eitaa logo
خزینة الجواهر
1.1هزار دنبال‌کننده
31هزار عکس
28.7هزار ویدیو
34.9هزار فایل
منبعی از محتوای ناب تبلیغی مناسبتی ارتباط باخادم كانال @a1nemati پستهای مفیدتان را به ما ارسال کنید
مشاهده در ایتا
دانلود
✨شب جمعه است ... ♡دلم کرب و بلا میخواهد در حرم حال مناجات و بکاء میخواهد ✨شب جمعه ست ... ♡دلم شوق پریدن دارد بوسه بر پهنه ی ایوان طلا میخواهد 💔 @farizatolhoseyn
هدایت شده از خزینة الجواهر
سرزدن ارواح مومنین به بازماندگان در شب جمعه ودرخواست خیرات 😭
هدایت شده از خزینة الجواهر
🌻‍ غروب جمعه را دریابید 🌻‍ إِنَّ فِي الْجُمُعَةِ لَسَاعَةً لَا يُوَافِقُهَا رَجُلٌ مُسْلِمٌ يَسْأَلُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهَا خَيْراً إِلَّا أَعْطَاهُ إِيَّاهُ قَالَتْ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَيَّةُ سَاعَةٍ هِيَ قَالَ إِذَا تَدَلَّى‏ نِصْفُ‏ عَيْنِ‏ الشَّمْسِ‏ لِلْغُرُوبِ‏ قَالَ فَكَانَتْ فَاطِمَةُ تَقُولُ لِغُلَامِهَا اصْعَدْ عَلَى الظِّرَابِ‏ فَإِذَا رَأَيْتَ نِصْفَ عَيْنِ الشَّمْسِ قَدْ تَدَلَّى لِلْغُرُوبِ فَأَعْلِمْنِي حَتَّى أَدْعُوَ. از حضرت فاطمه زهرا(س) نقل شده است: از رسول خدا شنیدم که می‌فرمود: ✅‍ به راستی، در جمعه ساعتی است که اگر مرد [و زن] مسلمان در آن ساعت از خدای عزیز و جلیل خیری درخواست کند، به او داده می‌شود". لذا عرض کردم: ای رسول خدا! آن کدام ساعت است؟ فرمود: "اذا تُدلی نصفَ عین الشمس للغروب؛ وقتی نصف قرص خورشید غروب کرد". ✅‍ زید در ادامه می‌گوید: حضرت فاطمه(س) همیشه [جمعه‌ها] به غلامش می‌فرمود: "بر بلندی برآی و هرگاه دیدی نصف قرص خورشید به غروب نزدیک شده است، به من اعلام کن تا دعا کنم". وسائل الشيعة ؛ ج‏7 ؛ ص384
هدایت شده از 
📚فضیلت و اهمیت شب و روز جمعه در مفاتیح الجنان: 📚از رسولان خدا صلّى الله علیه و آله روایت شده: که شب و روز جمعه ۲۴ ساعت است و حق تعالى در هر ساعت آن ۶۰۰ هزار تن را از دورخ آزاد مى کند. و از 🔻امام صادق علیه السّلام وارد شده: که هرکه ما بین ظهر روز پنجشنبه تا ظهر روز جمعه از دنیا برود، خدا او را از فشار قبر پناه دهد. 🔻و نیز از آن حضرت روایت شده که براى بسیار است مبادا حرمت آن را ضایع گردانى و در انجام عبادات حق تعالى و تقرب جستن به خدا با انجام کارهاى شایسته و ترک همه در آن روز کوتاهى نمایى، زیرا خدا ثواب طاعات را در این روز مى سازد و گناهان را محو مى کند، و درجات اهل ایمان را در دو جهان بلند مى گرداند. در فضیلت مانند روز است، پس اگر مى توانى شب جمعه را تا صبح به زنده بدار، به راستى که خدا در شب جمعه براى اضافه کردن کرامت اهل ایمان، فرشتگان را به آسمان اوّل مى فرستند تا بر حسنات ایشان بیفزایند، و گناهانشان را محو کنند و حق تعالى عطایش گسترده و بسیار کریم است. 🔰اعمال شب و روز جمعه: 👇👇👇👇👇 http://hadana.ir/اعمال-شب-و-روز-جمعه-در-مفاتیح/ مسجدراستان: @masjederastan
هدایت شده از صفرنامه
✅زبان حال حضرت زهرا در شبهای جمعه در کربلا در ترجیح بند محتشم اين کشته فتاده به هامون حسين توست وين صيد دست و پا زده در خون حسين توست اين ماهي فتاده به درياي خون که هست زخم ستاره بر تنش افزون حسين توست اين رفته سر به نيزه اعدا حسين توست اين مانده بر زمين تن تنها حسين توست اين آهوي حرم که تن پاره پاره اش در خون کشيده دامن صحرا حسين توست اين لاله گون عمامه که در خلد بهر او معجر کبود ساخته زهرا حسين توست
▪️شهادت آمر به معروف در محله تهرانپارس 🔹شهید محمد محمدی، شب گذشته در راه دفاع از نوامیس در مقابل اراذل و اوباش منطقه ی تهرانپارس به ضرب قمه به شهادت رسید. ✅ 🌹🌷🌹🌷 ┄•❁ڪانالِ مُدافِـعانِ حِجـاب❁•┄ 🆔 @Modafeane_hejab ══════════════
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔸به سبکِ حاج قاسم: مشکلات اقتصادی با «مدیریتِ قوی و خسته‌نشو» حل می‌شود 📝 دیدارنگار ۶۸ | بیانات رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با دانشجویان دانشگاه‌های افسری «سرخط»، «مطالبه رهبری»، «بحث روز»، «کلیدواژه‌های مهم»، «موضوعات اصلی بیانات»، «جملات طلایی»، «یادآوری»، «برشمردنی‌ها»، «نظام فکری»، «روایت تاریخی»، «آیات و روایات» و «دعا» از جمله بخش های «دیدارنگار» است. در «یادداشت بیاناتی» این شماره با عنوان «به سبکِ حاج قاسم» شیوه‌ی حل مشکلات اقتصادی کشور از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بررسی شده است. 💻 @khamenei_ir نسخه پی‌دی‌اف👇🏼
هدایت شده از KHAMENEI.IR
دیدارنگار 68.pdf
3.35M
بسم الله الرحمن الرحیم در بحث استیضاح : 1-استیضاح نیازمند مصلحت داشتن است و هرچند ازجهاتی رفع مشکل مسئولین بی خاصیت وگهگاه خائن است اما از جهت لزوم مدارا با غده ی سرطانی ای که نزدیک شاهرگ و اعضای حیاتی است خطرات و مضراتش به مراتب بیشتر از فوایدش است 2-کاملا مشخص است که جریانی در صدد رودر رو قرار دادن انقلابی ها باهم وایجاد درگیری درون گفتمانی باهدف پرت کردن حواس مردم از راه درست حل مشکلات است 3-بهترین راه برای حل مشکلات فعلی عزل روحانی نیست چون د رعمل هیچ ثمره ای برای کشور ندارد وبلکه ضررهای بسیاری هم دارد 4-استیضاح وعزل محملی برای خودنمائی برخی افراطیون به نام انقلاب وبه کام ضد انقلاب است چون وضع فعلی کشور به شدت نیازمند آرامش است و هرگونه تنش باعث مشکلات عدیده ای خواهدشد 5-در مجموع به نظر می رسدکه استیضاح و عزل روحانی در چند ماه به انتخابات باعث دهها مشکل بسیار پیچیده می شود مانند دولت موقت وبحث انتخابات و رهاشدن امور وکارشکنی عناصر ضد انقلاب وخطر ماهیگری وهابیون و تیم های ترور از وضع ناآرام و تورم شدید و له شدن مستضعفین در دعوای کاملا احمقانه در این شرایط می شود 6-از فحوا و سیره ی رهبر انقلاب برمی آید که ایشان معتقد به رعایت مصالح کشور در شرایط فعلی است وآرامش را برای کشور ترجیح می دهند https://eitaa.com/khazinatoljavaher
هدایت شده از احمدحسین شریفی
دشمن شناسی 3.mp3
15.18M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره شناسی و شناسی ٣ 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
هدایت شده از المرسلات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 دومین جشنواره دین و فضای مجازی با موضوع «زندگی مؤمنانه در فضای مجازی» ✅سیزده محور پیشنهادی ✅بدون محدودیت ارسال 💰جوایز جشنواره: نفراول :5میلیون تومان نفردوم :3 میلیون تومان نفر سوم :2 میلیون تومان نفر چهارم تا دهم:1 میلیون تومان 📆مهلت ارسال آثار تا: 15 آبان ماه۹۹ 📌ارسال آثار ازطریق: https://b2n.ir/547287 جهت کسب اطلاعات بیشتر: 🌐 @oisc_rooydad 📞09187070530 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی @oisc_majazi
هدایت شده از  طلبه خارجی
⬆️ کمک کردن به هم دیگر در طی درجات علمی - یک سنت بسیار زیبا در حوزه ⬆️ 👳🏽‍♂ یکی از سنت های‌ رایج در حوزه که بنده خیلی از‌ آن خوشم آمد، کمک کردن هم دیگر در طی درجات علمی است‌. این که مثلا یک طلبه می خواهد با یک استاد، کتابی بخواند...‌ از آن طرف طلبه ای دوست دارد برای تثبیت مطالبی که خوانده، آن کتاب را تدریس کند! این دو طلبه هم دیگر را پیدا می کنند و یک مباحثه ای راه می اندازند! هر دو هم به رشد مقصور خود می رسند. 💁🏼‍♂ ‌بحث پول که اصلا مطرح نیست. آنچه مهم‌ است، تعالی انسان است.‌ بالا بردن سطح آگاهی خود و دیگران... و‌ خیلی باید ارزش این را دانست که چنین پدیده ای کمتر در دنیای امروز پیدا می شود! 📝 روزی در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها نشسته بودم و تکلیف ادبیات انجام می دادم. یک آقایی مرا دید و به سمت من آمد. سلام علیک کرد و گفت چه می خوانی؟ گفتم ادبیات. گفت می خواهی همینطوری بخوانی رد شوی یا می خواهی بفهمی؟! گفتم دوست دارم بفهمم.‌ نشست کنارم و گفت: من استاد ادبیات عرب در مدرسه فیضیه هستم. گوشیش را در آورد‌ و صوت های جلسات خود را بهم نشان داد (تا ادعاش برام اثبات شود!). بعد یک بحثی با هم کردیم و نکات بسیار ارزشمندی بهم گفت که واقعا کمکم کرد. گفت فردا هم همینجا باش و من میام پیشت! سه تا جلسه همین طوری گذشت! شماره هم دیگر را گرفتیم و باز هم اخیرا به من پیام داد که اگر در ادبیات عرب کمک خواستید من در خدمتم! بنده خیلی تعجب کردم و از ایشان پرسیدم: استاد، شما چرا می خواهی بهم کمک کنی؟! گفت می خواهم صدقه علمم را بدهم!! ❗️این در حالی بود که ایشان اصلا مرا نمی شناخت! یک طلبه ای را دید که مشغول مطالعه بود و برای رضایت خدا به سراغش آمد! به همین راحتی... این خلوص کجای دنیا پیا می شود؟!! 🤝 و اینجاست که بنده به یک نکته بسیار ارزشمندی رسیدم... این که برای تعالی خود، باید به دیگران نیز‌ کمک کرد. چطور؟ بهترین راه تثبیت مطالبی که خوانده اید، تدریس آن مطالب است! تدریس یعنی کمک به یک انسان دیگری که هم مسیر شماست! و اینجا هر دو طرف احساس می کنند که دیگری دارد به رشد او کمک می کند و هیچ گونه منت گذاری وجود ندارد... چقدر زیباست! مگر واقعی غیر از این است؟! 🙏🏼 خدا را شاکرم که بنده حقیر را کنار انسان هایی قرار داده که هدفشان‌ را‌ رسیدن به کمالات انسانی - از جمله علم و آگاهی - قرار داده و به رزق و برق دنیا پشت کرده اند. ❌ البته عرض بنده این نیست که هرکه ادعای طلبه بودن را کرد حتما دارای فضائل اخلاقی و علمی است. ولی بیشتر طلابی که بنده توفیق آشنایی باهاشان داشتم‌ را اهل اخلاص و عمل یافته ام. وفقنا الله جمیعا. @talabekhariji
🔆 رسانه الگوی تمام عیار حوزه عصر انقلاب اسلامی 👇👇👇
🔆 رسانه الگوی تمام عیار حوزه عصر انقلاب اسلامی ⭕️ کسی که طبقات مختلف طلاب حوزه های علمیه خصوصا در قم در ارتباط باشد به راحتی می تواند دریابد که استعدادهای بسیار ارزشمندی هر ساله وارد این پایگاه علمی مقدس می شوند، همچنان که می تواند به سادگی دید که چگونه بسیاری از این استعدادها پس از مدتی دچار سرگشتگی و تحیر می شوند و نسبت خود را با دغدغه های اصیلی که با آن وارد حوزه شده اند از دست می دهند. گروه های زیادی تلاش می کنند این معضل را حل کنند و راه حل موثری برای این معضل ارائه دهند. ⭕️ به نظر حقیر و پس از تتبع نه چندان کوتاهی که داشته ام کانال «المرسلات» که عمده کار خود را به صورت مجازی و با تمرکز بر اندیشه های استاد بزرگوارمان حاج آقای فرحانی صورت می دهد نمونه بسیار موفقی برای برون رفت از چالشی است که به آن اشاره شد. ⭕️ این رسانه در حدود سه سال پیش و توسط یکی از شاگردان بسیار فاضل استاد، حجت الاسلام ابراهیمی تاسیس شد و تا امروز به کار خود به خوبی ادامه داده و بنده هم توفیق دارم بخش کوچکی از این کار ارزشمند باشم. در ادامه ضمن دعوت تمامی طلاب خصوصا طلاب جوان تر به همراهی با این رسانه، بخشی از مزایایی که درباره «المرسلات» به ذهنم می رسد را عرض می کنم: 🔺 این کانال جزو معدود رسانه هایی است که به صورت تخصصی بر اندیشه های رهبران انقلاب اسلامی آن هم در وجوه حوزوی و اندیشه ای آن کار می کند و این تلاش را به صورتی قابل عرضه را برای عموم طلاب و دانشجویان ارائه می نماید. کسی که در دوره ای چند ماهه با «» همراه باشد به عمق اندیشه های معنوی و علمی مرحوم امام خمینی و راز تاکید رهبر انقلاب بر اندیشه ایشان پی می برد. این مساله غیر از تلاش های ارزشمندی است که برخی گروه ها بر سخنرانی های امام در صحیفه انجام می دهند. بلکه در اینجا خمینیِ کشف الاسرار، خمینیِ مصباح الهدایه، خمینیِ کتاب البیع و خمینیِ صحیفه در یک امتدد فهم می شوند. 🔺 همین اتفاق برای اندیشه های علامه طباطبایی و شاگرد شهیدش، استاد مطهری نیز رقم می خورد. با همراهی با این رسانه می توان طیف وسیعی از اندیشه های انسان ساز و تمدن ساز علامه طباطبایی را به سهولت و به تدریج دریافت و با آثار شهید مطهری آن هم با تمرکز بر وجوه فلسفی و اجتهادی اندیشه ایشان آشنا شد و برای کار محتوایی عمیق بر آثار این دو بزرگوار نیز سیر علمی دریافت کرد. 🔺 جهت دیگری که به اتقان، در این رسانه مورد تاکید است و برای طلاب نیز درس بزرگی به شمار می آید تبیین وحدت رویه چهار اندیشمندی است که از ایشان نام برده شد. این تبیین هم به صورت علمی و بر اساس آثار و هم بر اساس بیانات رهبر انقلاب صورت می گیرد و الگوی بسیار روشن و امیدوار کننده ای پیش چشم طلاب قرار می دهد. 🔺 جهت ارزشمند دیگر در کانال المرسلات، راهبری علمی برای طلاب از ابتدای ورود به حوزه تا رسیدن به درس خارج و حتی تا پایان مسیرِ خارج است. با توجه به تلاش های جناب استاد فرحانی در 18 سال گذشته دوره کاملی از اصلی ترین کتب درسی حوزه با افق رسیدن به اندیشه های امام خمینی و انقلاب اسلامی ولی بدون عدول از محتوای اصیل و سنتی تدریس شده است که بدون اغراق می توان گفت در پایانِ کارِ علمی عمیق با این جلسات، طلبه به مرزهای صاحب نظر شدن در علوم حوزوی با قوت و با سرعت نزدیک می شود. 🔺 شاید این رسانه از معدود نقاطی باشد که شما بدون اتصال رسمی به یک مدرسه یا مجموعه خاص به صورت مستمر می توانید از جمعی از فضلای حوزوی، در مورد مسیر تحصیل، تردیدها و امیدها، مشکلات راه، سیر و ترتب علوم و ... مشاوره دریافت کنید. این فضا نیز به توصیه استاد بزرگوار در باب لزوم تلاش برای کمک به تمام طلاب برای نزدیک تر شدن به اندیشه های امام خمینی و رهبر انقلاب به وجود آمده است و روزانه ده ها و شاید صدها سوال در آن به پاسخ خود می رسد که به نظر من با توجه به عده و زمان بسیار محدود کار واقعا بزرگی است. 🔺 وجه ارزشمند دیگر «المرسلات» تبیین علمی گسترده اندیشه انقلابی رهبر انقلاب در توضیح معیت سیر معنوی و سیر انقلاب اسلامی است. این ایده را تمام کسانی که از سالها پیش در درس ها در محضر استاد فرحانی بوده اند به کرات شنیده اند. بخش زیادی از جلسات درسی ایشان به بیانات رهبر انقلاب در این باب و توضیح آن اختصاص داده شده است. این تبیین چالش بزرگ فردیت و اجتماعیت را بالمره برای طلبه منحل می کند و او را حقیقتا در خدمت انقلاب اسلامی قرار می دهد. نکته مهم این است حتی در این مطلب نشان داده می شود که سلسله ارزشمند معنوی نجف نیز بر همین مسلک سیر می کرده اند و انقلاب امام خمینی (ره) نیز بر همین پایه قرار گرفته است. 🔅 ان شاء الله همه طلاب بزرگوار بتوانند از این منبع استفاده کنند و این مسیر و مثل آن را برای نیرومندتر شدن اندیشه های اسلامی به کار بندند. 🖊 سید محمد هاشمی @ofoqemobin
✅ دعای سمات فراموش نشود در این ساعت
حضرت سکینه علیهاالسلام سکینه علیها السلام خواهر حضرت «علی اصغر» همراه سایر زنان و دختران در کربلا حضور داشت. نام اصلی او آمنه و امینه و... است و لقب سکینه را مادرش «رباب‌» به او داده. وقتی امام حسین علیه السلام برای آخرین وداع به خیمه گاه آمد، سکینه علیها السلام شدیدا گریه می‌کرد. امام او را به سینه چسباند و میان چشمانش را بوسه زد؛ اشک هایش را پاک کرد و با محبت زیاد او را ساکت کرد. (18) و اشعاری را با او زمزمه کرد که مطلع آن چنین است. سیطول بعدی یا سکینة فاعلمی منک البکاء اذا لحمام دهانی؛ (19) ای سکینه! بدان که بعد از من گریه‌های طولانی خواهی داشت، آنگاه که مرگ من فرا برسد.‌» امام وقتی با آنان و دختران خداحافظی کرد، به پدر عرض کرد: «یا ابت استسلمت للموت؟ ای پدر! آیا تسلیم مرگ شده ای؟» امام حسین علیه السلام فرمود: «کیف لا یستسلم من لا ناصر له و لا معین؛ چگونه کسی که یار و کمکی ندارد، تسلیم مرگ نشود؟» سکینه به پدرش پیشنهاد کرد: «یا ابة! ردنا الی حرم جدنا...؛ ای پدر! ما را به حرم جدمان برگردان.‌» امام پاسخ داد: «هیهات لو ترک القطا لنام؛ هرگز ممکن نیست. اگر پرنده قطا به حال خود رها می‌شد، آرام می‌خوابید.‌» زنان با شنیدن سخن امام گریه سر دادند و امام آنان را ساکت کرد و به دشمن حمله کرد. (20) حضرت سکینه علیها السلام در علم و معرفت و ادب، کم نظیر بود و همواره مورد توجه امام حسین علیه السلام بود.
هدایت شده از اسناد المصائب
🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️ 6⃣3⃣1⃣ @AsnadolMasaeb
هدایت شده از اسناد المصائب
🔹🔷《السَّلاَمُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ الْحُسَیْنِ(ع) الشَّهیدِ اَیَّتُهَا السَّكِينَةُ وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ》🔷🔹 ✅امرؤالقیس بن عَدی مردی نصرانی بود که در زمان خلیفه دوم مسلمان شد. او سه دختر به نامهای (مُحَیَّاة) و (سَلمی) و (رباب) داشت که از فرط علاقه و ارادت به امیرالمومنین(ع) به ترتیب به ازدواج امام علی(ع) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) درآورد. ابن عساکر می نویسد : امروء القیس گفت : 📋《قَدْ أَنكَحتُكَ يَا أَبَاالْحَسَنِ(ع) الْمُحَيَّاةَ، وَ أَنكَحتُ حَسَنَاً سَلمَی وَ أَنكَحتُ حُسَيْناً الرُّبَابَ》 ♦️ای علی(ع)!من مُحیّاه را به تزویج تو و سلمی را به تزویج حسن(ع) و رباب را به تزویج حسین(ع) در می آورم.(۱) امام حسین(ع) بعد از ازدواج با رباب(س)، صاحب دختری به نام سکینه(س) و پسری به نام عبدالله رضیع شد.(۲) امام حسین(ع) نسبت به رباب(س) و دخترش سکینه(س) علاقه زیادى داشت. حتی درباب آنان شعر سروده است : 📋《اِنِّى لَاَُحِبُّ دَارَاً تَکُونُ بِهَا السَّكِينَةُ وَ الرُّبَابُ أُحِبُّهُمَا وَ اَبذِلُ جُلَّ مَالِي وَ لَيسَ لِعَاتِبِِ عِندِي عِتَابُ》 ♦️من آن خانه اى را که سکینه و رباب در آن باشند را دوست دارم. آن دو را دوست مي دارم و مالم را بذل مي كنم، و عتاب كننده را نزد من حق عتاب نيست.(۳) سکینه(س) را زنی باوقار، عالمه و با اخلاق‌، عابده و باتقوا و با سخاوت و بلیغ و اهل فصاحت در سخن معرفی کرده اند. امام حسین(ع) سکینه را بنده‌ای غرق در ذات الهی معرفی کرده که نشان دهنده فضل و کمال اوست. هنگامی که حسن مثنی فرزند امام حسن مجتبی(ع)، سکینه(س) را از امام حسین(ع) خواستگاری كرد، حضرت(ع) فرمود: سكينه براي زندگی تو مناسب نيست، 📋《کَانَ الغَالِبُ عَلَيهَا الاِستِغرِاقَ فِي اللهِ》 ♦️او غالباً غرق جلال و جمال خداست. اما خواهر سكينه(س) آن دختر ديگرم برای ازدواج با تو آماده است و فاطمه(س) دختر دیگر امام(ع) به ازدواج حسن مثنی در آمد.(۴) حضرت سکینه(س) در کربلا به همراه مادرش رباب(س) حضور داشت. در روز عاشورا؛ هنگامی که امام حسین(ع) قصد وداع با اهل خیام کرد، به سمت خیمه گاه رفت و صدا زد : 📋《یَا زَینَبُ(س)، یَا اُمَّ کُلثُومِِ(س) یَا سَّكِينَةُ(س) عَلَیْکُنَّ مِنِّی السَّلَامُ! فَنَادَتْهُ سَّكِينَةُ(س) : یَا أَبَهْ اسْتَسْلَمْتَ لِلْمَوْتِ؟! فَقَالَ : کَیْفَ لَا یَسْتَسْلِمُ مَنْ لَا نَاصِرَ لَهُ وَ لَا مُعِینَ؟!》 ♦️ای زینب(س)، ای ام کلثوم(س) ای سکینه(س) خداحافظ! در این هنگام، حضرت سکینه(س) عرض کرد : ای پدر! آیا تن به مرگ دادی؟ امام حسین(ع) در جواب به او فرمود : چگونه تسلیم مرگ نشود، کسی که یاوری ندارد؟ حضرت سکینه(س) در این هنگام، پدر را به آغوش کشید و عرض کرد : 📋《یَا أَبَهْ! رُدَّنَا إلَی حَرَمِ جَدِّنِا》 ♦️پدر جان! ما را به مدینه برگردان! حضرت(ع) فرمود : 📋《هَیْهَاتَ لَوْ تُرِكَ القَطَا لَنَامَ فَتَصَارَخنَ النِّسَاءُ فَسَكَتَهُنَّ الحُسَينُ(ع)》 ♦️هيهات! اگر صیادان مرغ قطا را باز مى‏ گذاردند، آرام می گرفت. در این هنگام؛ زنان حرم شيون كردند و حضرت امام حسين(ع) آنها را آرام كرد.(۵) اما در این میان حضرت سکینه(س) آرام نمی گرفت. 📋《هِيَ صَارِخَةٌ وَ کَانَ یُحِبُّهُ حُبَّاً شَدِیدَاً، فَضَمَّهَا إلَى صَدرِهِ وَ مَسَحَ دُمُوعَهَا》 ♦️سكينه(س) همچنان شيون ‏می کرد و امام حسين(ع) از آنجایی که او را بسيار دوست مى ‏داشت، او را به سينه چسبانيد و اشكهايش را پاك كرد.(۶) امام حسین(ع) آماده حرکت شد و قدری فاصله گرفت که در این هنگام، سکینه(س) گریه کنان به حضرت(ع) عرض کرد : 📋《يَا أبَتَاه! قِف لِي هَنِيَئةََ لِأَتَزَوَّدَ مِنكَ! فَهَذَا وِدَاعُ لَا تَلَاقِي بَعدَه》 ♦️پدر جان! لحظه ای صبر کن تا از تو بهره ای بگیرم! (تو را خوب ببینم) این وداعی است که بعد از آن دیداری نیست. 📋《وَانكَبَّت عَلَى يَديَهِ وَ رِجلَيهِ تَقَبَّلَهُمَا وَتَبكِي فَبَكَى الحُسَينُ(ع) رَحمَةََ لَهَا، ثُمَّ مَسَحَ دُمُوعُهَا بِكَمِّهِ وَأَخَذَهَا فَتَرَكَهَا فِي حِجرِه وَ مَسَحَ دُمُوعَها بِكَفِّهِ》 ♦️پس سکینه(س) خود را روی دست و پای پدر انداخت و آنها را می بوسید و گریه می کرد. امام حسین(ع) دلش به حال دخترش سوخت و ایشان نیز گریه کردند و سکینه(س) را به در آغوش کشیدند و به سینه مبارک چسبانید و پیشانی او را بوسید و اشکهایش را با دست مبارکش و سر آستین پاک کرد.(۷) در این هنگام که امام(ع) کاملا از این صحنه پریشان شده بود، خطاب به دخترش فرمود : 📋《سَیَطُولُ بَعدِی یَا سَکِینَةَ فَاعْلَمِی مِنْکِ الْبُکَاءُ إِذَا الْحَمَامُ دَهَانِی لَا تُحْرِقِی قَلْبِی بِدَمْعِکِ حَسْرَهً مَا دَامَ مِنِّی الرُّوحُ فِی جُثْمَانِی وَ إِذَا قُتِلْتُ فَأَنْتِ أَوْلَى بِالَّذِی تَأْتِینَهُ یَا خَیْرَهَ النِّسْوَانِ》 ♦️ای سکینه! بدان که پس از من، گریه تو طولانی خواهد بود. @AsnadolMasaeb ادامه مطالب :👇
هدایت شده از اسناد المصائب
تا زمانی که جان در بدن دارم مرا با اشک حسرت بار خود مسوزان.‌ ای بهترین زنان! آنگاه که من کشته شدم، تو برای گریه سزاوارتری!(۸) امام حسین(ع) راهی میدان نبرد شد، طولی نکشید که مرکب امام حسین(ع) به حالت خون آلود و پریشان، بدون امام(ع) به سمت خیمه ها آمد‌. خوارزمی می نویسد : 📋《أَقْبَلَ فَرَسُ الحسینِ(ع) وَ قَدْ عَدَا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ أَنْ لَا یُؤْخَذَ فَوَضَعَ نَاصِیَتَهُ فِی دَمِ الحسینِ(ع) ثُمَّ أَقْبَلَ یَرْکُضُ نَحْوَ خَیْمَهِ النِّسَاءِ، وَ هُوَ یَصهَلُ وَ یَضْرِبُ الْأَرْضَ بِرَأْسِهِ عِنْدَ الْخَیْمَهِ》 ♦️در روز عاشورا؛ اسب امام حسین(ع) از میان لشکر ابن سعد دوید که دستگیر نشود. پیشانى خود را به خون آن بزرگوار رنگین نمود. سپس به سوی خیمۀ‏ زنان تاخت و نزد خیمه شیهه می‌کشید و سر خود را به زمین مى‏ کوبید.(۹) امام زمان(عج) در زیارت ناحیه مقدسه، این لحظه را اینگونه وصف می کند : 📋《فَلَمَّا رَاَینَ النِّسَاءُ جَوادَكَ مَخْـزِيّا وَنَظَرْنَ سَرْجِكَ عَلَيْهِ مَلْوِيّاً بَرَزْنَ مِنَ الْـخُدُورِ ناشِـراتِ الّشُعُورِ عَلَى الْخُدُودِ لاطِمَاتٍ لِلوُجُوهِ سافِراتٍ وَبِالْعَويلِ داعِياتٍ》 ♦️و زنان خیام مشاهده کردند که؛ اسب تو بلا زده به خیمه ها رسید و در حالی که زنان زين تـو را بر اسب واژگونه يافتند، پس اهل خیام آمدند درحالي که خود را پريشان ساخته بودند و گیسوانشان را بر چهره ها ریخته بودند و سيلي بر صورت هايشان مي زدند و با صداي بلند گريه مي کردند و ناله و فريادکنان تو را مي خواندند.(۱۰) گویی مرکب امام حسین(ع) آمده بود که خبر شهادت امام حسین(ع) را به اهل خیام برساند و آنان را به سمت قتلگاه ببرد. در مقاتل آمده است که؛ سکینه(س) خود را بر بالین بدن بی جان پدر رساند. مرحوم کفعمى از حضرت سکینه(س) روایت مى کند که وقتی پدرم شهید شد، آن بدن نازنین را در آغوش گرفتم و حالت اغماء و بیهوشى برایم روى داد، در آن حال شنیدم که پدرم مى فرمود : 📋《شِیعَتِی مَهْمِا شَرِبْتُم مَاءِ عَذْبٍ فَاذکُرُونِی، اَوْ سَمِعْتُم بِغَـــــریبٍ اَوْ شَهیدٍ فَانْدُبُونی》 ♦️شیعیان من! هنگامی که آب گوارا نوشیدید، مرا یاد کنید و یا هنگامی که ازغریبی یا شهیدی خبری شنیدید، برمن ندبه کنید.(۱۱) مقتل می نویسد : 📋《ثُمَّ إِنَّ سُكَيْنَةَ اعْتَنَقَتْ جَسَدَ أَبِيهَا الْحُسَيْنِ(ع) فَاجْتَمَعَتْ عِدَّةٌ مِنَ الْأَعْرَابِ حَتَّى جَرُّوهَا عَنْهُ》 ♦️حضرت سكينه(س) پيكر پدرش امام حسين(ع) را در آغوش كشيد، اما گروهى از اعراب اجتماع كردند و سكينه(س) را از روی بدن پدرش کنار زدند.(۱۲) حضرت سکینه(س) آخرین یادگار و بازمانده حادثه غم انگیز کربلاست. هر چند امام محمدباقر(ع) نیز در کربلا حضور داشته است و یعقوبی در این باره نقل می کند که امام(ع) در پاسخ به سؤال فردی که از ایشان پرسید؛ آیا شما زمان امام حسین(ع) را درک کرده اید؟ فرمود : 📋《قُتِلَ جَدِّی الْحُسَینُ(ع) وَ لِی اَرْبَعُ سِنینَ وَ اِنّی لَاَذْكُرُ مَقْتَلَهُ وَ مَا نَالَنَا فِی ذَلِكَ الْوَقْتِ》 ♦️هنگامی كه جدّم امام حسین(ع) به شهادت رسید، من چهار ساله بودم و جریان شهادت آن حضرت(ع) و آنچه در آن روز بر ما گذشت همه را به یاد دارم.(۱۳) ولی امام باقر(ع) در سال ۱۱۴ هجری به شهادت رسیده است.(۱۴) و حضرت سکینه(س) در سال ۱۱۷ هجری وفات نموده است.(۱۵) و از این جهت، ایشان آخرین بازمانده کربلا محسوب می شود. {وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ} 📝شعر : تو کیستی؟ چراغ بهشت مدینه ای آیینه دار حُسن حسینی، سکینه ای باید به رتبه زینب ثانی بخوانمت چون عمه ات به صبر نداری قرینه ای در آسمان صبر فروزنده کوکبی بین تمامی اُسرا رکن زینبی دشمن ذلیل عزّ و وقار سکینه است فریاد کربلای حسینی به سینه است در مکتب مجاهدت و صبر و ابتلا ایثار و استقامت و ایمان گزینه است هر چند درد و رنج اسارت کشیده ای تو خصم را به بند حقارت کشیده ای در منطق تو معجزه نطق مرتضی پیغام تو حیا و عفاف و حجاب بود هر خانه ای که هست رباب و سکینه اش باشد صفای روضه شهر مدینه اش قلب حسین و چشم و چراغ مدینه ای سر تا قدم جلال و وقار و سکینه ای 👤سازگار 📚منابع : ۱)تاريخ مدينة دمشق ابن عساكر، ج۶۹، ص۱۱۹ ۲)الإرشاد شيخ مفيد، ج۲، ص۱۳۵ ۳)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۴۷ ۴)مقتل الحسين(ع) مقرّم، ص۳۰۷ ۵)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۴۷ ۶)مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۱۰۹ ۷)المجالس الفاخرة علامه شرف الدين، ج۱، ص۲۸۵ ۸)مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۱۰۹ ۹)مقتل الحسین(ع) خوارزمی، ج۲، ص۳۷ ۱۰)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۲۴۰ ۱۱)المصباح کفهمی، ص۷۴۱ ۱۲)اللهوف ابن طاووس، ص۱۸۰ ۱۳)تاریخ یعقوبى، ج‏۲، ص۳۲۰ ۱۴)فرق الشیعة نوبختی، ص۶۱ ۱۵)تاریخ مدینه دمشق ابن عساکر، ج۶۹، ص۴۲۱ @AsnadolMasaeb
هدایت شده از اسناد المصائب
🎙سخنرانی در جواب به دو شبهه درباره :👇 1⃣برگزاری «مجالس غنا» در مدینه توسط ایشان! 2⃣ازدواج ایشان با «مصعب بن زبیر»! @AsnadolMasaeb
هدایت شده از اسناد المصائب
سکینه بنت الحسین(ع).mp3
9.98M
🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️ @AsnadolMasaeb
هدایت شده از اسناد المصائب
2⃣4⃣1⃣ششم ربیع الاول سال ۶۱ هجری قمری، کاروان به شهر مدینه رسیدند!👇 @AsnadolMasaeb
هدایت شده از اسناد المصائب
✅کاروان اهل بیت(ع) در روز ششم ربیع الاول وارد مدینه شدند که ابن نما حلی در این باره نقل می کند : 📋《لَمَّا وَصَلَ زَيْنُ اَلْعَابِدِينَ(ع) إِلَى اَلْمَدِينَةِ نَزَلَ وَ ضَرَبَ فُسْطَاطَهُ وَ أَنْزَلَ نِسَاءَهُ وَ أَرْسَلَ بَشِيرَ بْنَ حَذْلَمٍ لِإِشْعَارِ أَهْلِ اَلْمَدِينَةِ بِإِيَابِهِ مَعَ أَهْلِهِ وَ أَصْحَابِهِ》 ♦️هنگامى که کاروان اهل بیت(ع) به [نزدیکی] مدینه رسید، امام سجاد(ع) دستور داد که کاروانیان از شترها فرود بیایند و خیمه ها را برپا کنند و در آن جاى بگیرند و حضرت(ع) بشیر بن جذلم را به مدینه فرستاد تا به آنان اطلاع دهد و آنان را به بیرون مدینه فرا خوانَد.(۱) حضرت(ع) به بشیر بن حذلم فرمود : 📋《يَا بَشِيرُ! رَحِمَ اَللَّهُ أَبَاكَ! لَقَدْ كَانَ شَاعِراً! فَهَلْ تَقْدِرُ عَلَى شَيْءٍ مِنْهُ؟》 ♦️اى بشیر! خدا پدرت شاعرت را رحمت کند، آیا تو نیز مى توانى شعر بگویى؟ بشیر گفت : 📋《بَلَى يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ(ص)! إِنِّي لَشَاعِرٌ!》 ♦️آرى، اى پسر رسول خدا(ص)، من نیز شاعرم! امام(ع) فرمود : 📋《اُدْخُلِ اَلْمَدِينَةَ وَ اِنْعَ أَبَا عَبْدِاَللَّهِ(ع)!》 ♦️پس وارد مدینه شو و خبر شهادت حضرت ابى عبدالله(ع) و ورود ما را به مردم ابلاغ کن! بشیر مى گوید : 📋《فَرَكِبْتُ فَرَسِي وَ رَكَضْتُ حَتَّى دَخَلْتُ اَلْمَدِينَةَ فَلَمَّا بَلَغْتُ مَسْجِدَ اَلنَّبِيِّ(ص) وَ رَفَعْتُ صَوْتِي بِالْبُكَاءِ وَ أَنْشَأْتُ》 ♦️بر اسبم سوار شدم و با شتاب وارد مدینه شدم و هنگامى که به مسجد النبى(ص) رسیدم صدایم را به گریه بلند کردم و آنگاه چنین سرودم : 📋《يَا أَهْلَ يَثْرِبَ لاَ مُقَامَ لَكُمْ بِهَا، قُتِلَ اَلْحُسَيْنُ فَأَدْمُعِي مِدْرَارٌ، اَلْجِسْمُ مِنْهُ بِكَرْبَلاَءَ مُضَرَّجٌ، وَ اَلرَّأْسُ مِنْهُ عَلَى اَلْقَنَاةِ يُدَارُ》 ♦️اى مردم مدینه، دیگر مدینه جاى ماندن شما نیست، زیرا حسین(ع) کشته شد که اشک من این گونه سرازیر است. پیکر او در کربلا به خاک و خون غلطیده و سر مقدسش بالاى نیزه، شهر به شهر گردانده شد. سپس گفت : 📋《هَذَا عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ(ع) مَعَ عَمَّاتِهِ وَ أَخَوَاتِهِ قَدْ حَلُّوا بِسَاحَتِكُمْ وَ نَزَلُوا بِفِنَائِكُمْ وَ أَنَا رَسُولُهُ إِلَيْكُمْ أُعَرِّفُكُمْ مَكَانَهُ》 ♦️این على بن الحسین(ع) است که با عمه ها و خواهرانش در آستانه شهر فرود آمده اند و من فرستاده او هستم تا ماجرا را به اطلاع شما برسانم. سپس نقل می کند : با این سخن، 📋《فَمَا بَقِيَتْ فِي اَلْمَدِينَةِ مُخَدَّرَةٌ وَ لاَ مُحَجَّبَةٌ إِلاَّ بَرَزْنَ مِنْ خُدُورِهِنَّ مَكْشُوفَةً شُعُورُهُنَّ مُخَمَّشَةً وُجُوهُهُنَّ ضَارِبَاتٍ خُدُودُهُنَّ يَدْعُونَ بِالْوَيْلِ وَ اَلثُّبُورِ فَلَمْ أَرَ بَاكِياً أَكْثَرَ مِنْ ذَلِكَ اَلْيَوْمِ وَ لاَ يَوْماً أَمَرَّ عَلَى اَلْمُسْلِمِينَ مِنْهُ》 ♦️حتّى زنان مدینه از خانه هایشان با موهاى پریشان بیرون ریختند و درحالى که از شدّت مصیبت صورت هاى خود را مى خراشیدند و بر چهره هاى خود لطمه مى زدند، صدا به گریه و زارى بلند کردند و هیچ مرد و زنى را گریان تر از آن روز ندیدم و روزى تلخ تر از آن روز بر مسلمانان نگذشت! بدین ترتیب، مردم مدینه یک پارچه گریان به استقبال کاروان شتافتند.(۲) 📚منابع : ۱)مثیرالاحزان ابن نمای حلی، ج۲، ص۱۱۲ ۲)اللهوف ابن طاووس، ص۱۷۴ @AsnadolMasaeb
هدایت شده از اسناد المصائب
3⃣4⃣1⃣ برای مردم مدینه خطبه می خواند!👇 @AsnadolMasaeb
هدایت شده از اسناد المصائب
✅امام سجاد(ع) با دست مبارک خود آنهایی را که برای استقبال از کاروان کربلا آمده بودند، ساکت کرد و آن‌گاه چنین خطبه خواندند :  📋《الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ‏ مالِكِ‏ يَوْمِ الدِّينِ‏ بَارِئِ الْخَلَائِقِ أَجْمَعِينَ الَّذِي بَعُدَ فَارْتَفَعَ فِي السَّمَاوَاتِ الْعُلَى وَ قَرُبَ‏ فَشَهِدَ النَّجْوَى نَحْمَدُهُ عَلَى عَظَائِمِ الْأُمُورِ وَ فَجَائِعِ الدُّهُورِ وَ أَلَمِ الْفَجَائِعِ وَ مَضَاضَةِ اللَّوَاذِعِ وَ جَلِيلِ الرُّزْءِ وَ عَظِيمِ الْمَصَائِبِ الْفَاظِعَةِ الْكَاظَّةِ الْفَادِحَةِ الْجَائِحَةِ. أَيُّهَا الْقَوْمُ! إِنَّ اللَّهَ وَ لَهُ الْحَمْدُ ابْتَلَانَا بِمَصَائِبَ جَلِيلَةٍ وَ ثُلْمَةٍ فِي الْإِسْلَامِ عَظِيمَةٍ قُتِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنُ(ع) وَ عِتْرَتُهُ وَ سُبِيَ نِسَاؤُهُ وَ صِبْيَتُهُ وَ دَارُوا بِرَأْسِهِ فِي الْبُلْدَانِ مِنْ فَوْقِ عَامِلِ السِّنَانِ وَ هَذِهِ الرَّزِيَّةُ الَّتِي لَيْسَ مِثْلُهَا رَزِيَّةً!》 ♦️سپاس خداوندی راست که پرودگار دو جهان است و فرمانروای روز جزا و آفریننده همه مخلوقات. خداوندی که عقل‌ها قدرت درکش را ندارند، و رازهای پنهان، نزد او آشکار است. خداوند را به خاطر سختی‌های روزگار و داغ‌های دردناک و مصیبتهای بزرگ و سخت و اندوه آوری که به ما رسید، سپاس می‌گزارم.  حمد خدای را که ما را با مصیبت‌های بزرگ و حادثه بزرگی که در اسلام واقع شد، آزمود. ای مردم، اباعبدالله(ع) و عترت او کشته شدند و زنانش اسیر، و سر مقدس او را بالای نیزه در شهرها گرداندند، و این مصیبتی است که نظیر و مانندی ندارد. 📋《أَيُّهَا النَّاسُ! فَأَيُّ رِجَالاتٍ مِنْكُمْ يُسَرُّونَ بَعْدَ قَتْلِهِ؟ أَمْ أَيُّ فُؤَادٍ لَا يَحْزُنُ مِنْ أَجْلِهِ؟ أَمْ أَيَّةُ عَيْنٍ مِنْكُمْ تَحْبِسُ دَمْعَهَا؟ وَ تَضَنُّ عَنِ انْهِمَالِهَا؟ فَلَقَدْ بَكَتِ السَّبْعُ الشِّدَادُ لِقَتْلِهِ وَ بَكَتِ الْبِحَارُ بِأَمْوَاجِهَا وَ السَّمَاوَاتُ بِأَرْكَانِهَا وَ الْأَرْضُ بِأَرْجَائِهَا وَ الْأَشْجَارُ بِأَغْصَانِهَا وَ الْحِيتَانُ وَ لُجَجُ الْبِحَارِ وَ الْمَلَائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ وَ أَهْلُ السَّمَاوَاتِ أَجْمَعُونَ. يَا أَيُّهَا النَّاسُ! أَيُّ قَلْبٍ لَا يَنْصَدِعُ لِقَتْلِهِ؟ أَمْ أَيُّ فُؤَادٍ لَا يَحِنُّ إِلَيْهِ؟ أَمْ أَيُّ سَمْعٍ يَسْمَعُ هَذِهِ الثُّلْمَةَ الَّتِي ثُلِمَتْ فِي الْإِسْلَامِ وَ لَا يَصُمُّ؟ أَيُّهَا النَّاسُ! أَصْبَحْنَا مَطْرُودِينَ مُشَرَّدِينَ مَذُودِينَ‏ وَ شَاسِعِينَ عَنِ الْأَمْصَارِ كَأَنَّا أَوْلَادُ تُرْكٍ وَ كَابُلَ مِنْ غَيْرِ جُرْمٍ اجْتَرَمْنَاهُ وَ لَا مَكْرُوهٍ ارْتَكَبْنَاهُ وَ لَا ثُلْمَةٍ فِي الْإِسْلَامِ ثَلَمْنَاهَا ما سَمِعْنا بِهذا فِي آبائِنَا الْأَوَّلِينَ‏ إِنْ هذا إِلَّا اخْتِلاقٌ‏ وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ النَّبِيَّ(ص) تَقَدَّمَ إِلَيْهِمْ فِي قِتَالِنَا كَمَا تَقَدَّمَ إِلَيْهِمْ فِي الْوِصَايَةِ بِنَا لَمَا زَادُوا عَلَى مَا فَعَلُوا بِنَا فَإِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ‏ مِنْ مُصِيبَةٍ مَا أَعْظَمَهَا وَ أَوْجَعَهَا وَ أَفْجَعَهَا وَ أَكَظَّهَا وَ أَفْظَعَهَا وَ أَمَرَّهَا وَ أَفْدَحَهَا فَعِنْدَ اللَّهِ نَحْتَسِبُ فِيمَا أَصَابَنَا وَ مَا بَلَغَ بِنَا فَإِنَّهُ‏ عَزِيزٌ ذُو انْتِقامٍ‏》 ♦️ای مردم! پس از این مصیبت، کدام یک از مردان شما دلشاد خواهد بود؟ کدام دلی است که از غم و اندوه خالی بماند و کدام چشمی که از ریختن اشک خودداری کند؟ در صورتی که هفت آسمان بر او گریستند و ارکان آسمان‌ها به خروش آمد، زمین نالید و درختان و ماهیان و امواج دریاها و فرشتگان مقرب و همه اهل آسمان‌ها در این مصیبت عزادار شدند.  ای مردم! کدام دلی است که از کشته شدن حسین(ع) نشکند؟ کدام چشمی که بر او نگرید و کدام گوشی که بتواند این مصیبت بزرگ را که بر اسلام وارد شده است، بشنود و کر نشود؟  ای مردم! ما را پراکنده ساختند و از شهرهای خود دور کردند، گویا اهل ترکستان یا کابل باشیم! بی آنکه مرتکب جرم و گناهی شده یا تغییری در دین اسلام داده باشیم. چنین برخوردی را از گذشتگان به یاد نداریم و این جز بدعت چیز دیگری نیست.  به خدا قسم اگر پیغمبر اکر به جای سفارش به رعایت حال ما خاندانش، فرمان می‌داد با ما جنگ کنند، بیش از این نمی توانستند کاری بکنند. انالله و اناالیه راجعون. مصیبت ما چه بزرگ و دردناک و سوزاننده و سخت و تلخ و دشوار بود. از خدای متعال خواهانیم که در برابر این مصائب به ما اجر و رحمت عطا فرماید؛ زیرا او قادر و انتقام‌ گیرنده است.(۱) 📚منبع : ۱)اللهوف ابن طاووس، ص۱۷۴ @AsnadolMasaeb