10.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ «بزمجه ها»
♦️ تعبیر جالب شهید آوینی از کسانی که پشت گفتمان انقلاب قایم میشوند.
آنهایی که فقط در ظاهر ادب و نظم را رعایت میکنند...
@jahat_talk
@kheradvarzi_com
🔻تلسکوپی برای کشف کهکشانهای ذهن
‼️درآمدی بر پلتفرمهای ارزیابی شناختی
▫️فرض من بهعنوان نگارنده بر آن است که در سرزمینی که معلمها با فرایندهای یادگیری و حافظه آشنایی عمیقتری دارند، میتوانند کنشگران آموزشی مؤثرتری باشند. در نظام قضایی، اگر پیرامون حقوق و علوم اعصاب آموزشها متعاقباً قوانینی تعریف شود، احتمالاً فرصتهای زیستن در جامعۀ عادلانهتر، بیشتر خواهد شد. در نهایت، در جامعهای که لزوم توجه به سرمایۀ شناختی برای تمامی بخشهای ساختار قدرت اولویت بالایی داشته باشد، احتمالاً تجلّی اکثر مفاهیم از رفاه و امنیت تا عدالت و آزادی متفاوت خواهد بود.
▫️چنانچه دسترسی مستقیم به ذهن سومشخص وجود ندارد، روانشناس بهناچار خروجیهای ذهن، نظیر گفتار و رفتار فرد را موردمطالعه قرار میدهد. یکی از دیسیپلینهای عمده در این علم، روانشناسی رفتاری است که به مطالعۀ رفتار بهصورت محرک و پاسخ میپردازد.
▫️ورود پلتفرمهای ارزیابی شناختی به زندگی واقعی سازمانی، میتواند تعالی ترویج علومشناختی محسوب شود. گویی این تلسکوپ، محدود به اردوهای تفریحی رصد کهکشانهای ذهن نشده؛ بلکه ابزاری برای کشف توانمندیهای ذهنی و بهزیستی شناختی کارکنان سازمانها شده است.
📝 پویا پاکنژاد، کاندیدای دکتری مدیریت رسانه دانشگاه تهران
➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻نفوذ بر باورها و رفتارها
‼️بررسی یافتهها و شکافها از تحقیقات تجربی
▫️مطالعات متعدد نشان داد که عملیات نفوذ بلندمدت رسانههای سنتی مانند روزنامهها، رادیو و تلویزیون، میتواند بر حمایت رأیدهندگان از یک حزب سیاسی خاص تأثیر بگذارد. برای مثال، به نظر میرسد جمعیت اوکراین و تایوان، پس از تعامل مکرر با کانالهای تلویزیونی مورد حمایت خارجی، به ترتیب به نامزدهای طرفدار روسیه یا چین رأی میدهند.
▫️تحقیقات بیشتری لازم است تا بفهمیم که آیا عملیات نفوذ آنلاین به دلیل افزایش نقش شبکههای اجتماعی و الگوریتمها، دارای اثرات متفاوتی نسبت به همتایان آفلاین خود هستند؟ تنها بیست و یک مورد از هشتاد و دو مطالعه، عملیات نفوذ در رسانههای اجتماعی را بررسی کردند. از این میان، چهارده مورد صرفاً روی فیسبوک یا توییتر متمرکز شدهاند.
📝 پژوهشگران هسته بینالملل بنیاد کارنگی؛
مترجم: ساجده رضایی
➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢نیروی حزباللهی باید در داخل انسجام گرا باشد و خطکشی نکند...
دکتر سید حسین شهرستانی
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
هدایت شده از مؤسسه حضرتزینب(س)
🌙ليلةالرغائب به معنای شب آرزوها نيست, شب رغبتها و گرايشها و مجذوبشدنهاست آن انجذاب و گرايش و ميل و شوق را میگويند رغبت, در برابر رهبت, خدای سبحان جنّاتی دارد كه ما را به آنها ترغيب كرده است و برای روح ما هم بهشتی دارد كه ما را به آن هم ترغيب كرده است.
📎 آیت الله جوادی آملی
#لیله_الرغائب #ماه_رجب
#امام_زمان #شب_ارزوها
#موسسه_حضرت_زینب
📮موسسه بینالمللی حضرت زینب (س)
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام
@hazratzainab_com
22.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹نماهنگ «بوسه تو»، ویژه سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی با صدای محمد معتمدی.
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
🔻آیا محاسبات ذهنِ جمعی، اقتصاد ایران
را مدیریت میکند؟
‼️درآمدی برارتباط معنادار علم اقتصاد و علومشناختی
▫️در دیدگاه کلاسیک، اقتصاد عامل و کنشگر اقتصادی به شکل ایستا، مطلوبیت یا سود خود را به حداکثر میرساند. اما اقتصاد شناختی معنایی از عامل را برمیگزیند که در آن یک عامل بهصورت پویا، رضایتمندی و مهارت خود را از طریق یادگیری و غالباً بدون آنکه تصریحی در آن وجود داشته باشد، با محیط سازگار میکند. بدینسان کنشگران، اقتصاد را از طریق اقدامات و تعاملات خود میسازند.
▫️نباید گمان کرد که با توسعۀ پایگاهها و شبکههای پردازش کلانداده و رصد دقیق و کنترل دادههای مردم، رفتار این ذهن جمعی را میتوان کنترل کرد و از نتایج زیانبار آن جلوگیری نمود. این ذهن جمعی، بهخوبی شیوههای فرار از تورهای کنترلگر را آموخته و نتیجۀ سیاستهای کنترلگرا، کاهش سرمایۀ اجتماعی و بیگانه شدن بیشازپیش مردم از سیاست و حاکمیت است.
📝 علی اکبر ناسخیان، پژوهشگر اقتصاد شناختی
➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
♨️ گزارش مقایسه وضعیت هوش مصنوعی در ایران و کشورهای رقیب همچون عربستان، امارات و ترکیه
📎 فایل کامل گزارش که در سایت مرکز استراتژی و تحوّل هوش مصنوعی شریف مطالعه کنید.
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
مجله خردورزی
🔻تأثیرات شناختی موسیقی
🔹 مجتبی فلاحتی، پژوهشگر حوزه موسیقی و فقه در گفتگو با خردورزی: موسیقی، نافذترین و اثرگذارترین هنر بر تمام قوای شناختی، درونی و باطنی انسان است
▫️روانشناس نهایتاً میتواند بگوید موسیقی بد اینگونه تأثیر را دارد و فلان موسیقی دارای تأثیر دیگری است و خوب و بد هم نباید در مرحلۀ اولیه در روانشناسی بحث شود؛ اما اینکه آیا این تأثیرات مثبت است یا منفی، یا ممنوع است یا مجاز، یا مضر است یا نافع و یا حلال است یا حرام، دیگر در حیطۀ علوم توصیفی و descriptive نیست.
▫️موسیقی میتواند آنقدر در شخصیت و سرنوشت انسانها تأثیر بگذارد که آنها را به گمراهی ببرد. خواه موسیقیِسازی و خواه موسیقیِ آوازی؛ مخصوصاً موسیقیِ آوازی که با متنی که ارائه میکند، انسان و افکار و قلب و علایق او را دگرگون میکند.
▫️مذمت موسیقی دارای ریشههای تاریخی، تمدنی و دینی متعدد است که اگر بخواهیم منصفانه به قضیه نگاه کنیم، تمام تمدن شناسان تاریخ، دوگونه به موسیقی نگریستهاند. آنها گفتهاند: «موسیقی، هم آثار مثبت بسیار زیادی روی فرد و اجتماع دارد و هم میتواند آثار مخرب زیادی داشته باشد».
▫️اگر مسئولین حکومت، دانشمندان یک جامعه، کسانی که نبض اقتصاد جامعه دست آنهاست، مانند تجار، بانکها، مؤمنین، حزباللهیها، جانبازان، رزمندگان، خانوادههای شهدا، مسجدیها و اربعینیها اصلاح شوند، مردم خودبهخود اصلاح میشوند.
▫️تا زمانیکه خواص، دانشمندان یک جامعه، علمای حوزه، علمای دانشگاه، مسئولین امر و متدینین توجیه علمی و دانشی نکنند و در صدد التزام عملی پیدا کردن این مبانی و این اصول و شاخصهها نباشند، طبیعتاً نباید هیچ انتظاری برای تغییر شرایط داشته باشیم.
➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
مجله خردورزی
🔻علومشناختی بر پردۀ سینما
‼️بازنمایی ذهنِ انسان در سینمای معاصر
▫️فرضیۀ اصلی و غالب علومشناختی این است که مغز یا ذهن انسان در فرایند تفکـر، هماننـد رایانهای به عمل پردازش دادهها در قالب نمادها برای بازنمود جهان خارج میپردازد و در این مسیر، از روشهای محاسباتی بهره میگیرد.
▫️فیلمساز بهطورکلی روی عواطف و احساسات تماشاگر تمرکز دارد و در او حس همذاتپنداری ایجاد میکند و از این طریق است که تماشاگر را پای فیلمش مینشاند. سینمای شناختی نیز از این ویژگی بیبهره نیست.
▫️از جمله ویژگیهای فیلم در نسبت با تماشاگر که باعثِ بروز واکنشهای عاطفی یا احساسی یا برانگیختن احساسات و عواطف میشود، حس «همذاتپنداری» در فیلم است. هرچقدر این احساس در فیلم قویتر باشد، تأثیر آن روی مخاطب بیشتر بوده و باعث باورپذیری مخاطب میشود.
▫️سینمای شناختی نیز مانند دیگر گونههای سینمایی، احساسات و عواطف مخاطب را درگیر کرده و در او حس همذاتپنداری را ایجاد میکند؛ اما تمرکز اینگونۀ فاخر سینمایی، بیش از عواطف و احساساتی چون غم، شادی، رنج، عشق، خشم و... روی سایر میلهای آدمی است که از قوۀ تفکر او برمیخیزد.
▫️در فلسفۀ معاصر، روایت و داستان جهت بازگویی مسائل فلسفی، جایگاه ویژهای دارد؛ «روایت» در همۀ فیلمها عنصری محوری است. در سینمای علمی نیز «روایت»، جایگاه ویژهای دارد و بیننده را پای فیلم مینشاند.
▫️حس همذاتپنداری، برانگیختن احساسات، روایتسازی، آزمونهای فکری-تخیلی، علمی جلوهدادن آزمایشها، برانگیختن میل به دانستن و کاشت تردید و شکاکیت در ذهن تماشاگر، درواقع قوۀ تخیل و خیال تماشاگر را مخاطب قرار میدهد.
📝 دکتر نفیسه ترابی، دانشآموختۀ دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی(ره)
➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com