25.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 گزیده ای از مصاحبه ۴۵ دقیقه ای حجت الاسلام قنبریان با خبرگزاری تسنیم
گزارشی مشروح تر را اینجا بخوانید:
https://tn.ai/2719746
• زنده بودن آرمانها در مردم نقطه اصلی امید است/ نقد برای بهسازی نظام فرصت است نه تهدید/ تندترین نقدها به نظام از موضع آرمان ها میشود یعنی انقلاب امام زنده است
• اگر پیشرفت باشد عدالت نه! استقلال باشد آزادی نه! ناپلئون ها هم داشته اند، انقلاب اسلامی توازن اینها باهم را می خواست
• اشرافیت مسئولین با نگاه تیز مردم گرفته میشود و این لازمه اش دسته دوم و نامحرم نشدن مردم است
• صحیفه خوانی امروز چالش آفرین است. وقتی خواندیم امام فرموده اگر دولت و مجلس از طبقه مرفه شدند فاتحه جمهوری اسلامی خوانده است دچار چالش میشویم و ناچار زمین و آسمان می بافند تا حرف امام را توجیه کنند/ برخی حرفهای امام امروز به کمونیستی متهم میشود!
• مفهوم مردمی بودن، دستمالی شده! به نفع سرمایه داری کاری می کنیم یک برچسب مردمی سازی هم رویش می زنیم!
• حرف نو امام در اقتصاد و عدالت!
#صحیفه_خوانی #اشرافیت #عدالت #اقتصاد
#مردمی_سازی #سرمایه_داری
☑️ @m_ghanbarian
استادقنبریان--۱۲خرداد۱۴۰۱.pdf
363.1K
🌐 آسمان و زمین عدالت نزد امام خمینی
مصاحبه #حجت_الاسلام_قنبریان با روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱/۳/۱۲
• مبانی حِکَمی-عرفانی عدالت
- از فرد تا اسماء الهی: استقامت بر صراط مستقیم
- اشراب معنویت به عدالت
• قسط و عدالت اقتصادی
- دخیل کردن توده های میلیونی در تولید نه فقط عدالت توزیعی
• ولایت مطلقه برای مصلحت پابرهنگان!
- امام ولایت مقیده را ولایت نمی دانست!
- مطلقه، یعنی تعطیل موقت احکام بخاطر مصلحت!
- مصلحت نزد امام یعنی مصلحت عموم بخصوص پابرهنگان!
- دو نمونه مداخله ولایت مطلقه امام:
۱.زمین و مسکن محرومان ۲.دستمزد کارگر!
- امتداد در سیاستهای کلی اصل۴۴(بند ب)
• آقای حکمران بدان:
- ٪۱ تورم اضافی= ۱۵هزارمیلیارد تومان رانت برای دارایان
-٪۱۰ تورم = رشد ۲٪ نرخ فقر و دومیلیون فقیر
* مطالعه این مصاحبه را به دغدغه داران عدالت توصیه کنید: http://fdn.ir/72095
#سالگرد_رحلت_امام
☑️ @m_ghanbarian
♨️ امام خمینی، رهبری که حتی در جمهوری اسلامی هم مظلوم و گمنام است.
💢 سال ۹۱ بود و بنا به درخواست و قبولی در آزمون مدرسی، به علت تاخیر در اعلام ساعت کلاسی، درس وصیت نامه حضرت امام آنهم جهت دانشجویان دختر دانشکده مهندسی نصیبم شد. برای ترم نخست تدریس، چنین درسی، آنهم برای دانشجویان دختر خیلی سنگین بود.
🔰 همان جلسه نخست عدم علاقمندی و غر زدن های دانشجویان از موضوع و عنوان درس، مرا بی انگیزه کرد و جلسه نخست با هر ترفندی بود به پایان رسید و سریع با یکی از اهالی عرفان تماس گرفته و مشکل را بیان و ایشان نکاتی را گفتند.
🔽از جلسه بعد بنا به توصیه اش بجای معرفی امام به شکل رسمی به خاطرات و ابعاد شخصیتی ایشان پرداخته، چنانچه تا سند و مدرک و منبعی در هر جلسه نمی بردم، باور نمی کردند آنچه می گویم از خمینی کبیر است.
◀️ از عشق و علاقه حضرت امام به همسر و خانواده گفتم که چطور در زمانه ای که چون بعضی ها در کنون، نام همسر را منزل می گذارند و جمله عاشقانه به همسر را پر رو کردن او، حضرت امام نامه عاشقانه به همسرش می نویسند و با عشق و محبت همسرش را در غربت یاد کرده و او را نور چشم، قوت قلب، محبوب عزیز خطاب می کند، عشقی که به گفته دانشجویی پدر شاعرش هم به مادرش هدیه نداده!!
◀️برایشان از دلسوزی ها و توصیه اما حتی به مخالفینشان گفتم که چون پدر برای همه بودند و حتی به ملاقات محمدرضا پهلوی در کاخش می رود تا شاید به توصیه آیت الله بروجردی بتواند در دل او تاثیری بگذارد و نشود آنچه بعد ها بر سر او آمد.
◀️ از تقیدش به قانون گفتیم که حتی در فرانسه خود را مقید به آن می دانست و بعدها قبل از هر اقدامی به تدوین و اجرای قانون همت می گماشت و هیچ کس را حتی فرزند و نوه اش را نه تنها مسئولیت نداد، بلکه وقتی شنید که نوه اش سید حسین مسلحانه قصد تمرد از حکم قانون دارد، گفت با گلوله هم که شده بزنیدش.
◀️ از شاعر بودن امام گفتم و اشعار مشهوری که بر زبان ها جاریست اما کسی نمی داند از این پیر جماران است، چون شعر من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم، چشم بیمار تو را دیدم و بیدار شدم!
◀️از ثروت پدری و مال و منالی گفتم که پدرش را در خمین از ثروتمندان کرده بود و او علی رغم وارث آنها بودن، از همه اش دل کند و رفت اراک برای درس طلبگی و خود در فقر و تهیدستی زندگی می کرد و تا بود، همان حسینیه و کوچه های تنگ جماران و خانه قدیمی آنجا نه محل زندگی، بلکه محل مدیریت ایران و اسلام شد و ناجوانمردانه بعد ها با حرمی کاخ گونه رهبر مستضعفین بودنشان به حاشیه بردند.
◀️ برایشان از روحانیتی گفتم که یکی از دشمنان اصلی او بودند و خون دلی بر دلش کردند که لیبرال ها نکردند، برایشان از امامی گفتم که آنقدر اهل علم و فلسفه و منطق بود که عده ای ایشان را نجس شمرده و حتی ظرف آب خورده فرزندش را طاهر می کردند.
◀️از امامی گفتم که درس و مشق سیاست و جنگ نخوانده بود، اما چنان هشت سال کشور را مدیریت کرد که سیاستمداران و نظامیان عالم با آنچه داشتند نتوانستند شکستش دهند، حتی اگر در ظاهر دستوراتش چون اطلاع دادن به مردم عراق در موشک باران کشورشان خنده دار باشد. که همین سیاست ترسی عجیب در صدام ایجاد و سپس امام و ایران را محبوب عراقی ها کرد که حتی در جنگ هم حواسش به آنان است که کمتر آسیب ببینند.
◀️ و برایشان از سعه صدری گفتم که تا می شد به خرج می دادند: دولت بازرگان را تایید می کردند، حکم بنی صدر را تنفیذ، آیت الله منتظری را علی رغم میل باطنی، حمایت و به ارتشیان شاهنشاهی تا می شد اعتماد که هر چند بعضی ها با کودتا خلف وعده کردند و خیانت.
✅ وقتی بحث به اینها کشیده شد، شاید باورش سخت باشد اما همه می گفتند: پس چرا کسی به ما نگفته بود که امام چنین بوده؟ مگر مملکت در اختیارش نبوده پس چرا اینها را رادیو و تلویزیون برایمان نقل نکردند؟ مگر رهبر ایران نبوده پس چرا در کتب درسی و آموزشی نیامده؟
و اینجا بود که فقط یک پاسخ می شود داد، امام در نظام برآمده از اندیشه خود نیز مظلوم و گمنام است!!!
✍️ سید محسن هاشمی
4_5821184504454188825.mp3
6.38M
#تلنگری
#امام_خمینی (ره)
#شهید_بهشتی
#استاد_شجاعی
💥انقلاب اسلامی همانطور که مسیر تاریخ را به سمت آیندهی باشکوه انقلاب جهانی اسلام تغییر داده است؛ می تواند به تغییر سرنوشت هریک از ما نیز بیانجامد!
▫️چطور این اتفاق حاصل میشود؟
▪️تفاوت انقلاب ایران با انقلابهای دیگر جهان در چیست که چنین قدرتی دارد؟
▪️ویژه رحلت امام خمینی رحمتالله علیه🖤
#جهادتبیین
هدایت شده از جهادتبیینی
🏳اولین غروب جمعه ماه ذیقعده
🏳قرائت دعای با عظمت سمات
🏳بمناسبت ایام تجلی اسم اعظم
🏳بر موسی(ع) و خواص اولیاءالله
💠امام خمینی
‼️دعای عظیم الشان سمات كه منكران را جرأت انكار سند و متن آن نیست و مقبول عامه و خاصه و عارف و عامی است و در آن دعای شریف مضمونهای عالی مقام و معارف بسیار است كه شمیم آن قلب عارف را بیخود كند و نسیم آن نفخه الهیه در جان سالك دمد. تفسیر سوره حمد ص۱۹
💠آیةالله قاضی
‼️این دعای عظیم الشان و بلند مرتبه، موسوم به دعای سمات، چشمه حیات است، که آیات روشن و مقام ابراهیم و اسم اعظم الهی و تاج آدم و خاتم سليمان و حجاب آصف و تخت بلقيس و آن چه که ادریس با آن به مکانی رفیع برده شد، در آن هست. و همان دعای شبور است که در میان مردم میخواند تا جاهلان گفتار او را دزدیده گوش ندهند و غافلان الفاظ او را درک نکنند، دعایی که تأویل آن را جز خداوند - جل جلاله. نمیداند و ما در ادعيه شریفه، تعظیم و احترامی همانند آنچه که برای این دعای کبیر وارد شده است، نیافتیم. این خود نیز دلیل بر عظمت این دعاست و تا به حال هیچ شرح واضحی که بیان کننده معانی آن بوده و متعرض نفحات آن شده باشد، نیافته ایم و این حقیر سراپا تقصیر و کم بضاعت از خداوند بزرگ میخواهم که مرا بر نوشتن شرحی که بیان کننده مبانی این دعاو بعضی از معانی و مطالب عمیق آن باشد، توفیق دهد. هر چند معترفم که هیچ کس جز خداوند جل جلاله و کسی که خداوند به او احاطه علمی داده است، تفسیر و تأویل آن را نمی داند. پس با تضرع و توجه کامل از خداوند سبحان میخواهم که مرا از هرگونه زیغ و لغزش حفظ نماید. شرح دعای سمات ص۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🔴ضرورت تأسیس مدارس اخلاقی در حوزههای علمیه از نگاه امام خمینی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از توصیههای اکید #امام_خمینی(ره) به مسؤولان #حوزههای_علمیه این بود که در کنار مدارس علمیه متعارف و در کنار مدارس فقه و اصول و فلسفه لازم است مدارس علمیه اخلاق و تهذیب نفس هم تأسیس شود. زیرا:
اولاً، فقه و عرفان و فلسفه و الهیات منهای تهذیب و اخلاق نه تنها هیچ فایدهای ندارند بلکه خود از بزرگترین حجابهای معنویاند. به تعبیر امام خمینی(ره):
«اگر تهذيب در كار نباشد، علم توحيد هم به درد نمىخورد. «الْعِلْمُ هُوَ الْحِجابُ الْاكْبَرْ» هر چه انباشتهتر بشود علم، حتى توحيد كه بالاترين علم است، انباشته بشود در مغز انسان و قلب انسان، انسان را اگر مُهذَّب نباشد، از خداى تبارك و تعالى دورتر مىكند.»
و ثانیاً، به دلیل ارتباطات و نفوذ اجتماعی روحانیان و عالمان دین، اگر روحانیان انسانهای مهذب نباشند، تأثیرات بسیار مخربی بر جامعه خواهند گذاشت. و به تعبیر امام خمینی(ره): «وقتى معمّم، ملّا؛ مهذّب نباشد، فسادش از همه كس بيشتر است.»
🔻و تهذیب اخلاق بدون برخورداری از دانش آن و بدون ایجاد دغدغه و تعلیم روش آن و بدون وجود الگوهای عینی آن، ناشدنی است.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔻جایگاه فلسفه و عرفان در شناخت حقایق عالم از نگاه امام خمینی(ره)
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
میدانیم که #امام_خمینی یک فیلسوف و عارف طراز اول دوران معاصر بود. او متخصص و استاد برجسته فلسفه به ویژه حکمت متعالیه بود. و قریب به دو دهه به طور جدی به تدریس و تحقیق در فلسفه صدرایی پرداخت. او نه تنها در عرفان عملی از بینظیرترین افراد تاریخ اسلام به شمار میرفت که از استادان و شارحان بزرگ عرفان نظری بود و از شیفتگان محییالدین ابن عربی بود.
با مراجعه به کتابهایی مثل «مصباح الهدایه الی الخلافة و الولایة» و همچنین «شرح دعای سحر» که در دهه سوم عمر مبارکشان تألیف کردند و کتابهایی مثل «حاشیه بر شرح فصوص الحکم» و «حاشیه بر مصباح الانس بین المعقول و المشهود» نوشته ابنفناری و «تفسیر سوره حمد» میتوان با دقتهای عمیق امام خمینی در مباحث عرفان نظری آشنا شد. و با مراجعه به کتابهایی مثل «شرح چهل حدیث» و «شرح جنود عقل و جهل» و «سرّ الصلاة» و «آداب الصلاة» و «جهاد اکبر یا مبارزه با نفس» و همچنین «نامههای عرفانی و اخلاقی» او میتوان به عمق عرفان عملی امام خمینی پی برد.
برخلاف تصور عدهای که گمان میکنند امام از میانه عمر خود به بعد عرفان و فلسفه را کنار گذاشت و دیگر سخنی از آنها به میان نیاورد، به استناد شواهد متعدد میتوان گفت وی تا واپسین روزهای حیات اینجهانی خود دلبسته عرفان و فلسفه بود و آشنایی با این علوم و تعمق و تفکر در آنها را برای آگاهی از حقایق اسلام از ضروریات میدانست و بر این باور بود که بدون تعمق در فلسفه و عرفان اسلامی امکان فهم و درک حقایق اسلامی وجود ندارد. حتی در نامهای که به گورباچف نوشتند بر این مسأله تأکید ویژه کردند. توضیح آنکه:
امام خمینی در نامهای که در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۶۷ به رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی، میخائیل گورباچف نوشتند، از او خواستند که در کنار مطالعه فلسفه غرب و آگاهی از اندیشههای فیلسوفان غربی، عدهای از افراد توانمند و نخبه را مأمور کند تا در فلسفه و عرفان اسلامی نیز به تحقیق و مطالعه بپردازند. به ويژه از آراء و اندیشههای ابونصر فارابی و ابوعلی سینا، در حکمت مشاء، و شیخ شهابالدین سهروردی در حکمت اشراق و صدرالدین شیرازی در حکمت متعالیه آگاه شوند. و ظرافتهای فکری آنان درباب علت و معلول و قوانین کلی حاکم بر عالم و ارزش معرفتشناختی ادراک شهودی و حقیقت علم و امثال آن را بدانند و برای او شرح دهند. و سپس به وی توصیه میکند که:
«اگر خواستيد از مباحث اين بزرگمرد [شیخ محییالدین ابن عربی] مطلع گرديد، تنى چند از خبرگان تيزهوش خود را كه در اين گونه مسائل قوياً دست دارند، راهى قم گردانيد، تا پس از چند سالى با توكل به خدا از عمق لطيف باريكتر ز موى منازل معرفت آگاه گردند، كه بدون اين سفر آگاهى از آن امكان ندارد.»
امام خمینی در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۶۷ (یعنی حدود سه ماه پایانی عمر مبارکشان) در پیام مهمی خطاب به عالمان دین و روحانیان که با عنوان «منشور روحانیت» مشهور شد، دوران سیاه مخالفت عدهای از روحانیان با فلسفه و عرفان یاد میکند و مینویسد:
«اين از مسائل رايج حوزهها بود كه هر كس كج راه مىرفت متدينتر بود. ياد گرفتن زبان خارجى، كفر و فلسفه و عرفان، گناه و شرك بشمار مىرفت. در مدرسه فيضيه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفى از كوزهاى آب نوشيد، كوزه را آب كشيدند، چرا كه من فلسفه مىگفتم. ترديدى ندارم اگر همين روند ادامه مىيافت، وضع روحانيت و حوزهها، وضع كليساهاى قرون وسطى مىشد كه خداوند بر مسلمين و روحانيت منت نهاد و كيان و مجد واقعى حوزهها را حفظ نمود.»
برخی گمان کردهاند که ابزاری دانستن #فلسفه و #عرفان از سوی امام راحل و توصیف آنها به «حجاب اکبر» به معنای آن است که وی در پایان عمرشان به مخالفت با این علوم پرداختهاند!
این در حالی است که افزون بر مطالب پیشگفته، امام خمینی(ره) به صراحت کنار گذاشتن فلسفه و عرفان و علوم استدلالی را نوعی خیانت میدانستند. وی در نامهای عرفانی و اخلاقی پس از پارهای توصیههای معنوی و عرفانی، خطاب به سیداحمد خمینی چنین نوشتند:
«و آنچه گفتم به آن معنى نيست كه به فلسفه و علوم برهانى و عقلى نپرداز و از علوم استدلالى روى گردان كه اين خيانت به عقل و استدلال و فلسفه است، بلكه به آن معنى است كه فلسفه و استدلال راهى است براى وصول به مقصد اصلى و نبايد تو را از مقصد و مقصود و محبوبْ محجوب كند، يا بگو اين علوم عبورگاه به سوى مقصد هستند و خود مقصد نيستند و دنيا مزرعه آخرت است و علوم رسمى مزرعه وصول به مقصودند، چنانچه عبادات نيز عبورگاه به سوى او- جلّ و علا- است»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احسان عبادی | ما و او
روش تحلیل سیاسی 6.mp3
9.61M
صوت جلسه بالا 👆
جلسه ششم روش تحلیل سیاسی