🔻غیبت معنا
➖ جدال انسان آسمانی با خاکستر جامعهشناسی معاصر
▫️در جامعهشناسی، انسان را موجودی تک ساحتی و منحصر در حیات مادی تعریف کردهاند. این بدان معناست که واقعیت هستی انسان همین زندگانی مادی است.
▫️یکی از نقدهای جدی بر انسانشناسی جامعهشناختی، محروم کردن بشر از عقلانیت دینی، قدسی و انحصار آن در عقلانیت ابزاری است.
▫️در این عقلانیت، لذتگرایی مادی اولویت داشته و آبادانی جهان مادی، محور تلاشهای انسانی قرار میگیرد. در راستای تحقق این هدف، بهکارگیری هر نوع ابزار، مشروعیت مییابد.
▫️اومانیسم در فرایند رویارویی منتقدانۀ غرب مدرن با کلیسا، بسط یافته و بهتدریج در بستر فرهنگی و اجتماعی غرب تا دوران مدرن - که دورۀ پیدایش دانش جامعهشناسی است- حضور خود را در فرهنگ غرب نهادینه ساخت.
▫️جامعهشناسی هم در عرصۀ پردازشهای نظری و هم در ارائۀ راهحل برای رفع مشکلات اجتماعی، خویشتن خویش را بینیاز به وحی دانسته و بر عقل بهعنوان موهبتی روشنگر و کارآمد برای حل مسائل نوپدید اجتماعی بسنده کرد.
📝 قسمتی از یادداشت دکتر اسماعیل چراغی کوتیانی، استادیار گروه جامعهشناسی مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در شماره هشتم خردورزی
➕ جهت خرید مجله خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻در جامعهشناسی، خاستگاه دین میتواند هر چیزی جز فطرت خداجوی انسانی باشد. بنابراین بسیاری از جامعهشناسان، امور وهمی و خیالی را منشأ دین معرفی کردهاند؛ چنانکه مارکس آن را به جهل و نادانی انسان مستند ساخته است. دورکیم آن را به جامعه نسبت داده و از نظر او، دین چیزی جز همان نیروی جامعه نیست.
📝 قسمتی از یادداشت دکتر اسماعیل چراغی کوتیانی، استادیار گروه جامعهشناسی مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در شماره هشتم خردورزی
➕ جهت خرید مجله خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
9.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻وقتی دادهها میاندیشند
❓ آیا میدانستید هوش مصنوعی بدون کلاندادهها اساساً شکل نمیگرفت؟
▫️سالها حوزۀ علوم اجتماعی با خلأ داده مواجه بوده است؛ اما در سالهای اخیر خلأ داده برطرف شده و حالا با وفور داده روبرو هستیم.
▫️هر وقت وارد شبکههای اجتماعی میشویم، رد پای دیجیتالی از خودمان به جا میگذاریم که میتواند منبعی ارزشمند برای تحلیلهای اجتماعی باشد.
▫️تصور کنید میخواهید تغییرات فرهنگی جامعۀ ایرانی را مطالعه کنید، حالا به کمک کلاندادهها میتوانید هر سه ماه یکبار این تحولات را رصد کنید!
📝 قسمتی از یادداشت دکتر محمد رهبری، دکتری علوم سیاسی گرایش جامعهشناسی سیاسی در شماره هشتم خردورزی
➕ جهت خرید مجله خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻زخم عمیق معرفتشناختی
‼️تراژدی علوم انسانی و اسلامی در دانشگاههای ایران
دکتر محمدرضا قائمی نیک عضو هیئت علمی دانشکدۀ علوم اسلامی رضوی، در گفتگو با مجله خردورزی:
▫️شکلگیری جامعهشناسی در ایران در دورۀ جدید و آنچه ما جامعهشناسی مینامیم، از اساس محصول یک طرح مطالعاتی از آن سوی جهان برای مطالعه در این سو است؛ نه اینکه خود اینجا به طور علمی شکل بگیرد و سنت و تاریخی مستقل داشته باشد.
▫️جامعهشناسی به این معنا، نهتنها علمی سکولار، بلکه علمی باز قدسی شده است. همین مسئله در کار دورکیم و اثر «صور بنیادین حیات دینی» در حال تکرار شدن است. همین ماجرا در ادبیات فروید و اثر «توتم و تابو» دیده میشود.
▫️جامعهشناسی به این معنا از نقطۀ تکوین، از خلال این فرایند، در چیزی فراتر از سکولاریسم و فرایند باز قدسیسازی امر سکولار شکل میگیرد.
▫️به همین دلیل در جهانهای دیگر، منشأ شناختهای حیات اجتماعی قرار میگیرد و ما امروزه جامعهشناسی میخوانیم. وگرنه ما اکنون باید ابن خلدون میخواندیم، اندیشههای او را میدیدیم و به نظریههای اجتماعی خودمان رسیدگی میکردیم.
📝 قسمتی از گفتگو با دکتر محمدرضا قائمینیک در شماره هشتم خردورزی
➕ جهت خرید مجله خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com