمودند: مَنِ ائتَمَنَ غَیرَ أَمینٍ فَلَیسَ لَهُ عَلَى اللّهضَمانٌ لأَنَّهُ قَد نَهاهُ أَن یَاتَمِنَهُ؛ هر کس به فردى غیر امین امانت بسپارد، خداوند ضامن او نیست، زیرا او را از امانت سپارى به غیر امین بازداشته است. ) (2) ( پیامبر اکرم ص فرمودند: 1-. من لا یحضر الفقیه، ج4، ص 15؛ امالى، صدوق، ص 430. 2-. وسایل الشیعه، ج 19، ص84، ح24210؛ بحارالأنوار، ج100، ص179، ح3.
مِنّا مَن یُحَقِّرُ الامانَةَ حَتّى یَستَهلِکُها إِذَا استُودِعَها؛ از ما نیست کسى که امانت را کوچک بشمارد و از آن مواظبت نکند و در معرض تلف شدن قرار بدهد. ) (1) ( پیامبر اکرم ص فرمودند: إِن أَحبَبتُم أَن یُحِبَّکُمُ اللّه و َرَسولُهُ فَأَدّوا إِذَا ائتُمِنتُم و َاصدُقوا إِذا حَدَّثتُم وَ أَحسِنوا جِوارَ مَن جاوَرَکُم؛ اگر مى خواهید که خدا و پیغمبر شما را دوست بدارند وقتى امانتى به شما سپردند رد کنید و چون سخن گویید راست گویید و با همسایگان خود به نیکى رفتار نمایید. ) (2) ( پیامبر اکرم ص فرمودند: 1-. بحارالأنوار، ج72، ص172، ح13؛ مستدرک الوسایل، ج14، ص13، ح15967. 2-. نهج الفصاحه، ص264، ح 554.
ثَلاثٌ لَیسَ لاَحَدِ النّاسِ فیهِ رُخصَةٌ: بِرُّ الوالِدَینِ مُسلِما کانَ اَؤ کافِرا وَ الوَفاءُ بِالعَهدِ لِمُسلِمٍ اَو کافِرا وُ الاَمانَةُ اِلى مُسلِمٍ کانَ اَؤ کافِرا؛ سه چیز است که ترک آن براى هیچ کس جایز نیست: نیکى به پدر و مادر مسلمان باشند یا کافر، وفاى به عهد با مسلمان یا کافر و اداى امانت به مسلمان یا کافر. ) (1) ( پیامبر اکرم ص فرمودند: ثَلاثٌ مَن کُنَّ فیهِ فَهُوَ مُنافِقٌ وَ اِن صامَ وَ صَلّى وَحَجَّ وَ اعتَمَرَ و َقالَ «اِنّى مُسلِمٌ» مَن اِذا حَدَّثَ کَذِبَ وَ اِذا وَعَدَ اَخلَفَ وَ اِذَا ائتُمِنَ خانَ؛ سه چیز است که در هر کس باشد منافق است اگر چه روزه دارد و نماز بخواند و حج و عمره کند و بگوید من مسلمانم، کسى که هنگام سخن گفتن دروغ بگوید و وقتى که وعده دهد تخلف نماید و چون امانت بگیرد، خیانت نماید. ) (2) 1-. نهج الفصاحه، ص416، ح1264. 2-. نهج الفصاحه، ص422، ح 1280.
امانتداری پیامبر اکرم ص فرمودند: لا تَزالُ اُمَّتى بِخَیرٍ ما تَحابّوا وَ تَهادَوا وَ أَدَّوُا الامانَةَ؛ امّت من تا هنگامى که یکدیگر را دوست بدارند، به یکدیگر هدیه دهند و امانتدارى کنند، در خیر و خوبى خواهند بود. ) (1) ( پیامبر اکرم ص فرمودند: لا تَنظُروا إِلى کَثرَةِ صَلاتِهِم وَ صَومِهِم وَ کَثرَةِ الحَجِّ و َالمَعروفِ و َطَنطَنَتِهِم بِاللَّیلِ، و َلکِنِ انظُروا إِلى صِدقِ الحَدیثِ و َأَداءِ الامانَةِ؛ به زیادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نکنید، بلکه به راستگویى و امانتدارى آنها توجه کنید. ) (2) ( پیامبر اکرم ص فرمودند: 1-. عيون اخبار الرضا، ج2، ص29، ح25. 2-. عیون اخبار الرضا، ج2، ص51 ؛ بحارالأنوار، ج72، ص114، ح5.
أَکْرِمُوا أَوْلَادَکُمْ وَ أَحْسِنُوا أَدَبَهُمْ یُغْفَرْ لَکُم‏ فرزندان خود را گرامى بدارید و خوب تربیتشان کنید تا گناهان شما آمرزیده شود. ) (1) ( پیامبر اکرم ص فرمودند: ادّبوا اولادکم على ثلث خصال حبّ نبیّکم و حبّ اهل بیته و تلاوة القرآن‏ فرزندان خود را به کسب سه خصلت تربیت کنید: دوستى پیامبرتان و دوستى خاندانش و قرائت قرآن. ) (2) ( پیامبر اکرم ص فرمودند: اَلوَلَدُ سَیِّدٌ سَبعَ سِنینَ وَ عَبدٌ سَبعَ سِنینَ و َوَزیرٌ سَبعَ سِنینَ؛ فرزند هفت سال سروَر، هفت سال فرمانبردار و هفت سال وزیر است. ) (3) ( پیامبر اکرم ص فرمودند: 1-. مكارم الأخلاق، ص 222. 2-. قاموس قرآن مقدمه، ص2. 3-. مكارم الأخلاق، ص 222.
ثَلَاثٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ فَهُوَ مُنَافِقٌ وَ إِنْ صَامَ وَ صَلَّى مَنْ إِذَا حَدَّثَ کَذَبَ وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ وَ إِذَا اؤْتُمِنَ خَان‏ سه چیز در هر کس باشد منافق است اگر چه نماز بخواند و روزه بگیرد ١ - سخن به دروغ بگوید. ٢ - از وعده تخلف کند. ٣- در امانت خیانت نماید. ) (1) تربیت پیامبر اکرم ص فرمودند: اَلنّاسُ مَعادِنُ و َالعِرقُ دَسّاسٌ و َأَدَبُ السّوءِ کَعِرقِ السّوءِ؛ مردم همانند معدن ها مختلف اند و اصل و نسب در انسان مؤثر است و تربیت بد همانند اصل و نسب بد است. ) (2) ( پیامبر اکرم ص فرمودند: 1-. تحف العقول، ص316. 2-. نهج الفصاحه، ص788، ح 3146.