مجله خردورزی
🔻اغتشاش جنسیت
‼️فهم حجاب در بستر زوجیت و تعادل جنسیتی
▫️حجاب بیش از هر چیزی، نوعی حائل میان زن و مرد و پاسدار قانون زوجیت است. حجاب، نه صرفاً به معنای پوشش و پوشیدگی، بلکه در معنای عام خود، تمایز میان زن و مرد را حفظ میکند تا زنانگی و مردانگیِ هر کدام در مدار خود باقیمانده و توسعه یابند.
▫️مراقبت از خلط هویتهای زنانه و مردانه، تنها به سطوح جسمی و مربوط به اخلاق جنسی خلاصه نمیشود؛ بلکه غایت اصلی، جلوگیری از ادغام یا انقیاد هویت جنسیتی مذکر و هویت جنسیتی مؤنث است و ایدۀ حجاب اینگونه به حرکت متعادل تاریخی و نظم جنسیتی متعادل کمک میکند.
▫️زدودن حجاب تنها به ایجاد نوعی هرجومرج جنسی نمیانجامد؛ بلکه در یک آسیب مهمتر و کلانتر، این آشفتگی در تنظیم ارادهها و رابطۀ زن و مرد و هویتهای جنسیتی پدید میآید. زدودن حجاب به تضعیف زوجیت منجر میشود.
▫️حجاب مشخص میکند چه کسی زن و زنانه است و چه کسی مرد و مردانه. پوشش و لباس این رسالت را در خصوص جسم و اندام انجام میدهد؛ اما بدون فهم حجاب در بستر هویت و بدون حراست از هویت و شخصیت زنانه و مردانه و شکوفایی آنها، چالشهای جنسی و فیزیکی نیز بهسادگی قابلیت بهبودی ندارند.
📝 مهدی تکلّو، پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه
➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
💥دومین فراخوان همایش بینالمللی #دشمن_شناسی
🖇به مناسبت سالگرد رحلت استاد محمدحسین فرجنژاد
🎁همراه با هدایای ارزنده و اعطای تندیس سال دشمن شناسی
⏰زمان برگزاری: ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
⏱ مهلت ارسال آثار: ۲۵ تیر ۱۴۰۳
👈جهت کسب اطلاعات بیشتر به آی دی ایتا @farajnejad_ir یا سایت زیر مراجعه فرمایید:
🌐farajnejad.ir/hamayesh2
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
http://eitaa.com/joinchat/1842479109C6a0ba6652b
مجله خردورزی
🔻جنگ آکادمیک
‼️آیا اجزاء نهاد علم، عاملی بر فروریزی امنیت هستند؟
📎 نوشتاری از دکتر محمدرضا کدخدایی، در نقد مواجهه برخی از عناصر نهاد علم با وقایع ۱۴۰۱
▫️دانشگاهها و نقشهای تعین یافتۀ دانشگاهی، مانند اعضای هیئتعلمی دانشگاهها، چه بخواهند و چه متوجه نباشند، معماران اصلی و پنهان حکمرانی جهان و حکومتها و نیز گردانندگان اصلی دستگاه جنگ، یعنی فروریزی قدرت و اقتدار حکومت و حاکمیت و نظم اجتماعی رقیب تلقی میشوند.
▫️آیا نقد بر فروکاستگرایی پوزیتویستی بهانۀ مناسبی برای افتادن در وادی افراط هرمنوتیکی است؟! چگونه برای یک پژوهشگر امکان دارد یک کلان موضوع اجتماعی یا بهاصطلاح موضوعی ماکرو سوسیولوژیک مثل اغتشاشات 1401 را در شرایطی که کمتر از یک ماه از حیات آن نگذشته، با این سرعت و با این میزان از جزمیت توصیف و تحلیل و تبیین کند؟!
▫️توصیه به خفه شدن جامعۀ دانشگاهی، با چه منطق و بر اساس کدام اخلاق علمی است؟! مکتب انتقادی، حتی در نسخۀ فحاش فایرابندی، به برخی چهارچوبهای اخلاق علم و پژوهش پایبند است. نتیجۀ مکتب انتقادی، حتی در قرائت ساختارشکن انتقادی، تکثرگرایی در نهاد علم میشود؛ نه پیشنهاد لال شدن به عالمان علومانسانی در جریان غالب دانشگاهی!
▫️آیا جز این است که در مناسبات قدرت، هرآنچه تفسیرپذیرتر و مبهمتر باشد، به نفع قدرت، تأویل و مصادره میگردد؛ کنشگران علمی و نظریات علمی نیز هرچقدر تفسیرپذیرتر و مبهمتر باشد، نهاد قدرتمند علم یعنی دانشگاه و کنشگر قدرتمند این نهاد، یعنی عضو هیئتعلمی، هر تأویل و تفسیری را بر اساس میل خود بر جامعه تحمیل و به نفع خود مصادره میکند؛ بدون آنکه منتظر پژوهش و جمعآوری اطلاعات از میدان باقی بماند.
➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻زنانی که نباید شناخته شوند
‼️سکولاریسم چگونه زنان را محدود میکند؟
📎 سرمقاله شماره چهارم خردورزی؛ به قلم مجید رحیمی، سردبیر مجله
▫️تفکر سرمایهداری و لیبرالیسم، مختص یک جغرافیای صرف یا افرادی با شاخصههای مشخص ظاهری نیست؛ این تفکر با مدیریت ایماژ، چیزی را به رویدادهای مهم اضافه و یا حتی فراتر از آن، رویداد دیگری را برای کمک به استیلا و هژمونی خود خلق میکند.
▫️ایماژها فراتر از تغییر حالات ذهنی افراد، بر بدن انسانها نیز تأثیر میگذارند و اغلب، افکار عمومی را برای بهحق جلوهدادن و خریدِ ترحم به نفع خود مهندسی میکنند. در چنین ساختاری، سخن از نیازهای حقیقی زنان، محبت عاقلانه و مودت عطوفانه در خانواده و نگاه عزت بخش، کرامتبخش، رشد آفرین و استقلال دهندۀ به هویت و شخصیت زن کنار میرود و زن بهمثابۀ کالایی مصرفی، کاسبگرانه، مادی، اقتصادی و وسیلۀ تمتع بهحساب میآید.
▫️جامعهای که دغدغۀ مسائل زنان دارد، اما در نظام معماری، حریم خصوصی زن را ارج نمینهد؛ نظام شغلی آن بیش از هشت ساعت توان مادر را طی تجملاتِ ملالآوری در بسترهایی غیر از جایگاه مادری هدر میدهد؛ هیجانات زنانه را در جایگاههایی همانند نمایش خانگی و فضای مجازی میسوزاند و دغدغۀ مادران یک جامعه را در عملهای زیبایی، رژیمهای لاغری و... خلاصه میکند، ظالم به اهداف والای انسانیت است، اما در قالب و ظاهر مسائل زنان.
➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
مجله خردورزی
🔻جامعه اسلامی خانواده محور است
➖نقش دین در حکمرانی خانواده و پوشش
🔹 دکتر نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با مجله خردورزی:
▫️طی سالهای گذشته بسیاری از افراد در کشور ما با تفکرات غربگرایانۀ خود، از نسخهها و راهکارهای آنها برای حل معضلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بهرهبردند؛ آیا با این وجود، مشکلات اجتماعی ما کمتر شد؟
▫️نهاد خانواده بهعنوان هستۀ جامعهسازی و دولتسازی در یک جامعۀ اسلامی، مهمترین نهاد است، زیرا نهادی است که درون آن، فرهنگ، سیاست و اقتصاد، به لحاظ تربیتی و تعلیمی به نسل بعد منتقل میشود. جامعهپذیری سیاسی، انتقال فرهنگ اسلامی و آموزش کسب روزی حلال و زندگی اقتصادی سالم، در خانواده آموزش داده میشود.
▫️باید در حکمرانی اسلامی، ایدهها، سیستمها و اجرا در حکمرانی خانواده به نحوی چینش شده و اجرا شود که نسلهای صالح در درون خانوادهها تربیت شوند. در جامعۀ اسلامی، مساجد، مدارس، دانشگاهها، دستگاههای فرهنگی، نمازجمعهها، مکانهای زیارتی، مکانهای تفریحی، هتلها و... باید خانواده محور باشند و به نحوی باشند که زمینه برای حضور خانواده به شکل کامل فراهم باشد و پیوند بین اعضای خانواده، پیوسته برقرار باشد.
▫️زنان باید با پوشش کامل و مناسب در جامعه حضور یابند تا مورد آزار افراد بیماردل قرار نگیرند که نتیجۀ آن آزار ندیدن مؤمنان و خداوند است. پس این مهم است که بانوان در جامعۀ اسلامی بهگونهای حضور یابند که از سوی دیگران، حتی افراد مریضالقلب، بهعنوان انسان پاکدامن و عفیف شناخته شوند.
➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com