ظرائف سلوکی
- بزرگان عرفا به سالکین الی الله ، دستور به رفتن قبرستان می دادند و از آن به عنوان " توحید عملی در مدرسه ی قبرستان " یاد می کردند ؛ باری ، در قدیم ، قبرستان های شهر و یا روستا را در بین خانه ها و محل کار قرار می دادند تا مردم شهر ، هر صبح در هنگام رفتن به محل کار و در شب ، جهت رفتن به منزل از قبرستان عبور کنند تا باد مرگ در قلب آنها خاموش نشود ؛ آری یاد مرگ ، بهترین واعظ است.
- در صورت امکان ، رفتن به قبرستان های بزرگ و مخروبه جهت احیای حال معنوی در هر هفته ، مخصوصا در ماه مبارک رمضان مطلوب است ؛ به تعبیر مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی ، وقتی به قبرستان مشرف می شوید ، در هنگام بازگشت از قبرستان ، به یاد شب اول قبرتان باشید و یاد کنید آن روزی که از خدا می خواهید تا به دنیا برگردید و عمل صالح انجام دهید و در آن موقع با خود بگویید : خداوند به تو عمری دوباره داد تا عمل صالح انجام دهی ، حال مراقب باش و از فرصت کمال استفاده را کن !
- در قبرستان تنها مشرف شوید و با خود تفکر کنید که اینجا مردمی خوابیدند که همه ی آنها روزگاری گریان و خندان بودند و حال همه ی شان ساکت و تسلیم اعمال صالح و یا غیر صالح خود هستند.
آری بهجت العرفا می فرمود : هر شب از طریق خواب ، در عوالمی از برزخ می رویم که اختیار هیچ کدامش دست ما نیست ، با این حال این همه از مرگ غافلیم.
♦️کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar
هدایت شده از مهدیه تهران
991208_sn_safdari.mp3
12.11M
#سخنران_دعای_ندبه
حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محسن صفدری
جمعه 99/12/8
#کانال_رسمی_مهدیه_تهران
@MahdiehTehran
www.mahdiehtehran.ir
هدایت شده از مهدیه تهران
991208_n_shalbafan.mp3
19.33M
#قرائت_دعای_ندبه
آقای حاج حسن شالبافان
جمعه 99/12/8
#کانال_رسمی_مهدیه_تهران
@MahdiehTehran
www.mahdiehtehran.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 اهمیت مباحث کلام جدید و فلسفه غرب در کلام آیت الله جوادی آملی
🔰 ایشان که خود استاد علوم انسانی و اسلامی هست ، ایشان که خود فلسفه را مثل بلبل درس میدهند ، ایشان که مبانی فلسفه غرب را می شناسند، ببینید چه می گویند و چه توصیه ای دارند..
@ma_va_o
دو سخنرانی مهم رهبری.pdf
311.9K
دو سخنرانی بسیار مهم رهبری که وظایف طلاب و موضوعاتی که باید روی آن کار کنند را مشخص می کند.
مدیران محترم حوزه ها هم حتما بخوانند تا ان شالله بیانات رهبری در حد اختیارات ، عملی شود
@ma_va_o
15894-fa-mardan-medan-amal.pdf
4.72M
💠جلد اول کتاب مردان علم در میدان عمل
👌کتاب درباره اهمیت علم آموزی و داستان های شیرینی از علما در راه آموختن علم می باشد
💠این کتاب مورد تحسین مقام معظم رهبری قرار گرفت
✅ بسیار مناسب برای رفع خستگی ذهن
#معرفی_کتاب
@ma_va_o
در دام #دگر_اندیشان یا بازگشت به #فقاهت_اصیل؟
نقدی بر سخنان جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی در مناظره با جناب آقای #عبدالحسین_خسروپناه
بازنشر|| جعفر بحرینی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه ۱ از ۲]
🔹 فقه اصیل شیعه با سابقه بیش از هزار سال، توسط فقهای مخلص و آگاهی به سیر تکاملی خود ادامه داده است.بزرگان شیعه همیشه سعی کردند، چون غواصی زبردست به ژرفای دریای علم ثقلین، بروند و مروارید های علمی ناب را برای جامعه خود استخراج کنند.
🔻آنها معارف قرآن کریم و عترت را بسیار زیاد و نا محدود قلمداد می کردند ، لذا برای استخراج احکام و معارف جدید هیچ گاه بن بست و انسدادی قائل نمی شدند. از دیدگاه قاطبه فقهای بزرگ شیعه ، مشروعیت دین اسلام زمان و مکان بردار نیست چرا که «حلال محمد حلال الی یوم القیامة و حرام محمد حرام الی یوم القیامة».از طرف دیگر دین پیامبر اسلام، ختم نبوت و تکمیل کننده تمام ادیان گذشته است. پس بیراه نباشد که انتظار هدایت کامل و تمام برای بشر داشته باشد و به فرمایش قرآن ، از ظلمت ها به سوی نور رهنمون می شود.
🔹برخی از دگر اندیشان چون سروش و شبستری در چند دهه اخیر سعی کردند ، عصری بودن دین را طرح کنند که نتیجه آن ،انحصار هدایت دین اسلام، در عصر حضور ائمه اطهار است. آنها دین را برای زمان حاضر کافی نمی دانند و قائلند که دین باید در ترازوی عقلانیت عرفی هر زمانی قرار بگیرد. و عقلانیت سکولار را ترازوی سنجش صحت و اعتبار دین می دانند. آنها هرچند در ظاهر با مقدسات اصیل اسلام و مذهب شیعه خود را مخالف نشان نمی دهند، امَّا بصورت غیر مستقیم، اسلام را برای هدایت بشر امروز کافی نمی دانند وعلم امام و پیامبر را صرفا محدود به ظرف زمان و مکان خود می پندارند.آنها تنها راه سعادت مسلمانان را از سر تا پا غربی شدن می دانند. پروژه کشف حجاب، یکسان سازی لباس ها، تضعیف دین در باور مردم و ... محصول همان نگاه و جریان است.
▫️در این ایَّام، مناظره ای برگزار شد، موضوع مناظره هر چند ناظر به یکی از علوم انسانی بود، ولی مباحثِ طرح شده به بسیاری از مبانی دینی و استنباطی فقهی سایه افکنده بود.شاید بیراه نباشد که کلیدی تری موضوع مطرح شده را ، «چگونگی مواجه فقه با مسائل مستحدثه» بدانیم.
▫️جناب آقای علوی بروجردی، مباحثی را طرح کردند که القای «عصری بودن دین اسلام» و حجیَّت«عقل عرفی» در مقابل «فهم دینی» داشت.
🔹استدلال ایشان، اینگونه بود که چون 1- اکثر روایات شیعی ، استفتائی هستند و 2- روایات استفتائی بصورت کلی به سوال سوال کننده انصراف دارند، پس بصورت کلی اکثر روایات شیعه، ناظر به مسائل جدید نمی توانند باشند و نباید انتظار داشت، احکام جدید را از منابع استخراج کرد. البته در جواب اینکه فقه بخاطر رسالتش که پاسخگویی به تمام افعال مکلفین است، چگونه قرار است راه حل پیدا کند، ایشان رجوع به عقلانیَّت عقلاء و نداشتن ردع بر آن در منابع را کافی می داند.
🔹ایشان عقلاء را از باب حجَّیت عقل ، حجَّت می شمارند.
با توجه به گسترش کامل علوم و تخصصی شدن آنها، برآیند دستگاه استنباطی ایشان، سیطره کامل علوم بر استنباط فقهی است و فقیه صرفا «یک #ماشین_امضاء» است. که می تواند برخی از مباحث را رد کند.
@rozaneebefarda
ادامه👇
در دام #دگر_اندیشان یا بازگشت به #فقاهت_اصیل؟
[صفحه ۲ از ۲]
⭕️دستگاه استنباطی آقای علوی از جهات متعدد مورد اشکال است:
1- دین اسلام، ختم و خاتم تمام ادیان است و نسخه نهایی هدایت بشر.پس ناظر به تمام مکان ها و زمان ها و انسان ها است.
2- طبق ادله عقلی و نقلی، قرآن کریم وعلم امام معصوم هر چند در زبان عرفی تجلی می کند، ولی عرف زده نیست. لذا کلام ثقلین بخاطر اتصال به دستگاه قدس الهی ناظر به تمام علوم می شود.
3-اینطور نیست که اکثر منابع، استفتائی باشد؛ آیات قرآن کریم، خطبه های حضرات معصومین و فرماین اخلاقی و تدبیری مثال نقض ادعای علوی هستند.
4-در موارد استفتائی، جواب هایی از حضرات معصومین داریم که بصورت قضیه کلیِّه و قانون هستند، مثل روایات باب استصحاب که در جواب وضو مطرح شده است، «لاتنقض الیقین ابدا بالشک» و به سوال سائل منحصر نمی شوند.
5- طبق قاعده «عَلَيْنَا إِلْقَاءُ الْأُصُولِ إِلَيْكُمْ وَ عَلَيْكُمُ التَّفَرُّع » بسیاری از حقایق بصورت قضایای حقیقیه بیان شده اند و فقیه باید با کار آمد کردن دستگاه اصولی خود ، قواعد کلی را استخراج کند و فروع را به آنها بر گرداند.
6-رجوع به سیره عقلاء بصورت کلی بسیار محل اشکال است ، چرا که سیره، آنهم سیره متشرعه با قیودی مورد اعتبار قرار می گیرد نه هر سیره ای!
7- رجوع به سیره عقلاء، عملا ممکن نیست چرا که ما یک سیره ناب و یکدست هیچ وقت نداشته ایم، همیشه بخاطر حکومت دولت های جائر غیردینی، ایسم ها بر جوامع حاکم بوده اند و «کل حزب به لدیهم یفرحون».
9-علومی مثل طب مدرن ، یا اقتصاد و ... نظرات استنباطی بزرگان آن علم هستند، همچنانکه برخی از مکاتب مثل روانشناسی احکام و فتاوای جناب فروید است که بدین صورت بسط و گسترش یافته و یا اقتصاد کمونیستی ، برآیند آراء «مارکس» است که بدین صورت مدوِّن شده است.نه اینکه بصورت ابتدایی قول سیره عقلاء باشد!
10-رجوع بی قید و شرط یک فقیه به نظرات کارشناسی نظریه پردازانی چون مارکس، اگوست کنت و ... چه بسا منجر به تقلید فقیه بشود که برای فقه اصیل غیر قابل پذیرش است.
11-جناب علوی نفرمودند بر فرض اینکه حضرات معصومین به اطباء مراجعه می کردند، آیا دلیل بر این است که خود طب نمی دانستند؟
12-همچنین بر فرض رجوع حضرات معصومین به طبیب یا کارشناس، وجوب از سیره استنباط می شود؟ یعنی امکان سیره را دالّ وجوب می گیرند؟
13- وجه تمایز ، سیره عقلائی که آقای علوی استناد می کنند و «عقلانیَّت عرفی» که امثال سروش و شبستری می گویند و شاگردانشان قائل اند که دین را هم باید در ترازوی این عقلانیت گذاشت، چیست؟
14- تمام مسائل مستحدثه از باب اصول عملیه نیستند که با «عدم ردع» بتوان به حکم رسید.
15- در نگاه آقای علوی ، غرب بسیار مطلوب و موفق است و سیره عقلای آنها را مرجع و منبع دانستند ولی توضیح ندادند که سقط سالیانه 50 میلیون جنین ، بیش از صد میلیون کشته در جنگ های جهانی ، وزارت تنهایی انگلستان و ژاپن، برهنگی فرهنگی و فحشاء و استعمار کشور های فقیر، و قتل و غارتی که در جهان درست کرده اند را ملاک این موفقیَّت و مطلوبیت دانسته اند؟
16- ارجاع دربست و کامل به علوم مدرن و جدید، آیا کناره گیری از دستگاه هدایت اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین نیست؟
17- اگر قرار برمبنای آقای علوی در فقاهت بود ، و همه چیز با ارجاع به علوم زمان و پیدا کردن عدم ردع شارع قابل حل بود، چه نیازی بود علم اصول تدوین شود و دستگاه های فقهی و استنباطی امثال شیخ انصاری بوجود آید؟
🔹حتما جناب آقای علوی بدنبال پذیرش کامل «عقل مدرن یا عرفی» نیستند ولی برای بازگشت به فقاهت اصیل شیعه نیاز است که مبانی و نظرات خود را از ابهام در بیاورند و واضح تر صحبت کنند تا برداشت همسویی با دگراندیشانی چون سروش از ایشان نشود!
https://b2n.ir/g59136
▫️روزنه؛ دریچهای به تاريخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر 👇
@rozaneebefarda
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴گفتگوی علامه طباطبائی و بنیانگذار مکتب تفکیک
🖊احمدحسین شریفی
🔶آیت الله مصباح میفرمودند علامه طباطبائی زمانی که پس از اتمام تحصیلات خود در نجف به ایران برگشتند، برای زیارت امام رضا علیه السلام به مشهد مسافرت کردند. وقتی مرحوم #میرزامهدی_اصفهانی، رهبر تفکیکیان، که فردی بسیار شریف و بزرگوار و اهل تقوا و البته از مخالفان سرسخت فلسفه بود، متوجه حضور ایشان در مشهد میشوند برای ملاقات با ایشان به مسافرخانهای که ایشان در آنجا سکونت داشت، رفتند.
🔶#علامه_طباطبائی میفرمودند ایشان را در صدر اتاق نشاندم و به رسم مهماننوازی با کمال ادب در محضر ایشان نشستم. آقامیرزا مهدی این سؤال را مطرح کرد:
🔷«آقا اين منطق ارسطويي و اينها چه اعتباري دارد؟ چه نيازي به اینهاست؟ آدم يک فطرت خدادادي دارد. اگر کسی عقل داشته باشد وقتی مطلبي به او القا ميشود، اگر درست فکر کند میتواند درستی یا نادرستی آن را بفهمد. چه نیازی به آن قواعدی که ارسطو درست کرده است داریم؟ قرآن کجا گفته بايد تابع منطق ارسطو باشيم؟ کدام امامي کدام پيغمبري گفته؟»
🔶علامه طباطبائی میفرمودند ایشان به همین شکل مدتی به سخن خود علیه منطق ارسطویی ادامه داد. و استدلال میآورد که ما نیازی به منطق ارسطویی نداریم! وقتی سخنشان تمام شد، سکوت کردند. و سپس از من سؤال کرد نظر شما چیست؟ گفتم:
🔷«اگر اين فرمايش شما صحيح باشد اين مطلب ميشود صغري؛ اين ميشود کبري؛ اين هم ميشود نتيجه. و منطق ارسطویی چیزی بیش از این نمیگوید. اگر منطق ارسطويي باطل است پس استدلال شما اعتباري ندارد. و اگر منطق ارسطویی درست است باز هم سخنان شما اعتباری ندارد»
🔶مجددا مرحوم میرزا مهدی شروع به توجیه سخنان خودش کرد و آنقدر گرم بحث شد که از آنجايي که نشسته بود همين طور ميآمد تا وسط اتاق. من هم مينشستم گوش ميکردم و آخرش وقتي تمام شد مجدداً پرسید، حالا نظرتان چيست؟ من گفتم:
🔷«باز هم این صغرای سخن شما است و این هم کبرای آن و این هم نتیجه آن. اگر منطق ارسطويي باطل است پس اين شکل استدلال نتيجهاي ندارد.»
🔶ارسطو که مخترع و جاعل و تولید کننده منطق نبوده است؛ او کاشف روشهای صحیح تعریف و استدلال و تمایز تعریف و استدلال صحیح از ناصحیح و مغالطی بوده است.
#علامه_مصباح
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴بينش عارفانه به هستی
🖊احمدحسین شریفی
🔶#مولوي در دفتر سوم مثنوي، دربارة تفاوت ديدگاه و بينش عاقلان و عاشقان ميگويد:
پس شدند اشکستهاش آن صادقان
ليک کو خود آن شکست عاشقان
عاقلان اشکستهاش از اضطرار
عاشقان اشکسته با صد اختيار
عاقلانش بندگان بندياند
عاشقانش شکري و قندياند
ائتيا کُرها مهار عاقلان
ائتيا طوعا بهار بيدلان
🔶اساساً تفاوت عمده عارفان با غيرعارفان در همين بينش و نوع نگاه به هستي و پديدههاي عالم است. به تعبير مولوي:
عارفان را سرمهاي هست آن بجوي
تا که دريا گردد اين چشم چو جوي
و به تعبير عراقي:
عارفان چون که ز انوار يقين سرمه کشند
دوست را هر نفس اندر همه اشيا بينند
🔶چنين بينشي طبيعتاً تحولي عظيم در زندگي فرد ايجاد ميکند. سرمة عارفان، سرمهاي است که چشم واقعبين به آنها ميدهد. هوشمندي همه کائنات را ميفهمند:
تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فيهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبيحَهُمْ إِنَّهُ كانَ حَليماً غَفُورا (اسراء، 44)
گر تو را از غيب چشمي باز شد
با تو ذرات جهان همراز شد
نطق خاک و نطق آب و نطق گل
هست محسوس حواس اهل دل
جملة ذرات در عالم نهان
با تو ميگويند روزان و شبان
ما سميعيم و بصير و باهوشيم
با شما نامحرمان ما خاموشيم
از جمادي سوي جان جان شويد
غلغل اجزاي عالم بشنويد
فاش تسبيح جمادات آيدت
وسوسه تأويلها بزدايدت
🔶عارفان، عالم را محضر خدا ميبينند به همين دليل حتي تصور گناه و نافرماني را هم نميکنند.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹