eitaa logo
مجله خردورزی
7.1هزار دنبال‌کننده
414 عکس
70 ویدیو
11 فایل
خردورزی، یک مجلۀ اندیشه‌ای، آزاد و مستقل با هویت اسلامی است که تأملی دارد بر تطبیق مبانی نظری بر انگاره‌های شناختی انسان در جامعۀ مدرن. سایت خردورزی (دسترسی به آرشیو و خرید مجله): kheradvarzi.com ارتباط با ادمین: @erfankhalilifar
مشاهده در ایتا
دانلود
مجله خردورزی
🔻علوم‌شناختی بر پردۀ سینما ‼️بازنمایی ذهنِ انسان در سینمای معاصر ▫️فرضیۀ اصلی و غالب علوم‌شناختی این است که مغز یا ذهن انسان در فرایند تفکـر، هماننـد رایانه‌ای به عمل پردازش داده‌ها در قالب نمادها برای بازنمود جهان خارج می‌پردازد و در این مسیر، از روش‌های محاسباتی بهره می‌گیرد. ▫️فیلمساز به‌طورکلی روی عواطف و احساسات تماشاگر تمرکز دارد و در او حس هم‌ذات‌پنداری ایجاد می‌کند و از این طریق است که تماشاگر را پای فیلمش می‌نشاند. سینمای شناختی نیز از این ویژگی بی‌بهره نیست. ▫️از جمله ویژگی‌های فیلم در نسبت با تماشاگر که باعثِ بروز واکنش‌های عاطفی یا احساسی یا برانگیختن احساسات و عواطف می‌شود، حس «هم‌ذات‌پنداری» در فیلم است. هرچقدر این احساس در فیلم قوی‌تر باشد، تأثیر آن روی مخاطب بیشتر بوده و باعث باورپذیری مخاطب می‌شود. ▫️سینمای شناختی نیز مانند دیگر گونه‌های سینمایی، احساسات و عواطف مخاطب را درگیر کرده و در او حس هم‌ذات‌پنداری را ایجاد می‌کند؛ اما تمرکز این‌گونۀ فاخر سینمایی، بیش از عواطف و احساساتی چون غم، شادی، رنج، عشق، خشم و... روی سایر میل‌های آدمی است که از قوۀ تفکر او برمی‌خیزد. ▫️در فلسفۀ معاصر، روایت و داستان جهت بازگویی مسائل فلسفی، جایگاه ویژه‌ای دارد؛ «روایت» در همۀ فیلم‌ها عنصری محوری است. در سینمای علمی نیز «روایت»، جایگاه ویژه‌ای دارد و بیننده را پای فیلم می‌نشاند. ▫️حس هم‌ذات‌پنداری، برانگیختن احساسات، روایت‌سازی، آزمون‌های فکری-تخیلی، علمی جلوه‌دادن آزمایش‌ها، برانگیختن میل به دانستن و کاشت تردید و شکاکیت در ذهن تماشاگر، درواقع قوۀ تخیل و خیال تماشاگر را مخاطب قرار می‌دهد. 📝 دکتر نفیسه ترابی، دانش‌آموختۀ دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی(ره) ➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻تأثیرات شناختی موسیقی بر ذهن و قلب ❓از منظر اسلامی، موسیقی چه تأثیرات شناختی بر قلب و ذهن انسان می‌گذارد؟ 🔸 دکتر مجتبی فلاحتی، پژوهشگر حوزه موسیقی و فقه پاسخ می‌دهد👆 📎 نسخه کامل گفتگو در شماره ششم خردورزی منتشر شده و قابل مطالعه است. ➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
مجله خردورزی
🔻خام فروشی ممنوع! 🔹 رسانه بدون روان‌شناسی نمی‌تواند رسانه باشد ➖دکتر رضا پورحسین، عضو هیئت‌ممیزۀ دانشگاه تهران در گفتگو با خردورزی: ▫️آنچه که موجب می‌شود که یک اروذال یا برپایی احساسی و هیجانی ایجاد شود، قانون دارد و این قانون، قانون روان‌شناسی است. پس ما نمی‌توانیم بدون روان‌شناسی بر انسان تأثیر بگذاریم. ▫️اگر حیطۀ علوم‌شناختی بخواهد در حد experimental و با دیدگاه پوزیتیویستی و با ابزارهای عمومی experimental و مغز جلو برود، بسیاری از پدیده‌های شناختی را تبیین می‌کند؛ اما خیلی از آنها را نمی‌تواند تبیین کند. ▫️در فضای مجازی، مکانیزم است که به شما اجازه می‌دهد که خودتان را یک نفره present کنید و دیگری شما را لایک یا فروارد می‌کند. شما کاملاً affective به سمت مسئلۀ دیگری می‌روید؛ ولی همۀ این موارد در سطح و رو است؛ در حد تحلیل نیست؛ بلکه در حد information و اطلاعات است. به دلیل اینکه به شما فضا داده که درآنِ‌واحد با دیگری تعامل کنید و به لحاظ تکنیکی، یک نفره هم می‌توانید این کار را انجام دهید، آن وقت انسان-رسانه درست شده است. انسان-رسانه محتوا نیست؛ بلکه نتیجۀ سازوکاری است که تسهیل شده است. ▫️حرکت ما در حد ماهیت محتوا نیست؛ تمام تحولات، عموماً از ناحیۀ مکانیزم‌ها است. دورۀ آخرالزمان، دورۀ سیطرۀ کمیت تعریف شده است. سیطرۀ کمیت یعنی سیطرۀ مکانیزم و سازوکار. ▫️خداوند می‌توانست هزار اصل در قرآن بگذارد و بگوید این کار را کنید و این کار را نکنید. قرآن از یک قصه، بازسازی ذهنی را شروع می‌کند. آیا ما برای بازسازی منویات خودمان از قصه و داستان که ظهور آن در سینما و نمایش است استفاده می‌کنیم؟ یا بیشتر از میزگرد، سخنرانی و پای تخته بودن استفاده می‌کنیم؟ ▫️در کشورهای درجۀ یک علمی دنیا، روان‌شناس درجۀ یک، مفهوم علمی را در قالب مقاله می‌نویسد و همان را به شکل رمان درآورده و به سطح عمومی جامعه می‌رساند. به عبارتی، حرکت علمی در دنیا عمومی‌کردن علم است. ➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
هدایت شده از مؤسسه حضرت‌زینب(س)
9.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹| ولادت مولود کعبه، حضرت علی (ع) مبارک باد ♦️بذار مولا خوشبختت کنه 🔻بچه‌ها هیچ‌وقت گناه نکنید، مولا ناراحت میشه! ولی !! فرمود: حُبُّ عَلِی‌بن‌اَبی‌طالب حَسَنَةٌ لَا تَضُرُّ مَعَهَا سَیِّئَه دوست داشتن علی (ع) چیزی که هیچ گناهی بهش لطمه نمی‌زنه میرزا اسماعیل دولابی وقتی این روایت رو می‌خوند بعدش می‌گفت: یعنی گناه کشک؟ بعد می‌گفت: بله کشک! 📎 حجت الاسلام اسماعیل رمضانی 📮موسسه بین‌المللی حضرت زینب (س) وبگاه | اینستاگرام | تلگرام @hazratzainab_com
🏴 انا لله و انا الیه راجعون ◾️روح بلند و ملکوتی استاد اخلاق و معرفت، استاد خضوع و تواضع، استاد جهاد و فداکاری، استاد انقلابی و مبارز جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر محمدناصر بی‌ریا رضوان الله علیه در شام میلاد ارباب و مولایش امیرالمومنین علیه‌السلام آسمانی شد. ◾️ضمن عرض تسلیت، شادی روحشان فاتحه و صلواتی اهدا می‌کنیم. ◾️برنامه تشییع و تدفین آن استاد فرزانه متعاقبا اعلام خواهد شد. عاش سعیدا و مات سعیدا ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
🔻رسانه بدون روان‌شناسی رسانه نیست 🔹 هرگونه تأثیری در انسان، بدون توجه به مسائل روان‌شناختی امکان ندارد ➖دکتر رضا پورحسین، عضو هیئت‌ممیزۀ دانشگاه تهران در گفتگو با خردورزی: ▫️از نام «رسانه» پیدا است که وجه تسمیۀ آن چیزی جز پیام نیست؛ زیرا در رسانه، موضوع تأثیر و تأثیرگذاری مطرح است؛ به‌گونه‌ای که این تأثیر بتواند تغییراتی در زمینه‌های رفتاری، ذهنی و نگرش ایجاد کند. راهکارهایی که بتواند این تغییرات را ایجاد کند، مبناهای روان‌شناختی دارد؛ یعنی وقتی شما می‌خواهید بر یک انسان، به‌عنوان مخاطب تأثیر بگذارید، روان‌شناسی شیوه‌ها و قراردادهای ترغیب را تعیین می‌کند. به همین دلیل، اگر صحبت از رسانه، به معنای هرگونه تغییر و تأثیر بر رویکرد انسان است، رسانه نمی‌تواند این کار را بدون ملاحظۀ قوانین روان‌شناختی انجام دهد. ▫️ اگر رسانه را صرفاً به‌عنوان یک ابزار دید که تلقی برخی، از رسانه همین معنا است، در آنجا صرفاً فن و هنر و به عبارتی، بیشتر فن است. رسانه به این معنا نیست. از ابتدا هم رسانه به معنای انتقال یک مفهوم و یک معنا و ایجاد تغییر، ترغیب، نفوذ، القا، اغوا و از این ‌قبیل بود. هرگونه تأثیری در انسان، بدون توجه به مسائل روان‌شناختی و قوانینی که حاکم بر حیات روانی انسان باشد، امکان ندارد. اگر هم از راه‌هایی استفاده شود که این تأثیر را می‌گذارد، نانوشته از روان‌شناسی استفاده شده است. ➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻تله‌ی افکار و اراده‌ها 🔹 مروری بر سوگیری‌های شناختی در شبکه‌های اجتماعی ▫️لنگر انداختن به فرایندی اشاره دارد که در آن، افراد تحت‌تأثیر اطلاعات خاصی که از قبل به آنها داده شده، قرار می‌گیرند. این پدیده هنگامی رخ می‌دهد که افراد، بدون تخمین کمیتی، ارزش خاصی برای آن کمیتِ ناشناخته در نظر می‌گیرند. ▫️خبرگزاری رویترز تعداد کشته‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه 1398 را 1500 نفر اعلام کرده و این خبر در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اجتماعی اینترنتی به وفور دیده شده است. حال وقتی وزارت کشور تعداد این کشته‌ها را 200 تا 250 نفر اعلام می‌کند، مخاطب آن را نمی‌پذیرد؛ زیرا پیش‌از این، بر عدد 1500 لنگر انداخته شده است. ▫️وقتی کسی خواسته و نظر خود را به نمایندگی از خواسته و نظر مردم اظهار می‌کند، تصور می‌کند که جمعیت زیادی با او هم‌نظرند و گاهی حتی نظر غالب افراد را این‌گونه می‌داند؛ درحالی‌که امکان دارد این حس مبتنی بر واقعیت نباشد و او دچار سوگیری اجماع شده باشد. 📝 فاطمه ناصری تبریزی، پژوهشگر رسانه ➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
مجله خردورزی
🔻آیا آینده ترسناک است؟ 🔹هوش مصنوعی قابل‌اعتماد، چالش‌ها و راهکارها ▫️قابل‌اعتماد بودن، پیش‌نیاز مردم و جوامع برای توسعه، استقرار و استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی است. اگر سیستم‌های هوش مصنوعی به‌وضوح شایستۀ اعتماد نباشند، ممکن است عواقب ناخواسته‌ای به وجود بیاید و مانع از جذب آنها شود و از تحقق منافع اجتماعی و اقتصادی بالقوۀ گسترده‌ای که می‌توانند به همراه داشته باشند، جلوگیری کند. ▫️بسیار مهم است که نتایج سیستم‌های هوش مصنوعی، قابل‌تکرار و همچنین قابل‌اعتماد باشند. یک سیستم هوش مصنوعی قابل‌اطمینان، سیستمی است که با طیف وسیعی از ورودی‌ها و در موقعیت‌های مختلف، به‌درستی کار می‌کند. ▫️در حوزه‌های کسب‌وکار، سیستم‌ها باید کاربرمحور باشند و به‌گونه‌ای طراحی شوند که به همۀ افراد امکان استفاده از محصولات یا خدمات هوش مصنوعی را بدون درنظرگرفتن سن، جنسیت، توانایی‌ها یا ویژگی‌هایشان بدهند. ▫️قرارگرفتن همه‌جا در معرض سیستم‌های هوش مصنوعی اجتماعی، در همۀ زمینه‌های زندگی ما، چه در آموزش، کار، مراقبت یا سرگرمی، ممکن است تصور ما از عاملیت اجتماعی را تغییر دهد یا بر روابط اجتماعی و دلبستگی ما تأثیر بگذارد. درحالی‌که سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند برای تقویت مهارت‌های اجتماعی مورداستفاده قرار گیرند، اما می‌توانند به همان اندازه در بدتر شدن آنها نقش داشته باشند. ▫️فراتر از ارزیابی تأثیر توسعه، استقرار و استفادۀ یک سیستم هوش مصنوعی بر افراد، این تأثیر باید از دیدگاه اجتماعی نیز با درنظرگرفتن تأثیر آن بر نهادها، دموکراسی و جامعه به‌طورکلی ارزیابی شود. ▫️در سال‌های اخیر، قابلیت اعتماد به هوش مصنوعی در سراسر جهان مورد نگرانی واقع شده است. در نتیجه دولت‌ها و مؤسسات تحقیقاتی و تجاری در سراسر جهان بر آن‌اند که با تصویب قوانین برای سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، از مخاطرات آن بکاهند. ▫️با پیشرفت بی‌سابقۀ هوش مصنوعی در سال‌های اخیر، اکثر کشورهای توسعه‌یافته درصددند تا به‌صورت هم‌زمان با مدیریت صحیح هوش مصنوعی با عنوان هوش مصنوعی قابل‌اعتماد، از خطرات پیش‌بینی شدۀ آن بکاهند. 📝 دکتر زهرا رضوانی کاشانی، عضو هیئت‌علمی گروه علوم کامپیوتر دانشگاه الزهرا (س) ➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com