eitaa logo
مجله خردورزی
5.7هزار دنبال‌کننده
376 عکس
66 ویدیو
11 فایل
خردورزی، یک مجلۀ اندیشه‌ای، آزاد و مستقل با هویت اسلامی است که تأملی دارد بر تطبیق مبانی نظری بر انگاره‌های شناختی انسان در جامعۀ مدرن. سایت خردورزی (دسترسی به آرشیو و خرید مجله): kheradvarzi.com ارتباط با ادمین: @erfankhalilifar
مشاهده در ایتا
دانلود
📕| مروری بر مطالب شماره پنجم خردورزی (قسمت 6) ✅ پرونده «الهیات و علوم شناختی» ◀️ آیا دین می‌تواند موضوع مطالعۀ علوم شناختی باشد؟ 📮 پیش‌خرید شماره پنجم مجله خردورزی با ارسال رایگان، به مبلغ 150 هزار تومان. 💳 لطفا وجه مذکور را به شماره کارت 6221068800011741 به‌نام شناخت‌پژوهان رسانه (بانک پارسیان) واریز نمایید. 📃 سپس ‌رسید واریز، نشانی دقیق و کدپستی را به دایرکت و یا شماره 09368296517 در ایتا، تلگرام و یا واتس اپ ارسال کنید. 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
📍 پنجمین شمارهٔ مجلهٔ خردورزی منتشر شد ▪️ شامل 6 پرونده با عناوین: ماهیت علوم شناختی، فلسفه علوم شناختی، الهیات و علوم شناختی، علوم شناختی در ایران و جهان، وضعیت‌سنجی علوم شناختی و فخر ایران (چرا علوم شناختی دغدغۀ شهید فخری‌زاده شد؟) 📮 خرید شماره پنجم مجله خردورزی با ارسال رایگان، به مبلغ ۱۷۰ هزار تومان. 💳 لطفا وجه مذکور را به شماره کارت 6221068800011741 به‌نام شناخت‌پژوهان رسانه (بانک پارسیان) واریز نمایید. 📃 سپس ‌رسید واریز، نام و نام خانوادگی، شماره تماس، نشانی دقیق و کدپستی را برای ادمین ارسال کنید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
📕 | مراکز خرید مجله خردورزی 🛒 شما فرهیختگان گرامی می‌توانید مجله خردورزی را از مراکز زیر تهیه نمایید: 🔻تهران ➖کتابفروشی خبرگزاری فارس ➖ترنجستان سروش ➖کتابفروشی کیهان ➖کتابفروشی پیام امروز 🔻قم ➖کتاب اندیشه ➖کتابستان رضوی ➖کتاب شهر ➖کتابسرای طه 🔻اصفهان ➖کتابفروشی فدک ➖ کتابفروشی امام خمینی (ره) 🔻سایر شهرها ➖مشهد: کتاب یاران ➖تبریز: کتاب شهر ➖آبادان: کتاب الفبا ➖قزوین: مطبوعات عارف 🔻خرید آنلاین سایت آوانگارد سایت سی بوک ‼️ ضمناً امکان خرید مستقیم از دفتر مجله نیز وجود دارد: 🛒 | @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻علم بدون تفکر نشاید ➖فخری‌زاده دانش‌محور و توحیدی بود، نه قبیله‌گرا و شخص‌محور 🔹 دکتر عبدالحسین خسروپناه، در گفتگو با مجله خردورزی: ▫️نگاه شهید فخری‌زاده به عالم و آدم واقعاً توحیدی بود. شخصیتی معنوی و اهل تهجد، اهل ذکر و اهل مسائل عرفانی بود. ویژگی بعدی توان بسیار بالای مدیریتی او بود که می‌توانست تیم‌های مختلف علمی را جمع کند و در زمینه‌های مختلف، دستاوردی را به نتیجه برساند. ▫️مدیریت جهادی او، علم محور با رویکرد توحیدی بود و دانشمندان را دور خودش جمع می‌کرد و مشورت می‌گرفت. خودش استاد فیزیک هسته‌ای بود؛ ولی به دانش خودش بسنده نمی‌کرد و اصلاً این روحیه را نداشت که بگوید: «من عقل‌کل هستم و استاد این رشته‌ام. چه نیاز دارم به بقیه؟». ▫️ایشان کاملاً با تحویل‌گرایی علم (Reduction) مخالف بود؛ اینکه وحدت علم و تحویل زیست‌شناسی به بیوشیمی، تحویل بیوشیمی به شیمی، تحویل شیمی به فیزیک و اینکه همۀ علوم به فیزیک برمی‌گردد را قبول نداشت. ▫️می‌گفت: «این کوانتوم مکانیک مبنای فلسفی دارد؛ اما کاربرد عملی دارد»؛ لذا در بحث هسته‌ای جواب می‌داد. چرا این‌همه استاد تمام کوانتوم مکانیک در دانشگاه‌ها داریم، اما کارکرد شهید فخری‌زاده را ندارند؟ به دلیل اینکه از حکمت بهره ندارند. ➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻آگاه به زمانه ➖تئوری دکتر فخری‌زاده مبتنی بر عرفان بود 🔹 پروفسور مهدی گلشنی، در گفتگو با مجله خردورزی: ▫️در گفتگویی که با دکتر گلشنی داشتیم، ایشون درباره شخصیت دکتر فخری‌زاده به این نکته اشاره کردند: شهید فخری زاده معتقد بودند که باید فلسفه را در علوم‌تجربی به کار ببریم و علوم‌تجربی را وارد علوم‌انسانی کنیم؛ در واقع اعتقاد داشتند که فیلسوف باید با آن علوم آشنا باشد. ▫️در ادامه هم تاکید داشتند که تئوری دکتر فخری‌زاده مبتنی بر عرفان بود و عقیده داشتند که باید بر روی عظمت عالم خلقت توجه کنیم، نه اینکه علم وسیلۀ نان آوردن و مقام آوردن باشد. ▫️این که در عین جامعیت، تکبر نداشته باشیم و نیازهای جامعه را برطرف کنیم، از جمله خصوصیاتی است که شهید فخری‌زاده الگوی خوبی برای آنها بود. ➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻آگاهی در ابهام ‼️مسئلۀ آگاهی، چالش نهایی فلسفۀ ذهن ▫️حتی اگر بپذیریم که علوم فیزیکی با کنارگذاشتن ذهن، پیشرفت کرده ‏اند؛ اما شاید در قیاس با آنچه که از طریق علوم فیزیکی می‌توان فهم کرد، چیزهای بیشتری در جهان وجود داشته باشد. ▫️تفکر، فرایند پیچیده‌ای است و راهی طولانی برای فهم کامل آن در پیش‌داریم. به همین دلیل است امروزه، مغز پژوهان به این نتیجه رسیده‌‌اند که برای فهم کامل رخدادهای مغزی، حتی باید تأثیر فرهنگ‌‌های انسانی را نیز در نظر گرفت. 📝دکتر سیامک عبدالهی، دانش‌آموختۀ دکتری فلسفۀ دین از دانشگاه تهران ➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
مجله خردورزی
🔻از طبیعت به آسمان و نیمه‌هبوطی از آن ‼️درآمدی بر ریشه‌های مفهومی نسبت ذهن و نفس ▫️اگر ترجیحی برای اصطلاح «ذهن» وجود دارد، به این دلیل است که دکارت برداشت خاصی از نفس، یعنی تصور ارسطویان مدرسی را رد می‌کند و می‌خواهد آن را با تصور دیگری جایگزین کند. ▫️فرایند ادراکی و شناختی، در ابتدا معطوف به چیزهای مشخص و خاص است، اما پس از آن، همان‌طور که متون اصلی عهد عتیق این مفهوم را پیش‌می‌برند، قلب می‌تواند به سمت دستورالعمل‌ها و نشانه‌ها نیز هدایت شود. علاوه بر این، قلب جایگاه یا انبار حافظه است که برای یادآوری موقعیت قبلی به‌منظور یافتن انگیزه‌ای برای یک عمل خاص استفاده می‌شود. ▫️حقیقت انسان که تا پیش‌ از این، قلب با کارکردهای شناختی و ارادی و عاطفی و در پیوستگی کامل با بدن، در مرکز آن بود، اکنون نزد افلاطون-سقراط، عقل و نوسی است که اگرچه نزد هومر یا یونان باستان، کاملاً امری بدنی بود، اما اکنون امری متعالی و جدا از بدنی شرگون شده است. مبدأ معرفت و مبدأ حیات در افلاطون-سقراط، عین یکدیگر شده و شکافی عمیق بین آنها و بدن، پدیدار گردید. ▫️دیدگاه‌های افلاطون-سقراطی هرچه باشند، وقتی او به سؤالات مربوط به نفس روی می‌آورد، تقریباً همیشه در یک زمینۀ اخلاقی یا با یک دیدگاه اخلاقی سر و کار دارد، چه خیر یک فرد یا خیر سیاسی در جامعه و به‌ندرت به سؤالات متافیزیکی در مورد ماهیت، ترکیب و کارکردهای نفس توجه می‌کند. 📝دکتر محمدحسین وفائیان، عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر 📝سید مهدیار رحیمی، مشاوره خانواده و پژوهشگر حوزه روانکاوی ➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻بر علم شناختی چه گذشت؟ ‼️انقلاب شناختی، شیوه‌ای تدریجی، غیرهنجاری و غیرانقلابی ▫️انقلاب شناختیِ دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰، چشم‌انداز هیجان انگیزی از بررسی علمی «ذهن» در قالب یک حوزۀ میان‌رشته‌ای یکپارچه با موضوعی منسجم، سؤالات پژوهشی مشترک، روش‌های مکمل و توسعه‌های نظری به همراه آورد. ▫️در هر مرحله از کنفرانس بنیاد اسلوان، تنش‌هایی در مورد اینکه این رشته چیست، چه کسی آن را درک می‌کند، چه کسی آن را تهدید می‌کند و در چه جهتی باید برود، احساس شد و تا به امروز ادامه داشته است. ▫️«شناخت بدن‌مند» این نظریه را پیش‌بُرد که شناخت ذاتاً بر اساس ویژگی‌های بدنی شکل گرفته و بر مبنای بازنمودهای آمودال کار نمی‌کند و «شناخت وضع‌شده» روی‌هم‌رفته این اصل اساسی که بازنمایی‌های ذهنی برای درک شناخت ضروری هستند را رد کرد. ▫️محاسبه می‌تواند به‌عنوان یک نظریۀ بنیادی در مورد چگونگی پردازش فعالانۀ اطلاعات توسط افراد در خدمت کنترل و تصمیم‌گیری عمل کند. باید تلاش بیشتری برای اتصال نظریه‌های علم شناختی به مبانی محاسباتی صورت گیرد. ▫️علم شناختی با ویژگی‌های اساسی خود (احتمالاً تقلیل‌گرا)، شاهد چالش تدریجی هستۀ سخت خود بوده و تا حدی از درون توسط مکاتب و رویکردهای مختلف ابطال شده و در ساخت یک کمربند محافظ قوی از فرضیه‌های کمکی، حول یک هستۀ سخت منسجم، شکست خورده است. 📝پروفسور رافائل نونیز، دانشیار گروه علوم شناختی دانشگاه کالیفرنیا ➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
مجله خردورزی
🔻چالش آگاهی ‼️گزارشی از دیدگاه دنت دربارۀ آگاهی ▫️دنت بر خلاف دیگران که در ابتدا با تأثیرپذیری از دکارت شکاف بین ذهن و بدن را پذیرفته‌اند و درصدد پر کردن آن هستند، از همان ابتدا منکر وجود چنین شکافی می‌شود و مدعی است که اعتقاد به چنین شکافی، خود نتیجۀ جاذبۀ دکارتی است که دیگران ناخواسته جذب آن شده‌اند. ▫️دنت ادعا می‌کند که احساسی که ما از خودمان داریم، صرفاً یک توهم است. دنت معتقد است انسان‌ها موجودات اجتماعی هستند و برای ارتباط با یک‌دیگر، مجبورند اطلاعات را در فعالیت‌های ارتباطی با دیگران به مشارکت بگذارند و از یک‌دیگر درخواست دلیل کنند؛ لذا در ضمن این رویه، «کاربر توهم شخصی» ما به وجود می‌آید؛ یعنی شخص بودن در ضمن این فرایند به وجود آمده است. بنا بر ادعای دنت، هیچ‌چیزی به نام «من» وجود ندارد و آنچه ما به‌عنوان احساس درونی از هویت شخص خود داریم، صرفاً یک توهم است. ▫️از منظر الحاد مدرن، در هستی جایی برای امور غیرمادی وجود ندارد و تکامل از طریق انتخاب طبیعی، تبیین‌گرِ همه چیز و نافی خالق هستی است. به بیانی دیگر، از نظرگاه ملحدین جدید، تکامل از طریق انتخاب طبیعی جای خدا نشسته و با وجود چنین چیزی نیاز به فرض گرفتن آفریننده‌ای نیست. 📝دکتر صمد دهناد، پژوهشگر فلسفه دین ➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻بازسازی ذهن ‼️نگاهی به ربات‌های شناختی ▫️مهم‌ترین کاری که ذهن انجام می‌دهد و نقطۀ تمیز انسان از سایر موجودات محسوب می‌شود، تفکر است. امور دیگری مانند یادگیری، حافظه، فرایند به خاطر سپردن و به یاد آوردن، زبان، قضاوت و تصمیم‌گیری، اموری هستند که ذهن انجام می‌دهد و ما می‌توانیم از طریق هریک از این رشته‌ها، در این امور دقیق‌تر باشیم. ▫️باید به این جمله که «علوم‌شناختی مجموعه‌ای از علوم برای شناخت ذهن است» برگردیم و به این بیندیشیم که علوم‌شناختی مانند سایر رشته‌ها، به یک جنبه از زندگی انسان‌ها مربوط نمی‌شود؛ یعنی مانند پزشکی نیست که فقط به جسم انسان مربوط است، روان‌شناسی نیست که فقط به حال روح و روان شخص بپردازد یا مثلاً جامعه‌شناسی نیست که صرفاً مشکلات جامعه را موردتوجه قرار دهد؛ در واقع، علوم‌شناختی به همۀ ابعاد زندگی انسان برمی‌گردد. 📝بهار محمودی، پژوهشگر علوم شناختی ➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻آیا جهان به دانش‌های اضافی نیاز دارد؟ ‼️کاربرد علوم‌شناختی در آیندۀ بشر ▫️انسان برای شناخت حقایق به حواس پنج‌گانه نیاز دارد؛ ولی همۀ واقعیت‌ها و حقایق، با حواس ظاهری قابل‌درک نیستند؛ برای اینکه انسان بتواند شناخت کامل و درستی از حقایق و رویدادها به دست بیاورد، نیاز به ابزار و منابع دیگری دارد که همان قوای باطنی یا عقل و مغز است که در آگاهی و شناخت ما نقش بسیار زیادی دارند. ▫️علوم‌شناختی با شناخت ذهن مخاطبان، به رسانه کمک می‌کند تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد. پس رسانه باید به مقولۀ مخاطب‌شناسی توجه کند. ما برای اینکه بتوانیم اتفاقاتی که می‌افتد را درک کنیم، نیاز داریم که حوزۀ شناختی را بشناسیم؛ زیرا انتخاب یک محتوا از میان هزاران محتوا، نیاز به شناخت عمیق‌تری از انسان دارد و آن نظام انتخابگر مغزی است. ▫️تنظیم درست پایه‌های شناختی در جامعه، سبب پیشرفت می‌شود و علوم‌شناختی یکی از اساسی‌ترین حوزه‌های علمی است که در این زمینه فعالیت می‌کند. به اعتقاد اهل علم، کسانی که به این دانش دسترسی داشته باشند، در آینده بیشتر از ملت‌های صاحب سلاح اتمی بر دیگران مسلط خواهند بود؛ زیرا سروکار این ملت‌ها با مغز انسان‌ها و کنترل بر آن است. علوم‌شناختی زبان آیندۀ بشر است و از لحاظ شغلی، دارای رتبۀ اول در دنیا است. 📝دکتر فاطمه باذلی محبوب، پژوهشگر علوم‌شناختی، مدل‌سازی شناختی ➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻تکامل قوای شناختی ‼️آیا در جهان آینده احساس نیاز به خدا وجود دارد؟ ▫️علل باور به دین، علل پیچیده و عمیق‌تری هستند که رابطۀ نزدیکی با شیوۀ تکامل قوۀ شناختی ما دارند. در نتیجه چنین نیست که پیشرفت علمی، لزوماً منجر به بی‌دینی شود؛ بلکه اتفاقاً برعکس، پژوهشگران علوم‌شناختیِ دین دریافته‌اند که بسیاری از افراد باورهای علمی و دینی را هم‌زمان حفظ می‌کنند، حتی اگر گاهی متناقض به نظر برسد. ▫️بحث دیگری که دربارۀ جایگاه دین و علم در دنیای امروز مهم است، شناخت اپیستمولوژیک قلمرو دین و علم و شناخت محدودیت‌های آنهاست. برخی سعی می‌کنند با طبیعت‌گرایی به اثبات عدم وجود خداوند بپردازند که کاری غیرممکن است. ▫️در فضای علمی، برای هر کسی دانستن حداقلی مسائل اپیستمولوژیک و شناختِ چیستی علم، ضروری است. کسی که این مطلب را فهمید، دیگر توهم توانایی پاسخ علمی به همۀ سؤالات متافیزیکی و خیال وجود علم، بدون مبانی فلسفی و حتی گاهی دینی را در سر نمی‌پروراند. 📝دکتر محمدامین سرائی، پژوهشگر علوم‌شناختی دین در دانشگاه کنتیکت آمریکا ➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com