eitaa logo
مجله خردورزی
7.8هزار دنبال‌کننده
421 عکس
71 ویدیو
11 فایل
خردورزی، یک مجلۀ اندیشه‌ای، آزاد و مستقل با هویت اسلامی است که تأملی دارد بر تطبیق مبانی نظری بر انگاره‌های شناختی انسان در جامعۀ مدرن. سایت خردورزی (دسترسی به آرشیو و خرید مجله): kheradvarzi.com ارتباط با ادمین: @erfankhalilifar
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻آیا محاسبات ذهنِ جمعی، اقتصاد ایران را مدیریت می‌کند؟ ‼️درآمدی برارتباط معنادار علم اقتصاد و علوم‌شناختی ▫️در دیدگاه کلاسیک، اقتصاد عامل و کنشگر اقتصادی به شکل ایستا، مطلوبیت یا سود خود را به حداکثر می‌رساند. اما اقتصاد شناختی معنایی از عامل را برمی‌گزیند که در آن یک عامل به‌صورت پویا، رضایتمندی و مهارت خود را از طریق یادگیری و غالباً بدون آنکه تصریحی در آن وجود داشته باشد، با محیط سازگار می‌کند. بدین‌سان کنشگران، اقتصاد را از طریق اقدامات و تعاملات خود می‌سازند. ▫️نباید گمان کرد که با توسعۀ پایگاه‌ها و شبکه‌های پردازش کلان‌داده و رصد دقیق و کنترل داده‌های مردم، رفتار این ذهن جمعی را می‌توان کنترل کرد و از نتایج زیان‌بار آن جلوگیری نمود. این ذهن جمعی، به‌خوبی شیوه‌های فرار از تورهای کنترل‌گر را آموخته و نتیجۀ سیاست‌های کنترل‌گرا، کاهش سرمایۀ اجتماعی و بیگانه شدن بیش‌ازپیش مردم از سیاست و حاکمیت است. 📝 علی اکبر ناسخیان، پژوهشگر اقتصاد شناختی ➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
♨️ گزارش مقایسه وضعیت هوش مصنوعی در ایران و کشورهای رقیب همچون عربستان، امارات و ترکیه 📎 فایل کامل گزارش که در سایت مرکز استراتژی و تحوّل هوش مصنوعی شریف مطالعه کنید. 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
مجله خردورزی
🔻تأثیرات شناختی موسیقی 🔹 مجتبی فلاحتی، پژوهشگر حوزه موسیقی و فقه در گفتگو با خردورزی: موسیقی، نافذترین و اثرگذارترین هنر بر تمام قوای شناختی، درونی و باطنی انسان است ▫️روان‌شناس نهایتاً می‌تواند بگوید موسیقی بد این‌گونه تأثیر را دارد و فلان موسیقی دارای تأثیر دیگری است و خوب و بد هم نباید در مرحلۀ اولیه در روان‌شناسی بحث شود؛ اما اینکه آیا این تأثیرات مثبت است یا منفی، یا ممنوع است یا مجاز، یا مضر است یا نافع و یا حلال است یا حرام، دیگر در حیطۀ علوم توصیفی و descriptive نیست. ▫️موسیقی می‌تواند آن‌قدر در شخصیت و سرنوشت انسان‌ها تأثیر بگذارد که آنها را به گمراهی ببرد. خواه موسیقیِ‌سازی و خواه موسیقیِ آوازی؛ مخصوصاً موسیقیِ آوازی که با متنی که ارائه می‌کند، انسان و افکار و قلب و علایق او را دگرگون می‌کند. ▫️مذمت موسیقی دارای ریشه‌های تاریخی، تمدنی و دینی متعدد است که اگر بخواهیم منصفانه به قضیه نگاه کنیم، تمام تمدن شناسان تاریخ، دو‌گونه به موسیقی نگریسته‌اند. آنها گفته‌اند: «موسیقی، هم آثار مثبت بسیار زیادی روی فرد و اجتماع دارد و هم می‌تواند آثار مخرب زیادی داشته باشد». ▫️اگر مسئولین حکومت، دانشمندان یک جامعه، کسانی که نبض اقتصاد جامعه دست آنهاست، مانند تجار، بانک‌ها، مؤمنین، حزب‌اللهی‌ها، جانبازان، رزمندگان، خانواده‌های شهدا، مسجدی‌ها و اربعینی‌ها اصلاح شوند، مردم خودبه‌خود اصلاح می‌شوند. ▫️تا زمانی‌که خواص، دانشمندان یک جامعه، علمای حوزه، علمای دانشگاه، مسئولین امر و متدینین توجیه علمی و دانشی نکنند و در صدد التزام عملی پیدا کردن این مبانی و این اصول و شاخصه‌ها نباشند، طبیعتاً نباید هیچ انتظاری برای تغییر شرایط داشته باشیم. ➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
مجله خردورزی
🔻علوم‌شناختی بر پردۀ سینما ‼️بازنمایی ذهنِ انسان در سینمای معاصر ▫️فرضیۀ اصلی و غالب علوم‌شناختی این است که مغز یا ذهن انسان در فرایند تفکـر، هماننـد رایانه‌ای به عمل پردازش داده‌ها در قالب نمادها برای بازنمود جهان خارج می‌پردازد و در این مسیر، از روش‌های محاسباتی بهره می‌گیرد. ▫️فیلمساز به‌طورکلی روی عواطف و احساسات تماشاگر تمرکز دارد و در او حس هم‌ذات‌پنداری ایجاد می‌کند و از این طریق است که تماشاگر را پای فیلمش می‌نشاند. سینمای شناختی نیز از این ویژگی بی‌بهره نیست. ▫️از جمله ویژگی‌های فیلم در نسبت با تماشاگر که باعثِ بروز واکنش‌های عاطفی یا احساسی یا برانگیختن احساسات و عواطف می‌شود، حس «هم‌ذات‌پنداری» در فیلم است. هرچقدر این احساس در فیلم قوی‌تر باشد، تأثیر آن روی مخاطب بیشتر بوده و باعث باورپذیری مخاطب می‌شود. ▫️سینمای شناختی نیز مانند دیگر گونه‌های سینمایی، احساسات و عواطف مخاطب را درگیر کرده و در او حس هم‌ذات‌پنداری را ایجاد می‌کند؛ اما تمرکز این‌گونۀ فاخر سینمایی، بیش از عواطف و احساساتی چون غم، شادی، رنج، عشق، خشم و... روی سایر میل‌های آدمی است که از قوۀ تفکر او برمی‌خیزد. ▫️در فلسفۀ معاصر، روایت و داستان جهت بازگویی مسائل فلسفی، جایگاه ویژه‌ای دارد؛ «روایت» در همۀ فیلم‌ها عنصری محوری است. در سینمای علمی نیز «روایت»، جایگاه ویژه‌ای دارد و بیننده را پای فیلم می‌نشاند. ▫️حس هم‌ذات‌پنداری، برانگیختن احساسات، روایت‌سازی، آزمون‌های فکری-تخیلی، علمی جلوه‌دادن آزمایش‌ها، برانگیختن میل به دانستن و کاشت تردید و شکاکیت در ذهن تماشاگر، درواقع قوۀ تخیل و خیال تماشاگر را مخاطب قرار می‌دهد. 📝 دکتر نفیسه ترابی، دانش‌آموختۀ دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی(ره) ➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻تأثیرات شناختی موسیقی بر ذهن و قلب ❓از منظر اسلامی، موسیقی چه تأثیرات شناختی بر قلب و ذهن انسان می‌گذارد؟ 🔸 دکتر مجتبی فلاحتی، پژوهشگر حوزه موسیقی و فقه پاسخ می‌دهد👆 📎 نسخه کامل گفتگو در شماره ششم خردورزی منتشر شده و قابل مطالعه است. ➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
مجله خردورزی
🔻خام فروشی ممنوع! 🔹 رسانه بدون روان‌شناسی نمی‌تواند رسانه باشد ➖دکتر رضا پورحسین، عضو هیئت‌ممیزۀ دانشگاه تهران در گفتگو با خردورزی: ▫️آنچه که موجب می‌شود که یک اروذال یا برپایی احساسی و هیجانی ایجاد شود، قانون دارد و این قانون، قانون روان‌شناسی است. پس ما نمی‌توانیم بدون روان‌شناسی بر انسان تأثیر بگذاریم. ▫️اگر حیطۀ علوم‌شناختی بخواهد در حد experimental و با دیدگاه پوزیتیویستی و با ابزارهای عمومی experimental و مغز جلو برود، بسیاری از پدیده‌های شناختی را تبیین می‌کند؛ اما خیلی از آنها را نمی‌تواند تبیین کند. ▫️در فضای مجازی، مکانیزم است که به شما اجازه می‌دهد که خودتان را یک نفره present کنید و دیگری شما را لایک یا فروارد می‌کند. شما کاملاً affective به سمت مسئلۀ دیگری می‌روید؛ ولی همۀ این موارد در سطح و رو است؛ در حد تحلیل نیست؛ بلکه در حد information و اطلاعات است. به دلیل اینکه به شما فضا داده که درآنِ‌واحد با دیگری تعامل کنید و به لحاظ تکنیکی، یک نفره هم می‌توانید این کار را انجام دهید، آن وقت انسان-رسانه درست شده است. انسان-رسانه محتوا نیست؛ بلکه نتیجۀ سازوکاری است که تسهیل شده است. ▫️حرکت ما در حد ماهیت محتوا نیست؛ تمام تحولات، عموماً از ناحیۀ مکانیزم‌ها است. دورۀ آخرالزمان، دورۀ سیطرۀ کمیت تعریف شده است. سیطرۀ کمیت یعنی سیطرۀ مکانیزم و سازوکار. ▫️خداوند می‌توانست هزار اصل در قرآن بگذارد و بگوید این کار را کنید و این کار را نکنید. قرآن از یک قصه، بازسازی ذهنی را شروع می‌کند. آیا ما برای بازسازی منویات خودمان از قصه و داستان که ظهور آن در سینما و نمایش است استفاده می‌کنیم؟ یا بیشتر از میزگرد، سخنرانی و پای تخته بودن استفاده می‌کنیم؟ ▫️در کشورهای درجۀ یک علمی دنیا، روان‌شناس درجۀ یک، مفهوم علمی را در قالب مقاله می‌نویسد و همان را به شکل رمان درآورده و به سطح عمومی جامعه می‌رساند. به عبارتی، حرکت علمی در دنیا عمومی‌کردن علم است. ➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
هدایت شده از مؤسسه حضرت‌زینب(س)
9.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹| ولادت مولود کعبه، حضرت علی (ع) مبارک باد ♦️بذار مولا خوشبختت کنه 🔻بچه‌ها هیچ‌وقت گناه نکنید، مولا ناراحت میشه! ولی !! فرمود: حُبُّ عَلِی‌بن‌اَبی‌طالب حَسَنَةٌ لَا تَضُرُّ مَعَهَا سَیِّئَه دوست داشتن علی (ع) چیزی که هیچ گناهی بهش لطمه نمی‌زنه میرزا اسماعیل دولابی وقتی این روایت رو می‌خوند بعدش می‌گفت: یعنی گناه کشک؟ بعد می‌گفت: بله کشک! 📎 حجت الاسلام اسماعیل رمضانی 📮موسسه بین‌المللی حضرت زینب (س) وبگاه | اینستاگرام | تلگرام @hazratzainab_com